Meer voorlichting Oosterschelde Erg modern allemaal, maar tegelijk knus en gezellig Supertanker op rede Vlissingen Vismijn gooit op visserij dag deuren open Zeeuwse scholen dunner bevolkt Regenachtig Coupure Truc maakte vrouw 1650 gulden armer Panelen met informatie over wat wel en niet mag in beschermd gebied Evenementen Dronkeman veroorzaakt ravage in jachthaven PZC zeeland ZATERDAG 17 AUGUSTUS 1991 GOES - De voorlichting over let gebruik van de Oosterschel de wordt aanzienlijk uitge breid. Nog dit jaar komen over al in het gebied panelen, met daarop informatie over de spel- tfjels die horen bij een be schermd natuurmonument. De (jrca 100 borden worden onder meer geplaatst in jachthavens en op plekken waar zeeaas ge ilt wordt. Met ingang van 1 jptember '91 gaat een voor lichter aan de slag. Onder de vaste gebruikers van de Ooster schelde - pierenspitters, zee- 5roentesnijders en waterspor- (ers-worden folders verspreid. De voorlichting is erop gericht duidelijk te maken wat er wel en niet mag in het Oosterschelde- gebied: waar pieren gespit mo gen worden, waar schorgroenten gesneden mogen worden, welke gebieden wel en welke niet be treden mogen worden. Die re gels zijn ingaande 1991 van kracht geworden door de aan wijzing van de Oosterschelde tot beschermd natuurmonument. Raast algemene informatie, is de voorlichting toegespitst op de verschillende gebruikersgroe pen. B. Bouwman, medewerker het consulentschap Natuur, Milieu en Faunabeheer (NMF), erkent dat de voorlichting laat gang komt. „De definitieve aanwijzing tot natuurmonu ment kwam pas in december if. Er was tot op het laatste moment onzekerheid over de precieze rechtsgevolgen van de activiteiten. Het was voor ons moeilijk om tijdig een en ander voor te bereiden." Hij wijst erop dat desondanks met enig impro viseren toch zoveel mogelijk be kendheid is gegeven aan de nieuwe spelregels. Er zijn drie aparte - tijdelijke - folders ge maakt. Pieren spitten De folder voor pierenspitters geeft de plaatsen aan waar aas gestoken mag worden en maakt duidelijk waar schelpdierperce len liggen (verboden terrein voor aasspitters). Het informatieblad wordt verspreid via hengelsport verenigingen en -winkels. De fol der voor de zeegroentesnijders bevat uitleg over de procedure die gevolgd moet worden om een snij vergunning te kunnen be machtigen. De watersporters krijgen in een folder informatie over de gebieden waar gevaren, geankerd en drooggevallen mag worden. De folder wordt ver spreid via watersportverenigin gen en jachthavenbeheerders. Gewerkt wordt aan folders vooi buitenlanders en aan een defini tieve versie van de Nederlands talige folder. Naast de informa tieborden komen er ook aanwij zingsborden, met daarop de tekst: kwetsbaar gebied; verbo den toegang. Het is de bedoeling dat de voorlichter (die door NMF samen met de provincie en rijks waterstaat wordt betaald) gaai zorgen voor artikelen over de be scherming van de Oosterschelde in allerlei kranten en brochures. Op de hydrografische kaarten is al aangegeven welke slikken en platen verboden gebied zijn en wanneer de Oliegeul bij Neeltje Jans door boten gemeden moet worden. Bouwman is - ondanks de te kortkomingen die nog moeten worden weggepoetst - niet onte vreden over de gang van zaken. „Je merkt dat de mensen al we ten dat er regels zijn. Ze zijn nog niet altijd precies op de hoogte en daar ligt een taak voor ons." Hij onderstreept dat het voor het consulentschap NMF ook wennen is. In het eerste jaar van de bijzondere bescherming blijkt in de praktijk dat verschil lende regels en procedures enige aanpassing behoeven. Dat zal ook gebeuren. Het toezicht op het naleven van de regels gebeurt door de rijks politie (te land en te water), me dewerkers van NMF en organi saties voor natuurbeheer. Over treders worden in beginsel eerst gewaarschuwd (ze krijgen een officiële waarschuwing per aan getekende brief) en gaan bij her haling op de bon. Er zijn al pro cessen-verbaal uitgedeeld, on der meer aan pierenspitters. Door inzet van een nieuwe boot (de Branta) en een extra mede werker, breidt NMF vanaf 1 sep tember het toezicht uit. Bouwman is niet gelukkig met de verspreiding van anonieme pampletten (door een zich noe mende Groep Vrije