Enorme drukte op Gentse Feesten Festival blijft een gedurfd evenement Een werkelijk nieuwe Mozart fEStivaL nieuwe MUZIEK A. Danckaert wint wedvlucht uit Tours Goese Kadefeesten beginnen donderdag streek 4 Optocht luidt tiendaags festijn van lol en leut in MAANDAG 22 JULI 1991 Sb«v j Van een medewerker) TOURS/MIDDELBURG - Aan de wedvlucht uit Tours namen 3639 duiven deel. De duiven werden zaterdagmorgen om 7.25 uur gelost met zuid-westen wind. Mevrouw A. Danckaert- de Maat uit Sint Jansteen klok te haar winnende duif om 13.41 uur. De duif haalde een snelheid van 1316 meter per minuut. Haar tweede duif arriveerde om 13.52 uur en om 14.23 uur had ze op een afstand van 495 kilome ter zeven van de acht duiven thuis. A. van Helsland uit Hulst werd tweede; zijn duif maakte een snelheid van 1316 meter, W. Ele- geert uit Koewacht en de comb. Thijs-de Wit uit St. Jansteen completeerden het succes van Kring Oost-Zeeuwsch-Vlaande- ren. Aan de wedvlucht uit Marseille namen circa 250 Zeeuwse duiven deel. Zaterdagmorgen rond 7 uur werden de duiven gelost en zondagmorgen was Seef- Koch uit Terneuzen, (Koch-Riemens) met dezelfde duif als vanuit Pau de eerst gemelde in Zeeland om 6.18 uur. Jan Verwijs uit St.Phi- lipsland klokte om 7.16 uur. ter wijl M. van Hekken uit Kloetin- ge. H. Calon uit Hoofdplaat en Comb. Radings uit Souburg de kop van de Zeeuwse uitslag zul len vormen. Vroegste meldingen Tours. 3639 dui ven Mevrouw A. Danckaert- de Maat. St Jansteen. 13.41u/1352uur - 1316/1280 meter; A. van Helsland, Hulst. 13.43u/1314u; W Elegeert 13.41u/1300m; Comb. Thijs-de Wit. St. Jansteen, 13.46u/1299m.; Comb. Jeremiasse en Zn, Wemeldinge, 14.05/1295m; Johan Verhaagen, Evenementen AXEL Markt, 9-18 uur: Mara- thonmarkt; CLINGE - Kermis; DOMBURG Openluchtthea ter, 20 uur: Concert Black Umfo- losi uit Zimbabwe; KAMPERLAND Dorpshuis, 20-24 uur: Disco m.m.v. Fix; KORTGENE - Kermis; MIDDELBURG Molenwater, 9.30-17 uur: Miniatuur Walche ren; RENESSE Strandpaviljoen De Zwaluw, 12-17 uur: Zeekajak ken; Schelpenterrein, 17-21 uur: Spektakeldag met o.a. spring- VLISSINGEN - Bellamypark, 14-17.30 uur: Reptielenzoo; St. Jacobstoren, 10-12 en 14- 16.30 uur: Beklimmen en bezich tigen toren; Rijwielcentrale (Koudekerkse- weg 51), 18-19 uur: Start eerste dag avondfïetsvierdaagse (25 of 50 km.); Boulevard, 18.30 uur: Prestatie loop; VROUWENPOLDER - Gerefor meerde kerk, 20 uur: Orgelcon cert Charles de Wolff; WESTKAPELLE - Markt, 20 uur: Klederdrachtshow door ZIERIKZEE - Scheldestraat, 20 uur: Optreden autostunt- team 'Les Aranis'; BERGEN OP ZOOM - Roxy I, 14 uur: Teenage mutant ninja turtles II; 20 uur: Fire birds; Ro xy II. 14 uur: The hard way; 20.15 uur: Marked for death; Cinemac- tueel I, 14, 19 en 21.30 uur: Hud son Hawk, 12 jr.; cinemactueel II. 14,19 en 21.30 uur: The naked gun 2 1/2, a.l.; Cinemactueel III, 14 uur: Assepoester, a.l.; 19 uur: In bed with Madonna, a.l.; 21.30 uur: The silence of the lambs. 