Weinigen zien de dubbele bodem 1 heeft er een attractie bij Van ideële vorming tot gezelligheid streek ragmenten graftombe kunnen wedijveren met Lam Gods van Van Eyck WOENSDAG 13 NOVEMBER 1991 zA De bestuursleden van het Nut op de plek in Groede waar ze de beu- keboom willen planten. In het midden voorzitter Maas en geheel rechts penningmeester Schippers. foto Camile Schelstraete Nut van het Algemeen Groede van onze verslaggever Marcel Modde GROEDE - Een bruine of witte boon, omhoog gehouden door een ballotage-commissie, be paalde of een nieuw lid al dan niet welkom was. Vergaderin gen werden enkel gehouden bij volle maan, zodat de boeren uit de omgeving van Groede zonder gevaar hun weg konden vinden over de bochtige landweg getjes. Vrouwen waren taboe tijdens het officiële gedeelte van de maandelijkse bijeen komsten en wachtten in het ca fé op de afloop van de beraad slaging. Lezingen en andere cul turele activiteiten moesten de plattelandsbevolking meer ont wikkeling bijbrengen om niet achterop te raken bij de stede lingen, zo was de doelstelling. Honderdvijftig jaar Maat schappij tot Nut van het Alge meen departement Groede: van ideële vormingswerkers tot so ciaal gezelligheidsclubje. In het oude herenhuis van voor zitter mr A. Maat aan de Markt in Groede lijkt nog steeds de sfeer van weleer te leven. Een grote boekenkast kijkt neer op de statige fauteuils in de woon kamer. Met een beetje inlevings vermogen zie je de notabele be stuursleden (dokter, school hoofd, burgemeester, advocaat en notaris) uit de oude glorietijd nog bijeenzitten. Ruggen recht en druk in conclaaf over de op handen zijnde lezing van een reislustige dorpsgenoot, die komt verhalen van zijn wereldse ervaringen. Vandaag de dag beperkt de ne gentig leden tellende maat schappij zich voornamelijk tot gezellige uitstapjes naar het theater en dia-presentaties over oude steden. Zo nu en dan dient zich een Zeeuws-Vlaming aan die verslag wil doen van zijn treinreis door één of ander on herbergzaam gebied. Plekken waar het oude Nut zich nog naar hartelust zou kunnen uitleven. Concurrentie Maat moet toegeven dat de oor spronkelijke doelstelling van het Nut enigszins is achterhaald. „De eerlijkheid gebiedt te zeg gen dat we enige concurrentie ondervinden van de vooruit gang. De mensen zetten tegen woordig een compact disc op als ze Pavarotti willen horen, zien het concert op televisie, of pak ken de auto als hij een optreden geeft ergens in Nederland. Vroe ger zouden we zo'n man naar Groede hebben gehaald. Tegen woordig gaat dat natuurlijk niet meer. De grote namen zijn voor ons onbetaalbaar geworden. En nu stap je zelf in het vliegtuig voor een bezoek aan een ver land. Maar we kunnen nog steeds wel degelijk uit de voeten met onze doelstelling." Nederland kent ruim honderd Nut-departementen. waarvan nog drie actieve op Schouwen, Sluis-Aardenburg en Groede. Dominee Jan Nieuwenhuyzen nam in 1784 het initiatief om ver spreid over het land intellectue len te groeperen die zich wilden inzetten voor het cultureel wel zijn van de plattelandsbevol king. „Dat wil zeggen, de boeren en middenstanders, want de gewo ne man kon zich de tijd en con tributie niet veroorloven om de bijeenkomsten van het Nut te bezoeken", verduidelijkt secre taris mevrouw W. Riemens voor de goede orde. Kasboeken Penningmeester J. Schippers duikt daarop onmiddelijk in één van de oude kasboeken en vindt dat in 1929 