Vrouw tussen de broeders Ingrijpen in Irak Is een plicht PZC opinie en achtergrond en vrouwen Zeevaart VN moeten minderheden beschermen OïldCF ÏÏHUlIICn 's Werelds beste Graanjenevef uit Groningen. VRIJDAG 12 APRIL 1991 7n Vishandel Hein Graat, het boekje met taalcuriosa van Jules Welling, is ook een hoofd stuk aan voetbaltaal gewijd. Voetballen is in Nederland nog altijd de meest beoefende sport en daarom is het niet verxoon- derlijk dat er allerlei voetbalter men in het gewone spraakge bruik zijn ingeburgerd. Welling noemt als voorbeelden 'iemand de pas afsnijden', 'op de man spelen' en 'iemand buitenspel zetten'. Het is niet moeilijk om nog een paar andere uitdruk kingen te noemen: 'iemand een rode kaart geven', 'de bal op de stip leggen', 'iemand onder de groene zoden stoppen', 'voor open doel scoren' en misschien zelfs 'scoren in blessuretijd'. Een werkwoord als scoren heeft zelfs meerdere betekenissen gekre gen; in het politiejargon scoor je als je iets succesvol aanpakt en zo scoort een drugsverslaafde als hij een shot neemt. Woorden als 'thuisfluiter' en 'eendvogel' voor een dwarrelschot) kom je ook buiten het voetbalveld wel tegen. Maar ivie iets op de keper beschouwt, refereert niet aan de voetbalsport maar aan de weve rij. Andere sporten, zegt Welling, hebben niet of nauwelijks woor den en termen aan het algemene spraakgebruik geleverd. Hij kan alleen het woord 'patstel ling' bedenken, een begrip uit de schaakwereld. Het gaat hierbij dus niet eens om een echte, sport, maar om een denkdiscipline, die door buitenstaanders wel als denksport wordt aangeduid. Overigens, als je patstelling noemt, dan hoor je 'iemand mat zetten' niet over te slaan. Uit de tenniswereld zijn nog geen specifieke woorden naar het algemene idoom overge waaid, al zou dat binnenkort, nu de Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond de KNVB op de hielen zit, roei eens kunnen veranderen. Woorden als 'pas seer slag', een 'stop-volley' en 'servicekanon' maken mis schien een kans. Welling zou graag zien dat een zegswijze als 'Lovegame voor minister' bij een lovegame scoort de tegen stander geen enkel punt), roaar- mee gezegd wil zijn dat de oppo sitie geen schijn van kans kreeg, eens de krantenpagina's zou ha len. Als je ervoor gaat zitten, dan denk ik dat er nog roei meer sporten te noemen zijn die een bijdrage aan het gangbare Ne derlands hebben geleverd. Uit het wielrennen komen bijvoor beeld begrippen als afzien, de marreren en roieltjesplakker. De Elfstedentocht leverde klunen en kluner, maar die woorden hebben de overstap naar de ge wone taal niet werkelijk ge maakt. In het Fries is 'boppe- slach' buitenkansje.succes) een heel gewoon woord, ont leend aan de kaatssport. Is 'tien over rood' niet afkomstig uit het biljartspel? Ik weet nog wel een andere sport te noemen xoaarin het werkelijk wemelt van woorden en gezeg den die tot het vaste repertoire van de Nederlandse taalgebrui ker behoren. Het is zelfs zo dat die vaak niet eens meer weet waar deze termen vandaan ko men. Ik bedoel .de zeilsport. De taal van zowel het zoete als zou te water is doorspekt met uit- I—1 -- kokanje 11 li 11 ii 111 Gerrit Jan Zwier drukkingen als 'iemand de loef afsteken', 'in de lij raken', 'over stag gaan', 'de zeilen strijken' en 'de zeilen naar de wind laten hangen'. Woorden als ruim schoots, optuigen en aftuigen hebben zich helemaal losgezon gen van hun oorspronkelijke context, en hetzelfde geldt voor gezegden als 'met opgestoken zeilen op iemand afkomen' en er is 'geen land met hem te bezei len'. Schip van Staat In werkelijkheid verwijzen al de ze termen niet naar de zeilsport maar naar de vroegere zeil- scheepvaart. Het maritieme ver leden blijft voortleven in het hui dige Nederlands waarin het we melt van scheepsbeelden en -ter men. Uitdrukkingen als 'de vlag strijken', 'voor anker gaan', 'alle hens aan dek', 'de hondewacht