Bretonse muziek is niet zo eenvoudig PZC kunst cultuur Goed jaar voor Haydn De agenda Ar Bleizi Ruz Vermeulen Dameskoor Bounders Eindspel De Ridder Danstheater Eenakters De gang Eenakters Gaaikema Volksmuziek Gaaikema Happy Smiles Ronnie Earl Gaaikema Berini's Dominique Kong La Strada Mandoline Dameskoor Concert Gotcha Eenakters 9bo4 Cabaret VRIJDAG 19 APRIL 1991 20 Ar Bleizi Ruz: ...dicht bij de historie zonder authentiek te willen De Bretonse Festou-noz zijn een legende. Een levende legende wel te verstaan. Het Bal-folk is een echt volksfeest. In het verzuilde Nederland is het nauwelijks denkbaar dat op een bijeenkomst jong tot oud geboeid worden. Allerlei pluimages zijn vertegenwoordigd in een diversiteit aan uitdossingen: de punker, de yuppie, de vetkuif, de clochard, de burger, de boer Ze komen om zich te vermaken. De ingrediënten zijn als vanouds: geef het volk brood en spelen. De innerlijke mens wordt goed verzorgd. Er is een keur aan etenswaren, van vette worst tot de Bretonse gatteau en drank. Voor de spelen moet men zelf actief uit de voeten. Ze bestaan uit de gavotte's, dans-plinn, an-dro's etc. Eeuwenoude, nauwelijks veranderde Bretonse volksdansen, waar je als niet-Breton net zo makkelijk voor valt als de afstammelingen van de Kelten zelf. Vanaf het podium klinkt tijdens de festou-noz continu muziek, van bagads (doedelzakbands), de biniou en bombarde-ensembles (de Bretonse variant van de doe delzak in combinatie met een schalmei-instrument) of van folk groepen. Uit het circuit van de fes tou-noz zijn een aantal professio neel spelende bands voortgeko men. Ar Bleizi Ruz is daarvan een voorbeeld. De naam van de groep - vertaald De Rode wolven - sugge reert enige strijdlustige activiteit. Zanger-gitarist Eric Liorzou daar over: ..Het rood werd alleen in ver band gebracht met een mate van progressiviteit. Het is niet verbon den aan enige politieke stroming- of organisatie. Veel groepen waren of zijn wel sterk betrokken bij het streven naar behoud van een eigen Bretonse cultuur. Maar een sterk politiek getint nationalisme, wat veelvuldig is verondersteld, daar stonden de meeste musici toch buiten." Ar Bleizi Ruz begon als een acht- persoonsformatie in een oncon ventionele bezetting wat betreft het instrumentarium. Een combi natie van fagot, saxofoon, bass, drums, fluit, gitaar en bombarde kan niet alledaags genoemd wor den. De viermansformatie anno 1991 maakt gebruik van gitaar, basgitaar, accordeon, bombarde, doedelzak en diverse fluiten naast bijvoorbeeld de synthesizer. De zanger-gitarist schetst vervol gens wat kenmerken van zijn groep en vergelijkt met andere Bretonse groepen. Een groot ver schil ligt in de benadering en in het instrumentarium, maar eveneens in de ritmes. „Ritmisch is de Bre tonse muziekstruktuur niet zo een voudig als ze op het gehoor lijkt. Drummers hebben altijd proble men met onze muziek. Wij bena drukken daarin de steps. Met an dere woorden, we geven maatac- centen, waarop de dansers zich kunnen concentreren." In de loop der jaren hebben de Ro- de Wolven tevens een reputatie op gebouwd buiten Bretagne. F voorbeeld in Nederland, waar ze graag geziene gast zijn op festivals en in de clubs. Onlangs regis de de groep enkele optredens voor een concertalbum, welke tijdens deze tournee gepromoot wordt Maar waarom pas na achttien jaar een live-album? „In Bretagne spe len