Belgen blijven tegen plan WOV Middelburgs centrum voor beeldende kunst haalbaar Vlissingse Spuikomweg geopend Alleen al door de namen is het gebouw vermaard ZWN staat voor bezuiniging van 5 miljoen gulden III Drugssmokkelaars op vrije voeten als gevolg cellentekort m J WOÊMËÊÊÊÊKtaÊÊÊKBÊKÊÊÊIÊÊÊËÊMÊKBmMÊHÊUBaKKBËÊÊÊKÊÊÊIÊÊÊm dinsdag 29 oktober 1991 jitwerpse Havengemeenshap wijst ook sober ontwerp af Lezer ER - PZC zeeland isluj>r René Schrier |00|iISSINGEN - Antwerpen jngt opnieuw geschut in stel- g tegen de plannen voor de :sterschelde Oever Verbin- ïg (WOV). Ook het huidige e||ntwerp voor een WOV vindt en genade in de ogen van de ^anijtwerpse Gemeenschap voor Haven (AGHA). De vrees be klat dat de brug-tunnel het -h_ 'pompatroon in de Wester- 3 lielde zodanig verlegt, dat het een 'catastrofe' voor de ha- Ijjk p van Antwerpen uitdraait. ;t name de effecten van de rsoberingen in het ontwerp igere brug, minder diep gele- n tunnel) zijn stenen des aan- ch-fots. Belgen kunnen alleen ak- 00^ord gaan met een geboorde >n nnel onder de hele Wester- helde. Ze verwijzen daarbij iar het fundamentele principe (j. n vrijheid van scheepvaart op orSchelde: „Bijgevolg is de uit- ner+ering van dit project voor ons et enkel onaanvaardbaar. Bar zelfs onbespreekbaar." >t is niet de eerste keer dat de itwerpse havengemeenschap izwaar maakt tegen een ont- ~~?rp voor de WOV. Het vorige an, een hangbrug, verdween ider tafel na protesten uit die lek. De toenmalige minister nit-Kroes kwam uit het oog- E^nt van 'goed nabuurschap' in die bezwaren tegemoet. Ver- ilgens kwam het brug-tunnel bjitwerp op de proppen. gevolgen ïirq een brief aan de dienst Brug- nrin en Wegen van Antwerpen g Dhrijft de Antwerpse Gemeen- Ihap voor de Haven dat het na- ïkénoeg zeker is dat uit de bouw 99m de WOV belangrijke morfo- linjgische, sedimentologische en autische gevolgen zullen voort- i 3joeien. De AGHA bundelt de «langen van ondernemers in de aven alsmede de Antwerpse iamer van Koophandel. 1 het schrijven staat dat het let uitgesloten is dat door de aanleg van de verbinding de functie van het hoofdvaarwater (Pas van Terneuzen) en het ne venvaarwater (Everingen) om wisselen: „Alhoewel de kans op een dergelijke functiewissel ge ring wordt geacht, mag zij zeker niet worden uitgesloten, temeer daar het door Nederland geko zen tracé ten aanzien van deze kans, door deskundigen als het minst gunstige wordt beor- deeld." De versoberingen die provincia le staten in het ontwerp hebben aangebracht leveren voor de Belgen grote problemen, op: „Aangezien de Nederlandse plannen de aanleg van een tun nel onder de Pas van Terneuzen voorzien en de bouw van een brug met een hoogte van slechts 24 meter boven het hoogst beva ren hoogwater over de neven vaargeulen, zou een dergelijke functiewissel na de bouw van de WOV voor de haven van Antwer pen catastrofale gevolgen heb ben." Risico's Verder wordt er op gewezen dat de tunnel met een lengte van 690 meter zich op sommige plaatsen niet onder, maar boven de Wes- terscheldebodem bevindt. Afge zien van het risico dat hieruit ontstaat, onder meer bij vallen de of slepende ankers, kan wor den gevreesd voor aanzandin- gen en of turbulenties waardoor de vaart wordt gehinderd, schrijft voorzitter C. van Gestel van de AGHA. Hij vindt het ver der een bezwaar dat de plaats waar de brug wordt gebouwd in de onmiddellijke omgeving ligt van de ankerplaatsen die wor den gebruikt voor het lichten van grote zeeschepen voordat ze de haven van Antwerpen aan doen. Ten minste één van deze ankerplaatsen wordt door het project ernstig in het gedrang gebracht, staat in de brief. De Belgen vrezen voorts, dat de slot zie pagina 