Gebruik Veerse Meer duurder Rijgedrag nog verre van optimaal li LJPJj PZC Kamphuis klaar voor eerste gasten I l\ r* i'j Snelheidsacties worden voortgezet in bebouwde kom Veel Polen verwacht op auto-tnruflshow Ludikhuize luistert nog naar de scanne provincie Schap wil inkomsten verhogen Prijsvraag Slavenkas VRIJDAG 12 APRIL 1991 WISSENKERKE - Door gebrui kers van Veerse-Meervoorzie- ningen extra te belasten wil het Veerse Meerschap de inkom sten verhogen. Het schap komt dit najaar met een voorstel hier over. Die toezegging was woensdag tijdens een schaps vergadering van het algemeen bestuur in Wissenkcrke reden voor de gemeenten Arnemuiden en Goes om alsnog in te stem men met de concept-begroting voor 1992. Aanvankelijk von den deze gemeenten de gevraag de bijdragen te groot. Hoe het schap de inkomsten gaat vergroten en wat dat zal op leveren liet directeur A. Hoef- kens in het vage. „Daar willen we niet op vooruit lopen want er is nog veel overleg nodig om het voorstel rond te krijgen." Lid van het dagelijks bestuur en burgemeester van de gemeente Veere A. H. den Boon voegde er aan toe dat de jaarlijkse bijdra gen van de gemeenten structu reel omlaag kunnen als het plan doorgaat. De gemeente Goes vindt de ge raamde uitgaven voor voorlich ting en promotie a 25.000 gulden te hoog. Dat zou maximaal 15.000 gulden moeten zijn. Ook het overboeken van een bedrag van 23.000 gulden van de onder- houdsreserve 1992 naar de kapi- taalsdienst 1993 schiet Goes in het verkeerde keelgat. „Verla ging van geraamde uitgaven be tekent verlaging van gemeente lijke bijdragen", aldus J. T. La- port namens Goes. „Gezien de benarde financiële positie van onze gemeente zou dat goed uit komen. We moeten op de klein tjes letten." Goes zou volgens de begroting ruim een ton moeten bijdragen. De mededeling dat over deze be zwaren nog apart overleg plaats vindt was naast de toezegging over inkomstenvergroting" vol doende om Laport alsnog over de streep te trekken. Hetzelfde gold voor Arnemuiden. Die ge meente beklaagde zich er in een brief over dat de bijdrage a 67.600 gulden even hoog is als het aandeel dat Arnemuiden dit jaar levert. „Het schap gaat daarmee voorbij aan de discus sie die destijds werd gevoerd over de forse bijdrage-verho ging". aldus de brief. De gemeen te verwijst hiermee naar de stij ging van uitgaven in 1991 met 80,000 gulden. Voor het eerst sinds vier jaar gingen de kosten toen omhoog. Destijds werd toe gezegd dat een onderzoek zou plaatsvinden naar alternatieve inkomstenbronnen. SAS VAN GENT - Zeeuwsch- Vlaanderen is aan het rijtje van bestemmingen voor Polen op autojacht toegevoegd. Sinds hun visumplicht is afgeschaft, lopen de Oost-Europeanen de Nederlands-Duitse grens plat. Sommigen komen voor een kor te vakantie, anderen zijn op zoek naar seizoenswerk, maar de meesten doen Nederland aan om een tweedehands autootje op de kop te tikken. Ap den Doelder, één van de organisato ren van de auto-inruilshow dit weekeinde in evenementencen trum De Vlaanderen in Sas van Gent, verwacht tientallen Po len. De minimumprijs voor een occa sion tijdens 'Auto '91' is vastge steld op 7000 gulden, maai' vol gens Den Doelder legt een Pool dat grif op tafel, hetzij in Duitse marken of Amerikaanse dollars. IJzendijkse EHBO huldigde jubilarissen IJZENDIJKE - Tijdens de jaar vergadering van de EHBO IJ- zendijke zijn diploma's uitge reikt aan negen geslaagde cur sisten. Er werden ook verschil lende jubilarissen in het zonne tje gezet: de heer W. Martens (vijftien jaar lid) en mevrouw A. Thomaes (twintig