Peugeot zoekt heil in kleine en ruime auto Systeemparkeren oplossing voor verstopte binnensteden Kansenboom is een geremde groeier PZC Lekke banden zijn bijna verleden tijd vrije tijd 27 Franse mini hypotheek ZATERDAG 27 JULI 1991 Niets is zeker, ook niet in dit autoleven. Wie mocht denken dat de opvolger van de Peugeot 205 definitief 105 gaat heten, moet tot de IAA in september nog geduld hebben. Pas dan is zeker of enige tijd naast de 205 de nieuwe Peugeot 105 zal excelleren. Dat de 205, in ons land marktleider in zijn klasse, verdwijnt, is althans voorlopig niet juist. PSA- directeur Calvet zegt dat er tot 1995 vraag naar deze auto zal zijn. De 205 verkoopt nog steeds uit stekend, tot eind vorige maand ruim 9000 stuks, overeen komend met een marktaandeel van 3,06%. Vorig jaar lag dat met 3,35% iets hoger. Naaste concur renten in Nederland zijn Opel Cor- sa (2,22%) en Renault Clio (2,27%). Mogelijk dat Peugeot om voor noemde redenen een tweedeling in de klasse aanbrengt. Enerzijds de 355 cm korte en gewone 205 voor 'low-budget'maar niettemin com- fortabel vervoer. Aan de andere kant de bestaande versie die 15 cm langer is en super-de-luxe is uitge rust. Op de Salon van Parijs heb ben we al kennis kunnen maken met iets dergelijks in de vorm van een Peugeot 205 Gentry. Voorzien van lederen bekleding, elektrische bediening, getint glas en ander fraais, moet dat het luxe leventje van de 205 verlengen. De 105 - voor het gemak houden we die. typering maar even aan - staat op het chassis van de Citroen AX en beschikt over de meest re cente techniek van de ZX. Dat laatste model is de auto die het gat tussen de AX en de BX dicht en vanaf 6 september hier te koop is. Over een paar jaar, als de ZX 'ge- settled' is, komt de nieuwe sedan van Peugeot met de naam 306. Dan loopt de produktie van de luxe 205 af en is ook de 309 aan vervanging toe. Rond 1995 ontstaat dan de lijn 105, 306,405 en 605 van het Franse leeuwemerk. Omdat bij de 105 de wielen op de uiterste hoeken staan, zal deze nieuwe voorwielaangedreven stadsauto het gezin met kleine kin- Het is duidelijk dat een autofabrikant is geïnteresseerd in de toe komst van auto's. Vandaar dat hij zich bezighoudt met de ontr wikkeling van een gezamenlijke aanpak van het verkeer. Want alleen gemeenschappelijke inspanningen kunnen de oplossing bieden voor de dualiteit van individuele en algemene mobiliteit. Tegenwoordig staat een auto het meest in de stad. Of voor een kruis punt, in de file of als je geluk hebt op een parkeerplaats. Daarom weerklinkt steeds vaker de roep: 'Auto's de stad uit'. De auto uit de stad weren betekent eveneens het leven uit de stad halen. Daarom heeft de ontwikkelingsafdeling bij Volkswagen een oplossing voorgedragen: 'Systeemparkeren'. Dat moet leiden tot een nieuwe parkeerorganisatie die rekening houdt met individuele wen sen, zonder van steden één grote parkeerplaats te maken. Het idee van Volkswagen is niet méér parkeerplaatsen, maar het huidige be stand beter benutten. Dat gaat het best als het individuele verkeer optimaal aansluit op het lokale openbare vervoer. Parkeerplaatsen in de binnenstad zijn uitsluitend voor inwoners, ge handicapten, kortparkeerders