13 kolom 8 Autoverkeer van en naar het Vlissingse centrum via de nieuwe toegang over de Spuikom. foto Ruben Oreel van onze verslaggever VLISSINGEN - Vlissingen heeft sinds maandagmiddag een nieuwe toegangsweg. Automobilisten die naar het centrum wil len, moeten nu via de nieuwe Spuikomweg of via de Boulevard rijden. Naar de binnenstad via de Coosje Buskenstraat is voor lopig niet mogelijk. De gemeente laat het wegdek daar opnieuw bestraten. De huidige verkeerssituatie blijft tot de derde week van november. De nieuwe situatie op de voornaamste uitvalsweg van het Vlis singse centrum bracht maandag het verkeer in de avondspits danig in verwarring. De bewegwijzering was daar debet aan. Pas vlak voor de kruising met de Glacisstraat werd een stremming van de Aagje Dekenstraat gemeld. De pijl op het bord bracht automobilisten weinig soelaas. Pas na enige tijd doelloos dolen op het parkeerterrein achter de Edah-supermarkt ontdekte me nige bestuurder de nieuwe uitvalsweg door de Spuikom. De aanleg van de Spuikomweg, bedoeld om het centrum toegan kelijker te maken, begon in 1990. Een betere bereikbaarheid is. aldus een uit 1986 daterende nota, nodig om het Vlissingse stads hart nieuw in leven te blazen. door Ab van der Sluis MIDDELBURG - „Of je maakt 't nu, of nooit meer. De combi natie is niet voor herhaling vatbaar. Hel project is eenma lig. Een station kun je nu bou wen, maar over twintig jaar ook. De makers kennen buiten gewone urgentie toe aan het geheel." Wethouder Gerrit Schoenma kers (stadsontwikkeling) ver strekte ruim vier jaar geleden de Amsterdamse architect Al- do van Eyck de opdracht een schetsontwerp te maken voor j een cultureel centrum in het i Middelburgse Maisbaaigebied. I De tekeningen liggen op de ta- fel in zijn werkkamer. „Het kwam voor velen", gniffelt hij. „toch nog als een redelijke j schok dat het centrum ontwor- pen is." Vanuit de Middelburgse ge meenteraad kwam veel kritiek op het 'luchtkasteel' (D66) van Schoenmakers. Vorig jaar nog drong het CDA er in omzichti ge bewoordingen op aan, naar een andere architect uit te kij ken. „Ik heb er nooit aan ge twijfeld dat de tekeningen er zouden komen. Het is een bij zonder gebouw, zeker als je met een ander moet samenwerken. Het aanzien bewijst dat niet ie dereen een gebouw kan maken. Wind- en waterdicht maken kan iedereen, maar een ge bouw...?" „Het is geen geheimzinnig ge bouw geworden. Verrassend vind ik wel de gepotdekselde wanden, zoals je bij Zeeuwse schuren ziet. Het is fraai vorm gegeven, zonder allerlei preten ties van een kunsttempel. Ar chitectuur moet humaan zijn. Het is ook een heel bescheiden project. Het valt niet op door groter, duurder, maar door be ter, mooier. We hebben nu toch een project bij de kop dat dooi de namen alleen al wereldver maard is. We hoeven hier niet bescheiden over te wezen." Provoceren „Als stad mag je best iets doen wat geen enkele andere stad doet. Om te voorkomen dat je stad een gat woedt, moetje pro voceren. Provoceren, om te voorkomen datje terechtkomt in het sloffende pelotpn der naamlozen. Goes en Vlissingen maken een stormachtige ont wikkeling door, Middelburg kan en mag niet achterblijven. Jé moet iets doen wat zij niet doen. Je moet niet herhalen wat zij al bedacht hebben. Cul tuur in humane en vernieuwen de vorm kan eerder in kleinere steden als Middelburg tot stand komen dan in metropo len." Na een nieuw zwembad, neemt de realisering van het Centrum voor Beeldende Kunst een ho ge prioriteit in. „Dit gebouw komt er. En dat het in Middel burg komt is net zo toevallig als het feit dat in Middelburg het mooiste stadhuis en de mooiste koepelkerk van Neder land staan. Het is een toevallig