Van auto tot wasmachine Na nachtvorst en droogte Een ingebouwde inbraakpreventie Ontwerpen van Giugiaro Koel-verwarmingsbox Flexibele radiatorbuizen Wegenatlas 7^ 3 DE NATIONALE (affectief UYPOTHEEKBEURS hypotheek In het museum, of liever internationaal automobiel centrum in de Parijse voorstad Pantin, is een expositie ingericht van de Italiaanse ontwerper Giugiaro. Deze top ontwerper uit Italië drukt zijn stempel op het wegbeeld van Europa. Tal van automodellen komen voort uit zijn geniale geest. Een vormgever die zijn tijd steeds ver vooruit is. Giugiaro ontwierp deze Aztec-sportwagen (foto GPD) De Italiaanse ontwerper Giu giaro kwam als eerste met het idee van de ruimte-auto. Als taxi moest zijn ontwerp dienen als in zending voor een wedstrijd in New York. Het Museum of Modern Art wilde in '73 een nieuwe en betere vormgeving van de Yellow Cab. Al fa Romeo zette Giugiaro aan het werk. Hij ontwierp een hoekig mo del, ruim van binnen, makkelijk om in te stappen en genoeg plaats voor bagage. Precies zoals een taxi behoort te zijn. Een taxi zoals die in Londen al veel langer rondrijdt. Meer dan negentig auto's kwamen van Giugiaro's tekentafel. Zijn eer ste gedurfde model was Alfasud in 1971. Dan de trendsetter voor drie- en vijfdeurs auto's: VW Golf in 1974. Daarna volgen VW Scirocco, Lancia Delta, Fiat Panda, Fiat Uno, Renault 21 en 19. Op de Salon van Genève stond een prachtige Mazda M12 die werd aangedreven door de 12-cilinder van BMW. Meest recente uitingen zijn de Ko reaanse Hyundai Lantra en de Spaanse Seat Toledo. Simca Giugiaro is al heel lang bezig met auto's. In dienst bij Bertone is hij verantwoordelijk voor de Simca 1000 en 1200 Coupé. Na zijn over stap naai- de studio van Ghia in Turijn ontwierp hij voor de Turin Motor Show in '66 vier auto's tege lijk: De Tomaso Pampero en Man- gusta, Maserati Ghibli en de Van essa. Befaamde ontwerpen zijn ook de Audi 80, BMW Ml, Lancia Thema en Prisma en Lotus Esprit. Zijn eerste proef van bekwaamheid is de rank gelijnde Gordon Keeble die als 4-zits coupé in 1960 de te kentafel verlaat. Bijzonder aan Giugiaro's ontwerpen is dat het al tijd rijdende en compleet uitgerus- auto III te prototypen worden. Geen 'mock-up' of een leeg omhulsel zonder motor. Nee, zijn creatie ver dient het om ten volle als auto uit geprobeerd te worden. In het museum, of liever interna tionaal automobiel-centrum in de Parijse voorstad Pantin, komt naast het auto-ontwerpen nog veel meer aan bod. Giugiaro is immers het brein achter tal van industriële produkten waarbij de vorm naast een uiterst hoge kwaliteit toon aangevend is.. De Nikon F4 fotoca mera, de Seiko Speedmaster, een handzame 2 ltr. waterfles, de kook- set Modia voor Lagostina, de Logi- Giorgetto Giugiaro foto GPD) ca Necchi naaimachine en de Can dy Aquaviva wasmachine. Maar ook een ambitieus project als de 46.000 tons metende Noah, een cruise-schip dat dienst gaat doen als drijvende vergader-, sport-, ex positie-, kantoor- en hotelaccom modatie. Alles door de meester hand van Giugiaro ontworpen. Giugiaro heeft een paar honderd mensen in dienst: bij Italdesign voor de auto's en bij Giugiaro Des ign voor industriële ontwerpen. De tentoonstelling omvat 32 jaar aan ontwerpactiviteiten van Giugiaro. Er staan vele prototypen van au to's, naslagwerk, fotomateriaal en tientallen gebruiksvoorwerpen. De ontwerper-kunstenaar, die aanvankelijk heel gestroomlijnde auto's tekende, stapte allengs over op hoekiger vormen en is nu terug- bij de oorsprong. „Een auto wordt in de toekomst weer dat wat het is: een vervoermiddel", zegt Giugia- Siem Leeuwenkamp (Tot 24 juni is 'Les Parcours du Design' te zien, tot september duurt de expositie 'grote klassiekers tussen '30 en '60' en tevens zijn twintig heel bijzondere au to's van diverse ontioerpers te zien. Opendagelijks van 10.30-18.30 uur (dinsdags tot 22.00 uur), entree: 40 Franse francs. Centre International de l'Automobile, 25 rue d'Estienne