Swingende bedevaart fit het Cajunland Het Oerol-festival groeit en groeit... Eén grote familie Captain Gumbo *sSS kunst cultuur ,A .v?fr Toneel en muziek op Terschelling James Last op tournee VRIJDAG 12 APRIL 1991 Drie ex-leden van Toontje Lager en een verdwaalde volksmuzikant bekeerden zich onder de verzamelnaam Captain Gumbo tot de Cajun- muziek en reisden eind maart af naar Louisiana, de bakermat van de Cajun en de verwante Zydeco. Aanvankelijk om de roots van hun favoriete muziek op te sporen, maar al snel om de rasechte Cajuns een koekje van eigen deeg te geven. Een verslag van de swingende bedevaart van een Hollandse bezienswaardigheid, die in eigen land de tipparade bestijgt met Allons a Lafayette. In de winkel van instrumenten- bouwer en muzikant Mark Sa voy in Eunice, in het noordwesten van Louisiana, hangt een gepe perd schotschrift. De strekking: niet iedereen heeft het recht zich zelf Cajun te noemen, en wie nu op eens zo nodig moet zou eerst eens bij zichzelf te rade moeten gaan waarom. Kortom: volgens Savoy leeft de ware Cajun-geest uitslui tend voort in de Amerikaan wiens Franse voorouders in de achttien de eeuw door de Engelse kolonia listen uit Canada - Acadiana om precies te zijn, het huidige Nova Scotia - werden verdreven, en niet in de muzikanten die slechts inha ken op de toenemende populari teit van het genre. Dinsdag 26 maart liepen gitarist Gerard de Braconier, drummer Joost Witte, bassist Leon Giesen en harmonica-speler Mark Söhn- gen uit respectievelijk Arnhem, Wageningen, Utrecht en Nijmegen - en voor zover bekend zonder Ca jun, Canadees of Frans bloed in de aderen - nietsvermoedend de win kel binnen met drie mededelingen: „We zijn Hollands, maken Cajun- muziek en zijn naar Lóusiana ge komen om u te ontmoeten." Savoy reageerde koel, zoals je van een waakhond van de traditie mag ver wachten: Een dag later. Savoy - bij sommi gen wellicht bekend als muzikant in de wegens een vertekend beeld van de werkelijkheid nu door hem verguisde film 'Southern Comfort' -monteert een microfoon op Söhn- gens harmonica en vraagt de Nij- megenaar wat te spelen. Het ge- zicht klaart op, en wanneer ook de andere Gumbo's op de hun aange reikte instrumenten inzetten pakt Savoy zijn viool en ontstaat er een vrolijk en principes-doorbrekend onderonsje. „Well, well", klinkt het na de laatste tonen en de aanvan kelijk zo terughoudende Acadian nestelt zich achter de telefoon om nog voor dezelfde avond een mas sale jam-sessie te organiseren. Een opgeluchte Joost Witte: „We zijn geslaagd voor het toelatingsexa men." En terugdenkend aan de ontvangst van de vorige dag: „Zou dit wellicht z'n tweelingbroer zijn?" Prestaties Eerlijk is eerlijk: Captain Gumbo had de zaken voor vertrek uitste kend geregeld. Behalve country- achtige, Franstalige volksmuziek is de Cajun de laatste jaren ook een industrie geworden, en de belang rijkste mensen waren op de hoogte gesteld van de komst en (via toe zending van de cd One More Tioo Stepde prestaties van het Hol landse viertal. Kerry Boutte bij voorbeeld, eigenaar van Mulate's, 'The world's most famous Cajun restaurant'. Het contact vooraf le verde Captain Gumbo vijf optre dens op, in achtereenvolgens de Mulate's-restauranten in Breaux Bridge bij Lafayette, hoofdstad Baton Rouge en New Orleans. Maar waar de eerste avond in Breaux Bridge de faam van de res taurantketen nog tot wat zenuwen en een 'It's a big honour to play he- re'-aankondiging leidde, nam de motivatie voor de Mulate's-optre- dens gedurende de eerste week van het verblijf danig af. De 'gigs' voor de met bussen aangevoerde toeristen - sinds het inzakken van de olie-industrie afficheert Louisiana zich vooral als het land van de Cajun-muziek en -keuken - staken dan ook schril af bij de soms hartverwarmende ontmoe tingen die het kwartet in de omge ving van Eunice met gelouterde, en door de Nederlanders vaak zeer bewonderde collega's had. Ook platenbons Floyd