Auto-import Japan aan banden Lubbers spreekt met Bush over milieu Sovjet-vliegtuig MiG nu in Duitsland verdediger Navo PZC commentaar Het Grote Geld Schrapen bij NS binnen- en buitenland Met ingang van 2000 zal EG-markt vrij zijn EG-commissie wil in vrachtauto en bus snelheidsbegrenzer Verdachte van moorden VS was mogelijk ook in Duitsland actief Doden bij betogingen Madagascar Poolse verpleegsters ZATERDAG 27 JULI 1991 ii i i i 11 ir TTT i i i i i i i rr Van onze correspondent) BRUSSEL - De Europese Ge meenschap en Japan zullen wel licht dit weekeinde een ak koord sluiten over de beperking van de groei van de Japanse au to-export naar de EG. Vrijdag schaarden hoge diplomaten zich namens de twaalf EG-lan- den achter een voorstel, dat nu alleen nog door de Japanners moet worden goedgekeurd. Die instemming wordt dit weekein de verwacht. Kern van het ontwerp-akkoord is dat Japan zijn auto-export tot het jaar 2000 mag uitbreiden tot maximaal 16,09 procent van de Europese markt. Nu is 11 pro cent van de in de EG verkochte auto's van Japanse makelij. Vanaf 2000 zou de Europese markt dan volledig vrij moeten zijn voor Japanse auto's. Dat geeft de Europese autoindustrie de tijd om zich aan te passen. De directe export van auto's uit Japan zou de komende jaren op het huidige niveau van 1,23 mil joen exemplaren per jaar bevro ren moeten worden. Daarente gen zou het aantal Japanse au to's dat in fabrieken in Europa wordt gemaakt, mogen groeien van 260.000 per jaar nu tot 1,2 miljoen in 1999. De groei zit hem voor de Japanners dus vooral in die zg. 'transplants'. De invoer van Japanse auto's wordt nu nog beperkt in Frank rijk, Italië, Spanje, Portugal en Groot-Brittannië. In alle andere landen, waaronder Nederland, worden Japanse auto's onbe perkt toegelaten. In de genoem de landen maken Japanse auto's slechts enkele procenten van het totaal uit, maar in landen als Griekenland, Denemarken, Ier land of Nederland een kwart tot de helft. De beperkingen in vooral Frank rijk. Spanje en Italië zijn eigen lijk in strijd met het EG-beginsel van de vrije markt. Vanaf 1993, als de Europese binnengrenzen wegvallen, zouden die ooglui kend toegestane beperkingen moeten verdwijnen. Maar deze landen voelen daar niets voor. Zij vrezen dat de toelating van grote hoeveelheden Japanners hun eigen autoindustrie de nek zal omdraaien. Daarom hebben vooral Peugeot, Renault, Fiat en Seat zich heftig verzet tegen de plannen de EG- markt vanaf 1993 volledig open te gooien voor de Japanse au to's. De nu gemaakte afspraken, waarover enkele jaren is onder handeld, zijn overigens ook in strijd met de regels van de we reldhandelsorganisatie GATT. Zij worden daarom ook niet als een echt akkoord vastgelegd. Over de 'transplants', ofwel de in Europa gemaakte Japanse au to's, wordt in de stukken ook met geen woord gerept. Formeel zijn dat immers Europese auto's, omdat zij in de EG, vaak met in Europa vervaardigde onderde len en door EG-werknemers worden vervaardigd. In diverse EG-landen, waaronder Neder land, staan dergelijke Japanse assemblagefabrieken. Er wordt over gezwegen omdat afspraken over beperking van de produktie in die fabrieken eigen lijk niet mag. Vooral de Fransen hebben steeds gedreigd Japanse auto's uit bijvoorbeeld de Nis san-fabriek in het Britse Sunder land te zullen weren, wat in strijd is met de EG-regels. De Britten hebben, hoewel zij ze zelf toepassen, steeds op afschaffing van de beperkingen aangedron gen. Nu de transplants toch mogen uitbreiden, hebben de Japan ners beloofd dat zij hun extra- uitvoer niet zullen concenteren op de landen waar nu nog beper kingen gelden. Door het ak koord zullen de Fransen, Italia nen en Spanjaarden toch al moe ten toestaan dat er meer Japan se auto's op hun wegen gaan rondrijden. Men schat dat het Japanse marktaandeel