we eigenlijk alleen op festou- noz. Een echt concert behoort tot de uitzonderingen. Dit in t stelling tot buiten de lands_ zen, waar we hoofdzakelijk concer ten verzorgen en weer geen du begeleiding doen. In feite hebben we dus twee gezichten," Liorzou. „We willen de Bretonnen rtu eens laten horen hoe en wat we buiten de eigen streek spelen. Zo als we dus hier optreden, dat willen we daar ook gaan doen." Op de zes albums van Ar Bleiz Ruz staan vrijwel uitsluitend in strumentale composities. Zich ba serend op een cultuur die rijk aan liederen is,' toch een opmerkelijk feit. Erics reactie is simpel en ve helderend. „Het is geen kwestie van onwil, eerder van onkunde, Geen van ons spreekt goed tons. Dan kun je kiezen voor hei zingen van Franse teksten of ver talingen, maar dat is niet ons stre ven. Bernard (Quillin-accordeo- nist) heeft zich verdiept in d< en ons gestimuleerd om toch enke le liederen te gaan zingen." Balans Op de nieuwe plaat heeft acteur verhalenverteller en zanger Pa trick Ewan op drie nummers een vocale inbreng. Daar is de b dus evenwichtiger. De Bretonnen benaderen de volksmuziek op een eigentijdse wijze. Met moderne in strumenten naast authentieke. Men integreert traditionele n dieën met eigen composities, waarbij invloeden uit andere disci plines niet geschuwd worden. Daarbij blijven ze binnen het raamwerk van de Bretonse mu ziek. De link naar het verleden is duidelijk. „Ondanks het arrangeren en het schrijven van nieuwe, eigentijdse composities bedenken we altijd waar die muziek vandaan k hoe ze tot stand gekomen en ont wikkeld is. De emotie van een lied of een compositie bewaren, dat zo belangrijk! Het streven is dicht mogelijk bij die historie as te sluiten, zonder overigens au thentiek te zijn," verklaart Lior zou. Het- moge duidelijk zijn. Met deze uitgangspunten blijkt Ar Bleizi Ruz geen (rode) wolf die zich hult in schaapskleren. Marius Roeting Ar Bleizi Ruz, Zuidlandtheater Terne; zen, woensdag 20.00 uur Met Ilaydn, daar gaat het ook goed mee, in het Mozart-jaar. Dit jaar verschijnt zijn symfo nisch oeuvre in drievoud op de markt. Voor Decca zijn Christop her Hogwood en zijn Academy of Ancient Music bezig alle symfo nieën, authentiek bezet, klank te geven en via het label Nimbus doen Roy Goodman en The Han nover Band hetzelfde. Van Hog wood cs zijn vorig jaar het eerste album met de symfonieën 21-34 al uitgekomen, beide projecten ver gen echter verschillende jaren. In één worp echter heeft Decca on langs echter alle Haydn-symfo- nieën op de markt gezet via de he ruitgave op cd van de vertolkin gen onder leiding van Antal Dora- ti, opgenomen in de jaren zeven tig. De hoeveelheid muziek van zes lp's is nu ondergebracht in albums met vier cd's. De verkaveling van de werken in de verschillende albums volgt de chronologie. Het gevolg is, dat naar mijn indruk albums met minder en zeer interessant mate riaal elkaar afwisselen. Tot de boeiende uitgaven bijvoorbeeld hoort het album, waarin een groot deel van de Sturm und Drang- werken uit de periode 1763-1768 opgenomen zijn. Een mooie, geva rieerde en kwalititatief intrigeren de groep werken bevat ook het al bum met de laatste vier Parijse symfonieën, de groep-van-vijf werken uit de periode tussen Pa rijs en Londen in en de eerste drie van de twaalf voor Londen ge schreven symfonieën. Bekenden daaruit: nummer 85 La Reine, 92 