De deskundigen tasten in het duister Theunisse haat finales in de Tour sport 14 1 Greg Lemond maakt gebruik electronica Steven Rooks wordt nooit een specialist Kopman van Cees Priem kijkt uit naar de Pyreneeën MAANDAG 15 JULI 1991 74. Poels it] 90. Hampsten tl 101. De Vries tl 106. Stevenhaagen 107. Solleveld d 113 Herrera d 115. Argentin ti 119. Fondriest ti 128. Verhoeven z-tj 144. Nijdam 152. Fignon d 166. Marie a 194. Harmeiing it Algemeen klassement i. Lemond (Z) 35.39.3J 1.1] 2. Breukink (PDM) 3. Abdoesjaparov (Car) 1.1S 4. Indurain (Ban) 217 5. Bernard (Ban) 311 6. Kelly (PDM) 3.51 7. Bngno(Gat) 3.5li 8. Marie (Fra. Cas) 4.io: 9. Alcala (PDM) 4.14 10. Leblanc(Cas) 4.20: 11. Golz(Ari) 4.24 12. Delgado (Ban) 4.30 13. Mauri (ONC) 4.4[l 14. Fignon (Cas) 5.12 15. Lance(Tos) 5.42 16. Giovannetti (Gat) 5.45 17. Louviot(Tos) 5.46 18. LellilAri) 5.53 19. Vanderaerden (Buc) 6.03 20. Poelnikov(Car) 611 21. Chiappucci (Car) 618 22. Cornillet(Fra.Z) 620 23. Ludwig (Dui. Pan) 627 24. Fondriest (Pan) 6.3$ 25. Jaermann (Zwi, Wei) 6.5Ï 26. Delion (Fra, Hel) 7.12 27. Stutz(Wei) 715 28. Nijdam (Buc) 7.28 29. Rooks (Buc) 7.29 30. Skibby (TVM) 7.34 40. Hampsten (Mot) 8.25! 45. Dhaenens (Pan) 8.3G 49. Theunisse (TVM) 8.50; 58. Argentin (Ari) 9.27; 62. Herrera (Pos) 9.35 84. VanAert (PDM) 10.39 102. Solleveld (Buc) 11.51 107. Ribeiro (RMO) 12,0); 111. Stevenhaagen (Hel) 12.30 124. Van Orsouw (Pan) 14.10 126. De Vries (Buc) 14.13 152. Van Poppel (PDM) 18.5" 168. Siemons (TVM) 23.38 i 171. Veenstra (Buc) 24.36 178. Manders (Hel) 27.29 184. Maassen(Buc) 29.41 185. Harmeiing (TVM) 31.34! 188. Schurer (TVM) 33.42 189. Poels (Buc) 34.2$; 190. Verhoeven (PDM) 35.19 194. Kvalsvoll (Noo.Z) 49.4$; DagpjoegenWassemenJ 1 Toshiba 11.02.55, 2. TVM 1.34,3 Carrera, 4. Chateaux d'Ax, 5. RMO zelfde tijd als TVM Algemeen ploegenklassement I. PDM 107.07.14,2. Banesto 1.20,3.Z 4.36, 4. Carrera 5.15, 5. Castorama 5.28, 8. Buckler 11.18, 9. Panasonic II.47,18. TVM 18.54. Puntenklassement 1. Abdoesjaparov 173, 2. Museeuw 165, 3. Kelly 153, 4. Jalabert 138,5. Ludwig 129,6. Stumpf (Dui) 108,7. De Wilde 97, 8. Van Poppel 87, 9. Schur (Dui) 82,10. Kappes (Dui) 78. Bergklassement 1. De Clercq (Bel) 29, 2. Marie 25,3. Claveyrolat 20, 4. Jaermann 12, 5. Van Itterbeeck 10, 6. Gölz 10, 7. Nu- lens (Bel) 7, 8. Chiappucci 6, 9. Har- meling 6,10. Mare Madiot (Fra) 5. MAANDAG 15 JULI 1991 10° RIT-207,5 km RENNES - QUIMPER 129.5 133,5 146.5 163,5 Montfort-sur-Meu St-Méen-le-Grand Mauron St-Brieuc-de-Mauron 1 La Trimtè-Porhoêt Rohan Noyal-Poniivy J Ponliyy 5 Guémené-sur-Scorff Cöle de Poulgrellec t Plouray Gourin 1 Coray Quimper (allée de Locmana) Favorieten voor en na de tijdrit ALENCON - Zoals verwacht le verde de tijdrit nogal wat muta ties op in het klassement. De ronde-renners meldden zich in de top van het klassement en de mindere goden, die in de eerste week hoog stonden, maakten een pas op de plaats. De belangrijkste veranderingen zijn: Voor Na Klassemem 1. Marie (Fra) 0.00 4.10 8 3. Kelly (Ier) 1.04 3.51 6 4. LeMond (USA) 1.07 O.OO 1 5. Breukink (Ned) 1.14 1.13 - 9. Alcala(Mex) 2.04 4 14 9 19. Delion (Fra) 2.43 7 12 27 21. Fignon(Fra) 2.48 5 12 14 44. Rooks (Ned) 3.28 7.29 29 45. Chiappucci (Ita) 3.29 6.18 20 48 Induraïn (Spa) 3.32 2 17 