16 jr.; GOES - Grand, 20 uur: The hard way; HULST De Koning van Enge land, 19 en 21.30 uur: The naked gun 2 1/2, a.l.; 19 en 21.30 uur: Hudson Hawk, a.l.; 19 uur: Mer maids, a.l.; 21.30 uur: Not wi thout my daughter, a.l.; 19 en 21.30 uur: Nobody's perfect, a.l.; MIDDELBURG - Electro, 20.30 uur: The Doors; Schuttershof, 20.30 uur: Una Giornatk Partico- lore; TERNEUZEN Luxor, 20 uur: In bed with Madonna; 20 uur: The Doors; VLISSINGEN - Alhambra I, 19 en 21.30 uur: Naked gun 2 1/2; Al hambra II. 19 en 21.30 uur: Hud son Hawk; Alhambra III, 19 en 21.30 uur: King Ralph; Alham bra IV, 19 uur: Teenage mutant ninja turtles H; 21.30 uur: Green- card; Ten toons tellingen AARDENBURG Museum, 13-17 uur: 'Pilgremme tot Arden- buerch' (t/m aug.); BRESKENS Visserijmuseum, 10-12 en 15-17 uur: Diverse expo sities met foto's en maquettes; BROUWERSHAVEN - Streek museum De Vergulde Garnaal, 9-12 en 13.15-17 uur: Brouwers haven berijmd, klederdracht en houtsnijwerk (t/m 30/9); GOES Gemeentearchief, 10- 12 en 13-17 uur: 'Geen kunst aan', werken diverse kunste naars (t/m 12/10); Vesten van Goes, buitenexposi tie: 'Op water gebouwd' door 9 kunstenaars (t/m sept.); Molenplein (buiten), dagelijks: Project 'Trechter5' (t/m 9 aug.); HEILLE Landbouwmuseum, 10-12 en 13-17 uur: Oude land bouwwerktuigen; Goes. 14.01u/1294m; L. Kerckhaert. Boschkapelle. 13.55u/1284m. H. van de Veeke, Westdoi-pe, 13.44u/1282m. J. Giele. Axel, 13.50u/1273m: H. Ca lon. Hoofdplaat. 13.52u/1269m: G. Dusarduyn Gz„ Groede, 13.51u/ ,1269m; A. Mieras. Wemeldinge. 14.14ui'1268m; H. Pa au we. Yerseke. 14 13u/1267m: Osw.- Haers. Philippi ne. 13.58u/1264m; J. Hinderks, Vrou wepolder, 14.10u/1261m. Geirnaert- de Betuwe. Sas van Gent. 13.48W 1261m; T, de Bruine. Philippine. 13.52u/1258m; Comb de Smet. IJzen- dijke. 13.52u/1258m: M. van Iwaar- den. Kruiningen. 14.12u/1258m; M. Buysse. Oostburg. 13.50u/1255m; Comb. Bakker. Middelburg. 14.06u/ 1253m; A. Arens. Spui. 13.58u/1253m: J. Kools. Cadzand. 13.52u/1252m: E. van Ertvelde, Hansweert, 14.13u/ 1252m; E. de Wever, Schoondijke. 13.56u/1251m; G. Tas. Waterland kerkje. 13.51u/1251m. Joh de Smet, Oostburg, 13.53u/1245m; Comb, de Regt, Biervliet. 13.58u/1244m; Gebr. Pijcke. Breskens. 14.01u/1242m: J. Baayens. 's Heer Arendskerke. 14.16u/1240m, C. Hermes, Lewedorp, 14.15u/1238m. B. van der Slikke. Driewegen, 14.01u/1236m; H. Beu lens, Kwadendamme. 14.24u/1236m; H. Cocquit, Aardenburg, I3.50u/ 1236m. A. de Caluwé, Sluiskil. 14.0Iu/1232m; H Koster. Zierikzee, 14,37u/1223m, D. Antheunisse. Vlis- singen, 14.14u/1217m; J. Wanjon 14.17u/1212m; Sj. Van Eykeren, 's Heerenhoek Vroege meldingen Marseille: Koch- Riemens, Terneuzen. 6.18/9.23uur; J. C. Verwijs, St. Philipsland 7.16u: M. van Hekken, 7.27/9.49u: H Calon, Hoofdplaat, 7.40/8.35u; Comb Ra dings. Souburg, 8.09u; J. Corrë, Ka- pelle, 8.15u; J van Peenen, Vlissin- gen. 8.17u; H. Vermeulen, Schore, 8.25u: L. Schmid, Goes, 8.27u; A. Schuls, Bruinisse, 8.39u: Comb, de Nooyer, Amemuiden, 8.45/10 45u; Houtekamer, Wolphaartsdijk, 10.23u; P. van Leeuwen, 's Heer Hen drikskinderen. HOOGELANDE - Consistorie van de kapel van St. Maarten, 13-17 uur: Tekeningen van Mar griet Eijgenraam en keramiek van Aline Kuut (t/m 22/7); HULST Streekmuseum. 