De beste imitatie is een stuk dat twijfel oproept Portugal op zijn mooist Niets is meer zwart-wit PZC reportage 23 Namaak en vervalsingen Elfde Europalia-biennale voor schone kunst en cultuur Freek op tropentour ZATERDAG 27 JULI 1991 Kijk, ik maak een schilderij en hang het bij mij thuis boven de schoorsteenmantel. Jij komt langs en je vindt het een mooi schilderij dat een beetje op een Picasso lijkt. Je koopt het. Thuis op je zolderkamertje verwijder je mijn handtekening en plaats je Picasso's signatuur. Dan spreken we van een „fake". Jij hebt aan het schilderij geknoeid om het aantrekkelijker te maken. Wanneer ik echter een schilderij van Picasso welbewust kopieer, dan spreken we van „forgery", een regelrechte vervalsing." Drs Patrick van Maris van Dijk, algemeen expert bij het vei linghuis Sotheby's in Amsterdam tracht het „delicate" verschil uit te leggen tussen „fakes and forge ries", namaak en vervalsingen. Tot en met 6 september is in het Am sterdamse veilinghuis een ten toonstelling te zien die geheel en al aan dit onderwerp is gewijd, de we reld van de imitaties, de reproduk- ties en de vervalsingen. Na Am sterdam reist de tentoonstelling af naar New York. De ongeveer honderd voorwerpen van vooral porselein en aardewerk zijn voor de expositie uit Londen gekomen waar ze deel uit maken van Sotheby's „Black Museum." Eigenlijk is het geen museum, maar een collectie van twijfelach tige stukken, vergaard door de En gelsman Arthur Kiddell. Hij was de man die zestig jaar bij Sothe by's Londen werkte, en lange tijd nestor van de afdeling Keramiek en Kunstvoorwerpen was. De ver zameling „fakes en forgeries" be staat daarom voor het merendeel uit voorwerpen die Kiddell onder ogen kreeg. Aanvankelijk gebruikte hij de spullen vooral als leermateriaal bij de interne opleiding van het vei linghuis. Toekomstige experts moeten tenslotte onderscheid kunnen maken tussen „echte" en valse voorwerpen. De belangstel ling voor de imitaties bleek echter zo groot dat hij besloot een heus museum op te richten voor zijn „fa kes en forgeries." Aan vervalsingen, zo zegt ook Van Maris van Dijk, blijkt een enorme amusementswaarde vast te zitten. „Zoiets slaat aan." Niet alleen bij het (kijkers (publiek overigens. Ook rovers hebben twee weken ge leden een bijzonder grote interesse getoond door twee dagen voordat de tentoonstelling naar Amster dam zou afreizen 43 van de 148 ob jecten te stelen. De valse voorwerpen, die zich in het opslagdepot in het centrum van Londen bevonden, zijn tot op heden nog niet teruggevonden. Van de dader(s) ontbreekt nog elk spoor. Ook over de motieven van de overvallens) tast de politie nog in het duister. Tot de gestolen stukken behoort onder meer een „Meissen"-repro- duktie - genoemd naar de Meis- senfabrieken - van een beeldje van porselein uit 1750. Tot de achttien de eeuw wisten alleen de Chinezen hoe je porselein moest maken. Ene Böttger, een monnik, ontdekte het Een medewerker van het veilinghuis Sotheby's bekijkt een vervalsing van het schilderij 'Au bal du moulin de la galette'. Het origineel werd vervaardigd door Henri de Toulouse-Lautrec-Monfa (foto ANP) procédé en begon in Duitsland een fabriekje in porselein onder de naam Meissen. Op de onderkant van de kopjes en borden zette hij zijn eigen Meissen-beeldmerk, zo dat er geen misverstand over kon bestaan dat dit Europees porselein was. Het Chinese servies kwam in tussen met scheepsladingen tege lijk naar Europa. Zo kan het ge beuren dat anno 1991, het zeldza mere servies van Böttger meer waard is dan het origineel uit Chi na. De nu gestolen imitatie, die in 1880 werd gemaakt, siert de omslag van de catalogus die bij de