Chansons zijn emotie Theo en Thea komen niet uit de verf Nederlandse muziek heeft het moeilijk PZC Douwe Heeringa Sandra Reemer presenteert vrije tijd 29 ZATERDAG 28 DECEMBER 1991 Hij is D'ouwe niet meer. Tenminste, dat vinden mensen die van vakjes en hokjes houden. Maar Douwe Heeringa wil niet in een hokje en zeker niet in dat van de jongen die eeuwigdurend Jacques Brei in het Fries zal zingen. En als hij toch in een hokje moet: dan maar in het niet overdadig ingekleurde vakje van het Nederlandse chanson. Douwe zingt. Dat is ook de titel van de tournee die Douwe Heeringa, samen met de musici van De Kompagnie nog de komen de maanden door de kleine thea ters van Nederland maakt. Het programma is tevens de basis van zijn zojuist verschenen CD Hart va?i de zomer. Mooie liedjes staan daarop, met prachtige muziek van Frans Ehlhart en Peter van der Zwaag en met sterke teksten van onder anderen Willem Wilmink, Jaap van der Merwe, Ivo de Wijs en vooral Boudewijn Spitzen. Al doende manoeuvreert Douwe zich in de richting die hem zijn he le, 27-jarige leven al voor ogen staat: het voortzetten van de tradi tie die door Ramses Shaffy en Lies- beth Listin 1965 werd gevestigd. „Het klinkt afgezaagd, maar ik heb altijd geweten dat ik dit wilde. Als kind zong ik altijd: op m'n hobbel paard, als ik eigenlijk moest leren. De vakanties op Vlieland hebben natuurlijk ook een belangrijke rol gespeeld. We woonden in Leeuwar den, met vakantie gingen we naar Vlieland. Toen ik elf was, ontmoet te ik er Liesbeth List. Ik ben naar haar toegegaan. Ik wist gewoon dat ik ooit een duet met haar zou zingen. Het is gebeurd, een paar maal zelfs. Eén keer playbackend. Dat was bij René Stokvis. Het was meteen de laatste keer dat ik heb geplaybacked. Dit soort teksten, deze muziek is emotie. Je zingt die liedjes geen enkele keer het zelf de." Droom „We hebben voor de Avro-televisie later nog eens samen gezongen, toen wel live. Het was niet zo zeer een droom die uitkwam, ik wist dat het zou gebeuren. Zoals ik nooit een ander beroep dan dit heb ge wild. Voorbeschikking vind ik een te groot woord, maar er lijkt geen ontkomen aan. Het is een vreemde drang. Soms vind ik het een beetje eng." „Het is ook hard werken. Je vult zo'n avond in je eentje. De dag voor een optreden sta ik onder span ning. Datje van tevoren een beetje zenuwachtig bent, is normaal. Maar ik vind dat ik mezelf te veel onder druk zet. Misschien komt het doordat ik pas begin. Het zin gen van dit soort teksten... je geeft heel erg veel van jezelf weg. Het is zo privé. Misschien is het een fase. Als ik dit heb overwonnen, kan ik misschien ook zelf teksten gaan schrijven. Daar ben ik nog niet aan toe. Want schrijven: dat is hele maal je nek uitsteken. Nou ja, Bar bara is ook laat begonnen. Voorlo pig laat ik het maar over aan men sen die het echt goed kunnen. - Hoe ben je aan je teksten geko men? „Ik heb de tekstschrijvers bena derd en tot mijn verbazing wilden ze teksten aan me afstaan. Zo'n Ivo de Wijs die teksten schrijft voor Jasperina de Jong, een grootheid als Willem Wilmink..." - Misschien zijn ze wel blij dat er een jongere is opgestaan die hart voor het Nederlandse lied heeft. „Misschien. Het zijn liedjes die nooit zijn gezongen. Of die maar één keer zijn gebruikt en daarna nooit weer. Het liedje Spijt van Boudewijn Spitzen heeft Gerrie van de Kleij ooit gezongen. Tien jaar geleden." „Ik vind