Schuilen voor de zomerzon
Goes verzacht het parkeerleed
PZC
Zonwering
Weg scheur
Nissan introduceert
vier bedrijfsauto's
Grijs
kenteken
vrije tijd
23
i vr_op eenzame
hypotheek
Magneetkaart
ZATERDAG 20 APRIL 1991
it/f et (le zomer in het
1V1- vooruitzicht gaat de
aandacht weer uit naar
zonwering. Want hoe welkom
ezon ook moge zijn, er zijn
agen waarop je zijn felle licht
en warmte toch liever
buitenshuis houdt. Zonwering
s niet alleen praktisch, maar
ook als mode-artikel steeds
r in trek. Dat is duidelijk
merkbaar aan het grote aanbod
in kleuren en dessins van
zonneschermen en
rolgordijnen.
Advertentiei
DE NATIONALE
HYPOTHEEKBEURS hOOgte...
..voor hypotheekadvies of bemiddeling
boven de grijze middelmaat
Badhuisstraat 137 Vlissingen tel. 01184 -13900
Het uitvalscherm is voorat geschikt voor plaatsen waar niet veel gelopen wordt, omdat de 'armen' betrekkelijk laag zitten {foto GPD)
Bij het kiezen van een goede
zonwering staan praktische
aspecten voorop. De eerste vraag
die beantwoord dient te worden bij
de keuze van een zonwering is: kie
zen we voor binnen- of voor buiten
zonwering Wie hoog in een flat
woont en geen balkon heeft, zal
vrijwel altijd op binnenzonwering
aangewezen zijn. Zelf monteren
van een scherm is in die situatie
onhaalbaar, dus de kosten van
plaatsing komen nog eens boven
op de prijs. Daarbij moet nog eens
de dan onontbeerlijke binnenbe-
diening worden geteld.
Buitenzonwering wordt meestal
toegepast om de begane grond-
woonlaag tegen een overdaad van
zon te beschermen. Zonnescher
men bieden een aantal mogelijk
heden, niet alleen wat betreft de
kleur en het 'streepje' in het doek,
maar ook in de technische uitvoe
ring. Het meest gangbaar is het ge
wone uitvalscherm, steunend op
twee armen die in uitgeklapte toe
stand horizontaal staan. Dat kan
een nadeel zijn, want die armen be
vinden zich op een zodanige hoog
te dat botsingen niet ondenkbaar
zijn. Op plaatsen zonder veel 'loop-
verkeer' is dat geen bezwaar, maar
boven het tuinterras of een groot
uitpandig balkon zijn die armen
wel hinderlijk. Vandaar dat in die
situaties steeds vaker wordt geko
zen voor het knikarmscherm.
De armen van dit type bestaan uit
twee scharnierende delen die in
uitgeklapte toestand dicht onder
het doek blijven. Delen waaraan je
het hoofd kunt stoten zijn er dus
niet.
Knikarmschermen, ook wel terras
schermen genoemd, zijn verkrijg
baar in diverse maten, wat de
breedte en uitval (de diepte) be
treft. Ook een nogal groot terras
kan dus in zijn geheel gerieflijk
overdekt worden, om er met meer
der mensen lekker beschut onder
te zitten.
worden. Het kan nodig zijn om het
scherm met zware keilbouten te
bevestigen.
Rolgordijnen
Rotbestendig
Binnenzonwering is eenvoudiger
te realiseren, is goedkoper en kan
daarnaast in decoratief opzicht
aantrekkelijk zijn. Er zijn rolgor
dijnen en verticale types. Die laat
ste bieden het voordeel dat ze (om
dat de lamellen in elke gewenste
stand langs hun lengte-as gesteld
kunnen worden) behalve helemaal
open of dicht, ook traploos in
schuine stand gesteld kunnen wor
den, zodat ze het zonlicht 'zeven'.
Binnenzonwering mist natuurlijk
wel de eigenschap van het buiten-
scherm: dit houdt niet alleen de
zonnestraling tegen maar vormt
tevens een soort buffer die ook
warmte tegengaat. Voor slaap- en
kinderkamers zijn er ook licht
dichte rolgordijnen, die tijdens
lange zon-zomeravonden het insla
pen vergemakkelijken.
