De deskundigen tasten in het duister
Theunisse haat finales in de Tour
sport
14
1
Greg Lemond maakt
gebruik electronica
Steven Rooks wordt
nooit een specialist
Kopman van Cees Priem kijkt uit naar de Pyreneeën
MAANDAG 15 JULI 1991
74.
Poels
it]
90.
Hampsten
tl
101.
De Vries
tl
106.
Stevenhaagen
107.
Solleveld
d
113
Herrera
d
115.
Argentin
ti
119.
Fondriest
ti
128.
Verhoeven
z-tj
144.
Nijdam
152.
Fignon
d
166.
Marie
a
194.
Harmeiing
it
Algemeen klassement
i.
Lemond (Z)
35.39.3J
1.1]
2.
Breukink (PDM)
3.
Abdoesjaparov (Car)
1.1S
4.
Indurain (Ban)
217
5.
Bernard (Ban)
311
6.
Kelly (PDM)
3.51
7.
Bngno(Gat)
3.5li
8.
Marie (Fra. Cas)
4.io:
9.
Alcala (PDM)
4.14
10.
Leblanc(Cas)
4.20:
11.
Golz(Ari)
4.24
12.
Delgado (Ban)
4.30
13.
Mauri (ONC)
4.4[l
14.
Fignon (Cas)
5.12
15.
Lance(Tos)
5.42
16.
Giovannetti (Gat)
5.45
17.
Louviot(Tos)
5.46
18.
LellilAri)
5.53
19.
Vanderaerden (Buc)
6.03
20.
Poelnikov(Car)
611
21.
Chiappucci (Car)
618
22.
Cornillet(Fra.Z)
620
23.
Ludwig (Dui. Pan)
627
24.
Fondriest (Pan)
6.3$
25.
Jaermann (Zwi, Wei)
6.5Ï
26.
Delion (Fra, Hel)
7.12
27.
Stutz(Wei)
715
28.
Nijdam (Buc)
7.28
29.
Rooks (Buc)
7.29
30.
Skibby (TVM)
7.34
40.
Hampsten (Mot)
8.25!
45.
Dhaenens (Pan)
8.3G
49.
Theunisse (TVM)
8.50;
58.
Argentin (Ari)
9.27;
62.
Herrera (Pos)
9.35
84.
VanAert (PDM)
10.39
102.
Solleveld (Buc)
11.51
107.
Ribeiro (RMO)
12,0);
111.
Stevenhaagen (Hel)
12.30
124.
Van Orsouw (Pan)
14.10
126.
De Vries (Buc)
14.13
152.
Van Poppel (PDM)
18.5"
168.
Siemons (TVM)
23.38 i
171.
Veenstra (Buc)
24.36
178.
Manders (Hel)
27.29
184.
Maassen(Buc)
29.41
185.
Harmeiing (TVM)
31.34!
188.
Schurer (TVM)
33.42
189.
Poels (Buc)
34.2$;
190.
Verhoeven (PDM)
35.19
194.
Kvalsvoll (Noo.Z)
49.4$;
DagpjoegenWassemenJ
1 Toshiba 11.02.55, 2. TVM 1.34,3
Carrera, 4. Chateaux d'Ax, 5. RMO
zelfde tijd als TVM
Algemeen
ploegenklassement
I. PDM 107.07.14,2. Banesto 1.20,3.Z
4.36, 4. Carrera 5.15, 5. Castorama
5.28, 8. Buckler 11.18, 9. Panasonic
II.47,18. TVM 18.54.
Puntenklassement
1. Abdoesjaparov 173, 2. Museeuw
165, 3. Kelly 153, 4. Jalabert 138,5.
Ludwig 129,6. Stumpf (Dui) 108,7. De
Wilde 97, 8. Van Poppel 87, 9. Schur
(Dui) 82,10. Kappes (Dui) 78.