4 49. Bernard (Fra) 3.33 3 11 5 52. Bugno (Ita) 3.35 3.51 7 55. Delgado (Spa) 3.40 4 30 12 56. Hampsten (USA) 3.41 8.25 40 62. Mottet(Fra) 3.48 8.34 42 63. Giovannetti (Ita) 3.48 5.45 10 93. Mauri (Spa) 4.23 4.41 13 106. Chozas(Spa) 4.33 9-21 53 109. Lejarreta (Spa) 4.37 9 34 90 127. Theunisse (Ned) 4.58 8.50 47 129. Mejia (Col) 5.05 7.34 31 133. Herrera (Col) 5.13 9.35 61 Door Peter Ouwerkerk) ALENCON (GPD) - Gert-Jan Theunisse stond voor het eerst sinds dertien maanden zéér op zijn gemak. Na zijn Tourtijdrit van Argentan naar Alencon kon hij redelijk tevreden zijn over zijn prestatie en was hij de ont spannen vedette zelve. Zijn ach terstand in het algemeen klas sement (47e op 8.50 min) is ogen schijnlijk (te) groot. Maar: „In de Tour waarin ik vierde werd, had ik aan de voet van de Pyre- neeen ook negen minuten aan m'n broek. Als we die tegenslag niet hadden gehad in de ploe gentijdrit, had je eens moeten kijken waar ik had gestaan." Theunisse is tevreden over zich zelf, over de ploeg waarvoor hij rijdt, maar hij baalt nog steeds van dat 'collectieve' verlies van vorige zondag en geeft ook af op het 'gekkenhuis', waarin hij zegt te zijn terecht gekomen. Als er één is die een gruwelijke hekel heeft aan de finales van ie dere vlakke etappe, dan is het Theunisse wel. Een jaar lang is hij ook niet gewend geweest aan het gedrang en het gekrioel van een peloton. En als je 50.000 kilo meter in praktische afzondering traint, dan is de Tour wel het an dere uiterste. „De Tour bevalt me bitter slecht. Ik rijd heel goed, maar het is zo'n nerveus gedoe iedere dag. Het zijn net amateurs, die met 190 man tegelijk, tegen 60 in het uur op een doolhof worden losgelaten. En daar zo snel mo gelijk weer moeten zien uit te ko men." „Je moet proberen van voren te blijven, zeggen ze dan. Maar als je op de tiende plek rijdt, je gaat een bocht om, en je komt even verkeerd uit, dan lig je weer zes tigste. Kun je weer van achter af aan beginnen." Maar het zijn niet alleen de fina les. Ook al in de eerdere fases van de vlakke ritten heeft Theu nisse het dikwijls te kwaad. „Ze rijden allemaal op een bol letje. Wie? Ik ken de meesten niet eens. Hoeveel van die nieu wen zijn er in een jaar tijd niet bijgekomen? Echte profs gaan een tweede, of een derde waaier maken als het zo uitkomt. Deze renners niet, die hangen 't liefst twintig kilometer aan een stuk op het kantje. Ik ben een keer met zo'n tweede waaier begon nen, maar dan komt er niemand naast je rijden." Niemand baas Hij vindt het niet alleen voor de renner in kwestie vervelend, „maar ook voor de wedstrijd was het goed geweest als Sörensen overeind was gebleven, en de ge le trui had gehouden. Die Arios- tea's hadden de koers wel gecon troleerd tot aan de Pyreneeën. Iedere dag 30 FICP-punten er bij, dat is over 8 dagen 240 pun ten - daar willen ze wel voor werken, tegenwoordig. Maar nu kreeg je de situatie dat niemand baas was." Het is die vlakke aanloop, die Theunisse vreesde, en die pre cies zo uitpakt als hij dacht. „Maar goed, dat gaat wel weer over. Waar ik echt nog steeds de ziekte over in heb is die ploegen tijdrit bij Lyon. Twee minuten verloren voor niks. We hadden op tweederde van de wedstrijd nog de tweede tijd, maar door die twee rotte lekke banden van