Van auto tot wasmachine
Na nachtvorst en droogte
Een ingebouwde
inbraakpreventie
Ontwerpen
van
Giugiaro
Koel-verwarmingsbox
Flexibele radiatorbuizen
Wegenatlas
7^
3
DE NATIONALE (affectief
UYPOTHEEKBEURS
hypotheek
In het museum, of liever
internationaal automobiel
centrum in de Parijse voorstad
Pantin, is een expositie
ingericht van de Italiaanse
ontwerper Giugiaro. Deze top
ontwerper uit Italië drukt zijn
stempel op het wegbeeld van
Europa. Tal van automodellen
komen voort uit zijn geniale
geest. Een vormgever die zijn
tijd steeds ver vooruit is.
Giugiaro ontwierp deze Aztec-sportwagen (foto GPD)
De Italiaanse ontwerper Giu
giaro kwam als eerste met het
idee van de ruimte-auto. Als taxi
moest zijn ontwerp dienen als in
zending voor een wedstrijd in New
York. Het Museum of Modern Art
wilde in '73 een nieuwe en betere
vormgeving van de Yellow Cab. Al
fa Romeo zette Giugiaro aan het
werk. Hij ontwierp een hoekig mo
del, ruim van binnen, makkelijk
om in te stappen en genoeg plaats
voor bagage. Precies zoals een taxi
behoort te zijn. Een taxi zoals die
in Londen al veel langer rondrijdt.
Meer dan negentig auto's kwamen
van Giugiaro's tekentafel. Zijn eer
ste gedurfde model was Alfasud in
1971. Dan de trendsetter voor drie-
en vijfdeurs auto's: VW Golf in
1974. Daarna volgen VW Scirocco,
Lancia Delta, Fiat Panda, Fiat
Uno, Renault 21 en 19. Op de Salon
van Genève stond een prachtige
Mazda M12 die werd aangedreven
door de 12-cilinder van BMW.
Meest recente uitingen zijn de Ko
reaanse Hyundai Lantra en de
Spaanse Seat Toledo.
Simca
Giugiaro is al heel lang bezig met
auto's. In dienst bij Bertone is hij
verantwoordelijk voor de Simca
1000 en 1200 Coupé. Na zijn over
stap naai- de studio van Ghia in
Turijn ontwierp hij voor de Turin
Motor Show in '66 vier auto's tege
lijk: De Tomaso Pampero en Man-
gusta, Maserati Ghibli en de Van
essa.
Befaamde ontwerpen zijn ook de
Audi 80, BMW Ml, Lancia Thema
en Prisma en Lotus Esprit. Zijn
eerste proef van bekwaamheid is
de rank gelijnde Gordon Keeble
die als 4-zits coupé in 1960 de te
kentafel verlaat. Bijzonder aan
Giugiaro's ontwerpen is dat het al
tijd rijdende en compleet uitgerus-
auto
III
te prototypen worden. Geen
'mock-up' of een leeg omhulsel
zonder motor. Nee, zijn creatie ver
dient het om ten volle als auto uit
geprobeerd te worden.
In het museum, of liever interna
tionaal automobiel-centrum in de
Parijse voorstad Pantin, komt
naast het auto-ontwerpen nog veel
meer aan bod. Giugiaro is immers
het brein achter tal van industriële
produkten waarbij de vorm naast
een uiterst hoge kwaliteit toon
aangevend is.. De Nikon F4 fotoca
mera, de Seiko Speedmaster, een
handzame 2 ltr. waterfles, de kook-
set Modia voor Lagostina, de Logi-
Giorgetto Giugiaro foto GPD)
ca Necchi naaimachine en de Can
dy Aquaviva wasmachine. Maar
ook een ambitieus project als de
46.000 tons metende Noah, een
cruise-schip dat dienst gaat doen
als drijvende vergader-, sport-, ex
positie-, kantoor- en hotelaccom
modatie. Alles door de meester
hand van Giugiaro ontworpen.