Bergklassement
1. De Clercq (Bel) 29, 2. Marie 25,3.
Claveyrolat 20, 4. Jaermann 12, 5.
Van Itterbeeck 10, 6. Gölz 10, 7. Nu-
lens (Bel) 7, 8. Chiappucci 6, 9. Har-
meling 6,10. Mare Madiot (Fra) 5.
MAANDAG 15 JULI 1991
10° RIT-207,5 km
RENNES - QUIMPER
129.5
133,5
146.5
163,5
Montfort-sur-Meu
St-Méen-le-Grand
Mauron
St-Brieuc-de-Mauron 1
La Trimtè-Porhoêt
Rohan
Noyal-Poniivy J
Ponliyy 5
Guémené-sur-Scorff
Cöle de Poulgrellec t
Plouray
Gourin 1
Coray
Quimper (allée de Locmana)
Favorieten voor
en na de tijdrit
ALENCON - Zoals verwacht le
verde de tijdrit nogal wat muta
ties op in het klassement. De
ronde-renners meldden zich in
de top van het klassement en de
mindere goden, die in de eerste
week hoog stonden, maakten
een pas op de plaats.
De belangrijkste veranderingen
zijn:
Voor Na Klassemem
1. Marie (Fra) 0.00 4.10 8
3. Kelly (Ier) 1.04 3.51 6
4. LeMond (USA) 1.07 O.OO 1
5. Breukink (Ned) 1.14 1.13 -
9. Alcala(Mex) 2.04 4 14 9
19. Delion (Fra) 2.43 7 12 27
21. Fignon(Fra) 2.48 5 12 14
44. Rooks (Ned) 3.28 7.29 29
45. Chiappucci (Ita) 3.29 6.18 20
48 Induraïn (Spa) 3.32 2 17 4
49. Bernard (Fra) 3.33 3 11 5
52. Bugno (Ita) 3.35 3.51 7
55. Delgado (Spa) 3.40 4 30 12
56. Hampsten (USA) 3.41 8.25 40
62. Mottet(Fra) 3.48 8.34 42
63. Giovannetti (Ita) 3.48 5.45 10
93. Mauri (Spa) 4.23 4.41 13
106. Chozas(Spa) 4.33 9-21 53
109. Lejarreta (Spa) 4.37 9 34 90
127. Theunisse (Ned) 4.58 8.50 47
129. Mejia (Col) 5.05 7.34 31
133. Herrera (Col) 5.13 9.35 61
Door Peter Ouwerkerk)
ALENCON (GPD) - Gert-Jan
Theunisse stond voor het eerst
sinds dertien maanden zéér op
zijn gemak. Na zijn Tourtijdrit
van Argentan naar Alencon kon
hij redelijk tevreden zijn over
zijn prestatie en was hij de ont
spannen vedette zelve. Zijn ach
terstand in het algemeen klas
sement (47e op 8.50 min) is ogen
schijnlijk (te) groot. Maar: „In
de Tour waarin ik vierde werd,
had ik aan de voet van de Pyre-
neeen ook negen minuten aan
m'n broek. Als we die tegenslag
niet hadden gehad in de ploe
gentijdrit, had je eens moeten
kijken waar ik had gestaan."
Theunisse is tevreden over zich
zelf, over de ploeg waarvoor hij
rijdt, maar hij baalt nog steeds
van dat 'collectieve' verlies van
vorige zondag en geeft ook af op
het 'gekkenhuis', waarin hij zegt
te zijn terecht gekomen.
Als er één is die een gruwelijke
hekel heeft aan de finales van ie
dere vlakke etappe, dan is het
Theunisse wel. Een jaar lang is
hij ook niet gewend geweest aan
het gedrang en het gekrioel van
een peloton. En als je 50.000 kilo
meter in praktische afzondering
traint, dan is de Tour wel het an
dere uiterste.
