Heer en Maria, gewoonweg bedankt voor alles PZC Lourdes in de lage landen Butaan reportage 23 STILTE ZATERDAG 17 AUGUSTUS 1991 Het bejaarde vrouwtje schuifelt het duistere kapelletje naast de ingang van de kerk binnen. Op een soort altaar ligt een stapeltje kleine stukjes papier. Met een balpen krabbelt ze wat woorden op zo'n briefje. Dan dribbelt ze naar de muur waar een grote vitrine hangt. Door een spleet schuift ze het papiertje achter het glas, waar het terechtkomt op een stapel van tientallen soortgelijke briefjes. Als ze het kapelletje verlaten heeft, en in de grote kerk op een stoel devoot zit te bidden, werpen we een onbeschei den blik op het geschrevene. Er steekt nog slechts een punt van uit tussen al die an dere briefjes, „...om genezing..." lezen we slechts. Ze zal ziek zijn, of een zieke in de familie hebben. Ook op veel van de andere papiertjes wordt om genezing gevraagd, of dank uitgesproken als dat kennelijk ge lukt is. Op andere briefjes wordt om zegen ge vraagd voor een huwelijk, of om gezond heid en voorspoed voor een pasgeboren kind. Gelukkig heeft meneer pastoor tien tallen papiertjes uit de stapel gehaald en op de achterwand van de vitrine geprikt. Daardoor kunnen we lezen dat veel men sen Onze Lieve Vrouw ook voor heel wat profanere zaken aanroepen. Wat te den ken van „Lieve Vrouwe, helpt mij om te starten met een lokale radio". Of: „Dank U en mijn moeder voor mijn nieuwe mo torfiets". Ontwapenend is deze: „Heer en Maria, gewoonweg bedankt voor alles". Een briefje valt op. „Onze Lieve Vrouw, dank u voor alles en ik hoop op een goede afloop van mijn ziekte. Tot Weerziens. P.S. Help mij a.u.b. ook met mijn auto! Dank U". Die zal ongetwijfeld niet zijn van die jongeman, die zich driejaar geleden op een vroege zondagmorgen met zijn auto te pletter reed in de kerk. Hij ramde de kerk poort en kwam totaal vermorzeld tot stil stand tegen de communiebank. Het leek eerder opzet dan ongeluk. Zelf moord uit liefdesverdriet, werd gefluis terd. Sindsdien is de oprijlaan naar de hoofdingang afgesloten met een zware rood-witte balk en een stel bloembakken. De botsing richtte nogal wat schade aan, en men kan het geld wel beter gebruiken. De bijna vier eeuwen oude basiliek wordt gerestaureerd. De honderdduizenden die hier elk jaar op bedevaart komen zien graag iets moois. Uitstapje Dit is Scherpenheuvel. Het veruit druk- stbezochte bedevaartsoord in de lage lan den, in het fraaie heuvelland van Belgisch Brabant, niet ver van Diest. Enkele kilo meters verderop ligt Zichem, waar Ernest Claes zijn 'Witte' het leven liet zien. Veel bedevaartgangers maken dat ommetje en rijden dan ook nog even langs de beroem de abdij van Averbode. Een bekend zon dags uitstapje voor gelovige Belgen, maar ook talloze Nederlanders. Sommigen noemen het een kermis. De ba siliek staat in een parkje op een rond plein, midden in het dorp. Terwijl binnen de devotie heerst en de bezoekers zich ver dringen voor het beeld van Onze Lieve Vrouw, heerst buiten de commercie. Be devaart is business. Het eerste dat de mensen zien als zij uit de ene na de andere touringcar zijn losgelaten, is een schier eindeloze rij van wel dertig marktkramen rond de basiliek. Daar worden Mariabeeldjes verkocht, maar ook snoepgoed. Kaarsen om in een van de kapelletjes aan te steken - die nego tie ziet meneer pastoor aan zich voorbij gaan - maar ook plastic molentjes, pluizi ge beertjes, kettinkjes met een Maria-han- gertje en waterpistooltjes. Er wordt hier duidelijk niet alleen gespeculeerd op het geloof van al die bedevaartgangers, maar ook op het zoethouden van hun jengelen de kroost. En op de inwendinge mens. Want de ande re kant van het plein bestaat goeddeels uit een rij eethuizen en cafe's. In stijl, dat moet gezegd. De