Auto-import Japan aan banden
Lubbers spreekt met
Bush over milieu
Sovjet-vliegtuig MiG nu in
Duitsland verdediger Navo
PZC
commentaar
Het Grote Geld
Schrapen bij NS
binnen- en buitenland
Met ingang van 2000 zal EG-markt vrij zijn
EG-commissie wil in
vrachtauto en bus
snelheidsbegrenzer
Verdachte van moorden VS was
mogelijk ook in Duitsland actief
Doden bij betogingen Madagascar
Poolse verpleegsters
ZATERDAG 27 JULI 1991
ii i i i 11 ir
TTT
i i i i i i i rr
Van onze correspondent)
BRUSSEL - De Europese Ge
meenschap en Japan zullen wel
licht dit weekeinde een ak
koord sluiten over de beperking
van de groei van de Japanse au
to-export naar de EG. Vrijdag
schaarden hoge diplomaten
zich namens de twaalf EG-lan-
den achter een voorstel, dat nu
alleen nog door de Japanners
moet worden goedgekeurd. Die
instemming wordt dit weekein
de verwacht.
Kern van het ontwerp-akkoord
is dat Japan zijn auto-export tot
het jaar 2000 mag uitbreiden tot
maximaal 16,09 procent van de
Europese markt. Nu is 11 pro
cent van de in de EG verkochte
auto's van Japanse makelij.
Vanaf 2000 zou de Europese
markt dan volledig vrij moeten
zijn voor Japanse auto's. Dat
geeft de Europese autoindustrie
de tijd om zich aan te passen.
De directe export van auto's uit
Japan zou de komende jaren op
het huidige niveau van 1,23 mil
joen exemplaren per jaar bevro
ren moeten worden. Daarente
gen zou het aantal Japanse au
to's dat in fabrieken in Europa
wordt gemaakt, mogen groeien
van 260.000 per jaar nu tot 1,2
miljoen in 1999. De groei zit hem
voor de Japanners dus vooral in
die zg. 'transplants'.
De invoer van Japanse auto's
wordt nu nog beperkt in Frank
rijk, Italië, Spanje, Portugal en
Groot-Brittannië. In alle andere
landen, waaronder Nederland,
worden Japanse auto's onbe
perkt toegelaten. In de genoem
de landen maken Japanse auto's
slechts enkele procenten van
het totaal uit, maar in landen als
Griekenland, Denemarken, Ier
land of Nederland een kwart tot
de helft.
De beperkingen in vooral Frank
rijk. Spanje en Italië zijn eigen
lijk in strijd met het EG-beginsel
van de vrije markt. Vanaf 1993,
als de Europese binnengrenzen
wegvallen, zouden die ooglui
kend toegestane beperkingen
moeten verdwijnen. Maar deze
landen voelen daar niets voor.
Zij vrezen dat de toelating van
grote hoeveelheden Japanners
hun eigen autoindustrie de nek
zal omdraaien.
Daarom hebben vooral Peugeot,
Renault, Fiat en Seat zich heftig
verzet tegen de plannen de EG-
markt vanaf 1993 volledig open
te gooien voor de Japanse au
to's. De nu gemaakte afspraken,
waarover enkele jaren is onder
handeld, zijn overigens ook in
strijd met de regels van de we
reldhandelsorganisatie GATT.
Zij worden daarom ook niet als
een echt akkoord vastgelegd.
Over de 'transplants', ofwel de in
Europa gemaakte Japanse au
to's, wordt in de stukken ook
met geen woord gerept. Formeel
zijn dat immers Europese auto's,
omdat zij in de EG, vaak met in
Europa vervaardigde onderde
len en door EG-werknemers
worden vervaardigd. In diverse
EG-landen, waaronder Neder
land, staan dergelijke Japanse
assemblagefabrieken.
