Meer ruimte kamperen bij boer
Internationale samenwerking
van verkeerspolitie bepleit
PZC
rdp
vakantie
rubriek
Nieuwbouw voor schippersinternaat
Andere provincies
betaalden belasting
gedeputeerden niet
Plan van aanpak
voor Kanaalzone
dit jaar gereed
Oostburg wil een
verkeerstuin voor
de jeugd huren
Rijkspolitie nog op
zoek naar aanrander
provincie
11
taats se Cretans Gabor wil toe naar maximaal 25 plaatsen
Val oorzaak
an dood
Vlissinger
N
DINSDAG 29 OKTOBER 1991
i onze Haagse redactrice
SN HAAG - Het aantal kam-
srplaatsen bij de boer kan in
toekomst wellicht worden
gebreid tot 25. Dat zei staats-
:retaris Gabor (natuurbeheer)
;teren bij de presentatie van
nota 'Kiezen voor recreatie',
deze nota staan de plannen
i het kabinet voor openlucht-
reatie en de bijbehorende fi-
iciële middelen die beschik-
.r zijn tot het jaar 2010.
dat er een aanzienlijke be-
iniging van 15 miljoen gulden
•ft plaatsgevonden, die er toe
it dat er in 1995 nog maar 40,5
ljoen beschikbaar is, wil de
atssecretaris steeds meer het
tiatief aan de lokale overhe-
i, het bedrijfsleven en de re-
lanten-organisaties overla-
'De terugtrekkende Rijks-
jrheid' geeft, nog wel de be-
dskaders aan en subsidies
or de projecten die het zonder
isgeld niet zouden redden,
n voorbeeld van meer zeggen-
ap voor de lagere overheden
het kampeerbeleid. Volgens
ibor neemt het kamperen bij
r boer steeds meer toe. Hij ziet
;ze activiteit als alternatief
ior de boer die zijn landbouw-
drijf steeds moeilijker over-
nd houdt. In de nieuwe Wet op
Openluchtrecreatie, die bin-
tnkort in de Tweede Kamer
prdt besproken, gaat het aan-
1 kampeerplaatsen bij de boer
van vijf naar tien. Gabor
Bnkt nu zelfs aan een verdere
ftbreiding, waarbij de regelge-
ng aan de lokale overheid
ordt overgelaten. Het maxima-
aantal kan volgens de staats
ecretaris 25 bedragen,
srder blijkt uit de nota dat de
creatiegebieden in ons land
-LISSINGEN - De man die zon
dagochtend door de gemeente-
olitie dood werd aangetroffen
fi de Scheldestraat in Vlissin-
:Len, is om het leven gekomen
oor een ongelukkige val. Een
gaisdrijf is uitgesloten.
I »it constateerde de politie
enaandag na sectie op het stoffe-
zijk overschot van de 45-jarige
lissinger P. H.
niet verder worden uitgebreid.
Het rijksbeleid wordt nu vooral
gericht op behoud van de be
staande gebieden en verbete
ring van de kwaliteit van de
openluchtrecreatie.
Elke zaterdag
van 29 Nederlandse
regionale dagbladen
voor informatie en reservering
VND-RDP/072-196222
Grevelingen
Er is een aantal projecten waar
op volgens Gabor niet drastisch
kan worden bezuinigd. De Gre
velingen is één van die projec
ten. Daar zullen met overheids
subsidie nog 3600 ligplaatsen
voor de recreatievaart komen.
In het Veerse meer komt de aan
dacht meer te liggen op het ter
rein van uitbreiding van de klei
ne watersport. Verder zal er on
derzoek worden gedaan naar de
mogelijkheid meer aanlegplaat
sen in de watersportgebieden te
creëren.
De duinen en het binnenduinge-
bied krijgen ook aandacht in de
nota. De staatssecretaris wil
voorkomen dat de druk op de
duinen nog groter wordt. Hij wil
daarom de fietscrossers (All Ter
rain Bikes) uit de duinen weren.
De uitbreiding van recreatie
moet plaatsvinden in het bin-
nenduingebied.
Gabor zal de komende maanden
de inspraakreacties op de nota
yerzamelen en verwerken. Daar
na wordt de nota naar de Twee
de Kamer gestuurd.
Niet blij
Gedeputeerde mevrouw De
Vries-Hommes is helemaal niet
blij met de uitspraak van staats
secretaris Gabor. „Ik snap het
niet. Vijfentwintig is veel te veel.