banketbakkerij heet 'Banketbakkerij Onze Lieve Vrouw'. Er is een patisserie 'Sint-Jozefwaar in de eta lage midden tussen de roomsoezen een meterhoog Jozefbeeld staat. En een café luistert naar de naam 'Christusoog'. We namen een pilsje en de Heer zag dat het goed was. Op de hoek van de hoofdstraat een winkel met alleen maar beelden. Christusbeel den, Mariabeelden. Van enkele centime ters tot meer dan anderhalve meter hoog. Kerststallen in allerlei soorten, midden in de zomer. Bordjes met devote opschriften om thuis aan de muur te hangen naast 'Oost West Thuis Best'. 'Te Scherpenheu vel heb ik voor U gebeden', staat er op. Het enige dat ontbreekt zijn Mariabeeldjes als peper- en zoutvaatjes. Maar niet getreurd: daarin voorziet een stelletje van twee lachende en dikbuikige monnikjes. Er worden ook gezondheids stenen en - armbanden verkocht. Geloof en bijgeloof liggen hier dicht bijelkaar. Zondags kan je op het kerkplein je auto laten wijden. Meneer pastoor sprenkelt dan wat gewijd water over je net gewassen auto om jou en het vehikel tegen onheil te beschermen. Dat was die jongen een paar jaar geleden kennelijk vergeten. Folklore Kerk en folklore gaan in Belgie hand in hand. In de zomermaanden is er geen zich zelf respecterende stad of dorp zonder een optocht of processie met religieuze inslag. Brugge kent zijn Bloedprocessie, die tien duizenden bezoekers trekt. Veurne heeft een Boetprocessie, Hasselt om de zeven jaar het Virga-Jessespektakel. Er worden vaak bijbelse taferelen uitgebeeld, of een Christus- of Mariabeeld rondgedragen. Overal in Vlaanderen en Wallonië zie je langs de kant van de weg kleine kapel letjes met een beeldje erin. Soms tegen een gevel, soms langs een weiland, Vaak met een kaarsje dat door voorbijgangers of omwonenden brandend wordt gehou den. Of een plastic bloementuiltje. Bidden zie je er nooit iemand. Automobilisten ra zen er niet-ziend langs. Veelal zijn zij ver vallen en is het ijzeren deurtje ervoor vast geroest. Je hebt huiskapellen (tegen de gevels). De basiliek van Scherpenheuvel (foto GPD boskapellen (tussen de bomen) en veldka- pellen (tussen de koeien). Er is een vereni ging, de 'Nationale Vereniging van de Hei lige Maagd', die zich tot doel heeft gesteld om de meest vervallen exemplaren 'op te kuisen'. De gemeente doet het niet, de kerk heeft er vaak geen geld voor en de burgers laten het erbij zitten. De vereni ging staat op de bres voor deze mini-bede- vaartsoorden. De echte bedevaartsoorden in België trek ken echter nog altijd duizenden bezoe kers. Er zijn er vele: grote als Scherpen heuvel, Beauraing, Oostakker en Ban- neux, waai' dagelijks de autobussen uit Nederland, Duitsland. Frankrijk en Bel gië af en aan rijden, tot piepkleine, waar meestal alleen op zondag een handjevol getrouwen samenkomt om een Maria-ver- schijning of een wonderbaarlijke gene zing, waar verder niemand in gelooft, te gedenken. Zo stroomden vijf jaar geleden plotseling op zondagmiddagen vele honderden men sen samen bij een klein kapelletje in het Zonienwoud, aan de rand van Brussel. Daarheen gelokt door ene Andre Pes- tiaux, die beweerde dat Christus een jaar lang elke dag aan hem verschenen was. Thuis, maar daar kon de man natuurlijk al zijn volgelingen niet ontvangen. Hij trok daarom met hen naar het kapelletje van Onze- Lieve-Vrouw-van-de-Welriekend- heid. Aan de Welriekendedreef in, hoe bestaat het, Jezus-Eik. Vandaar. Niemand anders was ooit getuige van zo'n verschijning, maar toch slaagde de man erin zijn schare volgelingen te laten groeien. Hoewel de animo er sindsdien behoorlijk kleiner is - van de 'Ziener van Bosvoorde', zoals Pes- tiaux werd genoemd, is nooit meer wat vernomen - verzamelen zich nog altijd op zondagmiddag groepjes mensen in het Zo