Meer ruimte kamperen bij boer Internationale samenwerking van verkeerspolitie bepleit PZC rdp vakantie rubriek Nieuwbouw voor schippersinternaat Andere provincies betaalden belasting gedeputeerden niet Plan van aanpak voor Kanaalzone dit jaar gereed Oostburg wil een verkeerstuin voor de jeugd huren Rijkspolitie nog op zoek naar aanrander provincie 11 taats se Cretans Gabor wil toe naar maximaal 25 plaatsen Val oorzaak an dood Vlissinger N DINSDAG 29 OKTOBER 1991 i onze Haagse redactrice SN HAAG - Het aantal kam- srplaatsen bij de boer kan in toekomst wellicht worden gebreid tot 25. Dat zei staats- :retaris Gabor (natuurbeheer) ;teren bij de presentatie van nota 'Kiezen voor recreatie', deze nota staan de plannen i het kabinet voor openlucht- reatie en de bijbehorende fi- iciële middelen die beschik- .r zijn tot het jaar 2010. dat er een aanzienlijke be- iniging van 15 miljoen gulden •ft plaatsgevonden, die er toe it dat er in 1995 nog maar 40,5 ljoen beschikbaar is, wil de atssecretaris steeds meer het tiatief aan de lokale overhe- i, het bedrijfsleven en de re- lanten-organisaties overla- 'De terugtrekkende Rijks- jrheid' geeft, nog wel de be- dskaders aan en subsidies or de projecten die het zonder isgeld niet zouden redden, n voorbeeld van meer zeggen- ap voor de lagere overheden het kampeerbeleid. Volgens ibor neemt het kamperen bij r boer steeds meer toe. Hij ziet ;ze activiteit als alternatief ior de boer die zijn landbouw- drijf steeds moeilijker over- nd houdt. In de nieuwe Wet op Openluchtrecreatie, die bin- tnkort in de Tweede Kamer prdt besproken, gaat het aan- 1 kampeerplaatsen bij de boer van vijf naar tien. Gabor Bnkt nu zelfs aan een verdere ftbreiding, waarbij de regelge- ng aan de lokale overheid ordt overgelaten. Het maxima- aantal kan volgens de staats ecretaris 25 bedragen, srder blijkt uit de nota dat de creatiegebieden in ons land -LISSINGEN - De man die zon dagochtend door de gemeente- olitie dood werd aangetroffen fi de Scheldestraat in Vlissin- :Len, is om het leven gekomen oor een ongelukkige val. Een gaisdrijf is uitgesloten. I »it constateerde de politie enaandag na sectie op het stoffe- zijk overschot van de 45-jarige lissinger P. H. niet verder worden uitgebreid. Het rijksbeleid wordt nu vooral gericht op behoud van de be staande gebieden en verbete ring van de kwaliteit van de openluchtrecreatie. Elke zaterdag van 29 Nederlandse regionale dagbladen voor informatie en reservering VND-RDP/072-196222 Grevelingen Er is een aantal projecten waar op volgens Gabor niet drastisch kan worden bezuinigd. De Gre velingen is één van die projec ten. Daar zullen met overheids subsidie nog 3600 ligplaatsen voor de recreatievaart komen. In het Veerse meer komt de aan dacht meer te liggen op het ter rein van uitbreiding van de klei ne watersport. Verder zal er on derzoek worden gedaan naar de mogelijkheid meer aanlegplaat sen in de watersportgebieden te creëren. De duinen en het binnenduinge- bied krijgen ook aandacht in de nota. De staatssecretaris wil voorkomen dat de druk op de duinen nog groter wordt. Hij wil daarom de fietscrossers (All Ter rain Bikes) uit de duinen weren. De uitbreiding van recreatie moet plaatsvinden in het bin- nenduingebied. Gabor zal de komende maanden de inspraakreacties op de nota yerzamelen en verwerken. Daar na wordt de nota naar de Twee de Kamer gestuurd. Niet blij Gedeputeerde mevrouw De Vries-Hommes is helemaal niet blij met de uitspraak van staats secretaris Gabor. „Ik snap het niet. Vijfentwintig is veel te veel. We hebben in de staten een mo tie aangenomeh waarin werd uitgesproken dat 15 plaatsen het maximum moet zijn", aldus de gedeputeerde van openlucht recreatie. De Vries vreest dat het open karakter van het Zeeuwse landschap verloren