Met luxe hapjes en kapstok aan huis Een vakantie zonder drempels Reiswereld mikt op Griekenland Delta Catering Reizen voor rolstoelers PZC ZATERDAG 9 NOVEMBER 1991 vrije tijd Een bitterballetje? Daar komt Delta Catering in Dreischor niet mee aanzetten. Eenvoudige dingetjes als een stukje kaas en worst zaten vroeger wel in het pakket 'bittergarnituur'. Maar het echtpaar Van Leeuwen, drijvende kracht achter het bedrijf, stelt tevreden vast dat Zeeuw tegenwoordig ook pakt naar luxe hapjes. En dat niet alleen als er wat lekkers bij de borrel moet komen, maar ook als een particulier of een bedrijf een feest op touw wil zetten met alles erop en eraan. fotografie Pieter Honhoff De vraag was vier jaar geleden, toen Delta Catering begon, voorzichtig. „Kunt u ook een stuk je kaas en worst bij de borrel serve ren?", vroegen bedrijven en parti culieren die de firma inschakelden. „Dat kan", zei mevrouw M. van Leeuwen-Braai steevast. „Maar we hebben ook andere dingen, die leu ker en verzorgder tonen. En lek kerder smaken." Inmiddels zijn de schalen dan ook voorzien van toastjes met zalm of paling, gevul de tomaatjes, en komkommer met tonijn. Bij een bedrijfsreceptie rekent Del ta Catering per persoon op een hapje of drie. „Nee. dat is niet te weinig", weet mevrouw Van Leeu wen. „We houden nooit over, en we komen eigenlijk ook nooit te kort. De mensen eten niet zoveel op zo'n receptie van een bedrijf. Ze zijn druk met praten." Thuis is dat an ders. Dan wordt er ook gebabbeld, natuurlijk. Maar alleen al het sim pele feit dat mensen thuis zitten en niet staan, staat garant voor ge middeld twee hapjes extra. Delta Catering verzorgt niet alleen de borrelgarnituur aan huis en bij bedrijfspartijen. De party wordt geheel geregeld, van begin tot eind. De Van Leeuwens nemen al tijd een kijkje bij de klant die belt. Zien ze meteen dat er maai- tien kapstokken zijn, terwijl er op twee honderd gasten wordt gerekend. Geen probleem. De kapstokken gaan gewoon mee van Dreischor naar de plaats van bestemming. Een bezoek vooraf is ook zakelijk gezien veel beter, weet Van Leeu- wen-Braal. 't Komt gemotiveerder over dan de bestelling telefonisch aannemen. En de kans is groot dat de klant tijdens het bezoek toch zwicht voor een iets luxer pakket. Mobiele keuken Een mobiele keuken behoort even eens tot de inmiddels fors uitge groeide inventaris van Delta Cate ring. Eigenaar E. W. J. van Leeu wen heeft al in tal van schuurtjes en achterkamertjes staan koken. Dat is soms wel een beetje behel pen. Maar 't voordeel weegt zwaar der: de koks hebben alles bij de hand, en werken met eigen spul len. Delta Catering streeft ernaar zo veel mogelijk gebruik te maken van Zeeuwse leveranciers. Soms is dat niet mogelijk. Wil een bedrijf een Mexicaans buffet aanrichten, dan gaat de bediening in een tradi tioneel Mexicaans kostuum. Dat is niet in Zeeland te krijgen, maar el ders in het land wel. Van Leeuwen prijst zich gelukkig dat hij in Dreischor zit. Het werk gebied strekt zich uit tussen Rot terdam en Antwerpen, en daar zit ten ze middenin. Ze hebben wei eens overwogen naar het bedrij venterrein in Goes te verhuizen, maar tot nu toe is dat er nog niet van gekomen. Dreischor is prima, mevrouw komt er vandaan bij voorbeeld. Bovendien hebben ze er een restaurant, en in de keuken daarvan krijgen nieuwe koks hun opleiding. Kunnen ze meteen zien wat voor vlees ze in de kuip heb ben. Het personeel komt van Schou- wen-Duiveland. In de bediening zitten veel herintredende vrou wen, die niets voelen voor een baan van 9 tot 5, maar wel 'op afroep' in