d'Orves, Pantin. Metrostation Hoche of per auto afslag Périphérique: Por te Pantin). Op een dagtochtje of een lange re vakantietrip is het plezierig om toch over enkele elementaire comfortabelheden te beschikken. Zoals een koele drank, of een war me hap die ook zo warm is als hij behoort te zijn. In die behoefte voorziet de nieuwe draagbare koel-verwarmingsbox, die met een eenpolige stekker op de sigarette- aansteker van de auto kan worden aangesloten. Als koelbox houdt hij de inhoud op een temperatuur van ongeveer 5 graden, en in de verwar mingsstand blijft alles op circa 70 graden. In vergelijking met de bekende iso latieboxen is het voordeel dat het op temperatuur houden van de in houd niet gebonden is aan de tijd die verloopt. De box heeft een in houd van ruim 20 liter en de afme tingen (50 x 32 x 30 cm) maken het meenemen in de auto probleem loos. Het apparaat verbruikt heel weinig energie; zonder dat de auto motor de accu oplaadt houdt de box de spullen gedurende vier uur op temperatuur. Pas daarna moet de motor weer even draaien om de accu nieuw leven in te blazen. In Halfordszaken is de box voor 199 gulden te koop. Een afzonder lijk verkrijgbare stroomomvormer (79 gulden) maakt ook aansluiting- op het lichtnet van bijvoorbeeld de camping mogelijk. weeglijke buizen maken het moge lijk de radiatoren tijdelijk een eindje te verplaatsen, zpnder dat ze van het circuit afgekoppeld hoe ven te worden. Het cv-systeem kan dus zelfs tijdens een klus die har tje-winter wordt uitgevoerd ge woon in bedrijf blijven. Afsluiten, aftappen, opnieuw aansluiten, vul len en ontluchten is dus allemaal niet meer nodig. De erkende cv-in- stallatie-bedrijven kunnen over de flexibele aansluitingen (onderdeel van het Viegatherm-systeem) na dere technische informatie geven. In sommige situaties zou je graag de radiator(en) van de centrale verwarming wel even los van de wand willen hebben. Bijvoorbeeld als erachter behangen moet wor den, of isolatiemateriaal aange bracht. Fabrikantvan verwar mingselementen Viega heeft hier voor een slimme oplossing be dacht: bij inbouw van een cv-in- stallatie kunnen de radiatoren met flexibele buizen worden aangeslo ten worden. Deze als stofzuigerslangen zo be- Heel bekend is het Beste Boek van de Weg, een duurzame uitgave met tal van kaarten en wetenswaardigheden van de betreffende steden en streken. Op gelijksoortige basis is nu een compacte versie verschenen. De ANWB 'Wegenatlas Europa' is minder zwaar, dus handzamer en snel ler toegankelijk. Over twee bladzijden wordt een vrij groot gebied gedetailleerd genoeg weergegeven om adequaat de route te kunnen bepalen. Het boek bevat ook een uitgebreide kaartensectie van Oosteuropese landen tot en met Moskou en Kiev. Verder 45 stadsplattegronden, een afstandenkaart, een register en afbeeldingen van diverse nationale verkeerstekens. De leden prijs is f 29,90 en in de boekhandel kost de atlas vijf gulden meer. Dat waarschuwen tegen nachtvorst niet overbodig is blijkt wel uit de bruine rand jes aan de bladeren van vrou wenmantel en andere vaste planten. Ook de nieuwe scheu ten van rozen hebben hier en daar het loodje moeten leggen. Jammer, maar niet onherstel baar. In het ergste geval moet de snoeischaar eraan te pas ko men, waarna de roos op een 'sla pend oog' opnieuw uitloopt. Een extra watergift wordt daar bij op prijs gesteld, want mei is niet alleen koud geweest: er is in die maand ook weinig regen ge vallen. Pas geplante bomen en struiken zult u ook in juni nog water moeten geven. Een haag van haagbeuk kunt u daarmee bij het uitlopen helpen. Nu het binnenkort ongetwijfeld warmer zal worden verschijnen de belagers van uw rozen, zoals de bladroller, de rozenbladwesp en de scheutboorder. Om van de bladluizen te zwijgen. Die roze of groene luis kan ziekten op de planten veroorzaken. Vaak is herhaald spuiten met een sterke waterstraal afdoende om van die beestjes af te komen. Pro beer dit in elk geval