Peugeot zoekt heil in
kleine en ruime auto
Systeemparkeren oplossing
voor verstopte binnensteden
Kansenboom is een geremde groeier
PZC
Lekke banden zijn
bijna verleden tijd
vrije tijd
27
Franse mini
hypotheek
ZATERDAG 27 JULI 1991
Niets is zeker, ook niet in dit
autoleven. Wie mocht
denken dat de opvolger van de
Peugeot 205 definitief 105 gaat
heten, moet tot de IAA in
september nog geduld hebben.
Pas dan is zeker of enige tijd
naast de 205 de nieuwe Peugeot
105 zal excelleren. Dat de 205,
in ons land marktleider in zijn
klasse, verdwijnt, is althans
voorlopig niet juist. PSA-
directeur Calvet zegt dat er tot
1995 vraag naar deze auto zal
zijn.
De 205 verkoopt nog steeds uit
stekend, tot eind vorige
maand ruim 9000 stuks, overeen
komend met een marktaandeel
van 3,06%. Vorig jaar lag dat met
3,35% iets hoger. Naaste concur
renten in Nederland zijn Opel Cor-
sa (2,22%) en Renault Clio (2,27%).
Mogelijk dat Peugeot om voor
noemde redenen een tweedeling in
de klasse aanbrengt. Enerzijds de
355 cm korte en gewone 205 voor
'low-budget'maar niettemin com-
fortabel vervoer. Aan de andere
kant de bestaande versie die 15 cm
langer is en super-de-luxe is uitge
rust. Op de Salon van Parijs heb
ben we al kennis kunnen maken
met iets dergelijks in de vorm van
een Peugeot 205 Gentry. Voorzien
van lederen bekleding, elektrische
bediening, getint glas en ander
fraais, moet dat het luxe leventje
van de 205 verlengen.
De 105 - voor het gemak houden
we die. typering maar even aan -
staat op het chassis van de Citroen
AX en beschikt over de meest re
cente techniek van de ZX. Dat
laatste model is de auto die het gat
tussen de AX en de BX dicht en
vanaf 6 september hier te koop is.
Over een paar jaar, als de ZX 'ge-
settled' is, komt de nieuwe sedan
van Peugeot met de naam 306. Dan
loopt de produktie van de luxe 205
af en is ook de 309 aan vervanging
toe. Rond 1995 ontstaat dan de lijn
105, 306,405 en 605 van het Franse
leeuwemerk.
Omdat bij de 105 de wielen op de
uiterste hoeken staan, zal deze
nieuwe voorwielaangedreven
stadsauto het gezin met kleine kin-
Het is duidelijk dat een autofabrikant is geïnteresseerd in de toe
komst van auto's. Vandaar dat hij zich bezighoudt met de ontr
wikkeling van een gezamenlijke aanpak van het verkeer. Want alleen
gemeenschappelijke inspanningen kunnen de oplossing bieden voor
de dualiteit van individuele en algemene mobiliteit.
Tegenwoordig staat een auto het meest in de stad. Of voor een kruis
punt, in de file of als je geluk hebt op een parkeerplaats. Daarom
weerklinkt steeds vaker de roep: 'Auto's de stad uit'.
De auto uit de stad weren betekent eveneens het leven uit de stad
halen. Daarom heeft de ontwikkelingsafdeling bij Volkswagen een
oplossing voorgedragen: 'Systeemparkeren'. Dat moet leiden tot een
nieuwe parkeerorganisatie die rekening houdt met individuele wen
sen, zonder van steden één grote parkeerplaats te maken. Het idee
van Volkswagen is niet méér parkeerplaatsen, maar het huidige be
stand beter benutten. Dat gaat het best als het individuele verkeer
optimaal aansluit op het lokale openbare vervoer.
Parkeerplaatsen in de binnenstad zijn uitsluitend voor inwoners, ge
handicapten, kortparkeerders en leveranciers. Wie in de stad werkt
en met de auto komt, parkeert aan de rand van de city op de terreinen
bij voetbalstadions, expohallen en dergelijke. Plaatsen waai' tot nu
toe alleen in het weekeinde gebruik van wordt gemaakt. Van daar
brengen comfortabele kleine 'business-bussen' de autorijders tot aan
het voetgangersgebied.
