Rushdie wordt steeds eenzamer Het zwarte sprookje van John Kennedy Duizend dagen duisternis Taxi Karakter van een president reportage ZATERDAG 9 NOVEMBER 1991 27 De politiebescherming, waar van de kosten nu al tot ruim zes miljoen gulden zouden zijn op gelopen, lijkt niet overdreven. Vol gens de The Evening Staridard werden alleen al in de eerste 500 dagen na Khomeini's oproep der tig Iraniërs het land uitgewezen. De politie weigert elke inlichting over de zaak, maar de Londense avondkrant veronderstelt dat zij wellicht achter Rushdies verblijf plaatsen waren gekomen. Het gevaar komt echter niet alleen van de Iraanse doodseskaders. Ook de moslims in eigen land zijn Rushdie nog niet vergeten. Bij de ingang van het gebouw in Noord- Londen waai' onder meer het Mos lim Instituut kantoor houdt, hangt een klein bord. 'Neen tegen moord', staat erop. 'De Vredesbe weging en de andere gebruikers van dit pand verzetten zich tegen de wens van het Muslim Instituut om Salman Rushdie te vermoor den'. Op de eerste verdieping van het pand omschrijft dr Ghayasuddian van het instituut het standpunt van de Vredesbeweging als dom. „Er is nu eenmaal een grens", zegt hij. „Voor u zijn er ook grenzen. Zou u accepteren dat uw dochter verkracht wordt? Welnu, wij willen niet dat de profeet wordt beledigd. Rushdie heeft dat gedaan en daar staat volgens de islamistische wet geving de doodstraf op." Volgens Ghayasuddian staat elke moslim in het Verenigd Konink rijk achter de fatwa (doodstraf). Dat mag een overdrijving zijn, maar de politie neemt weinig risi co. Toen vorig jaar per abuis twee functionarissen van Rushdies uit geverij bij naam in een krante-arti- kel werden genoemd, kregen beide betrokkenen binnen luttele uren bescherming. Politiemannen wer den bij hun huizen geposteerd, hun kinderen kregen tussen school en huis een escorte en de woonkamer werd voorzien van 'bomvrije' gor dijnen. Ter gelegenheid van de 1000ste dag van zijn isolement, hadden vrienden van de schrijver maan dag een protestbijeenkomst in Londen gepland. Maar de Britse regering liet naar de media uitlek ken dat zo'n demonstratie de vrij lating van de laatste Britse gijze laar in Libanon, Terry Waite, in ge vaar kon brengen. Vanuit zijn ge heime onderkomen brieste een woedende Rushdie dat de regering daarmee de Libanese terroristen op het idee gebracht kon hebben in ruil voor Waites vrijlating een ver bod van Duivelsverzen te eisen. Maar zo groot was de angst voor de volgelingen van wijlen ayatollah Khomeini dat Rushdie deze week zijn vrienden vroeg de protestbij eenkomst af te gelasten. „Ik heb deze beslissing niet genomen uit achting voor het regeringsstand punt", zo liet hij weten, „maar in een poging de rotzooi van de rege ring op te ruimen." Gijzelaar De fatwa heeft van Salman Rush die een gijzelaar in eigen land ge maakt. Terwijl Terry Waite straks zijn vrijheid tegemoet loopt, is er voor de auteur nog geen licht aan het einde der tunnel. „Wij eisen twee dingen van hem", zegt dr Ghayasuddian van het Moslim In stituut. „Hij moet zijn boek intrek ken. En hij moet een vergoeding betalen aan de nabestaanden van hen, die bij betogingen tegen het boek in India en Pakistan zijn om gekomen." Salman Rushdie is zijn moslim- rechters een heel eind tegemoet gekomen, maar dezen nemen met minder dan een knieval geen ge noegen. Hij bekeerde zich tot het islamitische geloof en in een vraag gesprek met The Guardian