Opel brengt ruime
Astra op de markt
PZC
Oldtimers
op Vehikel
Anti-roestgarantie niet waterdicht
Betaalbaar
comfort
Levend
groen
in de
badkamer
vrije tijd
DE NATIONALE
HYPOTHEEKBEURS
hypotheek
ZATERDAG 17 AUGUSTUS 1991 27
BADHUISSTRAAT 137-4382 AL VLISSINGEN
TELEFOON 01184-13900
De nieuwe Opel Astra is
vooral ruimer dan de
Kadett, die hij in oktober zal
vervangen. Dat blijkt uit eerste
kennismakingsritten met twee
Astra's, een 1.4i GL en een 18i
GT. De rit was uniek, omdat de
wagen pas volgende week
officieel wordt geïntroduceerd.
De importeur heeft echter de
beschikking over enkele
wagens uit de voorserie-
produktie.
Uiterlijk is de Opel Astra een to
taal andere wagen dan de Ka
dett, al jaren 's lands nummer één
op de lijst van autoverkopen. Door
de uitgebouwde wielkasten toont
de Astra forser en dat komt in het
'echt' beter uit dan op de tot nu toe
verspreide foto's. Ook past de
nieuwe neus beter in de 'Opel-
look', zoals bij de Vectra en de
Omega.
De nieuwe telg is langer, waardoor
vooral achterin meer beenruimte
is ontstaan. Ook de kofferruimte
bij de twee vijf-deurs versies, waar
mee even gereden kon worden,
toont redelijk groot. Een groot
winstpunt is de toegenomen
hoofdruimte. Voorin kunnen zelfs
tamelijk lange mensen zitten,
voordat ze met de kruin het dak ra
ken. Ook achterin zullen mensen
tot 1.85 meter goed uit de weg kun
nen. Zelfs het schuif-kanteldak in
de 1.8 GT hindert niet snel het
hoofd.
Technisch is ook sprake van een
heel andere auto dan de Kadett.
Dat valt goed te merken aan het
onderstel, dat rechtstreeks af
stamt van dat van de Vectra. De
wegligging van de Astra is derhal
ve net zo voorspelbaar. Iedereen is
daardoor snel vertrouwd met de
wagen. Een licht koppelingspe
daal en mooi vertragende remmen
dragen daaraan bij.
De vering mag soepel heten, zelfs
bij de sportiever ogende GT. Dat
komt het comfort ten goede. Wel
wil de auto wat gaan deinen, als in
een snel genomen bocht wat grote
re hobbels zitten. Dat heeft echter
auto
i i i i i i i i i \i
weinig invloed op de koersstabili-
teit.
Het dashboard wordt gekenmerkt
door de ijswafel-vormige meters en
tellers, zoals die te zien zijn bij de
Vectra en de Omega. Zoals gebrui
kelijk bij Opel omvat de uitrusting
alleen dat wat nodig is, niets ex
tra's, zeker niet in de basisuitvoe
ringen. In de Astra is dat ook terug
te vinden. Toch is de auto comple
ter dan de Kadett.
Zo heeft de basisuitvoering, in dit
geval beginnend met GL. de be
schikking over een mistachter-
licht, van binnenuit verstelbare
spiegels, fraaie stoffen bekleding
op de portieren en een vijf-versnel-
lingsbak. De asbak doet wel heel
luxueus aan. Er moet een knopje
worden ingedrukt, waarna die keu
rig gedempt open glijdt.
De Astra is geen uitgesproken stil
le wagen, maar hierbij moet wel
worden aangetekend dat het om
prototypes gaat, die volgens de im
porteur met de hand zijn gebouwd.
De afwerking is bij dergelijke wa
gens nooit helemaal honderd pro
cent. Dat was hier ook te merken
aan wat rammeltjes. De prototy
pes zijn in Nederland ingezet voor
de verkrijging van de type-goed
keuring van de Rijksdienst voor
het Wegverkeer.
Stil
De 141 GL was in elk geval de stil
ste van de twee. De 60 pk motor le
vert dan wel geen geweldige pres
taties. maar toch voldoende om
met de Astra redelijk mee te ko
men in het verkeer. Deze machine,
die vorig jaar voor nieuw op de
markt is gebracht en onder meer is
gemonteerd in de Kadett en de
Corsa, heeft voldoende trekkracht
bij lage toerentallen, zodat ook in
vijf nog wat fut over is.