heid van mensen en omstan digheden." De kosten, die op vijf miljoen gulden worden geraamd, hoe ven volgens Schoenmakers geen beletsel te zijn. Hij is be reid desnoods de (forse) reser ves aan te spreken. „Ik ben ge rustgesteld door de gedachte dat wij van de ene op de andere dag twee miljoen gulden kun nen uittrekken om een nieuwe spoorweg aan te leggen. Als er in de gemeente een algemene wil is. dan behoort dit bedrag tot het kleine aantal grote uit gaven. Want waar versterk je het economisch draagvlak mee? Met een regionaal cen trum dat een nationale uitstra ling heeft. Gelet op de ver maardheid van de architect Al- do van Eyck en schilder Karei Appel kan ook de nationale overheid niet achterblijven. Het rijk stelt in de architec tuurnota zes, zeven miljoen gulden beschikbaar voor voor beeldprojecten. Ook de provin cie moet de kwaliteit van het project erkennen." Deze maquette toont het zij-aanzicht van het Centrum voor Beeldende Kunst in Middelburg, zoals dat door Aldo van Eyck is ontwor pen. foto Wim Riemens G. B. Schoenmakers door Ab van der Sluis MIDDELBURG - „Ik vind het een te realiseren project, an ders was ik er nooit aan begon nen." De Middelburgse wet houder G. B. Schoenmakers (cultuur) klinkt overtuigend. In het stadsvernieuwingsge bied Maisbaai moeten binnen twee jaar de eerste contouren zichtbaar zijn van het centrum voor beeldende kunst, ontwor pen door de vermaarde Am sterdamse architect Aldo van Eyck en schilder Karei Appel. Een gebouw, uniek voor Ne derland. Een architectonisch kunstwerk, beklemtoont Schoenmakers. De eerste schetstekeningen voor het Centrum voor Beel dende Kunst, waar Middelburg vier jaar lang op heeft moeten wachten, zijn klaar. Het ge bouw heeft geen voor- of ach terkant. maar is alzijdig ge richt. Aan het achterpad, langs de Kinderdijk, is een glazen wand geprojecteerd in een overkapte erker. Schoenma kers: „Voorbijgangers kunnen als het ware de erker binnen stappen. Je krijgt zo een etala ge waar je de ruimte kunt over zien." Exposanten kunnen (moeten) rekening houden met de 'open' achterkant. Het gebouw telt drie lagen. De ingang, te bereiken via de Meestoof, is op de middelste gelegen. De grote en kleine ten toonstellingszalen zijn respec tievelijk onder en boven de en tree te vinden. Door twee ronde binnenbalkons vormen de za len één geheel. Het versprin gende dak van titaanzink is als het ware over de verdiepingen getrokken met lichtopeningen naar het noorden. Schoenma kers: „Het mooiste aanzicht heb je straks vanaf de Dokbrug als je dat paviljoenachtige ge bouw ziet liggen, wit weerspie geld in het water van de jacht haven." Inkomend zonlicht kaatst de zaal in via het pla fond. Cirkels Kenmerkend voor het centrum zijn de cirkelvormige elemen ten, waardoor Van Eyck in zijn hele loopbaan is gefascineerd geweest. Voor de entree zijn twee half overdekte groenstro ken met gebogen wanden ont worpen waar Karei Appel aan de slag moet gaan. De kunst schilder is verguld met het ont werp, zo liet hij via een fax blij ken aan Schoenmakers. „Het gedeelte dat voor mijn werk be stemd is. ziet er fantastisch uit. Ik ben buitengewoon geexal- teerd over het ontwerp." Het hele complex bestaat uit een overdekt en een niet over dekt deel. De wanden zijn be doeld voor het tentoonstellen van kunstwerken. Aan de Meestoof komen twee glazen wanden met gekleurd glas. Naar de entree toe vormen zij een glazen overkapping. De kosten voor het complex raamt Van Eyck op vijf miljoen gul den. Schoenmakers spreekt nadrukkelijk van een 'activi teitencentrum' „met wisselen de tentoonstellingen en expo santen. Het mag geen museum worden waar je alleen in reli gieuze plechtigheid