daar in 1999 zo'n 8 procent zal zijn. Volgens EG-cijfers zou Frank rijk in 1999 uiteindelijk 150.000 Japanners moeten toelaten, Ita lië zo'n 138.000. Spanje 79.000, Portugal 23 000 en Groot-Brit- tannië 190.000 per jaar. Mocht de totale autoverkoop in de EG sneller stijgen dan nu voorzien (15,1 miljoen stuks in 1999). dan zullen de Japanners daarvan ook kunnen meeprofiteren. Valt zij lager uit, dan moet het Japan se aandeel extra omlaag Japanse en EG-autoriteiten zul len de komende jaren toezien op de naleving van deze afspraken. De ministers van buitenlandse zaken van de twaalf zullen waar schijnlijk maandag hun defini tieve goedkeuring aan de over eenkomst geven, vooropgesteld dat de Europese Commissie dit. weekeinde het groene licht van Japan krijgt. Geschil broeikaseffect WASHINGTON (ANP) - Tijdens het bezoek in november van president Bush aan Nederland premier Lubbers, in zijn functie als voorzitter van de EG, met de Amerikaanse leider spreken over de verschillen van mening die tussen de Verenigde Staten en de EG bestaan over de VN-conferentie voor milieu en ontwikkeling (UNCED), die vol gend jaar juni in Brazilië plaatsvindt. Dat heeft minister Alders (milieubeheer) vrijdag in Washington verklaard tij dens een ontmoeting met verte genwoordigers van de Ameri kaanse milieubeweging. ,U kunt er zeker van zijn", zo hield de Nederlandse bewinds man zijn gehoor voor, „dat UN CED één van de belangrijkste gespreksonderwerpen zal zijn tijdens het bezoek van Bush aan Nederland als EG-voorzitter." De Gemeenschap en de VS ver schillen met name van mening over de aanpak van mogelijke klimaatverandering door het broeikaseffect. Alders heeft hier over deze week talrijke gesprek ken gevoerd met Amerikaanse regeringsfunctionarissen en po litici. De vertegenwoordigers van Amerikaanse niet-gouverne- mentele instanties, met wie Al ders vrijdag sprak, riepen de mi nister op bij de regering in Was hington meer aandacht te vra gen voor diép ingrijpende „insti tutionele hervormingen" die no dig zijn om wereldwijd een krachtig milieubeleid te voeren. Zo zou het idee van „milieuvei ligheid" ingebed moeten raken in het mondiale denken over vei ligheidsvraagstukken. Alders gaf aan het met deze ge dachte „volledig" eens te zijn. De milieuminister legde in dat verband ook een sterk accent op de „duidelijke steun" die gege ven moet worden aan ontwikke lingslanden, wil ook in de Derde Wereld een milieuverantwoorde economische groei mogelijk blij ken. Daarbij denkt hij niet al leen aan technische en financië le steun, maar ook aan een ver- BRUSSEL (ANP) - De EG-com missie wil dat vanaf 1 oktober 1992 vrachtwagens en autobus sen in de Gemeenschap voor zien zijn van snelheidsbegren zers. Op voorstel van EG-trans- portcommissaris Van Miert ging de commissie vrijdag ak koord met een Europese richt lijn die het gebruik van die ap paratuur voorschrijft. Voor vrachtwagens wordt de be grenzer afgesteld op 80 km per uur. Alle vrachtwagens van bo ven de twaalf ton moeten ermee worden uitgerust. Autobussen (met meer dan acht zitplaatsen en boven de vijf ton) zullen na 1 oktober volgend jaar niet harder dan 100 km per uur kunnen rij den. Vlok overweegt stappen tegen Weekly Mail (van onze correspondent JOHANNESBURG - De Zuid- afrikaanse minister van politie, Adriaan Vlok, overweegt ge rechtelijke stappen tegen het weekblad Weekly Mail. Het blad, dat vorige week onthulde dat de regering in november '89 en maart '90 geheime betalin gen aan de Zulu-beweging Inka- tha heeft gedaan, noemde de mi nister in zijn nieuwste uitgave een leugenaar. Weekly Mail schrijft dat de mi nister zondag heeft gelogen, toen hij zei dat de met Inkatha verbonden vakbondsfederatie Uwusa, die 1,5 miljoen rand (één miljoen gulden) van de regering heeft gekregen, haar uitgaven volgens de