Een ideale combinatie is uiter
aard: waar nodig zowel buiten- als
zonwering aanbrengen. Dat vergt
een nog steviger investering. Het is
dan ook zaak om je eerst uitge
breid op de hoogte te stellen van
alle mogelijkheden.
Mar Groen
Wanneer er opnieuw behangen of geschilderd wordt, komen in
veel gevallen mankementen aan het muuroppervlak bloot te
liggen: bouwscheuren in de wand, beschadigingen van uitsprin
gende hoeken. Met name bouwscheuren in muren van nog vrij
'jonge' huizen kunnen na verloop van tijd weer op springen staan
omdat het bouwwerk nog vrij lange tijd in beweging is.
Om deze problemen definitief op te lossen heeft Alabastine twee
nieuwe reparatieprodukten ontwikkeld: de Bouwscheur-repara-
tieset en de Hoekreparatieset. De vulmiddelen van de sets zijn
speciaal samengesteld om de 'werking' in de muren op te vangen.
Voor het blijvend dichten van scheuren is glasvezeltape aan de set
toegevoegd, een materiaal dat sterker is dan polyestertape en
makkelijk verwerkbaar is.
Voor reparaties van beschadigingen in de stuclaag op uitsprin
gende hoeken wordt als versterking een reparatieband meegele
verd. Die is van twee stroken gegalvaniseerd metaal gemaakt,
aangebracht op een 'drager' van stevig papier. De band kan ge
makkelijk om de hoek gebogen en vervolgens met het vulmiddel
vastgezet worden: onzichtbaar, dank zij de geringe dikte van het
bandmateriaal.
Een duidelijke handleiding maakt het de doe-het-zelver uiterst
gemakkelijk om het karweitje uit te voeren. De prijs van de bouw-
scheur-set is 17,95, van de hoekreparatieset 19,95. Zowel de ta
pe voor bouwscheuren als de band voor de hoeken zijn los verkrijg-
Bij stevige wind wil een zonne
scherm nogal eens gaan klappe
ren. Dat hoeft niet gelijk reden tot
bezorgdheid te zijn; de wind mag
best een beetje met het scherm
spelen. Het moderne doekmate
riaal is niet alleen rotbestendig en
in hoge mate kleurvast, maai- ook
bestand tegen scheuren. Niette
min: als er echt storm op komst is,
kan het scherm beter dichtge
draaid worden.
Overigens bestaan er ook windvas
te schermen. Op sterk windgevoe
lige plaatsen is die keuze aan te ra
den. Er zijn ook bouwpakketten
van voor de doe-het-zelver. Zelf
monteren scheelt uiteraard in de
kosten, maar in verband met de
veiligheid moet de constructie wel
stevig tegen de gevel bevestigd
Kunst of kitsch? Deze sportieve tafeltjes staan te kijk op de Inter
nationale Geschenken Beurs in Taipei, temidden van 1650 ande
re hebbedingetjes. Bij aankoop een paar schone kousen extra?
(foto ANP)
De rentetarieven op de geld- en kapitaalmarkt zijn ook de afgelopen
week licht gedaald. De tarieven liggen nu weer bijna op het laagste
niveau van dit jaar. Invloed op de hypotheektarieven heeft dit echter nog
niet gehad.
rentepercentages
netto werkelijke
opgave rente bij fiscale
bank besparing van
constant
35,75% 50%
Hypotheekrente
per
16 april 1991
rente afsluit
vast provi-
gedu- sie in
rende
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
ajr
10 jr.
15 jr.
variab.
5 jr.
1.00
1,00
1,00
1.50
1,50
9.80
9,80
10.20
9.60
9.60
5.99
5.99
6,28
6.56
6,56
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann.hyp.
ann. hyp.
5 jr.
10 jr.
15 jr.
5 jr.
10.jr.