lopen', 'een veilige haven bin nenlopen', 'een schot voor de boeg geven' en 'de beste stuurlui staan aan wal' verwijzen nog rechtstreeks naar de zeevaart. Maar uit een werkwoord als schipperen en een beeld als 'het schip van Staat' blijkt pas goed hoe diep dit zeeverleden de denkxvereld van de Nederlan ders gevormd heeft. De invloed van de bijbel op het denken en dus ook de taal is ove rigens nog veel groter geweest. Daar kom ik een volgende keer graag nog eens op terug. In het fraaie gezegde 'schipper naast God' staan de christelijke en de maritieme traditie beide op de brug. Door René Diekstra TT et is zondagmiddag. Als ik ll uit het raam kijk, zie ik twee mannen met tien meter daar achter twee vrouwen in druk ge sprek voorbij komen. Niks bij zonders, denk ik, gewoon twee echtparen die het na de koffie en een stevige borrel eens tijd von den om een frisse neus te halen. Maar ik denk ook: waarom moe ten in dit soort situaties nou al tijd de mannen met de mannen en de vrouwen met de vrouwen lopen te praten? Op vrijwel hetzelfde moment komt er een auto voorbij met tioee echtparen aan boord, en verdraaid, alxoeer zitten de man nen voor- en de vróuwen achter in. Omdat ilc er niet goed tegen kan als ik het ivaarom van alle daagse verschijnselen niet be grijp, besluit ik op onderzoek uit te gaan. Wat ik vind in de psy chologische vakliteratuur is on der meer het volgende. Als het op praten aankomt heb ben man en vrouw met elkaar vaak problemen die ze niet heb ben met goeie bekenden van hun eigen geslacht. Dat komt door tivee dingen. De onderwerpen waarover mannen en vrouwen graag praten, verschillen nogal eens. Daarnaast heeft praten op zich voor mannen en vrouwen vaak een heel verschillende functie. Sommige onderwerpen komen in gesprekken tussen vrouwen net zo vaak voor als in gesprek ken tussen mannen. Dat zijn vooral iverk, films en tv. Maar vrouwen praten vaker dan man nen met elkaar over relatiepro blemen, gezin, familie, gezond heid, gewicht, voeding, kleren en uiterlijk. Mannen hebben het veel vaker dan vrouwen met elkaar over muziek, actuele ontwikkelingen in de politiek en techniek, en sport. In het algemeen kun je zeggen dat de onderwerpen waar vrouwen met elkaar over praten meer persoonlijk en emo tioneel zijn dan die van mannen. Seksualiteit is een onderwerp dat zowel in gesprekken tussen mannen als tussen vrouwen ge regeld aan de orde komt, maar opmerkelijk is dat vrouwen het op dat gebied vaker over andere vrouwen hébben dan mannen over andere mannen. De manier xoaarop vrouwen het in verband met seksualiteit en erotiek over andere vrouwen hebben is overi gens nogal eens 'kattig' of deni grerend. Natuurlijk zijn er ook mannen die graag over relatie- en gezin saangelegenheden praten en vrouwen die graag over sport, politiek of techniek praten, maar voor heel veel stellen geldt dat de ene partner belangrijke interessegebieden heeft xoaarin de andere absoluut niet geïnte resseerd is. Hij of zij doet die vaak af als onixiteressant, onbe langrijk of flauwekul. Zo van „daar heb je hem weer over zijn..." Functie Maar minstens zo bélcvngrijk als het verschil in gespreksonder werpen is het verschil in de ma nier en in de functie van praten tussen mannen en vrouwen. Als je mannen vraagt xoat ze waar deren aan gesprekken met vrienden, dan noemen ze vooral dingen als de ongedwongen heid, de snélle humor en kame raadschappelijkheid. Daar- xiaast is het uitwisselen van in formatie over praktische zaken als hoe iets te repareren, te pro grammeren of belastingtech nisch aan te pakken een belang rijke functie van praten met an dere mannen. Vraag je aan vrouxoen xoat ze xoaarderen aan praten met an dere vrouwen dan ontstaat er een duidelijk ander beeld. Hoe- xoel veel vroxixoen ook onge dwongenheid en kameraad- schappélijkheid xioemen, is het aspect dat het vaakst wordt ge noemd syxnpathie of begrip. Sommige