nienwoud om te bidden. Brand Er hebben zich in België meer wonder baarlijke zaken voorgedaan. In 1986 vloog bij de familie Matthijs in Haaltert plotse ling spontaan een Mariabeeldje in de woonkamer in brand. Toen het beeldje werd weggehaald trof men op de zwartge blakerde muur een afbeelding van Chris tus, een duif (de Heilige Geest?) en een duivel aan. Vader Matthijs, die in Brussel in het ziekenhuis lag, kwam de volgende dag wonderbaarlijk genezen weer thuis. Huize Matthijs werd prompt een drukbe zocht bedevaartsoord. Terwijl de katho lieke kerk zich officieel distantieerde van Pestiaux kreeg de familie Matthijs de steun van de pastoor. Maar ook deze bede vaart droogde op. Net als de tranen die het Mariabeeld van schoolmeester Cyrille Linden in het Limburgse Maasmechelen geweend zou hebben en die tien jaar gele den tot een spontane bedevaart naar de Maaskant leidde. Hetzelfde zou zijn gebeurd met een Maria beeld dat Leon Theunis in 1973 in Mortsel bij Antwerpen zag wenen, nadat hij eerder al in een boomgaard in het Waalse Bohan een verschijning van de Maagd - in een ap pelboom - had meegemaakt. Theunis bouwde in Mortsel eigenhandig een kapel letje, dat nog steeds - hij overleed in 1985 - elke zondag bedevaarters trekt. Eens in de maand gaan zij met de bus naar Bohan; bidden in de boomgaard. Bij de meeste van deze bedevaartsoorden houdt de officiële kerk zich op een veilige afstand. Zo nu en dan waarschuwt zij voor uitwassen, als onverklaarbare zaken met een als daden Gods worden voorgesteld. Maar in de grote bedevaartsoorden blijft de kerk niet afzijdig. Die zijn big business, zoals het miljoen mensen dat elk jaar Scherpenheuvel bezoekt uitwijst. En in Banneux of Beauraing is het niet anders. Die bedevaarstoorden doen het goed. Vooral in mei, de Mariamaand, trekken honderdduizenden er per bus of op eigen gelegenheid naar toe. Veelal ouderen, vooral vrouwen. Bloemetjesjurk, stevig permanent, kolossale handtas. De man nen sjokken mee, steken een kaarsje op en lijken verlangend uit te zien naar het pils je in de kroeg tegenover de kerk. Jongeren ontbreken goeddeels, al zijn zij hier en daar wel aanwezig. De oorsprong van de Belgische bede vaartsoorden heeft altijd iets mystieks. Verschijningen, wonderbaarlijke genezin gen, onverklaarbare gebeurtenissen. Zo stond in Scherpenheuvel anno 1514 een oude eik in kruisvorm. Een vrome man hing er een Maria-beeld in, waarna veel mensen er kwamen bidden. Toen een mid deleeuwse hooligan het beeld weghaalde, raakte hij plotseling verlamd. Het beeld werd meteen teruggehangen en... hij kon weer lopen. Zegt de legende tenminste. Zijn nakomelingen bouwden op die plek in 1602 een houten kapel, die in 1605 ver vangen werd door de huidige ronde basi liek. Bouwheren waren niemand minder dan de landvoogden Albrecht en Isabella. In de eeuwen daarna groeide Scherpen heuvel uit tot HET bedevaartsoord van de Benelux. Tot tevredenheid van de kerk. En de VW. Banneux, dertig kilometer ten zuidoosten van Luik. werd een druk bedevaartsoord omdat Maria daar in januari en februari 1933 maar liefst acht keer verschenen zou zijn aan Mariette Beco, de 12-jarige doch ter uit een boerengezin. In 1949 werden de ze verschijningen door de bisschop van Luik, „na twee jaar van onderzoek en ge bed" erkend. Waaruit het onderzoek be stond, behalve het verhoren van Mariette, is onduidelijk. Maar voor Banneux was dat het sein om op de plek van de verschijningen een groot religieus centrum op te richten, met kapelletjes en zalen, in een waarvan zelfs een diashow over de verschijningen ver toond wordt. Aan een loket kan je geld kwijt voor misintenties. Net als in Scher penheuvel zijn er priesters mte wie je een gesprek kunt voeren. En soms wel zes maal per dag wordt er een mis