gaat als elke boer de mogelijkheid krijgt 25 plaatsen bij zijn boerderij in te richten voor de kampeerders. P. Lampert, voorzitter van de Ver eniging van Kampeerboeren, laat een heel ander geluid horen. „Als dat waar is. Dat zou heel mooi zijn. We vechten al jaren voor meer plaatsen. Tot nu toe wilde Gabor niet verder gaan dan tien." Lampert denkt dat veel boeren van de mogelijkheid tot uitbreiding gebruik zouden maken. Er zijn boeren die zo langzamerhand uit hun recrea tiebedrijfje meer opbrengst heb ben dan uit hun boerenbedrijf, meldt voorzitter Lampert. Voorzitter H. G. Smits onthulde gistermiddag op de bouwplaats in Terneuzen, geassisteerd door enkele schipperskinderen, een maquette-tekening van de nieuwbouw voor het schippersinternaat Koningin Juliana. foto Camile Schelstraete van onze verslaggever TERNEUZEN - De nieuw bouw van het schippersinter naat Koningin Juliana in Ter- neuzen kan nu echt worden aangepakt. Gistermiddag onthulde H. G. Smits uit Am sterdam, voorzitter van het internaatsbestuur, op de bouwplaats aan de Van Steen bergenlaan officieel de ma quette-tekening van de nieuwbouw. Nieuwbouw is nodig omdat het internaat te klein is gewor den. In het nieuwe onderko men zal plaats zijn voor 112 kinderen. Dat zijn er evenveel als er nu in de Rozenstraat wo nen, in een onderkomen 'dat niet meer van deze tijd is', al dus directeur A. E. G. Koers. „Dat was in mijn tijd doodnor maal, datje met drie, vier kin deren op een kamer sliep, maar dat kan nu natuurlijk niet meer." Alle kinderen krij gen in de nieuwbouw een eigen kamer. Vier jaar geleden werden de schippersinternaten in het land van het ministerie van onderwijs overgeheveld naar dat van WVC. vertelt Koers. Bij die gelegenheid kwam een ambtenaar eens 'neuzen'. On verantwoord, moest ook hij constateren. „En dat was voor ons natuurlijk een mooie in gang bij het ministerie", aldus Koers. „Ons eerste idee was te gaan verbouwen, maar dit ge bouw is neergezet met pilaren en daar zitje aan vast. Dus zou ér na een verbouwing toch maar plaats zijn voor 80 a 90 kinderen. Toen zijn we aan de gang gegaan met nieuw bouw." Het nieuwe schippersinter naat krijgt zeven eenheden, 'gezinnen'. In zo'n gezin wonen vijftien tot zeventien kinde ren. „Wij hebben ervoor geko zen de gezinnen 'verticaal' in te delen, dus met kinderen van alle leeftijden samen. Ieder ge zin heeft zijn vaste begelei ders, in een drie-ploegen dienst. De zeven eenheden zien er aan de voorkant uit als woonhuizen; de strakke recht- toe-rechtaan achterkant oogt als een klassiek internaat. „Er zijn toch ouders voor wie het moeilijk blijft hun kind af te geven aan een ander 'gezin'. Het moest er daarom niet te veel als een normaal woonhuis uitzien." Naast de woongebouwen komt er een hoofdgebouw, met daarin de aula en perso neelsruimten, de keuken, was serij en technische dienst. Het ontwerp is van vader en zoon Kempe van architectenbu reau C. de Bruijne bv in Ter- neuzen. Voorzien zijn verder ook een trapveldje, een roller- skatebaan en een 'vaarplan', maar de financiering daarvan ontbreekt nog. Jrijs voor idissingse -vrouwenarts -jan onze verslaggeefster 'LISSINGEN - De Vlissïngse rouwenarts H. K. A. Snick iceft zaterdag de dr A. J. Iwaakprijs gekregen. De prijs, 500 gulden, is ingesteld door de irovinciale Noordbrabantse [ruisvereniging (tegenwoordig K advisering en dienstver- j^ning) en bestemd voor perso den of instellingen die zich ver dienstelijk hebben gemaakt op r(\ct terrein van de jeugdgezond- leidszorg. ^nick kreeg de prijs voor zijn on- ferzoek waarin hij het nut aan- epont van een deskundige regi stratie van de ligging van de eelballen bij pasgeboren jon getjes. Vroegtijdige registratie naakt het mogelijk in de jaren daarna onderscheid te maken tussen een