De metamorfose van De Staalmeesters Een componist in ongenade Grauwsluier na restauratie verdwenen Theodorakis Het college van Staalmeesters te Amsterdam, zoals het jaren te zien is geweest mèt de beroemde 'gouden, transparante schijn'. PZC kunst cultuur Helder witte kragen in plaats van gele, oplichtende kleuren in het tafelkleed en voorwerpen die eerder nauwelijks te onderscheiden waren. Een complete metamorfose onderging de afgelopen maanden Rembrandts schilderij De Staalmeesters. Met de restauratie verdween de beroemde 'gouden transparante schijn'. „Ik denk dat we niet meer het vernisje aanbrengen om de kleuren te temperen. De toekomst zal moeten leren of dit ook een interpretatie is", aldus directeur Behoud en Beheer/Collecties van het Rijksmuseum in Amsterdam, J. Filedt Kok. De omvangrijke restauratie van De Staalmeesters en zes andere schilde rijen van Rembrandt, deed opnieuw een oude discussie opleven op welke wijze de ze moest plaatsvinden. Was het in de vori ge eeuw gangbaar Rembrandts 'donker' te restaureren, inmiddels is dat proces on gedaan gemaakt. De heldere kleuren en grotere contrasten zijn voornamelijk ont staan door het verwijderen van de oude, gele vernislaag en de retouches. Bij de schoóm'haakbeurt blewk het groepsportret van de Amsterdamse Staal meesters twee maal te zijn gesigneerd en gedateerd. Aanvankelijk ging men af op de zichtbare datering 1661 van de schil der. Nu kwam in het tafelkleed in kleine stipjes de datum 1662 tevoorschijn. Een andere grote verrassing in datzelfde ta felkleed, vormde een gele bijna expressio nistisch geschilderde driehoek. Bij een eerdere restauratie was die verdwenen, maar nu weer duidelijk in beeld. Een voor werp dat voorheen werd aangezien als een stempel, bleek een handschoen te zijn. Veranderingen Uit al in 1956 gemaakte röntgenfoto's was gebleken dat Rembrandt slechts weinig van zijn werken zovaak veranderde als dat van De Staalmeesters. Zo bleek de po sitie van een bediende wel vijf keer te zijn veranderd. Andere personages keken aan vankelijk verschillende kanten op. Bij de restauratie gaf dat veel problemen, omdat sommige schimmen daarbij weer door kwamen. In september vorig jaar werd begonnen met het omvangrijke restauratieproject van zeven late schilderijen uit de Rem- brandt-collectie van het Rijksmuseum. Al eerder kwamen Titus als monnik' uit 1660 en Zelfportret als de Apostel Paulus uit 1661 gereed. Het eerste werd schoonge maakt met aceton. Voor het tweede schil derij werd alcohol gekozen als schoon maakmiddel. Ook bij deze beide doeken verdween de gele gloed en vond een aan zienlijke oplichting van de kleuren en een grotere dieptewerking plaats. Bij het Zelfportret als de Apostel Paulus De laatste hand wordt gelegd aan de metamorfose van De Staalmeesters. Stilleven met pauwen wordt op dit moment gerestaureerd. De komende maanden wordt begonnen met Het Joodse bruidje (omstreeks 1662) en De verloochening van Petrus 1660) De anatomische les van Dr. Deyman (1656) is volgend jaar zomer aan de beurt. Een uit gebreide werkgroep begeleidt de restau ratiewerkzaamheden. Problemen De grootste problemen doen zich op dit moment voor bij de restauratie van het uit ongeveer 1639 daterende schilderij Stille ven met Pauwen. Met name de buitenran den stellen de restaurateurs nog voor de vraag hoe deze zo oorspronkelijk mogelijk teruggebracht kunnen worden. Door een beschadiging in de vorige eeuw. waren aan die randen nieuwe stukken linnen op gezet. ..De vraag was of die randen oorspronke lijk nu wel of niet hoorden in het schilde rij". verklaart het hoofd Restauratie M. Bijl het dilemma. ..Uiteindelijk wisten we zeker dat die randen wel degelijk in de compositie hoorden. Dat was onder meer ook af te leiden uit de onderzijde van het doek. De bloedsporen van één van de pau wen. bleken oorspronkelijk veel groter. Uit moeten, afkomstig van het spanraam. konden we afleiden dat ook de zijranden erbij hebben gehoord. Op advies van een lid van de werkgroep is begonnen de ran den bij het schilderij te betrekken. Het re sultaat lijkt bevredigend, maar de vraag blijft bestaan of Rembrandt dit wel zo be doeld heeft", Een definitieve beslissing of de restaurateurs op deze weg zullen voort gegaan, moet nog genomen worden. Met uitzondering van het Stilleven met Pauwen, zijn de overige zes schilderijen vanaf vandaag in het Rijksmuseum te zien. De