De meter gaf een hart van peperpoek Bij vuurwerk is Hollanders niets te dol Deuken in het heerlijk avondje PZC Feest reportage 20 Slot ZATERDAG 28 DECEMBER 1991 Geen Sinterklaas, maar Sint Maarten. Geen cadeautjes op 5 december, maar op nieuwjaarsdag. Vuurwerk? Kopen kan, maar afsteken mag pas na toestemming van de politie. Belgen en Nederlanders geven zo hun eigen invulling aan de feestdagen. Dit is de laatste aflevering van Zeeland - Vlaanderen, de serie reportages die de Gentenaar/ Het Nieuwsblad en de Provinciale Zeeuwse Courant maakten over het leven in het grensgebied. Wout Bareman bericht uit het winkelhart van Gent. Zijn Vlaamse collage Eric de Keyzer verbaast zich over de Nederlandse vuurwerkgekte. In de Veldstraat in Gent renden mensen elkaar omver. Ze deden kerstinkopen. De 73-jarige Marcel Machiels bekeek het met- een glim lach. Jarenlang was hij deken van Veldstraat Center, de 'baas' van de middenstand in wat min of meer de Kalverstraat van Oost-Vlaanderen is. „Vroeger piekten we de laatste week van november en de eerste van december. Vlak voor Sin terklaas dus. Maar dat is voorbij. Het is nu vooral kerst." Net als in Nederland verlegt het 'ca- deautjesfeest' zich in Oost-Vlaan- deren langzamerhand van Sin terklaas naar Kerstmis. Machiels stelt het nuchter vast. Zoals hij ook hoofdschuddend constateert dat de sfeer aan het veranderen is. „Vroe ger stond je in de Sinterklaasperio de met je neus tegen de etalageruit van de grote winkels; kijken naar snoeperijen en speelgoed. Maar die spirit is zo goed als verdwenen. Ze beginnen er ook altijd te vroeg mee, met die versierde etalages. Begin november meneer, onbegrijpelijk. Zo maak je dingen kapot. Maar voor de handel is het natuurlijk goed." Machiels spreekt van 'de christelij ke sfeer' en 'vervlakking.' We praten met Gentenaars over al die feesten die in Vlaanderen wor den gehouden. Nee, niet over de rat- tenschieting in Zaffelare, over al die Ommegangen, Praalstoeten, over de Kattefeesten en Processies Maar over de tijd van Halfoogst Calf 'oest) tot Sinte Maarten en van Sin- te Maarten tot Driekoningen. Sin terklaas en Kerstmis, Oud en Nieuw. Gentenaars in de december maand. Natuurlijk, ze eten en drin ken en geven elkaar de hand, gaan bij elkaar op bezoek, maar eten ook steeds vaker in restaurants. Opval lend is wel dat ze dat op andere da gen doen dan net over de grens, in Nederland. Ze hebben trouwens ook nog kerststallen en voeren kerstspelen op. En ook dat zie je aan de andere kant van de grens bijna niet meer. In Het Pand. onderkomen van de Rijks Universiteit van Gent. zakt wetenschapsvoorlichter Marcel de Cleene onderuit in een mooie, brui ne fauteuil. Hij heeft de naslagwer ken er bijgehaald, spreekt over Sint Nicolaas, het kerstmannetje en Wo- dan. „Sint Nicolaas op 6 december en Santa Claus met Kerstmis waren de brengers van geschenken en in de oudheid was de Jul-tijd ongetwij feld de periode, waarin Wodan ge schenken gaf, want dan werd zijn belangrijkste feest gevierd. Tot de geschenken die hij gaf behoorde in de eerste plaats de vruchtbaarheid. Vooral in dit opzicht had hij als op volgers Ruprecht, Santa Claus, Sint Nicolaas en Zwarte Piet, waar bij vooral de eerste en de laatste de kenmerken van een onderwereldfi guur dragen." College: „Ook Sint Maarten is een bereden heilige en bovendien wordt in zijn legende nog nadrukkelijk de aandacht geves tigd op zijn mantel, die evenals de mantel van Wodan in zijn mythen een belangrijke rol speelt." In de steden wordt vooral Sinterklaas ge vierd, op het platteland kom je Sint Maarten vaker tegen, weet De Cleene zeker. Commercie