Opel brengt ruime Astra op de markt PZC Oldtimers op Vehikel Anti-roestgarantie niet waterdicht Betaalbaar comfort Levend groen in de badkamer vrije tijd DE NATIONALE HYPOTHEEKBEURS hypotheek ZATERDAG 17 AUGUSTUS 1991 27 BADHUISSTRAAT 137-4382 AL VLISSINGEN TELEFOON 01184-13900 De nieuwe Opel Astra is vooral ruimer dan de Kadett, die hij in oktober zal vervangen. Dat blijkt uit eerste kennismakingsritten met twee Astra's, een 1.4i GL en een 18i GT. De rit was uniek, omdat de wagen pas volgende week officieel wordt geïntroduceerd. De importeur heeft echter de beschikking over enkele wagens uit de voorserie- produktie. Uiterlijk is de Opel Astra een to taal andere wagen dan de Ka dett, al jaren 's lands nummer één op de lijst van autoverkopen. Door de uitgebouwde wielkasten toont de Astra forser en dat komt in het 'echt' beter uit dan op de tot nu toe verspreide foto's. Ook past de nieuwe neus beter in de 'Opel- look', zoals bij de Vectra en de Omega. De nieuwe telg is langer, waardoor vooral achterin meer beenruimte is ontstaan. Ook de kofferruimte bij de twee vijf-deurs versies, waar mee even gereden kon worden, toont redelijk groot. Een groot winstpunt is de toegenomen hoofdruimte. Voorin kunnen zelfs tamelijk lange mensen zitten, voordat ze met de kruin het dak ra ken. Ook achterin zullen mensen tot 1.85 meter goed uit de weg kun nen. Zelfs het schuif-kanteldak in de 1.8 GT hindert niet snel het hoofd. Technisch is ook sprake van een heel andere auto dan de Kadett. Dat valt goed te merken aan het onderstel, dat rechtstreeks af stamt van dat van de Vectra. De wegligging van de Astra is derhal ve net zo voorspelbaar. Iedereen is daardoor snel vertrouwd met de wagen. Een licht koppelingspe daal en mooi vertragende remmen dragen daaraan bij. De vering mag soepel heten, zelfs bij de sportiever ogende GT. Dat komt het comfort ten goede. Wel wil de auto wat gaan deinen, als in een snel genomen bocht wat grote re hobbels zitten. Dat heeft echter auto i i i i i i i i i \i weinig invloed op de koersstabili- teit. Het dashboard wordt gekenmerkt door de ijswafel-vormige meters en tellers, zoals die te zien zijn bij de Vectra en de Omega. Zoals gebrui kelijk bij Opel omvat de uitrusting alleen dat wat nodig is, niets ex tra's, zeker niet in de basisuitvoe ringen. In de Astra is dat ook terug te vinden. Toch is de auto comple ter dan de Kadett. Zo heeft de basisuitvoering, in dit geval beginnend met GL. de be schikking over een mistachter- licht, van binnenuit verstelbare spiegels, fraaie stoffen bekleding op de portieren en een vijf-versnel- lingsbak. De asbak doet wel heel luxueus aan. Er moet een knopje worden ingedrukt, waarna die keu rig gedempt open glijdt. De Astra is geen uitgesproken stil le wagen, maar hierbij moet wel worden aangetekend dat het om prototypes gaat, die volgens de im porteur met de hand zijn gebouwd. De afwerking is bij dergelijke wa gens nooit helemaal honderd pro cent. Dat was hier ook te merken aan wat rammeltjes. De prototy pes zijn in Nederland ingezet voor de verkrijging van de type-goed keuring van de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Stil De 141 GL was in elk geval de stil ste van de twee. De 60 pk motor le vert dan wel geen