14-17 uur: 'Stad en Land van Hulst in de Zelandia Illustrata' (t/m 8/9); KAPELLE Gemeentehuis, 9- 12 uur: Werken fotoclub Valke- nisse (t/m 26/7): MELISKERKE - Gemeente huis, 9-16 uur: Aquarellen van mevr. C. van der Meulen-Poldejr- man (t/m 30/8); MIDDELBURG - Zeeuws Mu seum, 13.30-17 uur: Ligfietsen (t/ m 25/8) en werken Ronald Mullie (t/m 18/8); Loskade/Ramschip De Schor pioen, 10-17 uur: Communica tie-ontvangers aan boord van Nederlandse schepen tussen 1905-1991 (t/m 30/10); Bibliotheek, 17.30-21 uur: Teke ningen kinderen van Tsjernobyl (t/m 15/8); 'Acryl op papier' van Philip Veurink (t/m 30/8); 'Wei saam gevoegd en welgebouwd', werk van architect Arend Rot huizen (t/m 31/8); 'Wandelen in Middelburg' foto's (t/m 14/9); NEELTJE JANS - Topshuis, 10-17 uur: 'Zeespiegelrijzing, een bedreiging' (t/m sept.) en foto's van Wim Koerts (t/m 31/7) en 'De waterfiets' (t/m 30/8); Negen windsculpturen van Peter Lo gan (t/m 30/9); OOSTBURG - Den Hoekzak. 9-12 en 13-17 uur: 'Gezicht op jazz' werken van Johan van Gurp en Sjoerd van den Boom (t/m 1/8); OOSTKAPELLE - Molenweg 36, 10-12 uur: Fossielenmuseum (t/m sept.) RETRANCHEMENT - Bezoe kerscentrum 't Zwin, 14-18 uur: Panelen en vitrines met als the ma geologie (t/m 1/9); RITTHEM Fort Rammekens, 13-17 uur: Bezichtiging Fort Rammekens (t/m aug.); VEERE - Grote kerk. 10-17 uur: Diverse exposities (t/m 26/10); Stadhuis, 11-17 uur: '700jaar wo nen in Veere' (t/m 6/9); VLISSINGEN - Gevangento ren, 11-21, 'Tijdsbeeld', 500 jaar Gevangentoren en werken van Peter Terhorst (t/m 26/10); Stedelijk Museum. 10-17 uur: 'Kapers op de Kust', kaapvaart en piraterij in Nederland 1500- 1800 (t/m 22/9); Bibliotheek, 13.30-20 uur: 'Vlis- singen, veranderd gezicht', fo to's van Piet Janse (t/m aug.); WESTKAPELLE - 'Westkapel- le Herrijst', 16-20 uur: Westka- pelse schilderkunst (t/m 24/7); IJZENDIJKE - Streekmu seum, 10-12 en 13-17 uur: 'Kant van alle kanten' met werk uit di verse landen (t/m 27/10); ZIERIKZEE - Maritiem Mu seum, 10-17 uur: Scheepsmodel len (t/m 25/10); Stadhuismuseum, 10-17 uur: 'Zierikzee in kaart gebracht' (t m 25/10); Burgerweeshuis, 10-17 uur: Tuinbeelden en klein antiek (t/m 17/8) Hulpcentra Alarmnummer voor geheel Zeeland: tel. 06-11 SOS Telefonische Hulpdienst Zee land, tel. 01180-15551, dag en nacht bereikbaar. Chr. hulpdienst Zeeland voor men sen in nood, tel. 01180-36251, van 10,00-24,00 uur - weekends van 20.00-24.00 uur. Stichting 'Blijf van m'n lijf Zee land, tel. 01184-14645, dag en nacht bereikbaar. Stichting 'Vrouwen bellen vrou wen'. tel. 01100-32233. Kinder- en Jeugdtelefoon Zeeland, tel. 01180-38080, dag. van 14-20 uur. Bureau Vertrouwensarts Kinder mishandeling, tel. 01180-28800 Aids Infolijn: tel. 01180-38384. agenda 111111111111111111111111111 (Van onze verslaggever) aicENT - Het was zaterdag voor wi de tweede keer dit jaar carna val in Gent. Een stoet indruk- eii wekkende praalwagens en hon derden verklede mensen. Onder hen waren er weer opmerkelijk veel die de zegswijze 'zeg niet te «i gauw, het is een vrouw' in ere Ve hielden. De optocht waarmee de ar:'Gentse Feesten zaterdag wer- lC den geopend, bracht de tiendui zenden belangstellenden echter «el direct in de stemming voor tien dagen lol en leut. recept Groene vichyssoise ir 4 personen ^■pve klassieke vichyssoise is lolt L/een koude soep met prei en r)h aardappelen. Maar ook van deze 'klassieker verschijnen meer en K meer variaties die zeker niet on derdoen voor hun-voorbeeld! Basis voor alle vichssoises blijft echter een sterke verse kippe- bouillon, die bij afkoeling enigs- zins geleert zodat de 'soep' niet zo'vloeibaar' is. mp 250 gram aardappelen dej.250 gram prei Dej (alleen het witte deel) gram diepvriesdoperwten 1,5 dl sterke kippebouillon l dl houdbare slagroom