Giugiaro heeft een paar honderd
mensen in dienst: bij Italdesign
voor de auto's en bij Giugiaro Des
ign voor industriële ontwerpen. De
tentoonstelling omvat 32 jaar aan
ontwerpactiviteiten van Giugiaro.
Er staan vele prototypen van au
to's, naslagwerk, fotomateriaal en
tientallen gebruiksvoorwerpen.
De ontwerper-kunstenaar, die
aanvankelijk heel gestroomlijnde
auto's tekende, stapte allengs over
op hoekiger vormen en is nu terug-
bij de oorsprong. „Een auto wordt
in de toekomst weer dat wat het is:
een vervoermiddel", zegt Giugia-
Siem Leeuwenkamp
(Tot 24 juni is 'Les Parcours du Design'
te zien, tot september duurt de expositie
'grote klassiekers tussen '30 en '60' en
tevens zijn twintig heel bijzondere au
to's van diverse ontioerpers te zien.
Opendagelijks van 10.30-18.30 uur
(dinsdags tot 22.00 uur), entree: 40
Franse francs. Centre International de
l'Automobile, 25 rue d'Estienne d'Orves,
Pantin. Metrostation Hoche of per auto
afslag Périphérique: Por te Pantin).
Op een dagtochtje of een lange
re vakantietrip is het plezierig
om toch over enkele elementaire
comfortabelheden te beschikken.
Zoals een koele drank, of een war
me hap die ook zo warm is als hij
behoort te zijn. In die behoefte
voorziet de nieuwe draagbare
koel-verwarmingsbox, die met een
eenpolige stekker op de sigarette-
aansteker van de auto kan worden
aangesloten. Als koelbox houdt hij
de inhoud op een temperatuur van
ongeveer 5 graden, en in de verwar
mingsstand blijft alles op circa 70
graden.
In vergelijking met de bekende iso
latieboxen is het voordeel dat het
op temperatuur houden van de in
houd niet gebonden is aan de tijd
die verloopt. De box heeft een in
houd van ruim 20 liter en de afme
tingen (50 x 32 x 30 cm) maken het
meenemen in de auto probleem
loos. Het apparaat verbruikt heel
weinig energie; zonder dat de auto
motor de accu oplaadt houdt de
box de spullen gedurende vier uur
op temperatuur. Pas daarna moet
de motor weer even draaien om de
accu nieuw leven in te blazen.
In Halfordszaken is de box voor
199 gulden te koop. Een afzonder
lijk verkrijgbare stroomomvormer
(79 gulden) maakt ook aansluiting-
op het lichtnet van bijvoorbeeld de
camping mogelijk.
weeglijke buizen maken het moge
lijk de radiatoren tijdelijk een
eindje te verplaatsen, zpnder dat
ze van het circuit afgekoppeld hoe
ven te worden. Het cv-systeem kan
dus zelfs tijdens een klus die har
tje-winter wordt uitgevoerd ge
woon in bedrijf blijven. Afsluiten,
aftappen, opnieuw aansluiten, vul
len en ontluchten is dus allemaal
niet meer nodig. De erkende cv-in-
stallatie-bedrijven kunnen over de
flexibele aansluitingen (onderdeel
van het Viegatherm-systeem) na
dere technische informatie geven.
In sommige situaties zou je graag
de radiator(en) van de centrale
verwarming wel even los van de
wand willen hebben. Bijvoorbeeld
als erachter behangen moet wor
den, of isolatiemateriaal aange
bracht. Fabrikantvan verwar
mingselementen Viega heeft hier
voor een slimme oplossing be
dacht: bij inbouw van een cv-in-
stallatie kunnen de radiatoren met
flexibele buizen worden aangeslo
ten worden.
Deze als stofzuigerslangen zo be-
Heel bekend is het Beste Boek van de Weg, een duurzame uitgave met
tal van kaarten en wetenswaardigheden van de betreffende steden
en streken. Op gelijksoortige basis is nu een compacte versie verschenen.
De ANWB 'Wegenatlas Europa' is minder zwaar, dus handzamer en snel
ler toegankelijk.