voordat u naar de spuitbus grijpt. Bollen rooien Vindt u het nodig de voorjaars- bloeiende bollen te rooien, dan kan dat pas wanneer het loof vergeeld is. Dan zijn de reserves weer in de bol opgeslagen. U kunt de nog groene planten ook opkuilen om ze later te drogen (in de schaduw en wind) en schoon te bewaren. Met laat bloeiende tulpen is dit mogelijk. Diverse bollen en knollen kun nen begin juni nog geplant wor den, zoals grote gladiolen. Deze mag u pas water gaan geven als de bloemstengel tussen de bla deren voelbaar is. Als u vlug bent, kunt u ook nog de Abes- sijnse gladiool, zuidewindlelies, tijgêrbloem, montbretia's of Crocosmia en de ananasplant (Eucomis) aan de tuingrond toe vertrouwen, om ze eind van de zomer te zien bloeien. Zaaien staat deze maand'ook op het programma. Vergeetmij- niet, duizendschoon, violen en andere tweejarigen kunnen in een bak of op een bedje (goed vochtig houden) gezaaid wor den. Tuinieren is ook werken voor het volgende seizoen! Kromme stengels Hoog opschietende planten als riddersporen, monnikskap, vin gerhoedskruid, zonnebloemen, damastbloem, dahlia's en sto krozen moet u van steun voor- Knolbegonia's kunnen de hele zomer in potten of bakken bloeien waardoor de tuin fleurig wordt aangekleed (foto GPD zien. Doe dat tijdig, want een maal krom gegroeide stengels krijg je vrijwel nooit meer recht. Vaste planten die in het voor jaar gebloeid hebben kunt u nu scheuren. Let er daarbij goed op dat er geen worteldelen van haagwinde, zevenblad of kweek- gras tussen de wortels van de ge scheurde planten blijven zitten. Het oude hart van de plant kunt u het best weg doen. Het gazon moet nu echt wel elke week een keer gemaaid worden. Nu de paardebloemen met het het versturen van hun para chuutjes met vruchten eraan zijn begonnen, zult u de komen de maanden uw gazon moeten inspecteren op de bladrozetten van nieuwe paardebloemen. Steek ze met een mes diep uit. Strooi na het maaien wat mest uit. Een algemene raad tot slot: houd de bovenlaag van uw tuin grond goed rul. Vooral zware grond wil na het gieten of een re genbui helemaal 'dichtslem- pen'. Die bovenlaag moet juist los zijn. Hanteer dus de schoffel of de handcultivator. Die laatste trekt u lekker diep door de grond, waarna u de kluiten met de hark verpulvert. Dit werk kunt u zich besparen door het aanplanten van bodembedek kers zoals het leuke Indisch aardbeitje (Duchesnea), paarse dovenetel, Montia (die vroeger Claytonia heette), Aubretia, ste kelnootje; die kunnen allemaal tegen de zon. Er zijn ook scha- duwminnende zoals zenegroen, lelietjes der dalen. Tiarella en diverse varens. Frans Wegman \°l° 8,9%) BADHUISSTRAAT 137 - 4382 AL VLISSINGEN TELEFOON 01184-13900 I I I I I I I l~T~ Een rustige week op het rentefront. Zowel tie hypotheekrentetarieven als de kapitaalmarkttarieven zijn nauwelijks in beweging. Ruimte voor verlaging van de hypotheekrente blijft aanwezig. rentepercentages netto werkelijke rente afsluit opgave rente bij fiscale vast provi- bank besparing van gedu- sie in constant rende 35,75% 50% Hypotheekrente per 4juni 1991 spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5jr 10 jr. 15 jr. variab. 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1.00 1,00 9,80 5,99 3,96 9,80 5.99 3,96 10,20 6,28 4,19 9,60 6,56 5,08 9,60 6,56 5,08 spaarhyp. 5 jr. spaarhyp. 10 jr. spaarhyp. 15 jr. ann. hyp. 5 jr. ann. hyp. 10 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 9,50 9.50 9,50 9,30 9,30 5,75 5,75 5.75 3.77 3,77 3,77 4,92 4.92 spaarhyp. spaarhyp. 5/10 jr. 15/20 jr 3,92 3,92 spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. 