Soileau in Ville Platte was benaderd, en de man van het Swallow-label ont ving de Nederlandse groep met open armen. Tussen een rondlei ding, een lunch en een fotografe rende interviewer van de plaatse- üjke Ville Platte News door stak rSs*'\ u h Bassist Leon Giesen van Captain Gumbo in Baton Rouge, waar de groep optreedt (foto Tom Ruijfrok, Soileau zijn bewondering voor de cd van de groep niet onder de voor Louisiana zo sfeerbepalende schommelstoelen of -banken: „Captain Gumbo zou het hier best kunnen maken; ze klinken werke lijk als echte Cajuns. Maar de cd in Louisiana uitbrengen zou pas zin hebben als ze voor een langere pe riode hier naartoe kwamen en een jaar lang in alle clubs zouden spe len." Op de suggestie van Joost Witte om de opvolger van One Mo re Two Step tezijnertijd in Louisia na op te nemen met plaatselijke gastmuzikanten reageerde Soi leau overigens verheugend posi tief. Joost Witte: „It's our biggest dream." Schommelstoel Maai' het ging in de eerste plaats om de muzikanten. Net twee da gen op pad ging de groep op de bonnefooi naar het dorpje Erath om de gerenommeerde gitarist D.L. Menard (58) te bezoeken. Geen toevallige keus, want ruim een jaar geleden verzorgde Cap tain Gumbo het voorprogramma voor het concert dat Menard en Eddie Lejeune in het Amsterdam se Paradiso gaven. Het prettige weerzien in Menards schommel stoelfabriekje werd een week later wellicht overtroffen door het tref fen met idool Lejeune in hoogst ei gen persoon. De virtuoos, gras maaier en auto-opknapper trok in zijn woning in Welsh anderhalf uur voor zijn gasten uit, negentig mi nuten die bijna volledig werden ge vuld met een discussie over de 'grenzen' van de Cajun en de crea tieve mogelijkheden die de muzi kant binnen de door de traditie ge stelde regels nog heeft. Ook andere ontmoetingen maak ten indruk. Met harmonica-speler Steve Riley van The Mamou Play boys bijvoorbeeld, enkele weken geleden nog positief besproken in Oor en tijdens het verblijf van de groep in Louisiana door de lezers van The Times of Acadiana be noemd tot 'Best traditional Ca- jun-band' van de staat. Twee avonden traden de Gumbo's en de Mamou's samen op in één van de Mulate's-restaurants. En net als alle andere harmonica-spelers die Mark Söhngen tijdens de reis ont moette, sprak ook Riley zijn be wondering uit over het instrument dat Söhngen in Nederland door Karei van der Leeuwen had laten bouwen. En dan was er nog collega Wilton Adams, wiens speelwijze op ver gevorderde leeftijd tijdens de spe ciaal voor de Nederlanders georga niseerde jam-avónd in de Blue Goose-club van Eunice een na tuurlijk respect afdwong. Mark Söhngen: „Hij deed niet zoveel, maar wat hij deed was fantastisch en ontzettend leerzaam. Op een ge geven moment zaten we met vijf tien man te spelen, en iedereen hield pas op als hij het genoeg vond." Reden genoeg om enkele dagen later een concert van de band van Adams te bezoeken, maar toen had de 'overkill' aan Ca jun-muziek de Gumbo's al te veel aangetast om er. evenveel bewon dering voor op te kunnen brengen. Met verve De sessie-zonder-publiek in Euni ce onderstreepte duidelijk hoe de Cajun-muziek vanuit Louisiana langzaam maar zeker de wereld aan het veroveren is. Behalve en kele regionale muzikanten en de Gumbo's waren ook twee Engel sen van de formatie Big Joe Zyde co uit Bradford, één van de vijftien (tegenover drie Nederlandse) Ca- jun-groepen die in Groot-Brittanië actief zijn. Mark Savoy speelde mee, en zag vanuit zijn ooghoeken dat de Engelsen en Hollanders hun rol met verve speelden. Gerard de Braconier: „Hij was als een soort Hans Dulfer, de ervaren rot die de jonge garde op sleeptouw nam." Platenbaas Floyd Soileau, ook aanwezig, zweepte als niet-muzi- kant aan de zijlijn zijn kortstondi ge beschermelingen op met aan sporingen als "Allright! Get your steam ofj!" Het echte stoom kwam echter van de Mississippi-boten in New Or leans, waai- de Gumbo's concerten