per maand één gul den en vijfentwintig cent op tafel moest komen, voordat men zich lid mocht noemen van het Nut. Nieuwkomers waren verplicht voor een kwartje het reglement van de maatschappij aan te schaffen. Een bode trotseerde voor vijf gulden weer en wind in de Groedse polders op zijn in- ningstocht langs de boerener ven. De contributie werd weer benut om lezingen te organiseren en artiesten naar Groede te halen. Maar ook duurzame projecten zijn in het kader van het alge meen belang opgezet door het Nut. Zo kwam er een bewaar school voor kleuters aan de Slijkstraat en zette het Nut een bibliotheek op. Landelijk werd de Nutsspaarbank opgericht. Schippers „We hebben altijd ge probeerd onszelf te bedruipen. Het Nut heeft nooit subsidie ont vangen. maar juist altijd geld ge geven." Met het jubileumfeest van het departement Groede in het vooruitzicht, heeft het Nut an dermaal aan den lijve moeten ondervinden dat de moderne maatschappij andere eisen stelt dan honderdvijftig jaar geleden. Zelfs geven blijkt vandaag de dag niet meer eenvoudig. Om geheel in stijl het algemeen belang te dienen, dachten de Nutsbestuurders dat het wel aardig zou zijn de bevolking van Groede een boom te schenken. De keuze viel op een jonge rode beuk. die een afgestorven fami lielid op de Markt moest vervan gen. De gemeente Oostburg heeft echter vriendelijk bedankt voor het cadeau. Er zouden al ge noeg bomen op de Markt staan, luidde de verklaring. Het kostte Schippers verschillende tele foontjes met de ambtenarij, voordat een alternatieve plaats werd gevonden in de Voorstraat. De kans bestaat bovendien dat het Nut na het verjaardagsfeest je met, nog meer bomen in z'n maag blijf zitten. In verband met het jubileum werd een bomenfonds opgericht, opdat eventuele donaties een al gemene bestemming krijgen. Het nut wil daarmee inspelen op het dorpsplan van de gemeente, dat onder meer voorziet in meer groen in de kern. „Maar zoals het er nu uitziet, blijft het straks nog de vraag of we de bomen ook mo gen planten", aldus voorzitter Maat." Wat in ieder geval wel doorgaat ter ere van het honderdvijftigja- rig jubileum is, een concert van het Brugs Vovaal Ensemble op 30 november in de kerk van Groede. De uitvoering begint om drie uur 's middags. Aanslui tend vindt de boomplanting plaats in de Voorstraat, waarna het feest voor genodigden wordt voortgezet in dansschool De Ploeg. Precies op die plek waar ooit (toen nog hotel-restaurant De Drie Koningen) de Nutsleden bonen telden. Britse humorist in Ledeltheater OOSTBURG - De bizarre Engel se humorist Tim Jones geeft vrijdag 22 november een optre den in het Oostburgse Ledel theater. De voorstelling begint om 20.30 uur en wordt georgani seerd door Jongeren Organise ren Evenementen (JOE) in West. Jones hangt met zijn cabaret voorstellingen naar de melige grappen van Monty Python's Flying Circus en de acteur Ro bin Williams van de populaire televisieserie Mork and Mindy uit begin jaren tachtig-. Kunstenaar Krijn Doolaard en de smaak van verf van onze medewerkster Mariëlle de Jong NUMMER EEN - Van kinds af wilde Krijn Doolaard maar één ding: kunstenaar worden. Hij wist alleen niet hoe. Zijn ouders vonden het maar niks, hoewel zijn vader zelf schil derde. Maar Krijn kreeg les van een paar kunstzinnige fa milieleden. Op zijn zeventien de ging hij naar de kunstaca demie in Rotterdam en tege lijk ook het huis uit. Thuis vonden ze nog steeds