vrouwen drxikkexi dat uit als: weten datje ergexis niet alleen mee zit, het gevoel iets in tiems met iemand anders te de len en begrepen te xoorden zon der dat er direct een seksueel tintje aan zit of dat er seksxiele verwachtingen aan wordexi ge koppeld. Blijkbaar zoeken veel vrouxoen in gesprekkexi met vriendinnen begrip en erkenning van gevoe lens die mannen oxibelanmi vinden. Veel vrouxoen zei zelfs dat gesprekken met u| dinnen niet alleen maar iets* waar ze prijs op stellen m dat ze die ook ech t nodig Dat blijkt ook eigenlijk weh het verschil in gedrag van W(! wen onderling en mannen ii derling. Vrouxoen bellen bijvoorbeeld ker een vriendin op enkel eu leen maar om bij te praten.nl nen gebruiken de telefoon iJ voor zakelijke of praklM aangelegenheden. In hel kek van zo'n zakelijk gesprekJa het zijn dat ze ook vriendsck. pelijke zaken uitwisselen. een belletje alleen om evem<? bij te kletsen komt bij hen i(l: minder vaak voor. Snelle gesprekken Wat moetje nu tegen deze ai tergrond verwachten daten bexirt als een man die de ?i«W van zijn gesprekken metanfc mannen, heeft gehad, een rel aangaat met een vrouw dieq meeste van haar gesprek);s met andere vrouwen heejl^ had. En dat is waarsclajd een veel voorkomende sitmk Hij is gewend aan snelle sprekken die xoat gevoelens l* treft aan de oppervlakte 6fa waarmee hij informatie enpn> tische tips krijgt of geefl xoaarin vaak op een gekschenl -- denkwijzer 1 1 1 1 1 1 1 1 1 IT' de of humoristische manier w. concrete zaken wordt geprei Zij is gewend aan gesprekM die ook praktisch en grap;, kunnen zijn, maar die ook ex belangrijke bron van emotion] steun en begrip vormen. Als zo'n vrouw intiem xvordtn een man, dan ligt het voort hand dat ze op een bepai ogenblik haar zorgen en gm lens gaat uiten op de man xoaarop ze gewend is dat tegt een goeie vriendin te doen. 0 tot haar schrik te ontdekkené, zijn reacties helemaal verken zijn. In plaats van ervoor tem gen dat ze zich beter gaat voelt veroorzaakt hij juist dat seeif slechter gaat voelen. Het probleem is dat hij de m ging heeft direct en praktisch zijn, terxoijl zij vooral iemand: die gewoon begripvol luistert', meepraat. Gewend als ze is ai zulke reacties van vriendm is het xvaarschijnlijk dat i vrouw niet alleen verrast ma ook geïrriteerd raakt door M partner met zijn: „Hier is wal moet doen om het op te losser! reactie. Wat bijdraagt aan haar irritai kan het idee zijn dat mam doen alsof ze zelf niet fatsoeull over zaken kan xiadenJcehom intelligent genoeg is om opia singen te bedenken. De was heid is ook dat veel mannend} gen denken als: „Waarom m ze daar nou steeds over prate dat pak je toch gewoon zus oji aan?" Punt is dat-iepreciest' zelfde doet als met z'n manié ke vrienden. Nog vele eeuwen Het gevolg is wel dat vrom andere vrouwen vaak ziend personen die beter kunnen feil teren en meer begrip hebbende mannen, inclxisief hun eiffc man. En mannen zullen andff mannen vaak zien als degene die slimmer zijn en die huniik van advies kunnen dienen on' hoe dingen in het leven conm aan te pakken dan vrome hun eigen vróuw inbegrepen Maar ik vermoed dat beide p tijen er ook een zeker belang!i hebben om deze verdeling in houden. Want vroxiwen a® het niet al te zeer op prijs slM als hun man regelmatig op begripvolle en sympathiekes nier op de gevoelens vanaé"' vroxiwen reageert. En ma& zullen het xiiet erg xvaarderm hun vrouxo haar problemen?1 behulp van andere manneni lost. Kortom, we zxillen nog velefs wen de mannen voorop ei>e vrouwen daarachter vooiï zien trekken. Jannie Verwijs geeft 'jawoord' aan Norbertijns klooster Van onze verslaggever Tonny Meijerman Veel oudere gelovigen zul len meewarig met het hoofd hebben geschud; jonge ren veerden wellicht hoopvol op. Hoe dan ook: het bericht dat de 43-jarige Jannie Ver wijs haar intrek heeft geno men in het mannenklooster De Essenburgh bij Harder