Er wordt over gezwegen omdat
afspraken over beperking van de
produktie in die fabrieken eigen
lijk niet mag. Vooral de Fransen
hebben steeds gedreigd Japanse
auto's uit bijvoorbeeld de Nis
san-fabriek in het Britse Sunder
land te zullen weren, wat in
strijd is met de EG-regels. De
Britten hebben, hoewel zij ze zelf
toepassen, steeds op afschaffing
van de beperkingen aangedron
gen.
Nu de transplants toch mogen
uitbreiden, hebben de Japan
ners beloofd dat zij hun extra-
uitvoer niet zullen concenteren
op de landen waar nu nog beper
kingen gelden. Door het ak
koord zullen de Fransen, Italia
nen en Spanjaarden toch al moe
ten toestaan dat er meer Japan
se auto's op hun wegen gaan
rondrijden. Men schat dat het
Japanse marktaandeel daar in
1999 zo'n 8 procent zal zijn.
Volgens EG-cijfers zou Frank
rijk in 1999 uiteindelijk 150.000
Japanners moeten toelaten, Ita
lië zo'n 138.000. Spanje 79.000,
Portugal 23 000 en Groot-Brit-
tannië 190.000 per jaar. Mocht de
totale autoverkoop in de EG
sneller stijgen dan nu voorzien
(15,1 miljoen stuks in 1999). dan
zullen de Japanners daarvan
ook kunnen meeprofiteren. Valt
zij lager uit, dan moet het Japan
se aandeel extra omlaag
Japanse en EG-autoriteiten zul
len de komende jaren toezien op
de naleving van deze afspraken.
De ministers van buitenlandse
zaken van de twaalf zullen waar
schijnlijk maandag hun defini
tieve goedkeuring aan de over
eenkomst geven, vooropgesteld
dat de Europese Commissie dit.
weekeinde het groene licht van
Japan krijgt.
Geschil broeikaseffect
WASHINGTON (ANP) - Tijdens
het bezoek in november van
president Bush aan Nederland
premier Lubbers, in zijn
functie als voorzitter van de
EG, met de Amerikaanse leider
spreken over de verschillen van
mening die tussen de Verenigde
Staten en de EG bestaan over de
VN-conferentie voor milieu en
ontwikkeling (UNCED), die vol
gend jaar juni in Brazilië
plaatsvindt. Dat heeft minister
Alders (milieubeheer) vrijdag
in Washington verklaard tij
dens een ontmoeting met verte
genwoordigers van de Ameri
kaanse milieubeweging.
,U kunt er zeker van zijn", zo
hield de Nederlandse bewinds
man zijn gehoor voor, „dat UN
CED één van de belangrijkste
gespreksonderwerpen zal zijn
tijdens het bezoek van Bush aan
Nederland als EG-voorzitter."
De Gemeenschap en de VS ver
schillen met name van mening
over de aanpak van mogelijke
klimaatverandering door het
broeikaseffect. Alders heeft hier
over deze week talrijke gesprek
ken gevoerd met Amerikaanse
regeringsfunctionarissen en po
litici.
De vertegenwoordigers van
Amerikaanse niet-gouverne-
mentele instanties, met wie Al
ders vrijdag sprak, riepen de mi
nister op bij de regering in Was
hington meer aandacht te vra
gen voor diép ingrijpende „insti
tutionele hervormingen" die no
dig zijn om wereldwijd een
krachtig milieubeleid te voeren.
Zo zou het idee van „milieuvei
ligheid" ingebed moeten raken
in het mondiale denken over vei
ligheidsvraagstukken.
Alders gaf aan het met deze ge
dachte „volledig" eens te zijn.
De milieuminister legde in dat
verband ook een sterk accent op
de „duidelijke steun" die gege
ven moet worden aan ontwikke
lingslanden, wil ook in de Derde
Wereld een milieuverantwoorde
economische groei mogelijk blij
ken. Daarbij denkt hij niet al
leen aan technische en financië
le steun, maar ook aan een ver-
BRUSSEL (ANP) - De EG-com
missie wil dat vanaf 1 oktober
1992 vrachtwagens en autobus
sen in de Gemeenschap voor
zien zijn van snelheidsbegren
zers. Op voorstel van EG-trans-
portcommissaris Van Miert
ging de commissie vrijdag ak
koord met een Europese richt
lijn die het gebruik van die ap
paratuur voorschrijft.