Bieslook Schil de aardappelen en snijd ze 'in piepkleine blokjes. Was het stuk prei en hak het fijn. Breng ide doperwten in de kippebouil- :Ion aan de kook en voeg de blolc- jes aardappel en preisnippers toe. Laat alles zachtjes pruttelen tot de blokjes aadappel en do perwten gaar zijn. Wrijf alles it aansluitend door een groente- zeef of pureer de soep in een blender of foodprocessor. Proef en breng op smaak met peper en zout. Laat de vichyssoise afkoe len en plaats hem vervolgens in de koelkast om door en door koud te worden. Meng voor het beroeren de houdbare slagroom door de soep en bestrooi de vi chyssoise met kleingeknipte ibieslook Janny van der Lee Buiten het optochttraject kon den toevallige passanten en win kelend publiek zaterdagmiddag nog zonder al te veel moeite hun weg vinden. Pas tegen elven 's avonds moesten de mensen hun feestgeduld te voorschijn halen om voetje voor voetje schuife lend van de ene markt naar de andere te komen. Vooral de traditionele drukte- centra als Bij Sint Jacobs en de Korenmarkt waren tegen mid dernacht nauwelijks meer te be reiken. De optredens van pu blieksfavorieten als Raymond van het Groenewoud, Jo Lemai- re (beiden op het grote podium Bij Sint Jacobs) en Blue Blot (Korenmarkt) zullen daar niet vreemd aan zijn geweest. De weergoden waren de Artevel- destad tot diep in de nacht gun stig gezind. De tempertuur liep weliswaar terug in het begin van de nacht, maar een zomerjasje of een dun truitje was meer dan ge noeg om de feestwarmte vast te houden. Ook de eettentjes draai den op volle toeren om de inwen dige mens te blijven versterken. De exploitanten lagen een maand geleden nog met het Gentse gemeentebestuur over hoop omdat het staangeld de pan uit zou rijzen. Wildgroei Gent wilde de wildgroei aan eet tentjes tegengaan, maai- het ge meentebestuur zou wel graag de inkomsten zoveel mogelijk be houden. Onderhandse inschrij vingen bleken hiervoor garant te staan. Exploitanten van oliebol- lenkramen, shoarmazaakjes, frietenkotten en hamburgerten ten waren bang om buiten de boot te vallen en schreven dus vorig jaar voor enorme bedragen in. Dit jaar probeerden de kraam houders een gezamenlijk front tegen het gemeentebestuur te vormen. Maar echte prijsafspra ken werden niet gemaakt en burgemeester en schepenen hebben nog niet bekend ge maakt hoeveel francs in de ge meentekas zijn gevloeid. Artiesten De actie van het gemeentebe stuur heeft er in elk geval voor gezorgd dat de Korenmarkt en de Vrijdagmarkt weer een beetje als plein zijn te herkennen, ter wijl in de binnenstad toch vol doende mogelijkheden zijn over gebleven om de (lekkere) trek te stillen. Artiesten van eigen bodem moe ten voor enkele van de hoogte punten zorgen deze week. Na Raymond v h Groenewoud is morgen, dinsdag, de beurt aan Jan de Wilde met zijn Fanfare van Honger en Dorst. Woensdag komen Bart Peeters en de Ra dio's en donderdag Hugo Mat- thijsen en de Bomen. Uit het bui tenland kunnen de muzieklief hebbers onder anderen de En- gels/Jamaicaanse dubdichter Linton Kwesi Johnson (van avond. maandag), de a-capella groep The Flying Pickets (woensdag) en de 75-jarige 'soul- man' Rufus Thomas (donder dag) tegemoet zien. Een toneelgroep danst tijdens de start van de Gentse Feesten op de tonen van de blaaskapel van De Betekoppen uit Sas van