Een tevreden snorrende compacte stadspoes i Kwaliteit op schaal PZC Cuore Eindelijk weer een Renault cabriolet Alfa toont nieuw gezicht vrije tijd 33 Schatkisten Anti-slip DE NATIONALE mz HYPOTHEEKBEURS hypotheek ZATERDAG 4 MEI 1991 Als een tevreden snorrende stadspoes, zo gedraagt zich de Daihatsu Cuore. We hebben eerlijk gezegd een beetje versteld gestaan van de moeiteloze tred die deze toch wel heel compacte auto wist aan te houden. Geen moment dat je denkt wat rij ik nou toch in een ondermaats geval. Als behoorlijk zittend vierper- soons vervoer komt de Cuore beslist hoog genoteerd op mijn fa vorietenlijstje. Daarbij kijk je na tuurlijk wel naar de prijs. In ons ge val is dat 15.595,- voor een min of meer volwaardige vijfdeurs auto. Deze CX ('c' staat voor cinque vijf en de 'x' voor extra) moet op bepaalde terreinen vanzelfspre kend de mindere zijn van grotere jongens Het betreft dan vooral za ken als bagageruimte, veercom- fort en wagenbreedte. Maar dan praten we toch al gauw over 8 mille meer, willen we in de klasse te rechtkomen waar dit een hoger ni veau heeft. Men kan tegenwerpen: er zijn op hetzelfde prijsniveau ook Lada's. Maar Lada valt in een speciale ca tegorie; je kunt ze met goed fat soen niet echt vergelijken met he dendaagse techniek en comfort. Lekker eigenzinnig Precies op tijd, zo lijkt het wel, heeft Daihatsu zijn Cuore vorig jaar vervangen door een nieuw mo del. Het merk dat nu in Nederland het koperen jubileum viert bereikt eind dit jaar vrijwel zeker een to taalverkoop van 10.000 auto's. Ruim 3000 daarvan komen, mede door het uitblijven van een nieuwe Suzuki Alto, op rekening van de Cuore. Het model is in de loop van de jaren technisch al volledig aan gepast, nu is vooral de ruimte en de vorm veranderd. De 10 cm extra ruimte komt grotendeels ten goe de van het smalle kofferbakje. De achterkant is stukken verbeterd door de veel rónder om de hoeken aansluitende styling. Het blijft een lekker eigenzinnig autootje. Met een makkelijke in stap, een handzaam stuurtje, vlot schakelende 5-bak en een (helaas niet altijd even) vlot aanslaande motor. De kleine 3-cilinder loopt op euro-loodvrij en verbruikt van dit vocht slechts een liter op de vijftien kilometer. De fluisterstille motor van 847 cc met een vermo gen van 41 pk komt bijzonder goed mee in het (snel(verkeer. Op de tel ler is zelfs het getal 150 bereikbaar, de fabriek geeft een maximum van 135 km/u op. Zuinig Terecht zegt de importeur dat der gelijke kleine en zuinige auto's mo menteel 'in' zijn. Ook als het plan doorgaat om een kwartje op de li- terprijs te gooien is de kostenver hoging voor een Cuore nog mini maal. Per gereden kilometer een stijging van slechts één cent. Het gemiddelde aantal kilometers per jaar van een auto uit deze com- pact-klasse ligt rond de 10.000 kilo meter. Je bent dus f 100,- meer aan brandstof kwijt, als minister Maij- Weggen haar zin krijgt. auto I I M I I I I I IT Voorlopig tanken we voor nog geen vijf tientjes ons 'hartje' <=Cuore) vol en kunnen daar mee 'sans problème' tot Parijs ge raken. Die afstand zal wel enige souplesse van de zitspieren vra gen. De stoeltjes met verstelbare rugleuningen zijn daar namelijk niet echt op berekend, voor het korte werk gaat het allemaal puik. De onafhankelijke wielophanging weet de meeste oneffenheidjes wel weg te werken, het