oorspronke- lijke tentoonstelling hoort. Voor de bezoekers in Amsterdam zit er niets anders op dan zich te behel pen met een grote kleurenfoto die de samenstellers van de tentoon stelling in het veilinghuis hebben opgehangen. De imitatie, die volgens Sotheby's een waarde vertegenwoordigt van maximaal drieduizend gulden, is volgens de catalogus bijna niet van echt te onderscheiden. Alleen de prijs is anders, want een „echt" exemplaar levert bij verkoop het tienvoudige, oftewel dertigdui zend gulden op. De prijs van een „fake of forgery" ligt niet per definitie lager dan het origineel, zo leert de catalogus. Een nagemaakte „Worcester" por seleinen kop en schotel uit 1780 is anno 1991 bij voorbeeld veel meer waard dan een „origineel" exem plaar. Verwarrend De termen „echt" en „namaak" zijn trouwens buitengewoon ver warrende begrippen. Een „echt na maak" schilderij van Vermeer, ge maakt door de bekende Neder landse vervalser Han van Meege ren, werd bij voorbeeld onlangs verkocht voor bijna 150.000 gul den. Tot voor kort was het „Black Mu seum" eigenaar van deze nep-Ver- meer, die Van Meegeren na de Tweede Wereldoorlog schilderde. Sotheby's toont het delicatie verschil tussen 'fakes' en 'forgeries' (foto Cees Zorn Het doek, getiteld „The Young Christ Teaching in the Tempel", moest voor een 17de eeuws werk doorgaan. Van Maris van Dijk: „Over Van Meegeren gaat het verhaal dat hij een gefrustreerde kunstenaar was die de (kunst)wereld wilde laten zien dat hij zeker zoveel talent had als Vermeer. Hij voelde zich als kunstenaar miskend en ging de schilderijen van de Hollandse meester perfect namaken. In de ja ren dertig twijfelde niemand aan de echtheid van de doeken, zo hoog was de kwaliteit." De ver meende Vermeers van Van Meege ren werden voor niet onaanzienlij ke bedragen aangekocht door on der meer het Rijksmuseum in Am sterdam. Frustratie en gekrenkte trots vormt volgens Van Maris van Dijk dus één van de redenen om verval singen te maken. Maar, zo meent hij, de voornaamste drijfveer is toch vooral een commerciële. „Het vervalsen moet renderen. Het moet de moeite van het vervalsen waard zijn, want er gaat nogal wat werk zitten in het maken van een goede „fake." De beste Een goede „fake", of liever de beste „fake", is voor Van Maris van Dijk een voorwerp waarvan de kunst kenners zeggen dat het werk ge maakt zou kunnen zijn door een bepaalde kunstenaar. Gemaakt bij voorbeeld, op een regenachtige achternamiddag, met pijn in de buik. De beste „fake' is kortom een stuk, waarover twijfel rijst. „Voor een goed expert is het", zegt Van Mai'is van Dijk, „gesneden koek te oordelen over de echtheid van een stuk. Als de expert twijfelt, en de vervalser verwarring heeft gezaaid, dan zou je kunnen zeggen dat de vervalser goed bezig is ge weest." Een vervalsing kan ook voor „echt" worden aangezien, omdat het toevallig goed uitkomt voor de vorming van een theorie als een voorwerp echt is. Zo beweerde de Britse wetenschapper Charles Dawson nog in het begin van deze eeuw dat hij op Britse bodem de missing link had gevonden, de ont brekende schakel tussen aap en mens. De wetenschapper presen teerde schedels en botten waaruit moest blijken dat de eerste mens in Engeland was geboren. De kne vels waren echter „fake." Pas in de jaren vijftig werd Dawsons bedrog ontmaskerd. Volgens de expert van Sotheby's duurde die ontmas kering zo lang omdat Dawsons ontdekking bewees dat de baker mat van de beschaving in Enge land lag. Zo'n theorie wilden de Britten toch niet zo snel overboord zetten. Deze namaak-botten en schedels zijn niet op de tentoonstelling in Amsterdam aanwezig. Wel is een voorbeeld te zien van een „fake" voorwerp, dat