Het blote lichaam is meer dan seks Zeeuwen in de marge Verre verhalen om te vertellen n Greenaway exposeert Boymans Frederik Nagtglas kunst cultuur mJh jeugdboek VRIJDAG 1 NOVEMBER 1991 1 7 Ns! Twee vrouwelijke en twee mannelijke levende vormen de spil van de ^tentoonstelling The Physical in museum Boymans-Van mi;Beuningen. De expositie is door de Britse Peter Greenaway. De ^opmerkelijke presentatie toont litjhet menselijk lichaam in al zijn n oifacetten. eni iet alleen de vier modellen - staand, liggend en zittend in heuse vitrines - maar ook allerhan de schilderijen, tekeningen, beel den moeten „de intimiteit van het menselijk lichaam verkennen", al dus de samensteller. Het gaat de cineast daarbij om fenomenen als ouderdom, gezondheid, naaktheid en weerloosheid. Greenaway - wiens meest recente film Prospero's books in septem ber tijdens het Filmfestival Zee land in premiere ging - meent dat zijn expositie alleen in Nederland kon worden gemaakt. „Ondanks het calvinistische dat dit land blijkbaar nog steeds kenmerkt, is men wat naakt- en blootheid be treft, toch heel open. Elders, bij voorbeeld in Japan of Amerika, had dit absoluut niet gekund." De tentoonstelling bestaat geheel uit voorwerpen uit. de collectie van het Rotterdamse museum. Vol gens hoofdconservator Piet de Jonge stonden alle conservatoren bij de selectie van de stukken te kijken van de diversiteit en kwali teit van de collectie. „Het was ook voor ons een bijzondere ervaring." De Jonge meent dat door de spe ciale opstelling van de stukken en de opmerkelijke, bijna filmische belichting er veel over de tentoon stelling zal worden gesproken: „Dit gaat beslist veel losmaken in de de museumwereld", aldus de conservator. Behalve een groot aantal museummedewerkers wa ren ook Ben van Os en Jan Roelfs, alle de vaste vormgevers van Greena- itzi way. nauw bij de voorbereidingen B betrokken, bij» ie li stj vn onq stat erei lite He gai st c ?n,| boe Zl.i e bot l V2 i zij eer( dik sicu iscl ma ilee erz mi teri) te vi •me tald heé ind| ir bl Heerlijk geB at fl kon mot ;n di pro i vi >n 6 p« oete die ord? •diet cho» ude onié hiej elijlj e mi Fran met ig aaio erral uitei h( lui het vi De Engelse filmregisseur heeft de expositie samengesteld op ver zoek van de directie van museum Boymans-Van Beuningen. Hij stemde ermee in. omdat hij het een 'heerlijke gedachte vond' rond te mogen sjouwen met schilderijen van Rubens en andere grootheden. Voordat hij met filmen begon, be zocht hij de kunstacademie. Gree naway schildert nog steeds en ver wijst in zijn films vaak naar beel dende kunst. In The Draugtman's Contract, zijn eerste grote filmpro- duktie, is de hoofdrol weggelegd voor een beeldend kunstenaar. In ZOO spelen begrippen als echt en vals. origineel en reproductie een grote rol. de plastisch chirurg Van Meegeren wil zijn geliefde zoveel mogelijk op een door Vermeer ge schilderde vrouw laten lijken. De tweede reden voor Greenaway om als gastconservator op te tre den is dat met een tentoonstelling „prima ordening kan worden ge bracht in de chaos die de wereld nu eenmaal is." Het gegeven dat de cineast al heel lang is geïnteresseerd in het men selijk lichaam, was een derde re den om de presentatie ter hand te nemen. „Als in een Amerikaanse film iemand zijn kleren uitdoet, is dat altijd een prelude op seks. Ik wil met deze expositie aangeven Man Ray, De gerestaureerde Venus, 1936. foto Jannes Linders Anthonie van Dijck, De heilige Hieronymus. foto Frequin <7^-(aA S'IK tv l-fc tb a -fWDt«w.L\ lm* CALL^ Ifr&fTOCrtL. TÜ" rrppTk (b)rfib«o Schotel afkomstig uit hel Italiaanse Deruta, ca. 1520. Ontwerpschets voor The Physical Self. dat er veel meer aspecten zijn. Vandaar ook die onderverdeling op de tentoonstelling als 'Ouder dom'. 