Schuilen voor de zomerzon Goes verzacht het parkeerleed PZC Zonwering Weg scheur Nissan introduceert vier bedrijfsauto's Grijs kenteken vrije tijd 23 i vr_op eenzame hypotheek Magneetkaart ZATERDAG 20 APRIL 1991 it/f et (le zomer in het 1V1- vooruitzicht gaat de aandacht weer uit naar zonwering. Want hoe welkom ezon ook moge zijn, er zijn agen waarop je zijn felle licht en warmte toch liever buitenshuis houdt. Zonwering s niet alleen praktisch, maar ook als mode-artikel steeds r in trek. Dat is duidelijk merkbaar aan het grote aanbod in kleuren en dessins van zonneschermen en rolgordijnen. Advertentiei DE NATIONALE HYPOTHEEKBEURS hOOgte... ..voor hypotheekadvies of bemiddeling boven de grijze middelmaat Badhuisstraat 137 Vlissingen tel. 01184 -13900 Het uitvalscherm is voorat geschikt voor plaatsen waar niet veel gelopen wordt, omdat de 'armen' betrekkelijk laag zitten {foto GPD) Bij het kiezen van een goede zonwering staan praktische aspecten voorop. De eerste vraag die beantwoord dient te worden bij de keuze van een zonwering is: kie zen we voor binnen- of voor buiten zonwering Wie hoog in een flat woont en geen balkon heeft, zal vrijwel altijd op binnenzonwering aangewezen zijn. Zelf monteren van een scherm is in die situatie onhaalbaar, dus de kosten van plaatsing komen nog eens boven op de prijs. Daarbij moet nog eens de dan onontbeerlijke binnenbe- diening worden geteld. Buitenzonwering wordt meestal toegepast om de begane grond- woonlaag tegen een overdaad van zon te beschermen. Zonnescher men bieden een aantal mogelijk heden, niet alleen wat betreft de kleur en het 'streepje' in het doek, maar ook in de technische uitvoe ring. Het meest gangbaar is het ge wone uitvalscherm, steunend op twee armen die in uitgeklapte toe stand horizontaal staan. Dat kan een nadeel zijn, want die armen be vinden zich op een zodanige hoog te dat botsingen niet ondenkbaar zijn. Op plaatsen zonder veel 'loop- verkeer' is dat geen bezwaar, maar boven het tuinterras of een groot uitpandig balkon zijn die armen wel hinderlijk. Vandaar dat in die situaties steeds vaker wordt geko zen voor het knikarmscherm. De armen van dit type bestaan uit twee scharnierende delen die in uitgeklapte toestand dicht onder het doek blijven. Delen waaraan je het hoofd kunt stoten zijn er dus niet. Knikarmschermen, ook wel terras schermen genoemd, zijn verkrijg baar in diverse maten, wat de breedte en uitval (de diepte) be treft. Ook een nogal groot terras kan dus in zijn geheel gerieflijk overdekt worden, om er met meer der mensen lekker beschut onder te zitten. worden. Het kan nodig zijn om het scherm met zware keilbouten te bevestigen. Rolgordijnen Rotbestendig Binnenzonwering is eenvoudiger te realiseren, is goedkoper en kan daarnaast in decoratief opzicht aantrekkelijk zijn. Er zijn rolgor dijnen en verticale types. Die laat ste bieden het voordeel dat ze (om dat de lamellen in elke gewenste stand langs hun lengte-as gesteld kunnen worden) behalve helemaal open of dicht, ook traploos in schuine stand gesteld kunnen wor den, zodat ze het zonlicht 'zeven'. Binnenzonwering mist natuurlijk wel de eigenschap van het buiten- scherm: dit houdt niet alleen de zonnestraling tegen maar vormt tevens een soort buffer die ook warmte tegengaat. Voor slaap- en kinderkamers zijn er ook licht dichte rolgordijnen, die tijdens lange zon-zomeravonden het insla pen vergemakkelijken. Een ideale combinatie is uiter aard: waar nodig zowel buiten- als zonwering aanbrengen. Dat vergt een nog steviger investering. Het is dan ook zaak om je eerst uitge breid op de hoogte te stellen van alle mogelijkheden. Mar Groen Wanneer er opnieuw behangen of geschilderd wordt, komen in veel gevallen mankementen aan het muuroppervlak bloot te liggen: bouwscheuren in de wand, beschadigingen van uitsprin gende hoeken. Met name bouwscheuren in muren van nog vrij 'jonge' huizen kunnen na verloop van tijd weer op springen staan omdat het bouwwerk nog vrij lange tijd in beweging is. Om deze problemen definitief op te lossen heeft Alabastine twee nieuwe reparatieprodukten