regels had verant woord. Uit geheime politiedocu- menten, in het bezit van het weekblad, blijkt dat de boek houding een grote chaos is en dat grote sommen geld spoor loos zijn verdwenen. andering in het produktie- en consumptiepatroon in de rijke industrielanden. De Nederlandse bewindsman constateerde aan het einde van zijn reis door de VS dat in de op stelling van de Amerikanen ten aanzien van met name klimaat verandering duidelijke verschil len zijn opgetreden in het afgelo penjaar. De VS erkennen nu dat klimaatverandering door het broeikaseffect een „probleem" vormt, aldus Alders, iets dat zij ruim een jaar geleden nog niet op een dergelijke wijze wensten te onderkennen. Een sterk verschil van mening tussen de EG en de Verenigde Staten blijft echter dat Washing ton weigert zich vast te leggen op duidelijk omschreven „doe len en jaartallen". Alders deed wat dat betreft een oproep aan de Amerikaanse milieubewe ging om, met haar „uitstekende reputatie in de VS en Europa", zich in te zetten voor een veran dering van de Amerikaanse po sitie. BONN (AP) - Jeffrey L. Dah- mer, de Amerikaan die deze week in Milwaukee werd gearresteerd op verdenking van massamoord, heeft tij dens zijn diensttijd in het Amerikaanse leger mogelijk ook slachtoffers gemaakt in Duitsland. De Duitse justitie zei vrijdag dat na de ontmaskering van de 31-jarigè Dahmer wordt onderzocht of hij iets te ma ken heeft met vijf onopgeloste moorden in Rheinland-Pfaltz. Dahmer was van juli 1979 tot maart 1981 lid van de medi sche dienst van een Ameri kaans pantserregiment in Baumholder in de Duitse deelstaat. De overheid gaat na of Dahmer betrokken is ge weest bij de dood van vier vrouwen en een man in Rhein land-Pfaltz in de tijd dat hij daar gestationeerd was. Ook de federale politie trekt na of Dahmer in verband kan wor den gebracht met vermiste of vermoorde personen. In de VS wordt Dahmer ver dacht van 17 moorden. Van elf slachtoffers zijn lichaamsde len in de flat van de verdachte gevonden. Donderdag werd hij officieel wegens vier moor den aangeklaagd. Verdachte Jeffrey Dahmer tijdens een zitting van de recht bank in Milwaukee terwijl de aanklacht wordt voorgelezen (foto Eugene Garcia!AFP wmmsm Een woordvoerder van de com missie wees er vrijdag op dat er in verschillende EG-landen al snelheidsbegrenzers bestaan. Andere lidstaten zijn van plan die apparatuur verplicht te stel len. Daarom is het nu het goede moment die zaak op Europees niveau te regelen, aldus de woordvoerder. Behalve veiligheids- spelen ook concurrentieoverwegingen een rol. Als straks de open Europese markt een feit is moeten alle ver voersbedrijven met dezelfde spelregels te maken hebben. An ders wordt de concurrentie ver stoord. Op 8 juli heeft de EG-commissie al een richtlijn voorgesteld waarin de technische normen voor snelheidsbegrenzers voor nieuw te bouwen vrachtwagens worden omschreven. Het is niet meer dan logisch dat die normen ook gelden voor de snelheidsbe grenzers die in al bestaande voertuigen worden ingebouwd, aldus de commissie. Volgens Van Miert heeft het aan brengen van snelheidsbegren zers veel voordelen. Niemand kan meer sneller rijden dan toe gestaan en dat betekent dat de concurrentievoorwaarden gelijk zijn. Ook wordt de verkeersvei ligheid ermee gediend, wordt het milieu minder aangetast en wordt er op het energieverbruik bespaard. Saddam zou zestig miljard uit olie hebben "geïnd" TOKYO (AP) - De Iraakse leider Saddam Husayn heeft zich meer dan dertig miljard dollar (zestig miljard gulden) aan Iraakse olieinkomsten toegeeigend. Dat heeft zijn voormalige minister van planning vorige week ge schreven aan de Amerikaanse regering en de Verenigde Na ties. Jawad Hashim, die Saddams ad viseur was voor hij in 1977 uit week naar het buitenland, zei dat het bedrag gelijk is aan het