gezet willen worden. Dat werkt pri ma, zegt Van Leeuwen. In de keu ken werkt mannelijk personeel. „Omdat ze al die dozen op hun nek moeten nemen." Met voldoening stelt het echtpaar Van Leeuwen vast dat de catering in Zeeland een vaste plaats heeft verworven. De omzetten zijn elk jaar groter dan verwacht. Van Leeuwen kijkt er eerlijk gezegd zelf ook een beetje van op dat de cate ring zo'n enorme vlucht heeft ge nomen. Geen eendagsvlieg En het is geen eendagsvlieg, verze kert Van Leeuwen. Eigenlijk wordt er al jaar en dag gecaterd, al werd dat vroeger niet zo genoemd. „Maar als welgestelde mensen een feestje hadden, kwamen er ook koks van de buren helpen om wat lekkers in elkaar te zetten." Catering aan huis blijft een markt, vernacht het echtpaar, 't Is welis waar momenteel erg in de mode thuis op de bank te zitten en ver- De 'v' van vakantie staat ook voor voorpret. Immers wie zijn vakantie vaststelt, beleeft daaraan al veel plezier. Soms is het doel bekend en is daarom besloten op die plaats een aantal vrije weken door te brengen, maar meestal lokt het onbekende. Dat laatste gaat echter niet op voor de grote groep mensen die kortweg als rolstoelers worden aangeduid. Als zij de huisdeur achter zich dichtslaan om op vakantie te gaan moet de reis van a tot z zijn geregeld. tijd gaan zitten dan ze had ver wacht. Eigenlijk had ze vorig na jaar al willen starten, maar een reisbureau moet het een en ander in huis hebben, wil het kunnen draaien. Om precies te weten voor welke groep ze zou gaan werken, besloot ze een landelijk markton derzoek op te zetten. De uitslag daarvan kwam aardig overeen met de eigenervaringen: „Dus onze ei gen ideeën klopten". Ze is er overi gens van overtuigd, dat de gehan dicapte niet opzettelijk in de pro blemen wordt gebracht. Ze houdt het op „niet complete informatie". Brochure Mede door haar contacten in de ge handicaptenorganisaties groeide haar kennis. En nu is Annie Coops zo ver, dat ze een reisbrochure zorgd te worden, maar ook in de toekomst zal er vraag blijven. Voor een door een cateringbedrijf ver zorgd feest aan huis moet fors in de buidel worden getast. Maar daar blijkt de particulier wat op gevon den te hebben: niet elk jaar de ver jaardag vieren, maar alleen de kroonjaren. „Dat is echt een trend." In het bedrijfsleven is het inscha kelen van een professioneel bedrijf voor een feest echt 'iets algemeens' geworden, aldus Van Leeuwen. „Kijk, een onderneming kan dat best zelf regelen, en dat is mis schien iets goedkoper. Maar in zo'n geval kan er nauwelijks met de gasten worden gepraat. Dan letten de organisatoren toch voortdu rend op of alles wel loopt." Boven dien: wie heeft de deskundigheid in huis voor een leuk groot feest, met muziek, podia en decors? En wie kan dat binnen veertien dagen regelen? Als binnen veertien da gen een groot festijn georganiseerd moet worden - en dat komt voor - gieren de zenuwen de Van Leeu wens eerlijk gezegd ook weieens door de keel. „Maar 't lukt altijd. Je hebt toch de contacten, en je weet de weg." Van Leeuwen heeft het vak in Rot terdam geleerd, bij een groot cate ringbedrijf. Hij herinnert zich nog een feest dat hij moest organiseren in de hal van de Holland-Amerika- lijn. „Helemaal kaal was die, en dan komt er een behoorlijke portie creativiteit en organisatievermo gen bij kijken om daar wat aardigs van te maken." Mevrouw Van Leeuwen had een restaurant in Dreischor, Toen ze besloten ook zakelijk samen ver der te gaan, lag de keus voor cate ring voor de hand. „In de winter is het hier toch rustig, daar moet je rekening