naar bin nen mag." Het Centrum voor Beeldende Kunst komt verscholen tussen het Balkengat en de Meestoof. Schoenmakers ziet die lokatie niet als een belemmering. „We moeten maar eens af van het idee van A- en B-lokaties. Het moet juist een beetje verscho len - verstopt in de bebouwing - liggen. Je mag er best een glimp van zien." Over de kosten maakt Schoen makers zich geen zorgen. De gemeente Middelburg heeft een forse reserve. Zijn hoop is daarnaast gevestigd op het Rijk en de provincie In de nota Zeeland aan Zet kondigde het provinciebestuur aan wel iets te zien in een centrum voor Zeeuwse hedendaagse kunst. Een werkgroepje, dat de loka- ties zou inventariseren, is nog niet aan het werk gegaan. Ook het Zeeuws museum heeft plannen voor een vleugel met hedendaagse kunst. Schoen makers vindt dat die initiatie ven gekoppeld moeten worden. ..Het heeft weinig zin als ieder voor zich een gebouwtje gaat realiseren." van onze verslaggeefster MIDDELBURG - De drie man nen die afgelopen woensdag door de Zeeuwse douane wer den aangehouden in verband met de smokkel van enkele hon derden kilo's marihuana, zijn zaterdag vrijgelaten omdat er geen cel voor hen beschikbaar was. Persofficier van justitie mevrouw mr J. van Gelder gaf maandag toe dat een dergelijke gang van zaken 'heel vervelend' is. De mannen, twee Nederlan ders en een Zuidamerikaan, hebben wel een dagvaarding meegekregen. Of zij gevolg zul len geven aan de uitnodiging op 20 december voor de meervou dige. kamer in Middelburg te verschijnen is de vraag. 'Middelburg' heeft vrijdag stad en land afgebeld om een plaatsje te vinden voor het drietal drugs smokkelaars maar die inspan ning mocht niet baten. Een dag kon het trio nog worden vastge houden, daarna moesten zij, in overeenstemming met de Neder landse rechtsregels, op vrije voe ten worden gesteld. De kans be staat dat ze onmiddellijk de wijk nemen naar het buitenland. Van Gelder: „Dat weet je natuurlijk nooit, dat geldt voor iedere ver dachte." Van Gelder vindt de drugssmok kel voor Zeeland 'een flinke zaak'. Desondanks is de beslis sing genomen de verdachten te laten gaan. „Er wordt een afwe ging gemaakt. Als het om de ver dachte van een moord zou gaan, is dat natuurlijk wat anders." van onze verslaggeefster ZIERIKZEE - Streekvervoer- maalschappij Zuid-West Neder land (ZWN) in Zierikzee moet de komende drie jaar ongeveer vijf miljoen gulden bezuinigen ip het kader van de Tussenbalans. Er zal volgens hoofd algemene zaken J. Nienhuis drastisch worden gesneden in onrendabe le ritten en reizigers moeten in volle bussen vaker staan door dat er geen extra bussen wor den ingezet. Zo'n 35 chauffeurs worden overbodig. Gedwongen ontslagen zullen er naar Nien huis' inschatting niet vallen; de vermindering van personeelsle den kan opgevangen worden door natuurlijk verloop. De gezamenlijke streekvervoer- bedrijven in Nederland moeten tot 1994 45 a 75 miljoen bezuini gen. De ZWN moet daarvan zo'n vijf miljoen op tafel leggen. Daar komt in feite nog anderhalf mil joen bij. De ZWN krijgt van het Rijk een miljoen minder dan de werkelijke kosten vergoed, om dat het Rijk uitgaat van verou derde bedragen voor bijvoor beeld nieuwe bussen. De reste rende half miljoen komt ZWN te kort doordat zij inteert op het ei gen vermogen. Reizigers worden nu reeds met een van de bezuinigingsmaatre gelen geconfonteerd. Tot nu toe zette de streekvervoermaat- schappij een extra bus in als alle zitplaatsen bezet waren. Dat is veranderd. Op lange lijnen moe ten er minstens tien mensen staan voordat een extra bus wordt ingeschakeld en op korte re ritten komt er een extra bus als er 30 mensen geen zitplaats hebben. Nienhuis