1,00
1,00
1,00
1,00
1.00
9.50
9,50
9.50
9.30
9,30
5,75
5.75
5,75
6.35
6,35
spaarhyp.
5/10 jr.
15/20 jr.
5,94
5,94
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
1,00
1,00
1,00
zorg-vrij-hyp.
zorg-vrij-hyp.
5/10 jr.
15/20 jr.
5,93
5,93
spaarv-hyp.
spaarv.hyp.
spaarv.hyp.
5 jr.
10 jr.
renterust
1,00
1,00
1,00
9,70 5,91
9,80 5.98
9,80 5,98
3,96
3,96
4,19
5.08
5,08
3,77
3,77
3,77
4,92
4,92
3,92
3,92
3,90
3,90
4,14
3,92
3,92
3,90
3,96
3,96
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
1,00
1,00
1,00
1,00
9,80 5,99
9,90 6.06
9.40 6,42
9,60 6,56
spaargar.hyp.
spaargar.hyp.
5/10 jr.
15/20 jr.
0,25
0,25
exact-hyp.
exact-hyp.
5 jr.
10 jr.
9,50
9,50
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann, hyp,
5 jr.
10 jr.
2 jr.
5 jr.
1,00
1,00
1,00
1,00
9,40 5,65
9,60 5.80
9,20 6.28
9,30 6,35
3,67
3.79
4,87
hyp. tot. plan
hyp.tot.plan
5/10 jr.
15/20 jr.
Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr.
spaarhyp.
spaarhyp.
5/10 jr.
15/20 jr,
NMB
NMB
NMB
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5 jr.
10 jr
Ijr-
5 jr.
1,00
1,00
1,00
1.00
9.80 5,94
9,80 5.94
9,50 6,49
9.60 6,56
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
arm. hyp.
ann. hyp
5 jr.
7 jr.
12 jr.
2 jr.
5 jr.
1,00
1,00
1,00
1.00
1,00
5,91
5,91
6,05
6,30
6,37
Rabo
Hp.bank
sp.opt. hyp.
sp.opt. hyp
sp.opt. hyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
3 jr.
10 jr.
stabiel
var/1 jr.
4/5 jr.
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
9,80
9,40
9,60
5.97
6,42
6,56
3,92
3,92
3,92
3.92
5,03
5,08
3,90
3,90
4,01
4,87
4.93
3.94
3.94
3,94
Ver. Spaarb. spaarhyp.
5 jr.
lage last.
7 jr.
14 jr.
Zwolsche
Algemeene
za-hyp.plan
za-hyp.plan
5 jr.
10 jr.
3,91
3,76
3.76
3,90
3,90
als Goes dit systeem als eerste in
voert. Tenslotte denk je bij par
keerproblemen eerder aan de gro
te steden. Potter: „Ook al hebben
we hier maar 32.000 inwoners, we
rekenen ons een verzorgingsge
bied van 100.000 mensen toe. Een
aantal dagen in de week levert
staat het hier tjokvol. Mensen hier
gewend zijn vlak voor de deur te
parkeren. Ze hebben geen zin om
veel te lopen, terwijl ze dat wel in
calculeren als ze naar een grote
stad gaan."
Potter vraagt zich daarnaast af of
het. systeem wel zo geschikt is voor
grote steden. „Hier is de situatie
nog vrij overzichtelijk. Maai- in
Utrecht heb je honderden parkeer
automaten. Als je die wilt vervan
gen ben je een kapitaal kwijt. Bo
vendien heb je veel meer distribu
tiepunten nodig waar je een mag
neetkaart kunt afhalen. Dat lijkt
me toch ingewikkelder."
Goes is tot nu toe de enige gemeen
te die dit systeem in huis heeft ge
haald. Purmerend volgt binnen
kort. Potter heeft deze week veel
reacties uit het hele land gekregen.
Niet alleen gemeenten zijn be
nieuwd. Potter heeft ook telefoon
gekregen van de AMRO-bank en
het Grenswisselkantoor t uit Am
sterdam. „Je zou je natuurlijk in de
toekomst voorstellen dat je geen
aparte magneetkaart meer ge
bruikt, maar je bank- of giropasje
in het apparaat kan steken. Het
parkeergeld wordt dan automa
tisch van de rekening afgeschre
ven."