Gent (foto Camile Schelstraete) GOES - De jaarlijkse kadefees ten in Goes worden dit keer op donderdag 25, vrijdag 26 en za terdag 27 juli gehouden. De eve nementen beginnen donderdag avond om 19.00 uur met een feestmarkt die tot middernacht voortduurt. Diverse bandjes treden er op en er is een touw trek-wedstrijd. Het programma voor donderdagavond bevat ook een turndemonstratie. Vrijdagmorgen worden in het kader van de festiviteiten te Wil- helminadorp hengelwedstrijden voor de jeugd gehouden. Om streeks half vier beginnen rond de Goese Kaden de traditionele kinderspelen. Vanaf het begin van de middag is er een kunstmarkt. Die markt duurt tot middernacht. Bij het Soepuus wordt vrijdag aan het eind van de middag (half zes) gratis soep uitgedeeld. Ook vrij dagavond treden er weer diverse bands op. Op zaterdag 27 februari begint om 11.00 uur een feest- en kunst markt. De zeilliefhebbers komen eveneens aan hun trekken. Op de Oosterschelde wordt een zeil race (de Ganzerace) gehouden. Dat gebeurt in samenwerking met de watersportvereniging Wolphaartsdijk. Vis Zaterdagmorgen om 10.00 wordt bij het onlangs gerestaureerde gebouwtje 'Het Visperk' aan de Kade vers aangevoerde vis bij opbod verkocht. De gehele dag liggen er in het haventje drie hoogaarzen; antieke zeilende vissersschepen van de Stichting Behoud Hoogaars. Bovendien zijn er nog tal van an dere activiteiten: een rondrit met de paardetram, schaak- en damwedstrijden, een optreden van de Zeeuwse Koorschool, boegsprietlopen en wederom veel muziek. Rond middernacht worden de gevels van de huizen langs de ka den verlicht met stakellichten. Daarmee worden achtteinde Kadefeesten tevens afgesloten. Opzet vijftiende editie was een 'gouden greep' MIDDELBURG - Het Festival Nieuwe Muziek heeft de afge lopen weken opnieuw van zich Heldere taal van componist Fred Frith MIDDELBURG, KLOVE NIERSDOELEN Festival Nieuwe Muziek. Edison Kwartet met werken van Mozart, Frith enXenakis. Op het afsluitende Festival concert stonden ze nog één keer naast elkaar: festival- gast 1991 Amadé Mozart, stam gast Iannis Xenakis en Fred Frith, naar wiens opdracht- werk we allemaal een beetje benieuwd waren. Het stroperige, nadrukkelijke en weinig spirituele Mozartspel van het Edisonkwartet was na het uitgelezen Mozartban- ket dat Jos van Immerseel c.s. in de Oostkerk voor ons aan richtten moeilijk te verteren. We moeten natuurlijk eerlijk heidshalve incalculeren dat in het zaaltje van de Kloveniers doelen ook de kleinste oneffen heid onbarmhartig geëxpo seerd wordt. Het is duidelijk dat de muziek taal van déze eeuw de moeder taal van het Edisonkwartet is. Heldere taal spreekt Fred Frith in zijn onlangs voltooide strijkkwartet. Deze componist heeft een uitzonderlijk breed scala van invloeden onder gaan: pop, rock, flamenco, volksmuziek uit de Balkan, blues, geïmproviseerde mu ziek, het kan niet op De rijke diversiteit van bronnen, waar uit Frith zijn inspiratie put, geeft aan de muziek van deze componist iets vertrouwds en tegelijkertijd iets verrassends. Het werk bestaat uit een aan eenschakeling van negen korte delen. Mede door deze kaleido- scopische opbouw boeit het stuk van begint tot eind. Op vallende elementen in het mu zikale idioom van dit kwartet zijn de veelvuldig gebezigde bourdonachtige dubbelgrepen en de in de