jaar lid). De secretaris van de afdeling, de heer H. Baillie, speldde een ver bouwereerde voorzitter S. Him- schoot de versierselen op voor twintig jaar lidmaatschap, hier wist hij namelijk niets van af. Hierna speldde de voorzitter me vrouw J. Kopmels het insigne van dertig jaar lidmaatschap op. Aangezien mevrouw Kopmels voor eerdere verdiensten reeds het zilveren bondsinsigne had gekregen, kwam zij hier nu niet meer voor in aanmerking. Mejuf frouw E. de Smet, ook dertig jaar lid, kreeg wel het zilveren bonds insigne opgespeld. De EHBO IJzendijke zit weer in de lift. Het aantal leden be draagt nu vijftig. De vereniging is zeer actief. Na ruim dertien jaar is er dit seizoen weer meege daan aan de districtswedstrij den, waarbij het eerste team van IJzendijke een verdienstelijke tweede plaats behaalde, zodat in juni meegestreden gaat worden om de landelijke titel. Jaarlijks is de EHBO paraat tijdens zo'n vijftiental evenementen. De EHBO heeft nog een grote onvervulde wens en dat is een ei gen ruimte voor opslag van ma terialen. De gemeente Oostburg is gevraagd om de leegstaande ruimte van de voormalige jeugd soos Oxford ter beschikking te stellen. ZIERIKZEE - Donderdag 18 april maken de commissarissen van de Zierikzeese Slavenkas bekend welke Zierikzeese jonge re een gratis reis mag maken met het zeezeilschip De Een dracht. De prijs wordt jaarlijks verloot onder de deelnemers van de prijsvraag. De reis wordt be taald uit de Slavenkas, een fonds voor de maritieme ge schiedschrijving van Zierikzee. De winnaar van de prijs maakt een verslag van de reis. De bij eenkomst in de trouwzaal van het stadhuis in Zierikzee begint om 16.30 uur. Diefstal tv GOES - Bij een inbraak in een woning aan de Noordhoeklaan in Goes zijn woensdagavond een televisie en een videorecorder buitgemaakt, De inbrekers kwa men tussen 20.00 en 24.00 uur binnen na het forceren van een raam aan de achterzijde. Den Doelder, die garages heeft in Axel en Hulst, zegt steeds meer Polen over de vloer te krij gen. „Deze week nog heb ik ze ze ker zes gebruikte auto's ver kocht. Ze komen in groepjes van een man of vijf met een tolk erbij. En ze rijden niet weg in de goed koopste wagens." Volgens Den Doelder kunnen de Polen als ze een auto hebben ge kocht een verzekering afsluiten op de automarkt. „Ik twijfel er aan of ze dat ook doen. maar de mogelijkheid is er in ieder ge val." Postcommandant P. de Groene van de Rijkspolitie in Sas van Gent zegt 'geen infor matie' te hebben over een te ver wachten toeloop van Polen op de automarkt in Sas van Gent. „Het is ook lastig controleren omdat ze natuurlijk meteen de grens met België overschieten. Maar we houden het wel in de ga ten." Boswachter/beheerder Vader voor het nieuwe kamphuis [foto Oscar van Beest VEERE - De tafels moeten nog geleverd worden en de schoon maakster is nog druk bezig een natte doek over de toiletten te halen, maar kamphuis Het Veerse Gat is vandaag (vrijdag) zo goed als klaar om de eerste gasten te ontvangen. In bijna zeven maanden is in het Veerse Bos een splinternieuwe groepsaccom- modatie van Staatsbosbeheer uit de grond gestampt ter ver vanging van de oude kampeerboerderij die bouwkundige ge breken vertoonde. Het nieuwe kamphuis is bewust wat kleiner van opzet, omdat de gemiddelde groepsgrootte afnam. Het Veerse Gat is door de aanleg van centrale verwarming voortaan het hele jaar rond te huur. In het oude kamphuis was plaats voor maximaal 55 personen, verdeeld over twee grote slaapvertrekken. In de keuken stond 'ergens in een hoek' een zespits