Het wonder van Brakpan PZC Boerewors en Nkosi Sikelele reportage ZATERDAG 28 DECEMBER 1991 23 Brakpan is blank en conservatief. Wattville en Tamboville zijn zwart en radicaal. Iedereen weet: dat gaat nooit samen. Dus bouwden de blanken een muur om hen definitief van de zwarten te scheiden. Maar de muur deed iets anders: zij bracht blank en zwart nader tot elkaar. Een bezoek aan de onwaarschijnlijke geboorteplaats van het 'nieuwe Zuid-Afrika'. vergadering was afgelast. Maandag en dinsdag was het land lamgelegd door de grootste staking uit de Zuidafrikaanse ge schiedenis. De staking had de spanning in Wattville naar het kookpunt gejaagd en het had hem daarom niet verantwoord ge leken de vergadering, waar ook nog blan ken bij zouden zijn. door te laten gaan. Er asmus en Lauder tonen begrip voor zijn standpunt. „Abie is een verstandige jon gen." Een week later wordt de vergadering weer afgelast. Dit keer heeft Nyalunga wel tij dig gewaarschuwd. Over de reden doet hij aanvankelijk geheimzinnig, maar latei- wil hij wel tekst en uitleg te geven. Hij was getipt door de inlichtingendienst van het ANC. dat leden van de Zulu-beweging In- katha een aanslag op het bestuurscomité haddén beraamd. Een neef van een zijn collega's was even daarvoor doodgescho ten. Maar de kogel was natuurlijk voor de collega bestemd geweest, aldus Nyalun ga. De tweede afgelasting roept vragen op over de toekomst van de ontmoetingen. Zouden Nyalunga en zijn volgelingen nog wel geïnteresseerd zijn in de blanke aan wezigheid? Het harder wordende politie ke klimaat, het steeds schriller wordende debat tussen de regering en het ANC en de spanningen in Wattville zelf, zouden vol doende reden kunnen zijn om de dialoog met de Brakpanners voorlopig te staken. Maar voor dit vermoeden kan uitbotten tot achterdocht, meldt Nyalunga dat er voor de volgende maandag een extra-ver gadering is uitgeschreven, De kerk zit als gevolg van de ongewone dag minder vol dan normaal, al zullen in de loop van de vergadering nog mensen binnenkomen. Ook het Afrikaner gezel schap is om dezelfde reden kleiner dan ge bruikelijk. Maar de ontvangst is even har telijk als op woensdag: Na het zingen van het Nkosi Sikelele wordt elke blanke bij het voorstellen met luid applaus begroet. Andy Lauder blijkt bij elke vergadering een speciale taak te hebben. Hij vertaalt via gebarentaal de discussies voor een groepje zwarte doofstommen. Zijn ouders zijn beide doofstom, vandaar, zal hij latei- verklaren. Hij is ook goed thuis in Zulu en Sotho, de meest gesproken talen in Watt ville. Een mengelmoes van Sotho en Zulu is de voertaal van de vergadering. Voor wie dit Esperanto niet kan verstaan, vat voorzitter Nyalunga het besprokene sa men in het Engels. Op de agenda staan het geweld dat ook Wattville en Tamboville bedreigt, proble men met de collectieve wc's, toewijzing van percelen aan nieuwkomers in Tambo ville. de bouw van een gemeenschapshuis en de reis van Nyalunga naar de VS en Ca nada. De discussies verlopen goedmoedig en zijn a-politiek. Alleen wanneer Nyalun ga het geweld aanroert, verliest hij zich even in de clichés van de radicale retoriek. ,,Ook al sterven wij, de aspiraties van het volk zullen nooit sterven." Het klinkt hol. De moeilijkheden met de wc's roepen de echt diepgevoelde emoties op. „Ze lekken om de haverklap", roept een vrouw. „Kin deren laten de deur vaak openstaan, zo dat vreemden er ook op gaan", weet een ander. „Bejaarden gebruiken te veel pa pier, zodat ze verstopt raken", klaagt een jonge man. „Ze trekken of niet door of je staat met je voeten in het water", zegt weer een ander. Een vrouw had gezien hoe loslopende koeien en geiten bij de wc-hok- ken