Een tevreden snorrende
compacte stadspoes
i
Kwaliteit
op schaal
PZC
Cuore
Eindelijk weer een Renault cabriolet
Alfa
toont
nieuw
gezicht
vrije tijd
33
Schatkisten
Anti-slip
DE NATIONALE
mz
HYPOTHEEKBEURS
hypotheek
ZATERDAG 4 MEI 1991
Als een tevreden snorrende
stadspoes, zo gedraagt zich
de Daihatsu Cuore. We hebben
eerlijk gezegd een beetje
versteld gestaan van de
moeiteloze tred die deze toch
wel heel compacte auto wist
aan te houden. Geen moment
dat je denkt wat rij ik nou toch
in een ondermaats geval.
Als behoorlijk zittend vierper-
soons vervoer komt de Cuore
beslist hoog genoteerd op mijn fa
vorietenlijstje. Daarbij kijk je na
tuurlijk wel naar de prijs. In ons ge
val is dat 15.595,- voor een min of
meer volwaardige vijfdeurs auto.
Deze CX ('c' staat voor cinque
vijf en de 'x' voor extra) moet op
bepaalde terreinen vanzelfspre
kend de mindere zijn van grotere
jongens Het betreft dan vooral za
ken als bagageruimte, veercom-
fort en wagenbreedte. Maar dan
praten we toch al gauw over 8 mille
meer, willen we in de klasse te
rechtkomen waar dit een hoger ni
veau heeft.
Men kan tegenwerpen: er zijn op
hetzelfde prijsniveau ook Lada's.
Maar Lada valt in een speciale ca
tegorie; je kunt ze met goed fat
soen niet echt vergelijken met he
dendaagse techniek en comfort.
Lekker eigenzinnig
Precies op tijd, zo lijkt het wel,
heeft Daihatsu zijn Cuore vorig
jaar vervangen door een nieuw mo
del. Het merk dat nu in Nederland
het koperen jubileum viert bereikt
eind dit jaar vrijwel zeker een to
taalverkoop van 10.000 auto's.
Ruim 3000 daarvan komen, mede
door het uitblijven van een nieuwe
Suzuki Alto, op rekening van de
Cuore. Het model is in de loop van
de jaren technisch al volledig aan
gepast, nu is vooral de ruimte en de
vorm veranderd. De 10 cm extra
ruimte komt grotendeels ten goe
de van het smalle kofferbakje. De
achterkant is stukken verbeterd
door de veel rónder om de hoeken
aansluitende styling.
Het blijft een lekker eigenzinnig
autootje. Met een makkelijke in
stap, een handzaam stuurtje, vlot
schakelende 5-bak en een (helaas
niet altijd even) vlot aanslaande
motor. De kleine 3-cilinder loopt
op euro-loodvrij en verbruikt van
dit vocht slechts een liter op de
vijftien kilometer. De fluisterstille
motor van 847 cc met een vermo
gen van 41 pk komt bijzonder goed
mee in het (snel(verkeer. Op de tel
ler is zelfs het getal 150 bereikbaar,
de fabriek geeft een maximum van
135 km/u op.
Zuinig
Terecht zegt de importeur dat der
gelijke kleine en zuinige auto's mo
menteel 'in' zijn. Ook als het plan
doorgaat om een kwartje op de li-
terprijs te gooien is de kostenver
hoging voor een Cuore nog mini
maal. Per gereden kilometer een
stijging van slechts één cent. Het
gemiddelde aantal kilometers per
jaar van een auto uit deze com-
pact-klasse ligt rond de 10.000 kilo
meter. Je bent dus f 100,- meer aan
brandstof kwijt, als minister Maij-
Weggen haar zin krijgt.
auto
I I M I I I I I IT
Voorlopig tanken we voor nog
geen vijf tientjes ons 'hartje'
<=Cuore) vol en kunnen daar
mee 'sans problème' tot Parijs ge
raken. Die afstand zal wel enige
souplesse van de zitspieren vra
gen. De stoeltjes met verstelbare
rugleuningen zijn daar namelijk
niet echt op berekend, voor het
korte werk gaat het allemaal puik.
De onafhankelijke wielophanging
weet de meeste oneffenheidjes wel
weg te werken, het iets grovere
werk daarentegen wordt heel ge
voelig doorgegeven.
