WAO, probleem of symptoom? GA EENS EEN UURTJi LEREN IN EEN SCHOOLMUSEUM. Greenpeace verlegt koers nu ook naar milieu Derde Wereld Kruiden De stijl van het platteland opinie en achtergrond We zullen onszelf moeten dwingen andere wegen in te slaan WOENSDAG 11 SEPTEMBER 1991 terzake i i i i i 11 i iDoor M. L. Legemaate) De laatste maanden heelt de politiek zich meester ge maakt van de WAO. maar dat is niet nieuw. Reeds enkele jaren geleden is het 'afschatten' inge burgerd. En tot verbazing: nie mand heeft bij die gelegenheid echt gereageerd. Toch was wal toen zonder slag of stoot werd geaccepteerd in feite niet veel minder erg dan de voorstellen die nu op tafel liggen. Alleen was het traject naar de bijstand iets langer en bleven volledig arbeidsongeschikten buiten schot, uitgezonderd dat de ma ximum uitkering verlaagd werd van 80 naar 70 procent. Maar de overheid zit toch met grote financiële tekorten, is het argument. Dan moet er toch in gegrepen worden? Terecht, maar de vraag is alleen, waar grijpt men in en hoe grijpt men in? Enkele kanttekeningen bij de huidige voorstellen: - Is korting op de uitkering een goede remedie? Korten op de uitkering van een individu is wellicht gerechtvaar digd indien dat individu per soonlijk zijn situatie positief of negatief kan beïnvloeden, dan- wel van zijn niet kunnen werken, direct of indirect zelf de oorzaak is. Met andere woorden, deze si tuatie zelf had kunnen voorko- En natuurlijk zijn die er. maar dat is niet de massa van de men sen. die in de WAO terechtkomt. Het merendeel van deze groep zou dolgraag blijven werken en dat niet alleen voor de centen; men verliest meer dan alleen geld. Doel van het leven en omgang met anderen worden ontwricht. We moeten durven erkennen dat mensen inderdaad vaak niet in staat zijn hun huidige functie goed uit te oefenen zorgen. - De maatschappij is niet bereid voor passende arbeid te zorgen. Wie/wat is die maatschappij ei genlijk?- Is dat de werkgever, zijn dat de collega's, of de medici. Zijn we dat zelf ook? En laten we eerlijk zijn. heeft iemand een maal het etiket WAO op dan is men gestigmatiseerd, is men verdacht als goed werknemer In feite is het 'ons economisch stelsel' dat onze maatschappij zijn gezicht geeft, dat ons allen dwingt alleen maar stil te staan bij hoge produktie, lage kosten, hoge omzetten, concurrentie- motieven. We buigen ons niet echt over de vraag of onze mede werkers, collega's dat wel aan kunnen binnen het raam van hun capaciteiten en fysieke mo gelijkheden. - Dat economisch stelsel, onze huidige maatschappij, is doe], in plaats van middel en wordt ons voorgehouden als de brenger van de welvaart die we momen teel bezitten. En dat is waar ook. Maar die welvaart wordt wel erg duur betaald, indien wij zoveel mensen buiten het circuit moe ten plaatsen, omdat ze niet meer mee kunnen. Om dan nog maar niet te spreken van andere effec ten zoals de mondiale milieuver vuiling en de opsoupering van grondstoffen en energiever- schaffers. - Indien die welvaart ten koste gaat van andere mensen èn ba sis-materie, waarom streven we dan niet naar welzijn? Waarom doen onze overheden daar dan niets aan? Wanneer we over welzijn willen praten, moeten we goed beseffen dat welzijn niet in de marge van de welvaart thuishoort, in de zin van we geven aan de welvaart een gouden randje welzijn. Wel zijn kan wel eens haaks staan op welvaart, zodat we een echte keuze moeten maken tussen welzijn voor mensen en beheer van de aarde, of een uitputtings slag om