'Moeder en kind' en 'Man vrouw'.'' In zijn films komt die be langstelling voor het menselijk li chaam dikwijls om de hoek kijken. Het is alsof de filmer mensen ob serveert met de blik van een bio loog. afstandelijk en analyserend. Baby De tentoonstelling toont allerhan de kunstobjecten van onder ande ren Dali. Magritte. Van Dijck. Man Ray. Rubens en verder talloze at tributen die met het menselijk li chaam van doen hebben, zoals stoelen, kammen, potten, fluitjes, en een gigantische Benneton-ad- vertentie waarop een zojuist gebo ren baby staat afgebeeld. Die ad vertentie heeft in diverse landen - vanwege de intimiteit en het bloed - veel beroering gewekt. In Italië mag hij zelfs niet worden gepubli ceerd. Naast de tentoonstelling worden in het museum vrijwel alle films van Greenaway en een uitgebreide documentaire over de cineast ver toond. Rob Schoonen The Physical Self, samengesteld door Peter Greenaway. tot en met 12 januari in Museum Boymans-Van Beuningen in Rotterdam, geopend: dinsdag tot en met zaterdag 10 tot 17 uur. zon- en feest dagen 11 tot 17 uu r Te vertonen films van Greenaway zondag 10 nov. The Falls <1980) videoprodukties op zondag 3. 17 en 24 Het was Pieter de la Ruë (1695-1770) zelf die als eerste een opzet gaf voor een vervolg op zijn werken Geletterd Zeeland (1734, tweede druk 1741) en Staatkundig en heldhaftig Zeeland (1736). Deze aantekeningen bereikten evenwel nooit het stadium van een volwaardige uitgave en zijn zelfs lang als verloren beschouwd. Ook de De Vlissingsche Kerkhemel van dominee Vrolikhert uit 1758 moet worden gezien als een lokale aanvulling. Het zou tot 1888 duren voor een werk verscheen dat zich kon meten met De la Ruë en met recht in de titel het woord 'vervolg' droeg. nov 13 tot 16 30 uur: TV Dante <1984/ 1989), Bathrooms <1985). Deaths in the Seine <1989). M is for Man. Music for Mo zart <1991) zondag 1 dec. 14 uur: Draughtman's Contract <1982) zondag 8 dec14 uur: ZOO <1983) zondag 15 dec. 14 uur The Belly of an Architect <1986) zondag 22 dec 14 uur: Drowning by numbers <1988). zondag 29 dec, en 5 jan. 14 uur: The cook, the thief his wife and her lover (1989) zondag 12 jan 14 uur: Prospero's Books <1991) In genoemd jaar verscheen de eerste aflevering van Le vensberichten van Zeeuwen. Zijnde een vervolg op P. de la Rue. Geletterd. Staatkundig en Heldhaftig Zeeland door F. Nagtglas. Nog drie afleverin gen volgden in 1889. 1891 en 1893. Met zijn vieren zijn ze meestal gebonden in twee ban den. waarvoor nieuwe titelpa gina's werden geleverd door J. C. W. Altorffer, drukkers van het Genootschap, voorzien van de aanduidingen 'Eerste Deel' en 'Tweede Deel' en een regis ter. Hoewel niet echt oud en ze ker niet zeldzaam - het Zeeuwsch Genootschap biedt het werk nog steeds te koop aan tegen een stevige prijs behoort het tot de schatten van Zeeland. Er loopt geen andere lijn van Pieter de la Ruë naar Frederik Nagtglas dan dat de laatste het gedrukte werk van de eerste heeft gebruikt. De aantekenin gen van De la Ruë had Nagtglas als zodanig niet ter beschikking. De basis voor de 'Levensberichten' ligt in Axel. Hier was Willem te Water *»an 1742 tot aan zijn dood in 1764 predikant. Hij verzamelde ge gevens voor een vervolg op De la Ruë, die na zijn dood over gingen op zijn zoon Jona Wil lem te Water 1740-1822». Als student briljant was hij in de strijd rond de nieuwe psalmbe rijming van 1773 niet in staat zijn gemeente in Vlissingen bij elkaar te houden. De benoe ming tot historieschrijver van Zeeland in 1776 en tot hoogle raar aan de Illustre School van Middelburg drie jaar later, kwamen als geroepen om 's mans ware talenten tot ont plooiing te laten komen. De Zeeuwse universiteit kwam niet van de grond en in 1785 nam Te Water een benoeming in Leiden aan. Prijsvraag Professor Te Water wist de ver zameling van zijn vader be langrijk te vermeerderen en speelde met de gedachte een Zelandia erudita uit te geven. Fysieke zwakheid sinds 1815 was hij doof - de matige kwali teit van het verzamelde mate riaal of andere redenen hebben hem van publicatie doen af zien. In deze tijd (1819) schreef het Genootschap een prijs vraag uit waarin gevraagd werd om een vervolg op De la Rue. in te leveren voor april 1824. Wilde men Te Water extra prikkelen? Op antwoorden wachtte men tevergeefs. Te Water stierf in 1822 en bij de veiling van diens bibliotheek een jaar later, kwamen zes por tefeuilles met biografische aan tekeningen voor 200 gulden in bezit van het Genootschap Mr Samuël