bezochten van idolen als Rockin' Dopsie (de in Nederland ook door het North Sea Jazz Festival beken de 'King of Zydeco') en de formatie De tiende editie van het Oerol- festival, dat van 14 tot 23 juni op Terschelling plaatsvindt, wordt grootser dan ooit. „Ik ben van plan om helemaal uit mijn broek te scheuren", zegt organisator Joop Mulder. „Ik wil laten zien wat ik in de afgelopen tien jaar geleerd heb." Oerol wil zich in de toekomst nog meer dan voorheen rich ten op theater. Financieel komt het festival in een iets ruimer jasje te zitten. De Raad voor de Kunst heeft positief gereageerd op een subsidie-aanvraag, zodat WVC dit jaar voor het eerst Oerol zal subsi diëren, met een nog onbekend be drag. Oerol kreeg al een bijdrage van f 17.100 uit het Prins Bernhard- fonds en wordt ook voor het eerst gesteund door enkele sponsors, waaronder de PTT. „Oerol dreigt een beetje uit zijn Beausoleil van violist Michael Doucet, die in de swingende Maple Leaf Bar wel gevoelig bleek voor verzoeknummers van de Dutch Four. Waaronder uiteraard de op de Gumbo-cd vereeuwigde 'Ma mou Two-Step', die de Nederlan ders zich eigen maakten door naar opnames van Doucet te luisteren. De violist werd, zoals zovelen tij dens de reis, bedankt met een cd- exemplaar. En zowaar: Captain Gumbo kreeg er een Amerikaanse fan bij. En be paald geen onbelangrijke ook. Zijn naam is Kermit Venable, (mond- )harmonica-speler, programma maker en organisator van een ge zaghebbend accordeon-festival dat verleden jaar door Steve Riley werd gewonnen. Venable, zeer Amerikaans in voorkomen maal ais elke rechtgeaarde Cajun prach tig Frans sprekend, hoorde Cap tain Gumbo tijdens het eerste Mu- late's-optreden in Breaux Bridge en volgde de groep vervolgens op de voet, de laatste optredens tot op het podium toe. Elke set werd op cassette vastgelegd en een dag la ter met keurig uitgetypte inlay aan de Hollandse Cajun-kings over handigd. „Ik heb grote plannen met deze jongens", vertrouwde Ve nable ons toe, in de vaste overtui ging de groep zo snel mogelijk weer terug naar Louisiana te halen. Minder enthousiast werd Venable overigens toen hij hoorde dat Floyd Soileau the red carpet voor Captain Gumbo had uitgelegd. Getouwtrek om een Europese Ca- jun-rariteit? Gewoon rammen Captain Gumbo kwam niet in de eerste plaats naai' de warme staat aan de Mexicaanse Golf om suc cessen te oogsten. Wel om te leren. Is dat gelukt? Gitarist Gerard de Braconier: „Als er iets is dat ik hier leer, dan is het wel dat we niet al te moeilijk moeten doen over arran gementen en zo. Gewoon rammen, dat is hier zo'n beetje het motto." En bassist/VPRO-programma- maker Leon Giesen, die de helft van de tijd druk doende was beel den te schieten voor een eventueel in Nederl and af te maken videoclip bij 'Allons a Lafayette', moest lijd zaam toezien hoe alle oorspronke lijke Cajun-bands het zonder con trabas of basgitaar weten te stel len. Al snel werd Giesen voorge steld zich om te laten scholen tot violist, want als in het diepe zuiden van de Verenigde Staten één ding duidelijk werd dan was het wel de noodzaak zo snel mogelijk een strijker aan de bezetting toe te voe gen. De speurtochten in Nederland zullen na terugkomst (begin vol gende week) in geïntensiveerde vorm worden gecontinueerd. En als de groep terug is, en zich weer in de (door het singlesucces in aantal toegenomen) optredens stort, dan is er in ieder geval de on uitwisbare herinnering aan een in drukwekkende trip van vier Ne derlandse muzikanten, die in een spiksplinternieuwe Oldsmobile het land van de Cajuns en hun tra dities doorkruisten. En er hun stempel achterlieten; de handte keningen die de vier op de muren van Kerry Bouttes kantoor in Mu late's Breaux Bridge mochten plaatsen, niet ver van die van be kende Cajuns en beroemde gasten als Paul Simon. J.J. Cale en John Fogerty, symboliseren wellicht de plaats die Captain Gumbo zich verrassend genoeg nu al in de ei genlijke