de verkregen welvaart te behouden. Kiezen - Wat is dat welzijn? Dat is veel, maar om ons tot het onderwerp WAO te beperken is dat heel simpel dat de mens ar beidt om in zijn levensonder houd te voorzien, aangepast aan zijn mogelijkheden Wat we nu doen is dat de mens zich in onze economische structuur moet aanpassen aan het werk, zich in een bepaalde taakuitoefening moet wringen, om te kunnen presteren. Aanpassen aan aan machines en systemen. Hier door onstaat na verloop van tijd een dwangmatigheid, die onher roepelijk leidt tot geestelijke en lichamelijke klachten. Kiezen voor welzijn is dus kiezen vóór mensen. - Waarom doet de overheid daar J~\ e boekjes van Klazien uit Uzalk {..Allerhande dingen over de natuur"), die momenteel als warme broodjes over de toonbank gaan. passen in een lange traditie. Kloosters hadden vroeger hun kruidentuin en me nige monnik heeft een kruiden boek geschreven. Op het platte land waren er de kruidenmeng- sters. die het in de tijd van de in quisitie en heksenvervolgingen zwaar te verduren kregen. De clerus meende toen dat de gehei me plantenkennis van deze vrouwen te danken was aan dui velse inblazingen. Nog geen tien jaar geleden had het kruidenboek ..Gezondheid uit de apotheek van God" van de Duitse Maria Trcben hier een ge weldig succes. Dit boek ademt een heel andere geest dan dal van Klazien uil Zalk. Weliswaar zijn beide vrouwen gelovig, maar de katholieke geur van Maria is veel pregnanter dan het protestantse odeur van Klazien. De laatste loopt vol bewonde ring en eerbied door de turn van God. In de nervatuur van het blad. het patroon van het spin- neweb en de schoonheid van een dauwbeslagen voorjaarsmor gen herkent zij de hand van de Schepper. Deze regels van Gui- do Gezelle zullen haar ivaar- schijnlijk uit het hart gegrepen zijn: Mij spreekt de blomme een tale. Mij is het kruid beleefd. Mij groet het alternate. Dat God geschapen heeft! Haar advies om winterhanden met kastanjepuree te bestrijden of om de haargroei met een mengsel van wilgeblad. kruid nagel en zonnebloemolie te sti muleren. rondt zij meestal niet met een stichtelijk woord af. Een enkele keer wel. zoals bij het stukje over de jeneverbes, waar in de lof op deze struik wordt ge zongen ..Denk met te licht over de grote kracht die de Schepper aan deze kleine bessen heeft meegegeven", luiden dan haar laatste woorden, die kennelijk bedoeld zijn om haar eigen rol als genezcres wal af te zwakken. Want in het stukje wordt ver haald hoe een bedroefde echtge noot bij Klazien aanklopte met de mededeling dat zijn zilveren huwelijksfeest niet kon door gaan. omdat zijn vrouw door een zware griep was geveld. ..Ik gaf de man wat jeneverbestakjes mee om er een aftreksel van te maken en dat in het badwater te gebruiken", schrijft Klazien. ..Na het nemen van het bad her stelde de vrouw heel snel en het feest kon doorgaan Voor Maria Treben staat het vast dat haar medische natuur kennis een gave Gods is: ..Het was alsof een hogere macht mij leidde, vooral de moeder Gods. de machtige hulp der zieken. Mijn vertrouwen op Haar. de verering en het gebed bij een oud. prachtig Mariabeeld, dat op wonderbaarlijke wijze in mijn bezit kwam. heeft mij in ge vallen waarin ik twijfelde iedere keer weer geholpen". Zij wil de mensen niet alleen de weg naar kruizemunt en alsem wijzen, maar vooral naar de almacht van de Heer die het leven op aar de bepaalt. Hoe komen vrouwen als Maria Treben en Klazien nu aan hun kennis? Maria denkt dat ze. be halve aan haar