Wie voor zaken in de stad moet zijn, inkopen wil doen of als toerist
komt: zij gebruiken de aantrekkelijke P+R-terreinen aan de stads
rand en rijden met het dan niet zo druk bezette openbaai' vervoer de
stad in. Bij deze langparkeer-terreinen zijn voldoende service-moge
lijkheden die het eventuele wachten op het stadsvervoer zinvol ma
ken. Te denken valt aan boekwinkel, stads-info, benzinepomp, was-
straat en cafetaria.
Gestapeld
VW denkt aan een nieuwe toepassing van de ruimtebesparende par-
keerflats. Daarin worden de auto's via liftsystemen 'op elkaar gesta
peld'. De auto wordt op een platform gereden dat een eigen code
heeft. Met het invoeren van eén chipkaart in de parkeer-automaat
wordt de auto geheel automatisch naar een vrije plaats geschoven.
Met dezelfde kaart wordt aansluitend het vervoer met tram, bus of
metro naai' de binnenstad betaald. De winkels die zijn aangesloten
op een inkoop-distributie-dienst zorgen dat de klanten niet met zwa
re of omvangrijke boodschappen hoeven te slepen.
Met behulp van de chipkaart worden de inkopen gecodeerd en naar
de betreffende parkeerflat verstuurd. Na het bezoek aan de binnen
stad krijgt de autorijder op de chipkaart zijn auto weer 'uit het rek'.
Hij rijdt daarmee naar een speciale uitgiftebalie in de parkeerflat en
neemt de gekochte goederen in ontvangst na invoer van wederom die
chipkaart.
Volkswagen wil naar een geïntegreerde aanpak van eigen en open
baar vervoer. De verdeling van de stad kent drie parkeerringen, de
binnenste voor onder meer bewoners, de twee buitenste voor mensen
die in de stad werken en voor bezoekers.
deren redelijk ruim vervoer bie
den. De tamelijk rechtopstaande
achterzijde en de vlakliggende rui
ten staan borg voor een gunstige
Cw-waarde. De 105 heeft onmis
kenbaar de 205-stijl meegekregen,
wie weet met een zelfde succesvol
le verkoop.
Dan heeft directeur Calvet ander
maal bewezen in staat te zijn met
eigen middelen het PSA-concern
nog winstgevender te maken. Re
nault probeerde het slinks te red
den met staatssteun, maar daar te
kende Peugeot bij de Europese
Commissie protest tegen aan. In
middels heeft Renault wel de Clio
als 'Auto van het Jaar' goed in de
markt weten te zetten. Deze auto
staat echter op een 20 cm grotere
wielbasis dan de nieuwe Peugeot
105.
Franse mini
Kennelijk ziet PSA rneer heil in
kleinere auto's met betrekkelijk
veel binnenruimte. De Franse mini
is met de komst van veel kleine Ja
panners na '92 wellicht ook nood
zakelijk om het aandeel op de
thuismarkt te behouden. Dergelij
ke auto's zijn bij ons immers ook
razend populair.
Voor de motoren in de 105 hoeft
Peugeot niet te winkelen, gezien
de rijkgevulde magazijnen waaruit
geput kan worden. In de basisver
sies vinden we de 1.0 en 1.1 ltr mo
toren, goed voor 45 en 60 pk. In de
huidige 205 Junior en Accent zijn
dit bij ons de meest gevraagde
krachtbronnen. Voor de hogere re
gionen van de vier niveaus waarin
de 105 hier wordt aangeboden zijn
de 1.4 en 1.6 ltr motoren gereser
veerd. De kleine 3-deurs Peugeots.
vanaf tweede week oktober hier le
verbaar, zullen beginnen met een
prijs van ongeveer 18 mille.
Siem Leeuwenkamp
Hoewel de Clerodendrum, of
kansenboom, van het vroe
ge voorjaar tot achter in de zomer
op een lichte standplaats in de
huiskamer zijn opvallende bloe
men toont, zie je hem toch niet zó
veel. Het blijft een bijzondere ka
merplant, die eigenlijk als klim
plant 'geboren' is.