slotdelen inventief toegepaste zigeunertoonlad- derstructuren. Het spel van het Edisonkwartet straalde in dit werk zekerheid en betrokken heid uit. Het publiek was dui delijk geboeid door de wereld première van dit Festival-op drachtstuk. Componist en spe lers kregen een langdurig en dankbaar applaus. Leen de Broekert doen spreken als gedurfd trendsetter in het internatio nale muziekleven. Al is het (opnieuw) de vraag of Nieuwe Muziek erin zal slagen de weg die het festival is ingeslagen - het zoeken naar confrontatie van de nieuwste klanken en de klassieken - zonder kleer scheuren begaanbaar te hou den. De ambassadeur van Mozart in Nederland, Herman Passchier, omschreef de opzet van het vijf tiende festival gisteren op de slotdag als een 'gouden greep'. Maar de publieke belangstel ling voor het belangrijkste on derdeel van de slotdagen - aan dacht voor de (nieuwe) Mo- zart-interpretaties - was hem 'een beetje tegengevallen'. Niettemin, als bestuurslid van het internationale gedenkjaar zal hij de 'unieke' wijze waarop het festival Mozart in deze tijd heeft geplaatst als lichtend voorbeeld in Europa uitdra gen. Passchier: „Het is zeer interes sant om te zien hoe ensembles en solisten, die gewend zijn he dendaagse muziek te spelen, met Mozart omgaan." Er zit volgens hem wel een groot pro bleem vast aan de mengeling van nieuwe en oude muziek: wantrouwen bij het publiek. „Je moet de ene groep overtui gen dat het festival nog wel echt nieuwe muziek laat horen, en de ander dat de echte Mo zart wordt gespeeld. Ik hoop vurig dat dat lukt." Toen het festival drie weken geleden het Orkest van de Achttiende Eeuw presenteer de, in de Grote Kerk te Veere, trok dat concert met louter Mo- zart-symfonieën een dikke zes honderd bezoekers. Die waren voor het overgrote deel niet zo nieuwsgierig dat ze ook naar de concerten kwamen luisteren van het Xenakis Ensemble, dat, de eerste vier festivalda- gen, zowel nieuwe hedendaag- Ad van 't Veer, manager Nieuwe Muziek: eerst naar het strand (foto Ruben Oreel) se composities als werk van Mozart speelde. Ook de Middelburgse Oost- kerk zat afgelopen zaterdag bij lange na niet vol toen Jos van Immerseel daar met zijn En semble Dell'Anima Eterna een bijzondere benadering van Mo zart etaleerde. Aan de andere kant: het zaaltje van Nieuwe Muziek in de Kloveniersdoelen stroomde gisteravond weer wel vol met een opvallend gemê leerd publiek dat wel eens wil de horen hoe een gelegenheids kwartet van strijkers uit het Xenakis Ensemble drie zeer uiteenlopende muziekstukken uitvoerde: van Mozart, via huiscomponist Xenakis tot aan de uit pop- en jazzkringen afkomstige Fred Frith. Festival-organisator Ad van 't Veer meldde gisteren dat de nieuwe opzet hem uitstekend is bevallen. Maar of hij - even afgezien van de nieuwe subsi dieperikelen - op de nu ingesla gen weg voortgaat? „Laat ik morgen eerst maar eens even naar het strand gaan, me ëens uitrekken en dan nadenken over de vraag: of en hoe? Er zijn binnen de oude muziek nogal wat laboratoriumfuncties te creëren. Daar past zonder meer een rol in voor Van Immerseel. Zijn opvattingen over oude muziek sluiten nauw aan bij die van veel hedendaagse com ponisten. Hij hoort zonder meer thuis in de nieuwe mu ziek." MIDDELBURG, Oostkerk; Festival Nieuwe muziek. Ensemble dell''Anima Eterna