dat hij een vak moest leren, maar de jonge student had 'de smaak van verf te pakken. Nu woont hij al ruim 13 jaar in Nummer Een. Sinds 8 jaar woont zijn vader er ook, in een apart huisje achterin de tuin. Krijn: „Het is wel komisch dat mijn vader hier woont. Hij be gint mij nu pas te begrijpen." In een ander alleenstaand huisje heeft Krijn zijn atelier. Hier maakt hij vooral aquarel len. Het liefst landschappen, bloemen en ook voorwerpen, maar vooral géén portretten. Doolaard is een scherp waar nemer. „Kijk, deze heb ik van uit de auto gezien," vertelt hij. „Ik keek naar links en dacht: verrek, dat vind ik leuk." Hij laat een aquarel zien van een paadje met een hek en een paar knotwilgen, vlak bij de Braak man. Krijn ziet het als een sport om dingen op te pikken en vast te houden. Hij kijkt heel bewust. Wat hij kan ge bruiken, onthoudt hij. Soms komt het maanden later pas weer boven. Vaak maakt de kunstenaar een aquarel van iets dat hij mooi vindt. Maar hij moet het toch vooral van opdrachten hebben: „Mensen hebben je werk ergens gezien en dan bel len ze. Soms zie ik die mensen niet eens. Ik heb net iets ver kocht waarvan ik de schets ge- faxed heb. Het werk is opge stuurd." Krijn exposeert in het hele land, maar ook in Enge land en België. Bruidsboeket Meestal is het contact met de opdrachtgever er wel, zoals bij een andere recente opdracht. Hij schilderde voor een bruids paar uit Biervliet het bruids boeket. Dit was een idee van de moeder van de bruid. „Het was wel een spannende opdracht", vindt hij zelf. „Je moet heel snel zijn. want die bloemen ver welken. Ik vond het heerlijk om te doen". Krijn heeft nu met bloemist Van den Bran den in Oostburg afgesproken ren mee. Er wordt dan bijvoor beeld een raampje voorgezet. Hij wijst op een sneeuwland schap met vijf molens. „Kijk, deze is eerst in Argentinië ge weest. daarna in Duitsland en toen kwam ik hem zelf in Ne derland tegen". Zelf vindt hij zich een beetje molengek. Daardoor kwam hij ook in Zeeuwsch-Vlaanderen terecht. Hij zou als vrijwillige molenaar de molen van Cad- zand gaan runnen. De molen zou tegelijk atelier en coffee shop worden. Uiteindelijk ging het niet door, omdat er in de buurt van de molen geen woon ruimte beschikbaar was. „Maar we hadden Zeeuwsch- Vlaanderen gezien. Dat von den we zo aantrekkelijk, dat we toch hierheen gekomen zijn". Van overheidssubsidies heeft Krijn nooit gebruik gemaakt. „Dat kweekt geen werklust", vindt hij. Toch heeft hij het niet altijd ge makkelijk gehad. Toen ze net vier kleine kinderen hadden, verloor Krijn zijn eerste vrouw. Hij had duizend en één baan tjes: hij werkte in de verple ging. beschilderde souvenirs en runde zelfs een schildersbe drijf. Krijn denkt niet dat ar moede en ellende een betere kunstenaar van hem gemaakt hebben. Er zit altijd een diepere beteke nis achter zijn werken. Meestal gaat het over het tijdelijke en de betrekkelijkheid van zoge naamde zekerheden waar we zoveel aan hechten. Jammer vindt hij het dat weinig men sen de dubbele bodem in zijn werk doorzien: „Ze bekijken je werk en dan denken ze dat je vooral heel precies bent, een keurig persoon. Maar ik ben zo slordig als wat. Ik probeer vooral verder te kijken dan m'n neus lang is". Nu kan hij zich volledig toeleg gen op zijn kunstenaarschap. En hij doet veel in het huishou den, want zijn vrouw heeft een volle baan als wijkverpleeg ster. Anderen hebben vaak het idee dat