„De Tour bevalt me bitter
slecht. Ik rijd heel goed, maar
het is zo'n nerveus gedoe iedere
dag. Het zijn net amateurs, die
met 190 man tegelijk, tegen 60 in
het uur op een doolhof worden
losgelaten. En daar zo snel mo
gelijk weer moeten zien uit te ko
men."
„Je moet proberen van voren te
blijven, zeggen ze dan. Maar als
je op de tiende plek rijdt, je gaat
een bocht om, en je komt even
verkeerd uit, dan lig je weer zes
tigste. Kun je weer van achter af
aan beginnen."
Maar het zijn niet alleen de fina
les. Ook al in de eerdere fases
van de vlakke ritten heeft Theu
nisse het dikwijls te kwaad.
„Ze rijden allemaal op een bol
letje. Wie? Ik ken de meesten
niet eens. Hoeveel van die nieu
wen zijn er in een jaar tijd niet
bijgekomen? Echte profs gaan
een tweede, of een derde waaier
maken als het zo uitkomt. Deze
renners niet, die hangen 't liefst
twintig kilometer aan een stuk
op het kantje. Ik ben een keer
met zo'n tweede waaier begon
nen, maar dan komt er niemand
naast je rijden."
Niemand baas
Hij vindt het niet alleen voor de
renner in kwestie vervelend,
„maar ook voor de wedstrijd was
het goed geweest als Sörensen
overeind was gebleven, en de ge
le trui had gehouden. Die Arios-
tea's hadden de koers wel gecon
troleerd tot aan de Pyreneeën.
Iedere dag 30 FICP-punten er
bij, dat is over 8 dagen 240 pun
ten - daar willen ze wel voor
werken, tegenwoordig. Maar nu
kreeg je de situatie dat niemand
baas was."
Het is die vlakke aanloop, die
Theunisse vreesde, en die pre
cies zo uitpakt als hij dacht.
„Maar goed, dat gaat wel weer
over. Waar ik echt nog steeds de
ziekte over in heb is die ploegen
tijdrit bij Lyon. Twee minuten
verloren voor niks. We hadden
op tweederde van de wedstrijd
nog de tweede tijd, maar door
die twee rotte lekke banden van
Harmeiing, worden we geloof ik
voorlaatste. Twee minuten eraf,
en ik sta bij de eerste vijfentwin
tig, in plaats van 49ste."
Of. een betere individuele tijd
rit..? Theunisse: „Zo ontevreden
hoef ik niet te zijn. In Rennes,
twee jaar geleden, verloor ik
7.26: nu vijf minuten, op een su-
per-LeMond. Beter dan dit kon
ik niet. Vlak voor de Tour ben ik
getest en is mijn ideale tophart-
slag bepaald: 195. Ik heb op mijn
hartslagmetertje constant 193
proberen te rijden. Was ik harder
gegaan, dan was ik misschien
net zo in elkaar geklapt als Breu
kink."
Theunisse roemt de sfeer in de
ploeg, waarvoor hij nu rijdt. „Dit
TVM lijkt op mijn eerste jaar bij
PDM. Een ploeg in de opbouw,
waar niet iedere dag om presta
ties wordt gegild. Heel anders
dan bij Post. Die belde me na de
vorige Tour op en had het over
een supersuperslechte Tour van
Panasonic. Hoe bedoel je. vroeg
ik: je wint de ploegentijdrit, een
gewone etappe en de groene
trui? Zat ploegen die met min
der moeten doen."
Zijn haar zat aërodynamisch in
een staartje; de nagel van zijn
rechter grote teen was een beetje
ingegroeid, het enige lichamelij
ke dat hem irriteerde. Blij als
straks de bergen er zijn?