Natuur), waarin staat dat de regels niet opgevolgd hoeven te worden. „Het publiek wordt vals voorge licht. Er wordt gesuggereerd dat men in de Oosterschelde alles mag doen. Daardoor worden de mensen op het verkeerde been gezet." Wie er achter de actie zit. is niet bekend. VLISSINGEN - De Kuwaytse supertanker Al Jabriyah passeer de vrijdagavond om ongeveer 20.00 uur de rede van Vlissingen. Op zichzelf is dat niet bijzonder, ware het niei dat de tanker de grootste is die ooit op de Westerschelde voer. De lengte van het schip is 371 meter, de breedte meer dan 56 meter. Het schip meet 159.000 bruto register ton (brt) en heeft een diepgang van 21 me ter. De veerboot Prinses Beatrix, die op de foto voor de tanker langs vaart, valt daarbij bijna in het niet. De Al Jabriyah is voor anker gegaan bij Everingen, in de buurt van de kerncentrale van Borssele. De tanker neemt daar brand stof in voor de eigen voortstuwing. Twee coasters zijn nodig om de brandstoftanks te vullen: daar kan in totaal 6,7 miljoen liter zware stookolie in. De tanker haalt met die hoeveelheid de Perzi sche Golf. Door de enorme afmetingen van het schip moesten twee loodsen aan boord. Volgens een woordvoerder van het Loodswezen is het beloodsen van een schip van deze afmetingen leuk, maar ook griezelig. Een loods in Vlissingen krijgt maar zelden de kans zo'n groot schip te begeleiden. Het is niet met zekerheid bekend wanneer de Al Jabriyah weer vertrekt, maar waarschijnlijk is de tanker vanavond om onge veer acht uur op de rede van Vlissingen te bewonderen (foto Ruben Or eel) WÊmm WÊtÊÊ De Middelburgse Oranjebuurt Grachtenpanden uit de ze ventiende, patriciërswo ningen uit de achttiende en stadsvilla's uit de negentiende eeuw. Eeuwenlang was Mid delburg voortrekker op het ge bied van de stadsarchitectuur. Voltooid verleden tijd, oor deelt Johan de Koning. Zuch tend onder de heiligverkla ring van de 'dodelijk saaie' we- deropbouw-architectuur, teert de bouwkust in de Zeeuwse hoofdstad louter nog op een rijkdom aan monumen ten uit vervlogen eeuwen. Johan de Koning, één van de stuwende krachten achter het Zeeuws Architecten Forum, wordt soms een beetje moe van de 'fantasieloze behoudzucht', waarmee Middelburg de bin nenstad doodknuffelt. Hij zoekt zijn favoriete beziens waardigheid dan ook in de bui tenwijk: het voormalig weilan- dengebied achter de Veersesin- gel, waar de christelijke Wo ningstichting Volksbelang be ginjaren twintig de eerste spa de in de grond liet steken voor de bouw van een arbeiders buurtje. Er moest, vonden ze destijds, een halt worden toegeroepen aan de 'meer dan erbarmelijke woonomstandigheden', waar onder de gezinnen van de werk lieden in de Middelburgse bin nenstad gebukt gingen. En zo ontstond, begin jaren twintig, het eerste duidelijke wijkje bui ten de middeleeuwse omwal ling: de 'christelijke bouw', ook wel - omdat de straten ge noemd werden naar de leden van de koninklijke familie - de 'Oranjebuurt' genoemd. Liefde Architect Johan de Koning woont er vlakbij, aan de Veer- sesingel. Pas driejaar. Maar hij loopt er rond alsof hij er gebo ren en getogen is. „Elke dag valt me weer op hoe mooi het in elkaar zit, met hoeveel aan dacht het is opgezet en met hoeveel ambachtelijke liefde eraan gebouwd is. Er is heel goed over nagedacht. Als zoiets vandaag de dag nog zou kunnen? Heel graag. Maar er zit toch nauwelijks enige visie meer achter de manier waarop de stad wordt uitgebreid." Nee. dan dat allereerste begin van de 'christelijke bouw' in de weilanden achter de Veersesin- gel: 115 woningen en een win- Het wordt vandaag bewolkt en regenachtig weer. Er staat vrij veel wind: west kracht 4 tot 5, later noordwest 5 tot 6. In de loop van de dag volgen er opklaringen. Johan de Koning: „Elke dag valt me weer op hoe mooi het in elkaar zit" foto Ruben Oreeh keihuis moesten er komen. Uit de ideeënwereld van de aange trokken bouwmeester, J. A. Vertregt, groeide een waar tuindorpje: vier vierkante 'hof jes', die samen ook weer een vierkant vormen; in de straat- wanden poortjes die naar de binnenplaatsen leiden. De tred van De Koning wordt vederlicht zodra hij het favorie te buurtje in Nieuw Middel burg vanuit één van de omlig gende straten nadert. „Je voelt hier gewoon