Dales en haar minderhedendebat Christelijk antwoord op sociale kwestie opinie en achtergrond 'Integratie is het hebben van de keus tussen garnalen en hagelslag' Nieuw kenteken is duur en omslachtig 11 H Filosoferen over ande kabinet schaadt PvdA ZATERDAG 9 NOVEMBER 1991 door Henk Glimmerveen en Wilfred Scholten Het zit de minister echt hoog. len Dales, als minis ter van binnenlandse zaken 'be last' met de coördinatie van het minderhedenbeleid, wil graag ingaan op de positie van alloch tonen hier en in de rest van Eu ropa. Die ontwikkelingen heb ben haar speciale aandacht en zorg. Ons land moet daarbij waakzaam zijn. Toch gelooft de bewindsvrouw niet dat we hier snel met aanvallen op asielzoe kerscentra en met uitingen van vreemdelingenhaat te maken zullen krijgen. De minister gaat er voor zitten, bestelt koffie en steekt van wal. ..In de eerste plaats is onze tradi tie een heel andere. In Duitsland zijn bepaalde resten van natio- naal-socialistische ressentimen ten nog steeds voorhanden. Dat is bekend, dat is geen boze rod del". Bovendien kende Duits land in het verleden geen toe vloed van vluchtelingen als Hu genoten en joden. „Dit is mede, zo niet geheel, een belangrijk verschil met veel andere landen in de houding die er bij ons is ten opzichte van vreemdelingen". En tenslotte, ook niet onbelang rijk, heeft Duitsland geen kolo niale geschiedenis. Het proces van dekolonisatie is aan de Duit sers voorbijgegaan. Een tweede verschil tussen Ne derland en het buitenland is dat ons land „al sinds jaar en dag een minderhedenbeleid kent". Volgens Dales is dat echt een op merkelijk feit. „Dat blijkt ook wel: het buitenland toont veel belangstelling in de manier waarop wij met de vraagstukken rond minderheden omgaan. Zo hebben wij direct contact met de minderheidsgroepen. Zij advise ren de regering gevraagd en on gevraagd. Bovendien bleek tij dens de Rushdie-affaire en later in de Golfoorlog hoe belangrijk het is dat je met elkaar rond de tafel zit. Wij hebben vrij snel na het uitbreken van de oorlog in de Golf contact opgenomen met vertegenwoordigers van de isla mitische groepen en vervolgens met vertegenwoordigers van de joodse gemeenschap. En boven dien: wij hebben beide partijen ook met elkaar in gesprek ge bracht". Bolkestein De gewelddadige uitbarstingen in het buitenland tegen vluchte lingen en andere minderheden hebben het probleem hier in alle hevigheid onder de aandacht ge bracht. Samen met uitspraken van VVD-leider Bolkestein over de aanpassing van minderheden aan de Westerse cultuur, heeft dit ertoe geleid dat het minder hedenbeleid hoog op de politie ke agenda kwam. Een groot deel van de algemene politieke be schouwingen werd aan het on derwerp gewijd. Minister Dales pakte de handschoen op en kon digde een 'nationaal minderhe dendebat' aan. Alleen: wat houdt dat debat eigenlijk in? Komt er een grootscheepse con ferentie in een luxueuze congres zaal, met veel hotemetoten? De minister wil dit misverstand uit de wereld helpen. „O. dat ze ker niet. Het wordt geen confe rentie van bevoorrechten in een duur. vergadercentrum". Wat het dan wel wordt, kan de minis ter nog niet precies zeggen. Wel kan ze alvast wat 'contouren' schetsen. Doel van het nationale debat is „het spannen van een net van discussie over het hele land", zo als de minister dat noemt. Dat net moet bestaan uit bijeenkom sten overal in het land, en dan vooral in de buurten waar min derheden wonen. Op die bijeen komsten moeten ervaringen, misverstanden en vooroordelen openlijk besproken worden. „Het moet concreet worden. Het mag beslist geen abstracte, aca demische discussie worden. Maar er mag natuurlijk ook wel een aparte conferentie komen, waar juist deskundigen op basis van onderzoeken en ervaringen de problematiek wat academi scher benaderen". Vaste grond In het debat zal zeker de kern van het minderhedenbeleid aan de orde komen, die nu ook in reacties op Bolkesteins pleidooi voor aanpassing van minderhe den aan de Nederlandse samen leving vaak wordt genoemd: de integratie. Met die term wordt gepoogd