begin dit jaar zei hij: „Ik denk dat ik de Duivelsverzen heel anders ge schreven zou hebben als ik des tijds al moslim was geweest." Ook verklaarde de auteur zich bereid de 'slachtoffers' van zijn boek schadevergoedingen te betalen en van de paperback-editie af te zul len zien. In het opmerkelijke interview be toonde Rushdie zich een moslim van het meest devote soort. Hij waarschuwde dat de Golfoorlog een langdurige Amerikaanse aan wezigheid in Saudi-Arabië zou kunnen impliceren, wat 'erg, erg verontrustend' was in verband met de nabijheid van de heilige plaatsen Mecca en Medina. En tot verbazing van zijn eigen aanhan gers omschreef hij de islam als een 'cultuur van tolerantie, deernis, genade en liefde'. Het was een spectaculair gebaar naar de moslimleiders, die echter geen van de genoemde eigen schappen bleken te bezitten. Nog maar een jaar eerder had Rushdie, toen nog geen moslim, zich in heel andere bewoordingen uitgelaten. In een geruchtmakend artikel voor de Independent on Sunday drong hij er bij zijn aarzelende uitgever op aan de paperback-editie op de markt te brengen en niet te zwich ten voor de 'boekverbranders'. „Wat is vrijheid van meningsui ting?". schreef hij toen. „Zonderde vrijheid te beledigen, bestaat ze niet. Zonder de vrijheid alle ortho- doxiën, met inbegrip van het or thodoxe geloof, uit te dagen en zelfs te hekelen, houdt ze op te be staan. Taal en verbeelding kunnen niet opgesloten worden zonder dat de kunst sterft en daarmee al wat ons menselijk maakt." Isolement Tijdens het duizenddaagse isole ment is hij niet alleen zijn vrouw kwijtgeraakt, maar ook sommige vrienden van het eerste uur. „Op 14 februari 1989", schreef hij, „kreeg ik een telefoontje van het Lagerhuislid Keith Vaz. Hij be tuigde krachtig zijn volle steun aan mij en mijn werk en sprak vol afschuw over de dreigementen aan mijn adres. Enkele weken later sprak dezelfde heer een demon stratie toe van mannen die mijn hoofd eisten." Vaz was niet de enige. Hugo Young, columnist voor The Inde pendent, adviseerde Britse mos lims die Duivelsverzen verboden wilden zien aanvankelijk het land te verlaten („Als Dagenham niet kan, probeer Teheran eens"). Maar binnen een jaar draaide Young om en legde de verantwoordelijkheid voor de opschudding bij Rushdie. Collega-schrijver John le Carré verkondigde dat Rushdie 'precies wist wat hij deed' toen hij Duivels verzen schreef. Roald Dahl zei dat het boek verboden moest worden. Moslims konden ongestraft en in het openbaar tot moord oproepen. Op televisie werd leden van het pu bliek gevraagd de hand op te ste ken, als zij van mening waren dat Rushdie moest sterven. „De moord op een man (op mij) werd een wettig onderwerp voor een opi niepeiling", zo schreef Rushdie verbijsterd. „De arrogantie is verdwenen", zegt dr Ghayasuddian voldaan. „We hebben een rode lijn getrokken die niet overschreden mag worden. Laatst was er een televisiepro gramma waarin de Koran onjuist werd geciteerd. We hebben daar over geklaagd en vervolgens bood de televisiemaatschappij haar ver ontschuldigingen aan. Dat zou vóór de fatwa nooit zijn gebeurd." Cees van Zweeden A Is Salman Rushdie iVmaandagochtend ontwaakt, zullen zijn gedachten onwillekeurig teruggaan naar de beladen oproep die de Iraanse ayatollah Khomeini precies duizend dagen daarvoor tot de moslims aller landen richtte. Die oproep luidde eenvoudig: doodt de schrijver. Sinds die gedenkwaardige 14de