Gajun-scene van Louisia na heeft verworven. Of zoals Pierre Daigle het in zijn boek Tears, love and laughter over de geschiedenis en cultuur van het volk van Acadiana omschrijft: „The Cajun- heart is big enough to let anybody, who wants to, call himself a Ca jun". Zelfs drie pop-jongens en een verdwaalde volksmuzikant uit het verre Nederland. Tom Ruijfrok sloffen te groeien", zegt Mulder, re fererend aan de enorme toevloed van bezoekers in de vorige jaren, wat vooral bij de boten tot. hecti sche taferelen leidde. „We willen ons nu meer richten op het speci fieke theaterpubliek.'' Een tweede reden voor deze koersaanpassing is dat Oerol onderhand een grote faam heeft opgebouwd als theater festival. „Binnen Europa hebben we een reputatie hoog te houden. We zijn onderhand het grootste theaterfestival in Nederland. Pop festivals zijn er genoeg, theaterfes tivals niet. En we hebben hier de mogelijkheden om met lokatiepro- jecten te werken. Daarom richten we ons liever daarop. Dat is voor de toekomst interessant." Wereldmuziek Desondanks is er ook op muzikaal gebied nog het een en ander te be leven. In menige kroeg zullen weer allerlei bekende en minder beken de bands aantreden. Pretentieuzer zijn de presentaties an zogeheten 'wereldmuziek', waartoe Mulder samenwerkt met het World Roots Festival in Amsterdam. De eski- mozangerses Mari Boine Persen komt voor het eerst naar West-Eu ropa. Op 16 juni is onder anderen de spectaculaire groep Les Tètes Brulées uit Kameroen te zten. De laatste zondag is bestemd voor en kele Latijns-Amerikaanse groe pen. waarmee Mulder nu nog in on derhandeling is. Ook de komst van de Nigeriaanse superster Fela Ku- ti is nog onzeker. De man eist 55 hotelkamers voor zijn gevolg, met onder anderen zijn 27 vrouwen, „en daar is Terschelling wel wat te klein voor. Maar ik probeer er een mouw aan te passen.'' De Russische theatergroep Dere- vo. die al eerder op Terschelling te zien was. zal in samenwerking met een aantal Tsjechische artiesten een theaterspektakel aanrichten bij het duinmeer van Hee. Ook de Engelse circustheatergroep DNTT belooft volgens Mulder met een spectaculaire voorstelling te ko men. net als de bekende Dogtroep. De theateractiviteiten spelen zich niet alleen op lokatie of in speciale theatertenten (bij Formerum en op het Groene Strand) af, maar ook, volgens de bekende Oerol-tra- dities, op straat. Naast oude be kenden is er ook een aantal voor Terschelling nieuwe straatarties ten te zien. zoals Generik Vapeur, Hors-Strate en Les Sqames uit Frankrijk en het Australische Stalker. Ook de jaarlijkse theater fietstocht wordt weer gehouden. De Amsterdamse Dogtroep, één van de deelnemers aan het theaterfestival op Terschelling (foto GPD In sommige kringen heet hij James Overlast. Dat is niet juist. Hij heet helemaal geen Ja mes. Hij heet.Hans, Hansi zelfs, voor wie van hem houden. En dat zijn er veel. En daarom klopt Overlast ook niet. James Last kan een oogst be zien van honderdtachtig gou den en platina platen. Bij de drie geplande concerten van zijn tournee door Nederland afgelo pen weekeinde moest een vierde worden ingelast: in Arnhem in de Rijnhal. Zuidlaren was uit verkocht, Ahoy was met acht duizend mensen ook vol. De CD die hij pas heeft gemaakt met de pianist Richard Clayderman is een geheide bestseller. Zoveel succes, dat moet je maai- aan kunnen. Last kan het. Hij blijkt het bewijs van de stelling dat mensen die echt iets kunnen geen poeha nodig hebben. „Tournees, voor het geld hoef ik ze niet meer te doen", zegt hij. „Het orkest is zo duur, alle facili teiten erom heen die moeten worden betaald." Maar waarom dan wel, weer op toernee, in Ne derland? „De mensen, het pu bliek. Ik voel me verplicht m'n gezicht en het gezicht van het orkest te laten zien. Ze hebben het wel eens over de Last-fami- lie. Wel, die bestaat. Mensen uit Duitsland en Engeland komen met bussen naar Nederland als ik optreed. In Engeland