aan te geven dat - om met de woorden van "minister Dales te spreken - „allochtonen vaste grond onder de voet krij gen, waarop ze zelf verder kun nen". Het minderhedenbeleid dat op die integratie gericht is, mag beslist niet uitgaan van 'liefdadigheid', aldus Dales. „Veel minderheden doppen hun eigen boontjes en willen dat ze ker zo houden. Maar er zullen mensen blijven die het zelf niet redden. Met dat droevige gege ven moeten we rekening hou den. Zoals het ook voorkomt dat een Nederlander die naar Cana da emigreert'het soms ook niet haalt". Daarom moet het beleid er op gericht zijn noodzakelijke hulp te bieden om iemand in staat te stellen zelfstandig de weg te vin den. Hoe mensen hun leven in richten is geen overheidsbe moeienis. „Of ze nu op zaterdag naar de moskee gaan en op zon dag naar de kerk - men moet dat allemaal zelf weten". Datzelfde uitgangspunt han teert de minister waar het gaat om het onderwijs. Thans is in discussie de vraag of er islamiti sche meisjesscholen moeten ko men. Minister Dales staat er niet om te springen. „Maar als het kan helpen groepen meisjes uit een isolement te halen, is het mij best. Ook al lijkt het een stapje terug". In elk geval laat de minister er geen twijfel over bestaan, dat de formulering van het minderhe denbeleid uit de jaren '70 - inte gratie met behoud van eigen identiteit - over boord is gezet. Een net van discussies spannen over het hele land... Hagelslag Minister len Dales foto Roland de Bruin/GPD „Afgezien van het feit dat het een drabbig concept is, werkt het ook zo niet. Als iemand inte greert, kun je niet tegelijkertijd de eigen identiteit van de kleine, geborgen gemeenschap bewa ren". Een anekdote. „Ik kwam eens in een leuk Surinaams gezin, waar ook een klein jongetje was. Een plezierig ventje, alleen was z'n vader zo boos op hem. Wat bleek? Hij lustte geen garnalen, maar was dol op hagelslag. Zijn pa vond dat een schande. Kijk, dat bedoel ik nu. Je moet niet as simileren (volledig aanpassen aan de omgeving), maar keuzen maken tussen je eigen cultuur en de nieuwe, waarin je als min derheid terecht komt". Wat vindt de minister dan van het pleidooi van premier Lub bers, om de integratie van min derheden via de aloude 'verzui ling' te laten verlopen? Net als de gereformeerden en katholie ken, zouden de allochtonen in gesloten organisaties hun weg in de samenleving kunnen vinden. Een stimulerende, gelijkgezinde omgeving helpt je verder, aldus Lubbers. Minister Dales, naar ei gen zeggen als Nederlands Her vormde nooit in een zuil opge groeid, voelt er niets voor. „Ik vind die discussie niet al te zin nig. Als het al voor bepaalde Ne derlandse groepen heeft ge werkt. hoeft dat nog niet te werken voor minderheden." Grauwsluier Minister Dales ontkent niet dat er ook in Nederland spanningen bestaan. „Ook Nederland is niet schoon van uitingen van racis me. discriminatie en naijver. Maar aan de andere kant is er in dit land ook een cultuur van hel pen. Als je iemand een paar da gen zonder eten op straat ziet, dan is het al gauw van: „Joh, kom even binnen". Vooral bin nen de kerken is die traditie diep geworteld". Er bestaat naar de mening van de minister in dit land geen ex treem-vijandig klimaat jegens buitenlanders. Maar over iets meer dan een jaar vervallen de binnengrenzen van Europa. En foto Wim Riemens wat dan? In Belgié scoort het Vlaams Blok in de opiniepeilin gen ongekend hoog, in Frankrijk nemen gerespecteerde politici als Giscard d'Estaing en Chirac woorden in de mond die sterk op die van Le Pen lijken. De minister: „Ik sluit mijn ogen niet voor wat er in het buiten land momenteel gaande is. De consequenties van het wegval len van de grenzen zijn veel gro ter dan men nogal eens denkt. Juist daarom is zo'n minderhe dendebat noodzakelijk. Er is nog veel schemer en grauw sluier. Maar de situatie is nu een maal anders dan dertig jaar gele den. Het land wordt anders be volkt. Wij hebben in Nederland nooit armoede gekend. En dat moet zo blijven". Belangrijke voorwaarde om de samenleving harmonieus te houden is daar om dat er voldoende ruimte is op de arbeidsmarkt, vindt minister Dales. door J. W- Scheffers Deze maand is het precies honderd jaar geleden, dat Abraham Kuyper in ons land het eerste Christelijk Sociaal Congres bijeen riep. 