en leveranciers. Wie in de stad werkt en met de auto komt, parkeert aan de rand van de city op de terreinen bij voetbalstadions, expohallen en dergelijke. Plaatsen waai' tot nu toe alleen in het weekeinde gebruik van wordt gemaakt. Van daar brengen comfortabele kleine 'business-bussen' de autorijders tot aan het voetgangersgebied. Wie voor zaken in de stad moet zijn, inkopen wil doen of als toerist komt: zij gebruiken de aantrekkelijke P+R-terreinen aan de stads rand en rijden met het dan niet zo druk bezette openbaai' vervoer de stad in. Bij deze langparkeer-terreinen zijn voldoende service-moge lijkheden die het eventuele wachten op het stadsvervoer zinvol ma ken. Te denken valt aan boekwinkel, stads-info, benzinepomp, was- straat en cafetaria. Gestapeld VW denkt aan een nieuwe toepassing van de ruimtebesparende par- keerflats. Daarin worden de auto's via liftsystemen 'op elkaar gesta peld'. De auto wordt op een platform gereden dat een eigen code heeft. Met het invoeren van eén chipkaart in de parkeer-automaat wordt de auto geheel automatisch naar een vrije plaats geschoven. Met dezelfde kaart wordt aansluitend het vervoer met tram, bus of metro naai' de binnenstad betaald. De winkels die zijn aangesloten op een inkoop-distributie-dienst zorgen dat de klanten niet met zwa re of omvangrijke boodschappen hoeven te slepen. Met behulp van de chipkaart worden de inkopen gecodeerd en naar de betreffende parkeerflat verstuurd. Na het bezoek aan de binnen stad krijgt de autorijder op de chipkaart zijn auto weer 'uit het rek'. Hij rijdt daarmee naar een speciale uitgiftebalie in de parkeerflat en neemt de gekochte goederen in ontvangst na invoer van wederom die chipkaart. Volkswagen wil naar een geïntegreerde aanpak van eigen en open baar vervoer. De verdeling van de stad kent drie parkeerringen, de binnenste voor onder meer bewoners, de twee buitenste voor mensen die in de stad werken en voor bezoekers. deren redelijk ruim vervoer bie den. De tamelijk rechtopstaande achterzijde en de vlakliggende rui ten staan borg voor een gunstige Cw-waarde. De 105 heeft onmis kenbaar de 205-stijl meegekregen, wie weet met een zelfde succesvol le verkoop. Dan heeft directeur Calvet ander maal bewezen in staat te zijn met eigen middelen het PSA-concern nog winstgevender te maken. Re nault probeerde het slinks te red den met staatssteun, maar daar te kende Peugeot bij de Europese Commissie protest tegen aan. In middels heeft Renault wel de Clio als 'Auto van het Jaar' goed in de markt weten te zetten. Deze auto staat echter op een 20 cm grotere wielbasis dan de nieuwe Peugeot 105. Franse mini Kennelijk ziet PSA rneer heil in kleinere auto's met betrekkelijk veel binnenruimte. De Franse mini is met de komst van veel kleine Ja panners na '92 wellicht ook nood zakelijk om het aandeel op de thuismarkt te behouden. Dergelij ke auto's zijn bij ons immers ook razend populair. Voor de motoren in de 105 hoeft Peugeot niet te winkelen, gezien de rijkgevulde magazijnen waaruit geput kan worden. In de basisver sies vinden we de 1.0 en 1.1 ltr mo toren, goed voor 45 en 60 pk. In de huidige 205 Junior en Accent zijn dit bij ons de meest gevraagde