hij een flierefluiter is. „Als ze me met de hond langs de zeedijk zien lopen, dan den ken ze dat dat pure ontspan ning is. Maar ik loop te werken. Ik bedenk wat ik ga doen, hoe, waarom. Vaak ben ik tot twee of drie uur 's nachts bezig." Lange dagen en dat zeven da gen per week. Alléén in decem ber komt er weinig uit zijn vin gers. Alles verdwijnt in de prul- lebak. December is de maand van de experimenten. -laasje WSSEL - De Belgische jagers 1(l i/'u het haasje. Het door hen ge- p£ htennoild brengt haast niks (eer op door concurrentie uit de ,e ormalige Oostbloklanden. j ioral de Poolse herten en tên doen het goed bij de res- irateurs. De beesten worden fa ig strak in het vel, in grote hoe- a elheden ingevroren aange- terd in grote koelwagens. De Uprijzen zijn al met twintig j rocent gedaald en de Belgische j, 'hutters moeten het nu nét van m, :2e tijd van het jaar - Kerstmis - o!;bben ten leek het er op dat de jagers 'ch nog hoop zouden mogen testeren. Een aantal poeliers i restauranthouders ziet na- dijk niks in het Poolse vlees. Vetgemest in een hok en vervól- ms met hagel bestookt", oor- ee telt een kenner. Vlaamse en 1U ealse jagers, die al glunderden ec f die woordenkunnen hun lit echter ook niet aan deze ik uit Berlare kwijt. Hij zweert I wild uit de Schotse hooglan- cb n. 'i, Iril ui,B <ENT - Het ivas zo'n leuke re- ame voor de Gentse opticien. W lelijk eendje met een pet op vi dak en een reusachtige bril P de neus van voertuigje. Spe lt iaaZ door de brillenboer op een 'ategisch punt neergezet om Si» oi: het oog te trekken van de bij- 'P hde bioscoopganger uit de ie Hurt. Voor de pet was weinig ia üangstelling, maar blijkbaar het brilletje iets te veel op. eC 'unt dat was de volgende dag al I2t l'ect verdwenen: ingepikt door ib ;,i objectenjager of iemand met in d erg wijduitstaande oren. optiker' kon er niet mee la- lia 'ieu toen een klant troostend l£U ..Ach, dan geef je dat au- oz-Qije toch gewoon contactlen- jn.". Krijn Doolaard aan het werk in zijn atelier. dat hij dit vaker gaat doen. De klanten kunnen voortaan kie zen: drogen of schilderen.... Een leuk handeltje? „Wie weet", zegt Krijn. „Het is mis schien weer een poot om op te staan. Maai- alléén van aqua rellen kun je niet leven. Al ver koop je er iedere maand één. dan zit je nog maar op de helft van het minimumloon". Daarom geeft Doolaard ook privéles en schildert hij kaar ten, veel kaarten. Zijn op drachtgever is uitgeverij Span- jersberg. Dat is de grootste van Europa en misschien ook van de wereld volgens Krijn. Hij is nu bezig met de kerstkaarten voor '92. „Het is wel moeilijk om zo ver vooruit te werken, maar de uitgeverij weet wat de mensen willen. Voor dit jaar is dat blauw. Volgend jaar zit er veel paars in". Krijn schildert voor deze kaar ten veel landschappen, maar ook Anton Pieck-achtige foto Camile Schelstraete stadsgezichten. Dit laatste kost veel tijd. Hij doet nooit iets zomaar. Er zit altijd een verhaal in. Molens Krijns kaarten zijn onder an dere bij de Hema en V&D te koop. Hij krijgt niet per kaart betaald, maar verkoopt z'n rechten. De uitgever kan dan met het ontwerp doen wat hij wil. Sommige kaarten gaan ja- Een aquarel van de vuurtoren van Breskens. foto Camile Schelstraete Naast mevrouw Vilain (het Franse woord voor stout.) moest onder andere een wapenschild worden afgebeeld. Het opvallen de in deze transactie is. dat Jan verzaakt te betalen. Hij vliegt