Enorme drukte op Gentse Feesten
Festival blijft een gedurfd evenement
Een werkelijk nieuwe Mozart
fEStivaL
nieuwe
MUZIEK
A. Danckaert wint
wedvlucht uit Tours
Goese Kadefeesten beginnen donderdag
streek
4
Optocht luidt tiendaags festijn van lol en leut in
MAANDAG 22 JULI 1991 Sb«v j
Van een medewerker)
TOURS/MIDDELBURG - Aan
de wedvlucht uit Tours namen
3639 duiven deel. De duiven
werden zaterdagmorgen om
7.25 uur gelost met zuid-westen
wind. Mevrouw A. Danckaert-
de Maat uit Sint Jansteen klok
te haar winnende duif om 13.41
uur. De duif haalde een snelheid
van 1316 meter per minuut.
Haar tweede duif arriveerde om
13.52 uur en om 14.23 uur had ze
op een afstand van 495 kilome
ter zeven van de acht duiven
thuis.
A. van Helsland uit Hulst werd
tweede; zijn duif maakte een
snelheid van 1316 meter, W. Ele-
geert uit Koewacht en de comb.
Thijs-de Wit uit St. Jansteen
completeerden het succes van
Kring Oost-Zeeuwsch-Vlaande-
ren.
Aan de wedvlucht uit Marseille
namen circa 250 Zeeuwse duiven
deel. Zaterdagmorgen rond 7
uur werden de duiven gelost en
zondagmorgen was Seef- Koch
uit Terneuzen, (Koch-Riemens)
met dezelfde duif als vanuit Pau
de eerst gemelde in Zeeland om
6.18 uur. Jan Verwijs uit St.Phi-
lipsland klokte om 7.16 uur. ter
wijl M. van Hekken uit Kloetin-
ge. H. Calon uit Hoofdplaat en
Comb. Radings uit Souburg de
kop van de Zeeuwse uitslag zul
len vormen.
Vroegste meldingen Tours. 3639 dui
ven Mevrouw A. Danckaert- de
Maat. St Jansteen. 13.41u/1352uur -
1316/1280 meter; A. van Helsland,
Hulst. 13.43u/1314u; W Elegeert
13.41u/1300m; Comb. Thijs-de Wit.
St. Jansteen, 13.46u/1299m.; Comb.
Jeremiasse en Zn, Wemeldinge,
14.05/1295m; Johan Verhaagen,
Evenementen
AXEL Markt, 9-18 uur: Mara-
thonmarkt;
CLINGE - Kermis;
DOMBURG Openluchtthea
ter, 20 uur: Concert Black Umfo-
losi uit Zimbabwe;
KAMPERLAND Dorpshuis,
20-24 uur: Disco m.m.v. Fix;
KORTGENE - Kermis;
MIDDELBURG Molenwater,
9.30-17 uur: Miniatuur Walche
ren;
RENESSE Strandpaviljoen
De Zwaluw, 12-17 uur: Zeekajak
ken;
Schelpenterrein, 17-21 uur:
Spektakeldag met o.a. spring-
VLISSINGEN - Bellamypark,
14-17.30 uur: Reptielenzoo;
St. Jacobstoren, 10-12 en 14-
16.30 uur: Beklimmen en bezich
tigen toren;
Rijwielcentrale (Koudekerkse-
weg 51), 18-19 uur: Start eerste
dag avondfïetsvierdaagse (25 of
50 km.);
Boulevard, 18.30 uur: Prestatie
loop;
VROUWENPOLDER - Gerefor
meerde kerk, 20 uur: Orgelcon
cert Charles de Wolff;
WESTKAPELLE - Markt, 20
uur: Klederdrachtshow door
ZIERIKZEE - Scheldestraat,
20 uur: Optreden autostunt-
team 'Les Aranis';
BERGEN OP ZOOM - Roxy I,