Harmeiing, worden we geloof ik voorlaatste. Twee minuten eraf, en ik sta bij de eerste vijfentwin tig, in plaats van 49ste." Of. een betere individuele tijd rit..? Theunisse: „Zo ontevreden hoef ik niet te zijn. In Rennes, twee jaar geleden, verloor ik 7.26: nu vijf minuten, op een su- per-LeMond. Beter dan dit kon ik niet. Vlak voor de Tour ben ik getest en is mijn ideale tophart- slag bepaald: 195. Ik heb op mijn hartslagmetertje constant 193 proberen te rijden. Was ik harder gegaan, dan was ik misschien net zo in elkaar geklapt als Breu kink." Theunisse roemt de sfeer in de ploeg, waarvoor hij nu rijdt. „Dit TVM lijkt op mijn eerste jaar bij PDM. Een ploeg in de opbouw, waar niet iedere dag om presta ties wordt gegild. Heel anders dan bij Post. Die belde me na de vorige Tour op en had het over een supersuperslechte Tour van Panasonic. Hoe bedoel je. vroeg ik: je wint de ploegentijdrit, een gewone etappe en de groene trui? Zat ploegen die met min der moeten doen." Zijn haar zat aërodynamisch in een staartje; de nagel van zijn rechter grote teen was een beetje ingegroeid, het enige lichamelij ke dat hem irriteerde. Blij als straks de bergen er zijn? Alpe d'Huez „Bergen?" Hij werd zowaar een beetje sikkeneurig. „Daar zijn ze dit jaar niet al te gul mee ge weest. Ook daar zullen de kan sen niet groot zijn. Die rit naar Alpe d'Huez, die heb ik een keer of tig getraind, maar die,stelt echt geen moer voor. Twee berg jes, een verschrikkelijke afda ling. en dan hup. met 200 man de Alpe d'Huez opsprinten. Dat wordt dus net zoiets als een vlak ke etappe. En als je dan in de af daling de pech hebt van een lek ke band, dan kun je vijf minuten gaan staan wachten voordat alle auto's met VIP's voorbij zijn. Hèhèj daar is de ploegleider. En die tweede Alpenrit, vind ik ook zwak." De Pyreneeen dan maar? Theu nisse wil niet klagen, maar... „Die rit naar Jaca, die ken ik niet. De andere, de tweede dag - dat lijkt de zwaarste van de hele Tour. Dat belooft een lange, zwa re wedstrijd te worden. Maar als je dan net je dag niet hebt. dan kun je het meteen vergeten." DEN HAAG (GPD) - Een pri meur in de wielrennerij was het niet, want al eerder ex perimenteerde de ploeg van Jan Raas met microfoontjes in de koers. Maar voor de Tour was het de eerste keer dat een wielrenner zich tij dens de koers van electroni ca bediende om het contact met zijn ploegleider te bevorderen. En wie anders dan Greg Le Mond, de man ook die het triathlonstuur introduceer de, was weer haantje de voorste? De gele truidrager baande zich gisteren in het ritje naar Rennes over 161 ki lometer druk pratend een weg door het peloton. Gert-Jan Theunisse blijft voor de start zo lang mogelijk in de ploegleidersauto om alle drukte te ontlo pen (foto Ed Oudenaarden 'Zwarte dag' van Breukink is voor PDM-kamp onverklaarbaar (Door Peter Ouwerkerk) ALENCON De zwarte dag kwam op zaterdag de dertiende. En weer ging Erik Breukink op een cruciaal moment in zijn car rière finaal onderuit. Ditmaal nog wel in zijn specialiteit: de tijdrit. Zijn laatste kilometers van de 73, dwars door de golven de streek van de Orne, waren even schokkend om te zien als zijn finale twee jaar geleden in de Giro d'Italia. Breukink ging bijna te voet, viel terug van een snelheid van 65 km per uur naar nog geen 35. Een wielertoerist, die een rondje te veel had genomen... De casi nospeler die zijn hele fortuin ver speelde bijna zelfs nog bankroet ging... 