Pas sinds afgelopen maandag kun
nen automobilisten het systeem
echt gebruiken. Reacties van het
publiek zijn er dus nog niet zoveel.
De winkeliers laten hebben al we
ten dat ze er erg blij mee zijn dat ze
voortaan niet iedere automobilist
van wisselgeld hoeven te voorzien.
Potter: „De automaten registreren
alle betalingen. We kunnen zien
wie er een magneetkaart gebruikt
en wie er kleingeld blijft gebrui
ken. Maar dat is nog even afwach
ten."
Paul Ruigrok
Je zal maar na lang zoeken eindelijk
een parkeex-plaats voor je auto
hebben gevonden, sta je bij de
parkeermeter en kom je tot de
ontdekking dat je geen kleingeld bij je
hebt: klein leed van een weggebruiker.
Wie in Goes parkeert, heeft daar echter
geen last meer van. Sinds vorige week
dinsdag kan de parkeerder daar
gebruik maken van een oplaadbare
magneetkaart. Het enige wat de
automobilist moet doen is de kaart in
de automaat stoppen en zijn geschatte
parkeertijd aangeven.
Nissan introduceert voor de
bedrijfswagensector vier nieuwe
types die zijn voortkomen uit al
bestaande auto's en passen in de sector
tot 3,5 ton GVW. Dat gebied wordt
sinds midden jaren '80 druk bevolkt
door mensen die met een gewoon
rijbewijs een auto op grijs kenteken
willen berijden.
Een gewoon rijbewijs is zelfs ge
noeg voor de op het oog kolos
saal uitziende Nissan Trade. Dit
van de Cabstar afgeleide luxere
vrachtwagentje heeft een ruime
cabine van 180 cm breed gekregen
en de mogelijkheid tot 460 cm leng
te aan opbouw te monteren. De
Trade is een bedrijfsauto die ge
bouwd is op meer en comfortabeler
vervoer; vandaar een krachtiger
2.8 ltr dieselmotor die 84 pk vermo
gen afgeeft, standaard stuurbe
krachtiging en stabilïsators op
voor-en achteras. De auto is te
koop voor 30.200, exclusief btw
met een wielbasis van 285 cm; voor
600 meer staat de 340 cm lange
versie gereed.
Op basis van de Vanette is vorig
jaar het type Sailor uitgebracht. In
mei komt er een 30 centimeter ver
lengde versie uit. Dat is het resul
taat van de goed ontvangen
Spaanse versie van dit model, die
een stuk breder is en een hogere
voorruit heeft. De Vanette is in dit
segment bij Nissan met 1500 stuks
in 1990 de meest verkochte auto.
Daarna volgen de Urvans met 750
eenheden en de Cabstars met 300
stuks.
Met de origineel gekozen naam Q-
bic lanceert Nissan met de Sunny
in augustus een leuke besteller die
in prijs tussen de Kadett Combo
en de Renault Express moet val
len. Mogelijk dat voor 17 mille deze
auto in dit steeds groeiende seg
ment geleverd kan worden. De
kenmerken zijn: twee draaideuren
achter (ieder met ruitewisser!), een
laadvermogen van 500 kilo, een 1.6
liter benzine- of 1.7 liter dieselmo
tor en standaard een vijfbak. De in
wendige maten zijn 165 x 157 x 118
cm en leeg weegt de auto 1010 kilo.
Voor de liefhebbers van 4WD-au-
to's heeft Nissan de Patrol R voor
zien van een Trial-pakket. Voor
1.185 wordt deze auto, die de
meeste kopers niet voor het 'ruige
rijden' gebruiken, voorzien van on
der meer lichtmetalen wielen, safa-
rigrille, sidebars, schermverbre-
ders en heel brede Michelin X CH4
banden.