onder leiding van Jos van Immerseel SolistenMare Destrubé, viool; Jos van Immerseel, fortepiano Werken van W. A. Mozart. }T~\e Nieuwe Mozart' is het mJ wervende label dat dit jaar aan het Festivalpakket is gehecht. Na eerder in het Fes tival een paar Mozartvertol- kingen beluisterd te hebben - ik heb niet alles gehoord - die eerder het etiket De Nogal Middelmatige Mozart zouden mogen dragen, gaven Jos van Immerseel en zijn musici ons een idee van een werkelijk nieuwe Mozart. Nieuw in die zin, dat het op sommige mo menten leek alsof men een be kend werk voor het eerst, als met andere, 'nieuwe' oren hoorde De symfonie KV 338 - volgens het programmablad gecompo neerd in 1980, als dat geen nieu we Mozart is, dan weet ik het niet! - kreeg bijzonder boeiend gestalte. In het eerste deel maakte dirigent Van Immer seel geraffineerd gebruik van de ruime akoestiek van de kerk. Mooi, zoals men de tome loze energie van dit deel nog ef fectiever etaleerde door middel van doordacht gedoseerde ont spanningsmomenten. Met An dante di molto wil de compo nist zoveel zeggen als: zéér gaande, flink doorstappen. Van Immerseel gelooft de com ponist op zijn woord en kijk: in het vloeiende tempo klinkt de muziek natuurlijk en spre kend. Het spel van solist Mare Des trubé in Mozarts derde viool concert beluisterden we met gemengde gevoelens. Aan de ene kant was het een verade ming te horen op welk een na tuurlijke, organische wijze de solopartij uit het orkest op bloeide en waar nodig in het stemmenweefsel werd opgeno men. Destrubé speelde zijn partij mèt het ensemble, niet tégen het orkest. Het 'conver serende' karakter van deze ver tolking was aantrekkelijk en verfrissend. Aan de andere kant kon men de oren niet slui ten voor de storende onzuiver heden, die met name in de ho gere regionen veelvuldig voor kwamen. Het op de 'oude' ma nier hanteren van het instru ment. zonder kinhouder en schoudersteun. is ongetwijfeld debet aan de gesignaleerde in tonatieproblemen. Klankschoonheid Ik kan me best voorstellen dat het gebrek aan sensuele klank schoonheid en de frequente overtredingen van het zuiver heidsgebod bij sommigen het zicht op de 'nieuwe' Mozart enigszins benamen. Na de pauze klonk Mozarts zwanezang-concert: het piano concert KV 595. Opvallend 'nieuw' was om mee te begin nen de klankverhouding tus sen fortepiano en orkest. Bij het moderne instrumentarium ligt het soloklavier als het ware öp de orkestklank. Van een ver smelting van de timbres is na genoeg geen sprake. De forte piano kan zich daarentegen be duidend kameleon-achtiger gedragen. Nu eens duikt hij on der in de orkestklank, dan weer bijt hij flink van zich af en voert het hoogste woord. Verder was het Van Immerseels welspre kende vertolkingskunst, die ons deze sublieme muziek op een actuele manier nader bracht. Van Immerseel bezit de unieke gave om de dode letter van de partituur op een creatie ve, quasi-improviserende ma nier tot een levende actualiteit te transformeren. Het midden deel van dit concerto was voor mij het hoogtepunt van de avond. De solist voerde de luis teraars op een magische, in troverte manier tot aan de drempel van de stilte. Was dit de oude Mozart, was dit de nieuwe Mozart? Neen, dit was de ware Mozart. Leen de Broekert

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 7