februari 1989 is de auteur van duivelsverzen ondergedoken. Zijn huis in Islington (Noord- Londen) heeft hij verlaten en waar hij verblijft, weten alleen zijn bewakers. Contacten met vrienden en familie verlopen via de telefoon en zijn vrouw, de schrijfster Marianne Wiggins, heeft zich van hem laten scheiden. De enkele keer dat hij in het openbaar verschijnt, gebeurt dat volslagen onverwacht. Moslim-protest in Bangkok, augustus 1989. foto Jeff Widener Salman Rushdie op zijn onderduikadres. Het verhaal van de Kennedy- d.vnastie is een sprookje. Maar wel ten zwart sprookje, want niet alleen ontbreekt een happy end, er is zelfs ?een happy begin. En tussen beide bevinden zich alleen verliezers. Dat is het buitengewoon som bere beeld dat opstijgt uit een nieuwe biografie van John F. Ken nedy, president van de Verenigde Staten van 1960 tot 1963. In zijn boek presenteert de Amerikaanse hoogleraar geschiedenis Thomas C. Reeves weinig nieuwe feiten ver geleken met eerdere biografieën, maar hij heeft een nieuwe invals hoek gekozen: de moraal, het ka rakter. Rondom die centrale vraag naai de fundamentele waarden en nor men van de mens, politicus en pre sident Kennedy heeft hij de feiten gehergroepeerd, waardoor een nieuw en niet erg vrolijk beeld ont staat. Alle ingrediënten voor het sprook je zijn aanwezig: De aartsvader, zoon van Ierse immigranten, die zich opwerkt tot multimiljonair en invloedrijk politicus. Die een zoon president ziet worden, een tweede minister van justitie en een derde senator. De zoons zijn allemaal knap, succesvol, gezond en geluk kig. Maar het sprookje heeft een keer zijde: de aartsvader (Joseph P Kennedy) is een meedogenloze za kenman en een gewetenloos politi cus, die zijn kinderen dwingt de po litiek in te gaan. De president (John) en de minister van justitie (Robert) komen om door moorde naarshand. De senator (Edward) is zelf betrokken bij een onopgehel derde dood en tot slot krijgt de aartsvader een beroerte, waardoor hij zijn laatste jaren slijt als een in valide, die liefdeloos wordt gene geerd door zijn vrouw (Rose), die al doet of ze weduwe is. Andere koek dan in andere Kenne- dy-boeken wordt opgedist. Geen wonder, want die zijn zonder uit zondering geschreven door bewon deraars van John Fitzgerald Ken nedy, roepnaam Jack. Positief Het is begrijpelijk dat Kennedy nog steeds zoveel aanhangers heeft. In 1988. bij de 25ste herden king van zijn dood, was opnieuw alle publiciteit positief. En het beeld is natuurlijk erg aantrekke lijk: jonge vitale vent. oorlogsheld, rijk. mooie vrouw, leuke kinderen, door hoge idealen gedreven politi cus die wat van zijn zware baan probeert te maken. Een mooie car rière c}ie nog mooier had moeten worden (Koude Oorlog beëindi gen, Vietnam voorkomen, burger rechten bevorderen...), maar werd afgebroken door geweerkogels. Reeves sluit niet uit dat Kennedy bij een voortgezet presidentschap - hij was zich vlak voor zijn dood aan het voorbereiden op de verkie zingen van 1964 - op een aantal ter reinen nog grote dingen had kun nen doen. Maar erg optimistisch toont hij zich daar niet over. Reeves kan aantonen dat Kenne dy in het leven maar een doel had: lol hebben en winnen. Van jongsaf aan was het in hem gepompt: 'Kennedys don't lose'. Zijn politie ke credo was dan ook pragmatis me. Geen hoger doel of streven, neen, gewoon: nummer één wor den, Finish First. Kennedy sloot dan ook in zijn politieke loopbaan