Welnee, zegt vertegenwoordiger Os car Desmedt (40) uren later vanach ter een versierde kop koffie in een etablissement aan het Fr. Laurent- plein midden in de stad. „In de meeste streken wordt vooral Sin terklaas gevierd. Ja, misschien in de streek van Aalst... dat ze daar meer aan Sint Maarten doen..." Desmedt zegt het verbitterd; „De commercie krijgt steeds meer de overhand bij die feesten. Dat irri teert me mateloos. Daardoor gaat veel van de beleving van feesten als Sinterklaas en vooral Kerstmis ver loren. Het zijn allang niet meer de feesten, zoals ik die als kind beleef de. 't Is die commercie. Stel je toch voor. Er zijn hier dorpen in de buurt, waar de middenstand op één dag vier Sinterklazen laat uitrukken. Wat moetje daar als kind mee... De winkeliers maken zelfs niet eens meer goeie afspraken met elkaar." Verschillen. Oudejaarsavond is in Vlaanderen uitgaansavond bij uit stek. Met volle dancings en andere horecagelegenheden. Op Nieuw jaarsdag staat het diner op het pro gramma. Desmedt: „Maar meestal kunnen de mensen dan niet veel hebben. Vanwege de vorige avond natuurlijk... Op kerstavond - en ik geloof dat we daarin ook afwijken van Nederland - gaan de meeste mensen uit eten. Eerst een diner en dan naar de middernachtmis. Veel mensen die je er anders nooit ziet, gaan dan naai' de kerk. Vanwege die sfeer; ja, veel mensen proberen dat kerstfeest toch nog wel als iets reli gieus te zien. Maar dus wel eerst naar het restaurant, terwijl het toch eigenlijk een familiefeest is." Braaf zijn Ook een verschil: het schrijven en voorlezen van een Nieuwjaarsbrief op Nieuwjaarsdag. Leerlingen van de lagere scholen schrijven er een voor hun ouders, hun peter en me ter. Desmedt: „Het is weieens zielig om te zien. Moest m'n dochter op een stoel gaan staan, midden in de kamer en dan duurde het een kwar tier voor iedereen stil was. En ze stond daar dan maar. Wat ze in die brieven schrijven? Ha, dat ze belo ven weer een heel jaar braaf te zijn. We hadden vroeger ook het gebruik van een hart van peperkoek, dat meestal door de meter werd ge schonken. Maar tegenwoordig is het voornamelijk geld. Ik kreeg vroeger honderd frank en dan voel de ik me de koning te rijk. Mijn dochter krijgt nu duizend frank. Tja..." Wetenschapsvoorlichter De Cleene legt de hand op het hoofd en zegt: „Drie Koningen, in januari... Tot een paar jaar geleden liep ik met twee kameraden nog langs de deu ren. En pas op, ik ben nu vierenveer tig hè! We gingen, verkleed, vooral bij vrienden langs. Dan dronken we wat en gingen weer verder. Dat ken nen jullie in Holland niet. Ja, wel de rommelpot natuurlijk, maar dat wordt ook minder." Desmedt slaat op tafel en lacht: „Hier in Gent zijn er Turkse kinderen, die ontdekt hebben dat je met die Drie Konin gen-lopen flink wat geld kunt opha len. Moet je je voorstellen. Dat zijn Islamietjes hè. Meestal kennen ze maar twee zinnen van een liedje. En maar zingen... het ene café uit, het andere weer in. Ze beginnen er al mee in november. Dat is toch om te lachen!" Eerste communie En dan heb je de eerste communie en de plechtige communie. De Cleene: „Ja, ook dat is veranderd. Het eerste communiefeest was, toen ik nog klein was, eigenlijk nog een beetje in mineur. Dat is nu ook al anders, waarschijnlijk ook door de commercie. De plechtige communie is hier bij ons eigenlijk een half huwelijk. Iedereen komt, en iedereen eet mee." Desmedt: „Ja, ik kreeg destijds drie wens kaarten, m'n dochter krijgt er nu veertig. Krijgt ze die niet, dan telt ze niet mee." In de Veldstraat wordt het lang zaam rustig. Winkels sluiten, res taurants en cafés lopen vol. Des