'Zwarte dagen' lopen als een donkere draad door de profjaren van Breukink, het (nog altijd niet volgroeide?) couveusekind: supergetalenteerd, maar nog on voldoende gehard. 'Een ram van de honger', luidde de eerste diagnose, zaterdag in Alencon. 'Te snel gestart', was de conclusie later. 'Breukink heeft een motor, die hij te snel belast, in een lange tijdrit blaast hij zijn eigen inhoud op.' Wie het wist mocht het zeggen. Daarom twee meningen: van PDM-ploegarts dr. Wim Sanders en van PDM-ploegleider Jan Gisbers. Zou honger de oorzaak ge weest kunnen zijn? Sanders: „Voor een inspanning van iets meer dan anderhalf uur kun je genoeg energie in je li chaam opstapelen. Normaal heb je al voor twee uur brandstof in je lichaam. Wielrenners laden het nog eens extra op, door twee uur voor de start grote hoeveel heden koolhydraten, spaghettti of rijst, naar binnen te werken." - Tijdens deze tijdrit mocht er onderweg worden bevoorraad Sanders: „Tijdens een tijdrit kun je moeilijk eten, maar je hebt er ook niks aan, want het duurt te lang voor het is opgeno men in je lichaam." LeMond zegt, dat hij, toen hij op 50 kilometer moeilijk kwam te zitten, een bidon heeft geno men, en zich weer perfect voelde. Sanders: „Een bidon met wat? Met nieuwe energie? Als je dat doet duurt het minimaal 20, 25 minuten voordat het effect heeft. Op het moment datje iets voelt, is het al te laat. Er zit ge woon een spanne tijds tussen voordat de suiker is waar hij moet zijn." Suikerspiegel - Ook vloeibare, isotone voe ding? Sanders: „Ja. Vlak voor de start heeft Breukink nog een pakje Extran gedronken, maar eigen lijk heeft dat ook al geen nut. De geleerden zijn het er niet over eens, doch men redeneert zo: je krijgt even een verhoogde sui kerspiegel, maar meteen komt er een bepaald hormoon, insuli ne bij, die breek het af, waardoor je, onder het fietsen, juist weer met een te kort aan suikers komt te zitten." „Het beste is: twee uur voor de wedstrijd. En als een wedstrijd langer dan twee uur duurt, dan moet je wel wat bijtanken. Maar het verhaal: na 50 kilometer ga ik nog wat extra energie tot me nemen, dat is te laat. Bij ons hadden ze allemaal een bidon met Isostar voor onderweg. Het verhaal van de energie kan ik medisch niet verklaren. Als Le Mond zegt: ik nam een bidon, en ik voelde me weer fit, dat is lul koek. Dat kan niet." - Maar hij heeft ivel de gele trui. Sanders: „We zijn nog niet aan het eind. Ik denk echt niet dat het aan een tekort aan energie heeft gelegen. Waaraan wel? Misschien begon hij te hard, mis schien was het toch zwaarder dan hij dacht. Maar het zijn alle maal hypotheses. Kijk. Erik startte als favoriet, hij moest er dus invliegen. Maar ik weet het op dit moment ook niet. Wij zul len het zeker binnen de ploeg, met de renners en begeleiding verder analyseren." - Hoe moetje Breukinks verle den dan daarbij zien? Sanders: „Dat was anders. In de Giro had je te maken met een etappe in een drie weken duren de etappekoers, in koud en slecht weer. Dat moet je kunnen, daar moet je in groeien, en daar groeit de een eerder in dan de an der. De tweede