gasstel. Een fatsoenlijke entree en een 'natte hoek' ontbraken. Door de nieuwbouw is een van alle gemakken voorziene groepsaccommodatie ontstaan met twee slaapzalen van elk twintig bedden, een slaapzaaltje voor de lei ding en een ziekenboeg. De nieuwe keuken kan alle kritiek doorstaan. „Je kunt er behoor lijk kokkerellen", vertelt boswachter/beheerder A. J. Vader. „Vroeger was de indeling onpraktisch. De keuken is nu iets gro ter geworden." Vroeger moesten de gebruikers eigen bestek en borden meenemen. Dat is nu overbodig. Groepen Het kamphuis wordt bij voorkeur verhuurd aan groepen of ver enigingen die interesse tonen voor de natuur. Scholen die in Vee- re hun werkweek doorbrengen zijn ook welkom. „Een groep die hier komt voor de lol, is bij ons aan het verkeerde adres", zegt Vader. De eerste gasten zijn leden van de Koninklijke Nederland se Natuurhistorische Vereniging die in Het Veerse Gat een ken- nismakingswerkweekend hebben. Jaarlijks worden in het kamphuis tussen de 4500 en 5000 over nachtingen geboekt. Tot september is het gebouw al volgeboekt. „We verwachten", aldus Vader, „nu een uitbreiding van het aan tal overnachtingen, omdat het seizoen verlengd kan worden. Je kunt ook puur commercieel bezig zijn, maar je kunt ook naar gerichte groepen kijken. Wij kijken niet naar aantallen." Gericht Verkeers Toezicht MIDDELBURG - De mentali teit van automobilisten moet om. Ze rijden met te hoge snel heid, houden onvoldoende af stand, verlenen geen voorrang als dat moet en halen gevaar lijk of onjuist in. Vooral op de route tussen Middelburg en Bruinisse, over de storm vloedkering, is het prijs. On gevalsdiagrammen tonen aan dat dat de gevaarlijkste weg van Zeeland is. Vooral de ver schillende soorten weggebrui kers, (tractoren, zakelijk ver keer, vrachtverkeer en toeris ten) maken dat de weggebrui ker hier extra alert moet zijn. Een middagje in een surveil lanceauto, met wachtmeester eerste klas D. Hage van de af deling verkeer van de rijkspoli tie aan het stuur, leert dat aan die alertheid nog veel verbe terd kan worden. Hij kan hele reeksen plaatsen en situaties langs de route opsommen die voor gevaar zorgen. Maar het grootste gevaar blijft de auto mobilist zelf. En de ongevals- cijfers bewijzen dat automobi listen de situatie helemaal niet onder controle hebben, zoals ze zelf steeds beweren als ze worden aangehouden. Foto Op de stormvloedkering hangt een bestuurder met zijn hoofd uit het raam van een auto met een Nederlands nummerbord. Hij knipt een foto en de auto maakt een slingerende bewe ging. Aanleiding voor ver- keerssurveillant Hage om de auto naar een parkeerplaatsje te sommeren. De man begrijpt het eerst niet en wil de politieauto al weer in halen. Het blijkt een Ameri kaanse toerist, een politieman beweert hij. Hij maakte de foto en zijn vrouw die naast hem zat hield het stuur vast. Hage maakte hem duidelijk dat dat- niet mag en dat zoiets tot de grootste ongelukken kan lei den. De Amerikaan knikt be rouwvol en kan na een waar schuwing zijn weg vervolgen. Even tevoren was al een snelle BMW aangehouden op aanwij zing van wachtmeester eerste klas A. de Hamer die op een on opvallende motor eveneens tussen Middelburg en Bruinis se rijdt. De wagen kwam te hard de stormvloedkering af rijden. De snelheid kon niet worden gemeten, dus het blijft bij een waarschuwing. De Hamer ontdekt bij Bruinis se een automobilist die een blikje bier achter het stuur zit te drinken. Aanhouden en een blaastest is het gevolg. Het al- ««sas® u i Automobilisten weten best hoe hard ze