We hebben in de staten een mo
tie aangenomeh waarin werd
uitgesproken dat 15 plaatsen
het maximum moet zijn", aldus
de gedeputeerde van openlucht
recreatie. De Vries vreest dat het
open karakter van het Zeeuwse
landschap verloren gaat als elke
boer de mogelijkheid krijgt 25
plaatsen bij zijn boerderij in te
richten voor de kampeerders. P.
Lampert, voorzitter van de Ver
eniging van Kampeerboeren,
laat een heel ander geluid horen.
„Als dat waar is. Dat zou heel
mooi zijn. We vechten al jaren
voor meer plaatsen. Tot nu toe
wilde Gabor niet verder gaan
dan tien." Lampert denkt dat
veel boeren van de mogelijkheid
tot uitbreiding gebruik zouden
maken. Er zijn boeren die zo
langzamerhand uit hun recrea
tiebedrijfje meer opbrengst heb
ben dan uit hun boerenbedrijf,
meldt voorzitter Lampert.
Voorzitter H. G. Smits onthulde gistermiddag op de bouwplaats in Terneuzen, geassisteerd door enkele schipperskinderen, een
maquette-tekening van de nieuwbouw voor het schippersinternaat Koningin Juliana. foto Camile Schelstraete
van onze verslaggever
TERNEUZEN - De nieuw
bouw van het schippersinter
naat Koningin Juliana in Ter-
neuzen kan nu echt worden
aangepakt. Gistermiddag
onthulde H. G. Smits uit Am
sterdam, voorzitter van het
internaatsbestuur, op de
bouwplaats aan de Van Steen
bergenlaan officieel de ma
quette-tekening van de
nieuwbouw.
Nieuwbouw is nodig omdat
het internaat te klein is gewor
den. In het nieuwe onderko
men zal plaats zijn voor 112
kinderen. Dat zijn er evenveel
als er nu in de Rozenstraat wo
nen, in een onderkomen 'dat
niet meer van deze tijd is', al
dus directeur A. E. G. Koers.
„Dat was in mijn tijd doodnor
maal, datje met drie, vier kin
deren op een kamer sliep,
maar dat kan nu natuurlijk
niet meer." Alle kinderen krij
gen in de nieuwbouw een eigen
kamer.
Vier jaar geleden werden de
schippersinternaten in het
land van het ministerie van
onderwijs overgeheveld naar
dat van WVC. vertelt Koers.
Bij die gelegenheid kwam een
ambtenaar eens 'neuzen'. On
verantwoord, moest ook hij
constateren. „En dat was voor
ons natuurlijk een mooie in
gang bij het ministerie", aldus
Koers. „Ons eerste idee was te
gaan verbouwen, maar dit ge
bouw is neergezet met pilaren
en daar zitje aan vast. Dus zou
ér na een verbouwing toch
maar plaats zijn voor 80 a 90
kinderen. Toen zijn we aan de
gang gegaan met nieuw
bouw."
Het nieuwe schippersinter
naat krijgt zeven eenheden,
'gezinnen'. In zo'n gezin wonen
vijftien tot zeventien kinde
ren. „Wij hebben ervoor geko
zen de gezinnen 'verticaal' in
te delen, dus met kinderen van
alle leeftijden samen. Ieder ge
zin heeft zijn vaste begelei
ders, in een drie-ploegen
dienst. De zeven eenheden
zien er aan de voorkant uit als
woonhuizen; de strakke recht-
toe-rechtaan achterkant oogt
als een klassiek internaat. „Er
zijn toch ouders voor wie het
moeilijk blijft hun kind af te
geven aan een ander 'gezin'.
Het moest er daarom niet te
veel als een normaal woonhuis
uitzien."
Naast de woongebouwen
komt er een hoofdgebouw,
met daarin de aula en perso
neelsruimten, de keuken, was
serij en technische dienst. Het
ontwerp is van vader en zoon
Kempe van architectenbu
reau C. de Bruijne bv in Ter-
neuzen. Voorzien zijn verder
ook een trapveldje, een roller-
skatebaan en een 'vaarplan',
maar de financiering daarvan
ontbreekt nog.
Jrijs voor
idissingse
-vrouwenarts
-jan onze verslaggeefster
'LISSINGEN - De Vlissïngse
rouwenarts H. K. A. Snick
iceft zaterdag de dr A. J.
Iwaakprijs gekregen. De prijs,
500 gulden, is ingesteld door de
irovinciale Noordbrabantse
[ruisvereniging (tegenwoordig
K advisering en dienstver-
j^ning) en bestemd voor perso
den of instellingen die zich ver
dienstelijk hebben gemaakt op
r(\ct terrein van de jeugdgezond-
leidszorg.