vermoedt dat dit nieuwe systeem vooral scho lieren treft die veelal in volle bussen van en naar scholen in grotere centra in Zeeland ver voerd worden. Deze maatregel levert een paar ton op. Ritten Een veel groter bedrag denkt de ZWN te bezuinigen door ritten te schrappen die veel kosten, wei nig opbrengen en waarvoor de rijksbijdrage gering is. Het is volgens Nienhuis niet gezegd dat dit per se ritten met weinig passagiers zijn, maar de kans dat die ritten het eerst uit de dienstregeling verdwijnen, is 're delijk groot'. Om welke ritten het gaat kan Nienhuis niet zeg gen, omdat er nog onderzoek moet worden gedaan naar welke wel en welke niet rendabel zijn. Maar hij geeft toe dat de terug houdendheid ook is ingegeven door de vrees voor onrust bij de reizigers. De maatregelen moe ten pas in 1994 gerealiseerd zijn, en voordat er concrete medede lingen kunnen worden gedaan wil de ZWN op dit punt niets- kwijt. De ZWN gaat er voorlopig van uit dat er in 1994 30 a 35 chauf feurs minder nodig zijn. De woordvoerder verwacht dat de ZWN niemand zal hoeven te ont slaan. Het verlies van dit aantal, op een totaal van 600, kan vol gens Nienhuis opgevangen wor den door natuurlijk verloop: geen nieuwe mensen aannemen bij VUT, pensioen of verande ring van werkgever. De maatregelen overziende, stelt Nienhuis vast dat ze de aan trekkelijkheid van het openbaar vervoer bepaald niet vergroten, zeker niet als ook de voorgeno men tariefsverhogingen worden doorgevoerd. Nienhuis ver wacht dat vooral de mensen die de keuze hebben tussen auto en openbaar vervoer, het bij min der service voor meer geld zullen laten afweten. Finnen bouwen tweede fabriek Axelse Vlakte van onze verslaggever TERNEUZEN - Het Finse staal bedrijf Outokiimpu heeft het bestuur van het Havenschap Terneuzen laten weten op korte termijn ook te willen beginnen met de bouw van een tweede fa briek op de Axelse Vlakte. De fa briek, waar roestvrij stalen pij pen zullen worden geprodu ceerd, wordt gebouwd door Oy Ja-Ro Ab, een zusterbedrijf van Outokumpu. Oy Ja-Ro Ab, sinds 1980 onder deel van de Finse multinatio naal, is de grootste producent van roestvrij stalen pijpen in Eu ropa. De hoofdvestiging van het bedrijf staat in Pietarsaari in Finland. De produktie-eenheid op de Axelse Vlakte, goed voor een investering van 20 miljoen gulden en voor 35 nieuwe banen in de Zeeuws-Vlaamse Kanaal zone, is de eerste vestiging van Oy Ja-Ro Ab buiten Finland. Op de Axelse Vlakte zullen drie produktiestraten worden ge plaatst, die gezamenlijk voor de verwerking van 5000 ton roest vrij staal tot buizen met een dia meter van 50 tot 250 millimeter zullen zorgen. Buit tien mille bij inbraak in restaurant Sluis SLUIS - Bij een inbraak in een restaurant in Sluis is in de nacht van zondag op maandag onge veer tienduizend gulden buit ge maakt. Het geld zat in twee draagkluisjes en een fooienpot. Toegang tot het pand werd ver kregen door de deur van het kan toor open te breken. Even iets rechtzetten. U hebt, beste lezer, ongetwij feld gemerkt dat wij de afge lopen weken een 'boventeke- ning' hebben ingevoerd. 'Van onze verslaggever' staat er vaak boven onze ar tikelen. Nu is bij OJis de zorg gerezen dat die mededeling verkeerd I ivordt uitgelegd. I U zou kunnen denken dat we I slechts over één verslagge- ver beschikken. Voor de goe de orde: we hebben er meer, veel meer. De lezer moet het zó zien: als ivij schrijven 'beste lezer', be doelen we ook niet die ene Zeeuw die onze krant van A tot Z uitpluist en de verhalen op toon kan voordragen. Ook een minder goede lezer is voor ons een 'beste lezer', 't Is maar dat U het iveet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 9