zichzelf ontmasker de. In 1986 werden bij Sothèby's in Londen drie flessen port aangebo den als echte Crofts port uit 1924. Enkele dagen nadat de port bij het veilinghuis was ingebracht, ont- plofde één van de flessen. In plaats van de kostbare port bleek de in houd van de fles uit een gemene chemische rommel te bestaan. De vervalsing had zichzelf geopen baard. België maakt zich op voor de elfde Europalia-biennale voor kunst en cultuur. Na Italië, Groot-Britannie, Frankrijk, West- Duitsland, België zelve, Griekenland, Spanje, Oostenrijk en Japan is het ditmaal de beurt aan Portugal. De presentatie is zowel prestigieus als kostbaar. Naast de rijks- en regionale overheden delen zo'n zestig sponsores -voornamelijk banken, personenvervoerders en mediaconcerns- in de lusten en lasten. Het programma voorziet in ruim honderdvijftig grote en kleinere manifestaties. Het voornaamste deel daarvan gaat naar concerten en tentoonstellingen. Portugal schuift dit najaar een belangrijk deel van zijn cul tureel areaal de Europese bin nengrenzen over. Van 19 septem ber tot eind december laat het kleinste land van Iberia in ver schillende delen van België en Zeeland zijn mooiste gezicht zien. De Europese Commissie werkt daar, gelet op het succes van de vorige Europalia, graag aan mee. De tentoonstellingen omvatten het brede scala van de zeer oude tot en met de eigentijdse kun sten. Als toppers mogen gelden de Middeleeuwse kunst van Por tugal (12-e tot 15-e eeuw) in de Sint Pietersabdij van Gent, de manifestatie Feitorias, kunst ten tijde van de grote ontdekkings reizen (Museum voor Schone Kunsten, Antwerpen), de expos- tie Portugal en Vlaanderen (1550-1680) in de Musea voor Schone Kunsten in Brussel, de tentoonstelling Triomf der Ba rok in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel, een over zicht van het werk van Maria Ele na Vieira da Silva in het Museum van Moderne Kunst in Brussel en Tripticoeen eigentijds artistiek drieluik in het Museum van He dendaagse Kunst in Gent. De agenda voorziet voorts in ten toonstellingen op het gebied van architectuur en fotografie. Muziek Muziek te over. Portugese solis ten en orkesten zijn alom in Bel gië te beluisteren in werken van (onder anderen veelal weinig be kende) landgenoten. Het Orque- stra e Coro Gulbenkian treden op met het Te Deiun van Joao de Souza Carvalho in Namen, Brus sel. Antwerpen en Luxemburg Fernando Pessoa, tekening door Julio Pomar, stichting Calouste Gulbekian, Lissabon. maai- ook in het Zeeuwsvlaamse Sluis (14 september). Het sym- phonie-orkest van Sao Carlos voert het Requiem van Verdi uit in Brussel (28 november). Oude muziek is het terrein van het En semble Huelgas dat zowel in Brussel (30 september) als in de Hulster Basiliek (27 september) speelt, de groep Segréis de Lis boa speelt eveneens vroege mu ziek in Sint Kruis (24 september). Onder de solisten de pianisten Pedro Burmester (recital Ter- neuzen, 26 september). Arturo Pi- zarro. Adriano Jordao, Tania Achot. José de Sequiera Costa en António Rosado, de organisten Joaquim Simoes da Hora, Rui Paiva, Ton Koopman, Dorthy de Rooij en Gerhard Doderer, de violist Gerardo Ribeiro en de cla- veciniste Cremilde Rosado Fer- nandes. In de sector volksmuziek wordt veel andacht, besteed aan de fado. Het muziekprogramma leunt sterk aan tegen het Festi val van Vlaanderen. Een in alle afdelingen -muziek, theater, letteren, tentoonstellin gen, film, fotografie- terugkeren de naam is die van de dichter Fer nando Pessoa (1888-1935) die zich bediende van de heteroniemen Alvaro de Campos. Ricardo Reis, Alberto Caeiro en Bernardo Soa- res, Hoogtepunt is de eerder in het Parijse Centre