medt wijst naar de etalages en maakt zich weer boos, „De herfst is amper aangebroken of ze beginnen alweer met dat gedoe. In Antwer pen. Brussel en Gent struikel je over de Sinterklazen en Kerstman nen Al die belachelijke mannetjes. Op die manier gaat die mooie, kin derlijke betekenis verloren. Het is plat commercieel. Ik heb het mee gemaakt bij een voetbalwedstrijd. Moest Sinterklaas de aftrap doen en daarna gooide hij sinaasappelen in het publiek. Ik heb er een gepakt en hem keihard teruggegooid. Trouwens, vroeger kwam Sin terklaas nooit thuis over de vloer. Hij kwam door de schoorsteen, als je sliep..." Maar wat is er dan veranderd. En waarom? Het komt door de com mercie. dus. Machiels. De Cleene en Desmedt zijn er heilig van over tuigd. Omdat alles steeds duurder en luxueuzer moet in die december maand. wordt er ook steeds meer overleg gepleegd voor de geschen ken worden gekocht. Machiels: „En dan is het niet onlogisch datje met Sinterklaas alleen nog een kleinig heidje geeft en de dure cadeau's be waart tot Kerst, want dan is het toch allemaal sfeervoller. Er komt wat meer lijn in die geschenkenre gen van december. Bovendien, wat kunnen we ons nog wens; we heb ben alles al!" Oh ja, hoe zit dat in Vlaanderen met bijvoorbeeld de Paasviering? De Cleene: „Wij verstoppen nog steeds eieren. In de tuin, in de schuur... En ik ging als volwassene ook nog al tijd bij m'n moeder eieren zoeken." Desmedt kent dat. „Tot m'n veer tiende bracht ik m'n vakanties vaak door bij familie in Wallonië. Bij een groot-tante, op een enorme boerderij. In die weide lagen altijd eieren verstopt. Je was tijden aan het zoeken. En als de andere kinde ren ergens anders gingen zoeken, in de schuur of zo. rende je ze snel ach terna. Omdat je bang was dat zij leukere dingen zouden vinden. La ter. thuis hier in de buurt van Gent, verstopten m'n ouders ook eieren. Maar daar was niks aan, in dat klei ne tuintje. Ik hoor het m'n broer nog zeggen: 'Je kunt hier de eieren zo zien liggen...'." Wout Bareman Die gekke Belgen, noemen de Hollanders ons. maar zodra de klok op oudejaarsavond twaalf uur slaat, reppen zij zich, door een col lectieve gekte bevangen, naar bui ten om elk hun eigen vuurwerkje af te steken. „En het wordt nog elk jaar gekker, dit jaar zal in Neder land voor 45 miljoen gulden (810 miljoen frank) aan vuurwerk ge spendeerd worden," zegt Jaap Schieman uit Axel, die al vijftien jaar nachthuilers, bloempijlen. fon teinen, draaiende zonnen en ander knallend of sierlijk vuurwerk ver koopt. Fascinerend Heer Schieman is van vele markten thuis, maar de vuurwerkhandel is een oude favoriet. „Als kleine jon gen al stak ik graag vuurwerk af. Al hoewel vier of vijf winkels in Axel vuurwerk verkochten, zag ik toch een gat in de markt. Nou, vijf jaar later bleef ik vrijwel als enige over. Ik blijf het ook nu nog mooi vinden, het is altijd weer fascinerend om te zien. Elk jaar breng ik voor mezelf uit de groothandel iets speciaals mee, dat niet te koop is. Je kan wel zeggen dat ik een echte liefhebber ben, van het soort waarvan men zegt 'dat ze een tik gehad hebben'." Vuurwerk bij de jaarwisseling is vol gens Schieman terug te voeren tot het oeroude ritueel om 'de boze geesten van het oude jaar te verja gen met vuur en het nieuwe netjes in te zetten'. Maar de Hollander die tegenwoordig rotjes laat knallen of sierpijlen de lucht injaagt, is de sa crale beweegreden al lang vergeten. Hij steekt gewoon vuurwerk af om dat het een feestelijke gebeurtenis is. Regels Vuurwerk is een zaak van explosie en verbranding en ermee spelen is niet zonder gevaar. De Nederlandse overheid probeert de