Gebruik Veerse Meer duurder
Rijgedrag nog verre van optimaal
li
LJPJj
PZC
Kamphuis klaar voor eerste gasten
I
l\ r*
i'j
Snelheidsacties
worden voortgezet
in bebouwde kom
Veel Polen verwacht
op auto-tnruflshow
Ludikhuize luistert
nog naar de scanne
provincie
Schap wil inkomsten verhogen
Prijsvraag
Slavenkas
VRIJDAG 12 APRIL 1991
WISSENKERKE - Door gebrui
kers van Veerse-Meervoorzie-
ningen extra te belasten wil het
Veerse Meerschap de inkom
sten verhogen. Het schap komt
dit najaar met een voorstel hier
over. Die toezegging was
woensdag tijdens een schaps
vergadering van het algemeen
bestuur in Wissenkcrke reden
voor de gemeenten Arnemuiden
en Goes om alsnog in te stem
men met de concept-begroting
voor 1992. Aanvankelijk von
den deze gemeenten de gevraag
de bijdragen te groot.
Hoe het schap de inkomsten
gaat vergroten en wat dat zal op
leveren liet directeur A. Hoef-
kens in het vage. „Daar willen
we niet op vooruit lopen want er
is nog veel overleg nodig om het
voorstel rond te krijgen." Lid
van het dagelijks bestuur en
burgemeester van de gemeente
Veere A. H. den Boon voegde er
aan toe dat de jaarlijkse bijdra
gen van de gemeenten structu
reel omlaag kunnen als het plan
doorgaat.
De gemeente Goes vindt de ge
raamde uitgaven voor voorlich
ting en promotie a 25.000 gulden
te hoog. Dat zou maximaal
15.000 gulden moeten zijn. Ook
het overboeken van een bedrag
van 23.000 gulden van de onder-
houdsreserve 1992 naar de kapi-
taalsdienst 1993 schiet Goes in
het verkeerde keelgat. „Verla
ging van geraamde uitgaven be
tekent verlaging van gemeente
lijke bijdragen", aldus J. T. La-
port namens Goes. „Gezien de
benarde financiële positie van
onze gemeente zou dat goed uit
komen. We moeten op de klein
tjes letten." Goes zou volgens de
begroting ruim een ton moeten
bijdragen.
De mededeling dat over deze be
zwaren nog apart overleg plaats
vindt was naast de toezegging
over inkomstenvergroting" vol
doende om Laport alsnog over
de streep te trekken. Hetzelfde
gold voor Arnemuiden. Die ge
meente beklaagde zich er in een
brief over dat de bijdrage a
67.600 gulden even hoog is als
het aandeel dat Arnemuiden dit
jaar levert. „Het schap gaat
daarmee voorbij aan de discus
sie die destijds werd gevoerd
over de forse bijdrage-verho
ging". aldus de brief. De gemeen
te verwijst hiermee naar de stij
ging van uitgaven in 1991 met
80,000 gulden. Voor het eerst
sinds vier jaar gingen de kosten
toen omhoog. Destijds werd toe
gezegd dat een onderzoek zou
plaatsvinden naar alternatieve
inkomstenbronnen.
SAS VAN GENT - Zeeuwsch-
Vlaanderen is aan het rijtje van
bestemmingen voor Polen op
autojacht toegevoegd. Sinds
hun visumplicht is afgeschaft,
lopen de Oost-Europeanen de
Nederlands-Duitse grens plat.
Sommigen komen voor een kor
te vakantie, anderen zijn op
zoek naar seizoenswerk, maar
de meesten doen Nederland aan
om een tweedehands autootje
op de kop te tikken. Ap den
Doelder, één van de organisato
ren van de auto-inruilshow dit
weekeinde in evenementencen
trum De Vlaanderen in Sas van
Gent, verwacht tientallen Po
len.
De minimumprijs voor een occa
sion tijdens 'Auto '91' is vastge
steld op 7000 gulden, maai' vol
gens Den Doelder legt een Pool
dat grif op tafel, hetzij in Duitse
marken of Amerikaanse dollars.
IJzendijkse
EHBO huldigde
jubilarissen
IJZENDIJKE - Tijdens de jaar
vergadering van de EHBO IJ-
zendijke zijn diploma's uitge
reikt aan negen geslaagde cur
sisten. Er werden ook verschil
lende jubilarissen in het zonne
tje gezet: de heer W. Martens
(vijftien jaar lid) en mevrouw A.