naamgenoot, ook veel te danken heeft aan de vakanties die ze vroeger bij een houtvester doorbracht. Daar leerde ze de namen van planten kokanje 111111 ii 111 Gerrit Jan Zwier en gewassen kennen en kreeg ze enig inzicht in de wijze waarop alles in de natuur met elkaar sa menhangt. Verder was haar moeder een aanhangster van de natuurmethode van dr. Kneipp. Hetgeen waarschijnlijk inhield dat ze haar handen met karne- melkzeep moest wassen en elke avond voor het slapen gaan een bruine boterham met knoflook tenen moest eten Bij verkoud heid en rillerigheid werd meteen een beroep gedaan op melasse- stroop of brandnetelthee. Aan stroop val je je nooit een buil. want ..stroop temt alle kwade sappen". Het drinken van kruidenthee is eveneens oergezond, stelt Ma ria. zelfs bij ziekten die volgens de dokters ongeneeslijk zijn. Uit eigen ervaring iveet ze dat vrou wen met leukemie, die door het ziekenhuis al waren opgegeven, al na tien dagen thee drinken weer kerngezond waren. Maria schrikt er dan ook niet voor terug om ingewikkelde theerecepten voor te schrijven bij een veelheid van kwaadaar dige ziektes. Klazien is voorzich tiger. al aarzelt zij niet om een kompres van zuurkool <.,uit het vat' i tegen huidtumor aan te be velen. Hoe komt Klazien aan haar ken nis? Zij noemt het bekende krui denboek van dr. Vogel als een belangrijke bron. Maar ook aan het voorgeslacht heeft zij veel te danken. Bijvoorbeeld aan haar grootvader, die elk najaar een verse kastanje in zijn broekzak stopte, en die nooit last van reu ma heeft gehad. niets aan? Laten we hier kort over zijn De overheid is hierin, uitgezonderd het stellen van pa pieren regels, niet echt in geïnte resseerd. want de huidige poli tieke partijen zijn puur economi sche partijen. De huidige rege ringspartijen hebben geen inte resse in mensen, alleen in groot te van aanhang en macht. De heilige koe voor beiden is hun ei gen bezig zijn en een bevolkings groep die juist centraal dient te staan, ik noem dat gemakshalve maar 'de afhankelijken' zijn ei genlijk een blok aan het been. Stijging Het aantal WAO-ers stijgt maar en het einde is nog niet in zicht. Ja. daar kan men wel eens gelijk in hebben indien we zo door gaan. Steeds meer mensen moe ten werken onder omstandighe den die uiteindelijk leiden tot stressverschijnselen, later ver taald in lichamelijke klachten. De groep werkenden wordt zo steeds kleiner. Op korte termijn is daar weinig tegen te doen, al leen een veranderde houding ten aanzien van de relatie mens/ar beid kan op termijn verandering brengen. Met andere woorden: we zullen ons ervan bewust moeten wor den dat we toch zullen moeten kiezen tussen welzijn voor velen of welvaart voor een veel kleine re groep. Nu al voorspellen we tenschappers dat de keuze voor het laatste uiteindelijk zal lei den tot onze ondergang. Het pro 1—| te gast 11111111111 bleem waar we in wezen over praten is dus veel groter als het al of niet korten op de wao. In NRC Handelsblad stond on langs een artikel waarin de schrijver waarschuwde voor het creëren van een sociale onder laag in onze maatschappij. Dat is geen nieuw begrip, reeds jaren weten we dat er een tweedeling ontstaat die wel eens sneller dan we vermoeden tot een ernstige confrontatie kan leiden, als die al niet bezig is. En dan niet al leen in West-Europa, maar net zo goed in de Nieuwe Wereld als in het Midden-Oosten. Marsroute Is er dan wel iets aan de gesigna leerde problemen met de WAO te doen? Nee en ja. Nee. indien we dat vandaag wil len