Alpe d'Huez
„Bergen?" Hij werd zowaar een
beetje sikkeneurig. „Daar zijn ze
dit jaar niet al te gul mee ge
weest. Ook daar zullen de kan
sen niet groot zijn. Die rit naar
Alpe d'Huez, die heb ik een keer
of tig getraind, maar die,stelt
echt geen moer voor. Twee berg
jes, een verschrikkelijke afda
ling. en dan hup. met 200 man de
Alpe d'Huez opsprinten. Dat
wordt dus net zoiets als een vlak
ke etappe. En als je dan in de af
daling de pech hebt van een lek
ke band, dan kun je vijf minuten
gaan staan wachten voordat alle
auto's met VIP's voorbij zijn.
Hèhèj daar is de ploegleider. En
die tweede Alpenrit, vind ik ook
zwak."
De Pyreneeen dan maar? Theu
nisse wil niet klagen, maar...
„Die rit naar Jaca, die ken ik
niet. De andere, de tweede dag -
dat lijkt de zwaarste van de hele
Tour. Dat belooft een lange, zwa
re wedstrijd te worden. Maar als
je dan net je dag niet hebt. dan
kun je het meteen vergeten."
DEN HAAG (GPD) - Een pri
meur in de wielrennerij was
het niet, want al eerder ex
perimenteerde de ploeg van
Jan Raas met microfoontjes
in de koers. Maar voor de
Tour was het de eerste keer
dat een wielrenner zich tij
dens de koers van electroni
ca bediende om het contact
met zijn ploegleider te
bevorderen.
En wie anders dan Greg Le
Mond, de man ook die het
triathlonstuur introduceer
de, was weer haantje de
voorste? De gele truidrager
baande zich gisteren in het
ritje naar Rennes over 161 ki
lometer druk pratend een
weg door het peloton.
Gert-Jan Theunisse blijft voor de start zo lang mogelijk in de ploegleidersauto om alle drukte te ontlo pen (foto Ed Oudenaarden
'Zwarte dag' van Breukink is voor PDM-kamp onverklaarbaar
(Door Peter Ouwerkerk)
ALENCON De zwarte dag
kwam op zaterdag de dertiende.
En weer ging Erik Breukink op
een cruciaal moment in zijn car
rière finaal onderuit. Ditmaal
nog wel in zijn specialiteit: de
tijdrit. Zijn laatste kilometers
van de 73, dwars door de golven
de streek van de Orne, waren
even schokkend om te zien als
zijn finale twee jaar geleden in
de Giro d'Italia.
Breukink ging bijna te voet, viel
terug van een snelheid van 65
km per uur naar nog geen 35.
Een wielertoerist, die een rondje
te veel had genomen... De casi
nospeler die zijn hele fortuin ver
speelde bijna zelfs nog bankroet
ging...
'Zwarte dagen' lopen als een
donkere draad door de profjaren
van Breukink, het (nog altijd
niet volgroeide?) couveusekind:
supergetalenteerd, maar nog on
voldoende gehard.
'Een ram van de honger', luidde
de eerste diagnose, zaterdag in
Alencon. 'Te snel gestart', was
de conclusie later. 'Breukink
heeft een motor, die hij te snel
belast, in een lange tijdrit blaast
hij zijn eigen inhoud op.' Wie het
wist mocht het zeggen.
Daarom twee meningen: van
PDM-ploegarts dr. Wim Sanders
en van PDM-ploegleider Jan
Gisbers.
Zou honger de oorzaak ge
weest kunnen zijn?
Sanders: „Voor een inspanning
van iets meer dan anderhalf uur
kun je genoeg energie in je li
chaam opstapelen. Normaal heb
je al voor twee uur brandstof in
je lichaam. Wielrenners laden
het nog eens extra op, door twee
uur voor de start grote hoeveel
heden koolhydraten, spaghettti
of rijst, naar binnen te werken."
- Tijdens deze tijdrit mocht er
onderweg worden bevoorraad
Sanders: „Tijdens een tijdrit
kun je moeilijk eten, maar je
hebt er ook niks aan, want het
duurt te lang voor het is opgeno
men in je lichaam."
LeMond zegt, dat hij, toen hij
op 50 kilometer moeilijk kwam
te zitten, een bidon heeft geno
men, en zich weer perfect voelde.