Wie de kansenboom in de kas
heeft staan, merkt dat hij wel vier
meter lange ranken maakt! De
kweker heeft de plant tijdens de
groei regelmatig getopt en met
de remstof Reducymol bespoten.
Daardoor ontstond het bossige
aanzien met de vele bloemen. Bo
vendien heeft hij de plant zo ver
duisterd, dat ze in een bepaalde
periode niet meer dan acht uren
daglicht heeft gezien. Dit heeft de
gelijkmatige aanwezigheid van
bloemen tot gevolg, waar u ple
zier van kunt hebben.
Vroeger, toen de plant nog Clero-
dendron heette, werd ze als klim
plant beschreven. Ze komt ook
uit een geslacht van struiken, bo
men en klimplanten. Er zijn wel
560 soorten, die voornamelijk in
de tropen voorkomen. De bloei -
wijze Clerodendrum thomsoniae
bestaat uit groenig witte kelk
blaadjes die zich om de rode
kroonbuis terugbuigen. Uit die
tot een buisje vergroeide kroon-
bladeren steken lange witte
meeldraden. De plant is ge
noemd naar de Engelse zende
ling Thomson, die in 1861 zo'n
plant naar Engeland stuurde,
waar hij al gauw in plantenserres
en kassen verscheen.
Waar komt de naam 'kansen
boom' vandaan? De wetenschap
pelijke naam is ontleend aan de
Griekse woorden klèros, wat
(nood)lot betekent, en dendron
(boom). Van deze kansenboom
bestaan zowel geneeskrachtige
als giftige exemplaren, waaruit
alleen de expert de juiste kan kie
zen. Een andere uitleg van het
Griekse kleros is: steen waarop
een naam geschreven is, die als
De kansenboom komt het best tot zijn recht als solitair (foto GPD)
lot werd gebruikt. Misschien
hadden die stenen wel de vorm
van het blad van de kansen
boom.
De kansenboom vraagt een lich
te standplaats, maar niet direct
in de zon. Tijdens de groei- en
bloeiperiode moet de potkluit
vochtig blijven. Eenmaal per
week wat plantenvoedsel in het
gietwater doen. Eventuele lange
ranken kunt u leiden naar waar u
ze wilt hebben. Na de bloei wil de
plant de winterrust ingaan. Ze
krijgt dan wat minder water en ze
zal veel blad laten vallen.
De beste wintertemperatuur ligt
tussen de 10 en 15 graden. Eind
februari snijdt u de takken sterk
terug, als u nieuwe groei be
speurt. Dit is ook de beste tijd om
de kansenboom te verpotten in
nieuwe potaarde. Deze mengt u
met scherp zand en wat klei of
droge koemest. U doet er goed
aan de bladeren vaak te be
sproeien met niet-kalkhoudend
water. Tijdens de rustperiode
geeft u de plant natuurlijk geen
mest. Die rusttijd moet de plant
in staat stellen nieuwe bloeik-
noppen aan te leggen.
Er zijn enkele soorten, afkomstig
uit Japan en China, die een
plaatsje in de tuin waard zijn. Ze
zijn namelijk min of meer winter
hard. In een béétje winter vriezen
de takken echter wel in, zodat u
ze in het voorjaar terug moet
snoeien, waarna ze weer vrolijk
uitlopen.
Kies vooral een beschutte, zonni
ge plek uit om de Clerodendrum
trichotomum te planten. Ze
komt het best tot haar recht als
solitair, uitgroeiend boven lage
bodembedekkers. Daar kan ze
wel vier meter hoog worden. De
bloemen hebben veel weg van die
van de kansenboom uit de huis
kamer, maar hier is de bloem wit,
omgeven door karmijnrode kelk
bladeren. Ze verschijnen in au-
gustus-september, waarna de
blauwgrijze vruchten zich aan
dienen, die later zwart worden.
Beter tegen de winterkou be
stand is de variéteit 'fargesii'
waarvan de kelk iets minder rood
is. Deze is echter wel opgezwollen
en daarop contrasteren de blau
we vruchten bijzonder mooi. Via
het tuincentrum of bij de boom
kweker zijn ze verkrijgbaar.