De Astra 1.8i GT heeft natuurlijk
meer reserve, maar de machine
veroorzaakt ook wat meer gebrom
in het middentoerengebied. In de
GT zijn overigens sportieve kuip-
stoelen gemonteerd. Die geven
heerlijke zijdelingse steun. De
standaard-zetels doen daarvoor
echter weinig onder.
In eerste opzicht lijkt de nieuwe
Astra dan ook vooral op de punten
ruimte en comfort verbeterd ten
opzichte van de Kadett. Verder is
het uiterlijk een totaal andere wa
gen. De prijs van de 1.4i GL vijf-
deurs komt echter al wel, op vijf
tientjes na, op 28 mille en de 1.8i
GT, eveneens met hetzelfde aantal
portieren, staat in de lijst voor
ƒ33.950. In dat opzicht moet de
wagen ook meer bieden, wil de
Astra de slag aankunnen met de
concurrentie. Daarbij moet dan
vooral naar Ford worden gekeken,
die de Escort in basis-uitvoeringen
toch. gunstiger heeft geprijsd.
Wim Otten
Voor de aankleding en opsmuk
moet een badkamer het
meestal hebben van kleurige
handdoeken, stijlvolle accessoires,
spiegels met ingebouwde verlich
ting en dat soort zaken. Maar wist
u dat sommige planten het in het
badvertrek ook goed doen? Hoe
wel de meeste planten het felle
zonlicht liever vermijden, houden
ze wel van een lichte standplaats.
Veel badkamers zijn echter versto
ken van natuurlijk (dag)licht.
Maar het vochtige klimaat dat
daar heerst spreekt sommige plan
tensoorten juist wél aan.
Bloemenbureau Holland heeft een
lijstje opgesteld van planten die
het bij kunstbelichting en een ho
ge luchtvochtigheidsgraad heel
goed doen. Weinig daglicht vragen
de fatshedera en de spatiphyllum.
Als er een raami pje) is dat daglicht
doorlicht doorlaat dan kan een pa-
rapluplant ook. Of varens zoals
adiantum (tot deze familie behoort
ook het Venushaar) en de tropi
sche soort nephrolepis.
De 'vogelnestvaren' doet het uit
stekend op een plaatsje met wei
nig licht en een hoge luchtvoch
tigheid, zoals de badkamer
Na schadeherstel is een extra anti-roestbehandeling aan te bevelen foto Lex de Meester
De ANWB heeft samen met de
Consumentenbond weder
om een roestonderzoek gedaan
naar veel verkochte auto's. Van
de 28 modellen liet de Audi 100
het minste roest zien en de Lada
2105/7 het meest.
Een uitgebreid onderzoek in
'87/'88 bij veel verkochte auto's
toonde toen aan dat de Mitsubis
hi Colt, en de Volkswagen Golf
van 4 t/m 7 jaar oud het minst
roestgevoelig zijn. Die twee mo
dellen staan nu op respectieve
lijk de 19e en 5e plaats van de
'roestlijst'.
De ANWB onderzocht auto's uit
geheel Nederland. Het onder
zoek bevestigde de eerdere be
vindingen van het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat, dat de
bijzondere omstandigheden in
ons land - chemische verontrei
niging. vochtig klimaat en het
vele pekelgebruik bij gladheid -
de levensduur van ons wagen
park merkbaar aantast. Gemid
deld scheelt dat 5 jaar in vergelij
king met andere landen van Eu
ropa.
Gaf de 'roestlijst' voorheen nog
percentagegewijs inzage per
merk aan roestgevoelige punten,
nu gaat het met een algemene
grafiek. Daaruit blijkt dat de
goed scorende VW Golf nog flink
roest aan de achterste wieldraag-
armen. En de Suzuki Alto, die
ook in de top-10 van weinig roes
tende auto's staat, veel meer
roest dan gemiddeld op de ach
terpanelen.
Bouwjaar
Ook de uitsplitsing per bouwjaar
gaf wat meer inzicht per merk en
model. Zo bleek uit het vorige on
derzoek dat de modellen Audi 80,
BMW 3. Mercedes 200 en Mitsu
bishi Galant over meerdere jaren
goed scoren - en dan ineens, na
zes jaar, een slechter beeld verto
nen. De relatie met de anti-roest
garantie van 6 jaar kwam daar
mee duidelijk boven tafel.