Stoffen bekleding
Alle modellen hebben standaard
een rechter buitenspiegel, gelaagd
glas en een neerklapbare achter
bankleuning (vanaf de CX in twee
delen). Aan weerszijden van die
bank zitten de wielkasten niet
meer in de weg. Omdat de wielop
hanging in de nieuwe Cuore verder
naar achteren is geplaatst, kon die
hindernis worden weggenomen. In
onze testauto o.m. aanwezig: het
meubilair geheel met stof bekleed,
de afdekplank over de bagage
ruimte, een interval op de ruitewis-
sers vóór, getint glas en bumpers
in de autokleur.
De prijs van de eenvoudigste 3-
deurs Cuore TG is 13.395,-. De au
tomaat-versie is vervallen, omdat
het motortje met katalysator niet
kan tippen aan de US-norm. Al
met al biedt Daihatsu in deze cate
gorie van kleine auto's een leuk al
ternatief. Als je van mini en zuinig
houdt en dat niet aan Spartaans
'plezier' wilt koppelen, is de Cuore
een goede koop.
Siem Leeuwenkamp
Technische gegevensMotor3 cilinder
Inhoud: 847 cc; Vermogen30 kW (41
pk)/5500 tr; Topsnelheid 135 km/u, Ge
wicht: 640 kilo; Aanhanger geremd400
kilo; Prijs: f 15.595,-. Motorrijtuigenbe
lasting per jaar: 306,-
Een rijdend laboratorium, zo kan de
Alfa 164 Proteo worden genoemd.
Voorgangers van dit prototype waren
de ES 30 en de SZ. Het trio gracieus
gebouwde koetswerken is het resultaat
van geavanceerde computerspelletjes
van Alfa Romeo ontwerpers. De stap
van CAD (computer aided design) naar
CAM (computer aided manufacturing)
ofwel van ontwerp naar werkelijke
serie-produktie zal niet lang op zich
laten wachten.
Na de pers-introductie in de
cember dit jaar van de nieuwe
Alfa 75 zullen we zeker kenmerken
van de Proteo terugzien. Veel van
het lijnenspel dat de voorkant siert
vinden we terug bij de Alfa 75. De
achterzijde wordt een veel hogere
opbouw dan we gewend zijn bij de
Alfa 75. De zes ronde koplampen
van het prototype zullen er bij de
Alfa 75 vier worden. Mogelijk datje
in de toekomst bij Alfa Romeo aan
het aantal koplampen kunt zien
hoeveel cilinders de motor telt.
In de Alfa 164 Coupé zullen ook
technieken worden toegepast die
nu in de Proteo worden uitgetest.
Dat zijn onder meer een uniek
elektrisch weg te werken kap, rui
ten die 50 procent meer warmtewe
rend vermogen hebben en een 24-
kleppen V6-motor die goed is voor
260 pk.
In '93 komt de echt nieuwe Alfa
Romeo Spider en die herbergt wel
licht de al genoemde technieken in
zich. Op de Spider zit standaard of
als optie vierwielaandrijving vol
gens het Viscomatic systeem, een
elektronische regeling voor vier-
wielbesturing en veerdemping.
Siem Leeuwenkamp
De Proteo (boven) en de Zagato Special zijn de voorlopers van een nieuwe generatie Alfa's foto's GPD
De Fransestaatsfabrikant Renault
heeft na vele jaren eindelijk zelf
weer eens een heuse cabriolet op de
markt gebracht. Weliswaar zijn er open
Renaults 5 te koop, maar die worden
met goedvinden van de fabrikant door
externe carrossiers getekend. De
laatste echte Renault cabrio is de
Floride geweest, die in 1959 werd
gelanceerd. Nu is er een open-kap-
Renault 19 voor verkoop gereed. In
twee versies komt dit zonnige type in
het najaar naar Nederland.
e auto is ontworpen door Re-
'nault Design, maar het eigen
lijke ombouwen van de 19's ge
beurt bij Karmann. „We hebben er
gewoon de faciliteiten niet voor",
zegt een Renault-woordvoerder,
„maar ik verwacht toch dat we het
in de> toekomst zelf zullen gaan
doen. In Frankrijk wordt de auto al
voor de zomer leverbaar. Neder
land zal moeten wachten tot sep-
tember-oktober."