'Abraham de Geweldige', zoals hij door zijn aanhang, de 'kleine luy- den' werd genoemd, voorvech ter en emancipator van vooral de gereformeerden, kwam op die bijeenkomst met zijn 'ar chitectonische kritiek' van de samenleving. Het was zijn ant woord op de 'sociale kwestie' van die dagen: de gevolgen van de industriële revolutie voor mannen, vrouwen en kin deren die op fabrieksarbeid waren aangewezen. Het Christelijk Sociaal Con gres gaf een flinke stoot aan de sociale emanicpatie van het protestantse volksdeel. En er werd een fundament gelegd voor het protestants sociale denken, dat tevens de aanzet gaf voor de oprichting van het latere CNV. Ook de katholieken kunnen dit jaar een eeuwfeest vieren. Want in 1891 verscheen de pau- levens beschouwing I I I I I I I selijke encycliek 'Rerum Nova rum, de rondzendbrief 'Van de nieuwe dingen' over de toe stand der arbeiders van paus Leo XIII. Dit schrijven bracht een golf van bezinning en be wustwording bij de katholie ken op gang Het fundament voor de katholieke sociale leer en voor de katholieke arbei dersbeweging was gelegd. Deze historische gebeurtenis sen vormen nu de aanleiding voor een nieuw Christelijk So ciaal Congres, dat van 11 tot 17 november in Doorn en Utrecht zal worden gehouden. Af gevaardigden van maatschap pelijke organisaties en institu ten, die zich verbonden weten met het christelijk antwoord op de sociale kwesties, zullen aan dit congres deelnemen. Het centrale thema, waarover de meer dan 200 afgevaardig den zich een week lang zullen buigen, is de 'bedreigde verant woordelijkheid'. Over dit on derwerp werd een basisdocu ment gepubliceerd en ter be spreking op grote schaal ver spreid. Het basisdocument wil een serieuze poging doen om de tekenen van onze tijd te schil deren en deze te plaatsen in het perspectief van de idealen van Er moeten stappen worden gezet op de weg naar een rechtvaardige verdeling van wat de arbeid ons oplevert.. het christelijk sociaal denken. Daarbij gaat het vooral om vast t stellen wat in de huidige tijd de kern van de 'sociale kwestie" is. Het accent moet daarbij liggen op het opnieuw doordenken, in het licht van de bijbelse traditie en idealen, van onze denkmodellen en de maatschappelijke en economi sche structuren. Het document wil reacties uitlokken en ge sprekken op gang brengen. En dat is goed gelukt. Reacties Dat het document over de 'be dreigde verantwoordelijkheid' nu al zoveel reacties heeft op geroepen. komt waarschijnlijk omdat dit basisdocument een tweeslachtigheid in zich heeft. Want enerzijds wordt gesteld, dat de verantwoordelijkheid bedreigd wordt doordat men sen zich minder laten aanspre ken. Anderzijds wordt beschre ven dat de mens ook moeilijk verantwoordelijk gehouden kan worden. Want daarvoor is onze samenleving veel te inge wikkeld geworden met al de moderne systemen en institu ties. Ook zijn veel maatschap pelijke processen vrijwel onbe heersbaar geworden. Wie is dan nog verantwoordelijk te stellen voor wat? Ook hier is het probleem, zoals zo vaak in officiële kerkelijke documenten, dat er voortdu rend gesproken wordt over 'de' mens. Er wordt betreffende verantwoordelijkheid geen on derscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen, mensen met en zonder betaalde baan, werknemers en werkgevers, kansrijken en kansarmen, Ne derlanders en buitenlanders. Op deze manier wordt het spre ken over verantwoordelijkheid te massief en dus weinig zeg gend. Zou de kem van de 'sociale kwestie' van deze tijd niet veel meer liggen in de bestaanson- zekerheid en het slachtoffer zijn van grote groepen men sen? Voor de massa's mensen in de Derde Wereld, die mede door onze rijkdom nog niet aan het bestaansminimum komen, voor de velen in de marges van de welvarende Eerste en Twee de Wereld vormen honger, ar moede en oorlog veel eerder de 'sociale