echte en een schijn- are afwijking. ie Spreekbeurt Vredesactivist Sn Middelburg Middelburg - De vredesacti- 'ist Nafez Assaily uit Jeruzalem iriomt 7 november naar Middel burg op uitnodiging van de doopsgezinde vredesgroep. As- laily is oprichter van een rij tende bibliotheek waarmee onderen in de bezette gebieden 'an boeken worden voorzien. Hij zoekt ondersteuning voor de bibliobus' en hoopt ook dia's en "projectoren te krijgen om de kin- Jieren een blik op de wereld bui ten de bezette gebieden te gun nen. Assaily spreekt 7 november n de doopsgezinde kerk in de fcLange Noordstraat in Middel burg, om 19.30 uur. fAdvertentie van onze verslaggever GENT - De meeste Nederlan ders kennen de zwaantjes hoogstens van de platen van Urbanus. De 'rijkswachten op hun motards' komen er bij die sketches niet al te best, van at'. Maar voor Albert Florkin is 'zwaantje' geen scheldnaam, maar veeleer een geuzen naam. De commandant van de Provinciale Verkeerseenheid Oost-Vlaanderen is maar wat trots op zijn gemotoriseerde rijkswachters. De Gentse verkeerscomman- dant legt zelfs enthousiast uit waar de bijnaam zwaantjes zijn oorsprong vindt. De mo toragenten van het Antwerpse korps hoorden in vroeger tijd tot het tweede peloton van het tweede eskadron van de twee de mobiele groep. De drie twee tjes prijkten destijds in het zwart op een geel nummer plaatje dat aan de motoren van de Antwerpse dienders was be vestigd. Dat de verkeersagen ten zelf met hun scheldnaam kunnen lachen, bewijzen de te keningen in het opleidingsge bouw wel, zegt Florkin. „In dat gebouw zie je overal getekende Donald Duckjes op Harley Da vidsons." Blokrijden Een motoragent vi a de Provinciale Verkeerseenheid Oost-Vlaanderen loodst een 'blok' auto's over de snelweg bij Gent. foto Belgische Rijkswacht Florkin heeft alle reden om de loftrompet over zijn motor agenten te steken. Zonder hen had zijn plan voor het 'blokrij den' nooit succes gehad. Een paar motorrijders zorgen er voor dat op drukke dagen dui zenden voertuigen zonder ver tragingen en ongelukken over de E17 (Antwerpen-Kortrijk) en de E40 (Luik-Oostende) rij den. Het systeem werkt een voudig. Op een druk punt komt een motoragent de snelweg op. Hij gaat pontificaal op de middel ste van de drie banen rijden en geeft het verkeer achter hem een teken dat ze achter hem moeten blijven. De agent hoort via de centrale welke snelheid hij moet aanhouden. Door tel kens na een bepaalde tijd of na een bepaald aantal kilometers een motorrijder als 'aanvoer der' over de weg te laten rijden, wordt de verkeersstroom in blokken gedeeld. Vandaar de term blokrijden. legt Florkin uit. Hoofd Albert Florkin van de Provinciale Verkeerseenheid Oost-Vlaanderen. Het blokrijden bleek in veel ge vallen het ei van Columbus te zijn. Gevaarlijke situaties, bij voorbeeld in de zomer bij het invoegen van de verkeers stroom vanaf Antwerpen via de E17 op de E40 richting kust. kunnen door de aangepaste snelheid van de motorrijders soepel worden opgelost. Ook bij zeer grote drukte kan het verkeer gelijkmatig doorrij den. Dat lijkt wel eens ten kos te van de snelheid te gaan, maar het ontbreken van op stoppingen - en daarmee ook vaak verkeersongevallen - maakt dat ruimschoots goed. „Iedereen is dan ook zeer te vreden, alleen de takelbedrij- ven hebben bij me geklaagd", buldert. Florkin lachend. Wegenkennis Het succes van de verkeerspo litie staat of valt met de kennis van de wegen. Zo gauw als er gens een belangrijke weg in Oost-Vlaanderen is gerecon strueerd, gaat Florkin per soonlijk poolshoogte nemen. „Van de belangrijkste kruis punten ken ik bij wijze van spreke elk polletje en bosje in de berm", zegt de verkeers- commandant. Hij hecht dan ook veel waarde aan samen werking, ook internationaal omdat ieder op zijn