vuurwerkdrift zo veel mogelijk in te dammen. Zo mag er slechts tijdens een zeer be perkte periode vóór 31 december vuurwerk verkocht worden. In Ter- neuzen dit jaar drie en in Axel slechts twee dagen. Bovendien moet het afgeschoten worden op oudejaars- of nieuwjaarsdag. Er geldt ook een leeftijdsgrens. De wet verbiedt verkoop aan kinderen jon ger dan twaalf. Maai' de gemeenten mogen de lat nog hoger leggen. Zo moet je in Zeeuwsch-Vlaanderen achttien zijn. „Tja, in de provincie is er nog meer betutteling, de grote steden zijn vrijer," merkt Schieman droogjes op. Ook het lawaai is sedert 1980 aan banden gelegd. Een beetje te veel, vindt Schieman, maar hij geeft toe dat het voordien de spuigaten be gon uit te lopen. „Wij hebben zelf nog van die kubusjes verkocht, nou, als je die in een grote plas water leg de, was nadien alle water weg." De overheid kijkt ook toe of de ver kochte artikelen wel veilig zijn. Zo moet de ontsteking altijd via de lont gebeuren. De zogenaamde 'strijkers', die men aansteekt door de ingebouwde solferkop over iets te strijken, zijn verboden, evenals het 'onberekenbaar vuurwerk', dat in het wilde weg vliegt. Alles moet gekeurd worden voor het in de ver koop gaat. Het meeste spul wordt ingevoerd uit China, 'omdat het veel handenarbeid vergt'. Maar de Nederlander blijft verwoed vuurwerk kopen. Vroeger kwam het er op aan zo hard mogelijk te knal len, maar sedert enkele jaren voert het siervuurwerk met zijn kleurrij ke lichteffecten de boventoon. Elk jaar zijn er nieuwigheden. Dit jaar is dat bijvoorbeeld de 'Happy Gar den', die begint met een keiharde si rene en daarna een driekleurenfon tein van sterren en glitter laat zien. Of wat dacht u van de 'Dancing Ball', die gekleurde ballen hoog in de lucht schiet. De laatste jaren wint het vuurwerk dat zich aan de grond afspeelt veld, en daarbij moet men denken aan draaiende molens en zonnen. Kosten Wat kost al dat geflonker en ge schitter? Wie alleen wat knallen wil horen, is relatief goedkoop uit, met prijzen van 10 frank voor een pakje 'Japanse kanonslagen' van tien stuks, tot 70 frank voor een pakje 'Ladycrackers' met 700 schoten Maar wie de buurt 'oh's' en 'ah's' wil ontlokken met spectaculair klank en lichtspel moet wat dieper in de zak tasten. Er is een bescheiden 'Co- lourpijl' voor 10 frank cent, maar een 'Draaiende Zon' komt gauw op 55 frank en voor het grote werk zo als de Heliosraket mag u op 220 frank rekenen. Het kon ook nog duurder. Jarenlang had Schieman een klant die steevast twintig pijlen van rond de 1.000 frank kocht. De gemiddelde klant besteedt tussen de 800 en 1000 frank. De vuurwerk liefhebbers vallen uiteen in twee ca tegorieën. Je hebt de 'kenners', die selectief en geïnteresseerd kopen Zij raken niet uitgepraat over het onderwerp en steken elkaar graag de loef af. Daarnaast zijn er veel mensen die vuurwerk kopen om 'mee te doen' of 'voor de kinderen'. Zij kopen vaak een gevarieerd pak ket dat hen de moeite van het zelf kiezen bespaart. Rest nog de vraag waarom Vlamin gen geen vuurwerk afsteken. Jaap Schieman vermoedt dat het te ma ken heeft met de meer introverte aard van de Vlaming, die volgens hem met minder uiterlijk vertoon pleegt te feesten. Ook de wetgeving zal er wel mee te maken hebben Want in Belgie mag de burger wel heel het jaar door vuurwerk kopen, maar om het af te steken heeft hij toestemming nodig van de politie diensten. Eric de Keyzer Vroeger was Sint Nicolaaas het familiefeest, met geschenken voor iedereen, kinderen en volwas senen. Weken van tevoren was men bezig met het maken van leuke 'sur prises' en bedenken van toepasselij ke