kwestie' dan de be dreigde verantwoordelijkheid. Een verantwoordelijkheid, die de mensen ook meestal hele maal niet hebben, hen niet wordt gegund en die ze ook niet kunnen hebben. Uitgesloten Bedreigde verantwoordelijk heid aan de orde stellen kan niet zonder het onder kritiek stellen van de economische en politieke machtsverhoudin gen. Verantwoordelijkheid heeft alles te maken met zeg genschap. Te vaak worden te veel mensen juist daarvan uit gesloten in het economisch le ven. Het FNV-commentaar op het basisdocument zegt dan ook de noodzaak van een georgani seerde beïnvloeding van de machtsverhoudingen te mis sen. Verder wordt gevraagd, waar de lijn van verzet in dienst van de gerechtigheid is geble ven. DISK. het industriepastoraat van de kerken, pleit ervoor, dat het nieuwe Christelijk Sociaal foto Lex de Meester Congres kijkt naar de werkelij ke ooi-zaken van de sociale pro blemen van onze tijd. Dat bete kent het falen van ons eigen westers economische systeem aan de orde durven stellen. „Want", aldus Herman Bode, voorzitter van DISK Neder land, „met de gedachte dat al les wel losloopt als de mens maar voldoende verantwoor delijkheid krijgt, kom je er niet." Het CNV zegt in haar reactie het basisdocument op een aan tal punten veel te somber te vinden. Het is waardevol dat er vanuit het begrip verantwoor delijkheid vraagtekens worden gezet bij tal van ontwikkelin gen. Maar het document doet net alsof die ontwikkelingen niet te beïnvloeden zijn. Dat noemt het CNV 'een bijna fata listische benadering'. Volgens de christelijke vakcentrale on derkent het document onvol doende, dat mensen niet altijd in staat worden gesteld om ver antwoordelijkheid te dragen. Gezien de reacties is het nieuw Christelijke Sociaal Congres al enige tijd aan de gang.... Natuurlijk is dit jubileumcon gres niet bedoeld om binnen een week de huidige sociale problemen tot in detail te be spreken of op te lossen. Dat moet gebeuren door de poli tiek, de maatschappelijke or ganisaties en de vele sociale be wegingen in ons land. Wel is de bedoeling de huidige sociale kwesties in verband te brengen met de aard van onze economi sche en maatschappelijke or de. In de lijn van de traditie van het christelijk sociale denken wil het nieuwe congres de vraag stellen wat er mis is met de groei van onze economie en welvaart. Het gaat dan verder om de persoonlijke verant woordelijkheid die mensen op grond van de Bijbel ten opzich te van hun naaste hebben. Maar ook over de verantwoor delijkheid die instituties en overheden dragen. Zijn zij nog aanspreekbaar op bijbelse nor men als rechtvaardigheid en solidariteit? Het antwoord zal niet zo een voudig zijn. Evenmin valt er van het congres een actieplan te verwachten, zoals Abraham Kuyper dat in 1891 naar voren bracht. Het gaat volgens de or ganisatoren van het congres om de bezinning op de wortels van de christelijk-sociale bewe ging. Dat is toch wat mager en vrij blijvend. Het gezamenlijk be raad is belangrijk. Bezinning is noodzakelijk. Maar er zal ook iets gedaan moeten worden. Er moeten stappen worden gezet op de weg naar een rechtvaar dige verdeling van wat de ar beid ons oplevert. Daarom heeft DISK in Zeeland op grote schaal het document 'Bedreigde verantwoordelijk heid' verspreid onder organisa ties en instellingen. Daarbij werden enkele vragen voorge^ legd met het verzoek daarop te beantwoorden. Zo zou duide lijk kunnen worden, wat nu voor Zeeland de maatschappe lijke knelpunten, de huidige 'sociale kwestie' in onze pro vincie wordt geacht. Maar ook hoe deze knelpunten aange pakt moeten worden en welke bijdrage ieder daaraan kan ge ven. Ook van christenen, christelijke groeperingen en kerken. Als de reacties daartoe aanlei ding geven, sal in het voorjaar op een werkdag een gezamen lijk manifest worden opge steld. Want honderd jaar christelijk sociaal denken is een goede reden om te geden ken. maar vooral om vooruit te zien en ook in onze provincie weer 'de hand aan de ploeg te slaan'. door Dolf Rogmans et e kente ken-systeem is een aardig plan. Alle gaten