Pompidou ge presenteerde tentoonstelling De wereld van Pessoa (Botanisch centrum, Brussel, vanaf 27 sep tember). De elfde Europalia-biennale brengt voorts een groot aantal theatervoorstellingen, symposia, radio- en tv-uitzendingen, veelta lige catalogi, nieuwe uitgaven en herdrukken. Plaatsen van han deling: Mechelen, Antwerpen, Brussel, Lier, Ukkel, Luik, Na men, Charleroi, Bergen, Aalst, Gent. Grimbergen, Leuven, Brugge, Sankt-Vith, Zonhoven, Brogue, Turnhout. St, Lambert Woluwe. Hoey, Eupen, Jodoigne, Braine-le-Comte, Sint Genesius Roode en (in Luxemburg) Dude- lange en Luxemburg-stad, in Zeeland: Terneuzen, Sluis, Hulst en Sint Kruis. Freek de Jonge (44) doet de ze maand de 'Tropentour 1991', een reeks optredens die hem naar de Antillen, Venezue la en Ecuador voert. Daarmee is hij voor het eerst na twee weer terug op de podia. In Wil lemstad. Curasao, legt hij uit waarom hij stopte en opdook in de West. De combinatie van reizen en werken bevalt me goed. Zolang er maar iets spannends ge beurt. Daarom wilde ik optre den in Venezuela en in Ecua dor, voor mij onbekend terrein. Die spanning begon ik te mis sen bij het optreden in Neder- land en daarom ben ik gestopt. Het ging me tegenstaan. 'Daar ga ik weer', dacht ik. Zelfs bij het improviseren voelde ik mijn grenzen. Toen ben ik een programma in het Engels gaan maken. Dat was veel inspire- render, een uitdaging. Ik ging ermee naai- Canada, de VS, het Verre Oosten." Opwindend „Het is opwindend dat ik nu Zuid-Amerika bezoek. Ik heb al een paar maal de recette van een voorstelling besteed aan een ontwikkelingsproject. Maar als je daar een beetje cy nisch tegenaan kijkt, denk je dat je het geld ook in de lucht had kunnen gooien en zien waar het heen dwarrelt." „Alleen rampen kunnen door hun schokeffect iets groots in gang zetten. Tsjernobyl had ei genlijk een paar duizend kilo meter westelijker moeten lig gen. Dan was er pas echt iets gebeurd ten gunste van het mi lieu." „Er zijn zelfs geen bewegingen meer die enig gewicht in de schaal leggen. De Vredesbewe ging verzandde na het wegval len van de kruisraketten. En Greenpeace en Amnesty Inter national kunnen politiek geen vuist maken. Dat is in zekere zin hun behoud, maar straks ook hun ondergang. En het so cialisme verloor zijn betekenis nadat de arbeider zijn rechten kreeg." „Ik ga straks naar Venezuela en Ecuador. Ik geloof dat het politieke klimaat er stabiel is, al zegt dat weinig over de kwa liteit van het bestuur. Dus ja, waarom in '78 zo moeilijk ge daan tegenover het Nederland se elftal in Argentinië en nu zonder veel voorstudie zelf een al-dan-niet dictatuur binnen stappen?" „Okay, Venezuela mag dan het meest democratische regime van dat continent hebben, maar over Ecuador weet ik heel weinig. In 1978 wist iedereen dat in Argentinië de mensen rechten met voeten werden ge treden. En met de Olympische Spelen in Berlijn 1936 in het achterhoofd dachten Bram en ik: 'Dat nooit meer'. We waren geloof ik zo naïëf te denken dat het ons zou lukken een boycot van de WK te forceren." „Later komen er nuances in je wereldbeeld. Je denkt dan: „Wie help ik in het zadel als ik meehelp om Videla en zijn ge neraals weg te pesten? Wat zul len ze er daar mee opschieten? Heeft macht niet altijd vuile handen? Waarmee ik niet wil zeggen dat ik dit soort acties nu heilloos vindt." „Als de volgende WK in China zou worden gehouden zou ik ze ker met een boycot sympathi seren, al zou ik niet meer hel pen die te organiseren. Nog los van het feit dat ik een vieze smaak in mijn mond krijg om dat alleen boycot tegen linkse dictauren een kans van slagen hebben: Melbourne '56, Mos kou '80. Sinds '78 heb ik geleerd