Behalve de bijzondere bloeiwijze,
die per soort wat uiterlijk betreft
echter danig kan verschillen,
hebben de kansbomen de grote,
eivormige bladeren gemeen. Ze
zijn soms behaard, of aan de on
derkant van klieren voorzien.
Een sterk geurende kansboom
voor de huiskamer is de C. philli-
pinum, met mooie, witroze bloe
men.
Frans Wegman
DE NATIONALE
a op eenzame
HYPOTHEEKBEURS hOOgte...
...voor hypotheekadvies of bemiddeling
boven de grijze middelmaat
Badhuisstraat 137 Vlissingen tel. 01184 -13900
1111111111111111M11111111
Dé rentemarklen blijven er vrijwel rimpelloos bij liggen. Wij noteer
den dan ook weer geen hypotheekrentewijzigingen. Een verande
ring van dit rustige beeld wordt op de korte termijn niet verwacht.
Hypotheekrente
per
23 juli 1991
rentepercentages
netto werkelijke
afsluit opgave rente bij fiscale
provi- bank besparing van
gedu
sie in
constant
rende
35,75%
50%
ABN
spaarhyp.
5jr
1.00
9.80
5,99
3,96
spaarhyp.
10 jr
1,00
9.80
5,99
3.96
spaarhyp.
15 jr
1,00
10,20
6,28
4.19
variab.
1.00
9.60
6.56
5,08
ann. hyp.
5 jr.
1,00
9.60
6,56
5,08
ABP
spaarhyp.
5 jr.
1,00
9,50
5,75
3,77
spaarhyp.
10 jr.
1,00
9,50
5,75
3,77
spaarhyp.
15 jr.
1.00
9.50
5,75
3,77
ann. hyp
1.00
9,30
6,35
4,92
ann. hyp.
10 jr
1,00
9.30
6,35
4,92
Aegon
spaarhyp.
5/10 jr.
1,25
9.70
5.94
3,92
spaarhyp.
15/20 jr.
1.25
9,70
5,94
3,92
Amro
spaarhyp.
2 jr.
1,00
9,80
5,94
3,90
spaarhyp.
10 jr.
1,00
9.80
5,94
3,90
spaarhyp.
15 jr.
1,00
10.20
6,24
4,14
Amev
zorg-vrij-hyp.
5/10 jr.
1,25
9.70
5,93
3,92
levensverz.
zorg-vrij-hyp 15/20 jr.
1,25
9,70
5,93
3,92
Bouwfonds
spaarv.hyp.
1.00
9,70
5,91
3,90
Ned. Gem.
spaarv.hyp.
10 jr.
1,00
9,80
5,98
3,96
spaarv.hyp.
rente rust
1,00
9.80
5,98
3,96
CDK-bank
spaarhyp.
1.00
9.80
5,99
3,96
spaarhyp.
10 jr.
1,00
9,90
6,06
4,02
ann. hyp.
1.00
9,40
6,42
4,97
ann. hyp.
5 jr.
1,00
9,60
6,56
5,08
Centraal
spaargar.hyp
5/10 jr.
0.25
9,70
5,86
3,87
Beheer
spaargar.hyp. 15/20 jr.
0,25
9,70
5,86
3,87
exact-hyp.
5
r
1,25
9,50
5,79
3,80
exact-hyp.
10
r.
1,25
9.50
5,79
3,80
Centrale
spaarhyp.
5
r.
1,00
9,40
5,65
3,67
Volksbank
spaarhyp.
II)
r.
1,00
9,60
5,80
3,79
ann. hyp.
2
r.
1,00
9,20
6.28
4,87
ann. hyp.
b
r.
1,00
9,30
6,35
4,92
Delta Lloyd
hyp.tot.plan
5/10 jr.
1,25
9,70
5,93
3,92
hyp.tot.plan
15/20 jr.
1,25
9,70
5,93
3.92
Direktbank
besp.dir.hyp.
5 jr.
1,00
9,80
5,90
3,86
Nationale
spaarhyp.
5/10 jr
1,25
9,70
5.93
3,92
Nederlanden
spaarhyp.