Oxford, 94 Paukenslag en 96 Won der. Minder vaak gespeelde werken: nummer 84, en het stief kind onder de eerste reeks Londen- se symfonieën, nummer 95. Plus de nummers 88 (een van zijn mooiste), 89,90 en 91, die alle drie ook de aan dacht waard zijn (Decca 425 930-2, 4 cd's, de nummers 84 t/m 95). De concurrentie op de cd-markt in Haydn is toegenomen, onder meer door de reeks Haydn-symfonieën die Colin Davis met het Concertge bouworkest voor Philips vastlegde en waaruit kort geleden in de mid denprijsklasse een selectie met de Oxford (92), Paukenslag (94) en Wonder (96)-symfonieën is uitge bracht (Philips 432 030-2, 73 m,); drie werken dus, die ook in hethier gesignaleerde Dorati-album zit ten. De Haydn van Dorati heeft altijd niveau, er gaat van zijn opnamen spontaniteit en speelplezier uit, Geen van de uitvoeringen is onder de maat. Beter nog dan de vier ge presenteerde Parijse werken vind ik zijn vertolkingen van de symfo nieën nummer 88, 89 en 90: ze ho ~n - - cd i. i i i i i i i i i r ren tot de levendigste die voorhan den zijn. Enige discutabele punt vormt in feite de doorgaans breed genomen menuetten; daar was een grotere variatie in tempi denkbaar geweest. Een vergelijking tussen PhiM- monica Hungarica en Concertge bouworkest leert, dat de orkestcul tuur in Amsterdam hoorbaar ho ger is; een constatering, die Dorar cs. overigens niet diskwalificeer De muziek klinkt geacheveerde en onmiskenbaar deed ook tie Concertgebouw Haydn met pe- zier. Bij Davis wordt Haydn pa send robuust opgezet. Voor wie he Dorati-album teveel van het goed is: hij of zij vindt op de Philips^ een puike selectie. Decca ze' voor Dorati een spotje op voora blazersbijdragen. Philips m greerde in het Concertgebouw bla zers, strijkers (en pauken) vo beeldig. Kees Cijsou» Bram Vermeulen ifoto Andre Beekman) Bram Vermeulen brengt vandaag (vrijdag) Vriend en Vij and in de Middelburgse Stadsschouwburg (20.00 uur). In Vriend en Vijand, een vervolg op Dans met mij, zingt, ver telt en bespeelt Vermeulen zijn instrumenten. Het Westkappels Dameskoor, onder leiding van Riet Wes- terweele, geeft vanavond (vrijdag) de jaarlijkse uitvoering in het dorpshuis Westkapelle Herrijst in Westkapelle (19.30 uur). Het programma -vermeldt werken van Verdi, Léhar en ou derwetse liedjes. Medewerking verlenen de accordeonisten Corrie Janse en Jozien Slabber, het duo Piet van Rooijen en pianist Jaap Edel. Na de pauze wordt het toneelstuk 'Zeg kan ik je man even lenen' opgevoerd. De Bill Bounders Big Band treedt vandaag (vrijdag) op in de Cotton Club van de Vlissingse discotheek Cosmo (21.00 uur). De band speelt, onder leiding van Evert Jan Kreulen, num mers van Stevie Wonder, Count Basie, Glenn Miller. Denise Jannah neemt de zangnummers voor haar rekening. Advertentie de Prins van Oranje Goes 20.00 uur FOLKLORISTISCH DANSTHEATER in "Dansend langs de zijde- route'/117.00; CJP/Pas 65 111,00: jeugd 1/m 12 jaar 18,00 1 Stadsschouwburg Middelburg 20,00 uur BRAM VERMEULEN met zijn soloprogramma "Vriend Vijand" 116,00: CJP/Pas 65 111,00 Burgerzaal Stadhuis Middelburg£Ö^J0 uur MONTSERRAT FIGUERAA (Sprfean), JORDI SAVAL (viola da gamba) ROLFL(a$5jVöND (tokkelinstrumenlen) met Spaanse muziek uifcgf t7%-1 8e eeuw115,00; CJP/Pas 65 12,50 za. Vestzaklheater Vllssingen 20.30 uur I 20 FACT speelt "Dominique", een theatersolo door Ine Leytens 1 114,50, CJP/Pas 65112,00 