hoe de architec tuur je het wijkje in leidt. De stedebouwkundige opzet is on voorstelbaar rationeel. Met een duidelijke scheiding tussen openbaar en privé-gebied. Alle maal erg modern, maar tegelij kertijd knus en gezellig. Daar is heel veel aandacht aan be steed." „Kijk maar eens naar die da ken. Al die spitse kapjes. Dak hellingen die het juiste profiel aan de straat geven. Speciale muurtjes, om de hoeken tussen de woningen te verfraaien. Ze hebben er traditionele mate rialen voor gebruikt. Maar overal, aan de kozijnen, de dak randen, zie je zorgvuldig aan gebrachte details. Achter bijna elk huis heb je een tuintje. Stel je dat eens voor in een omge ving die toch al zo groen was." Niveau Naar huidige maatstaven ge meten, benadrukt De Koning, zijn het kleine huizen met een hoge bewonersdichtheid. En toch wordt het stedebouwkun dig niveau van de nieuwe uit breidingswijken er ver door overtroffen. „Dit buurtje heeft toch zeker een halve eeuw lang aan het doel beantwoord dat de bouwers ermee voor had den." Volgens de geschiedschrijving hadden de eerste bewoners er, afgezet tegen hun smalle beurs, een hoge huurprijs voor over. Nu ziet het Middelburgs huis vestingsbeleid de woningen in Nieuw Middelburg in de eerste plaats als 'lekker goedkoop', waardoor een woningtoewij zingspraktijk ontstaan is die de wijk - en daarmee ook het Oranjebuurtje - met een bo- venmodale hoeveelheid sociale problematiek opzadelde De Koning wil in het buurtje toch vooral een symbool zien van een zeer geslaagd stuk so ciale en stedebouwkundige vernieuwing. „Er is heel goed over nagedacht. De huidige plannenmakers en bestuur ders in Middelburg zouden daar een voorbeeld aan moeten nemen. Maar die klampen zich liever vast aan de burgerlijk heid van de negentiende eeuw- se archi tectuur-traditie. Henk Postma Coupure. De Encyclopedie van Zeeland noemt het een plaatselijke verlaging van de kruin van een dijkli- chaam ten gerieve van het rijverkeer. Ter weerszijden van de coupure is een stenen of betonnen pilaster gemaakt, voorzien van dubbele sponningen waarin bij hoge water stand twee rijen zogenaamde schotbalken kunnen worden geplaatst, om de coupure af te sluiten. Tussen de schotbal ken worden zandzakken gedeponeerd om de kieren af te dichten. Er zijn ook coupures die met deuren worden geslo ten. Keersluizen zoals bij Zierikzee en Stavenisse zijn in feite ook coupures, maar dan voor het scheepvaartverkeer. Te genwoordig wordt de oplossing heel zelden toegepast. Ze zijn nog wel op talloze plaatsen aanwezig, onder meer langs de spoorlijn Bergen op Zoom-Vlissingen. Tijdens de waters noodramp van 1953 bewezen de coupures op verschillende plaatsen hun nut. De waterschappen controleren jaarlijks of de coupures nog intact zijn foto Willem Mieras pagina 13 VLISSINGEN - De Vlissingse vismijn staat volgende week za terdag in het teken van een grootscheepse viering van de Nationale Dag van de Zeevisse rij. Het publiek kan onder meer een vaartochtje maken aan boord van een Vlissings of Arne- muids vissersschip én gratis vis en mosselen eten. De Nationale Dag van de Zeevis serij is een promotie-activiteit van het Nederlahds visserijbe drijfsleven. De Vlissingse vis mijn wordt feestelijk uitgedost. Binnen en buiten komen terras sen. Aan de kade tonen vissers hun vakmanschap, onder meer door netten te boeten. Een ma chine voor het pellen van garna len en andere machines voor het verwerken van vis worden gede monstreerd. Het dweilorkest van Vlijt en Volharding uit Oost-Souburg en dat van de Vlissingse Deltaband zorgen voor de muzikale omlijsting. De brandweer houdt diverse de monstraties en de bezoekers mo gen ook zelf de brandslang han teren. Tussen de Zeilmarkt in de Vlis singse binnenstad en de wijk Het Eiland, tegenover de vis mijn, rijdt de hele dag een bus heen en weer. Met een boot van de bergingsfirma Van den Akker worden de passagiers naar de overzijde van de haven ge bracht, naar de vismijn. De vis- afslag, gelegen aan de Eerste Binnenhaven en via de weg be reikbaar vanaf de Prins Hen- drikweg, is op de Nationale Dag van de Zeevisserij geopend van elf uur 's morgens tot vijf uur 's middags. Zie ook pagina 25 TERNEUZEN - In de nacht van donderdag op vrijdag is in Ter- neuzen