de Wind 1793-1859» gaf vervolgens zijn krachten aan de uitbreiding en het persklaar maken van de collectie, zonder dat dat tot het verlangde druk werk mocht leiden. Nagtglas slaagde wel. Is de eer ste aflevering tamelijk zake lijk. waarschijnlijk omdat hij hier dicht bij de stof van Te Wa ter en De Wind bleef, de volgen de drie delen gaven Nagtglas de gelegenheid om al zijn ken- nis te spuien en te getuigen van zijn voorliefde voor het detail, waarbij hij de dichterlijke vrij heid niet schuwde. Aflevering twee begint met een portret van Pieter Zacharias Faber. drogist en rijmelaar te Zierik- zee 'Op de donkeren avond van 18 April 1819. liep de goede man ten gevolge der nauwe lijks verlichte stratenin het water en verloor jammerlijk het leven'. Niet Faber is het ei genlijke onderwerp, maar de pogingen om de visserij in Zie- rikzee nieuw leven in te blazen. Handig En zo fungeren meer Zeeuwen als kapstok voor opmerkingen in de historische marge. Een ander kunststuk van Nagtglas was het vermogen om vergis singen en vergeten feiten in al gepubliceerde beschrijvingen glad te strijken. Handig ma- noeuvreerde hij correcties in de beschrijving van een familielid, vriend of plaatsgenoot achter in het 'alfabet. Na de 'z' in afle vering 4 tenslotte, is nog een re delijk omvangrijk 'toevoegsel' opgenomen voor die informa tie waarvoor gaandeweg echt geen plaats meer was. Kortom, alleen kijken onder het lemma schatkamer I I I IFT van de gezochte persoon is vaak niet voldoende: het regis ter biedt uitkomst. Een be trouwbare indruk maakt dit al les niet. Inderdaad, niet elk jaartal is correct op papier gekomen. Wie blind vaart op jaartallen bij Nagtglas. kan zich soms ver loren zoeken naar aankno pingspunten. Niet altijd zal de auteur dit aan te rekenen zijn. Nagtglas zelf liet zich weieens wrevelig uit over de drukker. Nagtglas verbreedde het be grip 'Zeeuw' in vergelijking met De la Ruë door ook elders geboren Zeeuwse prominenten te behandelen Ook dacht hij er goed aan te doen nog levende personen te behandelen. Het gevolg is dat talrijke, inmid dels onbeduidende personen fi gureren te midden van het se lecte gezelschap, dat met glans zijn roem overeind wist te hou den. Er valt veel op Nagtglas en zijn methode af te dingen, maar hij heeft wel dat werk voltooid waar velen voor hem wel over spraken, maar niet konden rea liseren. Een schat aan wetens waardigheden is zo beschik baar gekomen. Arnold Wiggers Tot halverwege november zijn handschriften die ten grondslag la gen aan de 'Levensberichten te zien vi de vitrine op de eerste verdieping van de Zeeuwse Bibliotheek in Mid delburg. De 'Levensberichten' zijn als courant naslagwerk altijd te raadplegen cull prof gett tala ar hf ovd >p eö ebbt kart e kei -fdert H.V Literaire ontdekkingsreizigers naar exotische culturen moeten zich met heel wat minder tevreden stellen dan smulpapen, die dankzij een in de groentezaak op de hoek gevonden keur van uitheemse lekkernijen in staat zijn een culinaire reis rond de wereld te maken. Wie nieuwsgierig is naar de verhalenwereld van verre volken wordt door uitgevers mondjesmaat bediend met prentenboeken, leesboeken en voorleesboeken. En dan ineens ligt er een stapeltje appetijtelijke prentenboeken met verhalen uit streken waar vertelkunst nog springlevend en zelfs belangrijker is dan geschreven literatuur. Waarom muggen in mensenoren zoemen is het mooiste van de vier dit jaar bij J. H. Gottmer/H. J. Becht verschenen dierenverhalen uit Afrika. Om niet te hoeven luisteren naar het leugenachtige ver haal van een mug. steekt een leguaan twee stokjes in zijn oren. Daardoor hoort hij niet dat de python hem vriendelijk goedemorgen wenst. De slang denkt dat de leguaan iets kwaads tegen hem in de zin heeft en verstopt zich in een konijnehol. Het ko nijn slaat doodsbang op de vlucht....de kraai ver moedt gevaar...brengt met zijn kra-kra-kra de aap in verwarring waardoor een uilskuikentje het leven verliest en Moeder Uil voortaan droef-droef-droef- droef in haar boom zal blijven zitten, zodat de dag niet kan beginnen, omdat ze niet langer de wekker van de zon kan zijn. De