ontwikkeld: de Bouwscheur-repara- tieset en de Hoekreparatieset. De vulmiddelen van de sets zijn speciaal samengesteld om de 'werking' in de muren op te vangen. Voor het blijvend dichten van scheuren is glasvezeltape aan de set toegevoegd, een materiaal dat sterker is dan polyestertape en makkelijk verwerkbaar is. Voor reparaties van beschadigingen in de stuclaag op uitsprin gende hoeken wordt als versterking een reparatieband meegele verd. Die is van twee stroken gegalvaniseerd metaal gemaakt, aangebracht op een 'drager' van stevig papier. De band kan ge makkelijk om de hoek gebogen en vervolgens met het vulmiddel vastgezet worden: onzichtbaar, dank zij de geringe dikte van het bandmateriaal. Een duidelijke handleiding maakt het de doe-het-zelver uiterst gemakkelijk om het karweitje uit te voeren. De prijs van de bouw- scheur-set is 17,95, van de hoekreparatieset 19,95. Zowel de ta pe voor bouwscheuren als de band voor de hoeken zijn los verkrijg- Bij stevige wind wil een zonne scherm nogal eens gaan klappe ren. Dat hoeft niet gelijk reden tot bezorgdheid te zijn; de wind mag best een beetje met het scherm spelen. Het moderne doekmate riaal is niet alleen rotbestendig en in hoge mate kleurvast, maai- ook bestand tegen scheuren. Niette min: als er echt storm op komst is, kan het scherm beter dichtge draaid worden. Overigens bestaan er ook windvas te schermen. Op sterk windgevoe lige plaatsen is die keuze aan te ra den. Er zijn ook bouwpakketten van voor de doe-het-zelver. Zelf monteren scheelt uiteraard in de kosten, maar in verband met de veiligheid moet de constructie wel stevig tegen de gevel bevestigd Kunst of kitsch? Deze sportieve tafeltjes staan te kijk op de Inter nationale Geschenken Beurs in Taipei, temidden van 1650 ande re hebbedingetjes. Bij aankoop een paar schone kousen extra? (foto ANP) De rentetarieven op de geld- en kapitaalmarkt zijn ook de afgelopen week licht gedaald. De tarieven liggen nu weer bijna op het laagste niveau van dit jaar. Invloed op de hypotheektarieven heeft dit echter nog niet gehad. rentepercentages netto werkelijke opgave rente bij fiscale bank besparing van constant 35,75% 50% Hypotheekrente per 16 april 1991 rente afsluit vast provi- gedu- sie in rende spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. ajr 10 jr. 15 jr. variab. 5 jr. 1.00 1,00 1,00 1.50 1,50 9.80 9,80 10.20 9.60 9.60 5.99 5.99 6,28 6.56 6,56 spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann.hyp. ann. hyp. 5 jr. 10 jr. 15 jr. 5 jr. 10.jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 1.00 9.50 9,50 9.50 9.30 9,30 5,75 5.75 5,75 6.35 6,35 spaarhyp. 5/10 jr. 15/20 jr. 5,94 5,94 spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. 1,00 1,00 1,00 zorg-vrij-hyp. zorg-vrij-hyp. 5/10 jr. 15/20 jr. 5,93 5,93 spaarv-hyp. spaarv.hyp. spaarv.hyp. 5 jr. 10 jr. renterust 1,00 1,00 1,00 9,70 5,91 9,80 5.98 9,80 5,98 3,96 3,96 4,19 5.08 5,08 3,77 3,77 3,77 4,92 4,92 3,92 3,92 3,90 3,90 4,14 3,92 3,92 3,90 3,96 3,96 spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 1,00 1,00 1,00 1,00 9,80 5,99 9,90 6.06 9.40 6,42 9,60 6,56 spaargar.hyp. spaargar.hyp. 5/10 jr. 15/20 jr. 0,25 0,25 exact-hyp. exact-hyp. 5 jr. 10 jr. 9,50 9,50 spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann, hyp, 5 jr. 10 jr. 2 jr. 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 9,40 5,65 9,60 5.80 9,20 6.28 9,30 6,35 3,67 3.79 4,87 hyp. tot. plan hyp.tot.plan 5/10 jr. 15/20 jr. Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. spaarhyp. spaarhyp. 5/10 jr. 15/20 jr, NMB NMB NMB spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 10 jr Ijr- 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1.00 9.80 5,94 9,80 5.94 9,50 6,49 9.60 6,56 spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. arm. hyp. ann. hyp 5 jr. 7 jr. 12 jr. 2 jr. 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1.00 1,00 5,91 5,91 6,05 6,30 6,37 Rabo Hp.bank sp.opt. hyp. sp.opt. hyp sp.opt. hyp. ann. hyp. ann. hyp. 3 jr. 10 jr. stabiel var/1 jr. 4/5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 9,80 9,40 9,60 5.97 6,42 6,56 3,92 3,92 3,92 3.92 5,03 5,08 3,90 3,90 4,01 4,87 4.93 3.94 3.94 3,94 Ver. Spaarb. spaarhyp. 