eigen grondgebied natuurlijk het best op de hoogte is. Wat. de verkeerspolitie betreft heeft hij niet veel meer te klagen. Hij kent zijn collega's uit Drieber gen en weet de weg ook te vin den als er iets moet worden ge regeld voor transporten. Op het gebied van voorlichting zouden de koppen nog wel eens vaker bij elkaar gestoken kun nen worden. „Die mottobor den die nu ook in Zeeuwsch- Vlaanderen staan, zijn een mooi voorbeeld. Maar ook op de scholen kan misschien nog veel van elkaar geleerd wor den. Wij pakken uw 'Wij gaan weer naar school-actie' op en u kunt weer dingen van ons over nemen. Een ander terrein waarop de Europese samenwerking wel eens wat grotere vooruitgang mag maken, zijn de afstem ming en de uitvoering van de internationale rechtspraak. De ongeveer 120 manschappen van Florkins Verkeerseenheid schrijven per jaar 70.000 bon nen. Ruim een kwart daarvan is voor buitenlandse wegge bruikers bedoeld. Naast de moeite die er gedaan moet wor den om die bekeuringen ter be stemder plekke te laten arrive ren. wordt er ook haast nooit betaald. Florkin kan het de overtreders haast niet euvel duiden. Ten slotte horen zij altijd van ande ren datje er toch nooit iets van hoort, „Het zou natuurlijk al lang zo moeten zijn. dat u voor de rechtbank in Middelburg wordt gedaagd als u uw boete niet betaalt. Ook al heeft u die boete bij ons op de autostrada opgelopen." van onze Haagse redactrice DEN HAAG - Behalve in Zee lanti en Brabant hebben ook ge deputeerden in Utrecht een navordering inkomstenbelas ting over genoten onkostenver goedingen aan de broek gekre gen. Die betalingen zijn, anders dan in Zeeland, niet voor reke ning van de provincie genomen. Dit antwoordt staatssecretaris De Graaff-Nauta (binnenlandse zaken) op vragen van de Tweede Kamerfracties D66, VVD, PvdA en Groen Links. Deze fracties hadden al in maart van dit jaar gevraagd naar een vergelijking tussen belasting aanslagen op onkostenvergoe dingen van bestuurders in Zee land en andere provincies. De kamerleden wilden weten of er in meer provincies belasting aanslagen waren opgelegd en of de provincies die aan de gedepu teerden hebben vergoed. De Graaff-Nauta heeft van de overige provincies geen aanwij zingen gekregen dat er aansla gen door de belastinginspectie over de declaraties zijn opge legd. Ook werd er (dus) niet. zo als in Zeeland, een vergoeding gegeven aan een gedeputeerde voor de belastingaanslagen. van onze verslaggever TERNEUZEN - Gedeputeerde ing A. M. Dek (milieu) verwacht dat voor het eind van dit jaar het definitieve plan van aanpak voor het project gebiedsgerich te benadering Kanaalzone kan worden opgesteld. Dit plan zal vervolgens nog voor de jaarwis seling aan de raden van de deel nemende gemeenten (Terneu zen, Axel en Sas van Gent) wor den voorgelegd, zodat die in stanties er hun zegje over kun nen doen. Na vaststelling van het plan van aanpak verplichten de deelne mers aan het project (gemeen ten, Rijk, provincie, Zeeuwse Mi lieufederatie en bedrijfsleven) zich aan de uitvoering van de verschillende maatregelen die moeten leiden tot het herstel van het evenwicht tussen werken en wonen in de Kanaal zone. Maandag vergaderde de stuur groep over het concept-plan van aanpak in Terneuzen. Onder voorzitterschap van de gedepu teerde werd de volledig tekst van het plan (meer dan 50 pagi na's) doorgeworsteld en werden puntjes op de i's gezet. „Echte meningsverschillen zijn er niet meer", zei Dek na afloop van de bijeenkomst. Na afloop, want tijdens de bij eenkomst beklemtoonden de vertegenwoordigers van de deel nemende gemeenten nog eens dat zij voordat begonnen wordt met de sloop van de buurtschap pen Boerengat, Axelse Sassing en Koegorspolder van het Rijk willen weten hoeveel de verschil lende ministeries (milieu, wvc, economische zaken) willen bij dragen in de saneringskosten. Bedragen „De vertegenwoordigers van het Rijk hebben geen bedragen kun nen noemen. Iets wat de ge meenten wel wilden, maar waar aan de rijksvertegenwoordigers niet tegemoet konden komen. Het Rijk heeft zich overigens wel verplicht om voor de uitvoering van de verschillende maatrege len geld beschikbaar te stellen, zodra het convenant is onderte kend. Ook is er nog eens gespro ken over de inbreng van het be drijfsleven." Dek zei verder dat ook getracht zal worden zo spoedig mogelijk de onzekerheid over het lot van bewoners van de buurtschappen weg te nemen. „Hoe we dat doen. daar moeten we ons nog over be raden. De stuurgroep vergadert begin december nog een keer en dan denk ik dat we er wel uit zijn", zei hij. Dek blijft er naar streven voor het eind van 1991 nog een klein projectje in de uitvoeringsfase te krijgen. Welk project wilde hij niet zeggen. van onze verslaggever GENT/OOSTBURG - De Oost- burgse wethouder A. de Feijter probeert al jaren om weer een verkeerstuin voor de school jeugd naar Zeeuwsch-Vlaande- ren te halen. Tot het begin van de jaren zeventig kon de jeugd zich op een terreintje aan de Terneuzense Bellamystraat voorbereiden op de gevaren van 'de grote straat'. Nu die gevaren eerder zijn toe- dan afgenomen, schiet het, prak tische, verkeersonderwijs er nog wel eens bij in. Na een jarenlang pleidooi vond De Feijter, voorzitter van het -25 procent-project, vorig jaar ge hoor bij de provincie. Oostburg zou een bedrag van zo'n 25 mille tegemoet kunnen zien als het educatieve middelen voor prak tisch verkeersonderwijs zou wil len aanschaffen. Tot nu toe is de wethouder er echter nog niet in geslaagd om een geschikt ver- keers-oefenwijkje op de kop te tikken. De Feijter was dan ook uiterma te geïnteresseerd toen hij ander halve week geleden A. Florkin, commandant van de Oost- Vlaamse Provinciale Verkeers eenheid, tegenkwam. De Belgen maken al jaren gebruik van een 'mobiele verkeerspiste' om ver- keersonderricht te geven aan de jeugd van zeven tot veertien jaar. Florkin zag ook weinig be zwaren om de verkeerspiste af en toe bij scholen over de grens op te stellen. Hij nodigde De Feijter dan ook direct uit om eens een kijkje te komen nemen naar de 'levensechte' piste. De kinderen moeten met fietsen en skelters scherpe bochten ne men, voor verkeerslichten wach ten, op verschillende manieren voorsorteren en voorrang geven. De Feijter wil overeen maand de mobiele verkeerspiste wel eens in bedrijf zien. „Het lijkt me gek dat de provincie wel wil bijdra gen in de aanschaf van een ver keerstuin maar niet in het ge bruik ervan. Stel dat we dat oe- fenterreintje hier af en toe naar toe kunnen halen. Dat zou toch prachtig zijn." Florkin heeft in België niets dan goede ervaringen met het ver- keerstuintje. Gekscherend: „Al was het maar omdat de kinderen de rijkswachters nu eens anders zien dan meppend met een ma trak of een bonnenboekje met een stylo." ZIERIKZEE - De rijkspolitie in Zierikzee zoekt met behulp van deze compositiefoto de mogelij ke aanrander van een meisje in Zierikzee. De foto werd samengesteld aan de hand van de verklaringen van het meisje en van een vrien dinnetje, dat wist te ontkomen. De aanranding vond zaterdag omstreeks 19.50 uur plaats op het fietspad langs de Nieuwe Kooiweg, onder Zierikzee. Het gaat om een man in de leef tijd van 25 tot 30 jaar, met een normaal postuur, een rond ge zicht en blond stekel tjeshaar. Hij was gekleed in een lichte bloes of jas. De politie vraagt iedereen die denkt informatie te kunnen ver strekken contact op te nemen met de afdeling recherche van de rijkspolitie in Zierikzee, tele foon 01110-14055,toestel 23.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 11