Over twee bladzijden wordt een vrij groot gebied gedetailleerd genoeg
weergegeven om adequaat de route te kunnen bepalen. Het boek bevat
ook een uitgebreide kaartensectie van Oosteuropese landen tot en met
Moskou en Kiev. Verder 45 stadsplattegronden, een afstandenkaart, een
register en afbeeldingen van diverse nationale verkeerstekens. De leden
prijs is f 29,90 en in de boekhandel kost de atlas vijf gulden meer.
Dat waarschuwen tegen
nachtvorst niet overbodig
is blijkt wel uit de bruine rand
jes aan de bladeren van vrou
wenmantel en andere vaste
planten. Ook de nieuwe scheu
ten van rozen hebben hier en
daar het loodje moeten leggen.
Jammer, maar niet onherstel
baar. In het ergste geval moet de
snoeischaar eraan te pas ko
men, waarna de roos op een 'sla
pend oog' opnieuw uitloopt.
Een extra watergift wordt daar
bij op prijs gesteld, want mei is
niet alleen koud geweest: er is in
die maand ook weinig regen ge
vallen. Pas geplante bomen en
struiken zult u ook in juni nog
water moeten geven. Een haag
van haagbeuk kunt u daarmee
bij het uitlopen helpen.
Nu het binnenkort ongetwijfeld
warmer zal worden verschijnen
de belagers van uw rozen, zoals
de bladroller, de rozenbladwesp
en de scheutboorder. Om van de
bladluizen te zwijgen. Die roze
of groene luis kan ziekten op de
planten veroorzaken. Vaak is
herhaald spuiten met een sterke
waterstraal afdoende om van
die beestjes af te komen. Pro
beer dit in elk geval voordat u
naar de spuitbus grijpt.
Bollen rooien
Vindt u het nodig de voorjaars-
bloeiende bollen te rooien, dan
kan dat pas wanneer het loof
vergeeld is. Dan zijn de reserves
weer in de bol opgeslagen. U
kunt de nog groene planten ook
opkuilen om ze later te drogen
(in de schaduw en wind) en
schoon te bewaren. Met laat
bloeiende tulpen is dit mogelijk.
Diverse bollen en knollen kun
nen begin juni nog geplant wor
den, zoals grote gladiolen. Deze
mag u pas water gaan geven als
de bloemstengel tussen de bla
deren voelbaar is. Als u vlug
bent, kunt u ook nog de Abes-
sijnse gladiool, zuidewindlelies,
tijgêrbloem, montbretia's of
Crocosmia en de ananasplant
(Eucomis) aan de tuingrond toe
vertrouwen, om ze eind van de
zomer te zien bloeien.
Zaaien staat deze maand'ook op
het programma. Vergeetmij-
niet, duizendschoon, violen en
andere tweejarigen kunnen in
een bak of op een bedje (goed
vochtig houden) gezaaid wor
den. Tuinieren is ook werken
voor het volgende seizoen!
Kromme stengels
Hoog opschietende planten als
riddersporen, monnikskap, vin
gerhoedskruid, zonnebloemen,
damastbloem, dahlia's en sto
krozen moet u van steun voor-
Knolbegonia's kunnen de hele zomer in potten of bakken
bloeien waardoor de tuin fleurig wordt aangekleed (foto GPD
zien. Doe dat tijdig, want een
maal krom gegroeide stengels
krijg je vrijwel nooit meer recht.
Vaste planten die in het voor
jaar gebloeid hebben kunt u nu
scheuren. Let er daarbij goed op
dat er geen worteldelen van
haagwinde, zevenblad of kweek-
gras tussen de wortels van de ge
scheurde planten blijven zitten.
Het oude hart van de plant kunt
u het best weg doen.
Het gazon moet nu echt wel elke
week een keer gemaaid worden.
Nu de paardebloemen met het
het versturen van hun para
chuutjes met vruchten eraan
zijn begonnen, zult u de komen
de maanden uw gazon moeten
inspecteren op de bladrozetten
van nieuwe paardebloemen.