krachtbronnen. Voor de hogere re gionen van de vier niveaus waarin de 105 hier wordt aangeboden zijn de 1.4 en 1.6 ltr motoren gereser veerd. De kleine 3-deurs Peugeots. vanaf tweede week oktober hier le verbaar, zullen beginnen met een prijs van ongeveer 18 mille. Siem Leeuwenkamp Hoewel de Clerodendrum, of kansenboom, van het vroe ge voorjaar tot achter in de zomer op een lichte standplaats in de huiskamer zijn opvallende bloe men toont, zie je hem toch niet zó veel. Het blijft een bijzondere ka merplant, die eigenlijk als klim plant 'geboren' is. Wie de kansenboom in de kas heeft staan, merkt dat hij wel vier meter lange ranken maakt! De kweker heeft de plant tijdens de groei regelmatig getopt en met de remstof Reducymol bespoten. Daardoor ontstond het bossige aanzien met de vele bloemen. Bo vendien heeft hij de plant zo ver duisterd, dat ze in een bepaalde periode niet meer dan acht uren daglicht heeft gezien. Dit heeft de gelijkmatige aanwezigheid van bloemen tot gevolg, waar u ple zier van kunt hebben. Vroeger, toen de plant nog Clero- dendron heette, werd ze als klim plant beschreven. Ze komt ook uit een geslacht van struiken, bo men en klimplanten. Er zijn wel 560 soorten, die voornamelijk in de tropen voorkomen. De bloei - wijze Clerodendrum thomsoniae bestaat uit groenig witte kelk blaadjes die zich om de rode kroonbuis terugbuigen. Uit die tot een buisje vergroeide kroon- bladeren steken lange witte meeldraden. De plant is ge noemd naar de Engelse zende ling Thomson, die in 1861 zo'n plant naar Engeland stuurde, waar hij al gauw in plantenserres en kassen verscheen. Waar komt de naam 'kansen boom' vandaan? De wetenschap pelijke naam is ontleend aan de Griekse woorden klèros, wat (nood)lot betekent, en dendron (boom). Van deze kansenboom bestaan zowel geneeskrachtige als giftige exemplaren, waaruit alleen de expert de juiste kan kie zen. Een andere uitleg van het Griekse kleros is: steen waarop een naam geschreven is, die als De kansenboom komt het best tot zijn recht als solitair (foto GPD) lot werd gebruikt. Misschien hadden die stenen wel de vorm van het blad van de kansen boom. De kansenboom vraagt een lich te standplaats, maar niet direct in de zon. Tijdens de groei- en bloeiperiode moet de potkluit vochtig blijven. Eenmaal per week wat plantenvoedsel in het gietwater doen. Eventuele lange ranken kunt u leiden naar waar u ze wilt hebben. Na de bloei wil de plant de winterrust ingaan. Ze krijgt dan wat minder water en ze zal veel blad laten vallen. De beste wintertemperatuur ligt tussen de 10 en 15 graden. Eind februari snijdt u de takken sterk terug, als u nieuwe groei be speurt. Dit is ook de beste tijd om de kansenboom te verpotten in nieuwe potaarde. Deze mengt u met scherp zand en wat klei of droge koemest. U doet er goed aan de bladeren vaak te be sproeien met niet-kalkhoudend water. Tijdens de rustperiode geeft u de plant natuurlijk geen mest. Die rusttijd moet de plant in staat stellen nieuwe bloeik- noppen aan te leggen. Er zijn enkele soorten, afkomstig uit Japan en China, die een plaatsje in de tuin waard zijn. Ze zijn namelijk min of meer winter hard. In een béétje winter vriezen de takken echter