keer betrof het een tijdrit over 90 kilometer." - Rijdt hij met een hartslagme ter? Sanders: „Nee. Heeft weinig zin. Theunisse wel? Je ziet wat voor tijd hij rijdt... Ze zijn uitgebreid getest, en een renner die aan het omslagpunt zit, die voelt dat. Zo'n ding om is best leuk en inte ressant, maar het is niet nodig. Breukink ging zo fantastisch, het was ook bijna niet mogelijk, zo goed als hij reed. Ik zag hem op tv, en ik dacht: waar gaat dat naar toe? En toen kwam die man met die hamer dus toch iets te vroeg." De meest aannemelijke oor zaak dan volgens u? Sanders: „Ik denk dat dit net iets te lang voor hem was, dat hij zijn krachten verkeerd heeft, ver deeld. Het is natuurlijk een ge weldige inspanning, je zit steeds tegen je maximum aan, maar het is ook maar anderhalf uur. Dat moet fysisch iedere renner kunnen opbrengen." - Vraag aan de ploegleider: De laatste kilometers waren een verschrikking voor hem? Jan Gisbers: „Ik dacht niet dat hij kapot was, er was alleen even geen brandstof. De teleurstel ling betrof ook meer het niet winnen van de tijdrit dan zijn tweede plaats in het klasse ment." Volkomen uitgeput verwerkt Erik Breukink zijn nederlaag in de tijdrit van zaterdag (foto Ed Oude naarden) ALENCON - Eén plaats achter Gert-Jan Theunisse, negen se conden langzamer. De verhouding Itooks-Theunisse week niet veel af van 1989 in Rennes ook al was hij dit keer omgekeerd. Toen was Theunisse negen seconden langzamer geweest. Rooks klom er nu mee naar de 29ste plaats in het tussenklasseinent, op 7.29 van LeMond. Ook dat wijkt amper af van twee jaar terug. Menigeen had Steven Rooks zaterdag beter gedacht, want hij was in vorm, zo bleek op het NK en ook in de etappes van de eerste Tourweek, waarin hij van tijd tot tijd zelfs meesprintte. En dat betekent meestal: een Rooks met zelfvertrouwen. Maar: „Tot vijftig kilometer kan ik het aan. en dan gaat bij mij de lamp een beetje uit. Ik ken mijn limieten in een tijdrit. Ik zal nooit een specialist worden en nooit in deze etappes op het podium staan". Steven Rooks na zijn min of meer teleurstellende tijdrit. „Ik zal nooit een echte specialist worden." (foto Ed Oude?iaarden) ARGENTAN Als het geen kwestie van ver keerd, of te weinig eten was - is hij dan te hard van stapel gelo pen? Gisbers: „Dat kun je niet bepa len. Het gaat goed, je voelt je fan tastisch, je gaat full power ber gop, maar op een gegeven mo ment komt er een eind aan. Er hebben er meer in het laatste stuk veel tijd verloren. Bij ons Kelly, Alcala. Er kwam in de na middag ook steeds meer wind." Waarom rijdt hij niet niet een hartslagmeter, zodat hij het 'point of no return' kan aflezen? Gisbers: „Ik heb het daar niet zo op. Als je steeds op dat metertje kijkt, haal je niet het uiterste uit een tijdrit. Je kunt ook best een paar keer over je top heengaan. Als je moet klimmen, moet je niet bang zijn voor dat ding. Dan blijf je bij de afrekening onder je mogelijkheden. Dat is het ge vaar van een hartslagmeter." Maar het gevaar van geen hartslagmeter is, dat je te snel vertrekt. Gisbers: „Maar dan nog kan je brandstof opraken, zonder datje ooit boven je omslagpunt bent geraakt. Hij was niet geblok keerd, hè. Absoluut niet. Alleen zijn energie was op. Hij kreeg het gevoel van een soort geeuwhon