Steek ze met een mes diep uit.
Strooi na het maaien wat mest
uit.
Een algemene raad tot slot:
houd de bovenlaag van uw tuin
grond goed rul. Vooral zware
grond wil na het gieten of een re
genbui helemaal 'dichtslem-
pen'. Die bovenlaag moet juist
los zijn. Hanteer dus de schoffel
of de handcultivator. Die laatste
trekt u lekker diep door de
grond, waarna u de kluiten met
de hark verpulvert. Dit werk
kunt u zich besparen door het
aanplanten van bodembedek
kers zoals het leuke Indisch
aardbeitje (Duchesnea), paarse
dovenetel, Montia (die vroeger
Claytonia heette), Aubretia, ste
kelnootje; die kunnen allemaal
tegen de zon. Er zijn ook scha-
duwminnende zoals zenegroen,
lelietjes der dalen. Tiarella en
diverse varens.
Frans Wegman
\°l°
8,9%)
BADHUISSTRAAT 137 - 4382 AL VLISSINGEN
TELEFOON 01184-13900
I I I I I I I l~T~
Een rustige week op het rentefront. Zowel tie hypotheekrentetarieven
als de kapitaalmarkttarieven zijn nauwelijks in beweging. Ruimte
voor verlaging van de hypotheekrente blijft aanwezig.
rentepercentages
netto werkelijke
rente afsluit opgave rente bij fiscale
vast provi- bank besparing van
gedu- sie in constant
rende 35,75% 50%
Hypotheekrente
per
4juni 1991
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5jr
10 jr.
15 jr.
variab.
5 jr.
1,00
1,00
1,00
1.00
1,00
9,80 5,99 3,96
9,80 5.99 3,96
10,20 6,28 4,19
9,60 6,56 5,08
9,60 6,56 5,08
spaarhyp. 5 jr.
spaarhyp. 10 jr.
spaarhyp. 15 jr.
ann. hyp. 5 jr.
ann. hyp. 10 jr.
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
9,50
9.50
9,50
9,30
9,30
5,75
5,75
5.75
3.77
3,77
3,77
4,92
4.92
spaarhyp.
spaarhyp.
5/10 jr.
15/20 jr
3,92
3,92
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
2 jr.
10 jr.
15 jr.
1,00
1,00
1,00
9,80 5,94 3,90
9,80 5,94 3,90
10.20 6.24 .4,14
zorg-vrij-hyp, 5/10 jr. 1,25
zorg-vrij-hyp. 15/20 jr. 1,25
9,70
9.70
Bouwfonds spaarv.hyp. 5 jr. 1,00
Ned. Gem. spaarv.hyp. 10 jr. 1,00
spaarv.hyp. renterust 1,00
9,70 5,91 3,90
9,80 5,98 3.96
9,80 5,98 3,96
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
1,00 9,80 5.99 3,96
1,00 9.90 6,06 4,02
1,00 9,40 6,42 4,97
1,00 9,60 6.56 5,08
spaargar.hyp. 5/10 jr.
spaargar.hyp. 15/20 jr.
0,25
0,25
5.8(
3,87
3,87
Centrale
exact-hyp. 5 jr.
exact-hyp. 10 jr.
1,25
1,25
Centrale spaarhyp.
Volksbank spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5 jr.
10 jr.
2 jr.
5 jr.
1,00
1.00
1,00
1.00
9,40 5,65 3,67
9,60 5.80 3,79
9,20 6,28 4.87
9,30 6.35 4,92
Delta Lloyd hyp.tot.plan 5/10 jr. 1,25
hyp.tot.plan 15/20 jr. 1,25
9,70
9,70
5,93
3,92
3.92
Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr.
Nationale spaarhyp. 5/10 jr. 1,25 9,70 5,93 3,92
Nederlanden spaarhyp. 15/20 jr. 1,25 9,70 5,93 3,92
NMB
NMB
NMB
spaarhyp.
spaarhyp
ann. hyp.
ann. hyp.
5 jr.