Dn
De cabrio-minnende Renaultrij-
der is overigens sinds de late jaren
vijftig/begin zestig niet verstoken
geweest van open types. Nu en dan
produceerde de fabriek open ver
sies van bestaande gesloten mo
dellen, zoals de Renault 4 CV De-
capotable, 4 Plein Air en 17 Decou-
vrable.
Er zijn twee motorvarianten, de 1.7
motor van 95 pk en de 1,7 zes
tienklepper, die 137 pk levert.
De uitrusting is luxe: centrale por
tiervergrendeling met afstandsbe
diening, elektrisch bedienbare zij
ruiten, stuurbekrachtiging, breed-
stralers in de voorbumper.
Ook de achterzijruiten worden
elektrisch bediend. De kap is in
dertig seconden te openen of te
sluiten. De prijs is nog niet bekend.
Nol van Bennekom De Renault 19 Cabrio (foto GPD)
Curver heeft op het the
ma opbergboxen, ter
afwisseling van de talrijke
bekende uitvoeringen, een
speelse nieuwe variant be
dacht: de 'schatkist'. Het is
een model dat wat vorm be
treft sterk lijkt op de hou
ten kisten waarin vroeger
kostbare zaken werden be
waard... of ergens begraven.
De schatkisten hebben het
klassieke gebogen deksel.
Er zijn drie formaten. Het
kleinste kan bijvoorbeeld
als bijouteriedoosje dienen,
de grotere voor speelgoed,
kleding, sportspullen, enz.
De grootste kan met een
hangslotje worden afgeslo
ten. De schatkisten zijn ver
krijgbaar in wit, fuchsia en
aquamarijn. Afmetingen:
small 14 x 9,5 x 10, medium
24 x 16 x 17, large 54 x 38 x 36
cm, prijzen resp. 3,95,
7,95 en 24,95.
Op veel plaatsen bin-
nens- en buitenshuis
bestaat het gevaar van uit
glijden: gladde traptreden,
drempels, afstapjes. Om
zulke slippertjes te voorko
men heeft Tesa een speciale
strip ontwikkeld. Hij is zelf
klevend, hecht op vrijwel
alle ondergronden en heeft
een ruw-korrelig oppervlak.
De tape behoudt die stroef
heid gedurende lange tijd.
Als vervanging nodig is,
kan hij ook weer gemakke
lijk verwijderd worden.
Ook in de recreatieve sfeer
kan de tape ongelukjes
voorkomen: op bootran
den, skateboards, caravan,
zwembad.
Tesa anti-slip-tape is (voor
alsnog alleen in zwarte uit
voering) verkrijgbaar op
rollen van 5 meter lengte. 5
cm breed. Prijs (in bouw
markten en dhz-zaken) ca.
15 gulden,
Mar Groen
R\DIU ISS1R\AT I
TELEFOON 011P4
1 ISSIM.I N
3900
111111111M111M M1111M i M11
De rente op de kapitaalmarkt toonde zich afgelopen week stabiel. Ook
de hypotheekrentetarieven ondergingen nauwelijks enige wijzi
ging. Alleen het Bouwfonds Limburgse Gemeente heeft de tarieven met
0,1 verlaagd.
Hypotheekrente
per
01 mei 1991
rente afsluit
vast provi-
gedu- sie in
rende
rentepercentages
netto werkelijke
opgave rente bij fiscale
bank besparing van
constant
35,75% 50%
spaarhyp
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
arm, hyp.
ojr
10 jr.
15 jr.
variab.
5 jr.
1,00
1,00
1,00
1,50
1,50
10,20
9.60
9,60
5,99
5,99
6,28
6,56
6,56
3,96
3.96
4,19
5,08
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp
5 jr.
10 jr.
15 jr.
5 jr.
10 jr.
1.00
1.00
1,00
1.00
1,00
9,50
9,50
9.50
9.30
9,30
5,75
5,75
5,75
6.35
6,35
3,77
3,77
3,77
4,92
4,92
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp
spaarhyp
spaarhyp.
5/10 jr.
15/20 jr.
zorg-vrij-hyp.
zorg-vrij-hyp.
2 jr.
10 jr.
15 jr.