Staalmeesters overigens slechts tot en met 25 augustus. Dan verhuist het doek. samen met vijf andere schilderijen van Rembrandt naar Berlijn. Daar begint op 11 september de grote Rembrandtten- toonstelling, die op 4 december in Amster dam zijn vervolg krijgt. De kaartverkoop voor de tentoonstelling in het Rijksmuseum gaat op 1 augustus van start Per blokken van een uur zijn 650 kaarten te koop. Wie eenmaal in het mu seum is. mag daar blijven voor de rest van de dag. Het museum heeft voor de exposi tie in totaal 617,000 kaarten in de voorver koop. Thea van Beek werd een beschadiging bij de neus zicht baar. Een kleine breuk, die weer kon wor den gerestaureerd. Een zwaard in het kleed van de geschilderde figuur werd door de schoonmaakbeurt weer goed zichtbaar. De ervaring die bij de restaura tie van beide schilderijen werd opgedaan, kwam goed van pas bij het veel omvang rijker en complexer schilderij van De Staalmeesters. Drie concerten van Mikis Theodorakis in het kader van het Athene-festival hebben vorige week opvallend weinig publiek getrokken. Schril was het contrast met de jaren vóór en na de kolonelsdictatuur, toen men elke keer weer in drommen optrok naar de theaters en stadions waar zijn muziek weerklonk, gretig belust op herkenning van het oude of vol nieuwsgierigheid naar het nieuwe dat hij had geschreven. Angstaanjagend waren vaak de incidenten bij de ingang, waar men zich verdrong om binnen te komen, verwarring waaraan alleen de componist zelf met zijn hoge gestalte een eind kon maken, bijvoorbeeld door alle overtolligen op de grond te laten plaatsnemen. Bij de première voor Griekenland van Theodorakis' de Zevende Symphonie (vraag naar niet naar zijn Vierde tot en met Zesde, die moeten nog worden ge schreven) zei iemand: „Er zijn meer uit voerenden dan luisteraars". Dat was wat overdreven, maar het ontliep elkaar niet veel. Nog geen duizend getrouwen waren naar het Herodes Atticus-openluchtthea- ter gekomen om te luisteren naar de an derhalf uur durende Lentesymfonie, gro tendeels op tekst van de dichter Jannis Ritsos en uitgevoerd door solisten, kooi en orkest van de Griekse Radio Omroep. Theodorakis' 'Levensmotief Fa-Mi-Re domineert het zeer lange en weinig aan sprekende eerste deel. Hoewel de finale wordt beheerst door een lyrische en ty pisch Theodorakiaanse melodie, was er na afloop niet meer dan een bedaard suc ces. Dat moet de componist, onder het pu bliek aanwezig, nog niet vaak hebben meegemaakt. Volgens het programma van het Athene Festival zou hij later die week twee uitvoe ringen van zijn oratorium Canto General dirigeren in hetzelfde theater, maar na de ze Zevende liet hij weten dat dit onmoge lijk was vanwege een aanval van gordel roos. Dit verhinderde hem niet als minis ter mee te gaan met, premier Mitsotakis op diens reis naar de Sovjetunie, zodat de twee concerten in zijn afwezigheid plaats vonden, hetgeen een wat spookachtig ef fect teweegbracht. Canto General trok was meer publiek dan de Zevende, misschien ook omdat de toe gangsprijzen lager waren. Dit weer dank zij Shell, die de concerten sponsorde. Een pikant fenomeen, gezien het feit dat me de-multinational United Fruit Company in de zeer linkse tekst van de Chileen Pa- blo Neruda geheel onderuit wordt ge haald. Maar de opkomst was toch nog altijd bit ter laag in vergelijking met de eerste uit voering voor Griekenland, die in 1976 werd uitgevoerd in het propvolle stadion van Olympiakos. Dat was de tijd dat men niets van Theodorakis wilde missen. Men kende het Spaanstalige werk nog niet: na elk deel was wel veel applaus, maar men vond het lang (de componist heeft het sindsdien nog langer gemaakt) en men ging flaneren over de atletiekbaan, een omvangrijke, rustige promenade. Dat was prachtig-zuidelijk. maar Theodorakis was kwaad. Hij vatte het op als een belediging Een paar dagen later deed hij het concert over in een kleiner stadion, ook dat liep vol, en van deze uitvoering is het schitte rende dubbelalbum (een latere. Zweedse, opname bevalt me veel minden Canto General is voor velen Theodorakis' belangrijkste werk en het zal niemand verbazen als het later zou worden erkend als het grootste vocale werk van deze eeuw, desnoods samen met Stravinsky Symfonie des Psaumes. In zijn eigen land heeft het oratorium niet. echt aangesla gen. maar het kreeg vorige week wel een ovatie van de getrouwen, ondanks het