Sanders: „Een bidon met wat?
Met nieuwe energie? Als je dat
doet duurt het minimaal 20, 25
minuten voordat het effect
heeft. Op het moment datje iets
voelt, is het al te laat. Er zit ge
woon een spanne tijds tussen
voordat de suiker is waar hij
moet zijn."
Suikerspiegel
- Ook vloeibare, isotone voe
ding?
Sanders: „Ja. Vlak voor de start
heeft Breukink nog een pakje
Extran gedronken, maar eigen
lijk heeft dat ook al geen nut. De
geleerden zijn het er niet over
eens, doch men redeneert zo: je
krijgt even een verhoogde sui
kerspiegel, maar meteen komt
er een bepaald hormoon, insuli
ne bij, die breek het af, waardoor
je, onder het fietsen, juist weer
met een te kort aan suikers komt
te zitten."
„Het beste is: twee uur voor de
wedstrijd. En als een wedstrijd
langer dan twee uur duurt, dan
moet je wel wat bijtanken. Maar
het verhaal: na 50 kilometer ga
ik nog wat extra energie tot me
nemen, dat is te laat. Bij ons
hadden ze allemaal een bidon
met Isostar voor onderweg. Het
verhaal van de energie kan ik
medisch niet verklaren. Als Le
Mond zegt: ik nam een bidon, en
ik voelde me weer fit, dat is lul
koek. Dat kan niet."
- Maar hij heeft ivel de gele trui.
Sanders: „We zijn nog niet aan
het eind. Ik denk echt niet dat
het aan een tekort aan energie
heeft gelegen. Waaraan wel?
Misschien begon hij te hard, mis
schien was het toch zwaarder
dan hij dacht. Maar het zijn alle
maal hypotheses. Kijk. Erik
startte als favoriet, hij moest er
dus invliegen. Maar ik weet het
op dit moment ook niet. Wij zul
len het zeker binnen de ploeg,
met de renners en begeleiding
verder analyseren."
- Hoe moetje Breukinks verle
den dan daarbij zien?
Sanders: „Dat was anders. In de
Giro had je te maken met een
etappe in een drie weken duren
de etappekoers, in koud en
slecht weer. Dat moet je kunnen,
daar moet je in groeien, en daar
groeit de een eerder in dan de an
der. De tweede keer betrof het
een tijdrit over 90 kilometer."
- Rijdt hij met een hartslagme
ter?
Sanders: „Nee. Heeft weinig zin.
Theunisse wel? Je ziet wat voor
tijd hij rijdt... Ze zijn uitgebreid
getest, en een renner die aan het
omslagpunt zit, die voelt dat.
Zo'n ding om is best leuk en inte
ressant, maar het is niet nodig.
Breukink ging zo fantastisch,
het was ook bijna niet mogelijk,
zo goed als hij reed. Ik zag hem
op tv, en ik dacht: waar gaat dat
naar toe? En toen kwam die man
met die hamer dus toch iets te
vroeg."
De meest aannemelijke oor
zaak dan volgens u?
Sanders: „Ik denk dat dit net
iets te lang voor hem was, dat hij
zijn krachten verkeerd heeft, ver
deeld. Het is natuurlijk een ge
weldige inspanning, je zit steeds
tegen je maximum aan, maar
het is ook maar anderhalf uur.
Dat moet fysisch iedere renner
kunnen opbrengen."
- Vraag aan de ploegleider: De
laatste kilometers waren een
verschrikking voor hem?
Jan Gisbers: „Ik dacht niet dat
hij kapot was, er was alleen even
geen brandstof. De teleurstel
ling betrof ook meer het niet
winnen van de tijdrit dan zijn
tweede plaats in het klasse
ment."