Thomaes (twintig jaar lid). De
secretaris van de afdeling, de
heer H. Baillie, speldde een ver
bouwereerde voorzitter S. Him-
schoot de versierselen op voor
twintig jaar lidmaatschap, hier
wist hij namelijk niets van af.
Hierna speldde de voorzitter me
vrouw J. Kopmels het insigne
van dertig jaar lidmaatschap op.
Aangezien mevrouw Kopmels
voor eerdere verdiensten reeds
het zilveren bondsinsigne had
gekregen, kwam zij hier nu niet
meer voor in aanmerking. Mejuf
frouw E. de Smet, ook dertig jaar
lid, kreeg wel het zilveren bonds
insigne opgespeld.
De EHBO IJzendijke zit weer in
de lift. Het aantal leden be
draagt nu vijftig. De vereniging
is zeer actief. Na ruim dertien
jaar is er dit seizoen weer meege
daan aan de districtswedstrij
den, waarbij het eerste team van
IJzendijke een verdienstelijke
tweede plaats behaalde, zodat in
juni meegestreden gaat worden
om de landelijke titel. Jaarlijks
is de EHBO paraat tijdens zo'n
vijftiental evenementen.
De EHBO heeft nog een grote
onvervulde wens en dat is een ei
gen ruimte voor opslag van ma
terialen. De gemeente Oostburg
is gevraagd om de leegstaande
ruimte van de voormalige jeugd
soos Oxford ter beschikking te
stellen.
ZIERIKZEE - Donderdag 18
april maken de commissarissen
van de Zierikzeese Slavenkas
bekend welke Zierikzeese jonge
re een gratis reis mag maken
met het zeezeilschip De Een
dracht. De prijs wordt jaarlijks
verloot onder de deelnemers van
de prijsvraag. De reis wordt be
taald uit de Slavenkas, een
fonds voor de maritieme ge
schiedschrijving van Zierikzee.
De winnaar van de prijs maakt
een verslag van de reis. De bij
eenkomst in de trouwzaal van
het stadhuis in Zierikzee begint
om 16.30 uur.
Diefstal tv
GOES - Bij een inbraak in een
woning aan de Noordhoeklaan
in Goes zijn woensdagavond een
televisie en een videorecorder
buitgemaakt, De inbrekers kwa
men tussen 20.00 en 24.00 uur
binnen na het forceren van een
raam aan de achterzijde.
Den Doelder, die garages heeft
in Axel en Hulst, zegt steeds
meer Polen over de vloer te krij
gen. „Deze week nog heb ik ze ze
ker zes gebruikte auto's ver
kocht. Ze komen in groepjes van
een man of vijf met een tolk erbij.
En ze rijden niet weg in de goed
koopste wagens."
Volgens Den Doelder kunnen de
Polen als ze een auto hebben ge
kocht een verzekering afsluiten
op de automarkt. „Ik twijfel er
aan of ze dat ook doen. maar de
mogelijkheid is er in ieder ge
val." Postcommandant P. de
Groene van de Rijkspolitie in
Sas van Gent zegt 'geen infor
matie' te hebben over een te ver
wachten toeloop van Polen op
de automarkt in Sas van Gent.
„Het is ook lastig controleren
omdat ze natuurlijk meteen de
grens met België overschieten.
Maar we houden het wel in de ga
ten."
Boswachter/beheerder Vader voor het nieuwe kamphuis [foto Oscar van Beest
VEERE - De tafels moeten nog geleverd worden en de schoon
maakster is nog druk bezig een natte doek over de toiletten te
halen, maar kamphuis Het Veerse Gat is vandaag (vrijdag) zo
goed als klaar om de eerste gasten te ontvangen. In bijna zeven
maanden is in het Veerse Bos een splinternieuwe groepsaccom-
modatie van Staatsbosbeheer uit de grond gestampt ter ver
vanging van de oude kampeerboerderij die bouwkundige ge
breken vertoonde. Het nieuwe kamphuis is bewust wat kleiner
van opzet, omdat de gemiddelde groepsgrootte afnam. Het
Veerse Gat is door de aanleg van centrale verwarming voortaan
het hele jaar rond te huur.