Stadsschouwburg Middelburg 20.00 uur 23 SETH GAAIKEMa met zijn nieuwe one man show I wo. "De avonturen van Seth Gaaikema" I 24 1 30,00: CJP/Pas 65 125,00 I do. de Prins van Oranje Goes 20.00 uur 25 SETH GAAIKEMA mei zijn nieuwe one man show "De avonturen van Seth Gaaikema" 28,00; CJP/Pas 65 f 22,00 Stadsschouwburg Middelburg 20.30 uur DE BERINI'S in "Hel naadje van de kous" Zeer beperkt aantal kaarten 16,00; CJP/Pas 65111,00 op 25 apr. van 15-16 uur lel, te reserveren via (01180) 15256 de Pnns van Oranje Goes 20.00 uur 26 DE BERINI'S met hun kabaretprogramma "Hel naadje van de kous" (16,00; CJP/Pas 65111,00 I za Concertzaal Zierikzee 20.00 uur 27 DE BERINI'S met hun kabaretprogramma "Het naadje van de kous" 116,00, CJP/Pas 65111,00 I do. brengt "Orpheus in de Onderwereld" van Jacques Oflenbach ^02 (34.50; CJP/Pas 65(32,00 VOORVERKOOP BIJ DE WV'STER PLAATSE VANAF 8 DAGEN VOOR DE EVENEMENTEN Telefonisch reserveren Middelburg: 15256, Goes: 15154, Vlissingen: 12345, Zierikzee (van 19-20 uur): 12192 Theaterlljn (01180) 11511 dag en nBcht aktuele Informatie^ VRIJDAG Het Zuidelijk Toneel speelt vandaag (vrijdag) Eindspel van Samuel Beckett in het Terneuzense Zuidlandtheater (20.00 uur). Beckett ziet Eindspel als een vervolg op Wachten op Godot. De twee (anti)helden in Eindspel heten Hamm (meester) en Glov (slaaf), verbasteringen van hamer en spijker (hammer en clou). Zij leven in een bunker, een galerij van levende lij ken, Daar worden ze beschermd tegen de buitenwereld, of is het de buitenwereld die zich tegen hen beschermt. In het stuk draait het om indringers, tekens van leven als licht door het; venster, een luis, en speelgoedhond, die genadeloos on derdrukt worden. De verteller Willem de Ridder treedt vandaag (vrijdag) op in 't Beest in Goes (21.00 uur). De Ridder is een meester in het vertellen van verhalen. In Goes vertelt hij de sprookjes van 101 nacht. Hij toont zich een echte verteller, in de traditie van vertellers die eeuwen lang hun verhalen aan het publiek doorgaven. Het Folkloristisch Danstheater is vandaag (vrijdag) te zien in de Goese Prins van Oranje (20.00 uur). Het Danstheater danst de voorstelling Langs de zijderoute met dansen uit het oude China, van de Tibetanen, Mongo len. Oezboeken en dansen uit het voormalige Perzië en Ar menië. Het Zeeuws Centrum voor Amateurtoneel houdt een drie daags amateur-eenakterfestival in Zierikzee. Vandaag (vrijdag) begint het festival in de Zierikzeese Concertzaal (20.00 uur). Tijdens het festival zijn zestien voorstellingen te zien, allen gespeeld door Zeeuwse amateurs. ZATERDAG Scène uit De Gang van zaken (foto Andre Beekman) De Gang van Zaken is donderdag te zien in het Terneuzense Zuidlandtheater (20.00 uur). De Gang van Zaken is een nieuwe theatervoorstelling geba seerd op een idee van Mark Kingsford. Kingsford observeer de mensen en wilde dat weergeven in een theatervoorstel ling. Als uitgangspunt koos hij de gang. Samen met regis seur Jos Houben kwam vervolgens De gang van zaken tot stand, gespeeld door Mark Kingsford, Carla Hardy, Koos El- fering, Cecile Heuer en Ralph Wingens. In het stuk wordt het publiek geconfronteerd met een bedrijf in problemen. Wie bepaalt wat er gaat gebeuren en wie worden ontslagen. VERWACHT Dansgroep Chrisztina de Chatel treedt vrijdag 26 april op in het Terneuzense Zuidlandtheater (20.00 uur), De Berini's zijn