Iraakse nationaal inkomen voor de Golfcrisis. „Het is nu de plicht van de VN om hem te vragen waar het geld is", zei Hashim. Hij riep de VS en de VN op om het Iraakse staatshoofd te dwin gen om zijn verborgen rijkdom aan te wenden om de Iraakse be volking van voedsel en medicij nen te voorzien. De VN-Veilig- heidsraad overweegt de sancties tegen Irak te versoepelen om het land toe te staan voor dat doel olie te verkopen. De MiG-29 (foto archief PZC) (Van onze correspondent) BRUSSEL (GPD) - Sovjet-ge vechtsvliegtuigen in het West- europese luchtruim waren lang een zeldzaamheid. Boven het Navo-grondgebied was hun aanwezigheid onrechtmatig, tenzij ze een luchtshow kwa men opluisteren. Een al dan niet opzettelijk afgedwaalde Tupolev of MiG werd steevast onderschept, uitgebreid gefoto grafeerd en scherp in de gaten gehouden tot het toestel weer verdwenen was. Maar door de veranderingen in het oostblok zullen straaljagers van Sóvjetmakelij de komende tijd een vertrouwde verschijning worden in West-Europa, zeker in Duitsland. De Luftwaffe heeft immers besloten om 24 MiG-29's van de vroegere Oostduitse luchtmacht op te nemen in haar operationele eenheden. Duits land en de Navo worden binnen kort dus verdedigd met Sovjet- materieel. Het kan verkeren. De testpiloten van de Luftwaffe zijn zelfs zo enthousiast over de kwaliteiten van de MiG-29. dat er wel eens meer belangstelling uit het westen voor dit toestel zou kunnen komen. Voor Euro pese Navo-landen, die vaak ge klaagd hebben over hun afhan kelijkheid van de Amerikaanse wapenindustrie, is de MiG wel licht een alternatief. En voor de Sovjet-vliegtuigbouwers mis schien een onverwachte meeval ler. De 24 MiGs, die de Navo-code- naam Fulcrum (steunpunt) dra gen, vielen de Luftwaffe in de schoot na de Duitse eenwording. De Oostduitsers hadden 24 van deze luchtverdedigingstoestel len. waarvan vier in een trai ningsversie. De MiG-29 is de rug- gegraat van de Sovjet-lucht macht. en is ook in gebruik bij Polen, Hongarije en Tsjechoslo- wakije, alsmede Irak, Cuba en Noord-Korea. Bewondering De MiG-29 was de laatste jaren al diverse malen in het Westen te zien, onder meer op de lucht show van Parijs waar er in 1989 een voor de ogen van de toe schouwers neerstortte. Navo-pi- loten die het toestel konden be kijken. hadden bewondering voor het ontwerp en de presta ties, maar meenden niettemin dat het toestel achterbleef bij de beste Westerse gevechtsvlieg tuigen. Die mening hebben ze de laatste tijd moeten bijstellen. Direct na de Duitse eenwording begonnen Westduitse testpiloten met uit gebreide proefvluchten met de (Van onze correspondent NAIROBI - De oppositie in Madagascar heeft vrij dag beweerd dat bij demonstraties in de stad Toa- masina, de thuisbasis van president Didier Ratsi- raka, ten minste twee doden zijn gevallen. Boven dien beschuldigen de oppositiepartijen de rege ring ervan plannen te hebben voor de arrestatie van zeker 60 opponenten. De oppositie zegt een officiële lijst te hebben ge zien waarop de namen van de zestig voorkomen. Zij heeft bovendien een beroep gedaan op de poli tie en veiligheidstroepen in het land om zich achter de oppositie te scharen. De doden in Toamasina vielen toen demonstran ten de provinciale kantoren in de stad binnentrok ken en er grote verwarring ontstond. De oppositie partijen hebben aangekondigd de lijken naar de hoofdstad Antananarivo te zullen brengen en een dag van rouw af te kondigen. In de wereld van het Grote Geld borrelt het van de schandalen. En in de wereld van de Grote Politiek wankelen posities van autoriteiten, die langs be^ paalde lijnen met die financiële schandalen in ver band worden gebracht. De Britse premier John Ma jor heeft het afgelopen week Spaans benauwd gehad met al les wat zich heeft afgespeeld achter de afkorting BCCI. de inmiddels