14 uur: Teenage mutant ninja
turtles II; 20 uur: Fire birds; Ro
xy II. 14 uur: The hard way; 20.15
uur: Marked for death; Cinemac-
tueel I, 14, 19 en 21.30 uur: Hud
son Hawk, 12 jr.; cinemactueel
II. 14,19 en 21.30 uur: The naked
gun 2 1/2, a.l.; Cinemactueel III,
14 uur: Assepoester, a.l.; 19 uur:
In bed with Madonna, a.l.; 21.30
uur: The silence of the lambs. 16
jr.;
GOES - Grand, 20 uur: The
hard way;
HULST De Koning van Enge
land, 19 en 21.30 uur: The naked
gun 2 1/2, a.l.; 19 en 21.30 uur:
Hudson Hawk, a.l.; 19 uur: Mer
maids, a.l.; 21.30 uur: Not wi
thout my daughter, a.l.; 19 en
21.30 uur: Nobody's perfect, a.l.;
MIDDELBURG - Electro, 20.30
uur: The Doors; Schuttershof,
20.30 uur: Una Giornatk Partico-
lore;
TERNEUZEN Luxor, 20 uur:
In bed with Madonna; 20 uur:
The Doors;
VLISSINGEN - Alhambra I, 19
en 21.30 uur: Naked gun 2 1/2; Al
hambra II. 19 en 21.30 uur: Hud
son Hawk; Alhambra III, 19 en
21.30 uur: King Ralph; Alham
bra IV, 19 uur: Teenage mutant
ninja turtles H; 21.30 uur: Green-
card;
Ten toons tellingen
AARDENBURG Museum,
13-17 uur: 'Pilgremme tot Arden-
buerch' (t/m aug.);
BRESKENS Visserijmuseum,
10-12 en 15-17 uur: Diverse expo
sities met foto's en maquettes;
BROUWERSHAVEN - Streek
museum De Vergulde Garnaal,
9-12 en 13.15-17 uur: Brouwers
haven berijmd, klederdracht en
houtsnijwerk (t/m 30/9);
GOES Gemeentearchief, 10-
12 en 13-17 uur: 'Geen kunst
aan', werken diverse kunste
naars (t/m 12/10);
Vesten van Goes, buitenexposi
tie: 'Op water gebouwd' door 9
kunstenaars (t/m sept.);
Molenplein (buiten), dagelijks:
Project 'Trechter5' (t/m 9 aug.);
HEILLE Landbouwmuseum,
10-12 en 13-17 uur: Oude land
bouwwerktuigen;
Goes. 14.01u/1294m; L. Kerckhaert.
Boschkapelle. 13.55u/1284m. H. van
de Veeke, Westdoi-pe, 13.44u/1282m.
J. Giele. Axel, 13.50u/1273m: H. Ca
lon. Hoofdplaat. 13.52u/1269m: G.
Dusarduyn Gz„ Groede, 13.51u/
,1269m; A. Mieras. Wemeldinge.
14.14ui'1268m; H. Pa au we. Yerseke.
14 13u/1267m: Osw.- Haers. Philippi
ne. 13.58u/1264m; J. Hinderks, Vrou
wepolder, 14.10u/1261m. Geirnaert-
de Betuwe. Sas van Gent. 13.48W
1261m; T, de Bruine. Philippine.
13.52u/1258m; Comb de Smet. IJzen-
dijke. 13.52u/1258m: M. van Iwaar-
den. Kruiningen. 14.12u/1258m; M.
Buysse. Oostburg. 13.50u/1255m;
Comb. Bakker. Middelburg. 14.06u/
1253m; A. Arens. Spui. 13.58u/1253m:
J. Kools. Cadzand. 13.52u/1252m: E.
van Ertvelde, Hansweert, 14.13u/
1252m; E. de Wever, Schoondijke.
13.56u/1251m; G. Tas. Waterland
kerkje. 13.51u/1251m. Joh de Smet,
Oostburg, 13.53u/1245m; Comb, de
Regt, Biervliet. 13.58u/1244m; Gebr.