wel in, zodat u ze in het voorjaar terug moet snoeien, waarna ze weer vrolijk uitlopen. Kies vooral een beschutte, zonni ge plek uit om de Clerodendrum trichotomum te planten. Ze komt het best tot haar recht als solitair, uitgroeiend boven lage bodembedekkers. Daar kan ze wel vier meter hoog worden. De bloemen hebben veel weg van die van de kansenboom uit de huis kamer, maar hier is de bloem wit, omgeven door karmijnrode kelk bladeren. Ze verschijnen in au- gustus-september, waarna de blauwgrijze vruchten zich aan dienen, die later zwart worden. Beter tegen de winterkou be stand is de variéteit 'fargesii' waarvan de kelk iets minder rood is. Deze is echter wel opgezwollen en daarop contrasteren de blau we vruchten bijzonder mooi. Via het tuincentrum of bij de boom kweker zijn ze verkrijgbaar. Behalve de bijzondere bloeiwijze, die per soort wat uiterlijk betreft echter danig kan verschillen, hebben de kansbomen de grote, eivormige bladeren gemeen. Ze zijn soms behaard, of aan de on derkant van klieren voorzien. Een sterk geurende kansboom voor de huiskamer is de C. philli- pinum, met mooie, witroze bloe men. Frans Wegman DE NATIONALE a op eenzame HYPOTHEEKBEURS hOOgte... ...voor hypotheekadvies of bemiddeling boven de grijze middelmaat Badhuisstraat 137 Vlissingen tel. 01184 -13900 1111111111111111M11111111 Dé rentemarklen blijven er vrijwel rimpelloos bij liggen. Wij noteer den dan ook weer geen hypotheekrentewijzigingen. Een verande ring van dit rustige beeld wordt op de korte termijn niet verwacht. Hypotheekrente per 23 juli 1991 rentepercentages netto werkelijke afsluit opgave rente bij fiscale provi- bank besparing van gedu sie in constant rende 35,75% 50% ABN spaarhyp. 5jr 1.00 9.80 5,99 3,96 spaarhyp. 10 jr 1,00 9.80 5,99 3.96 spaarhyp. 15 jr 1,00 10,20 6,28 4.19 variab. 1.00 9.60 6.56 5,08 ann. hyp. 5 jr. 1,00 9.60 6,56 5,08 ABP spaarhyp. 5 jr. 1,00 9,50 5,75 3,77 spaarhyp. 10 jr. 1,00 9,50 5,75 3,77 spaarhyp. 15 jr. 1.00 9.50 5,75 3,77 ann. hyp 1.00 9,30 6,35 4,92 ann. hyp. 10 jr 1,00 9.30 6,35 4,92 Aegon spaarhyp. 5/10 jr. 1,25 9.70 5.94 3,92 spaarhyp. 15/20 jr. 1.25 9,70 5,94 3,92 Amro spaarhyp. 2 jr. 1,00 9,80 5,94 3,90 spaarhyp. 10 jr. 1,00 9.80 5,94 3,90 spaarhyp. 15 jr. 1,00 10.20 6,24 4,14 Amev zorg-vrij-hyp. 5/10 jr. 1,25 9.70 5,93 3,92 levensverz. zorg-vrij-hyp 15/20 jr. 1,25 9,70 5,93 3,92 Bouwfonds spaarv.hyp. 1.00 9,70 5,91 3,90 Ned. Gem. spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 9,80 5,98 3,96 spaarv.hyp. rente rust 1,00 9.80 5,98 3,96 CDK-bank spaarhyp. 1.00 9.80 5,99 3,96 spaarhyp. 10 jr. 1,00 9,90 6,06 4,02 ann. hyp. 1.00 9,40 6,42 4,97 ann. hyp. 5 jr. 1,00 9,60 6,56 5,08 Centraal spaargar.hyp 5/10 jr. 0.25 9,70 5,86 3,87 Beheer spaargar.hyp. 15/20 jr. 0,25 9,70 5,86 3,87 exact-hyp. 5 r 1,25 9,50 5,79 3,80 exact-hyp. 10 r. 1,25 9.50 5,79 3,80 Centrale spaarhyp. 5 r. 1,00 9,40 5,65 3,67 Volksbank spaarhyp. II) r. 1,00 9,60 5,80 3,79 ann. hyp. 2 r. 1,00 9,20 6.28 4,87 ann. hyp. b r. 1,00 9,30 6,35 4,92 Delta Lloyd hyp.tot.plan 5/10 jr. 1,25 9,70 5,93 3,92 hyp.tot.plan 15/20 jr. 1,25 9,70 5,93 3.92 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1,00 9,80 5,90 3,86 Nationale spaarhyp. 