^nick kreeg de prijs voor zijn on-
ferzoek waarin hij het nut aan-
epont van een deskundige regi
stratie van de ligging van de
eelballen bij pasgeboren jon
getjes. Vroegtijdige registratie
naakt het mogelijk in de jaren
daarna onderscheid te maken
tussen een echte en een schijn-
are afwijking.
ie
Spreekbeurt
Vredesactivist
Sn Middelburg
Middelburg - De vredesacti-
'ist Nafez Assaily uit Jeruzalem
iriomt 7 november naar Middel
burg op uitnodiging van de
doopsgezinde vredesgroep. As-
laily is oprichter van een rij
tende bibliotheek waarmee
onderen in de bezette gebieden
'an boeken worden voorzien.
Hij zoekt ondersteuning voor de
bibliobus' en hoopt ook dia's en
"projectoren te krijgen om de kin-
Jieren een blik op de wereld bui
ten de bezette gebieden te gun
nen. Assaily spreekt 7 november
n de doopsgezinde kerk in de
fcLange Noordstraat in Middel
burg, om 19.30 uur.
fAdvertentie
van onze verslaggever
GENT - De meeste Nederlan
ders kennen de zwaantjes
hoogstens van de platen van
Urbanus. De 'rijkswachten op
hun motards' komen er bij die
sketches niet al te best, van at'.
Maar voor Albert Florkin is
'zwaantje' geen scheldnaam,
maar veeleer een geuzen
naam. De commandant van de
Provinciale Verkeerseenheid
Oost-Vlaanderen is maar wat
trots op zijn gemotoriseerde
rijkswachters.
De Gentse verkeerscomman-
dant legt zelfs enthousiast uit
waar de bijnaam zwaantjes
zijn oorsprong vindt. De mo
toragenten van het Antwerpse
korps hoorden in vroeger tijd
tot het tweede peloton van het
tweede eskadron van de twee
de mobiele groep. De drie twee
tjes prijkten destijds in het
zwart op een geel nummer
plaatje dat aan de motoren van
de Antwerpse dienders was be
vestigd. Dat de verkeersagen
ten zelf met hun scheldnaam
kunnen lachen, bewijzen de te
keningen in het opleidingsge
bouw wel, zegt Florkin. „In dat
gebouw zie je overal getekende
Donald Duckjes op Harley Da
vidsons."
Blokrijden
Een motoragent vi
a de Provinciale Verkeerseenheid Oost-Vlaanderen loodst een 'blok' auto's over de snelweg bij Gent.
foto Belgische Rijkswacht
Florkin heeft alle reden om de
loftrompet over zijn motor
agenten te steken. Zonder hen
had zijn plan voor het 'blokrij
den' nooit succes gehad. Een
paar motorrijders zorgen er
voor dat op drukke dagen dui
zenden voertuigen zonder ver
tragingen en ongelukken over
de E17 (Antwerpen-Kortrijk)
en de E40 (Luik-Oostende) rij
den. Het systeem werkt een
voudig.
Op een druk punt komt een
motoragent de snelweg op. Hij
gaat pontificaal op de middel
ste van de drie banen rijden en
geeft het verkeer achter hem
een teken dat ze achter hem
moeten blijven. De agent hoort
via de centrale welke snelheid
hij moet aanhouden. Door tel
kens na een bepaalde tijd of na
een bepaald aantal kilometers
een motorrijder als 'aanvoer
der' over de weg te laten rijden,
wordt de verkeersstroom in
blokken gedeeld. Vandaar de
term blokrijden. legt Florkin
uit.
Hoofd Albert Florkin van de
Provinciale Verkeerseenheid
Oost-Vlaanderen.
Het blokrijden bleek in veel ge
vallen het ei van Columbus te
zijn. Gevaarlijke situaties, bij
voorbeeld in de zomer bij het
invoegen van de verkeers
stroom vanaf Antwerpen via
de E17 op de E40 richting kust.
kunnen door de aangepaste
snelheid van de motorrijders
soepel worden opgelost. Ook
bij zeer grote drukte kan het
verkeer gelijkmatig doorrij
den. Dat lijkt wel eens ten kos
te van de snelheid te gaan,
maar het ontbreken van op
stoppingen - en daarmee ook
vaak verkeersongevallen -
maakt dat ruimschoots goed.
„Iedereen is dan ook zeer te
vreden, alleen de takelbedrij-
ven hebben bij me geklaagd",
buldert. Florkin lachend.
Wegenkennis
Het succes van de verkeerspo
litie staat of valt met de kennis
van de wegen. Zo gauw als er
gens een belangrijke weg in
Oost-Vlaanderen is gerecon
strueerd, gaat Florkin per
soonlijk poolshoogte nemen.