geweldige pres taties. maar toch voldoende om met de Astra redelijk mee te ko men in het verkeer. Deze machine, die vorig jaar voor nieuw op de markt is gebracht en onder meer is gemonteerd in de Kadett en de Corsa, heeft voldoende trekkracht bij lage toerentallen, zodat ook in vijf nog wat fut over is. De Astra 1.8i GT heeft natuurlijk meer reserve, maar de machine veroorzaakt ook wat meer gebrom in het middentoerengebied. In de GT zijn overigens sportieve kuip- stoelen gemonteerd. Die geven heerlijke zijdelingse steun. De standaard-zetels doen daarvoor echter weinig onder. In eerste opzicht lijkt de nieuwe Astra dan ook vooral op de punten ruimte en comfort verbeterd ten opzichte van de Kadett. Verder is het uiterlijk een totaal andere wa gen. De prijs van de 1.4i GL vijf- deurs komt echter al wel, op vijf tientjes na, op 28 mille en de 1.8i GT, eveneens met hetzelfde aantal portieren, staat in de lijst voor ƒ33.950. In dat opzicht moet de wagen ook meer bieden, wil de Astra de slag aankunnen met de concurrentie. Daarbij moet dan vooral naar Ford worden gekeken, die de Escort in basis-uitvoeringen toch. gunstiger heeft geprijsd. Wim Otten Voor de aankleding en opsmuk moet een badkamer het meestal hebben van kleurige handdoeken, stijlvolle accessoires, spiegels met ingebouwde verlich ting en dat soort zaken. Maar wist u dat sommige planten het in het badvertrek ook goed doen? Hoe wel de meeste planten het felle zonlicht liever vermijden, houden ze wel van een lichte standplaats. Veel badkamers zijn echter versto ken van natuurlijk (dag)licht. Maar het vochtige klimaat dat daar heerst spreekt sommige plan tensoorten juist wél aan. Bloemenbureau Holland heeft een lijstje opgesteld van planten die het bij kunstbelichting en een ho ge luchtvochtigheidsgraad heel goed doen. Weinig daglicht vragen de fatshedera en de spatiphyllum. Als er een raami pje) is dat daglicht doorlicht doorlaat dan kan een pa- rapluplant ook. Of varens zoals adiantum (tot deze familie behoort ook het Venushaar) en de tropi sche soort nephrolepis. De 'vogelnestvaren' doet het uit stekend op een plaatsje met wei nig licht en een hoge luchtvoch tigheid, zoals de badkamer Na schadeherstel is een extra anti-roestbehandeling aan te bevelen foto Lex de Meester De ANWB heeft samen met de Consumentenbond weder om een roestonderzoek gedaan naar veel verkochte auto's. Van de 28 modellen liet de Audi 100 het minste roest zien en de Lada 2105/7 het meest. Een uitgebreid onderzoek in '87/'88 bij veel verkochte auto's toonde toen aan dat de Mitsubis hi Colt, en de Volkswagen Golf van 4 t/m 7 jaar oud het minst roestgevoelig zijn. Die twee mo dellen staan nu op respectieve lijk de 19e en 5e plaats van de 'roestlijst'. De ANWB onderzocht auto's uit geheel Nederland. Het onder zoek bevestigde de eerdere be vindingen van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, dat de bijzondere omstandigheden in ons land - chemische verontrei niging. vochtig klimaat en het vele pekelgebruik bij gladheid - de levensduur van ons wagen park merkbaar aantast. Gemid deld scheelt dat 5 jaar in vergelij king met andere landen van Eu ropa. Gaf de 'roestlijst' voorheen nog percentagegewijs inzage per merk aan roestgevoelige