de Belgische R. W. V. (30) uit Sint Amandsberg beroofd van haar handtas met circa 1.650 gulden in Belgische fran ken. De vrouw wilde rond twee uur 's nachts samen met haar vrien din, E. M. (28) uit Gent, in haar in de Nieuwediepstraat geparkeer de auto stappen. Toen het voer tuig niet wilde starten bood een aantal jongeren de bestuurster spontaan aan de wagen te du wen. Toen dit niet lukte en de be stuurster uitstapte, griste één van de jongeren de handtas van V. van de voorbank en ging er mee vandoor. Al spoedig bleek dat de hele zaak door.de jongeren in scène was gezet. Zij hadden zich voor dien via het zonnedak toegang tot de auto verschaft en na de motorkap te hebben geopend de accukabel doorgeknipt en de bo- bine-kabel verwijderd. In verband met deze beroving zijn later in de nacht de tot de groep jongeren behorende 23-ja- rige K. H. en de 18-jarige M. E. Y., beiden uit het Belgische Loke ren, door de Terneuzense ge meentepolitie aangehouden. Beiden zijn op verdenking van beroving ingesloten in het poli tiebureau en blijven voor ver hoor voorlopig in hechtenis. Van het bij de overval buitgemaakte geld is niets teruggevonden. VLISSINGEN - Het aantal leer lingen in het Zeeuwse beroeps onderwijs, het algemeen voort gezet onderwijs en het voorbe reidend wetenschappelijk on derwijs neemt af. Dat blijkt uit de publikatie van de onderwijs- gegevens Zeeland, van het pro vinciaal opbouworgaan Stich ting Zeeland. Alleen in het ho ger beroepsonderwijs nam het leerlingtal toe. Daar steeg het aantal studenten in 1989 met 7,1 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Op de dagscholen voor lbo, ma vo, havo, vwo en mbo in Zeeland was het aantal leerlingen per 1 september 1988: 29.528. Een jaar later was dat aantal gedaald tot 29.062. Het aantal leerlingen dat lager beroepsonderwijs volgde daalde tussen september 1988 en september 1989 met 229 jon gens en 132 meisjes. Dat is een vermindering met respectieve lijk 5,2 en 4,5 procent. Uit de per centages voor geheel Nederland blijkt een afnemende belang stelling voor het lto/lhno. De be langstelling voor het ito/ihno is in de rest van Nederland groter dan in Zeeland. Bij de dagscholen voor middel baar beroepsonderwijs daalde het leerlingtal van 7.065 in 1988 naar 6.983 het jaar daarna. Dat is een daling met 1.2 procent. Dat het totaal aantal mbo-leerlingen daalde, is sinds 1975 niet meer voorgekomen. In 1989 waren er 25 avo/vwo scholen in Zeeland. Het aantal leerlingen bij het vwo-havo-ma- vo in Zeeland is in 1989 ten op zichte van 1988 met 3,4 procent gedaald. BRUINISSE - De schipper J. A. uit Ridderkerk is vrijdagavond aangehouden op het Grevelin- genmeer nadat hij rond 20.30 uur in de jachthaven van Aqua- delta in Bruinissc met zijn mo torjacht diverse jachten had aangevaren. Op het moment dat de gealar meerde rijkspolitie te water arri veerde kwam J. A. met grote snelheid de haven uitgevaren. Nadat het jacht was stilgelegd bleek de Ridderkerkse schipper in kennelijke staat te verkeren. Hij werd aangehouden en ter ontnuchtering ingesloten. De rijkspolitie te water stelt een on derzoek in. De omvang van de schade is nog niet bekend. In Amsterdam, lazen toe de ze week in deze krant, zijn ze nu eindelijk de problemen de baas met de nieuwe snel- trams die de verbinding ver zorgen tussen het Centraal Station en Amstelveen- Zuid. Die sneltrams werden ruim een halfjaar geleden uit de roidatie genomen. Het ma terieel vertoonde om de ha verklap mankementen. De trams zijn inmiddels gere pareerd. Echt helemaal zeker zijn ze daar in Amsterdam nog niet van hun zaakDaarom wordt een voorzorgsmaat regel getroffen. Ze laten ge woon achter elke sneltram een lege bus rijden. Daardoor zijn de passa giers, mocht er onverhoopt 'toch weer een tram uitval len, van alternatief vervoer verzekerd. Wij dachten het allang, maar weten het nu zeker daar in Amsterdam is men uiterst inventief. Inventiever dan bij onze ei gen Provinciale Stoomboot diensten. Maar als ze daar lering uit het Amsterdamse voorbeeld trekken, zijn de stremmin gen van de veerdiensten binnenkort definitief van de baan. Sturen ze gewoon een paar lege sleepboten achter hun krakkemikkige veerboten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 9