failliet verklaarde Bank of Credit and Commerce International. Een bank, of liever: een louche organisatie, die zich wereldwijd bezighield met witwassen van drugsgeld,; met wapenhandel, fraude en belastingontduiking. En dat al les zonder dat de centrale bank van Groot-Brittannië daarte gen in actie kwam. In Japan kwam een schandaal aan het rollen rondom het effectenhuis Nomura, dat nog wel eens grote gevolgen kan hebben voor de financiële reputatie van het rijkste land ter wereld. Zuid-Afrika had deze week zijrt affaire met de geheime fondsen van de overheid aan de Zulu- beweging Inkatha en aan andere tegenstanders van bevrij dingsbewegingen. Kortom, de duistere financiële gedragin gen van de heren-in-de-nette-pakken waren dagen achtereen in het nieuws. Maar wat aan het licht kwam is waarschijnlijk niet meer dan een fractie van wat er verder in het donker aan onoirbaars van dit kaliber gebeurt. In de komkommertijd van de zomervakanties zal menig een waarschijnlijk nog meer dan anders de draagwijdte van deze internationale schandalen ontgaan. Zoals dat enke-; le jaren terug bij de beurskrach in Tokio. New York, Londen, Amsterdam en andere financiële centra in de wereld het ge-' val was, lijkt ook nu de interesse zich te beperken tot mensen; die hun baan kwijt raken en gedupeerden die hun geld zien verdwijnen. Voor de doorsnee-burger met meer leningen dan tegoeden op de bank is al dit gerommel in de internationale! financiën te ingewikkeld en te ver weg. Overzichtelijker toe-; standen als de Zeeuwse belastingaffaire scoren hoger in pu bliek misbaar. Dat is jammer, want daardoor ontstaat het gevaar dat de criminaliteit in de wereld van het Grote Geld, weer even snel onder de mat word geveegd als ze boven tafel kwam. Bovendien is er het risico, dat we met z'n allen de mil joenen- en miljardenzwendel - die vroeg of laat zijn invloed: heeft op de eigen samenleving - als een gegeven accepteren. En dan raken we juist steeds verder van huis. In kringen van de Nederlandsche Spoorwegen heersen af en toe merkwaardige ideeën over hoe de eigen tekorten weg te werken. Frappant voorbeeld daarvan is de suggestie van topman Tieleman in het economenblad ESB. Die komt erop neer: verplicht elke automobilist om een combikaart van 250 of 300 gulden per jaar aan te schaffen, die hem/haar aldus sommeert om van de trein gebruik te maken; het gat in de NS-begroting is dan meteen gedicht. Zo'n gedachte van publiekelijk schrapen hoort thuis in het spoorboekje van de wat al te simpele oplossingen voor de problemen waarmee het openbaar vervoer kampt zonder er zelf iets tegenover hoeven te stellen. Zolang NS nog niet eens kans ziet om het huidige aanbod aan reizigers in de spitsuren op te vangen en zolang diezelfde reizigers bij het minste geringste - zie afgelo pen week - weer worden vergast op allerlei ongemakken kan de automobilist nog maar beter niet al te veel in haar richting 'gedwongen' worden. vdM. (Slot van pagina 1) wijl zij zien dat in heel Europa honderden arbeidsplaatsen open staan", hield advocaat mr. F. Koers van de verpleegkundi gen staatsraad mr. J.A.E. van der Does voor. De advocaat van het ziekenhuis betoogde dat de beslissing van hetCBA van weinig realiteitszin getuigd. Het ziekenhuis heeft in middels bijna 100 vacatures voor verpleegkundigen en een wachtlijst van 2800 patiënten, die snel zal oplopen met nog eens 500 als de 24 verpleegkundi gen niet snel kunnen worden in gezet. Daarnaast moet het zie kenhuis op dit moment al maan delijks 60 patiënten voor spoed opnames de deur wijzen. Staatsraad Van der Does gaf aan wel voor een compromis te voe len door de meningen te peilen over een uitspraak waarbij de aanvraag voor een voorlopige voorziening van het AZVU wordt afgewezen, maar de ver pleegkundigen in andere zieken huizen te werk