punten, nu gaat het met een algemene grafiek. Daaruit blijkt dat de goed scorende VW Golf nog flink roest aan de achterste wieldraag- armen. En de Suzuki Alto, die ook in de top-10 van weinig roes tende auto's staat, veel meer roest dan gemiddeld op de ach terpanelen. Bouwjaar Ook de uitsplitsing per bouwjaar gaf wat meer inzicht per merk en model. Zo bleek uit het vorige on derzoek dat de modellen Audi 80, BMW 3. Mercedes 200 en Mitsu bishi Galant over meerdere jaren goed scoren - en dan ineens, na zes jaar, een slechter beeld verto nen. De relatie met de anti-roest garantie van 6 jaar kwam daar mee duidelijk boven tafel. De fabrikanten beweren dat an- ti-roestbehandelingen beter zijn geworden en dat de uitslag niet bepalend is voor de huidige mo dellen. De bonden stellen dat de beweringen over minder roest en een betere conservering van de auto's pas over 6 tot 7 jaar zal blijken. Overigens bleek dat stalling in een garage wel iets helpt, maar zeker geen garantie tegen roest is. Bij het buiten laten staan krijgt 47 procent roestvorming, in de garage 36 procent. Een ML- behandeling heeft zin als ook re gelmatig wordt nabehandeld. Het vertraagt de roestvorming aanzienlijk. Meest roestgevoelig is de bodemplaat, die door steen slag wordt geteisterd, uitdroogt of scheurt. Na schadeherstel is een extra anti-roestbehandeling aan te bevelen. Roest die door beschadigde lak komt heeft het plaatstaal al aangetast. Meestal is het dan al te laat. Onderzoek de auto. op de hefbrug of eronder liggend, op de afwaterings gaatjes in portieren, kokers, schutborden. Die moeten goed open blijven, dan kan het vocht weglopen en kunnen de holle ruimten droog blijven. Overigens is de garantie tegen doorroesten van binnenuit niet bij elk automerk een gelijkwaar dig begrip. Een belangrijke voor waarde om niet buiten de garan tie te vallen is het verrichten van onderhoud en verplichte inspec tie bij de officiële dealer. Verder moeten reparaties met originele onderdelen worden uitgevoerd. Garantie De jarenlange anti-roestgarantie die importeurs bieden wordt re gelmatig aangepast of in tijds duur verlengd. Toch wijzen een aantal importeurs er terecht op dat veel problemen voorkomen kunnen worden als de autobezit ter nabehandeling- en inspektie- beurten laat doen. De twee bonden concluderen na hun onderzoek dat slechts vier van de 432 onderzochte auto's geheel geen roest vertoonden. Echt onder de maat waren Ci troen Visa. Ford Fiésta. Fiat Uno en Mitsubishi Galant. Renault 5 was evenals de Lada erg roestge voelig. Behoudens de Lada zijn deze zware roesters allemaal ver vangen door nieuwe modellen. De roestgevoeligheid daarvan vernemen we bij het volgende onderzoek, in 1995. Siem Leeuwenkamp in Het tegenvallende inflatiecijfer en de algemene verwachting dat la ter deze week het Duitse-disconto zal worden verhoogd, hebben er toe geleid dat de kapitaalmarkttarieven licht zijn gestegen. Grote gevol gen voor de hypotheekrentetarieven heeft dit nog niet gehad. Alleen het Woonfonds Holland heeft de rentetarieven voor de korte rentevaste pe rioden met 0,12 tot 0,2% verhoogd. rentepercentages rente afsluit opgave rente bij fiscale 13 augustus 19 91 vast provi bank besparing van gedu sie in constant rende 35.75% 50% ABN spaarhyp. 