In het oude kamphuis was plaats voor maximaal 55 personen,
verdeeld over twee grote slaapvertrekken. In de keuken stond
'ergens in een hoek' een zespits gasstel. Een fatsoenlijke entree
en een 'natte hoek' ontbraken. Door de nieuwbouw is een van alle
gemakken voorziene groepsaccommodatie ontstaan met twee
slaapzalen van elk twintig bedden, een slaapzaaltje voor de lei
ding en een ziekenboeg.
De nieuwe keuken kan alle kritiek doorstaan. „Je kunt er behoor
lijk kokkerellen", vertelt boswachter/beheerder A. J. Vader.
„Vroeger was de indeling onpraktisch. De keuken is nu iets gro
ter geworden." Vroeger moesten de gebruikers eigen bestek en
borden meenemen. Dat is nu overbodig.
Groepen
Het kamphuis wordt bij voorkeur verhuurd aan groepen of ver
enigingen die interesse tonen voor de natuur. Scholen die in Vee-
re hun werkweek doorbrengen zijn ook welkom. „Een groep die
hier komt voor de lol, is bij ons aan het verkeerde adres", zegt
Vader. De eerste gasten zijn leden van de Koninklijke Nederland
se Natuurhistorische Vereniging die in Het Veerse Gat een ken-
nismakingswerkweekend hebben.
Jaarlijks worden in het kamphuis tussen de 4500 en 5000 over
nachtingen geboekt. Tot september is het gebouw al volgeboekt.
„We verwachten", aldus Vader, „nu een uitbreiding van het aan
tal overnachtingen, omdat het seizoen verlengd kan worden. Je
kunt ook puur commercieel bezig zijn, maar je kunt ook naar
gerichte groepen kijken. Wij kijken niet naar aantallen."
Gericht Verkeers Toezicht
MIDDELBURG - De mentali
teit van automobilisten moet
om. Ze rijden met te hoge snel
heid, houden onvoldoende af
stand, verlenen geen voorrang
als dat moet en halen gevaar
lijk of onjuist in. Vooral op de
route tussen Middelburg en
Bruinisse, over de storm
vloedkering, is het prijs. On
gevalsdiagrammen tonen aan
dat dat de gevaarlijkste weg
van Zeeland is. Vooral de ver
schillende soorten weggebrui
kers, (tractoren, zakelijk ver
keer, vrachtverkeer en toeris
ten) maken dat de weggebrui
ker hier extra alert moet zijn.
Een middagje in een surveil
lanceauto, met wachtmeester
eerste klas D. Hage van de af
deling verkeer van de rijkspoli
tie aan het stuur, leert dat aan
die alertheid nog veel verbe
terd kan worden. Hij kan hele
reeksen plaatsen en situaties
langs de route opsommen die
voor gevaar zorgen. Maar het
grootste gevaar blijft de auto
mobilist zelf. En de ongevals-
cijfers bewijzen dat automobi
listen de situatie helemaal niet
onder controle hebben, zoals
ze zelf steeds beweren als ze
worden aangehouden.
Foto
Op de stormvloedkering hangt
een bestuurder met zijn hoofd
uit het raam van een auto met
een Nederlands nummerbord.
Hij knipt een foto en de auto
maakt een slingerende bewe
ging. Aanleiding voor ver-
keerssurveillant Hage om de
auto naar een parkeerplaatsje
te sommeren.
De man begrijpt het eerst niet
en wil de politieauto al weer in
halen. Het blijkt een Ameri
kaanse toerist, een politieman
beweert hij. Hij maakte de foto
en zijn vrouw die naast hem zat
hield het stuur vast. Hage
maakte hem duidelijk dat dat-
niet mag en dat zoiets tot de
grootste ongelukken kan lei
den. De Amerikaan knikt be
rouwvol en kan na een waar
schuwing zijn weg vervolgen.
Even tevoren was al een snelle
BMW aangehouden op aanwij
zing van wachtmeester eerste
klas A. de Hamer die op een on
opvallende motor eveneens
tussen Middelburg en Bruinis
se rijdt. De wagen kwam te
hard de stormvloedkering af
rijden. De snelheid kon niet
worden gemeten, dus het blijft
bij een waarschuwing.