en lekken zijn gedicht. Een prachtig mechanisme. Ze zijn alleen vergeten dat het door de handel en de 5,5 mil joen autobezitters in ons land gebruikt moet wor den", zegt mr. S. Schouten van de ANWB. Niet alleen de ANWB heeft grote moeite met het nieuwe kenteken-systeem, uitge dacht door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Ook de Bovag (autobran che), de Focwa (carrosserie- bedrijven) en de transport ondernemers verenigd in de NOB reageren uiterst kri tisch. Ondoordacht, duur en omslachtig, vinden de orga nisaties. De RDW wil in 1994 de regi stratie van kentekenplaten ingrijpend veranderen om fraude tegen te gaan. Elke aluminium kentekenplaat krijgt dan in de fabriek een registratienummer dat later per computer wordt gekop peld aan het kenteken van de auto. Autobezitters moe ten zich bij de aanschaf van de platen voortaan legitime ren, zodat niet langer een willekeurig nummerbord ge kocht kan worden. Het voor nemen is verder slechts twee exemplaren per auto te leve ren. Voor caravan of par keerplaats komen dan ande re kleuren beschikbaar. Door de huidige vrije ver koop van nummerplaten zouden tussen de 100.000 en '200.000 automobilisten met valse kentekenplaten rond rijden. De rekeningen voor snelheidsovertredingen of door rood licht rijden komen zo bij de verkeerde automo bilist terecht en die is veelal niet in staat te bewijzen dat het niet om zijn auto gaat. Over enkele weken hoopt de RWD officieel haar aanpak tegen de groeiende fraude te presenteren. Alle betrokken organisaties hebben de nieu we werkwijze al ingezien en de kritiek is niet van de lucht. „Waar ze die cijfers van het huidige misbruik vandaan halen, is me een raadsel", zegt R. van dei- Gun van de Bovag. „Ik wil daar meer over weten. Is het misbruik lager, dan vraag ik me af of de veranderingen wel de moeite waard zijn". Autoverkopers van de Bo vag zullen de aangescherpte registratie aan den lijve on dervinden. Nu kan de verko per af en toe naar het post kantoor gaan om daar een aantal verkochte auto's te gelijk op de naam van de ko pers te laten overschrijven Een kopie van het rijbewijs van de koper volstaat Straks moet hij met elke ko per afzonderlijk naar dj PTT. om zich te legitimeren „Waarom moeten we in Ne derland opnieuw het wiej uitvinden", vraagt de Wi Barnas van de Focwa zichai „Het systeem in Belgie is pri ma. Daar is het kenteka aan de persoon en niet aai de auto gebonden. Dat moe Nederland ook invoerer Een soort Sofi-nummer voa je auto". Barnas meent verder dath« nieuwe systeem fraudege voelig is. „Elk systeem is pa sluitend als ook de control! goed is en de sancties hooj zijn. Maar ook in het nieusj systeem loopje bij fraude ai leen tegen de lamp wannee de politie je controleert, Et die kans is in Nederland ui terst klein". Daarmee dreigt volgens Barnas de invoering van een duur systeem, zoii der dat het enig effect oplM vert. Ook Schouten van de ANWB is bevreesd voor verhoging van de kosten. Naar verluidt zouden kentekenplata straks vijftig gulden moetes kosten (nu f30) om de verbe terde registratie te betalen De ANWB ziet een dergelijk! lastenverzwaring niet zitten Schouten: „Bovendie vraag ik me af waarom e niet gesproken wordt over afschaffing van het kent ken deel III, dat elke auto mobilist 22 gulden per jas kost. Deel III was bedoeli om fraude met kentekens to gen te gaan. Nu daar een an der systeem voor komt, kan het oude systeem dus weg' Schouten vindt de huidig plannen van de rijksdiens ondoordacht. „Denk eens aan de praktijk van alle da Als steeds meer controle via het kenteken lopen g vervalsingen moeilijker li krijgen zijn, worden de origi neien geld waard. Is het dan nog verantwoord dé plats met twee klinknagels aandj auto te bevestigen? Ik deal dat andere maatregelen no dig zijn. Je autoradio neet je tenslotte ook mee, di misschien wel een slede vc kentekenplaten' Ook NOB-wegtransport met name bevreesd voor kosten en de bureaucrats De transportondernemei willen zonder veel probfc men snel de weg op metra aangeschafte vrachtwagens Het NOB heeft inmiddö