Pijcke. Breskens. 14.01u/1242m: J.
Baayens. 's Heer Arendskerke.
14.16u/1240m, C. Hermes, Lewedorp,
14.15u/1238m. B. van der Slikke.
Driewegen, 14.01u/1236m; H. Beu
lens, Kwadendamme. 14.24u/1236m;
H. Cocquit, Aardenburg, I3.50u/
1236m. A. de Caluwé, Sluiskil.
14.0Iu/1232m; H Koster. Zierikzee,
14,37u/1223m, D. Antheunisse. Vlis-
singen, 14.14u/1217m; J. Wanjon
14.17u/1212m; Sj. Van Eykeren, 's
Heerenhoek
Vroege meldingen Marseille: Koch-
Riemens, Terneuzen. 6.18/9.23uur; J.
C. Verwijs, St. Philipsland 7.16u: M.
van Hekken, 7.27/9.49u: H Calon,
Hoofdplaat, 7.40/8.35u; Comb Ra
dings. Souburg, 8.09u; J. Corrë, Ka-
pelle, 8.15u; J van Peenen, Vlissin-
gen. 8.17u; H. Vermeulen, Schore,
8.25u: L. Schmid, Goes, 8.27u; A.
Schuls, Bruinisse, 8.39u: Comb, de
Nooyer, Amemuiden, 8.45/10 45u;
Houtekamer, Wolphaartsdijk,
10.23u; P. van Leeuwen, 's Heer Hen
drikskinderen.
HOOGELANDE - Consistorie
van de kapel van St. Maarten,
13-17 uur: Tekeningen van Mar
griet Eijgenraam en keramiek
van Aline Kuut (t/m 22/7);
HULST Streekmuseum. 14-17
uur: 'Stad en Land van Hulst in
de Zelandia Illustrata' (t/m 8/9);
KAPELLE Gemeentehuis, 9-
12 uur: Werken fotoclub Valke-
nisse (t/m 26/7):
MELISKERKE - Gemeente
huis, 9-16 uur: Aquarellen van
mevr. C. van der Meulen-Poldejr-
man (t/m 30/8);
MIDDELBURG - Zeeuws Mu
seum, 13.30-17 uur: Ligfietsen (t/
m 25/8) en werken Ronald Mullie
(t/m 18/8);
Loskade/Ramschip De Schor
pioen, 10-17 uur: Communica
tie-ontvangers aan boord van
Nederlandse schepen tussen
1905-1991 (t/m 30/10);
Bibliotheek, 17.30-21 uur: Teke
ningen kinderen van Tsjernobyl
(t/m 15/8); 'Acryl op papier' van
Philip Veurink (t/m 30/8); 'Wei
saam gevoegd en welgebouwd',
werk van architect Arend Rot
huizen (t/m 31/8); 'Wandelen in
Middelburg' foto's (t/m 14/9);
NEELTJE JANS - Topshuis,
10-17 uur: 'Zeespiegelrijzing, een
bedreiging' (t/m sept.) en foto's
van Wim Koerts (t/m 31/7) en 'De
waterfiets' (t/m 30/8); Negen
windsculpturen van Peter Lo
gan (t/m 30/9);
OOSTBURG - Den Hoekzak.
9-12 en 13-17 uur: 'Gezicht op
jazz' werken van Johan van
Gurp en Sjoerd van den Boom
(t/m 1/8);
OOSTKAPELLE - Molenweg
36, 10-12 uur: Fossielenmuseum
(t/m sept.)