Volkomen uitgeput verwerkt Erik Breukink zijn nederlaag in de tijdrit van zaterdag (foto Ed Oude
naarden)
ALENCON - Eén plaats achter Gert-Jan Theunisse, negen se
conden langzamer. De verhouding Itooks-Theunisse week niet
veel af van 1989 in Rennes ook al was hij dit keer omgekeerd.
Toen was Theunisse negen seconden langzamer geweest. Rooks
klom er nu mee naar de 29ste plaats in het tussenklasseinent, op
7.29 van LeMond. Ook dat wijkt amper af van twee jaar terug.
Menigeen had Steven Rooks zaterdag beter gedacht, want hij
was in vorm, zo bleek op het NK en ook in de etappes van de
eerste Tourweek, waarin hij van tijd tot tijd zelfs meesprintte. En
dat betekent meestal: een Rooks met zelfvertrouwen.
Maar: „Tot vijftig kilometer kan ik het aan. en dan gaat bij mij de
lamp een beetje uit. Ik ken mijn limieten in een tijdrit. Ik zal nooit
een specialist worden en nooit in deze etappes op het podium
staan".
Steven Rooks na zijn min of meer teleurstellende tijdrit. „Ik zal
nooit een echte specialist worden." (foto Ed Oude?iaarden)
ARGENTAN
Als het geen kwestie van ver
keerd, of te weinig eten was - is
hij dan te hard van stapel gelo
pen?
Gisbers: „Dat kun je niet bepa
len. Het gaat goed, je voelt je fan
tastisch, je gaat full power ber
gop, maar op een gegeven mo
ment komt er een eind aan. Er
hebben er meer in het laatste
stuk veel tijd verloren. Bij ons
Kelly, Alcala. Er kwam in de na
middag ook steeds meer wind."
Waarom rijdt hij niet niet een
hartslagmeter, zodat hij het
'point of no return' kan aflezen?
Gisbers: „Ik heb het daar niet zo
op. Als je steeds op dat metertje
kijkt, haal je niet het uiterste uit
een tijdrit. Je kunt ook best een
paar keer over je top heengaan.
Als je moet klimmen, moet je
niet bang zijn voor dat ding. Dan
blijf je bij de afrekening onder je
mogelijkheden. Dat is het ge
vaar van een hartslagmeter."
Maar het gevaar van geen
hartslagmeter is, dat je te snel
vertrekt.
Gisbers: „Maar dan nog kan je
brandstof opraken, zonder datje
ooit boven je omslagpunt bent
geraakt. Hij was niet geblok
keerd, hè. Absoluut niet. Alleen
zijn energie was op. Hij kreeg het
gevoel van een soort geeuwhon
ger, de reactie op een tekort aan
bloedsuiker. Maar dat wil niet
zeggen dat je echt honger hebt.
Misschien is het dan beter om te
zeggen: even 500 meter rustig rij
den. dan ben ik hersteld."
Bij ivarm weer eet je minder
voor de koers, dan bij normale
temperaturen. Deze tijdrit moest
in een betrekkelijke 'kou'. Te
weinig 'gestapeld' dan?
Gisbers: „Bij warm weer ver
bruik je minder energie. Maar er
is niet te weinig gegeten, vooraf.
De hoeveelheid is aangepast aan
het weer."
„Je moet niet naar fouten gaan
zoeken. Het is gewoon de na
tuurlijke realiteit. Er is verder
niets moeilijks aan. Als je lek
rijdt, en je hebt twintig jaar met
dezelfde banden gereden, dan
zeg je toch ook niet ineens dat
die banden slechts zijn?"
Maar dan toch, een specialist
die een enorme inzinking krijgt
op zijn terrein.
Gisbers: „Breukink was een
paar jaar geleden net goed ge
noeg voor 30 km tijdrit; dat is al
opgeschroefd tot 60 km. Over
twee jaar kan hij misschien ook
de 90 aan zonder in problemen te
komen.
Dus...?