iets grovere werk daarentegen wordt heel ge voelig doorgegeven. Stoffen bekleding Alle modellen hebben standaard een rechter buitenspiegel, gelaagd glas en een neerklapbare achter bankleuning (vanaf de CX in twee delen). Aan weerszijden van die bank zitten de wielkasten niet meer in de weg. Omdat de wielop hanging in de nieuwe Cuore verder naar achteren is geplaatst, kon die hindernis worden weggenomen. In onze testauto o.m. aanwezig: het meubilair geheel met stof bekleed, de afdekplank over de bagage ruimte, een interval op de ruitewis- sers vóór, getint glas en bumpers in de autokleur. De prijs van de eenvoudigste 3- deurs Cuore TG is 13.395,-. De au tomaat-versie is vervallen, omdat het motortje met katalysator niet kan tippen aan de US-norm. Al met al biedt Daihatsu in deze cate gorie van kleine auto's een leuk al ternatief. Als je van mini en zuinig houdt en dat niet aan Spartaans 'plezier' wilt koppelen, is de Cuore een goede koop. Siem Leeuwenkamp Technische gegevensMotor3 cilinder Inhoud: 847 cc; Vermogen30 kW (41 pk)/5500 tr; Topsnelheid 135 km/u, Ge wicht: 640 kilo; Aanhanger geremd400 kilo; Prijs: f 15.595,-. Motorrijtuigenbe lasting per jaar: 306,- Een rijdend laboratorium, zo kan de Alfa 164 Proteo worden genoemd. Voorgangers van dit prototype waren de ES 30 en de SZ. Het trio gracieus gebouwde koetswerken is het resultaat van geavanceerde computerspelletjes van Alfa Romeo ontwerpers. De stap van CAD (computer aided design) naar CAM (computer aided manufacturing) ofwel van ontwerp naar werkelijke serie-produktie zal niet lang op zich laten wachten. Na de pers-introductie in de cember dit jaar van de nieuwe Alfa 75 zullen we zeker kenmerken van de Proteo terugzien. Veel van het lijnenspel dat de voorkant siert vinden we terug bij de Alfa 75. De achterzijde wordt een veel hogere opbouw dan we gewend zijn bij de Alfa 75. De zes ronde koplampen van het prototype zullen er bij de Alfa 75 vier worden. Mogelijk datje in de toekomst bij Alfa Romeo aan het aantal koplampen kunt zien hoeveel cilinders de motor telt. In de Alfa 164 Coupé zullen ook technieken worden toegepast die nu in de Proteo worden uitgetest. Dat zijn onder meer een uniek elektrisch weg te werken kap, rui ten die 50 procent meer warmtewe rend vermogen hebben en een 24- kleppen V6-motor die goed is voor 260 pk. In '93 komt de echt nieuwe Alfa Romeo Spider en die herbergt wel licht de al genoemde technieken in zich. Op de Spider zit standaard of als optie vierwielaandrijving vol gens het Viscomatic systeem, een elektronische regeling voor vier- wielbesturing en veerdemping. Siem Leeuwenkamp De Proteo (boven) en de Zagato Special zijn de voorlopers van een nieuwe generatie Alfa's foto's GPD De Fransestaatsfabrikant Renault heeft na vele jaren eindelijk zelf weer eens een heuse cabriolet op de markt gebracht. Weliswaar zijn er open Renaults 5 te koop, maar die worden met goedvinden van de fabrikant door externe carrossiers getekend. De laatste echte Renault cabrio is de Floride geweest, die in 1959 werd gelanceerd. Nu is er een open-kap- Renault 19 voor verkoop gereed. In twee versies komt dit zonnige type in het najaar naar Nederland. e auto is ontworpen door Re- 'nault Design, maar het eigen lijke ombouwen van de 19's ge beurt bij Karmann. „We hebben er gewoon de faciliteiten niet voor", zegt een