het zo jammer dat we de chanson-traditie die in Shaffy Chantant is begonnen, niet in ere hebben gehouden. In het cabaret is er wel een ontwikkeling geweest, in de musical ook. Ik vind musicals vaak razend knap gemaakt, al leen: ik hou er niet zo van. Ik hou van het lied. Er is een gat gevallen tussen de jaren zeventig en nu. Be grijp me goed, ik heb geen ambitie om Ramses de Tweede te worden. Dat zou ook niet verstandig zijn. Maar ik laat me graag door hem beïnvloeden. Ik heb onlangs Ju liette Gréco in Parijs gezien. Stampvolle zalen. Een kritisch pu bliek. Waarom kan het daar wel? Ach, hier kan het natuurlijk ook." - Je eerste slag heb je geslagen met Brei in het Fries. „Ik zag er aanvankelijk geen heil in. Maar toen ik de teksten zag en de arrangementen hoorde, ben ik overstag gegaan. Ik moet mezelf wel ontzettend op die teksten con centreren. Het is namelijk hoog- Fries, universiteits-Fries: dat is heel moeilijk, hoor, zelfs voor een Fries." „Als toegift zing ik in mijn theater programma Rosa van Jacques Brei in het Nederlands. Dat lied heb ik altijd in het Nederlands ge zongen. Het is een prachtige verta ling. Als een tekst goed vertaald is, waarom zou je hem dan niet zin- gen?" „Het liefste zou ik alle liedjes ach ter elkaar doorzingen, zonder ver bindende teksten. Daar gaat de discussie onder artiesten vaak over: teksten tussen de liedjes of niet. Ik krijg op dat punt ook vrese lijk veel adviezen. Ik krijg sowieso veel adviezen. Het is of iedereen zich geroepen voelt je raad te ge ven als je net begint. Als die advie zen hout snijden, neem ik ze aan. Ik leer ontzettend veel op dit mo ment. Maar ik wil m'n eigen draad blijven spinnen. „Nu puzzel ik over wel of geen tek sten tussen de liedjes. Want watje wilt vertellen, zeg je in feite als je zingt. Gepraat ertussen door: het schijnt te horen, maar ik vind dat je de stemming zo gauw verstoort. Zo'n Gréco, die zegt niks. Ja, dat het een beetje warm is in de zaal of zo. Ik voel er veel voor om voortaan de liedjes gewoon achter elkaar door te zingen." „Zo groei je steeds verder. Het gaat niet vanzelf. Ik vraag me soms af: waarom doe ik dit? Maar ik heb het zelf gewild, en al is het vaak wor stelen, ik doe het werk dat ik leuk vind." Els Smit De VPRO zendt morgen (zondag) de dolkomische en zeer spannende avonturen film Theo en Thea en de ont maskering van het Tenenkaas Imperium uit. met verrassende gastrollen van ondermeer Mar co Bakker als Marco Bakker en Adèle Bloemendaal als de wel lustige heks Brigitte Berber. Het beroemde duo Theo en Thea is maandag 6 januari van een heel andere, onvermoede kant te bekijken. Dan zendt Veronica de eerste aflevering uit van een vierdelige reeks programma's van hun alter ego's, Arjan Ederveen en Tosca Niterink. Het programma heet De Nederlandse kermis porno show: Petit Populair en is een registratie van een aantal shows waarmee Niterink, Eder veen en hun trouwe hondje Trudie twee seizoenen lang in Nederlandse steden optraden. Een méér dan levensechte pa rodie op de sex-industrie. Wég zijn dus de charmante tandjes en de koddige bril letjes. De kinderheldjes zijn omgetoverd in het slonzige en aalgladde duo Misty en Tony Tall, oftewel 'The Golden Sho wers', compleet met hoogst on aantrekkelijke en smoezelige jaren zeventig-kledij, torenho ge plateauzolen en kapsels van de snit 'geen gezicht 1991.' De plaats: een als een nacht club uitgedoste circustent. Op een podiumpje voor de ingang probeert het duo publiek te trekken door 'opwindende' be wegingen. rake opmerkingen en een prikkelende presentatie van het programma. Zo zijn in de eerste aflevering te ver wachten: 'de gedresseerde Pa- rijse platjes Isodora. Eleanora en Sandra, erotisch jongleren en een honden-striptease Dit alles gelardeerd met zeer bij zondere 'pornofilmpjes' waarin The Golden Showers' zélf de hoofdrollen vervullen. Belevenis Het. 