Terugkeer van een unieke band Nina Simone heeft nergens spijt van - Ten CC 191 ZATERDAG 29 JUNI 1991 Een klassieker onder de popgroepen wordt in ere hersteld: Ten CC. Met Eric Stewart en Graham Gouldman ook na een onderbreking van acht jaar nog steeds als de drijvende basis. Drummer Jeff Porcaro (Toto) en bassist Freddie Washington zorgen voor de opmerkelijke aanvulling. Heel lang, te lang, was het stil. De wederopstanding heet It, geproduceerd door Gary Katz (Steely Dan). Vanaf september is Ten CC weer luid en duidelijk aanwezig. Eric. Stewart is tegelijkertijd opgewon den, belust op revanchegevoelens en gedreven. Het verleden is voor hem op slag onbelangrijk geworden. Slechts de toekomst telt. Na 1983 had hij er geen zin meer in. Nu, anno 1991, des te meer. Ten CC is terug, Eric Stewart voorop. Hij was maatje Gouldman uit het oog verloren, van Lol Creme en Kevin Godley vernam hij al veel langer niets meer. De reünie tij dens de opnames van It was meer dan har telijk. De combinatie met Graham Gould man bleek niets aan kracht te hebben ver loren. En hoewel Godley en Creme samen duidelijk voor een andere richting hebben gekozen, past hun (geringe) bijdrage op de nieuwe CD onherroepelijk in het straatje van Ten CC. Het einde van een tijdperk in 1983 wordt door Stewart acht jaar later kort en bon dig uitgelegd. „Ik had er genoeg van. Ten CC stond meer en meer te boek als een nostalgische band. Voor mij was dat de kus des doods. Ik haatte het groepsbe staan. De optredens waren niet meer dan een rij van oude hits. Bah." Er was meer. Problemen met de Britse be lasting, bij voorbeeld. „Wij maakten de enorme fout twee studio's te openen", geeft Eric Stewart toe. „Wij zijn nu een maal muzikanten, geen zakenmensen. Daar zijn we dus niet goed in. Die studio's hebben ons enorm veel gekost. Ik bedoel, als je na vijf maanden toeren geen cent hebt verdiend maar slechts geld hebt ver loren moet je toch eens gaan nadenken. Ten CC raakte bankroet, we verloren el kaar uit het oog." Produceren Hij ging zich toeleggen op produceren van werk van anderen, haalde zijn contacten met Paul McCartney nauwer aan. Ging in op het verzoek van Agnetha Faltskog (de blonde zangeres van Abba) om haar nieuwste produkt te begeleiden. „Het werd tijd voor andere dingen. Dat vond Graham kennelijk ook, want hij ging met Andrew Gold verder als WAX." Wat Ste wart niet verwachtte, gebeurde toch. Hij miste het groepsleven. Eric Stewart: wij zijn geen zakenmensen „In het begin niet. Toen was alles nog heel fris Ik genoot van mijn bestaan. Niet meer hotel in, hotel uit. Geen leven meer dat slechts bestond uit het in- en uitpakken van je koffers. Maar ik miste de spontani teit van het publiek De onmiddellijke reactie, of die nu positief of negatief was. Optredens kunnen je onsterfelijk maken of dodelijk zijn. Het publiek vindt het prachtig, of maakt je binnen een minuut kapot. Als producer moet je soms maan den wachten voor je iets van een reactie op jouw werk merkt." De samenwerking met Paul McCartney mondde uit in Press tc play. „Leuk. Maar ik bleef ondertussen ook voor mezelf schrijven. Tegen beter weten in. want ik miste iets op de tracks. Met z'n tweeën kun je elkaar aanvullen. Dat is een luxe. Ik vond het heel moeilijk mezelf aan te kij ken in de spiegel met de vraag of ik het wel goed deed. Ik heb kennelijk iemand nodig die me dat vertelt. Nee. dat is geen gebrek aan zelfvertrouwen. Meer het gebrek aan een structuur. Schilders hebben dat ook. Maar die kunnen het teveel aan verf weg werken. Met muziek ligt dat heel anders." Stewart had geen enkel probleem met schrijven voor Agnetha's CD. „Omdat zij me opdrachten gaf. Dit up-tempostuk moest zo en zo. die ballad moest klinken als I'm not in love. Geen punt. Als je voor jezelf schrijft, gelden die regels niet. Dan is de vraag steeds, waar gebruik ik het voor? Ik had miljoenen ideeën, maar geen rich ting om in te schrijven. Voor Ten CC lag dat veel makkelijker. Met die groep kon je alle kanten op. Of het nou rock 'n roll was of reggae, er waren geen beperkingen." Liefdesverklaringen Hij mocht dan genieten van zijn terugge trokken leventje in Frankrijk. Stewart be jubelde de dag dat hij weer in contact kwam met Graham Gouldman. „Ik heb in de periode dat ik alleen werkte veel ge leerd. Zeker van het genie McCartney, zij kan van 'do re mi fa so' nog een hit maken. De banaalste woorden klinken, door hem gezongen, als