Renault-woordvoerder, „maar ik verwacht toch dat we het in de> toekomst zelf zullen gaan doen. In Frankrijk wordt de auto al voor de zomer leverbaar. Neder land zal moeten wachten tot sep- tember-oktober." Dn De cabrio-minnende Renaultrij- der is overigens sinds de late jaren vijftig/begin zestig niet verstoken geweest van open types. Nu en dan produceerde de fabriek open ver sies van bestaande gesloten mo dellen, zoals de Renault 4 CV De- capotable, 4 Plein Air en 17 Decou- vrable. Er zijn twee motorvarianten, de 1.7 motor van 95 pk en de 1,7 zes tienklepper, die 137 pk levert. De uitrusting is luxe: centrale por tiervergrendeling met afstandsbe diening, elektrisch bedienbare zij ruiten, stuurbekrachtiging, breed- stralers in de voorbumper. Ook de achterzijruiten worden elektrisch bediend. De kap is in dertig seconden te openen of te sluiten. De prijs is nog niet bekend. Nol van Bennekom De Renault 19 Cabrio (foto GPD) Curver heeft op het the ma opbergboxen, ter afwisseling van de talrijke bekende uitvoeringen, een speelse nieuwe variant be dacht: de 'schatkist'. Het is een model dat wat vorm be treft sterk lijkt op de hou ten kisten waarin vroeger kostbare zaken werden be waard... of ergens begraven. De schatkisten hebben het klassieke gebogen deksel. Er zijn drie formaten. Het kleinste kan bijvoorbeeld als bijouteriedoosje dienen, de grotere voor speelgoed, kleding, sportspullen, enz. De grootste kan met een hangslotje worden afgeslo ten. De schatkisten zijn ver krijgbaar in wit, fuchsia en aquamarijn. Afmetingen: small 14 x 9,5 x 10, medium 24 x 16 x 17, large 54 x 38 x 36 cm, prijzen resp. 3,95, 7,95 en 24,95. Op veel plaatsen bin- nens- en buitenshuis bestaat het gevaar van uit glijden: gladde traptreden, drempels, afstapjes. Om zulke slippertjes te voorko men heeft Tesa een speciale strip ontwikkeld. Hij is zelf klevend, hecht op vrijwel alle ondergronden en heeft een ruw-korrelig oppervlak. De tape behoudt die stroef heid gedurende lange tijd. Als vervanging nodig is, kan hij ook weer gemakke lijk verwijderd worden. Ook in de recreatieve sfeer kan de tape ongelukjes voorkomen: op bootran den, skateboards, caravan, zwembad. Tesa anti-slip-tape is (voor alsnog alleen in zwarte uit voering) verkrijgbaar op rollen van 5 meter lengte. 5 cm breed. Prijs (in bouw markten en dhz-zaken) ca. 15 gulden, Mar Groen R\DIU ISS1R\AT I TELEFOON 011P4 1 ISSIM.I N 3900 111111111M111M M1111M i M11 De rente op de kapitaalmarkt toonde zich afgelopen week stabiel. Ook de hypotheekrentetarieven ondergingen nauwelijks enige wijzi ging. Alleen het Bouwfonds Limburgse Gemeente heeft de tarieven met 0,1 verlaagd. Hypotheekrente per 01 mei 1991 rente afsluit vast provi- gedu- sie in rende rentepercentages netto werkelijke opgave rente bij fiscale bank besparing van constant 35,75% 50% spaarhyp spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. arm, hyp. ojr 10 jr. 15 jr. variab. 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,50 1,50 10,20 9.60 9,60 5,99 5,99 6,28 6,56 6,56 3,96 3.96 4,19 5,08 spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp 5 jr. 10 jr. 15 jr. 5 jr. 10 jr. 1.00 1.00 1,00 1.00 1,00 9,50 9,50 9.50 9.30 9,30 5,75 5,75 5,75 6.35 6,35 3,77 3,77 3,77 4,92 4,92 spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp spaarhyp spaarhyp. 