geschiedenis eindigt waar ze begon: bij de mug. die tot op de dag van vandaag een kwaad geweten heeft en daarom nog steeds in allemans oren jengelt 'Zzzzzzz. zzzzzzz! Is iedereen nog altijd kwaad op me?' En als ze dat doet. krijgt ze een eerlijk ant woord: Pets! Het door Verna Aardema opgetekende kettingver- haal verschijnt in ons land ruim vijftien jaar na de oorspronkelijk Amerikaanse uitgave. Maar beter laat dan nooit, want het kunstenaarsechtpaar Leo Illustraties uit Waarom muggen in mensenoren zoemen en De toverkast. en Diane Dillon hanteert in de zachtgekleurae en gestileerde illustraties bij het verhaal een unieke beeldtaal. Het tweetal liet zich inspireren door voortbrengselen van Afrikaanse textielkunst en dat leidde tot ingenieus uitgewerkte waterverfteke ningen. die een grote dramatische zeggingskracht bezitten. Gulzige zebra In De gulzige zebra geeft Mwenye Hadithi ant woord op de vraag waarom bij zebra's de witte buik door hun zwarte vel heen breekt. Het verhaal speelt zich af in de tijd toen het aards paradijs nog niet bestond en dieren konden praten, maar een saaie, treurige kleur hadden. De forse zebra op de welda dig rode omslag-illustratie van Adrienne Kenna- way roept verwachtingen op die binnenin niet beantwoord worden. De ronduit slappe vormentaal in enkele prenten zou afkomstig kunnen zijn uit de coratieve kunst met naald en draad. Meshack Asare gebruikte in De kat zoekt een vriend alle tinten tussen goudgeel en nachtelijk donker om verslag te kunnen doen van de zwerf tocht van een kat langs een groot aantal realistisch weergegeven Afrikaanse dieren. Het verhaal ein digt met de levenswijsheid: 'Vriend kun je zijn van iedereen, mijn eigen baas ben ik alleen!' Oosters tapijt Surinaamse landgenoten (onder anderen Nom Lichtveld) hebben ervoor gezorgd dat hun grote held Anansi zich ook in ons land thuis voelt. De slu we spin werd geboren bij de Westafrikaanse Ashan- ti en veroverde vanuit Ghana heel Noord-, Midden- en Zuid-Amerika. In Anansi en Broer Tijger van Harriet Rohmer is Anansi een man. Hij heeft ge hoord dat Broer Tijger een half miljoen in de loterij gewonnen heeft en raadt zijn vriend aan 'in de vee teelt te gaan'. Samen met hem. want „Ik heb een mooi, grazig groen weiland met een klaterend beek je dat er dwars doorheen kronkelt." Voor zijn liedje uitgezongen is heeft Anansi alles en Broer Tijger niets meer dan een enkele stier. Het humoristische verhaal werd door Stephen von Ma son geïllustreerd met zonovergoten en amusante, volkskunstachtige prenten. In het bij Fontein verschenen De Toverkast is het Rafik Schami (Damascus 1946) minder om het ver tellen van een verhaal dan om het verhalen vertel len zelf te doen. Die invalshoek leverde een ontroe rende geschiedenis op over een oude man die het met zijn sprookjesachtige vertellingen uit een ver verleden moet opnemen tegen de illusies van de film- en reclamewereld. Het meterslange doek waarmee hij zijn luisteraars prachtige beelden voor ogen tovert werd in de handen van illustrator Peter Knorr een fraai oosters tapijt met welhaast driedi mensionale taferelen in sprankelende kleuren. De verwarring die zich van de oude man meester maakt als hij merkt dat niemand nog geïnteres seerd is in wat hij te vertellen heeft, wordt trefzeker verbeeld in het gebruik van armzalige tijdschrift plaatjes waaronder hij de versleten en verbleekte plekken in het doek (maar ook in zijn verhaal) pro beert te verstoppen. Zijn zwakte zal echter uitein delijk zijn grote kracht blijken. Jan Smeekens Verna Aardema: Waarom muggen in mensenoren zoemen. Illustraties: Leo en Diane Dillon: 21.50. Mwenye HadithiDe gulzige zebra. Illustraties. Adrienne Kennaway19.50. Messhack Asare De Kat zoekt een vriend: 21.50. Harriet Rohmer naar een verhaal van James Sauza Anansi en Broer Tijger Illustraties: Stephen von Mason. f1930 Genoemde boeken i vanaf 6 jaan werden vertaald door Ernst van Altena en verschenen bij J. H Gottmcr H J. W. Becht. Bloemendaal. Rafik Schami: De toverkast. Illustraties: Peter Knorr: Fontein, Baarn; f 21,50. Vanaf 8 jaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 17