hiervoor niet in het gevang, on danks dat deze clausule wel was opgenomen in het contract. De reis van Hugo Goethals naar Zuiddorpe met als doel om als nog geld te beuren, mocht ook niet baten. Verdwenen De bevindingen van de Gentse docent leren verder dat in 1560 het graf van Gheraert is verdwe nen. Tijdens de beeldenstorm van 1566 tot 1578 wcfrdt de graf tombe van J an verminkt en in de zeventiende eeuw worden de res tanten van de tombe opgesteld in de kerk op het dorpsplein te Zuiddorpe. Als in 1817 deze kerk wordt afgebroken om plaats te maken voor een nieuwe koopt een notaris te Axel fragmenten van het beeldhouwwerk. Als het notariskantoor aan de Markt 10 te Axel van eigenaar verwisselt, koopt de rentmees ter te Kloosterzande (wellicht speelden bevriende relaties een rol bij de transactie van de rent meester) de delen op. Vijfjaar ge leden ontdekte Van Elslande sa men met leden van de heemkun dige kring De Vier Ambachten het fragment met daarop de we nende figuren en het wapen schild. De laatste tip van de sluier die de geschiedenis van de graftom be van Jan van Ghistelle verhul de. werd enige tijd geleden opge licht. De leraar uit Gent, die zich al ruim tien jaar bezighoudt met het onderzoek naar de vijftien- de-eeuwse kunst in Vlaanderen, vond op de grafsteen die tegen de zijgevel van de kerk in Zuid dorpe is geplaatst, de sleutel van het mysterie. Volgens het con tract moest op een afgeschuinde kant van de steen in gothische textura vermeld staan 1432- 1434, de periode tussen bestel ling en levering. Op de door regen en wind ver minkte steen kwam inderdaad deze tekst onder het mos van daan. In de door Van Elslande ontdekte archiefstukken staat dat de steen twee meter zeventig lang zou moeten zijn. „Ik heb het nog niet onderzocht. Het graaf werk laat ik graag aan de Zuid- dorpenaren over." Van Elslande. die enthousiast vertelt over zijn vele speurwerk (en daardoor bijna vergeet dat de pan met frituurvet al gevaar lijk lang op het vuur staat) geeft, nu de maker van de graf tombe bekend geworden is, een opsomming van graftomben die uit hetzelfde vermaarde atelier afkomstig zijn: Margaretha van Ghistelle, zus van Jan in de St. Baafskathedraal te Gent, Joost van Halewijn in de St. Salvator- kerk in Brugge en Jacob van Lichtevelde in de kerk te Kools kamp. foto Camile Schelstraete Van Elslande „De Zuiddorpe- naren spraken altijd tegen mij over 'dat ding dat tegen de kerk muur staat'. Nu de waarde van dit beeldhouwwerk duidelijk is geworden, is het zaak dat de de len uit Kloosterzande en Zuid dorpe worden samngevoegd. Er ontbreken dan nog twee zijspon den, maar in de archieven staat hoe ze eruit gezien moeten heb ben. Ze kunnen van plexiglas met lineaire omlijningen worden nagebootst. Kloosterzande zou als schadeloosstelling een min der zware kopie, gemaakt van polyester gemengd met zand. kunnen krijgen." Als het aan de Gentse docent ligt kan het waardevole kunst werk dan worden opgesteld in het museum van Axel of Hulst of in de kerk te Zuiddorpe. De on derzoeker ziet voor het gemeen tebestuur dan wel het kerkbe stuur duidelijk een taak weggge- legd om er voor te zorgen dat het kunstwerk de eer toekomt, waar het gezien de waarde recht op heeft. En welke plaats wil er nu géén attractie die vergelijkbaar is met de waarde van de panelen van het Lam Gods van Jan van Eyck? v>a&r Wmiiii l i onze medewerker elPijpelink ii'lDDORPE - De gemeente iel