worden gesteld. Hij kan daarmee ondervangen dat hij een uitspraak doet die precedentwerking zou hebben, maar geeft de verpleegsters de mogelijkheid in Nederland te blijven. BCCI hielp bij bemachtigen kernbommen LONDEN (AP) - De in opspraak gekomen Bank of Credit and Commerce International (BCCI) heeft Argentinië, Pakis tan en Libië geholpen in hun po gingen kernwapens te bemach tigen. In de Verenigde Staten bracht de krant The New York Times vrijdag de Verenigde Naties in verband met de BCCI. De VN hebben daar diverse rekeningen lopen en secretaris-generaal Ja- vier Perez de Cuellar zou ge bruik hebben gemaakt van een prive-vliegtuig van een BCCI- functionaris. MiGs. Al direct kwamen zij te rug met opgetogen verhalen over de prestaties van de fraai- gelijnde Sovjet-jager. Nederlandse luchtmachtvlie gers, die betrokken waren bij oe feningen tussen de Duitse MiGs en Nederlandse F-16's, zeiden enkele maanden geleden al dat de MiG-29 in bepaalde taken be ter is dan de F-15C, het Ameri kaanse toestel dat algemeen werd beschouwd als het beste gevechtsvliegtuig ter wereld. Vooral in het luchtgevecht op enige afstand toonde de MiG zich herhaaldelijk superieur. Gevechtsradar De MiG bleek te beschikken over een gevechtsradar die een kopie was van de AN/APG-65-ra- dar die in het Westen wordt ge bruikt. De Sovjets zouden die technologie via spionage verkre gen hebben. De Westerse vliegers waren vooral onder de indruk van de manier waarop de radar was geïntegreerd in het ra ketlanceringssysteem. Alleen de nieuwere Amerikaanse F-18 Hornet zou het beter kunnen doen. De Sovjets zien in de Westerse lof voor hun produkt een goede reclame, die wellicht tot meer klanten kan leiden. De MiG is namelijk goedkoper dan de meeste Amerikaanse en Europe se jagers die operationeel zijn of nog worden ontwikkeld. Directie: K. Scherphuis, W. F. de Pagter en F. van de Velde. Hoofdredactie: M. P. Dieleman, algemeen hoofdredacteur; C. van der Maas, hoofdredacteur commentaar; A. L. Oosthoek, adjunct-hoofdredacteur. Vlissingen: Oostsouburgse- weg 10, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Tel. 01184-84000. Steunpunt: Boekhandel Bikker, Walstraat 94. Middelburg: Markt 51, 4331 LK Middelburg. Tel. 01180-81000. Goes: Grote Markt 2, 4461 AJ Goes. Tel. 01100-31800. Terneuzen: Axelsestraat 16, 4537 AK Terneuzen. Tel. 01150-94457. Hulst: Steenstraat 6, 4561 AS Hulst. Tel, 01140-14058. Axel: Nassaustraat 15, 4571 BK Axel. Tel. 01155-8000 Zierikzee: Oude Haven 41, 4301 JK Zierikzee. Tel. 01110-15380 Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur. Centrale redactie: Postbus 18, 4380 AA Vlissingen, 01184-84000; 's avonds op zondag t/m vrij dag: vanaf 19.00 uur; in het weekeinde: verwijzing via de telefonische bood schap op de kantoren. Bezorgklachten: maandag t/m vrijdag: op de kantoren gedurende de openings tijden; zaterdags tot 14.00 uur: op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen. Overlijdensadvertenties: tij dens kantooruren en maan dag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22.00 uur en zondag avond v an 20.00 tot 22.00 uur: 01184-84000. Fax 01184-70100. Abonnementsprijzen: per kwartaal 76,30; franco per post 95,00; per maand 26,50; jaarabonnement 295,00; jaarabonnement franco per post 375,00; losse nummers maandag t/m vrij dag 1,40, zaterdag 1,75 p.st., (alle bedragen inclusief 6 pet. btw). Postrek.nr.: 3754316 t.n.v. PZC ab.rek. Vlissingen. Advertentietarieven: 149 cent per mm; minimumprijs per advertentie 22,35; ingezon den mededelingen 2,5 x tarief. Voor brieven bureau van dit blad 5,25 meer. Volledige ta rieven met contractprijzen op aanvraag (alle advertentieprij zen exclusief 6 pet. btw). Giro: 35 93 00, Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B.V., Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 3