De Hamer ontdekt bij Bruinis
se een automobilist die een
blikje bier achter het stuur zit
te drinken. Aanhouden en een
blaastest is het gevolg. Het al-
««sas® u
i
Automobilisten weten best hoe hard ze mogen, maar realiseren zich de gevaren niet. Wie niet horen wil moet dan maar voelen
foto Lex de Meester
coholpromillage blijkt aan de
lage kant en de man mag door
rijden. Even later een zoge
naamde bumperklever, ie
mand die te dicht op de auto
voor hem rijdt. De bestuurder
is één en al onverschilligheid
als hij wordt aangehouden en
maakt zich slechts druk over
een auto die voor hem reed en
zich aan hetzelfde schuldig
maakte. Hage maakt hem dui
delijk dat één seconde reactie
tijd gevoegd bij de remweg, die
de auto nodig heeft, fatale ge
volgen kan hebben, maar het
verhaal maakt niet veel in
druk. Een bekeuring volgt.
Boete
Vroeger waarschuwden de
mensen van de verkeersafde-
ling veel meer, maar tegen
woordig wordt sneller naar het
bonboekje gegrepen. Aan de
'softe' benadering is een eind
gemaakt. Iedere automobilist
die wordt aangehouden krijgt
een duidelijk verhaal te horen
over de overtreding die hij of zij
pleegde. Maar er wordt ook
sneller een bekeuring geschre
ven. De ervaring heeft geleerd
dat de berisping toch het dui
delijkst aankomt als de menen
in de portemonnee worden ge
troffen. Zelfs al wordt er op
schepperig geantwoord dat 'de
zaak wel betaalt'.
Als bekeuringen zich opstape
len kan dat uiteindelijk leiden
tot intrekken van het rijbewijs.
En in tegenstelling tot vroeger
blijven niet-betaalde bonnen
in de computer zitten, zodat
niet betalen een uiterst riskan
te zaak wordt. Want elk rijbe
wijs dat de agenten in handen
krijgen, wordt sinds enkele ja
ren over de mobilofoon in de
computer gecontroleerd. Als
blijkt dat er nog rekeningen
met justitie te vereffenen zijn
en een bepaald maximum
wordt overschreden dan rest
het slachtoffer celstraf tot de
boetes zijn betaald, En dat
geldt ook voor parkeerbonnen.
Wachtmeester eerste klas J.
Bakker: „Vroeger of latei-
wordt je toch gepakt."
Hage en Bakker zijn bij de ver-
keersgroep coördinatoren van
de actie Gericht Verkeers Toe
zicht. Dat is een samenwerking
van rijks- en gemeentepolitie
diensten, rijks- en provinciale
waterstaat, het regionaal or
gaan verkeersveiligheid Zee
land (ROVZ), Veilig Verkeer
Nederland en het openbaar mi
nisterie. Zij wisselen vooral in
formatie en indien mogelijk
mensen uit, in een poging het
verkeersgedrag van de auto
mobilisten te verbeteren.
De leiding van de verkeersaf-
deling van de rijkspolitie, T.
Poortvliet en A. Vreeke, zijn
zeer te spreken over die samen
werking. Dat had eigenlijk al
veel eerder moeten gebeuren,
valt uit hun woorden af te lei
den, De verschillende rijks
diensten beschikken over heel
wat kennis en mogelijkheden
en blijken goed samen te kun
nen werken. Ook de rechter
werkt mee. De overtreders
moeten sneller voorkomen en
worden allemaal tegelijk opge
roepen.
Het doel van de actie Gericht
Verkeers Toezicht is officieel:
'door gerichte acties en contrö-
les door politie en wegbeheer-
ders te komen tot gedragsbeïn
vloeding van de weggebruikers
waardoor een beheerster en
aangepaster weggedrag ont
staat zodat de verkeersveilig
heid wordt verhoogd'. De deel
nemers hebben de ervaring dat
deze projectgerichte benade
ring helpt. En dat motiveert
weer. Vandaar dat de verkeers-
groep al besloten heeft door te
gaan tot kort voor de Pinkste
ren. Dat wil zeggen extra toe
zicht op de route tussen Mid
delburg en Bruinisse.
En dat is wel nodig ook. De po
litie zegt zelf onder de indruk te
zijn van het grote aantal over
tredingen dat wordt geconsta
teerd. De mensen onderken
nen het gevaar niet. Alleen be
keuren helpt niet: het rijge
drag moet worden veranderd.