nuanceringen aan te brengen." Euforie „Ik herinner me dat nog heel goed, die euforie die over ons kwam bij het gevoel min of meer de voorlopers te zijn van een generatie. Totdat ik inzag dat je eigenlijk tegenover een zaal met driehonderd indivi duen stond, waarvan mis schien tien procent verheven gedachten koesterde bij wat jij stond te oreren, de rest kwam gewoon om te lachen. Dat besef was tegelijk een nederlaag en een overwinning, leidde tot be rusting en opluchting." „En als het dus straks in Ecua dor niet pluis blijkt te zijn, dan weet ik dat ik daar alleen maar van kan leren. En dan geloof ik niet dat de mensen daar slech ter af zijn door de komst van een harkelijn uit Nederland. Ik kan me nu voorstellen dat ik naar Zuid-Afrika zou gaan. Niets is meer zwart-wit." „Het machtige van reizen is voor mij dat ik me weer bewust word van die Europese bril waardoor ik de wereld bekijk. Als we de moeite hadden geno men om hier even te luisteren naar de Indianen voor we ze over de kling joegen en kennis hadden genomen van hun cul tuur, met zijn eerbeid voor Moeder Aarde en direct van de natuur afgeleide waarden, dan zou de wereld er anders uit heb ben gezien, met naast de Ame rikaanse. de Europese, de Azia tische en de Middenoost-cultu ren ook nog het Indiaanse aan deel. Onderling respect tussen al die culturen zou de mens heid op een hoger plan kunnen brengen. Maar ik vrees dat CNN ons cultureel voorland wordt." Concentratie „De teksten voor mijn theater programma's studeer ik niet in. Repeteren zonder publiek kan ik niet: dan komt er mets uit. Ik werk met 'steekwoorden'. Als ik merk dat iets gewaagds te hebben gezegd, ga ik daar ver der op in. tot het publiek zijn interesse verliest, zoals een kind uitgekeken raakt op een stuk speelgoed. Dan pak ik weer iets anders." „Als het goed gaat, brengt ook het publiek concentratie op. Valt het eigen belang weg, heb ben we samen een enkel be lang. Dat lukt niet altijd. Op een gala-avond hier had ik voor de pauze driehonderd ego's te genover me Ze moesten in de pauze eerst tegen elkaar zeg gen dat het okay was om het leuk te vinden, voordat we er in de tweede helft samen iets van konden maken." „Een van de belangrijkste re denen om de roman 'Neerlands Bloed' te schrijven is, dat ik eens wilde ontsnappen aan al die rare theaterwetten. Je werkt in je eentje in een enorme leegte, zonder direct contact met een publiek dat je kunt sturen of dat mij stuurt. Een heel aparte spanning. Met als extra bevrediging dat ik door het schrijvén leer los te komen van de tirannie van de lach." Duik „Voor mij is de vergelijking tus sen theater maken en een ro man schrijven die tussen snor kelen en diepzeeduiken. Thea ter blijft oppervlakte, enter tainment. Niet dat ik in die ro man mijn theaterafkomst ver loochen. Ik hou nu eenmaal van pathetiek; een soort hoog- dravenheid. Ik zou het niet an ders of beter kunnen dan ik het heb gedaan." Dylan „Variatie is broodnodig, an ders word je zo'n oude rocker die steeds maar weer zijn gitaar om zijn nek hangt, omdat hij geen ander kunstje kent en zich anders thuis doodverveelt. Kijk naar Bob Dylan, weinig musici hebben zo'n invloed op me gehad. De spirit, de ar rogantie, die hij vroeger uit straalde. Maar ik heb zijn laat ste optreden in Nederland ge zien: vreselijk, die man is ver suft. Zijn tragiek is dat hij niet kon ontsnappen aan de om standigheden die hem zo groot hebben gemaakt. Ik herken datje wordt als vanzelf het me dium van een stroming." Peter Dicker Freek de Jonge: Tsjernobyl had eigenlijk een paar duizend kilo meter westelijker moeten liggen foto Peter Elenbaas)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 23