2 jr. 10 jr. 15 jr. 1,00 1,00 1,00 9,80 5,94 3,90 9,80 5,94 3,90 10.20 6.24 .4,14 zorg-vrij-hyp, 5/10 jr. 1,25 zorg-vrij-hyp. 15/20 jr. 1,25 9,70 9.70 Bouwfonds spaarv.hyp. 5 jr. 1,00 Ned. Gem. spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 spaarv.hyp. renterust 1,00 9,70 5,91 3,90 9,80 5,98 3.96 9,80 5,98 3,96 spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 1,00 9,80 5.99 3,96 1,00 9.90 6,06 4,02 1,00 9,40 6,42 4,97 1,00 9,60 6.56 5,08 spaargar.hyp. 5/10 jr. spaargar.hyp. 15/20 jr. 0,25 0,25 5.8( 3,87 3,87 Centrale exact-hyp. 5 jr. exact-hyp. 10 jr. 1,25 1,25 Centrale spaarhyp. Volksbank spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 10 jr. 2 jr. 5 jr. 1,00 1.00 1,00 1.00 9,40 5,65 3,67 9,60 5.80 3,79 9,20 6,28 4.87 9,30 6.35 4,92 Delta Lloyd hyp.tot.plan 5/10 jr. 1,25 hyp.tot.plan 15/20 jr. 1,25 9,70 9,70 5,93 3,92 3.92 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. Nationale spaarhyp. 5/10 jr. 1,25 9,70 5,93 3,92 Nederlanden spaarhyp. 15/20 jr. 1,25 9,70 5,93 3,92 NMB NMB NMB spaarhyp. spaarhyp ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 10 jr. Ijr. 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 9,80 5,94 3,92 9,80 5,94 3,92 9,50 6,49 5,03 9,60 6.56 5.08 spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 7 jr. 12 jr. 2 jr. 5 jr. 1,00 1,00 1.00 1.00 1,00 9,70 5,91 3,90 9,70 5.91 3,90 9,90 6,05 4.01 9,40 6.30 4,87 9,50 6,37 4,93 Rabo sp.opt. hyp. 3 jr. 1,00 Hp.bank sp.opt. hyp. 10 jr. 1,00 sp.opt. hyp. stabiel 1.00 (adviesrente) ann. hyp. var/ljr. 1,00 (adviesrente) ann. hyp. 4/5 jr 1,00 9,80 9.40 5,97 5,97 5.97 6,42 6.56 Ver, Spaarb. spaarhyp. 5 jr. lage last. lage last. 7 jr. 14 jr. 9,50 9,50 3,76 3,76 Zwolsche Algemeene za-hyp.plan 5 jr. za-hyp.plan 10 jr De vermelde tarieven hebben betrekking op hypotheken met gemeente garantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere mvr-percentages gelden Bij an dere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellingen enigszins af. Inbrekers komen in vrijwel alle gevallen binnen via een raam of deur. Om hen buiten te houden, kunnen allerlei voorzieningen aangebracht- wórden. Inbraakpreventie kan echter ook al voor een belangrijk deel standaard 'ingebouwd' zijn in de ramen en deuren, en hun kozijnen. Op het terrein van ingebouwde inbraakpreventie in ramen, deuren en hun kozijnen, hebben de Duitse fabrikanten een royale voorsprong. Daar wordt al van oudsher beter hang- en sluitwerk gebruikt dan in ons land. De produkten zien er niet alleen beter uit dan wat hier gemiddeld wordt toegepast, maar ze voldoen ook aan hogere veiligheidsnormen. Sinds kort is in Nederland ook de grootste fabrikant van kunststof ramen en deuren, Weru, actief in deze markt. De introductie van zijn hoogkwali- tatieve (en dus bepaald niet spotgoedkope) produkten heeft waarschijn lijk zo lang op zich laten wachten omdat de gemiddelde Nederlander er het geld niet voor over had. Met name het hang- en sluitwerk is, of min stens was, hier in de letterlijke betekenis van het woord een 'sluit'post. Bovendien is het in ons land gebruikelijk dat ramen naar buiten openen, terwijl in Duitsland en vele andere landen de ramen naai- binnen open gaan. Eén van de belangrijkste eisen die Weru aan zijn produkten stelt, is de inbraakveiligheid. Alle beslag is van topkwaliteit, extra verzwaard 'meerpunts-beslag'. Bovendien zijn alle kozijnen en raamvleugels inwen dig voorzien van stalen verstijvingsprofielen, die forceren vrijwel onmo gelijk maken. Ze leveren ook een grote stabiliteit op, zodat de dichting tussen raamvleugel of deur en kozijn permanent exact op elkaar afge stemd blijft. Kieren, zoals die bij veel houtwerk door 'werking' en weers invloeden kunnen ontstaan, zijn uitgesloten. Om de inbraakveiligheid ook wat de beglazing betreft optimaal te ma ken, wijst de fabrikant nadrukkelijk op toepassing" van speciaal 'in braak-vertragend', en dan uiteraard ook bij voorkeur dubbelglas, ter wil le van de energiebesparing. Kunststof raam- en deurprofielen hebben bovendien zelf ook goede thermische en akoestische eigenschappen. Mar Groen Inbraakpreventie kan echter ook al voor een belangrijk deel standaard 'ingebouwd' zijn in de ramen en deuren, en hun kozijnen (foto GPD)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 31