tal van deals. Tot op zekere hoogte onvermijdelijk voor elke Ameri kaanse politicus, maar Kennedy ging heel ver. IJkpunt Reeves heeft van deze eigenschap de kern van zijn boek gemaakt. Zijn uitgangspunt is dat politieke leiders, die besluiten nemen van le ven en dood over hun bevolking, absoluut dienen te beschikken over een eigen stelsel van normen en waarden, van goed en kwaad, van wat door de beugel kan en wat niet. John F. Kennedy tijdens zijn gloriedagen, hier in gesprek met de Russi sche leider Chroesjtsjov. foto ANP Want, redeneert Reeves, aan poli tici wordt van verschillende kan ten getrokken, zij moeten resulta ten boeken. Zij moeten dus com promissen sluiten. Om te voorko men dat pragmatisme afglijdt naar opportunisme en erger heeft een politicus dus zo'n innerlijk ijk- punt nodig. Bij Kennedy zijn flagrante voor beelden van afglijden natuurlijk diens herhaalde afspraken met. de georganiseerde misdaad. Kenne dy vroeg de maffia Fidel Castro te vermoorden. Bovendien was in de strijd om het presidentschap met Richard Nixon een onbekende (maar grote) hoeveelheid maffia- geld geaccepteerd. De maffia dacht zich in te kunnen kopen in de nieuwe regering. Kennedy's pragmatisme lijkt zich uiteindelijk tegen hem te hebben gekeerd. Toen de FBI en het minis terie van justitie later de maffia on der vuur namen en de maffia van Kennedy verwachtte dat hij on derzoeken in de doofpot zou stop pen. was hij daartoe politiek niet in staat. De maffia was nu voor Kennedy een praktisch politiek probleem geworden - en hij begon een ware kruistocht tegen de georganiseer de misdaad. Dat werd door de maf fia ervaren als contractbreuk. ..That Kennedy, we're gonna get him", hebben maffia-bazen begin 1963 geroepen. Het bewijs is nooit geleverd, maar de moord in Dallas zou een afrekening geweest kun nen zijn. Reeves heeft ook Kennedy's pri- vé-leven onder de loep genomen. Sommige critici nemen hem dit kwalijk, omdat hij zo moralise rend. preuts-burgerlijk zou oorde len. En inderdaad, Reeves ergert zich aan Kennedy's rokkenjagerij, gebruik van verdovende middelen en drankgebruik. Maar hij doet dat voornamelijk omdat volgens hem de president van de VS bijzonder vaak chantabel is geweest. Voor de maffia, voor zijn politieke tegenstanders, voor de Russen, noem maar op. Bovendien slaagde Kennedy (opperbevelhebber van de strijdkrachten) er meermalen in, als hij geen pottekijkerskon ge bruiken, de luchtmachtofficier kwijt te raken, die in het aan hem vastgeketende koffertje de atoom codes bij zich had. Toch ziet Reeves lichtpunten in zijn sombere relaas. Kennedy was een onverwachte duif gebleken bij de crises in Berlijn (bouw van de Muur) en rondom Cuba (Russische raketten). Hij keerde zich tegen es calatie, invasie of bombardement. Hij durfde op beslissende momen ten toch afwijkend gedrag te tonen dan puur pragmatisch zou zijn ge weest. Er waren in november 1963 ook signalen dat hij niet tevreden was met de aanpak in Vietnam. Misschien zou het sprookje minder zwart zijn geweest als de trip naar Dallas niet was doorgegaan. Daar aan, aan dat misschien, ontleent de Kennedy-mythe zijn kracht. Maar Reeves heeft die mythe tot kleiner proporties teruggebracht - en de Amerikaanse politiek een zeer heldere spiegel voorgehou den. James McGonigal Thomas C Reeves, A Question of Cha racter, The Free Press, 62. 