5 jr. lage last. 7 jr. 14 jr. Zwolsche Algemeene za-hyp.plan za-hyp.plan 5 jr. 10 jr. 3,91 3,76 3.76 3,90 3,90 als Goes dit systeem als eerste in voert. Tenslotte denk je bij par keerproblemen eerder aan de gro te steden. Potter: „Ook al hebben we hier maar 32.000 inwoners, we rekenen ons een verzorgingsge bied van 100.000 mensen toe. Een aantal dagen in de week levert staat het hier tjokvol. Mensen hier gewend zijn vlak voor de deur te parkeren. Ze hebben geen zin om veel te lopen, terwijl ze dat wel in calculeren als ze naar een grote stad gaan." Potter vraagt zich daarnaast af of het. systeem wel zo geschikt is voor grote steden. „Hier is de situatie nog vrij overzichtelijk. Maai- in Utrecht heb je honderden parkeer automaten. Als je die wilt vervan gen ben je een kapitaal kwijt. Bo vendien heb je veel meer distribu tiepunten nodig waar je een mag neetkaart kunt afhalen. Dat lijkt me toch ingewikkelder." Goes is tot nu toe de enige gemeen te die dit systeem in huis heeft ge haald. Purmerend volgt binnen kort. Potter heeft deze week veel reacties uit het hele land gekregen. Niet alleen gemeenten zijn be nieuwd. Potter heeft ook telefoon gekregen van de AMRO-bank en het Grenswisselkantoor t uit Am sterdam. „Je zou je natuurlijk in de toekomst voorstellen dat je geen aparte magneetkaart meer ge bruikt, maar je bank- of giropasje in het apparaat kan steken. Het parkeergeld wordt dan automa tisch van de rekening afgeschre ven." Pas sinds afgelopen maandag kun nen automobilisten het systeem echt gebruiken. Reacties van het publiek zijn er dus nog niet zoveel. De winkeliers laten hebben al we ten dat ze er erg blij mee zijn dat ze voortaan niet iedere automobilist van wisselgeld hoeven te voorzien. Potter: „De automaten registreren alle betalingen. We kunnen zien wie er een magneetkaart gebruikt en wie er kleingeld blijft gebrui ken. Maar dat is nog even afwach ten." Paul Ruigrok Je zal maar na lang zoeken eindelijk een parkeex-plaats voor je auto hebben gevonden, sta je bij de parkeermeter en kom je tot de ontdekking dat je geen kleingeld bij je hebt: klein leed van een weggebruiker. Wie in Goes parkeert, heeft daar echter geen last meer van. Sinds vorige week dinsdag kan de parkeerder daar gebruik maken van een oplaadbare magneetkaart. Het enige wat de automobilist moet doen is de kaart in de automaat stoppen en zijn geschatte parkeertijd aangeven. Nissan introduceert voor de bedrijfswagensector vier nieuwe types die zijn voortkomen uit al bestaande auto's en passen in de sector tot 3,5 ton GVW. Dat gebied wordt sinds midden jaren '80 druk bevolkt door mensen die met een gewoon rijbewijs een auto op grijs kenteken willen berijden. Een gewoon rijbewijs is zelfs ge noeg voor de op het oog kolos saal uitziende Nissan Trade. Dit van de Cabstar afgeleide luxere vrachtwagentje heeft een ruime cabine van 180 cm breed gekregen en de mogelijkheid tot 460 cm leng te aan opbouw te monteren. De Trade is een bedrijfsauto die ge bouwd is op meer en comfortabeler vervoer; vandaar een krachtiger 2.8 ltr dieselmotor die 84 pk vermo gen afgeeft, standaard stuurbe krachtiging en stabilïsators op voor-en achteras. De auto is te koop voor 30.200, exclusief btw met een wielbasis van 285 cm; voor 600 meer staat de 340 cm lange versie gereed. Op basis van de Vanette is vorig jaar het type Sailor uitgebracht. In mei komt er een 30 centimeter ver lengde versie uit. Dat is het resul taat van de goed ontvangen Spaanse versie van dit model, die een stuk breder is en een hogere voorruit heeft. De Vanette is in dit segment bij Nissan met 1500 stuks in 1990 de meest verkochte auto. Daarna volgen de Urvans met 750 eenheden en de Cabstars met 300 stuks. Met de origineel gekozen naam Q- bic lanceert Nissan met de Sunny in augustus een leuke besteller die in prijs tussen de Kadett Combo en de Renault Express moet val len. Mogelijk dat voor 17 mille deze auto in dit steeds groeiende seg ment geleverd kan worden. De kenmerken zijn: twee draaideuren achter (ieder met ruitewisser!), een laadvermogen van 500 kilo, een 1.6 liter benzine- of 1.7 liter dieselmo tor en standaard een vijfbak. De in wendige maten zijn 165 x 157 x 118 cm en leeg weegt de auto 1010 kilo. Voor de liefhebbers van 4WD-au- to's heeft Nissan de Patrol R voor zien van een Trial-pakket. Voor 1.185 wordt deze auto, die de meeste kopers niet voor het 'ruige rijden' gebruiken, voorzien van on der meer lichtmetalen wielen, safa- rigrille, sidebars, schermverbre- ders en heel brede Michelin X CH4 banden. Siem Leeuwenkamp Een week na de officiële inge bruikname van de parkeer- magneetkaart toont Ad Potter, medewerker van de afdeling weg en waterbouw van de afdeling Goes, zich wat verbaasd over de grote aandacht voor het project. „We wisten wel dat het bijzonder was, maar we hadden nooit ver wacht dat we bijna de hele landelij ke media over ons heen zouden krijgen." Betalen met magneetkaarten is niet nieuw. Je komt ze tegen bij ko pieerapparaten en telefoons. Ook bij parkeren worden ze al gebruikt. In Leiden krijgen abonnement houders in de binnenstad mag neetkaarten. waarmee ze een aan tal weken vooruit kunnen. Het be langrijkste verschil met de mag neetkaart in Goes is, dat deze na gebruik niet in de prullebak of op straat terecht hoeft te komen. De kaart is in eerste instantie waarde loos, de automobilist moet deze zelf in de automaat opladen. Maar wie daarna af en toe eens wat geld in de automaat gooit, kan de kaart onbeperkt gebruiken. De kaart heeft een maximum van vijftig gul den. Dat is een vrij hoog bedrag, ze ker voor een gemeente als Goes waar de parkeerstarieven laag zijn. Potter: „Ik verwacht ook niet dat er veel mensen zijn die de kaart he lemaal opladen. De meeste auto mobilisten zullen niet verder gaan Goes heelt tien parkeerautomaten geplaatst die geschikt zijn voor magneetkaarten foto Willem Mierasi dan een gulden of vijftien." Toeval lige passanten die geen trek heb ben in een magneetkaart raken niet in de problemen. Zij kunnen gewoon met kleingeld blijven be talen. Intertraffic Goes heeft tien parkeerautomaten geplaatst die geschikt zijn voor magneetkaarten. Volgend jaar vol gen er nog vier. De apparaten, die 18.000 gulden per stuk kosten, zijn van Franse makelij en worden ge leverd door een Amsterdamse fir ma. Twee jaar geleden ontdekten ambtenaren van de gemeente het systeem op de Intertraffic, de ver- keersbeurs van de RAI. Potter: „We zagen dat meteen wel zitten. Toen we de vorige automaten moesten vervangen hebben we voor dit systeem gekozen." De automobilist kan de parkeer- kaart gratis afhalen bij de gemeen te, de politie of bij een van de zes parkeercontroleurs van Goes. De gemeente heeft. 20,000 kaarten aangeschaft. Het afgelopen week einde zijn er 14.000 verspreid onder de bewoners van de gemeente. De overige 6.000 zijn bestemd voor au tomobilisten die met enige regel maat in Goes willen parkeren. De kostprijs van de magneetkaart is f 1,25. De gemeente heeft dus een forse investering moeten doen. Goes heeft wel overwogen om de kosten van de magneetkaart in re kening te brengen, maar vond de praktische problemen toch te groot. Potter: „Als je mensen daarvoor laat betalen, moetje dat weer gaan organiseren. Je krijgt dan ver kooppunten die betalingshande lingen moeten verrichten. Dat is allemaal veel meer werk." Goes hoopt nu voorlopig voldoende kaarten te hebben. Potter: ..We moeten natuurlijk even kijken hoe het gaat en hoe groot de vraag naar de kaarten blijft. We zeggen niet dat de kaarten altijd gratis blijven, maar het is voorlopig wel de bedoe ling." Fraude De kaart is met, sucpes getest op fraudebestendigheid. Maar Potter houdt toch een slag om de arm: „Ik ga er vanuit datje er niet mee kan frauderen, maar je moet er niet van uit gaan dat het onmogelijk is. Tenslotte dachten ze dat er in het Van Gogh-museum ook niet inge broken zou kunnen worden." Voor de hand liggende vraag is waarom juist een kleine gemeente Nissan heeft de Patrol R voorzien van een Trial-pakket (foto GPD)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 23