bereiken, maar dat wil nog niet zeggen dat we moeten door gaan op de verkeerde marsrou te. Ja, indien we tot het bewustzijn komen dat het anders kan en dat we dat primair zelf moeten doen. Dat we politiek en maatschap pij. kerk en vakbonden en niet in de laatste plaats onszelf zullen moeten dwingen andere wegen in te slaan èn dat wij zelf daar voor een prijs, een hoge" prijs moeten betalen, door te kiezen voor minder persoonlijke wel vaart en meer collectief welzijn. En bij dat alles is het nog maar milieu veel schade zullen toe brengen in de Derde Wereld in de toekomst lang niet denkbeel dig is". Waar het tenslotte allemaal op neer komt is de vraag of de mensheid in staat is op korte ter mijn een oplossing te vinden voor deze problemen, zoals hel wereldvoedselvraagstuk, de be scherming van het milieu en d( bescherming van kleine volke ren en hun cultuur. ..Dat lijkt bij na een onmogelijke opgave", maar zo besluit Wuori. ..als we geen oplossingen vinden is er voor deze planeet geen hoop meer. Op deze generatie rust daarom de verantwoordelijk heid om de juiste beslissingen te nemen en veel tijd is er niet". de vraag, indien we dan bereid zijn veel schijn-welvaart over boord te gooien of de welvaart echt afneemt'' Maar een ding is zeker, we zullen ons er veel beter bij voelen. De consequenties van zo'n ver anderde houding zijn vergaand. - Streven naar volledige werkge legenheid op zich is goed. maar met als dit wordt bereikt door het- maken van veel rommel waar we daarna in verzuipen. Een serieuze bezinning hierop is wenselijk. En om het alvast maar te stellen, dat heeft niets van doen met het zogenaamde marktprincipe. Want. dat kan op een veel hoger kwalitatief ni veau evengoed functioneren. - Creeren van vrije tijd is alleen mogelijk indien we daarvoor een prijs willen betalen. Maar zoals het nu gaat, dat de werkenden er elk jaar nog iets beter van wor den. gaat dat wel ten koste van. wat ik genoemd heb de 'afhanke lijken', overigens een woord om van te blozen. Wanneer we minder gaan werken - iets waar de vakbewe ging steeds naar streeft - maar we verzuimen de hoeveelheid werk. kwantitatief en kwalita tief aan te passen, zijn in feite al leen bezig de druk op mensen verhogen. Herstructurering van taken, geënt op wat de indivi duele mens aankan, is veel be langrijker. In dat geval kan iets langer werken zelfs wel eens he lemaal geen probleem meer zijn. We zullen ons dringend moeten bezinnen op begrippen als auto matisering en computerisering. Niet dat deze fenomenen uit te bannen zijn, maar wel over de vraag of niet te vaak knappe en ingewerkte koppen systemen uitdenken, die voor velen in de maatschappij niet meer han teerbaar zijn. Niets is zo funest als de kreet 'gebruikersvriende lijk'. We dienen terdege te besef fen dat we ook hiermee een span ningsvolle onderlaag creëren, die eens zijn prijs zal vragen en die nu al veel mensen in de WAO brengt. We zullen moeten beseffen dat ieder individu een eigen maxi mumniveau van zijn 'kunnen' heeft. En dat valt nu eenmaal met onder ëën algemene noemer kan inbrengen. iDe schrijver van deze beschouwing M L. Legemaate te Sas van Gent. is hoofd personeel en organisatie in het bedrijfsleven) Advertentie Je ziet er niet alleen hoe het er vroeger aan toe ewfl school. Je leert er bijvoorbeeld ook dat het verbodd spijbelen ongeveer net zo oud is als de mensheid M Het begin van veel ontdekkingen. Wanneer je hierf uitgekeken bent, kan je aansluitend naar een spoel; museum. Die collecties zijn niet kinderachtig. Trotf ar wens, voor elke speelse bui bestaat een apart musrt na Alle met een spannende verzameling. Soms weetje echt niet wat je ziet. En je zou willen dat er net :o« musea als scholen zijn. Ludiek advies: met een Muf jaarkaart zie je nog eens wat. En geniet je mee van jjj de kunst van het verzamelen. 