Voor vrachtwagens wordt de be
grenzer afgesteld op 80 km per
uur. Alle vrachtwagens van bo
ven de twaalf ton moeten ermee
worden uitgerust. Autobussen
(met meer dan acht zitplaatsen
en boven de vijf ton) zullen na 1
oktober volgend jaar niet harder
dan 100 km per uur kunnen rij
den.
Vlok overweegt
stappen tegen
Weekly Mail
(van onze correspondent
JOHANNESBURG - De Zuid-
afrikaanse minister van politie,
Adriaan Vlok, overweegt ge
rechtelijke stappen tegen het
weekblad Weekly Mail. Het
blad, dat vorige week onthulde
dat de regering in november '89
en maart '90 geheime betalin
gen aan de Zulu-beweging Inka-
tha heeft gedaan, noemde de mi
nister in zijn nieuwste uitgave
een leugenaar.
Weekly Mail schrijft dat de mi
nister zondag heeft gelogen,
toen hij zei dat de met Inkatha
verbonden vakbondsfederatie
Uwusa, die 1,5 miljoen rand (één
miljoen gulden) van de regering
heeft gekregen, haar uitgaven
volgens de regels had verant
woord. Uit geheime politiedocu-
menten, in het bezit van het
weekblad, blijkt dat de boek
houding een grote chaos is en
dat grote sommen geld spoor
loos zijn verdwenen.
andering in het produktie- en
consumptiepatroon in de rijke
industrielanden.
De Nederlandse bewindsman
constateerde aan het einde van
zijn reis door de VS dat in de op
stelling van de Amerikanen ten
aanzien van met name klimaat
verandering duidelijke verschil
len zijn opgetreden in het afgelo
penjaar. De VS erkennen nu dat
klimaatverandering door het
broeikaseffect een „probleem"
vormt, aldus Alders, iets dat zij
ruim een jaar geleden nog niet
op een dergelijke wijze wensten
te onderkennen.
Een sterk verschil van mening
tussen de EG en de Verenigde
Staten blijft echter dat Washing
ton weigert zich vast te leggen
op duidelijk omschreven „doe
len en jaartallen". Alders deed
wat dat betreft een oproep aan
de Amerikaanse milieubewe
ging om, met haar „uitstekende
reputatie in de VS en Europa",
zich in te zetten voor een veran
dering van de Amerikaanse po
sitie.
BONN (AP) - Jeffrey L. Dah-
mer, de Amerikaan die deze
week in Milwaukee werd
gearresteerd op verdenking
van massamoord, heeft tij
dens zijn diensttijd in het
Amerikaanse leger mogelijk
ook slachtoffers gemaakt in
Duitsland.
De Duitse justitie zei vrijdag
dat na de ontmaskering van
de 31-jarigè Dahmer wordt
onderzocht of hij iets te ma
ken heeft met vijf onopgeloste
moorden in Rheinland-Pfaltz.
Dahmer was van juli 1979 tot
maart 1981 lid van de medi
sche dienst van een Ameri
kaans pantserregiment in
Baumholder in de Duitse
deelstaat. De overheid gaat
na of Dahmer betrokken is ge
weest bij de dood van vier
vrouwen en een man in Rhein
land-Pfaltz in de tijd dat hij
daar gestationeerd was. Ook
de federale politie trekt na of
Dahmer in verband kan wor
den gebracht met vermiste of
vermoorde personen.
In de VS wordt Dahmer ver
dacht van 17 moorden. Van elf
slachtoffers zijn lichaamsde
len in de flat van de verdachte
gevonden. Donderdag werd
hij officieel wegens vier moor
den aangeklaagd.