mogen, maar realiseren zich de gevaren niet. Wie niet horen wil moet dan maar voelen foto Lex de Meester coholpromillage blijkt aan de lage kant en de man mag door rijden. Even later een zoge naamde bumperklever, ie mand die te dicht op de auto voor hem rijdt. De bestuurder is één en al onverschilligheid als hij wordt aangehouden en maakt zich slechts druk over een auto die voor hem reed en zich aan hetzelfde schuldig maakte. Hage maakt hem dui delijk dat één seconde reactie tijd gevoegd bij de remweg, die de auto nodig heeft, fatale ge volgen kan hebben, maar het verhaal maakt niet veel in druk. Een bekeuring volgt. Boete Vroeger waarschuwden de mensen van de verkeersafde- ling veel meer, maar tegen woordig wordt sneller naar het bonboekje gegrepen. Aan de 'softe' benadering is een eind gemaakt. Iedere automobilist die wordt aangehouden krijgt een duidelijk verhaal te horen over de overtreding die hij of zij pleegde. Maar er wordt ook sneller een bekeuring geschre ven. De ervaring heeft geleerd dat de berisping toch het dui delijkst aankomt als de menen in de portemonnee worden ge troffen. Zelfs al wordt er op schepperig geantwoord dat 'de zaak wel betaalt'. Als bekeuringen zich opstape len kan dat uiteindelijk leiden tot intrekken van het rijbewijs. En in tegenstelling tot vroeger blijven niet-betaalde bonnen in de computer zitten, zodat niet betalen een uiterst riskan te zaak wordt. Want elk rijbe wijs dat de agenten in handen krijgen, wordt sinds enkele ja ren over de mobilofoon in de computer gecontroleerd. Als blijkt dat er nog rekeningen met justitie te vereffenen zijn en een bepaald maximum wordt overschreden dan rest het slachtoffer celstraf tot de boetes zijn betaald, En dat geldt ook voor parkeerbonnen. Wachtmeester eerste klas J. Bakker: „Vroeger of latei- wordt je toch gepakt." Hage en Bakker zijn bij de ver- keersgroep coördinatoren van de actie Gericht Verkeers Toe zicht. Dat is een samenwerking van rijks- en gemeentepolitie diensten, rijks- en provinciale waterstaat, het regionaal or gaan verkeersveiligheid Zee land (ROVZ), Veilig Verkeer Nederland en het openbaar mi nisterie. Zij wisselen vooral in formatie en indien mogelijk mensen uit, in een poging het verkeersgedrag van de auto mobilisten te verbeteren. De leiding van de verkeersaf- deling van de rijkspolitie, T. Poortvliet en A. Vreeke, zijn zeer te spreken over die samen werking. Dat had eigenlijk al veel eerder moeten gebeuren, valt uit hun woorden af te lei den, De verschillende rijks diensten beschikken over heel wat kennis en mogelijkheden en blijken goed samen te kun nen werken. Ook de rechter werkt mee. De overtreders moeten sneller voorkomen en worden allemaal tegelijk opge roepen. Het doel van de actie Gericht Verkeers Toezicht is officieel: 'door gerichte acties en contrö- les door politie en wegbeheer- ders te komen tot gedragsbeïn vloeding van de weggebruikers waardoor een beheerster en aangepaster weggedrag ont staat zodat de verkeersveilig heid wordt verhoogd'. De deel nemers hebben de ervaring dat deze projectgerichte benade ring helpt. En dat motiveert weer. Vandaar dat de verkeers- groep al besloten heeft door te gaan tot kort voor de Pinkste ren. Dat wil zeggen extra toe zicht op de route tussen Mid delburg en Bruinisse. En dat is wel nodig ook. De po litie zegt zelf onder de indruk te zijn van het grote aantal over tredingen dat wordt geconsta teerd. De mensen onderken nen het gevaar niet. Alleen be keuren helpt niet: het rijge drag moet worden veranderd. Bekeuren oké, maai' het ver haal erbij is belangrijk. René Schrier Jo Ludikhuize {foto Rtiben Oreel) Afscheid brandweerman VLISSINGEN - De scanner Iaat zo nu en dan knetterend van zich horen. Jo Ludikhuize praat gewoon door: „Ja, je hoort het en je hoort het niet... Je luistert altijd." De brandweerman luis tert ook nu nog, in zijn eigen woonkamer, naar het mobilo foonverkeer van politie, brand weer en ambulance. Per 1 mei houdt hij - gedwongen - op met zijn werk in de alarmcentrale aan de Vlissingse Van Dishoeck- straat. 