13 en' NIEUW Koop nu de Museumjaarkaart en u kunt altijd eens l2 jaar terecht bij ruim 375 musea in het hele land-M en ren tot 19 jaar betalen 1 15,-. Volwassenen (19.65? 1 40,-. En senioren/pas 654-, rekenen f 25,- al. >on Ruim 2 50 musea verkopen de Museumjaarkaart. I« En 175 VVV kantoren. Rabobank Meer bank voor je? Ier EVEN NAAR HET MUSEUM. MET DE MUSEUMJAARKAART Premier krijgt een petitie aangeboden van WAO-ers bij de opening van het Academische Jaar van de Rijksuniversiteit Maastricht tfoto Koen SuyklANP) {Door Taina Repo. Inter Press Service. IPS) De internationale milieube weging Greenpeace zal de komende jaren haar werkter rein uitbreiden naar de ontwik kelingslanden. l)at is de belang rijkste koerswijziging na inter ne discussies binnen de in 1971 gestichte milieu-organisatie. De nieuwe voorzitter van Greenpeace, de Finse advokaat Matti Wuori. tevens oprichter van de Finse afdeling, vindt dat het de hoogste tijd wordt om op sytematische wijze aandacht te gaan schenken aan milieupro blemen buiten Europa en de Verenigde Staten, n feite was het ook de voortgaan de aantasting van het milieu in de Derde Wereld die Greenpeace ertoe bracht om van koers te ver anderen. ..Wij zoeken contact met Niet-gouvernementele or ganisaties (NGO) in de ontwik kelingslanden". zegt Wuori. ..want wat we absoluut wilen vermijden is dat wij als het rijke Noorden wel weer even gaan ver- Lellen hoe het Zuiden zijn milieu problemen moet gaan aanpak ken." Aan dit gevaar boopt Greenpea ce te ontkomen met de 25 bu reaus die de organisatie over de gehele wereld, inclusief Antarc tica. heeft. Vanuit die bureaus worden diverse projecten geleid tegen kernenergie en kernafval, voor de bescherming van de oceanen, het behoud van de tro pische regenwouden en tegen het dumpem van giftige chemi sche stoffen. „De invloed van de NGO's uit de Derde Wereld", zo vervolgt de nieuwe voorzitter van Green peace over de plannen van zijn organisatie. ..moet ook in het Noorden voelbaar worden. Want alleen zo maken we kans de pro blemen in de nabije toekomst op wereldwijde schaal te kunnen oplossen. Deze strategie staat dus lijnrecht tegenover die van instituten als de Wereldbank en het Internationaal Monetair Fonds" Multinationals Een gecoördineerde aanpak op wereldwijde schaal stelt Green peace ook in staat om met meer succes dan tot nu toe de multi nationale concerns ter verant woording te roepen, die zo zegt Wuori. ..er alleen maar op uit zijn om hun winsten te maximalise ren Met de nieuwe strategie die ons woor ogen staat wordt het echter mogelijk om met succes boycots uit te voeren. Want hoe groot de concerns ook zijn. als ze een marktaandeel van 5 procent verliezen, betekent dat voor hen Het hooi en het stro puilt uit onze damesbladen, uit de glossy magazines, uit alle bla den die zich richten op platte land - of modieus gezegd: de country-magazines. Kleding, meubels, etenswaren en hebbe dingetjes staan allemaal zwaar onder invloed van de trend die terugleidt naar de natuur en het eerlijke boerenleven. Of je nu Engelse. Franse, Scandinavi sche of Duitse tijdschriften koopt van het genre dat zich richt op mode en country-li ving, de klimop, de gedroogde