rondscharrelden. „Dat is toch niet hy giënisch?" Klachten over de slechte bouw zijn een constant weerkerend refrein. Aan de constructie valt weinig te doen. legt Nyalunga uit. Maar iedereen kan wel na gebruik de deur op slot doen en kleine kinderen helpen met hun boódschap. „Dan kunnen de grootste ergernissen voorkomen worden." Gebed Het andere agendapunt dat de tongen langdurig in beweging houdt, is Nyalun- ga's fondsen wervende trip naar de VS en Canada. De hele kerk zucht van trots en bewondering: een jongen uit Wattville die het heeft 'gemaakt'. „Hij moet", zegt een oude man onder bijval van praktisch alle aanwezigen, „het er in New York maar goed van nemen." „Vertel ons hoe sjiek de hotels zijn, Abie", roept-een jongen. Een vrouw raadt hem aan zich dik in te pakken, want ze had ge hoord dat „het daar altijd koud is." Aan het eind van de vergadering vraagt Nyalunga Chris Kleijnhans de zaal voor te gaan in gebed. Klemhans vraagt de Heer in zacht, maar goed verstaanbaar Afri kaans „al onze vrienden uit Wattville en Tamboville te beschermen en in het bij zonder onze dierbare vriend Abie Nyalun ga die op een verre reis gaat". Elena Ra- moshabu pinkt een traan weg... Peter van Nuysenburg Elke woensdagavond zingt een groepje blanke Zuidafrikanen in de Wederop- standingskerk in het woonoord Wattville het Nkosi Sikelele 'i Africa, het volkslied van hun zwarte landgenoten. Sommigen, zoals Chris Kleijnhans, zijn nog niet 'tekstvast' en moeten regelmatig een blik werpen op het meegebrachte stencil. An deren, zoals Steve Erasmus, kennen het lied uit het hoofd en zingen het uit volle borst: God, zegen Afrika. Zij onderschei den zich alleen van hun gastheren en - vrouwen, doordat zij niet een gebalde vuist in de lucht steken. Wattville is een township bij Brakpan, een stadje ruim 60 kilometer ten oosten van Johannesburg. Van de blanke gemeen schap, vrijwel allemaal Afrikaners, wordt gezegd dat ze zo conservatief zijn, dat ze nog steeds bekvechten over de vraag of de aarde nu rond of plat is. De extreem rechtse Konservatieve Partij (KP) be schouwt de stad als haar privé-domein. Een raadslid dat sympathiseert met de toch evenmin hemel bestormende Natio nale Partij (NP), zal het wel uit zijn hoofd laten om deze voorkeur te afficheren. „Po litieke zelfmoord", zegt Erasmus. Hij zit daarom als 'onafhankelijke' in de raad. Wie een half jaar geleden had voorspeld, dat blank en zwart wekelijks met elkaar zouden verbroederen in een kleine Angli caanse kerk in Wattville, zou op een mas sief ongeloof zijn gestuit. Want het 'won der van Brakpan' is een van die ironische, onvoorziene en onbedoelde gevolgen van een initiatief, dat juist het tegendeel had beoogd. Paniek Toen verleden jaar tussen Brakpan en Watville, aan de oevers van het meer. Tamboville verrees, een officieel goedge keurde, 'informele', dat wil zeggen voorna melijk uit krotten bestaande nederzet ting. raakten de bewoners van Dalpark. een blanke wijk van Brakpan. in paniek. Zij vreesden, in willekeurige volgorde: moord en doodslag, inbraak en verkrach ting en dalende prijzen voor hun huizen. Er werd een actiecomité opgericht, dat de gemeenteraad er toe wist te bewegen 108.000 rand (80.000 gulden) uit te trekken voor een muur rondom Dalpark. Deze muur, die in de zwarte volksmond al snel de Berlijnse Muur heette, was in juni van dit jaar klaar. Gaf de Muur de Dalparkers een gevoel van veiligheid, voor de bewoners van Tambo ville werd zij een gigantische steen des of ik opgetild werd door een hele grote golf'. Een jongeman riep: Ondanks al die jaren van onderdrukking houden we van jullie. Gejuich en gejubel. Een oude vrouw vertelde dat zij de blanken goed kent: God