komen dezelfde mensen uit Duitsland en Nederland daar naai- toe. Ze logeren bij elkaar. Ze hebben el- kaars adressen," Het is net of het hem verbaast. „Waar waren we vrijdagavond, vorige week? In Zuidlaren. Waar ligt dat plaatsje nou? In the middle of nowhere. Maar er waren vijfdui zend mensen. Die allemaal de moeite nemen van heinde en verre om te komen kijken. Dat is gek, vind je niet?" Hits De Last-familie bestaat al sinds 1965. Toen, bij de viering van zijn tienjarig huwelijksfeest speelde Last met z'n orkest een aantal hits nonstop. Hij hield niet van pauzes tussen de lied jes. In de vroege ochtend danste iedereen nog, heet het in de an nalen van de platenmaatschap pij. Last zegt erover: „De platen maatschappij zag er natuurlijk ook brood in." Een voordel was dat hij al sinds 1945 in het muziekvak zat, eerst als conservatoriumleerling in opleiding als klassiek dirigent, later als bassist in een jazzsec- tet, samen met zijn broer. Last: „Ik heb nu wel eens meelij met jonge mensen die met een goed idee bij platenmaatschappijen komen. Er wordt eerst gevraagd of ze ervaring hebben. Ze moe ten zo veel meebrengen voordat ze aan de bak komen." „Het is altijd moeilijk geweest. Altijd is de vraag aan de orde: Hoe kom ik in de kamer waar de mensen die er toe doen bij el kaar zitten? Daar kom je nooit als je de weg niet weet. Ik heb het voordeel gehad dat ik een soort van bekendheid had, als musicus. Ik had gewerkt met Freddy Quinn, met Catherina Valente. In die tijd was ik nog niet veel, maar helemaal vreemd voor de mensen die er toe deden, de mensen van de platenmaatschappijen, was ik niet." Verandering Heeft hij geen spijt dat hij niet de klassieke muziek is inge gaan? „Luister nou eens: leven is verandering. Als je het ene niet kan bereiken, dan pas je je aan. Je kunt idealen hebben zo veel als je wilt. maar omstandig heden kunnen maken datje dat wat je wilt niet kunt realiseren. Dan heb je toch altijd jezelf nog. Je eigen kwaliteiten. Neem nou de mensen in het orkest. Zo veel verloop is er niet. Als iemand, weggaat of wegmoet, dan weet hij of zij altijd een dfrvolger aan te wijzen. Het is altijd iemand met kwaliteit die ze aandragen. Ik ben daar dan verbaasd over en dankbaar voor." „Ik kijk zo'n mens aan, ik hoor wat hij kan. En dan ga ik naden ken: wat voor arrangement kan ik schrijven opdat hij of zij met die saxofoon, met die trompet, met die viool, het best tot z'n recht komt. Want ieder mens heeft een wereld, die om hem heen sluit. In die wereld is die mens uniek, heeft hij mogelijk heden die een ander mens niet heeft. Als je de'moeite neemt je daarin te verdiepen, met respect voor die mogelijkheden, ben je al een heel eind. En als je daar aan iets kan toevoegen, dan ga je als mensen goed met elkaar om." Is het zo ook gegaan met George Zamphir, Berdien Stenberg, Ri chard Clayderman? „Zeker. Ik moet er wel bij zeggen dat meestal de platenmaatschappij met die solisten op de proppen komt." „Ik heb jarenlang met het idee rond gelopen om een plaat te maken met Barbra Streisand en Gidon,Kramer. Dat bleek te hoog gegrepen. Dat weet ik nu. Je moet in het leven je grenzen leren kennen. Ook ik heb na tuurlijk een wereldje dat hele maal van mij is. En ik weet dat ik met mijn muziek de genera tiekloof overbrug. De tijd is voorbij dat jongeren tegen hun ouders zeiden: 'James Last, met die gladde deuntjes?' Nu komt de hele familie: de jongeren voor de hits die zij kennen, de oude ren voor de muziek van de jaren vijftig, zestig en de klassieke muziek." „Er komen nog steeds dingen bij. Als je bij mij thuis zou kij ken, er liggen overal partituren, ideeën voor composities, arran gementen. Ik zei laatst tegen m'n vrouw Watraud: Ik zou, ge loof ik. dit leven niet meer kun nen overdoen. Ik heb zo veel ge daan." Els Smit Ontmoeting tussen Captain Gumbo en de Romero Brothers in Martinville (foto Tom Ruijfrok

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 41