Bekeuren oké, maai' het ver
haal erbij is belangrijk.
René Schrier
Jo Ludikhuize {foto Rtiben Oreel)
Afscheid brandweerman
VLISSINGEN - De scanner Iaat
zo nu en dan knetterend van
zich horen. Jo Ludikhuize praat
gewoon door: „Ja, je hoort het
en je hoort het niet... Je luistert
altijd." De brandweerman luis
tert ook nu nog, in zijn eigen
woonkamer, naar het mobilo
foonverkeer van politie, brand
weer en ambulance. Per 1 mei
houdt hij - gedwongen - op met
zijn werk in de alarmcentrale
aan de Vlissingse Van Dishoeck-
straat. 'Functioneel leeftijd
sontslag' zoals dat heet. Ludik
huize kan het best begrijpen. De
reactiesnelheid wordt wat min
der, met 55 heb je het gehad,
zegt hij. Maar het kost hem
zichtbaar moeite om zo ratio
neel te zijn.
Vëertig jaar draagt Ludikhuize
al het uniform. Begonnen als
vrijwilliger bij de brandweer van
Oostkapelle. Na tien jaar, in
1960, naar de Vlissingse brand
weer. In 1979 ging Ludikhuize
het zenuwcentrum, de telefoon
centrale, bemannen.
Boekje
„Zo snel mogelijk hulp bij de
mensen krijgen, dat is altijd
mijn streven geweest." Om dat
te realiseren bracht hij in de loop
der jaren heel Zeeland in kaart.
„Toen ik in Vlissingen begon lag
er zo'n kaart in de wagen... in
vier stukken en dan moest je wat
passen en meten om Vlissingen
te zien."
Het wilde ook wel eens gebeuren
dat verkeer dat was ingehaald
door een brandweerauto met
loeiende sirenes diezelfde auto
aan het begin van een dorp stil
zag staan...om de weg te vragen.
„Dat kon zo niet langer," vond
Ludikhuize. Hij ging aan de slag
en produceerde een uiterst
handzaam boekje. Alle straten
én alle brandkranen zijn in een
oogwenk te vinden.
Telefoontjes via 06-11 en de oude
alarmnummers komen binnen
in de alarmcentrale. De man of
vrouw die de melding in ont
vangst neemt heeft een cruciale
taak. Hij beslist wat er wordt in
gezet, welke korpsen moeten ko
men opdraven, waar de ambu
lance heen moet. Bovendien ver
zorgt hij, bij niet al te grote klus
sen, de verbindingen tussen de
verschillende hulpverleners. Als
het te erg wordt, gaat er een ver
bindingswagen op af.
„Je moet iedere melding serf,
nemen," vindt Ludikhuize
kan om leven en dood gaans
wanneer de ernst van eei
niet meteen duidelijk is.
lende grappen zijn gelui
zeldzaam. Sommige ernstig
gevallen die hij in zijn actie»
riode meemaakte zal hij
meer vergeten. Maar er pa.,,
den ook veel leuke voorvalla
Oefeningen
Brandweeroefeningen brach
Ludikhuize overal in
Samen met de lokale conus
dant werden soms de
spektakels in scène gez
Ie jaren geleden in recreatief
De Roompot bijvoorbeeld:
driehonderd mensen wa
daarbij betrokken. Een gi
succes, memoreert de schetè
de spuitgast weemoedig,
die activiteiten, die hij veelal
zijn vrije tijd organiseerde,li
Ludikhuize in de toekomst
len. „Anders zeggen ze 'daar'
je die ouwe vent weer, dietó
er geen genoeg van'. Net Hei?'
Davids, tien keer afscheid
men en telkens weer terug'
men."
Volleybal
marechaussee
MIDDELBURG - Dondert:
werd het achtste seniorenvoü:
baltoernooi van de marecta
see gespeeld in de Middelt*
sporthal De Kruitmolen,
ganiseerd door het district!
ninklijke Marechaussee
land. Er deden achttien ter
mee. De prijzen werden ui?
reikt door eerste luitenant L
Kosten, commandant staf c
trict Zeeland.