opgedra gen, Afwisselend in Frans, Nederlands, Duits en soms zelfs Engels. Maar er zijn ook winkeltjes waar je flesjes in de vorm van een Maria-beeld kan ko pen. „Dit,water is voor alle volken", staat er in vier talen op. Om in het cafetaria te komen moet je door een winkel waar kruisbeelden, Maria's en rozenkransen worden verkocht. Ook hier gaan geloof en commercie hand in hand. De honderddui zenden tóeristen en bedevaartgangers brengen geld in het laatje. Voor de kerk en voor de streek. Lage landen Maar voor het echte Lourdes van de lage landen moeten we naar de andere kant van het land, bij Gent. Als we de hoofdweg langs het kanaal van Gent naar Terneu- zen zijn afgeslagen, staan daar immers echte verkeersborden die ons naar 'Lour des 1 km' leiden. Oostakker, een piepklein dorpje onder de rook van het Gentse in dustrieterrein, afficheert zich trots als het Vlaamse Lourdes. Naast de kerk kan je slapen in het 'Hotel de Lourdes', verderop een pintje pakken in de 'Taverne de Lour des'. Aan de andere kant een grot ('GROT', wij zen de wegwijzers) met daarin een Maria beeld, honderden stinkende kaarsen en fotootjes van zieke, overleden of pasgebo ren mensen. Naast de ingang van de door mensenhanden gebouwde namaakgrot hangt een bord met erop een stuk steen: „Stuk rots der grot van Lourdes (Frank rijk)". vermeldt het. De tientallen die er op deze druilerige julimiddag langs lopen aaien even de kei. Ook dit oord heeft een geschiedenis. Die van de vrome markiezin De Courtebourne de Nedonchel, die hier in 1871 op haar ei gen landgoed een aquarium wilde laten bouwen. De grot is er dan al, door wijlen haar man ingericht als kluis. De pastoor van Oostakker stelt mevrouw de markie zin voor in de grot naast de vissen een Ma riabeeld neer te zetten, een replica van het beeld van de Heilige Maagd uit de Grotte Miraculeuse van het echte Lourdes. Dat gebeurt en de inwijding ervan trekt al meteen duizenden mensen, die het beeld echter alleen op zon- en feestdagen moch ten zien. De markiezin houdt haar land goed voorlopig voor het gewone volk ge sloten. In 1875 wordt er begonnen met de bouw van een kerk naast de grot. Dat is ook het jaar waarin ene Pieter de Rudder in een boomgaard in Jabbeke een dubbele beenbreuk en een etterende wond oploopt die maai- niet willen genezen. Hij besluit op bedevaart te gaan naar Oostakker, een schier onmenselijk tocht, zoals de folder van de kerk nu vermeldt. Als hij er na vele ontberingen aankomt, blijkt zijn been plots genezen. Hij gooit de krukken weg en huppelt naar huis. Vol gens de dokter is van de breuk niets meer te zien. In 1908 erkent de kerk de wonder baarlijke genezing. Nu hangen bronzen af gietsels van de botten uit beide benen van Pieter de Rudder naast de steen van Lour des aan de ingang van de grot. Geen won der dat dit bedevaartsoord vooral in het teken van de genezing staat. Dankbaarheid En van de dankbaarheid. Om dat woord kan je hier niet heen. In het park achter de grot is een kruisweg ingericht. De hekken erlangs hangen vol met duizenden kleine tegeltjes, uiteraard hier te koop, met daar op 'Uit dankbaarheid', of: 'Dank om beko men genezing' of 'Dank om genezing'. Meer teksten zijn er niet. En dat in dui zendvoud. In de kerk zingt een gezelschap van enkele tientallen invaliden in rolstoelen ook zijn dankbaarheid uit. Genezing? Hier niet. Maai- de mensen stralen tevredenheid uit. Buiten is er een muur waarop een buis met een stuk of tien kraantjes is bevestigd. Aan elk kraantje hangt een bekertje. Af en toe stopt er iemand, vult een bekertje en drinkt, slaat een kruis en prevelt wat. Een bord herinnert aan de verschijning in het echte Lourdes, hier duizend kilometer vandaan. „Onze lieve vrouw heeft gezegd aan Bernadette, ga drinken en u