5/10 jr. 15/20 jr. zorg-vrij-hyp. zorg-vrij-hyp. 2 jr. 10 jr. 15 jr. 5,94 5,94 1,00 1,00 1,00 9,80 5,94 9,80 5.94 10,20 6,24 spaarv.hyp. spaarv.hyp. spaarv.hyp. 5/10 jr. 15/20 jr. 5 jr. 10 jr. renterust 1,00 1,00 1,00 3,92 3,92 3,90 spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 10 jr. 1 jr. 5 jr. 5,91 1,00 1.00 1,00 1,00 9,80 5,99 9,90 6.06 9,40 6,42 9,60 6,56 3.96 4,02 4.97 spaargar hyp spaargar.hyp exact-hyp. exact-hyp. 5/10 jr. 15/20 jr. 5,8( 3,87 3,87 spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp ann. hyp. 5 jr. 10 jr. 5 jr. 10 jr. 2 jr. 5 jr. 1,00 1.00 1,00 1.00 9.40 5,65 9.60 5,80 9,20 6.28 9,30 6,35 3,67 3,79 4,87 4,92 hyp.tot.plan hyp.tot.plan 5/10 jr. 15/20 jr. 1,25 1,25 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 9,70 9,70 NMB NMB NMB spaarhyp. spaarhyp. 5/10 jr. 15/20 jr. 5,93 5,93 VCr. Spaarb. spaarhyp. lage last. lage last. 7 jr. 14 jr. Zwolsche Algemeene za-hyp.plan za-hyp.plan 5 jr. 10 jr. 9,60 3,78 3,84 De vermelde tarieven hebben betrekking op hypotheken met gemeente garantie. De netto werkelijke rente (nwri is gebaseerd op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gelden Bij an dere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellingen enigszins af. Ons land telt vele zeer enthousiaste modelbouwers, die hun hobby vaak tot in de uiterste perfectie beoefenen. De meeste liefhebbers zijn lid van een van de vele modelbouwverenigingen, die elk gewoonlijk op één bepaald gebied gespecialiseerd zijn, zoals bijvoorbeeld treinen, vliegtuigen, huizen en gebouwen, wagens en karren, molens. Intussen heeft het maken van modellen van poppenhuizen en miniaturen een grote vlucht geno men. Dat is een nieuwe specialisa tie: het maken van ware kwali teitsmeubelen op schaal, veelal af geleid van bestaande modellen en stijlen. Het vorig jaar tijdschrift Poppenhuizen en Miniaturen geeft de liefhebbers van deze hobby alle mogelijke voorlichting en prakti sche hulp. Daarmee kan de (begin nende of gevorderde) modelbou wer bijvoorbeeld aan de slag om huizen en 'kijkkamers' te maken, tot zelfs huizen met vier etages toe. Ook voor het bouwen van de com plete meubilering worden be schrijvingen en werktekeningen gegeven. Zo'n miniatuur-interieur kan bijvoorbeeld voorzien worden van een Oudhollandse klok, een Friese (Hindelooper beschilderde) kinderstoel, een linnenkast naar Twents model zoals die onder meer is te zien is in het Openlucht museum in Arnhem. Dun triplex De basismeubels (stoelen en tafel) kunnen voor de keuken in kleur worden afgelakt, en voor de huis kamer bruin gebeitst. Alle werk stukken zijn gemaakt van dun 'vliegtuigtriplex', makkelijk buig baar en in verschillende dikten verkrijgbaar. Voor grotere meu bels zoals een kast kunnen raming profielen gebruikt worden. Voor het maken van zo'n kast, in origi nele stijl en op schaal, is wel wat meer ervaring nodig dan voor bij voorbeeld de tafel en de stoelen. Ook goed gereedschap is onmis baar, zoals bijvoorbeeld een mini- cirkel- of -lintzaagmachine. De modelbouwer staat trouwens een royaal assortiment aan ge reedschappen in mini-formaat ter beschikking, werkend op (oplaad bare) accu's. Frezen, boren, schu ren en zagen kan allemaal in het klein. Gewoon thuis aan tafel. Het gereedschap is ook veilig in nog jonge handen. Wim Kros De Daihatsu Cuore.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 33