RETRANCHEMENT - Bezoe
kerscentrum 't Zwin, 14-18 uur:
Panelen en vitrines met als the
ma geologie (t/m 1/9);
RITTHEM Fort Rammekens,
13-17 uur: Bezichtiging Fort
Rammekens (t/m aug.);
VEERE - Grote kerk. 10-17 uur:
Diverse exposities (t/m 26/10);
Stadhuis, 11-17 uur: '700jaar wo
nen in Veere' (t/m 6/9);
VLISSINGEN - Gevangento
ren, 11-21, 'Tijdsbeeld', 500 jaar
Gevangentoren en werken van
Peter Terhorst (t/m 26/10);
Stedelijk Museum. 10-17 uur:
'Kapers op de Kust', kaapvaart
en piraterij in Nederland 1500-
1800 (t/m 22/9);
Bibliotheek, 13.30-20 uur: 'Vlis-
singen, veranderd gezicht', fo
to's van Piet Janse (t/m aug.);
WESTKAPELLE - 'Westkapel-
le Herrijst', 16-20 uur: Westka-
pelse schilderkunst (t/m 24/7);
IJZENDIJKE - Streekmu
seum, 10-12 en 13-17 uur: 'Kant
van alle kanten' met werk uit di
verse landen (t/m 27/10);
ZIERIKZEE - Maritiem Mu
seum, 10-17 uur: Scheepsmodel
len (t/m 25/10);
Stadhuismuseum, 10-17 uur:
'Zierikzee in kaart gebracht' (t
m 25/10);
Burgerweeshuis, 10-17 uur:
Tuinbeelden en klein antiek (t/m
17/8)
Hulpcentra
Alarmnummer voor geheel Zeeland:
tel. 06-11
SOS Telefonische Hulpdienst Zee
land, tel. 01180-15551, dag en nacht
bereikbaar.
Chr. hulpdienst Zeeland voor men
sen in nood, tel. 01180-36251, van
10,00-24,00 uur - weekends van
20.00-24.00 uur.
Stichting 'Blijf van m'n lijf Zee
land, tel. 01184-14645, dag en nacht
bereikbaar.
Stichting 'Vrouwen bellen vrou
wen'. tel. 01100-32233.
Kinder- en Jeugdtelefoon Zeeland,
tel. 01180-38080, dag. van 14-20 uur.
Bureau Vertrouwensarts Kinder
mishandeling, tel. 01180-28800
Aids Infolijn: tel. 01180-38384.
agenda
111111111111111111111111111
(Van onze verslaggever)
aicENT - Het was zaterdag voor
wi de tweede keer dit jaar carna
val in Gent. Een stoet indruk-
eii wekkende praalwagens en hon
derden verklede mensen. Onder
hen waren er weer opmerkelijk
veel die de zegswijze 'zeg niet te
«i gauw, het is een vrouw' in ere
Ve hielden. De optocht waarmee de
ar:'Gentse Feesten zaterdag wer-
lC den geopend, bracht de tiendui
zenden belangstellenden echter
«el direct in de stemming voor
tien dagen lol en leut.
recept
Groene vichyssoise
ir 4 personen
^■pve klassieke vichyssoise is
lolt L/een koude soep met prei en
r)h aardappelen. Maar ook van deze
'klassieker verschijnen meer en
K meer variaties die zeker niet on
derdoen voor hun-voorbeeld!
Basis voor alle vichssoises blijft
echter een sterke verse kippe-
bouillon, die bij afkoeling enigs-
zins geleert zodat de 'soep' niet
zo'vloeibaar' is.
mp 250 gram aardappelen
dej.250 gram prei
Dej (alleen het witte deel)
gram diepvriesdoperwten
1,5 dl sterke kippebouillon
l dl houdbare slagroom
Bieslook
Schil de aardappelen en snijd ze
'in piepkleine blokjes. Was het
stuk prei en hak het fijn. Breng
ide doperwten in de kippebouil-
:Ion aan de kook en voeg de blolc-
jes aardappel en preisnippers
toe. Laat alles zachtjes pruttelen
tot de blokjes aadappel en do
perwten gaar zijn. Wrijf alles
it aansluitend door een groente-
zeef of pureer de soep in een
blender of foodprocessor. Proef
en breng op smaak met peper en
zout. Laat de vichyssoise afkoe
len en plaats hem vervolgens in
de koelkast om door en door
koud te worden. Meng voor het
beroeren de houdbare slagroom
door de soep en bestrooi de vi
chyssoise met kleingeknipte
ibieslook
Janny van der Lee
Buiten het optochttraject kon
den toevallige passanten en win
kelend publiek zaterdagmiddag
nog zonder al te veel moeite hun
weg vinden. Pas tegen elven 's
avonds moesten de mensen hun
feestgeduld te voorschijn halen
om voetje voor voetje schuife
lend van de ene markt naar de
andere te komen.