„Van de belangrijkste kruis
punten ken ik bij wijze van
spreke elk polletje en bosje in
de berm", zegt de verkeers-
commandant. Hij hecht dan
ook veel waarde aan samen
werking, ook internationaal
omdat ieder op zijn eigen
grondgebied natuurlijk het
best op de hoogte is. Wat. de
verkeerspolitie betreft heeft hij
niet veel meer te klagen. Hij
kent zijn collega's uit Drieber
gen en weet de weg ook te vin
den als er iets moet worden ge
regeld voor transporten.
Op het gebied van voorlichting
zouden de koppen nog wel eens
vaker bij elkaar gestoken kun
nen worden. „Die mottobor
den die nu ook in Zeeuwsch-
Vlaanderen staan, zijn een
mooi voorbeeld. Maar ook op
de scholen kan misschien nog
veel van elkaar geleerd wor
den. Wij pakken uw 'Wij gaan
weer naar school-actie' op en u
kunt weer dingen van ons over
nemen.
Een ander terrein waarop de
Europese samenwerking wel
eens wat grotere vooruitgang
mag maken, zijn de afstem
ming en de uitvoering van de
internationale rechtspraak.
De ongeveer 120 manschappen
van Florkins Verkeerseenheid
schrijven per jaar 70.000 bon
nen. Ruim een kwart daarvan
is voor buitenlandse wegge
bruikers bedoeld. Naast de
moeite die er gedaan moet wor
den om die bekeuringen ter be
stemder plekke te laten arrive
ren. wordt er ook haast nooit
betaald.
Florkin kan het de overtreders
haast niet euvel duiden. Ten
slotte horen zij altijd van ande
ren datje er toch nooit iets van
hoort, „Het zou natuurlijk al
lang zo moeten zijn. dat u voor
de rechtbank in Middelburg
wordt gedaagd als u uw boete
niet betaalt. Ook al heeft u die
boete bij ons op de autostrada
opgelopen."
van onze Haagse redactrice
DEN HAAG - Behalve in Zee
lanti en Brabant hebben ook ge
deputeerden in Utrecht een
navordering inkomstenbelas
ting over genoten onkostenver
goedingen aan de broek gekre
gen. Die betalingen zijn, anders
dan in Zeeland, niet voor reke
ning van de provincie genomen.
Dit antwoordt staatssecretaris
De Graaff-Nauta (binnenlandse
zaken) op vragen van de Tweede
Kamerfracties D66, VVD, PvdA
en Groen Links.
Deze fracties hadden al in maart
van dit jaar gevraagd naar een
vergelijking tussen belasting
aanslagen op onkostenvergoe
dingen van bestuurders in Zee
land en andere provincies. De
kamerleden wilden weten of er
in meer provincies belasting
aanslagen waren opgelegd en of
de provincies die aan de gedepu
teerden hebben vergoed.
De Graaff-Nauta heeft van de
overige provincies geen aanwij
zingen gekregen dat er aansla
gen door de belastinginspectie
over de declaraties zijn opge
legd. Ook werd er (dus) niet. zo
als in Zeeland, een vergoeding
gegeven aan een gedeputeerde
voor de belastingaanslagen.
van onze verslaggever
TERNEUZEN - Gedeputeerde
ing A. M. Dek (milieu) verwacht
dat voor het eind van dit jaar
het definitieve plan van aanpak
voor het project gebiedsgerich
te benadering Kanaalzone kan
worden opgesteld. Dit plan zal
vervolgens nog voor de jaarwis
seling aan de raden van de deel
nemende gemeenten (Terneu
zen, Axel en Sas van Gent) wor
den voorgelegd, zodat die in
stanties er hun zegje over kun
nen doen.
Na vaststelling van het plan van
aanpak verplichten de deelne
mers aan het project (gemeen
ten, Rijk, provincie, Zeeuwse Mi
lieufederatie en bedrijfsleven)
zich aan de uitvoering van de
verschillende maatregelen die
moeten leiden tot het herstel
van het evenwicht tussen
werken en wonen in de Kanaal
zone.
Maandag vergaderde de stuur
groep over het concept-plan van
aanpak in Terneuzen. Onder
voorzitterschap van de gedepu
teerde werd de volledig tekst
van het plan (meer dan 50 pagi
na's) doorgeworsteld en werden
puntjes op de i's gezet. „Echte
meningsverschillen zijn er niet
meer", zei Dek na afloop van de
bijeenkomst.