tarwe-aren, de karnemelk en de eerlijke bloemetjesstoffen springen vanuit elke bladzij te voorschijn. In tegenstelling tot vele andere agrariërs en plattelanders heb ik daar niets op tegen. Een gratis promotie van planten, buiten en landleven kan nooit kwaad. Allicht, de vertoonde beelden zijn wat mooi aangezet of geï dealiseerd. maar ze geven een welkome tegendruk tegen de eveneens zwaar aangezette beel den en verhalen over mest. be strijdingsmiddelen en hormo nen. die af en toe in de kranten en andere media verschijnen. Er moet natuurlijk in die 'coun try- en farmstyle' wel worden uitgegaan van een redelijke ken nis van het boeren- en platte landsleven. De basis van het ver haal moet kloppen. Avenue, het bekende glamourblad voor de welvarende en welgestelde vrouw van bij voorkeur stedelij ke signatuur - en als het kan wo nend in de Amsterdamse grach tengordel - wijdt in het jongste nummer op grootse wijze aan dacht aan damesmode geïnspi reerd op het boerenleven in Zee land. Vooral de Zuidbevelandse klederdracht is als inspiratie bron gekozen. Behalve dat de opnames in het Zeeuwse zijn geschoten, is er echter weinig Zeeuws aan. De verklarende tekst is zo ondes kundig. fout en knullig, dat er niet eens een karikatuur over blijft. Alle dames zijn geheel in het zwart uitgedost, naar analo gie van de Zeeuwse boerinnen, die in zwarte klederdracht zou den lopen. ..Al dat zwart in de Zeeuwse klederdracht komt door de religie", weet Avenue. „Eind vorige eeuw zag de kle ding er daar veel fleuriger uit. Zelfs het schoeisel dat de Zeeuw se vrouwen dragen zijn klompen die met fietslak zijn zwartge maakt. al worden er heden ten dage ook wel boerinnen gesigna leerd die zwarte schoenen dra gen". Normaal Toevallig is schrijver dezes op gegroeid op een boerderij in Zuid-Beveland. Zijn moeder was een boerin die de prachtige Be- velandse dracht (protestantse versie) met verve en ere droeg. Maar zwartgelakte klompen heb ik nog nooit gezien. M n moeder en alle andere boerinnen droe gen normaal schoenen en af en toe. zoals iedereen toen. bij natte karweitjes gewone witte klom pen. Haar mutsen waren van fijn gewerkt en prachtig Brusselse kant - hagelwit gesteven en op gemaakt door een speciaal 'mutsenwuuQe'. Het zwarte hoofddeksel dat de Avenue-juf draagt als n staat in verhouding tot deZ bevelandse klederdracht a! boze stiefmoeder staat Sneeuwwitje. De halsversie die in Avenue wordt gebn zijn verkeerd (achterstevc gedragen gitten: normaal di een boerin snoeren van i bloedkoralen; kleine door week. en op zon- en leestdj zes brede strengen van gro: kostbare bloedkoralen. Zwarte kleding? De mutsen de boerinnen waren van mooiste witte kant. aan dr kanten vastgespeld met gouden spelden. Onder des muts liep een gouden band mondend in grote gouden' ken'. Aan de hals zoals ge rode bloedkoralen met g« zeug (behalve bij rouwkla dan droeg men gitten). Dei bevelandse boerin droeg 'zwarte kraplap', zoals Avi beweert, maar een klei 'doek en beuk'. Alleen desc was 's zondags zwart. Geen somber zwart, maar een fe lijk-glanzend zwart, dat hei van de muts. het rood va bloedkoralen, het goud va sieraden en de kleurigheid doek en beuk prachtig deed trasteren. Avenue zou van combinatie van smaak en nog aardig wat kunnen lerei Idealiseren Los van de uitschieters van nue (de redactie vond eenl beetje praktijkonderzoek i baar niet nodig), is de nu countrv-mode van een i vaarlijk soort dat hoogstem platteland een beetje seert. De mensen, levend in deloze straten met overal