Siem Leeuwenkamp
Een week na de officiële inge
bruikname van de parkeer-
magneetkaart toont Ad Potter,
medewerker van de afdeling weg
en waterbouw van de afdeling
Goes, zich wat verbaasd over de
grote aandacht voor het project.
„We wisten wel dat het bijzonder
was, maar we hadden nooit ver
wacht dat we bijna de hele landelij
ke media over ons heen zouden
krijgen."
Betalen met magneetkaarten is
niet nieuw. Je komt ze tegen bij ko
pieerapparaten en telefoons. Ook
bij parkeren worden ze al gebruikt.
In Leiden krijgen abonnement
houders in de binnenstad mag
neetkaarten. waarmee ze een aan
tal weken vooruit kunnen. Het be
langrijkste verschil met de mag
neetkaart in Goes is, dat deze na
gebruik niet in de prullebak of op
straat terecht hoeft te komen. De
kaart is in eerste instantie waarde
loos, de automobilist moet deze
zelf in de automaat opladen. Maar
wie daarna af en toe eens wat geld
in de automaat gooit, kan de kaart
onbeperkt gebruiken. De kaart
heeft een maximum van vijftig gul
den. Dat is een vrij hoog bedrag, ze
ker voor een gemeente als Goes
waar de parkeerstarieven laag zijn.
Potter: „Ik verwacht ook niet dat
er veel mensen zijn die de kaart he
lemaal opladen. De meeste auto
mobilisten zullen niet verder gaan
Goes heelt tien parkeerautomaten geplaatst die geschikt zijn voor magneetkaarten foto Willem Mierasi
dan een gulden of vijftien." Toeval
lige passanten die geen trek heb
ben in een magneetkaart raken
niet in de problemen. Zij kunnen
gewoon met kleingeld blijven be
talen.
Intertraffic
Goes heeft tien parkeerautomaten
geplaatst die geschikt zijn voor
magneetkaarten. Volgend jaar vol
gen er nog vier. De apparaten, die
18.000 gulden per stuk kosten, zijn
van Franse makelij en worden ge
leverd door een Amsterdamse fir
ma. Twee jaar geleden ontdekten
ambtenaren van de gemeente het
systeem op de Intertraffic, de ver-
keersbeurs van de RAI. Potter:
„We zagen dat meteen wel zitten.
Toen we de vorige automaten
moesten vervangen hebben we
voor dit systeem gekozen."
De automobilist kan de parkeer-
kaart gratis afhalen bij de gemeen
te, de politie of bij een van de zes
parkeercontroleurs van Goes. De
gemeente heeft. 20,000 kaarten
aangeschaft. Het afgelopen week
einde zijn er 14.000 verspreid onder
de bewoners van de gemeente. De
overige 6.000 zijn bestemd voor au
tomobilisten die met enige regel
maat in Goes willen parkeren. De
kostprijs van de magneetkaart is f
1,25. De gemeente heeft dus een
forse investering moeten doen.
Goes heeft wel overwogen om de
kosten van de magneetkaart in re
kening te brengen, maar vond de
praktische problemen toch te
groot.
Potter: „Als je mensen daarvoor
laat betalen, moetje dat weer gaan
organiseren. Je krijgt dan ver
kooppunten die betalingshande
lingen moeten verrichten. Dat is
allemaal veel meer werk." Goes
hoopt nu voorlopig voldoende
kaarten te hebben. Potter: ..We
moeten natuurlijk even kijken hoe
het gaat en hoe groot de vraag naar
de kaarten blijft. We zeggen niet
dat de kaarten altijd gratis blijven,
maar het is voorlopig wel de bedoe
ling."
Fraude
De kaart is met, sucpes getest op
fraudebestendigheid. Maar Potter
houdt toch een slag om de arm: „Ik
ga er vanuit datje er niet mee kan
frauderen, maar je moet er niet van
uit gaan dat het onmogelijk is.
Tenslotte dachten ze dat er in het
Van Gogh-museum ook niet inge
broken zou kunnen worden."
Voor de hand liggende vraag is
waarom juist een kleine gemeente
Nissan heeft de Patrol R voorzien van een Trial-pakket (foto GPD)