ger, de reactie op een tekort aan bloedsuiker. Maar dat wil niet zeggen dat je echt honger hebt. Misschien is het dan beter om te zeggen: even 500 meter rustig rij den. dan ben ik hersteld." Bij ivarm weer eet je minder voor de koers, dan bij normale temperaturen. Deze tijdrit moest in een betrekkelijke 'kou'. Te weinig 'gestapeld' dan? Gisbers: „Bij warm weer ver bruik je minder energie. Maar er is niet te weinig gegeten, vooraf. De hoeveelheid is aangepast aan het weer." „Je moet niet naar fouten gaan zoeken. Het is gewoon de na tuurlijke realiteit. Er is verder niets moeilijks aan. Als je lek rijdt, en je hebt twintig jaar met dezelfde banden gereden, dan zeg je toch ook niet ineens dat die banden slechts zijn?" Maar dan toch, een specialist die een enorme inzinking krijgt op zijn terrein. Gisbers: „Breukink was een paar jaar geleden net goed ge noeg voor 30 km tijdrit; dat is al opgeschroefd tot 60 km. Over twee jaar kan hij misschien ook de 90 aan zonder in problemen te komen. Dus...? Gisbers: „Een lichaam zit niet zo in elkaar dat je kunt zeggen: er kunnen drie oorzaken zijn, een van die drie is het. Nee, er kun nen wel 200 oorzaken zijn. En zoek de juiste er dan maar eens uit." 1. Indurain (Spa) 73 km in 1.35.44, gem. snelheid 45,752 km/u 2. Lemond (VSt) 0.08 3. Bernard (Fra) 0.53 4. Breukink (Ned) 1.14 5. Bugno (Ita) 1.31 6. Mauri (Spa) 1.33 7. Abdoesjaparov (Sov) 1 37 8. Delgado (Spa) 2.05 9. Lance(Fra) 2.16 10. Louviot(Fra) 2.18 11. Leblanc(Fra) 2.55 12. Giovannetti (Ita) 3.12 13. Gölz (Dui) 3.16 14. Alcala (Mex) 3.25 15. Poelnikov (Sov) 3.30 16. Fignon(Fra) 3.39 17. Mejia (Col) 3.44 18. Kelly (Ier) 4.02 19. Chiappucci (Ita) 4.04 20. Vanderaerden (Bel) 4.07 21. Skibby (Den) 4.17 22. Stutz(Zwi) 4.19 23. Montoya(Col) z.t. 24. De Jesus Vargas (Col) 4.46 25. Duclos-Lassalle (Fra) 4.49 26. Fondriest (Ita) Z.t. 27. Theunisse (Ned) 5.07 28. Rooks (Ned) 5.16 29. Ampler (Dui) 5.19 30. Colotti (Fra) 5.22 36. Marie (Fra) 5.25 37. Herrera (Col) 5.37 38. Nijdam (Ned) z.t. 42. Solleveld (Ned) 5.47 48. Hampsten (VSt) 5.59 49. Mottet(Fra) 6.01 63. De Vries (Ned) G.42 77. Argentin (Ita) 7.27 84. Stevenhaagen(Ned) 7.41 95. Maassen (Ned) 8.14 96. Dhaenens (Bel) 8.16 101. Van Aert(Ned) 8.37 103. Konisjev (Sov) 8.39 136. Harmeiing (Ned) 10.30 148. Van Orsouw (Ned) 11.28 153. Van Poppel (Ned) 11.52 160. Veenstra (Ned) 12.19 164. Manders (Ned) 12.34 165. Poels (Ned) z.t. 168. Siemons (Ned) 13.04 183. Schurer (Ned) 15.09 184. Verhoeven (Ned) 15.22 194. Passera (Ita) 17.41 (a Dagploegenklassement 1. Banesto 4.50.10, 2. PDM 4.55.53, 3. Carrera 4.56.23, 4. Toshiba 4.57.09, 5. Z 4.57.53. Eiappeürtslag Ribeiro (Bra) 161 km in 3.40.51 gem. snelheid 43,740 km/u Jalabert (Fra) Konisjev Calcaterra(Ita) Lelli(Ita) Bontempi(Ita) VanHooydonck(Bel) Bruyneel(Bel) Bourguignon(Fra) Abadie(Fra) Museeuw (Bel) 0 Kelly De Wilde (Bel) Bomans(Bel) Holm (Den) Van Slycke (Bel) Abdoesjaparov Schurer Colotti Vanderaerden Veenstra Van Poppel Ludwig (Dui) Lilholt(Den) Peeters(Bel) Redant(Bel) Zaina (Ita) Weltz(Den) Barth(Dui) Bagot(Fra) Chiappucci Rooks Lemond Theunisse Dhaenens Maasen Bugno i. Alcala Delgado l. Siemons l. Manders VanOrsouw i. Indurain i. Breukink I. VanAert

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 14