Gisbers: „Een lichaam zit niet zo
in elkaar dat je kunt zeggen: er
kunnen drie oorzaken zijn, een
van die drie is het. Nee, er kun
nen wel 200 oorzaken zijn. En
zoek de juiste er dan maar eens
uit."
1.
Indurain (Spa) 73 km in 1.35.44,
gem. snelheid 45,752 km/u
2.
Lemond (VSt)
0.08
3.
Bernard (Fra)
0.53
4.
Breukink (Ned)
1.14
5.
Bugno (Ita)
1.31
6.
Mauri (Spa)
1.33
7.
Abdoesjaparov (Sov)
1 37
8.
Delgado (Spa)
2.05
9.
Lance(Fra)
2.16
10.
Louviot(Fra)
2.18
11.
Leblanc(Fra)
2.55
12.
Giovannetti (Ita)
3.12
13.
Gölz (Dui)
3.16
14.
Alcala (Mex)
3.25
15.
Poelnikov (Sov)
3.30
16.
Fignon(Fra)
3.39
17.
Mejia (Col)
3.44
18.
Kelly (Ier)
4.02
19.
Chiappucci (Ita)
4.04
20.
Vanderaerden (Bel)
4.07
21.
Skibby (Den)
4.17
22.
Stutz(Zwi)
4.19
23.
Montoya(Col)
z.t.
24.
De Jesus Vargas (Col)
4.46
25.
Duclos-Lassalle (Fra)
4.49
26.
Fondriest (Ita)
Z.t.
27.
Theunisse (Ned)
5.07
28.
Rooks (Ned)
5.16
29.
Ampler (Dui)
5.19
30.
Colotti (Fra)
5.22
36.
Marie (Fra)
5.25
37.
Herrera (Col)
5.37
38.
Nijdam (Ned)
z.t.
42.
Solleveld (Ned)
5.47
48.
Hampsten (VSt)
5.59
49.
Mottet(Fra)
6.01
63.
De Vries (Ned)
G.42
77.
Argentin (Ita)
7.27
84.
Stevenhaagen(Ned)
7.41
95.
Maassen (Ned)
8.14
96.
Dhaenens (Bel)
8.16
101.
Van Aert(Ned)
8.37
103.
Konisjev (Sov)
8.39
136.
Harmeiing (Ned)
10.30
148.
Van Orsouw (Ned)
11.28
153.
Van Poppel (Ned)
11.52
160.
Veenstra (Ned)
12.19
164.
Manders (Ned)
12.34
165.
Poels (Ned)
z.t.
168.
Siemons (Ned)
13.04
183.
Schurer (Ned)
15.09
184.
Verhoeven (Ned)
15.22
194.
Passera (Ita)
17.41
(a
Dagploegenklassement
1. Banesto 4.50.10, 2. PDM 4.55.53, 3.
Carrera 4.56.23, 4. Toshiba 4.57.09, 5.
Z 4.57.53.
Eiappeürtslag
Ribeiro (Bra) 161 km in 3.40.51
gem. snelheid 43,740 km/u
Jalabert (Fra)
Konisjev
Calcaterra(Ita)
Lelli(Ita)
Bontempi(Ita)
VanHooydonck(Bel)
Bruyneel(Bel)
Bourguignon(Fra)
Abadie(Fra)
Museeuw (Bel) 0
Kelly
De Wilde (Bel)
Bomans(Bel)
Holm (Den)
Van Slycke (Bel)
Abdoesjaparov
Schurer
Colotti
Vanderaerden
Veenstra
Van Poppel
Ludwig (Dui)
Lilholt(Den)
Peeters(Bel)
Redant(Bel)
Zaina (Ita)
Weltz(Den)
Barth(Dui)
Bagot(Fra)
Chiappucci
Rooks
Lemond
Theunisse
Dhaenens
Maasen
Bugno
i. Alcala
Delgado
l. Siemons
l. Manders
VanOrsouw
i. Indurain
i. Breukink
I. VanAert