'live' bijwonen van de show - de kermispornoshow was on dermeer te zien tijdens een aantal zomerfestivals in de gro te steden - was een belevenis op zich. Het publiek werd uit bundig ontvangen met cham pagne en 'stimulerende pillen', en steeds gebeurde er wel iets onverwachts. De publiekslote- rij bijvoorbeeld waarbij de hoofdprijs een jaarabonnene- ment op het sexblad Candy én een minuut erotisch dansen met Misty bedroeg, zorgde voor veel hilariteit. Op televisie komt Petit Popu lair echter totaal niet uit de verf. De registratie is warrig, slordig zelfs, het geluid is uiter mate slecht. De pornofilmpjes (op zich heel grappig) duren te lang voor een uitzending van 25 minuten. Een theaterregistra tie komt vaak niet goed over op tv. dat blijkt wel weer. Petit Po pulair is nu niets méér dan een flauwe, platte parodie. Het was op zich een aardige poging van Veronica om komische Neder landse televisie op het scherm te brengen. Een mislukte po ging, dat wel. Monique Brandt Arjan Ederveen en Tosca Niterink in De Nederlandse kermis pornoshow. foto ANP Sandra Reemer heeft even een jetlag. Net terug van „een vakantie aan Indonesië, die tegelijk een werkbezoek was." Ze blijkt medewerkers van het Liliane Fonds te hebben bezocht. „Dat is een kleine organisatie in Vlijmen die zich inspant voor gehandicapte kinderen in landen van de Derde Wereld. Ik ben blij dat ik daarvan ambassadrice ben. Ik doe mijn best zo veel mogelijk propaganda voor hen te maken. Soms kunnen met in onze ogen weinig middelen kinderen worden genezen." Er is weinig gelegenheid om uit te blazen, want in Nederland komt de zangeres op het scherm met twee televisieprogramma's, en een nieuwe CD staat op stapel. Sandra Reemer presenteert 4 januari voor de eerste keer haar Zaterdag avondshow. Hierin wordt zoals het in de aankondiging heet „het wel en wee binnen de Nederlandse showbizz op de voet ge volgd." Sandra: „De achtergrond van het programma is om het Nederlandse mu- ziekprodukt wat meer onder de aandacht te brengen. Dat valt vandaag de dag voor Nederlandse artiesten niet mee. Dat weet ik uit eigen ervaring." Ze loopt inderdaad al zo'n dertig jaar in het vak mee. Vroeg begonnen, in 1962 met 'Al de la' en 'Ik zweef aan mijn ballon netje'. Daarna gekoppeld aan Dries Hol ten in het duo Sandra en Andres en na 1975 als soliste aan de slag, hetgeen resul teerde in een aantal langspeelplaten en een paar liedjes die een hit werden, zoals 'The Party's over now' en 'La Colegiala'. - Waarom is het zo moeilijk als Neder lands artiest aandacht voor je iverk te krijgen? „De mogelijkheden om je platen te pro moten zijn beperkt. Zo zijn er bijvoorbeeld nauwelijks programma's op de televisie waarin het nationale produkt aan bod komt. Vroeger had je nog Toppop en Op volle toerenNu heb je alleen nog maar Ne derland Muziekland, maar daarin wordt aan de hand van de hitlijsten gewerkt. Dus de artiesten die daarin optreden, heb