1,00 9.80 5,99 3,96 spaarhyp. 10 jr. 1.00 9,80 5.99 3.96 spaarhyp. 15 jr. 1,00 10,20 6,28 ann. hyp. variab. 1.00 9,60 6,56 5,08 ann. hyp. 5 jr. 1,00 9.60 6,56 5.08 ABP spaarhyp. 1,00 9,50 5.75 3.77 spaarhyp. 10 jr 1,00 9.50 5,75 3.11 spaarhyp. 15 jr. 1,00 9,50 5.75 3.77 ann. hyp. 1,00 9,30 6.35 4,92 ann. hyp. 10 jr. 1,00 9.30 6,35 4,92 Aegon spaarhyp. 5/10 jr. 1,25 9,70 5,94 3,92 spaarhyp. 15/20 jr. 1,25 9.70 5.94 3,92 Amro spaarhyp. 2 jr. 1,00 9,80 5.97 3.94 spaarhyp. 10 jr. 1.00 9,80 5.97 3.94 spaarhyp. 15 jr 1.00 10,20 6,26 4.18 Amev zorg-vnj-hyp. 5/10 jr. 1,25 9,70 5,93 3,92 levensverz. zorg-vrij-hyp. 15/20 jr. 1.25 9.70 5.93 3.92 Bouwfonds spaarv.hyp. 1,00 9.70 5,91 3.90 Ned. Gem. spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 9,80 5,98 3.96 spaarv.hyp. renterust 1,00 9,80 5,98 3.96 CDK-bank spaarhyp. 1,00 9.80 5.99 3.96 spaarhyp. 10 jr. 1,00 9.90 6,06 4.02 ann. hyp. 1 jr 1.00 9,40 6.42 4.97 ann. hyp. a jr. 1,00 9,60 6.56 5,08 Centraal spaargar.hyp 5/10 jr. 0,25 9,70 5.86 3.87 Beheer spaargar.hyp. 15/20 jr. 0,25 9.70 5,86 3,87 Centrale exact-hyp. 1,25 9,50 5.79 3,80 exact-hyp. 10 jr. 1,25 9,50 5,79 3.80 Centrale spaarhyp. 1.00 9.40 5,65 3.67 Volksbank spaarhyp. 10 jr. 1.00 9,60 5.80 3,79 2 jr. 1,00 9,20 6,28 4,87 ann. hyp. 5 jr. 1,00 9,30 6,35 4,92 Delta Lloyd hyp.tot.plan 5/10 jr. 1,25 9.70 5.93 3.92 hyp.tot.plan 15/20 jr. 1,25 9,70 5.93 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1,00 9,80 5,90 3,86 Nationale spaarhyp. 5/10 jr. 1,25 9.70 5,93 3,92 Nederlanden spaarhyp. 15/20 jr 1,25 9.70 5,93 3,92 NMB spaarhyp. 5 jr. 1,00 9,80 5,94 3,92 NMB spaarhyp. 10 jr 1.00 9,80 5,94 3.92 NMB ann. hyp 1 jr. 1,00 9,50 6,49 5,03 ann. hyp.. 5 jr. 1,00 9,60 6,56 5.08 Postbank spaarhyp. 1.00 9,70 5.91 3.90 spaarhyp. 7 jr. 1.00 9,70 5.91 3,90 spaarhyp. 12 jr. 1.00 9,90 6,05 4,01 ann. hyp. 2 jr. 1,00 9,40 6,30 ann. hyp. 5 jr. 1,00 9,50 6,37 4,93 Rabo sp.opt. hyp. 3 jr. 1,00 9,80 5.97 3.94 Hp.bank sp.opt. hyp. 10 jr. 1,00 9.80 5,97 3.94 sp.opt. hyp. stabiel 1.00 9.80 5,97 3,94 (adviesrente) ann. hyp. var/1 jr. 1.00 9,40 6.42 4.97 (adviesrente) ann. hyp. 4/5 jr 1,00 9,60 6,56 5,08 Ver. Spaarb. spaarhyp. 5 jr. 1,00 9,70 5.92 3,91 Westland lage last. 7 jr. 1.00 9.50 5,74 3,76 Utrecht lage last. 14 jr. 1.00 9,50 5,74 3,76 Zwolsche za-hyp.plan 1.00 9,40 5,69 3.72 Algemeene za-hyp.plan 10 jr. 1,00 9,50 5,76 3,78 De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de tota le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-.jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000.-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin gen enigszins af. Oldtimers in vele gedaanten zijn te zien en te koop op Vehikel. De beurs wordt voor de tiende keer gehouden in de Utrechtse Jaar beurs. Auto's, motoren, scooters, bromfietsen en ook juke-boxen uit ver vlogen tijden zijn naast 700 stands van particulieren en clubs te bezichti gen. Vehikel wordt gehouden op 23,24 en 25 augustus, op vrijdag van 14-18 uur en in het weekeinde van 10-17 uur (foto GPD) De nieuwe telg van Opel, de Astra, is totaal anders dan de populaire Kadett: ruimer, langer en met een completere uitrusting (foto Kastermans)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 27