mee houden En de com binatie van restaurant en catering is logisch. Het zijn twee aparte be drijven, maar over en weer vullen ze elkaar mooi aan." Zou Van Leeuwen zelf kosten noch moeite hoeven sparen, dan zou hij bij zijn verjaardag een enorm feest aanrichten, zoals toen de Italiaan se zanger Pavarotti in Nederland was. „Dat moet geweldig zijn ge weest. Daar kon alles. Het was groots, massaal en duur. Maar dat was dan ook georganiseerd door het grootste cateraar van Neder land." Maaike van Houten Annie Coops-Mulder (36) uit Diever weet mee te praten over de problemen die een gehan- diapte tijdens zijn vakantie tegen komt. Ze is getrouwd met een rol stoeler en heeft de ervaring dat er heel wat voorwerk moet worden verricht, wil men in gezelschap van een gehandicapte probleemloos op vakantie kunnen gaan. Sinds kort is ze directeur van reisbureau Handy Travel in Diever. Gespecia liseerd in vakantieaccommodaties voor gezinnen, groepjes en indivi duen, die met deze problematiek hebben te kampen. Het begrip 'aangepast' belooft veel, maar houdt meer dan eens al leen maar in dat de accommodatie beschikt over brede deuren, zodat een rolstoeler ook naar binnen kan. Volgens de directeur van het Dieverse reisbureau zegt het bij dergelijke gelegenheden aan de muur bevestigde rolstoelsymbool ook niet alles. „Soms geldt dat dan alleen voor het restaurant en niet voor de hotelaccommodatie". En alles steekt heel nauw. Zijn er wel of geen drempels in het hotel? Zijn de doucheruimten toeganke lijk voor rolstoelers en is de inrich ting van dat gedeelte van de ac commodatie zodanig, dat de rol stoeler 'uit de voeten kan'? Is er een aangepast toilet en zo ja, hoe hoog is dat? En hoe zit het met de bedden? De reguliere reisbureaus hebben dergelijke informatie niet voor handen, of ze hebben de beschik bare gegevens niet gecontroleerd. Te mooi „En als je er eenmaal bent, ontdek je dat het allemaal te mooi is voor gespiegeld. Dan is de teleurstelling groot. De vakantie, die ontspan nend moet werken, wordt dan een zeer vermoeiende, inspannende aangelegenheid. En bovendien blijft het behelpen", zo weet Annie Coops. •Annie Coops komt niet uit de reis wereld. Ze had haar toekomst heel anders uitgestippeld. Ze studeerde plantenveredeling in Wageningen en was „halverwege mijn docto raal", toen de gezinsomstandighe den door de ziekte van haar echt genoot drastisch veranderden. Zij en haar man braken hun studie af. Er volgde een periode van hero riëntatie en eenmaal terug in het Noorden besloot de vrouw des hui zes tot het opzetten van een gespe cialiseerd reisbureau. Ze volgde met succes een ruim twee jaar du rende schriftelijke cursus en toen ze vorig jaar 'vak- en handelsbe kwaamheid' in haai' pakket had, stond niets het opzetten van een dergelijk bureau meer in de weg. Toch is in de voorbereiding meer toerisme III heeft waarin honderd vakantiemo gelijkheden in Nederland. Duits land en Denemarken zijn beschre ven. Bijna alle accommodaties zijn door de familie Coops bezocht. De hotels en pensions die ze niet zelf hebben gezien, zijn op verzoek van de directeur van Handy Travel geïnspecteerd door deskundige mensen, die eveneens weten aan welke eisen dergelijke vakantie verblijven moeten voldoen. Natuurlijk is niet alle informatie in de brochure opgenomen, want dan zou het een niet te hanteren boek werk zijn geworden. Maar Annie Coops, die door haar echtgenoot is ingewijd in de geheimen van de personal computer, heeft alle gege vens 'op schijf en kan aan de aan staande vakantieganger zeer gede tailleerd vertellen wat hem