alleen weet van hoeveel ze in haar lange leven de luiers heeft verschoond. Luid ge lach. Een andere vrouw bedankte Eras mus en zijn mannen voor hun komst.. Nog meer gejuich en liefdesverklaringen. De Brakpanners werden bijna meegesleurd in deze orgie van euforie en naastenliefde. Bijna, want Erasmus besefte dat hij zijn hoofd koel moest houden. Hij kon geen toezeggingen doen over de Muur, dat zou hij in Dalpark nooit kunnen verkopen. Hij kwam, geïnspireerd door het moment, met een ander voorstel. De rotzooi bij het meer is iedereen, blank en zwart, een doorn in het oog. Waarom kunnen ze niet met zijn allen een grote schoonmaak hou den? Met een braai (de traditionele Zuid afrikaanse barbequet na afloop? Zijn met gezellen waren volledig overrompeld door het. voorstel. Maar toen het met luid ge juich door de stampvolle kerk werd be groet, begrepen zij dat er geen weg terug was. Boerewors Tien dagen later, zaterdag 21 september, loopt Hannetjie Oberholzer samen met Betty Shongwe papier te prikken op de uitgestrekte vlakte bvj het meer. Louis le Roux rust met Rufus Malema uit bij de uitpuilende vuilcontainer. Samen met naar schatting 300 zwarten en 100 blanken hebben ze 's ochtends gezien hoe Erasmus en Nyalunga een vriendschapsboom heb ben geplant. Om deze amandelboom staat, nu een gazen kooi. want niet ieder een in Brakpan is ingenomen met de blank-zwarte toenadering. Rond het middaguur, als de meeste rom mel is opgeruimd, gaat Erasmus broodjes smeren, terwijl Frank Lemont, eens de drijvende kracht achter de actie 'Tambo ville moet weg, de 'boerewors' in moten snijdt. Boze tongen verklaren Lemonts bekering uit het feit dat hij een kinder meisje nodig heeft. Zijn vrouw is in ver wachting van een drieling, en Lemont zou een meisje uit Tamboville willen aanne men. Die werken namelijk nog voor een schijntje. Blank en zwart wachten broederlijk in de milde lentezon op hun portie. Een blanke man constateert dat er meer zwarten mee doen aan de braai dan hebben opgeruimd: Gratis vlees, hè. Steve Erasmus heeft een prijs moeten be talen voor deze activiteiten. Zijn populari teit onder de collega's in de gemeenteraad is tot onder het nulpunt gedaald. Een van hen weigert nog langer met hem te spre ken. Als hij na een vergadering in zijn gloednieuwe BMW wil stappen, blijkt er een afbijtmiddel over het koetswerk te zijn gegoten: schade 2500 rand 1750 gul den). 'Dat krijg je ervan als je een 'kaffir- boetie' (vriend van een zwarte) wilt zijn' verklaart een anonieme opbeller. Zijn 15-jarige zoon Stefan wordt op school getreiterd wegens dc 'kaffiiiiefde' van zijn vader „Maar hij laat zich niet kisten", zegt Erasmus. „Hij heeft een aantal pest koppen er van weten te overtuigen, dat zij en niet. hij het verkeerd zien Zelf weigert 'hij ook overstag te gaan. De tegenwind be wijst dat zijn koers juist is Nyalunga kende nauwelijks problemen in zijn gemeenschap. Zijn leiderschap is on betwist en zijn oordeel over de Brakpan ners, "ze zijn oprecht', wordt, dat bleek al in de kerk. door de meesten gedeeld. Toen in oktober een deel van de Muur werd af gebroken. werd dat voornamelijk op zijn conto geschreven. Nyalunga verwacht al leen wat spelbederf van 'herrieschoppers die elk contact met blanken verwerpen', maar deze groep is klein. De meeste zwar ten willen de banden met de Brakpanners aanhalen. Kritieke fase Na operatie Grote Schoonmaak beseften Erasmus en Nyalunga dat hun initiatiefin een kritieke fase was beland. Zo hadden ze het waarschijnlijk nooit bedoeld, maar de gebeurtenissen in september hadden hen ervan overtuigd, dat in Brakpan de ver zoening tussen Afrikaners en zwarten, de absolute voorwaarde voor een vreedzame