wijk, sloeg in als een bom. Voor de vrouw zelf was de stap minder schokkend. En ook de negen kanunniken in de kas teelachtige priorij sloegen niet van schrik achterover, toen de theologie-studente aankon digde 'Ik wil Norbertijn wor den'. „Dat komt", licht Jannie Verwijs toe, „omdat de Nor bertijnen hier al jarenlang gas ten hebben ontvangen. De Es senburgh is één van de weini ge kloosters waar de bezoe kers helemaal in de gemeen schap worden opgenomen. Mannen èn vrouwen die ko men om bijvoorbeeld een weekeinde bij te tanken." „Nee hoor, we zijn niet ge schrokken", beaamt novicen- meester Henk Weijts. „De reactie van het convent was meteen positief. Wij stelden al leen de vraag: hoe passen we het in?" Officieel is Jannie Verwijs 'slechts' gast in de priorij. Ze heeft (nog) geen gelofte afge legd en is ook niet ingekleed. Dat neemt niet weg dat ze vastberaden haar 'jawoord' heeft gezegd tegen de gemeen schap in het Noordveluwse ge hucht Hierden. „Ik heb een privé-gelofte afgelegd", ver telt ze, „Zes jaar heb ik over deze stap nagedacht. Dus ik zal nu niet snel de kuierlatten nemen. Ik voel me hier thuis. De combinatie bidden èn werken, alsmede de liturgie spreekt me aan. In dit huis staat 'communio', het delen met elkaar, centraal. Ik zal me aan de regels van dit huis hou den. Ik ben hier definitief tijde lijk." Verrijking Vrouw tussen de mannen. Het vormt voor Jannie Verwijs geen enkel probleem. Integen deel, ze ervaart het als een ver rijking. „Ik heb hier geleerd minder extreme standpunten in te nemen. Niet zo snel klaar te staan met oordelen. Ik was een persoontje dat nogal op de strepen stond. Nu ben ik ver draagzamer. Moet ook wel om het samen vol te houden." De kanunniken van hun kant doen er alles aan om Jannie het gevoel van 'hier ben ik thuis' te geven. „Dat blijkt, vooral uit de kleine dingen. Laatst werkte ik samen met een broeder in de tuin tot vrij laat in de avond. Het werd al kouder buiten en we waren moe. Zegt hij: ga jij maar bene den douchen: ik loop wel naar boven. Dat sprak me aan en is een bewijs dat er met de ande re sexe rekening gehouden wordt." Jannie Verwijs is een pionier. Zij vormt wellicht het begin van een nieuwe ent aan de ruim 870 jaar oude stam van de Norbertijnse traditie. Bin nen deze orde werken (ook bui ten het klooster) èn bidden de mannen: de wouwen bidden en komen het klooster niet uit. Verwijs is de eerste Nederland se die de 'mannelijke' lijn wil volgen: „De spritualiteit van werken en bidden trekt me aan." Nieuwe priorij Ze hoopt dat ook andere vrou wen haar voorbeeld willen vol gen, zodat er een nieuwe prio rij kan komen, een nieuwe stroming. „Er is in ons land be langstelling voor. Bovendien heeft het generaal kapittel al toestemming gegeven. In het .Zuidfranse Pau zijn twee zus ters die hetzelfde willen als ik. Èen eigen priorij. Nu moeten er nog concrete regels worden gemaakt. Het heeft z'n tijd. De theoloog Fortmann heeft ge zegd: 'zij die geloven haasten niet'. En zo is het." Novicen-meester Weijts, die al jarenlang geen nieuw bloed de Essenburghse poort zag bin nenstappen („De jongeren kunnen zich moeilijk schikken in een gemeenschap"), is blij bij de vrouwelijke aanwinst. „Ik hoop van harte dat die nieuwe stroming van de grond komt. En dan als een volledig zelfstandige priorij. Een huis met eigen rechten. We moeten niet terug naar de toestanden van voor de reformatie toen de Norbertijnen zogenaamde dubbelkloosters hadden. Je mag elkaar als man en vrouw aardig vinden, maar binnen één klooster kent dat zijn grenzen. De praktijk leerde dat het beter is de zaken ge scheiden te houden." Levensdoel In De Essenburgh heeft, zo lijkt het, Jannie Verwijs, haar levensdoel gevonden. Een lan ge zoektocht ging eraan voor af. Van oorsprong was zij Ne derlands Hervormd. Geboren op St. Philipsland en wegens de stormvloed van '53 ver huisd naar West-Brabant. In Utrecht