De fabrikanten beweren dat an-
ti-roestbehandelingen beter zijn
geworden en dat de uitslag niet
bepalend is voor de huidige mo
dellen. De bonden stellen dat de
beweringen over minder roest en
een betere conservering van de
auto's pas over 6 tot 7 jaar zal
blijken.
Overigens bleek dat stalling in
een garage wel iets helpt, maar
zeker geen garantie tegen roest
is. Bij het buiten laten staan
krijgt 47 procent roestvorming,
in de garage 36 procent. Een ML-
behandeling heeft zin als ook re
gelmatig wordt nabehandeld.
Het vertraagt de roestvorming
aanzienlijk. Meest roestgevoelig
is de bodemplaat, die door steen
slag wordt geteisterd, uitdroogt
of scheurt. Na schadeherstel is
een extra anti-roestbehandeling
aan te bevelen. Roest die door
beschadigde lak komt heeft het
plaatstaal al aangetast. Meestal
is het dan al te laat. Onderzoek
de auto. op de hefbrug of eronder
liggend, op de afwaterings
gaatjes in portieren, kokers,
schutborden. Die moeten goed
open blijven, dan kan het vocht
weglopen en kunnen de holle
ruimten droog blijven.
Overigens is de garantie tegen
doorroesten van binnenuit niet
bij elk automerk een gelijkwaar
dig begrip. Een belangrijke voor
waarde om niet buiten de garan
tie te vallen is het verrichten van
onderhoud en verplichte inspec
tie bij de officiële dealer. Verder
moeten reparaties met originele
onderdelen worden uitgevoerd.
Garantie
De jarenlange anti-roestgarantie
die importeurs bieden wordt re
gelmatig aangepast of in tijds
duur verlengd. Toch wijzen een
aantal importeurs er terecht op
dat veel problemen voorkomen
kunnen worden als de autobezit
ter nabehandeling- en inspektie-
beurten laat doen.
De twee bonden concluderen na
hun onderzoek dat slechts vier
van de 432 onderzochte auto's
geheel geen roest vertoonden.
Echt onder de maat waren Ci
troen Visa. Ford Fiésta. Fiat Uno
en Mitsubishi Galant. Renault 5
was evenals de Lada erg roestge
voelig. Behoudens de Lada zijn
deze zware roesters allemaal ver
vangen door nieuwe modellen.
De roestgevoeligheid daarvan
vernemen we bij het volgende
onderzoek, in 1995.
Siem Leeuwenkamp
in
Het tegenvallende inflatiecijfer en de algemene verwachting dat la
ter deze week het Duitse-disconto zal worden verhoogd, hebben er
toe geleid dat de kapitaalmarkttarieven licht zijn gestegen. Grote gevol
gen voor de hypotheekrentetarieven heeft dit nog niet gehad. Alleen het
Woonfonds Holland heeft de rentetarieven voor de korte rentevaste pe
rioden met 0,12 tot 0,2% verhoogd.
rentepercentages
rente
afsluit
opgave rente bij fiscale
13 augustus 19
91
vast
provi
bank
besparing van
gedu
sie in
constant
rende
35.75%
50%
ABN
spaarhyp.
1,00
9.80
5,99
3,96
spaarhyp.
10 jr.
1.00
9,80
5.99
3.96
spaarhyp.
15 jr.
1,00
10,20
6,28
ann. hyp.
variab.
1.00
9,60
6,56
5,08
ann. hyp.
5 jr.
1,00
9.60
6,56
5.08
ABP
spaarhyp.
1,00
9,50
5.75
3.77
spaarhyp.
10 jr
1,00
9.50
5,75
3.11
spaarhyp.
15 jr.
1,00
9,50
5.75
3.77
ann. hyp.
1,00
9,30
6.35
4,92
ann. hyp.
10 jr.
1,00
9.30
6,35
4,92
Aegon
spaarhyp.
5/10 jr.
1,25
9,70
5,94
3,92
spaarhyp.
15/20 jr.
1,25
9.70
5.94
3,92
Amro
spaarhyp.
2 jr.
1,00
9,80
5.97
3.94
spaarhyp.
10 jr.
1.00
9,80
5.97
3.94
spaarhyp.