wassen aan de bron en kus de grond. Boetvaardig heid. Boetvaardigheid. Boetvaardig heid". Er wordt gedronken. Niemand wast zich. En de stoffige grond, nog steeds in het bezit van de nazaten van de markie zin, wordt niet gekust. Hans de Bruijn 77* cn ramp wordt dat yyl-j volgend jaar'' Met deze woorden omschreef mijn 'butaan-man' in Castelldefels de Olympi sche zomerspelen, die zich over een jaar al weer in him tweede week zullen bevin den. De 'butaan-man' is in mijn nieuwe woonplaats bij Barcelona een onmisbare schakel in het dagelijks le ven. Drie maal per week komt hij luid toeterend langs met zijn oranje vrachtwagen en dito-gas flessen. Uit mijn eigen jeugd herinner ik me de iwdden- man, de schillenboer en de scharenslijper: de eerste twee met paard en wagen en de derde met een bak fiets, ivaarop een slijpsteen was gemonteerd. Een gasman is voor mij een nieuwe ervaring, maar daarom niet minder be langrijk. Zonderde butaan- fiessen kan er in grote delen van Barcelona niet gekookt worden of een warme douche ivorden genomen. In de winter is hij nog be langrijker, omdat de mees te kachels op butaangas branden. Mijn 'butaanman' moet dus niets hebben van de Olym pische Spelen. „Nog meer verkeerchaosEn wijzend op de ongeasfalteerde we gen, de diepe kuilen en de bergen achteloos wegge- ivorpen afval: „Dit ligt er al jaren zo bij. Het geld voor nieuwe wegen, riolering, af watering en een betere vuil nisophaaldienst wordt nu gestoken in die spelen. Alle maal goed en wel, maar de gewone Barcelonezen zul len daar niets van terug zien. Die ontvluchten vol gend jaar niassaal de Olympische waanzin". Met nog een jaar te gaan tot wat het sportieve hoogte punt in de geschiedenis van Spanje moet worden, begin nen de tivijfels in Barcelona over het Olympische avon tuur scherpere vormen aan te nemen. „Was het eigen lijk wel zo verstandig om die eervolle, maar tegelijk dure en ontwrichtende ver plichting op de hals te ha len?" hoor je steeds vaker. Twee weken geleden was ik tijdens de Gymnastrade in Amsterdam en hoorde daar de middenstanders luid keels klagen over die in trainingspakken gestoken gymnastiek-representan- ten. „Ze komen met een groepje winkel in, halen al les overhoop en kopen niets. Ik zal blij zijn als deze trainingspakkenparade voorbij is", verzuchtte een vriendin van me, die in de buurt van de Rai een mode zaak drijft. En de eigenaar van een 'dingetjeszaak' in Oost dacht er precies zo over..Gelukkig blijven we van de Olympische Spelen gevrijwaard" Door Amsterdam lopend kan ik me de opluchting, dat de Olympische gifbeker aan onze hoofdstad voorbij is gegaan, goed voorstellen. Twintigduizend gymnasten kun je misschien nog bij particulieren onderbren gen, een massamaaltijd voorschotelen in de RAI- hallen en met veelkleurige trainmgspakken voor over volle bussen en trams laten zorgen. Maar voor 15.000 atleten, evenzoveel offi cials, begeleiders en trai ners, nog veel meer veilig heidsagenten, gasten en journalisten en minstens een miljoen Olympische toeristen -en dat ruim drie weken achter elkaar- is Amsterdam toch echt te klein. Wat dat betreft had Saar Boerlage het grootste gelijk van de wereld, toen zij zich met haar actiegroep verzette tegen de komst van de zomerspelen naar ons land. Of mijn Catalaanse butaan- man gelijk heeft met zijn kritiek, weet ik nog niet. De Olympische voorbereidin gen hebben reeds heel ivat geld gekost en vooral voor veel overlast gezorgd. Bar celona is met zijn drie mil joen inwoners geen Amster dam en de Catalaan is ze ker geen Mokummer, Maar van een ding ben ik zeker. Het Barcelonese verkeers probleem is ook volgend jaar rond deze tijd niet op gelost. Het bedevaartsoord van Oostakker-Lourdes (foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 23