rijmpjes. Maar tegenwoordig leg gen ook Hollanders steeds vaker de pakjes onder de kerstboom. Terwijl Kerstmis vroeger vooral een reli gieus feest was. Ikzelf vind dat maar niks, zo'n pakje onder de kerst boom. Daar kun je toch geen leuk versje bij verzinnen." Folkloreken- ner Ed Steijns is niet meteen geluk kig met de evolutie in de eindej aar stradities. Steijns ziet met weemoed in het hart Sint Nicolaas aan belang in boeten. Vroeger waren de mensen weken in de weer om het 'heerlijk avondje' van 5 december voor te be reiden. Het speel- en snoepgoed voor de kinderen en de cadeautjes voor de volwassenen werden tot 'surprises' gemaakt door ze te ca moufleren met een verpakking die de bestemmeling het raden gaf naar de echte inhoud. Het geschenk ging vaak vergezeld van een versje dat op het lijf van de ontvanger was ge schreven. Weken voordien haalde men de Sint en zijn Zwarte Pieten feestelijk in bij hun aankomst uit Spanje. Als de avond dan gekomen was. ging men bij elkaar zitten wachten tot de goedheiligman in persoon aan de deur kwam kloppen of de pakjes door de schoorsteen liet 'rijden'. Vandaag viert men nog altijd Sin terklaas, maar het is allemaal veel minder geworden. Het is niet langer meer het familiefeest bij uitstek. Kerstmis komt opzetten als een ge duchte concurrent. Ed Steijns her innert zich dat daar in zijn jeugd weinig werelds plezier mee gemoeid was. De kerstperiode stond geheel- in het teken van de geloofsbeleving. Op kerstavond kroop hij vroeg on der de wol omdat het daags nadien vroeg opstaan was voor de in het Latijn gezongen mis van vijf uur. Ook op de tweede kerstdag was er een kerkdienst, maar dan niet meer zo vroeg. Eten en drinken waren in die dagen zeker nog geen hoofd zaak. Het enige extraatje dat men zich permitteerde, na de vroegmis, was zelfgebakken krentenbrood met 'ast', een fijn stukje gekookt varkensvlees van de ruggegraat. Kerstbomen, die voortkomen uit heidense gebruiken, zag je toen nog niet in een kerk. Wel een grote kerst stal, en thuis een kleintje. Nadien is daar de versierde boom bijgekomen en nu komen er steeds vaker pakjes onder te liggen. De gebruiken rond de jaarwisseling veranderden al evenzeer. Vroeger bakte men oliebollen op oudejaars avond en dat was het zowat. Men bleef niet eens op tot middernacht. Maar op de eerste dag van het jaar ging men familie en buren een ge lukkig jaar wensen. In Zeeuwsch- Vlaanderen ging dat vaak van 'Zoa- lig nieuwjoar en al da wenselijk is', waarop de aangesprokene repli ceerde met 'Joa, vans gelijken'. De regel was dat de jongeren naar de ouderen toekwamen. Kinderen kre gen van hun grootouders of ooms en tantes wel wat zakgeld, maar grote geschenken werden er niet gegeven. Ook in 1991 is nieuwjaar, anders dan in Vlaanderen, nog geen ge schenkendag. Wel wordt er duchtig gefeest. Familieleden, vrienden of kennissen komen thuis bij elkaar om er een gezellige avond van te maken. Eens de laatste seconde van het oude jaar weggetikt is, gaan zij naar buiten om met zijn allen een groot vuurwerk te bouwen en de eerste wensen uit te wisselen. Na dien trekt men naar de cafés om te vieren tot in de vroege uurtjes. De meeste herbergen doen de deuren trouwens maar open tot één uur 's nachts. De traditionele 'reveillons'. zoals die in België bestaan, zijn nog niet ingeburgerd. Maar de laatste jaren winnen de feestmalen in res taurants, vooral tijdens de kerstda gen', gestaag veld. Eric de Keyzer Kerstin Gent. foto's Camile Schelstraete Winkelen in de Veldstraat, de 'Kalverstraat' van Gent. Jaap Schieman: vuurwerk blijft boeien.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 20