vrijdag 26 april te zien in de Goese prins van Oranje in Goes (20.00 uur Het Middelburgs Vocaal Ensemble Quodlibet concerteert zaterdag 27 april in cle Koorkerk in Middelburg 20.00 uur). Het Disney Theater speelt zaterdag 27 april twee voorstel lingen in het Terneuzense Zuidlandtheater (13.15 en 15.30 uur). De Berini's zijn zaterdag 27 april te zien in de Zierikzeese Concertzaal 20.00 uur). Zoma brengt dinsdag 30 april de operette Die keusche Su- zanne in het Terneuzense Zuidlandtheater (20.00 uur). Toneelgroep Orkater is ivoensdag 1 mei te zien in het Ter neuzense Zuidlandtheater (20.00 uur). De Hoofdstad Operette speelt woensdag 1 en donderdag 2 mei Otpheus in de onderwereld in de Middelburgse Stads- schouivbiirg (20.00 uur). Het Folkloristisch Danstheater danst donderdag 2 mei in het Terneuzense Zuidlandtheater (20.00 uur). AFGELAST Het concert van de sopraan Montserrat Figurras, vandaag (vrijdag) in de burgerzaal van het Middelburgse stadhuis is afgelast. DONDERDAG Het Zeeuws Centrum voor Amateurtoneel houdt een drie daags eenakterfestival voor amateurs. Het festival wordt zondag afgesloten in de Zierikzeese Concertzaal (14.30 uur) DINSDAG Seth Gaaikema staat dinsdag in de Middelburgse Stads schouwburg (20.00 uur). De conferencier brengt zijn nieuwe programma De avontu ren van S. Gaaikema. Het koningshuis, Europa 1992, de Duitse eenwording en de Golfcrisis zijn onderwerpen die Gaaikema de revue laat passeren. WOENSDAG Ar Bleizi Ruz brengt woensdag Bretonse volksmuziek in het Terneuzense Zuidlandtheater (20.00 uur). Seth Gaaikema staat woensdag in de Middelburgse Stads schouwburg (20.00 uur) De conferencier brengt zijn nieuwe programma De avontu ren van S. Gaaikema. De huisband van tapperij Happy Buccaneer in Vlissingen, The Happy Smiles Session Band, treedt woensdag op in het Vlissingse etablissement (21,30 uur). De sessie staat dit keer in het teken van de rock. ZONDAG De stichting Blues Promotion Zeeuwsch-Vlaanderen heeft opnieuw een topper uit de biueswereld weten te boeken. Zondag treedt in Porgy Bess in Terneuzen gitarist Ron nie Earl op, in gezelschap van zijn eigen Broadcasters en Sugar Ray. Het voorprogramma wordt verzorgd door Bi zar Blues (20.00 uur). Ronnie Earl wordt door veel topartiesten - Robert Cray, Eric Clapton en BB King onder anderen - gezien als een van de beste gitaristen ter wereld. Hij speelde acht jaar met Roomfull of Blues, maakte in die tijd drie solo-elpees en for meerde driejaar geleden zijn eigen band The Broadcasters, bestaande uit drummer Per Hanson, toetsenist Tony Z en bassist Michael Ward. Seth Gaaikema (BertNienhuis) Ronnie Earl (links) en Sugar Ray foto Joe Rosen) Seth Gaaikema staat donderdag in de Goese Prins van Oranje (20.00 uur). De conferencier brengt zijn nieuwe programma De avontu ren van S. Gaaikema. De Berini's brengen donderdag het naadje van de kous in de Middelburgse Stadsschouwburg (20.30 uur). Het naadje van de kous is een avondvullend programma waarin Annie en Harrie het publiek meenenem in hun leven van alledag. Het leven van twee muzikanten met hun dro men, hun sores en hun muziek. Annie bespeelt de contrabas, Harrie de ukelele. Ine Leytens van F Act foto Ben van Duin) Ine Leytens van F Act speelt zaterdag de theatersolo Domi nique in het Vlissingse Vestzaklheater (20.30 uur). Leytens liet zich inspireren door de Belgische non Soeur Sour