Vooral de traditionele drukte-
centra als Bij Sint Jacobs en de
Korenmarkt waren tegen mid
dernacht nauwelijks meer te be
reiken. De optredens van pu
blieksfavorieten als Raymond
van het Groenewoud, Jo Lemai-
re (beiden op het grote podium
Bij Sint Jacobs) en Blue Blot
(Korenmarkt) zullen daar niet
vreemd aan zijn geweest.
De weergoden waren de Artevel-
destad tot diep in de nacht gun
stig gezind. De tempertuur liep
weliswaar terug in het begin van
de nacht, maar een zomerjasje of
een dun truitje was meer dan ge
noeg om de feestwarmte vast te
houden. Ook de eettentjes draai
den op volle toeren om de inwen
dige mens te blijven versterken.
De exploitanten lagen een
maand geleden nog met het
Gentse gemeentebestuur over
hoop omdat het staangeld de
pan uit zou rijzen.
Wildgroei
Gent wilde de wildgroei aan eet
tentjes tegengaan, maai- het ge
meentebestuur zou wel graag de
inkomsten zoveel mogelijk be
houden. Onderhandse inschrij
vingen bleken hiervoor garant te
staan. Exploitanten van oliebol-
lenkramen, shoarmazaakjes,
frietenkotten en hamburgerten
ten waren bang om buiten de
boot te vallen en schreven dus
vorig jaar voor enorme bedragen
in.
Dit jaar probeerden de kraam
houders een gezamenlijk front
tegen het gemeentebestuur te
vormen. Maar echte prijsafspra
ken werden niet gemaakt en
burgemeester en schepenen
hebben nog niet bekend ge
maakt hoeveel francs in de ge
meentekas zijn gevloeid.
Artiesten
De actie van het gemeentebe
stuur heeft er in elk geval voor
gezorgd dat de Korenmarkt en
de Vrijdagmarkt weer een beetje
als plein zijn te herkennen, ter
wijl in de binnenstad toch vol
doende mogelijkheden zijn over
gebleven om de (lekkere) trek te
stillen.
Artiesten van eigen bodem moe
ten voor enkele van de hoogte
punten zorgen deze week.
Na Raymond v h Groenewoud
is morgen, dinsdag, de beurt aan
Jan de Wilde met zijn Fanfare
van Honger en Dorst. Woensdag
komen Bart Peeters en de Ra
dio's en donderdag Hugo Mat-
thijsen en de Bomen. Uit het bui
tenland kunnen de muzieklief
hebbers onder anderen de En-
gels/Jamaicaanse dubdichter
Linton Kwesi Johnson (van
avond. maandag), de a-capella
groep The Flying Pickets
(woensdag) en de 75-jarige 'soul-
man' Rufus Thomas (donder
dag) tegemoet zien.
Een toneelgroep danst tijdens de start van de Gentse Feesten op de tonen van de blaaskapel van De Betekoppen uit Sas van Gent (foto
Camile Schelstraete)
GOES - De jaarlijkse kadefees
ten in Goes worden dit keer op
donderdag 25, vrijdag 26 en za
terdag 27 juli gehouden. De eve
nementen beginnen donderdag
avond om 19.00 uur met een
feestmarkt die tot middernacht
voortduurt. Diverse bandjes
treden er op en er is een touw
trek-wedstrijd. Het programma
voor donderdagavond bevat
ook een turndemonstratie.