5,94
5,94
1,00
1,00
1,00
9,80 5,94
9,80 5.94
10,20 6,24
spaarv.hyp.
spaarv.hyp.
spaarv.hyp.
5/10 jr.
15/20 jr.
5 jr.
10 jr.
renterust
1,00
1,00
1,00
3,92
3,92
3,90
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5 jr.
10 jr.
1 jr.
5 jr.
5,91
1,00
1.00
1,00
1,00
9,80 5,99
9,90 6.06
9,40 6,42
9,60 6,56
3.96
4,02
4.97
spaargar hyp
spaargar.hyp
exact-hyp.
exact-hyp.
5/10 jr.
15/20 jr.
5,8(
3,87
3,87
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp
ann. hyp.
5 jr.
10 jr.
5 jr.
10 jr.
2 jr.
5 jr.
1,00
1.00
1,00
1.00
9.40 5,65
9.60 5,80
9,20 6.28
9,30 6,35
3,67
3,79
4,87
4,92
hyp.tot.plan
hyp.tot.plan
5/10 jr.
15/20 jr.
1,25
1,25
Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr.
9,70
9,70
NMB
NMB
NMB
spaarhyp.
spaarhyp.
5/10 jr.
15/20 jr.
5,93
5,93
VCr. Spaarb. spaarhyp.
lage last.
lage last.
7 jr.
14 jr.
Zwolsche
Algemeene
za-hyp.plan
za-hyp.plan
5 jr.
10 jr.
9,60
3,78
3,84
De vermelde tarieven hebben betrekking op hypotheken met gemeente
garantie. De netto werkelijke rente (nwri is gebaseerd op de totale netto
lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een
man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor vrouwen
en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gelden Bij an
dere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellingen enigszins
af.
Ons land telt vele zeer enthousiaste
modelbouwers, die hun hobby
vaak tot in de uiterste perfectie
beoefenen. De meeste liefhebbers zijn
lid van een van de vele
modelbouwverenigingen, die elk
gewoonlijk op één bepaald gebied
gespecialiseerd zijn, zoals bijvoorbeeld
treinen, vliegtuigen, huizen en
gebouwen, wagens en karren, molens.
Intussen heeft het maken van
modellen van poppenhuizen en
miniaturen een grote vlucht geno
men. Dat is een nieuwe specialisa
tie: het maken van ware kwali
teitsmeubelen op schaal, veelal af
geleid van bestaande modellen en
stijlen. Het vorig jaar tijdschrift
Poppenhuizen en Miniaturen geeft
de liefhebbers van deze hobby alle
mogelijke voorlichting en prakti
sche hulp. Daarmee kan de (begin
nende of gevorderde) modelbou
wer bijvoorbeeld aan de slag om
huizen en 'kijkkamers' te maken,
tot zelfs huizen met vier etages toe.
Ook voor het bouwen van de com
plete meubilering worden be
schrijvingen en werktekeningen
gegeven. Zo'n miniatuur-interieur
kan bijvoorbeeld voorzien worden
van een Oudhollandse klok, een
Friese (Hindelooper beschilderde)
kinderstoel, een linnenkast naar
Twents model zoals die onder
meer is te zien is in het Openlucht
museum in Arnhem.
Dun triplex
De basismeubels (stoelen en tafel)
kunnen voor de keuken in kleur
worden afgelakt, en voor de huis
kamer bruin gebeitst. Alle werk
stukken zijn gemaakt van dun
'vliegtuigtriplex', makkelijk buig
baar en in verschillende dikten
verkrijgbaar. Voor grotere meu
bels zoals een kast kunnen raming
profielen gebruikt worden. Voor
het maken van zo'n kast, in origi
nele stijl en op schaal, is wel wat
meer ervaring nodig dan voor bij
voorbeeld de tafel en de stoelen.
Ook goed gereedschap is onmis
baar, zoals bijvoorbeeld een mini-
cirkel- of -lintzaagmachine.
De modelbouwer staat trouwens
een royaal assortiment aan ge
reedschappen in mini-formaat ter
beschikking, werkend op (oplaad
bare) accu's. Frezen, boren, schu
ren en zagen kan allemaal in het
klein. Gewoon thuis aan tafel. Het
gereedschap is ook veilig in nog
jonge handen.
Wim Kros
De Daihatsu Cuore.