de mooiste liefdesverklarin gen. Maar ik miste iemand met wie ik echt kon werken. Toen Graham en ik weer rond de tafel zaten, werden de ideeën weer composities." Het plotselinge succes van Changing Fa- ces, een vorig jaar in Engeland uitge brachte verzamelaar, dreef Stewart in de armen van Gouldman. „Alsof er niets ver anderd was. We hadden onze ideeën opge slagen. Graham kon ze niet gebruiken voor WAX en mijn nummers waren niet geschikt voor McCartney. We zijn het soms oneens met elkaar, maar dat is het mooie van schrijven. Zo accepteer je de kritiek eerder van elkaar. Als een melodie te simpel of te abstract klinkt, kunnen we dat zeggen. Hetzelfde geldt voor een tekst die niet lekker loopt." Eric Stewart klinkt strijdlustig als de Amerikaanse markt ter sprake komt. Het is een van zijn weinige frustraties. „We moeten nu eindelijk Amerika maar eens veroveren. Die markt heeft me altijd al geïmponeerd, maar we hebben er nooit vat op kunnen krijgen. Al hebben we het wel verdiend. Ten CC is kennelijk een te Britse band. Dat is niet in ons voordeel. We hebben in Amerika twee nummer een hits gehad. Things we do for love en I'm not in love, maar nog nog nooit een album in de top 100. De humor van Ten CC dringt niet door tot de Amerikanen. We zijn te excentriek voor ze. Van blanke reggae als in Dreadlock Holliday willen ze niets we ten. Wallstreet Shuffle, Art for art's sake. het zijn allemaal sociale commentaren, maar de Amerikanen begrijpen ze niet." Variatie Stewart erkent dat de variatie in de mu ziek nog steeds het belangrijkste wapen van Ten CC is. Zoals de groep met I'm not in love en Life is a minestrone de toon zet te voor mini-opera's, nog voor Queen met Bohemian Rhapsody kwam, zo sterk is ook de variëteit van de groep. „Ten CC was en is uniek. Zeker in de originele be zetting. Vier mensen, die allemaal een nummer een-hit konden schrijven en zin gen. Die unieke samenstelling betekende tevens de ondergang van de groep. Vier personen die steeds individueler gingen denken. We groeiden uit elkaar, met als gevolg dat Godley en Creme er in 1976 uit stapten." Maar Ten CC is terug. Met hernieuwde moed. gesterkt en vooral gedreven. In Ga ry Katz hebben Stewart en Gouldman, vinden ze, de perfecte producer gevonden. Omdat ze Steely Dan enorm bewonderen. Maar vooral omdat Katz niet de boven toon in de regie wenst te voeren. „Gary geeft niet aan waar hij keyboards of gita ren wil horen. Dat weten we. met alle res pect, zelf wel, Hij laat slechts blijken of iets in zijn oren lekker klinkt of niet. Meer hebben we niet nodig." Ruud Ramler Het zal waarschijnlijk bijna niemand zijn opgevallen, maar de Amerikaanse zangeres Nina Simone is een beetje Nederlandse geworden. Eerst woonde ze meer dan twee jaar in Nijmegen en nu heeft ze haar domicilie in een mooi, rustig huis in Amsterdam. Waarom strijkt de strijdbare zwarte Amerikaanse juist in Nederland neer? Ze antwoordt beslist: „Om de cultuur: de musea, het theater, de opera, het Concertgebouw en de feestjes. Maar ook het dagelijks leven hier en het ontbreken van racisme zoals ik dat ken." Volgende week zaterdag treedt ze op tijdens het Drum Jazz Festival dat vanaf 5 tot en met 10 juli op diverse plaat sen in de hoofdstad wordt gehouden. Vo rig jaar kreeg ze daar Carré aan haar voe ten en nu mag ze het proberen in het Mu ziektheater. Geen onbekend terrein, want een paar weken geleden werd ze door Har ry Connick uit de zaal geplukt toen hij daar zijn Nederlandse debuut maakte. Sa men zongen zij een duet: 'Don't get around much anymore', a l'improviste. uit de losse pols, maar met de perfectie die bij vakmensen past. „Het was erg leuk dat hij me vroeg", zegt ze laconiek. Brei Ze zingt niettemin graag in Europa. „Het publiek heeft hier veel meer aandacht voor wat je doet. Hier word ik gewaar deerd en voel ik warmte, vooral in Neder land. Toch is ze een beetje onzeker, want volgende week wil ze ook iets brengen van Georges Brassens en Jacques Brei. ,,'t Is Frans, dus zal het publiek dat wel kunnen waarderen?" Met 'Ne me quitte pas' van Brei zal dat ze ker lukken. Ze zucht werkelijk opgelucht. Nina Simone: gelukkig in Nederland foto Cor Midden Even breekt er iets heel vriendelijks door in haar verder strakke blik. waarmee ze zich lijkt te pantseren. Haar antwoorden zijn kort met een maximum aan lading. In haar stem klinkt soms maar al te duidelijk de bitterheid en verdriet van iemand