Vrijdagmorgen worden in het
kader van de festiviteiten te Wil-
helminadorp hengelwedstrijden
voor de jeugd gehouden. Om
streeks half vier beginnen rond
de Goese Kaden de traditionele
kinderspelen.
Vanaf het begin van de middag
is er een kunstmarkt. Die markt
duurt tot middernacht. Bij het
Soepuus wordt vrijdag aan het
eind van de middag (half zes)
gratis soep uitgedeeld. Ook vrij
dagavond treden er weer diverse
bands op.
Op zaterdag 27 februari begint
om 11.00 uur een feest- en kunst
markt. De zeilliefhebbers komen
eveneens aan hun trekken. Op
de Oosterschelde wordt een zeil
race (de Ganzerace) gehouden.
Dat gebeurt in samenwerking
met de watersportvereniging
Wolphaartsdijk.
Vis
Zaterdagmorgen om 10.00 wordt
bij het onlangs gerestaureerde
gebouwtje 'Het Visperk' aan de
Kade vers aangevoerde vis bij
opbod verkocht. De gehele dag
liggen er in het haventje drie
hoogaarzen; antieke zeilende
vissersschepen van de Stichting
Behoud Hoogaars.
Bovendien zijn er nog tal van an
dere activiteiten: een rondrit
met de paardetram, schaak- en
damwedstrijden, een optreden
van de Zeeuwse Koorschool,
boegsprietlopen en wederom
veel muziek.
Rond middernacht worden de
gevels van de huizen langs de ka
den verlicht met stakellichten.
Daarmee worden achtteinde
Kadefeesten tevens afgesloten.
Opzet vijftiende editie was een 'gouden greep'
MIDDELBURG - Het Festival
Nieuwe Muziek heeft de afge
lopen weken opnieuw van zich
Heldere taal
van componist
Fred Frith
MIDDELBURG, KLOVE
NIERSDOELEN
Festival Nieuwe Muziek. Edison
Kwartet met werken van Mozart,
Frith enXenakis.
Op het afsluitende Festival
concert stonden ze nog
één keer naast elkaar: festival-
gast 1991 Amadé Mozart, stam
gast Iannis Xenakis en Fred
Frith, naar wiens opdracht-
werk we allemaal een beetje
benieuwd waren.
Het stroperige, nadrukkelijke
en weinig spirituele Mozartspel
van het Edisonkwartet was
na het uitgelezen Mozartban-
ket dat Jos van Immerseel c.s.
in de Oostkerk voor ons aan
richtten moeilijk te verteren.
We moeten natuurlijk eerlijk
heidshalve incalculeren dat in
het zaaltje van de Kloveniers
doelen ook de kleinste oneffen
heid onbarmhartig geëxpo
seerd wordt.
Het is duidelijk dat de muziek
taal van déze eeuw de moeder
taal van het Edisonkwartet is.
Heldere taal spreekt Fred
Frith in zijn onlangs voltooide
strijkkwartet. Deze componist
heeft een uitzonderlijk breed
scala van invloeden onder
gaan: pop, rock, flamenco,
volksmuziek uit de Balkan,
blues, geïmproviseerde mu
ziek, het kan niet op De rijke
diversiteit van bronnen, waar
uit Frith zijn inspiratie put,
geeft aan de muziek van deze
componist iets vertrouwds en
tegelijkertijd iets verrassends.
Het werk bestaat uit een aan
eenschakeling van negen korte
delen. Mede door deze kaleido-
scopische opbouw boeit het
stuk van begint tot eind. Op
vallende elementen in het mu
zikale idioom van dit kwartet
zijn de veelvuldig gebezigde
bourdonachtige dubbelgrepen
en de in de slotdelen inventief
toegepaste zigeunertoonlad-
derstructuren. Het spel van het
Edisonkwartet straalde in dit
werk zekerheid en betrokken
heid uit. Het publiek was dui
delijk geboeid door de wereld
première van dit Festival-op
drachtstuk. Componist en spe
lers kregen een langdurig en
dankbaar applaus.