sfe om zich heen. met weinig g en veel lawaai, met veel vei dat altijd en overal maaró raast, hebben regelmatig hoefte om bij te komen te den van de rust, en het groe: het platteland. Het is claai minder hectisch, wat haastig, de mensen zijn erv delijker en nemen iets met tijd. Ook al is de lucht niet zo bl als de stedelingen zich ten en het gras soms ger dan wel gewenst, recht een soort oase draaide stadters een beetje nen afkicken. De mode die inspeelt groene 'country'trend stadsbewoner, ook al plekke, een beetje het van vakantie te hebben den van zijn ren en meubeltjes. Met tributen creëert hij als een groene omgeving heen. Maar los van trends is er toch meer deling bij tijd en wijle land doet trekken. De wijze van leven en boerderijen en in doi. eigen intrensieke waar ten plattelande worden gevonden die eens onderkent, maar de ander, te gast in die ruimte, welk herkend deerd wordt. Zouden we niet wat meer en vaker van mogen maken? Mr. Gerard W. een gevoelige klap", zegt Wuori zelfverzekerd. „Maar de problemen in de Derde Wereld", zo geeft ook Wuori toe. „zijn gecompliceerder. Zo kun je heel moeilijk een Filipijnse vis ser of een Latijnsamerikaanse krotbewoner aanspreken op zijn aantasting van het milieu. Deze mensen hebben vaak in hun ar moede geen andere keus. maar multinationals zijn in principe in staat hun gedragswijze te ver anderen". Wuori ziet in de in kracht toerte- mende economische super macht Japan een grote bedrei ging van het milieu. „De econo mische macht in de wereld ver schuift van de VS steeds meer naar Japan. De VS boeten aan politieke betekenis steeds meer in. hoewel ze als militaire macht nog steeds de belangrijkste zijn. Maar Japan zal zeker in het Ver re Oosten een grote bedreiging zijn van de oceanen en de tropi sche regenwouden Vooral om dat in steeds sneller tempo Ja panse bedrijven van de verschil lende staatsmonopolies in de re gio licenties loskrijgen voor de exploitatie van delfstoffen en andere natuurlijke rijkdom- men" 0 Sovjetunie Maar de kersverse Finse voorzit ter ziet niet alleen negatieve ont wikkelingen in de wereld. Voor de Sovjetunie en de Oosteurope- se landen, die na de ineenstor ting van hun commando-econo mieën - waarin ze vaak met sterk verouderde en dus vervuilende produktiemethoden werkten - ziet hij in die zin een lichtpunt, dat deze landen nu gedwongen worden hun industrieën geheel opnieuw op te zetten en dus ook schoner. „Dat is dus het parado xale van de situatie: de Sovjetu nie is zo'n puinhoop dat de lei ding juist nu een historische kans heeft om het produktiepro- ces op een milieuvriendelijk ba sis te herinrichten". zegt Wuori. Een belangrijke taak ziet de milieuorganisatie nog voor zich weggelegd bij de acties gericht op het voorkomen van milieu schadelijke oorlogen, of op zijn minst het beperken van de eco logische gevolgen van zulke oor logen. Weliswaar is het gevaar van kernoorlogen nu geweken, maar het verloop van de Golf oorlog heeft aangetoond welke enorme schade het milieu ook kan oplopen bij een moderne conventionele oorlog. Golfoorlog ..Greenpeace zal binnenkort een uitgebreid rapport publiceren over de milieuaspecten van de Golfoorlog", kondigt Wuori aan. „Dat rapport moet het startsein zijn voor acties om een milieupa ragraaf opgenomen te krijgen in de Conventie van Genève. Dat is van het grootste belang, omdat de dreiging van oorlogen, die het Multinationale concerns ter verantwoording roepen {foto ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 4