Na afloop, want tijdens de bij
eenkomst beklemtoonden de
vertegenwoordigers van de deel
nemende gemeenten nog eens
dat zij voordat begonnen wordt
met de sloop van de buurtschap
pen Boerengat, Axelse Sassing
en Koegorspolder van het Rijk
willen weten hoeveel de verschil
lende ministeries (milieu, wvc,
economische zaken) willen bij
dragen in de saneringskosten.
Bedragen
„De vertegenwoordigers van het
Rijk hebben geen bedragen kun
nen noemen. Iets wat de ge
meenten wel wilden, maar waar
aan de rijksvertegenwoordigers
niet tegemoet konden komen.
Het Rijk heeft zich overigens wel
verplicht om voor de uitvoering
van de verschillende maatrege
len geld beschikbaar te stellen,
zodra het convenant is onderte
kend. Ook is er nog eens gespro
ken over de inbreng van het be
drijfsleven."
Dek zei verder dat ook getracht
zal worden zo spoedig mogelijk
de onzekerheid over het lot van
bewoners van de buurtschappen
weg te nemen. „Hoe we dat doen.
daar moeten we ons nog over be
raden. De stuurgroep vergadert
begin december nog een keer en
dan denk ik dat we er wel uit
zijn", zei hij.
Dek blijft er naar streven voor
het eind van 1991 nog een klein
projectje in de uitvoeringsfase te
krijgen. Welk project wilde hij
niet zeggen.
van onze verslaggever
GENT/OOSTBURG - De Oost-
burgse wethouder A. de Feijter
probeert al jaren om weer een
verkeerstuin voor de school
jeugd naar Zeeuwsch-Vlaande-
ren te halen. Tot het begin van
de jaren zeventig kon de jeugd
zich op een terreintje aan de
Terneuzense Bellamystraat
voorbereiden op de gevaren van
'de grote straat'.
Nu die gevaren eerder zijn toe-
dan afgenomen, schiet het, prak
tische, verkeersonderwijs er nog
wel eens bij in.
Na een jarenlang pleidooi vond
De Feijter, voorzitter van het -25
procent-project, vorig jaar ge
hoor bij de provincie. Oostburg
zou een bedrag van zo'n 25 mille
tegemoet kunnen zien als het
educatieve middelen voor prak
tisch verkeersonderwijs zou wil
len aanschaffen. Tot nu toe is de
wethouder er echter nog niet in
geslaagd om een geschikt ver-
keers-oefenwijkje op de kop te
tikken.
De Feijter was dan ook uiterma
te geïnteresseerd toen hij ander
halve week geleden A. Florkin,
commandant van de Oost-
Vlaamse Provinciale Verkeers
eenheid, tegenkwam. De Belgen
maken al jaren gebruik van een
'mobiele verkeerspiste' om ver-
keersonderricht te geven aan de
jeugd van zeven tot veertien
jaar. Florkin zag ook weinig be
zwaren om de verkeerspiste af
en toe bij scholen over de grens
op te stellen. Hij nodigde De
Feijter dan ook direct uit om
eens een kijkje te komen nemen
naar de 'levensechte' piste. De
kinderen moeten met fietsen en
skelters scherpe bochten ne
men, voor verkeerslichten wach
ten, op verschillende manieren
voorsorteren en voorrang geven.
De Feijter wil overeen maand de
mobiele verkeerspiste wel eens
in bedrijf zien. „Het lijkt me gek
dat de provincie wel wil bijdra
gen in de aanschaf van een ver
keerstuin maar niet in het ge
bruik ervan. Stel dat we dat oe-
fenterreintje hier af en toe naar
toe kunnen halen. Dat zou toch
prachtig zijn."
Florkin heeft in België niets dan
goede ervaringen met het ver-
keerstuintje. Gekscherend: „Al
was het maar omdat de kinderen
de rijkswachters nu eens anders
zien dan meppend met een ma
trak of een bonnenboekje met
een stylo."
ZIERIKZEE - De rijkspolitie in
Zierikzee zoekt met behulp van
deze compositiefoto de mogelij
ke aanrander van een meisje in
Zierikzee.
De foto werd samengesteld aan
de hand van de verklaringen
van het meisje en van een vrien
dinnetje, dat wist te ontkomen.
De aanranding vond zaterdag
omstreeks 19.50 uur plaats op
het fietspad langs de Nieuwe
Kooiweg, onder Zierikzee.
Het gaat om een man in de leef
tijd van 25 tot 30 jaar, met een
normaal postuur, een rond ge
zicht en blond stekel tjeshaar.
Hij was gekleed in een lichte
bloes of jas.
De politie vraagt iedereen die
denkt informatie te kunnen ver
strekken contact op te nemen
met de afdeling recherche van
de rijkspolitie in Zierikzee, tele
foon 01110-14055,toestel 23.