Leen de Broekert
doen spreken als gedurfd
trendsetter in het internatio
nale muziekleven. Al is het
(opnieuw) de vraag of Nieuwe
Muziek erin zal slagen de weg
die het festival is ingeslagen -
het zoeken naar confrontatie
van de nieuwste klanken en de
klassieken - zonder kleer
scheuren begaanbaar te hou
den.
De ambassadeur van Mozart in
Nederland, Herman Passchier,
omschreef de opzet van het vijf
tiende festival gisteren op de
slotdag als een 'gouden greep'.
Maar de publieke belangstel
ling voor het belangrijkste on
derdeel van de slotdagen - aan
dacht voor de (nieuwe) Mo-
zart-interpretaties - was hem
'een beetje tegengevallen'.
Niettemin, als bestuurslid van
het internationale gedenkjaar
zal hij de 'unieke' wijze waarop
het festival Mozart in deze tijd
heeft geplaatst als lichtend
voorbeeld in Europa uitdra
gen.
Passchier: „Het is zeer interes
sant om te zien hoe ensembles
en solisten, die gewend zijn he
dendaagse muziek te spelen,
met Mozart omgaan." Er zit
volgens hem wel een groot pro
bleem vast aan de mengeling
van nieuwe en oude muziek:
wantrouwen bij het publiek.
„Je moet de ene groep overtui
gen dat het festival nog wel
echt nieuwe muziek laat horen,
en de ander dat de echte Mo
zart wordt gespeeld. Ik hoop
vurig dat dat lukt."
Toen het festival drie weken
geleden het Orkest van de
Achttiende Eeuw presenteer
de, in de Grote Kerk te Veere,
trok dat concert met louter Mo-
zart-symfonieën een dikke zes
honderd bezoekers. Die waren
voor het overgrote deel niet zo
nieuwsgierig dat ze ook naar de
concerten kwamen luisteren
van het Xenakis Ensemble,
dat, de eerste vier festivalda-
gen, zowel nieuwe hedendaag-
Ad van 't Veer, manager Nieuwe Muziek: eerst naar het strand (foto Ruben Oreel)
se composities als werk van
Mozart speelde.
Ook de Middelburgse Oost-
kerk zat afgelopen zaterdag bij
lange na niet vol toen Jos van
Immerseel daar met zijn En
semble Dell'Anima Eterna een
bijzondere benadering van Mo
zart etaleerde. Aan de andere
kant: het zaaltje van Nieuwe
Muziek in de Kloveniersdoelen
stroomde gisteravond weer wel
vol met een opvallend gemê
leerd publiek dat wel eens wil
de horen hoe een gelegenheids
kwartet van strijkers uit het
Xenakis Ensemble drie zeer
uiteenlopende muziekstukken
uitvoerde: van Mozart, via
huiscomponist Xenakis tot
aan de uit pop- en jazzkringen
afkomstige Fred Frith.
Festival-organisator Ad van 't
Veer meldde gisteren dat de
nieuwe opzet hem uitstekend
is bevallen. Maar of hij - even
afgezien van de nieuwe subsi
dieperikelen - op de nu ingesla
gen weg voortgaat? „Laat ik
morgen eerst maar eens even
naar het strand gaan, me ëens
uitrekken en dan nadenken
over de vraag: of en hoe? Er zijn
binnen de oude muziek nogal
wat laboratoriumfuncties te
creëren. Daar past zonder meer
een rol in voor Van Immerseel.
Zijn opvattingen over oude
muziek sluiten nauw aan bij
die van veel hedendaagse com
ponisten. Hij hoort zonder
meer thuis in de nieuwe mu
ziek."
MIDDELBURG, Oostkerk;
Festival Nieuwe muziek.