Uitslagen verliezersronde: 1
meente Middelburg, 2 Gemeentü
li tie Terneuzen, 3 PTT Zuid-We;:!
derland, 4 Elektriciteits Produit
maatschappij Zuid-Nederland,
Douane Vlissingen, 6 KAMA l
land, 7 KAMA Noord-Brabant,81
VOS, 9 Provincie Zeeland,
meente Terneuzen.
Uitslagen winnaarsronde: 1 Dij:
Terneuzen, 2 Marechausseete
Breda, 3 OCMA Middelburg, 4 ft
Heijligerskazerne Bergen op Zoet
Vliegbasis Gilze-Rijen, 6 DeltaK:
bedrijven, 7 Gemeentepolitie M
delburg, 8 Gemeentepolitie Vlls
gen. Door de Unie Sport in Mid:
burg werd een sportiviteitsprijs.
gereikt aan het team van DAVOS
50 uiterste limiet'
GOES - Meestal gloeien de rem
lichten van de automobilisten
op als ze een bordje voorbijrij
den met daarop de tekst 'U rijdt
120 km', terwijl de maximum
snelheid op die weg 80 kilome
ter per uur is. De reacties van de
bestuurders verschillen nogal.
Sommigen, meestal mensen die
zich netjes aan de maximum
snelheid houden, steken goed
keurend hun duim omhoog.
Maar het gebeurt ook dat auto
mobilisten omdraaien en
schijnheilig vragen of ze nog
eens langs de snelheidsmeter
mogen rijden omdat ze vermoe
den dat hun kilometerteller ka
pot is.
René Meester coördineert sinds
25 febrüari voor het regionaal or
gaan verkeersveiligheid Zee
land (ROVZ) de snelheidscam
pagne 'Ken je limiet 80 kilome
ter'. Zijn ervaring tot nu toe is
dat er veel te hard gereden
wordt. Veel in de zin van grote
aantallen automobilisten die de
maximumgrens overschrijden,
maar ook veel in de mate van
overschrijding.
Het ROVZ sluit vandaag (vrij
dag) in Terneuzen de 80 kilome
ter-actie af en gaat zich meer
richten op de bebouwde kom
men, onder het motto '50 uiter
ste limiet'. Deze week werd met
snelheidscontroles, in onder
meer Zierikzee, daar al een voor
proeve op genomen.
Dat wil zeggen dat medewerkers
van de ROVZ met een zoge
naamd radarpistool in de be
bouwde kommen te vinden zijn.
Ze meten de snelheid van passe
rende auto's en geven die weer
op een bord. De afgelopen weken
gebeurde hetzelfde op 80-kilo-
meter wegen met behulp van
kantonniers van Provinciale
Waterstaat. Bekeuringen delen
ze niet uit, maar in sommige ge
vallen wordt wel het kenttè
van de snelheidsovertreders?
noteerd. De betrokken auto®
bilisten kunnen dan een bfcS
thuiskrijgen met daarop de®
dedeling dat ze te hard redens
het verzoek of ze zich inde»
komst wat meer aan de n®
mum snelheid willen houden
Belangstelling
Bij de Zeeuwse gemeenten ft
staat veel belangstelling om!
te spelen op de acties vanif
ROVZ. Ze hangen bordenj
met het motto van de 50-kil®
ter actie. Bijna alle Zeeuw
meenten doen daaraan
Verder verschijnen medftt
kers van Veilig Verkeer N®
land op manifestaties zoals-
Goese Expo en Bruniversaibi
Bruinisse. Los van de actW
ten van het ROVZ, Provin®
Waterstaat en de gemee#
houdt ook de rijkspolitie
acties. Bij deze snelheidsin®
gen worden wel bekeuringen1-'
gedeeld.
René Meester is er na ruuntj
maand snelheid meten vanore
tuigd dat de acties zin heb»
ook al halen veel overtreden!'
schouders op als ze de result#
van de snelheidmeting )ai$
weg zien. „Mensen nioen
voortdurend in de gate
dat hun snelheid geco
wordt. En wat dat schouder
halen betreft: na de meting';
een kantonnier of vaneen va-
mensen van de ROVZ kan-
best een politieman staan'
dan gaan ze alsnog
p de b-
Zulke acties hebben eclite'f;
zin als ze steeds herhaald^
den. Trouwens, onderzon
hebben uitgewezen dat als®:
middelde snelheid op 80-kn®
ter wegen met 2 kilometer
uur daalt, het aantal letsels-
vallen met 15 procent daan