15/20 jr.
1,25
9,70
5,93
3,92
NMB
spaarhyp.
5
r.
1,00
9,80
5,94
3,92
NMB
spaarhyp.
10
r.
1,00
9,80
5,94
3,92
NMB
ann. hyp
1
r.
1.00
9,50
6,49
5.03
ann, hyp.
b
r
1,00
9,60
6,56
5,08
Postbank
spaarhyp.
5
r
1,00
9,70
5,91
3,90
spaarhyp.
7
r.
1,00
9.70
5,91
3,90
spaarhyp.
12
r
1,00
9,90
6,05
4,01
ann. hvp.
2
r.
1,00
9,40
6,30
4.87
ann. hyp.
b
r.
1,00
9,50
6,37
4,93
Rabo
sp.opt. hyp.
3
r.
1,00
9,80
5,97
3.94
Hp.bank
sp.opt hyp.
10
r.
1,00
9,80
5,97
3,94
sp.opt. hyp.
stabiel
1,00
9,80
5,97
3,94
adviesrente i
ann. hvp.
var/1 jr.
1.00
9,40
6.42
4,97
(adviesrente)
ann. hyp
4/5 jr.
1,00
9.60
6,56
5,08
Ver. Spaarb.
spaarhyp.
5 jr.
1,00
9.70
5,92
3,91
Westland
lage last.
7 jr.
1,00
9,50
5,74
3,76
Utrecht
lage last.
14 jr.
1.00
9.50
5,74
3,76
Zwolsche
za-hyp.plan
1,00
9,40
5,69
3,72
Algemeene
za-hyp.plan
10 jr.
1,00
9,50
5,76
3,78
De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met
gemeentegarantie. De netto werkelijke rente inwrl is gebaseerd op de tota
le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden
voor een man van 30-iarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000.- Voor
vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel
den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin
gen enigszins af.
Een speciale PRS-Iaag (Puncture Resistance System) direct on
der de buitenband voorkomt in de meeste gevallen een lekke
band (foto GPD)
Postbodes in Zoetermeer, Apel
doorn en Eindhoven hebben er
duizenden kilometers mee gere
den. Toeristen op de Waddeneilan
den hebben ze met hun huurfiet-
sen over schelpenpaden en door de
bossen gesleurd. Vredestein is
trots op het testresultaat: de anti-
lekband doet precies waarvoor hij
is ontworpen: hard blijven onder
de meest barre omstandigheden.
Volgens Vredestein, grootste fiets
bandenfabrikant in Europa, wordt
hiermee de droom van iedere fiet
ser werkelijkheid. De praktijk
heeft bewezen dat de anti-lekband
tachtig procent minder vaak lek
raakt. Anders gezegd: in vier van
de vijf gevallen dat een normale
band lek slaat, blijft het nieuwe ty
pe band heel.
Honderd procent lekvrij is uitge
sloten. Tegen een venijnige glas
scherf of metaalsplinter is zelfs een
autoband niet bestand.
Het geheim van de anti-lekband is
een brekerlaag van rubber, een
door Vredestein zelf ontworpen
mengsel. Andere bandenfabrikan
ten kiezen de kunststoffen kevlar
als brekerlaag, maar de hechting
daarvan op het rubber van de band
kan problemen geven.
De brekerlaag van rubber bete
kent dat het veercomfort van de
band even groot is als van een ge
wone band, dat hij net zo licht rijdt
en even gemakkelijk zelf te monte
ren is.
Natuurlijk heeft niet meer lek rij
den zijn prijs. De meeste typen an
ti-lekbanden van Vredestein ko
men voor een bedrag van rond de
veertig gulden per stuk in de win
kel te liggen. Met anti-lekbanden
voor kleine 20 inch-wielen aarzelt
Vredestein. Ligfietsers met deze
wielmaat moeten dus nog even ge
duld hebben.
Volgens Vredestein is de vraag
naar anti-lekbanden voor alle ty
pen fietswielen altijd heel groot ge
weest. De fabriek rekent erop dat
binnen vijf jaar driekwart van de
Nederlandse fietsen met anti-lek
banden is uitgerust.
Theo van der Kaaij