77 r zijn meer dan vijftien- Ui duizend taxi's in Mos kou. Dat lijkt heel ivat. Het is bijna niks. Moskou is in oppervlakte zo groot als de provincie Utrecht. Er wonen naar schatting tien miljoen men sen. Dat geeft de beperkt heid van het taxi-ioezen al aan. Van die ruwi vijftien duizend taxi's zijn er boven dien gemiddeld per dag tweeduizend in reparatie. Meer dan duizend zijn per manent verhuurd aan expeditiebedrijven. bij voorbeeld van dag- en weekbladen. Vroeger, voor de perestroj ka zoals de Moskovieten meestal zeggen, kon je. als je een taxi had toeten te be machtigen, voor een paar roebel van het ene eind van de stad naar het andere rij den. Officieel kan dat nog, kijk maar naar het bedrag op de meter. Maar chauf feurs die op de meter rijden kunnen bij wijze van spre ken zo een plaats in het Le- nin-museum krijgen. De meter draait alleen om de chauffeur inzicht te geven in het bedrag dat hij aan het einde van zijn toerkdag moet overhandigen aan de chef van zijn taxi-garage. Dus zijn de chauffeurs op zoek naar 'rijke klanten'. Die vind je niet bij de regu liere taxi-standplaatsen, maar bij de dure hotels. Of bij het internationale vlieg veld Sjeremetjevo. Tussen de wenkenden aan de kant van de straat valt de vette buit makkelijk uit te pikken. De 'sjljapi'. taxi- bargoens voor de gewone man met de kleine beurs, in hun sjofele kleding negeer je. De 'firmatsj'. de goedge- klede zakenman of buiten lander, mag mee. De (staats)tarieven zijn uiter aard afgesteld op de beurs van de sjljapi. Eén rit met een firmatsj levert twintig tot vijftig keer meer op, ze ker als de klant met 'green- ny' dollarsbetaalt. Een beetje chauffeur, en dat zijn ze bijna allemaal, loert dus op de rijken en laat de ar men staan. Om die strooptocht wat te vergemakkelijken, organi seren de chauffeurs zich in groepen. Je hebt de Aero- dromsjtsjiki bij het vlieg veld, de Vokzalsjtsjiki bij de stations en de Gostinsjtsjiki bij de hotels. Nieuwelingen kunnen zich bij zo'n groep inkopen Wie zonder een 'propiska' lvergunning van de groepsleider op on bevoegd terrein komt, ris keert ingeslagen ruiten of een stevige aframmeling. Uit het bovenstaande mag worden afgeleid dat taxi chauffeurs niet echt popu lair zijn. Er was dus grote ergernis, toen de heren ichauffeuses zijn er ook, maar weinig) uit woede over een neergestoken col lega twee keer deze week met protestacties het stads verkeer volledig ontregel den. Ze eisten beveiligde auto's En meer geld. En een betere verzekering. Maar de be langrijkste eis is een imma teriële: er mogen geen zuidelijkx types meer Mos kou inkomen. Niet via de vliegvelden, niet via de sta tions. Bruinen uit het Zuiden en spleetogen uit het Oosten niet gewenst, om het duidelijk te zeggen. De moordenaar van de chauffeur zou een Georgiër zijn geiveest. Het zijn, zeg gen de chauffeurs, altijd de ze 'mafiosi' die voor proble men zorgen. Bij wijze van waarschuwing stelde een groep van dertig chauf feurs dinsdag even orde op zaken bij een 'vrije markt' waar veel Georgiërs fruit en groenten verkopen. In geslagen ruiten, omgegooi de kramen en de politie die met waarschuwingsscho ten erger wist te voorko men. Het einde van dit dra ma is nog niet in zicht. Het bureau van de burgemees ter noemde de acties 'een aanmoediging voor etnisch geweld'. Vrijdag, zo hebben ze afgesproken, komt er geen 'bruine' of 'spleetoog' in onze taxi's. Daar heeft de doorsnee-Moskoviet helaas wél begrip voor.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 27