ire. Deze zingende non trad uit de kloosterorde, nadat zij succes kreeg met het lied Dominique. Maar het leven in de 'echte' wereld voldoet niet aan haar verwachtingen. Zij pleegt uiteindelijk, samen met een vriendin, zelfmoord. De Amsterdamse groep Kong treedt zaterdag op in jonge rencentrum De Piek in Vlissingen (22.00 uur). De Amsterdammers brengen een mix van funk, rock, punk en psychedelische muziek. La Strada brengt zaterdag haar programma van film- en volksmuziek in Razzmatazz in Oost-Souburg (21.00 uur). Het Amsterdamse trio La Strada, vernoemd naar een van de bekendste Felinnifilms, legt. zich toe op het vertolken van de muziek van Nino Rota uit een aantal rolprenten van de Ita liaanse cineast: I Clowns, 8 1/2, Dolce vita, Casa Nova en natuurlijk La Strada zelf. Els Dekker (viool), Eric Hennes (contrabas) en Joost van Son (accordeon, piano en arrange menten) brengen die composities in een eigen bewerking. Soms sterk klassiek aandoende, hier en daar met een kni poog naar (ver)nieuwe(nde) muziek, maar ook speels, luch tig en krachtig. Tegenover deze wellicht wat zware kost zet het trio bewerkingen neer van volksmuziek uit Roemenië en Hongarije. Niet zo verwonderlijk, want twee-derde van de groep maakt deel uit van het Nederlandse balkanensemble Mioritza. Daarnaast is er ruimte voor een prachtige Argen tijnse tango of een Spaanse sevillana. Het Vlissingse mandolineorkest concerteert zaterdag in de Middelburgse Concert- en Gehoorzaal (20.00 uur). Het Zeeuws Mannenkoor, onder leiding van Raimondo di Bella, verleent medewerking. Op het programma staan werken van Caudioso, Wölky, Althoff en stukken van heden daagse componisten als Jurriaan Andriessen en Fred Witt. Het Westkappels Dameskoor, onder leiding van Riet Wes- terweele, geeft zaterdag de jaarlijkse uitvoering in het dorpshuis Westkapelle Herrijst in Westkapelle (19.30 uur). De pianist Daniël Wayenberg en de organist Klaas-Jan Mul der verlenen zaterdag medewerking aan een concert in de hervormde kerk in Burgh-Haamstede (14.30 uur). Aan dit concert wordt verder meegewerkt door de gebroe ders Brouwer en de Zeeuwse Koorschool. Wayenberg speelt Impromptu opus 90 no 4 van Schubert en Etude Opus 10 nr 10 en 11 van Chopin. Het programma vermeldt verder werken van Bach, Grace, Rutter, Driffill, Rheinberger, Gold, Purcell en Handel. Grote-Prijsfinalist Gotcha treedt zaterdag op in jongeren centrum Brogum in Zierikzee (22.30 uur). Gotcha uit Haarlem speelt een mengeling van hard-funk, soul en jazz en wil een alternatief bieden voor de hedendaag se dansmuziek. Het Zeeuws Centrum voor Amateurtoneel houdt een drie daags eenakterfestival voor amateurs. Zaterdag is de twee de dag in de Zierikzeese Concertzaal (14.00 uur en 20.00 De uit Kortgene/Colijnsplaat afkomstige band 9bo4 treedt zaterdag op in dorpshuis De Brug in Colijnsplaat (.20.00 uur) Behalve van deze nieuwe band is er een optreden van The Starshooters. 9bo4 is een vrij nieuwe band die zich op de rock heeft geworpen. De band speelt op geheel eigen wijze nummers van bands als The Rolling Stones en Creedance. Clearwater Revival. Cabaret Zak en As brengt zaterdag Zak en As ontkent alles in het Terneuzense Zuidlandtheater (20.00 uur). In deze 'theaterthriller' nodigt de cabaretgroep, het publiek uit.een avond lang het recht in eigen hand te nemen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 20