10 jr.
Ijr.
5 jr.
1,00
1,00
1,00
1,00
9,80 5,94 3,92
9,80 5,94 3,92
9,50 6,49 5,03
9,60 6.56 5.08
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5 jr.
7 jr.
12 jr.
2 jr.
5 jr.
1,00
1,00
1.00
1.00
1,00
9,70 5,91 3,90
9,70 5.91 3,90
9,90 6,05 4.01
9,40 6.30 4,87
9,50 6,37 4,93
Rabo sp.opt. hyp. 3 jr. 1,00
Hp.bank sp.opt. hyp. 10 jr. 1,00
sp.opt. hyp. stabiel 1.00
(adviesrente) ann. hyp. var/ljr. 1,00
(adviesrente) ann. hyp. 4/5 jr 1,00
9,80
9.40
5,97
5,97
5.97
6,42
6.56
Ver, Spaarb. spaarhyp.
5 jr.
lage last.
lage last.
7 jr.
14 jr.
9,50
9,50
3,76
3,76
Zwolsche
Algemeene
za-hyp.plan 5 jr.
za-hyp.plan 10 jr
De vermelde tarieven hebben betrekking op hypotheken met gemeente
garantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de totale netto
lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een
man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor vrouwen
en/of bij andere leeftijden kunnen andere mvr-percentages gelden Bij an
dere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellingen enigszins
af.
Inbrekers komen in vrijwel alle gevallen binnen via een raam of deur.
Om hen buiten te houden, kunnen allerlei voorzieningen aangebracht-
wórden. Inbraakpreventie kan echter ook al voor een belangrijk deel
standaard 'ingebouwd' zijn in de ramen en deuren, en hun kozijnen.
Op het terrein van ingebouwde inbraakpreventie in ramen, deuren en
hun kozijnen, hebben de Duitse fabrikanten een royale voorsprong. Daar
wordt al van oudsher beter hang- en sluitwerk gebruikt dan in ons land.
De produkten zien er niet alleen beter uit dan wat hier gemiddeld wordt
toegepast, maar ze voldoen ook aan hogere veiligheidsnormen.
Sinds kort is in Nederland ook de grootste fabrikant van kunststof ramen
en deuren, Weru, actief in deze markt. De introductie van zijn hoogkwali-
tatieve (en dus bepaald niet spotgoedkope) produkten heeft waarschijn
lijk zo lang op zich laten wachten omdat de gemiddelde Nederlander er
het geld niet voor over had. Met name het hang- en sluitwerk is, of min
stens was, hier in de letterlijke betekenis van het woord een 'sluit'post.
Bovendien is het in ons land gebruikelijk dat ramen naar buiten openen,
terwijl in Duitsland en vele andere landen de ramen naai- binnen open
gaan.
Eén van de belangrijkste eisen die Weru aan zijn produkten stelt, is de
inbraakveiligheid. Alle beslag is van topkwaliteit, extra verzwaard
'meerpunts-beslag'. Bovendien zijn alle kozijnen en raamvleugels inwen
dig voorzien van stalen verstijvingsprofielen, die forceren vrijwel onmo
gelijk maken. Ze leveren ook een grote stabiliteit op, zodat de dichting
tussen raamvleugel of deur en kozijn permanent exact op elkaar afge
stemd blijft. Kieren, zoals die bij veel houtwerk door 'werking' en weers
invloeden kunnen ontstaan, zijn uitgesloten.
Om de inbraakveiligheid ook wat de beglazing betreft optimaal te ma
ken, wijst de fabrikant nadrukkelijk op toepassing" van speciaal 'in
braak-vertragend', en dan uiteraard ook bij voorkeur dubbelglas, ter wil
le van de energiebesparing. Kunststof raam- en deurprofielen hebben
bovendien zelf ook goede thermische en akoestische eigenschappen.
Mar Groen
Inbraakpreventie kan echter ook al voor een belangrijk deel standaard
'ingebouwd' zijn in de ramen en deuren, en hun kozijnen (foto GPD)