Verdachte Jeffrey Dahmer tijdens een zitting van de recht
bank in Milwaukee terwijl de aanklacht wordt voorgelezen
(foto Eugene Garcia!AFP
wmmsm
Een woordvoerder van de com
missie wees er vrijdag op dat er
in verschillende EG-landen al
snelheidsbegrenzers bestaan.
Andere lidstaten zijn van plan
die apparatuur verplicht te stel
len. Daarom is het nu het goede
moment die zaak op Europees
niveau te regelen, aldus de
woordvoerder.
Behalve veiligheids- spelen ook
concurrentieoverwegingen een
rol. Als straks de open Europese
markt een feit is moeten alle ver
voersbedrijven met dezelfde
spelregels te maken hebben. An
ders wordt de concurrentie ver
stoord.
Op 8 juli heeft de EG-commissie
al een richtlijn voorgesteld
waarin de technische normen
voor snelheidsbegrenzers voor
nieuw te bouwen vrachtwagens
worden omschreven. Het is niet
meer dan logisch dat die normen
ook gelden voor de snelheidsbe
grenzers die in al bestaande
voertuigen worden ingebouwd,
aldus de commissie.
Volgens Van Miert heeft het aan
brengen van snelheidsbegren
zers veel voordelen. Niemand
kan meer sneller rijden dan toe
gestaan en dat betekent dat de
concurrentievoorwaarden gelijk
zijn. Ook wordt de verkeersvei
ligheid ermee gediend, wordt
het milieu minder aangetast en
wordt er op het energieverbruik
bespaard.
Saddam zou zestig
miljard uit olie
hebben "geïnd"
TOKYO (AP) - De Iraakse leider
Saddam Husayn heeft zich meer
dan dertig miljard dollar (zestig
miljard gulden) aan Iraakse
olieinkomsten toegeeigend. Dat
heeft zijn voormalige minister
van planning vorige week ge
schreven aan de Amerikaanse
regering en de Verenigde Na
ties.
Jawad Hashim, die Saddams ad
viseur was voor hij in 1977 uit
week naar het buitenland, zei
dat het bedrag gelijk is aan het
Iraakse nationaal inkomen voor
de Golfcrisis. „Het is nu de plicht
van de VN om hem te vragen
waar het geld is", zei Hashim.
Hij riep de VS en de VN op om
het Iraakse staatshoofd te dwin
gen om zijn verborgen rijkdom
aan te wenden om de Iraakse be
volking van voedsel en medicij
nen te voorzien. De VN-Veilig-
heidsraad overweegt de sancties
tegen Irak te versoepelen om het
land toe te staan voor dat doel
olie te verkopen.
De MiG-29 (foto archief PZC)
(Van onze correspondent)
BRUSSEL (GPD) - Sovjet-ge
vechtsvliegtuigen in het West-
europese luchtruim waren lang
een zeldzaamheid. Boven het
Navo-grondgebied was hun
aanwezigheid onrechtmatig,
tenzij ze een luchtshow kwa
men opluisteren. Een al dan
niet opzettelijk afgedwaalde
Tupolev of MiG werd steevast
onderschept, uitgebreid gefoto
grafeerd en scherp in de gaten
gehouden tot het toestel weer
verdwenen was.
Maar door de veranderingen in
het oostblok zullen straaljagers
van Sóvjetmakelij de komende
tijd een vertrouwde verschijning
worden in West-Europa, zeker in
Duitsland. De Luftwaffe heeft
immers besloten om 24 MiG-29's
van de vroegere Oostduitse
luchtmacht op te nemen in haar
operationele eenheden. Duits
land en de Navo worden binnen
kort dus verdedigd met Sovjet-
materieel. Het kan verkeren.
De testpiloten van de Luftwaffe
zijn zelfs zo enthousiast over de
kwaliteiten van de MiG-29. dat
er wel eens meer belangstelling
uit het westen voor dit toestel
zou kunnen komen. Voor Euro
pese Navo-landen, die vaak ge
klaagd hebben over hun afhan
kelijkheid van de Amerikaanse
wapenindustrie, is de MiG wel
licht een alternatief. En voor de
Sovjet-vliegtuigbouwers mis
schien een onverwachte meeval
ler.