staat te wachten. Overigens was dat een kant van het vak, die ze eveneens onder de knie moest krijgen, want zonder een computer valt ook in deze branche niet meer te werken. „Ik had er een grote angst voor", zegt Coops eerlijk. „Maar ze blij ken niet te bijten". Wie als rolstoelgebruiker wil deel nemen aan een georganiseerde vakantiereis, is bij Handy Travel aan het verkeerde adres. Maar Coops beschikt over voldoende kennis om te kunnen doorverwij zen naar de daarin gespecialiseer de reisbureaus. De ontwikkeling van het reisbu reau van de Dieverse ligt voor een deel in handen van de klanten. Zij zullen, daarvan is ze overtuigd, door het aandragen van leuke en vervelende ervaringen de kwaliteit alleen maar kunnen verbeteren. „Iedere handicap heeft zijn eigen kenmerken. Die zijn voor een leek gemakkelijk over het hoofd te zien. Dus zijn ook wij er bij gebaat dat ons zowel de positieve als de nega tieve informatie wordt toege speeld", aldus de directeur. Het programma 'Nederland, Duits land, Denemarken' moet worden gezien als een startpakket. Indien mogelijk wil ze de brochure de ko mende jaren uitbreiden. Zo wordt de wereld van de rolstoe lers - en wellicht in de toekomst ook voor andere gehandicapten - door bemoeienis van Handy Tra vel weer een stukje groter. Jeanette Stuurop ry Directrice Annie Coops: De vakantie, die ontspannend moet werken, wordt voor rolstoelers vaak een zeer vermoeiende, inspannende aange legenheid." fotoGPD De Nederlandse reisorgani saties lijken vast van plan Griekenland te bombarderen tot de belangrijkste vakantiebe stemming van de jaren negen tig. Dat blijkt uit het aantal vliegtuigstoelen dat voor de ko mende zomer bij de Nederland se luchtvaartmaatschappijen is gereserveerd. De kans dat Grie kenland in 1992 Spanje zelfs al voorbij zal streven als vliegbe- stemming nummer één is zeer wel aanwezig. Deskundigen zijn van mening dat de costa's dit jaar al van de eerste plaats ver drongen waren geweest als Griekenland ten gevolge van de Golfoorlog niet zo'n matig eer ste halfjaar had gehad. Uit de NIPO-cijfers blijkt dat Griekenland op het gebied van georganiseerde reizen het van oudsher favoriete Spanje reeds dicht op de hielen zit. Dit jaar vlogen in totaal 312.000 Neder landers naar Griekenland, te gen 360.000 naar Spanje. Bij Holland International, de groot ste Nederlandse touroparator, is Griekenland Spanje reeds ge passeerd en woordvoerder Rob Admiraal van Arke Reizen (nummer twee op de nationale ranglijst) sluit niet uit dat in 1992 bij de Enschedese reisorga nisatie hetzelfde gaat gebeuren. Admiraal: „De belangstelling voor het oostelijk Middelland- se-Zeegebied, Griekenland. Turkije en Cyprus, groeit enorm." Turkije Of Turkije net zo'n 'boom' zal gaan doormaken als in 1990 be twijfelt Admiraal ten zeerste. Iets wat hem wordt nagezegd door Focko Dorhout Mees van Holland International. Die laat ste: „Turkije heeft door de Golf oorlog een enorme klap gekre gen en ik vraag me af of het land zich daarvan snel zal herstellen, Griekenland heeft daar in elk geval veel minder moeite mee gehad." Overigens doen de Spaanse au toriteiten er van alles aan Span je als belangrijkste vliegvakan tiebestemming te handhaven. Niet alleen worden in het land volgend jaar zowel de Olympi sche Spelen (Barcelona) als de wereldtentoonstelling (Sevilla) gehouden, maar ook maakte het ministerie van toerisme kort ge leden bekend dat er voor promo tie in het buitenland een record bedrag van zestig miljoen gul den zal worden uitgetrokken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 29