wijzigingsvoorstellen daan in de hoop de scherpsa kantjes van het voorstel kunnen halen. ■til. ;rote door Carel Goseling Frans Leijnse, nu twee jaar vice-fractievoorzitter van de PvdA in de Tweede Kamer, is een bedachtzaam man. Zijn woord heeft gezag. Zowel bin nen als buiten de partij. Deze week formuleerde de sociaal democraat in een weekblad denkbeelden over de vorming van een volgend kabinet. Niet dat de PvdA nu ineens van het CDA af zou willen. Nee, alleen als de PvdA fors zou verliezen, moesten zijn woorden een prak tisch vervolg krijgen. De PvdA'er schetste het volgen de beeld. Bij forse winst van D66 en verlies van zijn eigen partij, moeten de Democraten in het kabinet komen. Een coalitie van CDA. PvdA en D66. Mochten de christen-democraten daar, net als in 1989 bij de vorming van het huidige kabinet, tegen zijn, dan moet er maar een andersoortige coalitie komen. Onuitgespro ken, maar wel bedoeld: PvdA, D66 en WD of PvdA, D66 en Groen Links. De opmerkingen van Leijnse hebben iets vreemds. Ten eerste het moment waarop ze worden gemaakt. De PvdA staat op ver lies. dat is waar. De partij zou on geveer de helft van de kamerze tels (49) overhouden als er nu verkiezingen waren. Toch staat een kabinetscrisis niet direct voor de deur. Of, zoals ook Leijn se aangeeft, de band met het CDA wordt niet verbroken. Ten tweede is de PvdA in ver warring. Na de roerige zomer rond wao en Ziektewet is men aan vernieuwing toe. Intern, maar ook extern. Oude stand punten, zoals over de verzor gingsstaat, moeten aangepast worden aan de maatschappelij ke realiteit. Partijleider Kok wil eerst de partij op orde hebben en dan vanuit eigen sterkte ge sprekken aanknopen met ande ren. Op zich geen slechte koers, omdat de PvdA in dat geval niet op de knieën hoeft voor D66 en- of Groen Links. Er kan als gelij ke worden gepraat. Leijnse denkt daar kennelijk an ders over. Hij voorziet dat het CDA bij verkiezingen ongeveer even groot zal blijven en de PvdA fors zal moeten inleveren. Daarmee zijn de sociaal-demo craten niet meer, zoals nu, de ge lijken van het CDA in een coali tie. Er zal geslikt moeten worden wat de grote broer dicteert. En dat wil Leijnse niet. Om het 'machtsevenwicht' dat erbij komen. Ervan uitga dat PvdA en D66 ongeveer groot worden bij volgende kiezingen, zou het tweetal cies opwegen tegen het na ge CDA. Tot zo ver lijkt h kloppen. De PvdA'er vergeet echte aantal zaken. D66 zat al es een kabinet met CDA en F het tweede kabinet-Van (1981-1982). En daar zijns gemalen tussen de clubs Van Agt en Den Uyl. Wie D66 de garantie dat dat s niet weer zal gebeuren. Es kleinde PvdA zal zich wills fileren, terwijl het CDA baat bij heeft dat PvdA ea een gemene zaak makenn kabinet. De blokken zijniffi even groot. Er is meer. Leijnse denktdi CDA, D66 net als in 1989 a' geren in een nieuwe Waar is dat de toenmalige' fractieleider De Vries, 9 niet bij wilde hebben. CD der Lubbers wel, maar die! zijn zin niet. Alleen als de iets van haar macht inhei net inleverde ten behoeft D66, mocht het van De Vries Maar daar was de PvdA n:< bereid. Het excuus, toen waren» en nu niet meer, kan in del niet gehanteerd worden, heeft al eerder de wrange" ten van die houding mogeni ven. Zoals bij de vorming een progressieve volkspf de jaren '70. Iedereen wilde dat de PvdA macht rook! haakte. Geen wonder dal voorman Van Mierlo zichrJ vriendelijk doch resoluut afgewend van de PvdA-a^ Het verhaal van Leijnse s ook een zwaktebod, Een f* om te redden wat er te W valt. De vlucht naar vors wijl er nog twee jaar de tijd de PvdA zelf weer op dep® krijgen. En het dreigen n* dere coalities is een la"1 Alsof de PvdA in een comN met D66 en WD wel iets" tellen zou hebben. Een cc van drie, in omvang vrij® ke partijen. Een vech® zou het worden, met stee® selende meerderheden. Minder praten en meerde# het motto bij de PvdAffl zijn. En vooral niet filof over andere kabinetten.^ mee wordt het huidige k2® beleid, dat mede bepaald' door de PvdA, alleen mast loofwaardiger. En dat zers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 4