De 24 MiGs, die de Navo-code-
naam Fulcrum (steunpunt) dra
gen, vielen de Luftwaffe in de
schoot na de Duitse eenwording.
De Oostduitsers hadden 24 van
deze luchtverdedigingstoestel
len. waarvan vier in een trai
ningsversie. De MiG-29 is de rug-
gegraat van de Sovjet-lucht
macht. en is ook in gebruik bij
Polen, Hongarije en Tsjechoslo-
wakije, alsmede Irak, Cuba en
Noord-Korea.
Bewondering
De MiG-29 was de laatste jaren
al diverse malen in het Westen te
zien, onder meer op de lucht
show van Parijs waar er in 1989
een voor de ogen van de toe
schouwers neerstortte. Navo-pi-
loten die het toestel konden be
kijken. hadden bewondering
voor het ontwerp en de presta
ties, maar meenden niettemin
dat het toestel achterbleef bij de
beste Westerse gevechtsvlieg
tuigen.
Die mening hebben ze de laatste
tijd moeten bijstellen. Direct na
de Duitse eenwording begonnen
Westduitse testpiloten met uit
gebreide proefvluchten met de
(Van onze correspondent
NAIROBI - De oppositie in Madagascar heeft vrij
dag beweerd dat bij demonstraties in de stad Toa-
masina, de thuisbasis van president Didier Ratsi-
raka, ten minste twee doden zijn gevallen. Boven
dien beschuldigen de oppositiepartijen de rege
ring ervan plannen te hebben voor de arrestatie
van zeker 60 opponenten.
De oppositie zegt een officiële lijst te hebben ge
zien waarop de namen van de zestig voorkomen.
Zij heeft bovendien een beroep gedaan op de poli
tie en veiligheidstroepen in het land om zich achter
de oppositie te scharen.
De doden in Toamasina vielen toen demonstran
ten de provinciale kantoren in de stad binnentrok
ken en er grote verwarring ontstond. De oppositie
partijen hebben aangekondigd de lijken naar de
hoofdstad Antananarivo te zullen brengen en een
dag van rouw af te kondigen.
In de wereld van het Grote Geld borrelt het van de
schandalen. En in de wereld van de Grote Politiek
wankelen posities van autoriteiten, die langs be^
paalde lijnen met die financiële schandalen in ver
band worden gebracht. De Britse premier John Ma
jor heeft het afgelopen week Spaans benauwd gehad met al
les wat zich heeft afgespeeld achter de afkorting BCCI. de
inmiddels failliet verklaarde Bank of Credit and Commerce
International. Een bank, of liever: een louche organisatie, die
zich wereldwijd bezighield met witwassen van drugsgeld,;
met wapenhandel, fraude en belastingontduiking. En dat al
les zonder dat de centrale bank van Groot-Brittannië daarte
gen in actie kwam. In Japan kwam een schandaal aan het
rollen rondom het effectenhuis Nomura, dat nog wel eens
grote gevolgen kan hebben voor de financiële reputatie van
het rijkste land ter wereld. Zuid-Afrika had deze week zijrt
affaire met de geheime fondsen van de overheid aan de Zulu-
beweging Inkatha en aan andere tegenstanders van bevrij
dingsbewegingen. Kortom, de duistere financiële gedragin
gen van de heren-in-de-nette-pakken waren dagen achtereen
in het nieuws. Maar wat aan het licht kwam is waarschijnlijk
niet meer dan een fractie van wat er verder in het donker aan
onoirbaars van dit kaliber gebeurt.