volgde ze de studie voor verpleegkundige om ver volgens in Apeldoorn en Zut- phen bij ziekenhuizen te werken. „Vanaf mijn achttien de jaar heb ik niets meer in de kerk gedaan. Wèl bleef ik zoe ken naar de zin van het leven. Ik las veel, vooral van Ooster huis en Fortmann, maar deed er niets concreets mee." Daarin kwam in 1984 verande ring. Ze verbleef enkele dagen in de Norbertijnse priorij om zich te ontspannen en weer tot rust te komen. Dat bezoek be tekende de ommekeer. Zonder problemen keerde ze de eigen traditie de rug toe. „Ik maakte in Zeeland de be grafenissen mee van beide grootmoeders en kwam tot de overtuiging dat ik niet bij die gelovigen hoor. Dat altijd aan wezige gevoel van schuldig en zondig zijn, heb ik niet. Jezelf liefhebben, zoals ook in het dubbelgebod staat, is er niet bij." Jannie Verwijs studeert theo logie in Amsterdam, loopt sta ge bij een parochie in Velp en geeft catechesetoerusting aan onderwijzers in de polder. „Maar als ik op de Essenburgh ben, doe ik alles mee. Hier ben ik thuis." (Door drR.C.R. Siekmann) In resolutie 688 heeft de Vei ligheidsraad van de Verenig de Naties Irak veroordeeld we gens de onderdrukking van de eigen bevolking en in het bij zonder van de Kurden. De ge volgen van deze onderdrukking worden een bedreiging van de vrede en veiligheid in de regio genoemd en van Irak wordt dan ook geëist dat aan de repressie onmiddellijk een einde wordt gemaakt. Uitdrukkelijk blijkt uit de preambule van de resolutie dat de massale vluchtelingen stroom over de grenzen van Irak richting Turkije en Iran de direc te aanleiding voor het aanvaar den van deze resolutie is ge weest. Er is de afgelopen dagen wel gezegd dat de Verenigde Na ties aldus jegens Irak het non-in terventiebeginsel hebben opge geven, maar met deze resolutie is de Veiligheidsraad keurig bin nen de door het VN-Handvest gestelde marges gebleven. Daarbij gaat het vooral om arti kel 2, paragraaf 7 dat een uitzon dering bevat op het beginsel van niet-inmenging in binnenlandse aangelegenheden van lidstaten. Die uitzondering is gelegen in Hoofdstuk vn van het Handvest dat de Veiligheidsraad bevoegd heden verleent op het terrein van de internationale vredes handhaving. Resolutie 688 spreekt in dit verband zelfs van 'verplichtingen' van de Verenig de Naties, hetgeen strikt gespro ken juist is omdat de Veilig heidsraad bedreigingen van de vrede moet vaststellen en tevens moet besluiten welke maatrege len dienen te worden genomen om de internationale vrede en veiligheid te herstellen. Interventieplicht Hier lijkt enigszins het door Frankrijk gelanceerde idee door te klinken dat er eigenlijk een plicht tot interventie zou moe ten bestaan, indien een opstan dige burgerbevolking door een tiran wordt afgeslacht, zoals de Kurden in Irak. Voor alle zeker heid bevestigt de resolutie overi gens ook dat de souvereiniteit, territoriale integriteit en politie ke onafhankelijkheid van Irak onaantastbaar zijn. Nu heeft deze resolutie weinig concreet effect. Dat viel ook niet te verwachten gezien het moord dadige karakter van het regime van Saddam Husayn. Probleem is dan echter hoe ver je moet en kunt gaan om de Kurden ook werkelijk fysiek te beschermen. Moet daarvoor heel Irak worden bezet uit naam van de Verenigde Naties en zo ja, hoe zou de toe komst van Irak en de Kurden daarin er dan verder moeten uit zien? Gedurfd De Europese Gemeenschap is met een gedurfd initiatief geko men, dat in zijn beperktheid zeer geschikt lijkt om in de humani taire noden van de Kurden te voorzien. Er zou een door de VN beschermde zone voor Kurdi- sche vluchtelingen in Noord- Irak moeten worden ingesteld. In dit verband zijn de woorden 'enclave' en 'veiligheidszone' ge vallen waarbij aan een VN-vre- desmacht is bedacht om dit ge bied te beschermen. De EG, die tijdens het Golfcon- flict weinig cohesie vertoonde, heeft zich met dit plan voor