5/10 jr 1,25 9,70 5.93 3,92 Nederlanden spaarhyp. 15/20 jr. 1,25 9,70 5,93 3,92 NMB spaarhyp. 5 r. 1,00 9,80 5,94 3,92 NMB spaarhyp. 10 r. 1,00 9,80 5,94 3,92 NMB ann. hyp 1 r. 1.00 9,50 6,49 5.03 ann, hyp. b r 1,00 9,60 6,56 5,08 Postbank spaarhyp. 5 r 1,00 9,70 5,91 3,90 spaarhyp. 7 r. 1,00 9.70 5,91 3,90 spaarhyp. 12 r 1,00 9,90 6,05 4,01 ann. hvp. 2 r. 1,00 9,40 6,30 4.87 ann. hyp. b r. 1,00 9,50 6,37 4,93 Rabo sp.opt. hyp. 3 r. 1,00 9,80 5,97 3.94 Hp.bank sp.opt hyp. 10 r. 1,00 9,80 5,97 3,94 sp.opt. hyp. stabiel 1,00 9,80 5,97 3,94 adviesrente i ann. hvp. var/1 jr. 1.00 9,40 6.42 4,97 (adviesrente) ann. hyp 4/5 jr. 1,00 9.60 6,56 5,08 Ver. Spaarb. spaarhyp. 5 jr. 1,00 9.70 5,92 3,91 Westland lage last. 7 jr. 1,00 9,50 5,74 3,76 Utrecht lage last. 14 jr. 1.00 9.50 5,74 3,76 Zwolsche za-hyp.plan 1,00 9,40 5,69 3,72 Algemeene za-hyp.plan 10 jr. 1,00 9,50 5,76 3,78 De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met gemeentegarantie. De netto werkelijke rente inwrl is gebaseerd op de tota le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-iarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000.- Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin gen enigszins af. Een speciale PRS-Iaag (Puncture Resistance System) direct on der de buitenband voorkomt in de meeste gevallen een lekke band (foto GPD) Postbodes in Zoetermeer, Apel doorn en Eindhoven hebben er duizenden kilometers mee gere den. Toeristen op de Waddeneilan den hebben ze met hun huurfiet- sen over schelpenpaden en door de bossen gesleurd. Vredestein is trots op het testresultaat: de anti- lekband doet precies waarvoor hij is ontworpen: hard blijven onder de meest barre omstandigheden. Volgens Vredestein, grootste fiets bandenfabrikant in Europa, wordt hiermee de droom van iedere fiet ser werkelijkheid. De praktijk heeft bewezen dat de anti-lekband tachtig procent minder vaak lek raakt. Anders gezegd: in vier van de vijf gevallen dat een normale band lek slaat, blijft het nieuwe ty pe band heel. Honderd procent lekvrij is uitge sloten. Tegen een venijnige glas scherf of metaalsplinter is zelfs een autoband niet bestand. Het geheim van de anti-lekband is een brekerlaag van rubber, een door Vredestein zelf ontworpen mengsel. Andere bandenfabrikan ten kiezen de kunststoffen kevlar als brekerlaag, maar de hechting daarvan op het rubber van de band kan problemen geven. De brekerlaag van rubber bete kent dat het veercomfort van de band even groot is als van een ge wone band, dat hij net zo licht rijdt en even gemakkelijk zelf te monte ren is. Natuurlijk heeft niet meer lek rij den zijn prijs. De meeste typen an ti-lekbanden van Vredestein ko men voor een bedrag van rond de veertig gulden per stuk in de win kel te liggen. Met anti-lekbanden voor kleine 20 inch-wielen aarzelt Vredestein. Ligfietsers met deze wielmaat moeten dus nog even ge duld hebben. Volgens Vredestein is de vraag naar anti-lekbanden voor alle ty pen fietswielen altijd heel groot ge weest. De fabriek rekent erop dat binnen vijf jaar driekwart van de Nederlandse fietsen met anti-lek banden is uitgerust. Theo van der Kaaij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 27