die ooit diep moet zijn gekrenkt. Ze praat zoals ze zingt, met die zware, met emotie 'begroeide' stem: songs over liefde, verdriet, politiek onrecht en racisme en uiteindelijk bevrijding. Voor haar moeten teksten nu eenmaal iets te zeggen hebben, anders zingt ze ze niet. Vandaar. En voor de rest. „Lees mijn autobiografie. Op 17 september komt het boek uit. De titel is 'I put the spell on you'." Ze denkt even na en verklaart dan zonder aarzelen. „Ik wil er alleen mee zeggen: probeer zo gelukkig mogelijk te zijn, geniet van de liefde zo veel je kunt en verdien veel geld." Ze meent het. Doctor Direct daarop buigt ze vanuit haar stoel naar voren en zegt zonder met haar ogen te knipperen: „Weetje eigenlijk wel dat ik doctor ben." Het is waar. Twee Ameri kaanse ere-doctoraten vielen haar te beurt, verkregen voor haar muzikale ver diensten en voor haar strijd voor de Ame rikaanse burgerrechten. Niet gek voor een zwarte vrouw voor wie als kind uit een groot maar arm predikantengezin, geld werd ingezameld om haar pianolessen aan de Julliard School of Music te kunnen betalen, maar die daarna zonder echte re den een beurs werd geweigerd toen ze naar het conservatorium wilde. Er zat niets anders op dan in bars te gaan spelen om aan de kost te komen. Haar ou ders droomden ervan hun dochter ooit in Carnegie Hall te zien optreden, maar de weg daar naartoe leek nog erg lang, zo niet onbegaanbaar „Het was vreselijk, dat spelen in bars, ik doe dat nu dus niet meer." Een vernedering voor iemand die ervan droomde concertpianiste te wor den. Berustend stelt ze vast dat er sindsdierr maar weinig zwarten zich tot die richting aangetrokken hebben gevoeld. „Ik had de eerste kunnen zijn. Heb je ooit wel eens een zwarte concertpianist gezien? Maar iedereen kiest voor de jazz. En waarom ook niet. Ze houden ervan en het is inter nationaal de meest gerespecteerde Ame rikaanse kunstvorm." Geboren als Eunice Wayman veranderde ze haar naam in Nina Simone en begon er op verzoek van de bareigenaar bij te zin gen, Met, succes. Er volgden vele jazzy pla ten, hits als 'My baby just cares for me' en ze kwam alsnog in Carnegie Hall. In de ja ren zestig, de tijd van Vietnam, de moor den op de Kennedy's en Martin Luther King en het door steeds meer door enga gement gekleurde amusement, zette ze zich met haar protestsongs in voor de strijd voor gelijke rechten. „In het noorden van de Verenigde Staten gaat het nu goed." Ze geeft daarop een uit voerige opsomming van alle zwarte politi ci die zich nu op enigerlei wijze kunnen la ten gelden: volksvertegenwoordigers, burgemeesters en zelfs een kandidaat gouverneur. „Maar in het zuiden is het nog steeds mis. Louisiana, Alabama, kennen nog steeds racisme. Mijn protestsongs zijn daar nog steeds nodig Maar ook in andere delen van de wereld In Zuid-Afrika bij voorbeeld. Mandela is vrij, maar daarmee zijn we er nog niet." Vier jaar woonde Nina Simone in Liberia, een zwarte vrouw in een zwart land. Was ze daar gelukkig? Met stemverheffing: „Het was een feest! Ik heb er hooguit één keer gezongen. Ze wilden dat ik me zo veel mogelijk zou amuseren. Het was louter, eten, drinken en mannen. Ik ben er bijna nog getrouwd ook. Helaas, het is er niet van gekomen. Er kwam een coupe en ik moest weg. Er woedt nu nog steeds een burgeroorlog en dat vind ik erg teleurstel lend." Protest Maar Afrika blijft trekken. In december hoopt ze met Meriam Makeba naar Zuid- Afrika te gaan, al heeft ze geen idee van wat ze zich daarvan moet voorstellen. Op treden in Sun City, het luxe tot nu toe blanke Las Vegas-achtige uitgaanscen trum, dat lijkt haar wel wat. Maar eerst wordt er nog verder gewerkt aan een film voor de Franse televisie, een documentai re over haar leven, waarin ze met een or kest ook weer eens klassiek piano gaat spelen. Een genre dat ze ondanks alles toch altijd trouw bleef, In menig concert wilden nog wel eens een paar maten Bach binnensluipen. „Bach swingt, het is wiskundige muziek. Eigenlijk vind ik het nog steeds jammer dat ik geen concertpianiste ben gewor den. Maar spijt van mijn carrière heb ik niet. Misschien is deze periode wel een van de beste van mijn leven. Je, eigenlijk ben ik tevreden." Hans Visser Nina Simone treedt zaterdag 6 juli (20.15 uur) op in het Muziektheater te Amsterdam. Augustus 1983 Eric Stewart(r) en Graham Gouldman spelen op de Veerse Gatdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 37