dringen pas door nadat je ze een paar keer hebt gehoord." „De Zaterdagavondshow wil een bijdrage leveren aan een grotere bekendheid van Nederlandse artiesten. Trouwens, als een Nederlander of een Nederlandse groep het goed doet, maar ze zingen in het Engels, denkt menigeen dat het om buitenlanders gaat. De bedoeling van het programma is dat de mensen weer trots worden op wat in Nederland wordt gemaakt." In de show treden artiesten op, maar er zijn ook inter views en er wordt een overzicht gegeven van pas verschenen CD's en CD-singles. „We zijn nog druk bezig over de formule te praten. De balans moet nog worden ge vonden." De toon van het programma zal lichtvoe tig zijn. „Beslist: positief, gezellig, per slot van rekening is de uitzending op zaterdag avond om half negen, als de meeste men sen vrij hebben." De Zaterdagavondshow loopt tot eind maart. Begin april gaat Sandra ogenblik kelijk door met de presentatie van De Ver jaardagshow. „Dat wordt een groter pro gramma, breder van opzet. Het loopt al een tijdje in België en scoort daar hoog. We moeten het nog omzetten naar Neder landse verhoudingen. Alles watje bij ver jaardagen kan verzinnen komt erin aan bod." Tot het eind van het jaar worden de twee shaws afgewisseld. In totaal staat Sandra Reemer dit jaar bij RTL4 geboekt voor 42 programma's. „Pffft." Daarbij begint ze een dezer dagen met de voorbereidingen voor een nieuwe CD. Haar vorige CD ('She's the one') is deze week in Japan uit gekomen. „Daar ben ik trots op, want het valt ook niet mee om op de Japanse markt door te dringen." Sandra heeft geen plannen om in de shows ook als zangeres op te treden. „Nee, hoog uit een keer als de nieuwe CD van me uit komt. Het is een hartewens van me: een programma presenteren qn daarin zelf zingen. Het zijn twee beroepen, heel ver schillende, die ik allebei graag beoefen. Maar het zit er dus voorlopig niet in. Je moet er ook natuurlijk een goed concept voor hebben en dat hebben we nog niet. Ik zou het zo graag doen. Ik merk ook dat mensen in het land dat van me verwach ten. Als ik soms vertel, dat ik een pro gramma ga presenteren, dan vragen ze vaak: o, en ga je dan ook zingen?" Els Smit Sandra Reemer werpt zich in de Zaterdagavondshow op als beschermvrouwe van het Nederlandse muziekprodukt. foto Lex de Meester ben al een plaats veroverd. Voor de ande ren, voor jonge mensen, zijn er nauwelijks mogelijkheden om het publiek te laten weten dat ze er zijn. Dat is jammer, want er is de laatste jaren een nieuwe lichting talentvolle mensen gekomen." „Een andere handicap voor jonge Neder landse artiesten is dat je altijd moet op boksen tegen het. geweld dat uit Amerika komt. Die Amerikaanse produkten, wat een geld daarachter zit, alleen al voor pro- motie-activiteiten... Zo'n Michael Jack son maakt bij een song een videoclip van vijftien miljoen, Wat kun je daar tegen over stellen, met de Nederlandse budget ten?" „Het betekent in ieder geval datje het als Nederlandse artiest enorm moeilijk hebt om je plaat een paar keer op de radio ge draaid te krijgen, om ermee op de televisie te verschijnen. Datje een paar keer de ge legenheid krijgt je te laten horen, is heel belangrijk. Er zijn wel liedjes die na één keer al blijven hangen, maar veel liedjes foto GPD Douwe Heeringa: „Als je dit soort teksten zingt, geef je heel erg veel van jezelf weg".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 29