heeft zonder dat men zich ar nog goed van bewust is, ij nattactie van de eerst orde op f iar grondgebied. Een beeld- „iiuwwerk dat na samenvoe- ng en restauratie dezelfde aarde heeft als de panelen van Lam Gods van de schilder van Eyck. Tot deze opzien- 1 irende conclusie komt R. D. A. m Elslande die een onderzoek irrichtte naar de vijftiende- mvse kunst op het grondge- van De Vier Ambachten, -halve deze vondst heeft Van slancie bij zijn zoektocht in de v (hieven opvallende ontdek- gedaan: een beeltenis ai een madonna met kind uit oude abdij Ter Hagen bij uddorpe 1410) en talrijke reta- ls, bewerkte achterstukken ai een altaar, in de Gentse stijl, ischilderijen. b in Elslande, docent aan de Ko- aldijke Academie voor Schone unsten in Dendermonde en de 0i itiquairsopleidingen in Gent Sin,t-Niklaas, richtte de aan- b icht tijdens zijn expeditie oral op de herkomst van twee elkaar horende grafstenen in het graf van Jan van Jj histelle. kasteelheer te Zuid- a rpe. )i ;nigeen was bekend dat de ene Ift van de graftombe zich in loosterzande bevond, inge- litseld in een muur achter het jdskantoor, en dat de restan- van de andere helft van de zich bevonden tegen zijgevel van de Rooms-Ka- olieke kerk te Zuiddorpe. iet bewezen iji »t was niet onomstotelijk be- izen dat de graftombe inder- kj lad van J an van Ghistelle was ivendien was niet duidelijk e de schepper was van het ddhouwwerk. Met name de I ivindingen van de Gentse do- at op dit laatste gebied maken itde gemeente Axel er volgens üi|in Elslande een attractie bij I eft van ongekend hoge cul- airhistorische waarde. •'ijzijn zoektocht in de archie- II n van onder andere de steden int en Brussel zocht Van Els- ede naar aanwijzingen voor 11 instwerken in het gebied van it Hulster Ambacht, het Axe- r Ambacht, het Boekhouter mbacht en het Asseneder Am- - icht. Een 'ambacht' was een juri- disch-bestuurlijke instelling die verschillende gemeenten, dor pen en gehuchten omvatte. Zo ontdekte hij dat de maker van de graftombe voor de Zuiddorp- se kasteelheer ook een vloer le verde in het jaar 1417 te Axel. Omdat beeldhouwers tot het ambacht van de steenkappers behoorden, betekent dat, dat ze tevens metselaar, architect en landmeter waren. De combina tie vloerlegger-grafbouwer was dus in het geheel niet vreemd. Atelier Volgens de Gentse docent zijn er bij het atelier van Jan II de Meyere enkele bestellingen ge daan voor graftomben in Zuid dorpe. Jan II was een van de be langrijkste beeldhouwers in Vlaanderen in de vijftiende eeuw. Voor Gheraert van Ghistelle, overleden voor 1400, en zijn vrouw Elisabeth Van der Moere moest in het atelier een grafsteen worden gemaakt, uit gevoerd in Doornikse hardsteen met daarop twee ligbeelden in wit marmer. Naast de kasteel heer en zijn vrouw waren wenen de figuren te zien met een wa penschild. Nadat Jan II de Meyere in 1426 overlijdt, zetten Jan III de Meye re en Hugo Goethals de steen kappersactiviteiten van het ver maarde atelier voort. Ook in 1444 (Gwijde van Ghistelle) en 1432 (Jan van Ghistelle) volgt een Zuiddorpse bestelling voor een graftombe. Kastelheer Jan wilde het beeldhouwwerk in 1434 geleverd zien. Jan in wa penuitrusting en zijn vrouw aan zijn zijde moesten op de dek plaat te zien zijn, zo vond Van Elslande in de archieven. Het fragment van de graftombe in de muur bij het stadskantoor in Kloosterzande.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 39