Ensemble dell''Anima Eterna onder
leiding van Jos van Immerseel
SolistenMare Destrubé, viool; Jos
van Immerseel, fortepiano
Werken van W. A. Mozart.
}T~\e Nieuwe Mozart' is het
mJ wervende label dat dit
jaar aan het Festivalpakket is
gehecht. Na eerder in het Fes
tival een paar Mozartvertol-
kingen beluisterd te hebben -
ik heb niet alles gehoord - die
eerder het etiket De Nogal
Middelmatige Mozart zouden
mogen dragen, gaven Jos van
Immerseel en zijn musici ons
een idee van een werkelijk
nieuwe Mozart. Nieuw in die
zin, dat het op sommige mo
menten leek alsof men een be
kend werk voor het eerst, als
met andere, 'nieuwe' oren
hoorde
De symfonie KV 338 - volgens
het programmablad gecompo
neerd in 1980, als dat geen nieu
we Mozart is, dan weet ik het
niet! - kreeg bijzonder boeiend
gestalte. In het eerste deel
maakte dirigent Van Immer
seel geraffineerd gebruik van
de ruime akoestiek van de
kerk. Mooi, zoals men de tome
loze energie van dit deel nog ef
fectiever etaleerde door middel
van doordacht gedoseerde ont
spanningsmomenten. Met An
dante di molto wil de compo
nist zoveel zeggen als: zéér
gaande, flink doorstappen.
Van Immerseel gelooft de com
ponist op zijn woord en kijk: in
het vloeiende tempo klinkt de
muziek natuurlijk en spre
kend.
Het spel van solist Mare Des
trubé in Mozarts derde viool
concert beluisterden we met
gemengde gevoelens. Aan de
ene kant was het een verade
ming te horen op welk een na
tuurlijke, organische wijze de
solopartij uit het orkest op
bloeide en waar nodig in het
stemmenweefsel werd opgeno
men. Destrubé speelde zijn
partij mèt het ensemble, niet
tégen het orkest. Het 'conver
serende' karakter van deze ver
tolking was aantrekkelijk en
verfrissend. Aan de andere
kant kon men de oren niet slui
ten voor de storende onzuiver
heden, die met name in de ho
gere regionen veelvuldig voor
kwamen. Het op de 'oude' ma
nier hanteren van het instru
ment. zonder kinhouder en
schoudersteun. is ongetwijfeld
debet aan de gesignaleerde in
tonatieproblemen.
Klankschoonheid
Ik kan me best voorstellen dat
het gebrek aan sensuele klank
schoonheid en de frequente
overtredingen van het zuiver
heidsgebod bij sommigen het
zicht op de 'nieuwe' Mozart
enigszins benamen.
Na de pauze klonk Mozarts
zwanezang-concert: het piano
concert KV 595. Opvallend
'nieuw' was om mee te begin
nen de klankverhouding tus
sen fortepiano en orkest. Bij
het moderne instrumentarium
ligt het soloklavier als het ware
öp de orkestklank. Van een ver
smelting van de timbres is na
genoeg geen sprake. De forte
piano kan zich daarentegen be
duidend kameleon-achtiger
gedragen. Nu eens duikt hij on
der in de orkestklank, dan weer
bijt hij flink van zich af en voert
het hoogste woord. Verder was
het Van Immerseels welspre
kende vertolkingskunst, die
ons deze sublieme muziek op
een actuele manier nader
bracht. Van Immerseel bezit de
unieke gave om de dode letter
van de partituur op een creatie
ve, quasi-improviserende ma
nier tot een levende actualiteit
te transformeren. Het midden
deel van dit concerto was voor
mij het hoogtepunt van de
avond. De solist voerde de luis
teraars op een magische, in
troverte manier tot aan de
drempel van de stilte. Was dit
de oude Mozart, was dit de
nieuwe Mozart? Neen, dit was
de ware Mozart.
Leen de Broekert