het eerst eèns slagvaardig en eens gezind getoond op het terrein van de buitenlandse politiek. Eindelijk lijken nu eens de direc te noden van mensen te prevale ren boven zuiver diplomatieke overwegingen. Volgende stap De volgende stap na resolutie 688 ligt immers voor de hand. Men moet eenvoudig constate ren dat Irak de eisen van de Vei ligheidsraad naast zich neer heeft gelegd en moet besluiten om verdere maatregelen tot her stel van de internationale vrede en veiligheid te nemen. Dat kan ook impliceren dat VN-troepen zich met geweld toegang tot Noord-Irak verschaffen om zo'n veiligheidszone in. te stellen. Engelsen en Fransen mogen dan, mede names de EG, voor stander zijn van zo'n ingrijpen, maar de kans dat het zo ver komt is minimaal, nu niet alleen Irak weigert, maar met name China en de Sovjet-Unie ernsti ge bedenkingen koesteren tot en met het dreigement om van hun vetorecht gebruik te maken. Zij beroepen zich daarbij nadrukke lijk op het non-interventiebegin sel, maar gaan bewust voorbij aan de mogelijkheden die het Handvest biedt tot dwangmatig optreden. Hun grote vrees en die van vele Derde Wereldlanden is dat di rect VN-ingrijpen in het alge meen gewapend verzet van poli tieke, culturele, etnische en reli gieuze minderheden tegen cen trale overheden zou sanctione ren. In him ogen is dat een vrij brief voor burgeroorlog. Gezien deze stand van zaken behoeven de Verenigde Staten niet eens al te zeer naar buiten te treden met hun ernstige twijfels over een VN-veiligheidszone in Noord- Irak, die vooral berusten op de vrees dat de stabiliteit in de re gio door een VN-interventie nog verder zal worden aangetast. Rompstaat Er is nog een ander, onderhuids motief dat verontrusting wekt. De angst dat de veiligheidszone in Noord-Irak na verloop van tijd de kiem blijkt te zijn geweest van een 'rompstaat' Kurdistan. In dit verband is het interessant om het enige, intussen vergeten precendent van door de VN ver leend asiel in beschermde gebie den in herinnering te roepen. Tijdens de burgeroorlog in de Congo beginjaren zestig had de VN-vredesmacht die daar op verzoek van de regering van het land opereerde, zulke gebieden ingericht om personen die met de dood of mishandeling werden bedreigd bescherming te bie den. Eén van de grondbeginse len die destijds werden opge steld door de VN, luidde dat be schermde personen geen exter ne politieke activiteiten moch ten ondernemen en met de bui tenwereld uitsluitend om huma nitaire redenen contact moch ten onderhouden. De politieke motieven om af te zien van ver der VN-ingrijpen in Irak ten be hoeve van de Kurden lijken wel iswaar niet onredelijk, maar be tekenen tegelijkertijd dat men grotendeels passief blijft tegen over het humanitaire probleem. Bovendien wordt de kans ge mist eens goed duidelijk te ma ken bij wie de verantwoordelijk heid voor de vluchtelingen stroom eigenlijk ligt. In de resolutie zegt de Veilig heidsraad letterlijk dat de mas sale vluchtelingenstroom naar Iran en Turkije heeft geleid tot grensschendingen die een be dreiging voor de internationale vrede en stabiliteit in de regio vormen. Het gevaar dreigt dat de ontvangstlanden het pro bleem van ongewenste vreemde lingen aan hun grenzen eigen handig gaan oplossen. President Özal van Turkije heeft daar al mee gedreigd. Is het dan niet juister dat de VN als vertegenwoordigers van de internationale statengemeen schap in plaats daarvan interve niëren? Dit kan ook een af schrikwekkende werking heb ben op alle regimes ter wereld die hun minderhedenproblemen (de Kurden vormen zelfs een meerderheid in Irak!) op buur landen trachten af te wentelen. (De auteur is verbonden aan het TMC Asser Instituut voor internatio naal recht in Den Haagt Kurdische vluchtelingen bivakkeren in hét grensgebied tussen Turkije en Irak (foto Denis Paqxiin) (Advertentie)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 4