In de komkommertijd van de zomervakanties zal menig
een waarschijnlijk nog meer dan anders de draagwijdte
van deze internationale schandalen ontgaan. Zoals dat enke-;
le jaren terug bij de beurskrach in Tokio. New York, Londen,
Amsterdam en andere financiële centra in de wereld het ge-'
val was, lijkt ook nu de interesse zich te beperken tot mensen;
die hun baan kwijt raken en gedupeerden die hun geld zien
verdwijnen. Voor de doorsnee-burger met meer leningen dan
tegoeden op de bank is al dit gerommel in de internationale!
financiën te ingewikkeld en te ver weg. Overzichtelijker toe-;
standen als de Zeeuwse belastingaffaire scoren hoger in pu
bliek misbaar. Dat is jammer, want daardoor ontstaat het
gevaar dat de criminaliteit in de wereld van het Grote Geld,
weer even snel onder de mat word geveegd als ze boven tafel
kwam. Bovendien is er het risico, dat we met z'n allen de mil
joenen- en miljardenzwendel - die vroeg of laat zijn invloed:
heeft op de eigen samenleving - als een gegeven accepteren.
En dan raken we juist steeds verder van huis.
In kringen van de Nederlandsche Spoorwegen heersen af
en toe merkwaardige ideeën over hoe de eigen tekorten
weg te werken. Frappant voorbeeld daarvan is de suggestie
van topman Tieleman in het economenblad ESB. Die komt
erop neer: verplicht elke automobilist om een combikaart
van 250 of 300 gulden per jaar aan te schaffen, die hem/haar
aldus sommeert om van de trein gebruik te maken; het gat in
de NS-begroting is dan meteen gedicht. Zo'n gedachte van
publiekelijk schrapen hoort thuis in het spoorboekje van de
wat al te simpele oplossingen voor de problemen waarmee
het openbaar vervoer kampt zonder er zelf iets tegenover
hoeven te stellen. Zolang NS nog niet eens kans ziet om het
huidige aanbod aan reizigers in de spitsuren op te vangen en
zolang diezelfde reizigers bij het minste geringste - zie afgelo
pen week - weer worden vergast op allerlei ongemakken kan
de automobilist nog maar beter niet al te veel in haar richting
'gedwongen' worden.
vdM.
(Slot van pagina 1)
wijl zij zien dat in heel Europa
honderden arbeidsplaatsen
open staan", hield advocaat mr.
F. Koers van de verpleegkundi
gen staatsraad mr. J.A.E. van
der Does voor.
De advocaat van het ziekenhuis
betoogde dat de beslissing van
hetCBA van weinig realiteitszin
getuigd. Het ziekenhuis heeft in
middels bijna 100 vacatures
voor verpleegkundigen en een
wachtlijst van 2800 patiënten,
die snel zal oplopen met nog
eens 500 als de 24 verpleegkundi
gen niet snel kunnen worden in
gezet. Daarnaast moet het zie
kenhuis op dit moment al maan
delijks 60 patiënten voor spoed
opnames de deur wijzen.
Staatsraad Van der Does gaf aan
wel voor een compromis te voe
len door de meningen te peilen
over een uitspraak waarbij de
aanvraag voor een voorlopige
voorziening van het AZVU
wordt afgewezen, maar de ver
pleegkundigen in andere zieken
huizen te werk worden gesteld.
Hij kan daarmee ondervangen
dat hij een uitspraak doet die
precedentwerking zou hebben,
maar geeft de verpleegsters de
mogelijkheid in Nederland te
blijven.
BCCI hielp bij
bemachtigen
kernbommen
LONDEN (AP) - De in opspraak
gekomen Bank of Credit and
Commerce International
(BCCI) heeft Argentinië, Pakis
tan en Libië geholpen in hun po
gingen kernwapens te bemach
tigen.
In de Verenigde Staten bracht
de krant The New York Times
vrijdag de Verenigde Naties in
verband met de BCCI. De VN
hebben daar diverse rekeningen
lopen en secretaris-generaal Ja-
vier Perez de Cuellar zou ge
bruik hebben gemaakt van een
prive-vliegtuig van een BCCI-
functionaris.
MiGs. Al direct kwamen zij te
rug met opgetogen verhalen
over de prestaties van de fraai-
gelijnde Sovjet-jager.