oplossing in Zuid-Afrika. geen hersen schim hoefde te zijn. De contacten moes ten voortgezet en geïntensiveerd worden. En omdat zwart wel weet hoe blank leeft, maar blanken geen notie hebben van de zwarte strijd om het bestaan, werd beslo ten elke week een andere groep Brakpan ners naar de vergadering van het be stuurscomité te sturen. Woensdagavond zes november. Een wit volkswagenbusje stopt bij de Wederop- standingskerk in Wattville. De straat, nor maal op woensdagavond vol mensen op weg naar de vergadering van het be stuurscomité, is uitgestorven. Erasmus en Andy Lauder, een van de zes andere inzit tenden. vragen aan een eenzame voorbij ganger of hij weet waarom er geen verga dering is. De man haalt zijn schouders op. Weet hij misschien waar Abie Nyalunga is? Geen idee. Na een speurtocht die hen door de'onverharde, maar aangeharkte straten van Tamboville. een is er ver noemd naar Nyalunga. voert, vinden zij hem bij de 'kliniek', een uiterst elementai re eerste-hulp-post. Nyalunga biedt zijn excuses aan. Hij kon hen niet bereiken om te vertellen dat de aanstoots. Niet alleen moesten zij nu kilo meters omlopen om op hun en werk en bij het nabijgelegen winkelcentrum te ko men. de Muur werd ook als een regelrech te belediging beschouwd. Tamboville en Wattville kwamen in het geweer tegen de in grijs beton gestolde demarcatielijn. De Muur moest weg. Het protest werd geleid door Abie Nyalun ga. een 34-jarige gemeenschapsleider in Wattville. „Ik wist dat ik de blanken ge rust moest zien te stellen, wilde onze actie enig succes hebben", zegt Nyalunga. „Ik schreeuwde zo ongeveer overal van de da ken, dat wij best met de Dalparkers wil den praten over hun angsten. Dat er met ons over alles te praten viel, behalve over de Muur. Die moest verdwijnen." Deze signalen werden opgepikt door Ste ve Erasmus. een 42-jarige arts en gemeen teraadslid. Erasmus gelooft heilig in het 'nieuwe Zuid-Afrika' en wil, zegt hij. daar voor alles doen wat in zijn vermogen ligt. Hij belde Nyalunga op en nodigde hem bij zich thuis om de situatie te bespreken. Onwennig Erasmus: „Dat was begin september. Abie accepteerde de uitnodiging en nam twee leden van zijn bestuurscomité mee. Ik zie ons nog zitten in de eetkamer. Nee, niet gespannen, eerder onwennig. We heb ben elkaar heel voorzichtig afgetast en toen, ik weet niet meer waardoor, was het ijs gebroken." Nyalunga: „Steve had gezelschap van een andere man, Frank Lamont, Deze leek veel onbuigzamer dan Steve. Klopte ook. want hij had in eerste instantie aange drongen op het verwijderen van Tambo ville. Maar ook met Steve viel niet over het slopen van de Muur te praten. Toch voel de ik dat we met hem zaken konden doen. En daarom nodigde ik hem uit een verga dering van ons bestuurscomité bij te wo nen." Op woensdagavond 11 september gaat een groepje van vijf Brakpanners. onder leiding van Erasmus. op ontdekkingsreis naar Wattville. nog geen vijf kilometer verder, maar een andere planeet. „We wa ren doodnerveus, wisten niet wat ons te wachten stond", herinnert Erasmus zich. „De kerk was afgeladen, honderden men sen. die vriend of vijand konden zijn. Het was er ook bloedheet." Maar zij, de bouwers van de Berlijnse Muur. werden ingehaald als 'verloren zo nen'. Elena Ramoshabu weet nog dat ze zich „plotseling heel gelukkig voelde. als- Foto boven: Abie Nyalunga (rechts) en de gemeenschapsleider voor het altaar in de Anglicaanse kerk in Wattville. Foto links: Inwoners van Brakpan bewonderen de vriendschapsboom in de stalen kooi. foto's GPD Elena Ramoshabu pinkt een traan weg. De toenadering van blank en zwart in Wattville maakt emoties los. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 23