15 jr
1.00
10,20
6,26
4.18
Amev
zorg-vnj-hyp.
5/10 jr.
1,25
9,70
5,93
3,92
levensverz.
zorg-vrij-hyp. 15/20 jr.
1.25
9.70
5.93
3.92
Bouwfonds
spaarv.hyp.
1,00
9.70
5,91
3.90
Ned. Gem.
spaarv.hyp.
10 jr.
1,00
9,80
5,98
3.96
spaarv.hyp.
renterust
1,00
9,80
5,98
3.96
CDK-bank
spaarhyp.
1,00
9.80
5.99
3.96
spaarhyp.
10 jr.
1,00
9.90
6,06
4.02
ann. hyp.
1 jr
1.00
9,40
6.42
4.97
ann. hyp.
a jr.
1,00
9,60
6.56
5,08
Centraal
spaargar.hyp
5/10 jr.
0,25
9,70
5.86
3.87
Beheer
spaargar.hyp. 15/20 jr.
0,25
9.70
5,86
3,87
Centrale
exact-hyp.
1,25
9,50
5.79
3,80
exact-hyp.
10 jr.
1,25
9,50
5,79
3.80
Centrale
spaarhyp.
1.00
9.40
5,65
3.67
Volksbank
spaarhyp.
10 jr.
1.00
9,60
5.80
3,79
2 jr.
1,00
9,20
6,28
4,87
ann. hyp.
5 jr.
1,00
9,30
6,35
4,92
Delta Lloyd
hyp.tot.plan
5/10 jr.
1,25
9.70
5.93
3.92
hyp.tot.plan
15/20 jr.
1,25
9,70
5.93
Direktbank
besp.dir.hyp.
5 jr.
1,00
9,80
5,90
3,86
Nationale
spaarhyp.
5/10 jr.
1,25
9.70
5,93
3,92
Nederlanden
spaarhyp.
15/20 jr
1,25
9.70
5,93
3,92
NMB
spaarhyp.
5 jr.
1,00
9,80
5,94
3,92
NMB
spaarhyp.
10 jr
1.00
9,80
5,94
3.92
NMB
ann. hyp
1 jr.
1,00
9,50
6,49
5,03
ann. hyp..
5 jr.
1,00
9,60
6,56
5.08
Postbank
spaarhyp.
1.00
9,70
5.91
3.90
spaarhyp.
7 jr.
1.00
9,70
5.91
3,90
spaarhyp.
12 jr.
1.00
9,90
6,05
4,01
ann. hyp.
2 jr.
1,00
9,40
6,30
ann. hyp.
5 jr.
1,00
9,50
6,37
4,93
Rabo
sp.opt. hyp.
3 jr.
1,00
9,80
5.97
3.94
Hp.bank
sp.opt. hyp.
10 jr.
1,00
9.80
5,97
3.94
sp.opt. hyp.
stabiel
1.00
9.80
5,97
3,94
(adviesrente)
ann. hyp.
var/1 jr.
1.00
9,40
6.42
4.97
(adviesrente)
ann. hyp.
4/5 jr
1,00
9,60
6,56
5,08
Ver. Spaarb.
spaarhyp.
5 jr.
1,00
9,70
5.92
3,91
Westland
lage last.
7 jr.
1.00
9.50
5,74
3,76
Utrecht
lage last.
14 jr.
1.00
9,50
5,74
3,76
Zwolsche
za-hyp.plan
1.00
9,40
5,69
3.72
Algemeene
za-hyp.plan
10 jr.
1,00
9,50
5,76
3,78
De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met
gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de tota
le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden
voor een man van 30-.jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000.-. Voor
vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel
den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin
gen enigszins af.
Oldtimers in vele gedaanten zijn te zien en te koop op Vehikel. De
beurs wordt voor de tiende keer gehouden in de Utrechtse Jaar
beurs. Auto's, motoren, scooters, bromfietsen en ook juke-boxen uit ver
vlogen tijden zijn naast 700 stands van particulieren en clubs te bezichti
gen.
Vehikel wordt gehouden op 23,24 en 25 augustus, op vrijdag van 14-18 uur
en in het weekeinde van 10-17 uur (foto GPD)
De nieuwe telg van Opel, de Astra, is totaal anders dan de populaire Kadett: ruimer, langer en met een completere uitrusting (foto Kastermans)