feit dat de twee vaste zangers, Maria Faran- douri en Petros Pandis. deze keer waren vervangen door operazangers die een wat sterker vocalistisch effect najaagden: Ki- ki Morphoniou en Frankiskos Voutsinos. De oude Atheners kenden het ostracisme, het schervengerecht. waarmee ze beken de openbare figuren die hen niet langer aanstonden uit hun stad konden verban nen. Het overkwam onder anderen de voortreffelijke Aristidis de Wijze. In de on genade die Theodorakis deelachtig is ge worden. zit ook een element van ostracis me. maar in zijn geval kan men zeggen dat hij in eigen optreden en uitlatingen niets heeft nagelaten om het uit te lokken. Zijn ruk naar rechts en zijn deelneming in het kabinet, van Mitsotakis (als minister zonder portefeuille hetgeen hem ook nog de spotnaam 'Meneer Zonder' heeft opge leverd) heeft hem veel linkse vrienden en aanhangers gekost. Bovendien komen er beschuldigingen dat hij deze positie ge bruikt om zijn werken uitgevoerd te krij gen op officièle festivals, ook nu er weinig aandacht meer voor is. Ernstiger was dat hij afgelopen winter, toen de middelbare schooljeugd massaal de schoolgebouwen bezette, partij koos voor zijn collega van onderwijs, die kort daarop moest worden vervangen. Dit heeft, hem zowat de hele jeugd gekost, van links tot rechts. De man wiens liederen werden gezongen tijdens de enigszins ver gelijkbare bezetting van de Polytechni sche Hogeschool in 1973. besefte niet dat het ook hier om een generatieconflict ging. zonder politieke indoctrinatie. Vijanden Maar de meeste vijanden heeft hij ge maakt door, op een officieel bezoek aan Ankara, een pleidooi te houden voor een Turks-Griekse federatie en het gezamen lijk exploiteren van de olie onder de Ae- geïsche Zee. Er moest een einde komen, zo zei hij, aan de voordelen die waterhande laren aan dit burenconflict ontleenden. Hoewel hij al eens eerder dergelijke gelui den had laten horen, stak er nu een ware storm van verontwaardiging op. De socia listische oud-adjunct-minister voor bui tenlandse zaken, Pangalos. vond dat hij wegens hoogverraad in de gevangenis moest worden gegooid (een instituut dat hij uit het verleden reeds al te goed kent). En het vunzige populistische krantje Avriani zag weer een 'joodse vinger' in Theodrakis' gedragingen het was niet toevallig een jood geweest - Servan Schreiber - die hem tijdens de kolonelsdic tatuur uit het concentratiekamp had be vrijd en het was evenmin toevallig dat hij al enkele keren Israél op concerttoernees had aangedaan, aldus het blad. Ook premier Mitsotakis kwam in een moeilijk parket en om hem te ontlasten zei Theodorakis dat het vooralsnog om 'visioenen' giftg en dat eerst de Cyprus- kwestie moest worden opgelost, wilde er enige toenadering tussen de twee landen komen. Hij was geen 'turkofiel' maar 'fiel- helleen'. zei hij, maar dat leidde tot nieuw gebrul: was hij dan geen Helleen? Theodorakis wordt steeds meer een we reldburger Hij gaat de Olympische hym ne voor Barcelona schrijven, hij heeft een eigen koor in Zweden, hij wordt in Turkije populair in sneller tempo dan hij het in dertijd in Griekenland werd. Maar dat laatste leidt weer tot beschuldigingen dat zijn hele optreden commercieel is be paald: voor de grammofoonplaten. Nachtmerrie De zaak is, dat het voor Theodorakis een nachtmerrie is bij zijn mede-Grieken uit de gunst t*e raken. ..Niet ik ben veran derd". zegt hij de laatste tijd, ..zij zijn het". Er is één lichtpunt: hij is hier nog niet. als tijdens de junta, voorwerp van censuur. Voor zijn nieuwe muziek moge dan erg weinig belangstelling zijn. zijn talloze klassieke stukken blijven gehoord wor den. zelfs in de kring van zijn ergste vijan den. Onlangs was er in Patras een grote de monstratie van de Pasok, wier leider, An dreas Papandreou, in zijn toespraak de componist-minister andermaal beschul digde van uitverkoop naar de Turken. Na dat hij klaar was. kwam er muziek uit de luidsprekers. Eerst OrfT. waar de Pasok een abonnement op lijkt te hebben. Maar daarna Théodorakis' meesterwerk 'Mars van de Geest', gezongen door Maria Fa- randouri (Pasok-afgevaardigde) op tekst van de dichter Sikelianos: ..We moeten de zon uit het slijk tillen". Dit heeft Theodo rakis bereikt: dat men zich nauwelijks meer realiseert dat deze muziek van hem is. Zij is van de Grieken! Frans van Hasselt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 9