Nederlandse luchtmachtvlie
gers, die betrokken waren bij oe
feningen tussen de Duitse MiGs
en Nederlandse F-16's, zeiden
enkele maanden geleden al dat
de MiG-29 in bepaalde taken be
ter is dan de F-15C, het Ameri
kaanse toestel dat algemeen
werd beschouwd als het beste
gevechtsvliegtuig ter wereld.
Vooral in het luchtgevecht op
enige afstand toonde de MiG
zich herhaaldelijk superieur.
Gevechtsradar
De MiG bleek te beschikken
over een gevechtsradar die een
kopie was van de AN/APG-65-ra-
dar die in het Westen wordt ge
bruikt. De Sovjets zouden die
technologie via spionage verkre
gen hebben. De Westerse
vliegers waren vooral onder de
indruk van de manier waarop de
radar was geïntegreerd in het ra
ketlanceringssysteem. Alleen de
nieuwere Amerikaanse F-18
Hornet zou het beter kunnen
doen.
De Sovjets zien in de Westerse
lof voor hun produkt een goede
reclame, die wellicht tot meer
klanten kan leiden. De MiG is
namelijk goedkoper dan de
meeste Amerikaanse en Europe
se jagers die operationeel zijn of
nog worden ontwikkeld.
Directie: K. Scherphuis,
W. F. de Pagter en
F. van de Velde.
Hoofdredactie:
M. P. Dieleman,
algemeen hoofdredacteur;
C. van der Maas,
hoofdredacteur commentaar;
A. L. Oosthoek,
adjunct-hoofdredacteur.
Vlissingen: Oostsouburgse-
weg 10, Postbus 18, 4380 AA
Vlissingen. Tel. 01184-84000.
Steunpunt: Boekhandel
Bikker, Walstraat 94.
Middelburg: Markt 51,
4331 LK Middelburg.
Tel. 01180-81000.
Goes: Grote Markt 2, 4461 AJ
Goes. Tel. 01100-31800.
Terneuzen: Axelsestraat 16,
4537 AK Terneuzen.
Tel. 01150-94457.
Hulst: Steenstraat 6, 4561 AS
Hulst. Tel, 01140-14058.
Axel: Nassaustraat 15, 4571
BK Axel. Tel. 01155-8000
Zierikzee: Oude Haven 41,
4301 JK Zierikzee.
Tel. 01110-15380
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag van 8.00
tot 17.00 uur.
Zaterdags in Vlissingen
van 8.00 tot 10.30 uur.
Centrale redactie: Postbus 18,
4380 AA Vlissingen,
01184-84000;
's avonds op zondag t/m vrij
dag: vanaf 19.00 uur;
in het weekeinde: verwijzing
via de telefonische bood
schap op de kantoren.
Bezorgklachten: maandag
t/m vrijdag: op de kantoren
gedurende de openings
tijden; zaterdags tot 14.00 uur:
op de kantoren door de klacht
in te spreken op de band of de
verwijzing op te volgen.
Overlijdensadvertenties: tij
dens kantooruren en maan
dag- t/m vrijdagavond van
20.30 tot 22.00 uur en zondag
avond v an 20.00 tot 22.00 uur:
01184-84000. Fax 01184-70100.
Abonnementsprijzen: per
kwartaal 76,30; franco per
post 95,00; per maand
26,50; jaarabonnement
295,00; jaarabonnement
franco per post 375,00; losse
nummers maandag t/m vrij
dag 1,40, zaterdag 1,75
p.st., (alle bedragen inclusief 6
pet. btw).
Postrek.nr.: 3754316 t.n.v.
PZC ab.rek. Vlissingen.
Advertentietarieven: 149 cent
per mm; minimumprijs per
advertentie 22,35; ingezon
den mededelingen 2,5 x tarief.
Voor brieven bureau van dit
blad 5,25 meer. Volledige ta
rieven met contractprijzen op
aanvraag (alle advertentieprij
zen exclusief 6 pet. btw).
Giro: 35 93 00, Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant
B.V., Vlissingen.