'Functioneel leeftijd sontslag' zoals dat heet. Ludik huize kan het best begrijpen. De reactiesnelheid wordt wat min der, met 55 heb je het gehad, zegt hij. Maar het kost hem zichtbaar moeite om zo ratio neel te zijn. Vëertig jaar draagt Ludikhuize al het uniform. Begonnen als vrijwilliger bij de brandweer van Oostkapelle. Na tien jaar, in 1960, naar de Vlissingse brand weer. In 1979 ging Ludikhuize het zenuwcentrum, de telefoon centrale, bemannen. Boekje „Zo snel mogelijk hulp bij de mensen krijgen, dat is altijd mijn streven geweest." Om dat te realiseren bracht hij in de loop der jaren heel Zeeland in kaart. „Toen ik in Vlissingen begon lag er zo'n kaart in de wagen... in vier stukken en dan moest je wat passen en meten om Vlissingen te zien." Het wilde ook wel eens gebeuren dat verkeer dat was ingehaald door een brandweerauto met loeiende sirenes diezelfde auto aan het begin van een dorp stil zag staan...om de weg te vragen. „Dat kon zo niet langer," vond Ludikhuize. Hij ging aan de slag en produceerde een uiterst handzaam boekje. Alle straten én alle brandkranen zijn in een oogwenk te vinden. Telefoontjes via 06-11 en de oude alarmnummers komen binnen in de alarmcentrale. De man of vrouw die de melding in ont vangst neemt heeft een cruciale taak. Hij beslist wat er wordt in gezet, welke korpsen moeten ko men opdraven, waar de ambu lance heen moet. Bovendien ver zorgt hij, bij niet al te grote klus sen, de verbindingen tussen de verschillende hulpverleners. Als het te erg wordt, gaat er een ver bindingswagen op af. „Je moet iedere melding serf, nemen," vindt Ludikhuize kan om leven en dood gaans wanneer de ernst van eei niet meteen duidelijk is. lende grappen zijn gelui zeldzaam. Sommige ernstig gevallen die hij in zijn actie» riode meemaakte zal hij meer vergeten. Maar er pa.,, den ook veel leuke voorvalla Oefeningen Brandweeroefeningen brach Ludikhuize overal in Samen met de lokale conus dant werden soms de spektakels in scène gez Ie jaren geleden in recreatief De Roompot bijvoorbeeld: driehonderd mensen wa daarbij betrokken. Een gi succes, memoreert de schetè de spuitgast weemoedig, die activiteiten, die hij veelal zijn vrije tijd organiseerde,li Ludikhuize in de toekomst len. „Anders zeggen ze 'daar' je die ouwe vent weer, dietó er geen genoeg van'. Net Hei?' Davids, tien keer afscheid men en telkens weer terug' men." Volleybal marechaussee MIDDELBURG - Dondert: werd het achtste seniorenvoü: baltoernooi van de marecta see gespeeld in de Middelt* sporthal De Kruitmolen, ganiseerd door het district! ninklijke Marechaussee land. Er deden achttien ter mee. De prijzen werden ui? reikt door eerste luitenant L Kosten, commandant staf c trict Zeeland. Uitslagen verliezersronde: 1 meente Middelburg, 2 Gemeentü li tie Terneuzen, 3 PTT Zuid-We;:! derland, 4 Elektriciteits Produit maatschappij Zuid-Nederland, Douane Vlissingen, 6 KAMA l land, 7 KAMA Noord-Brabant,81 VOS, 9 Provincie Zeeland, meente Terneuzen. Uitslagen winnaarsronde: 1 Dij: Terneuzen, 2 Marechausseete Breda, 3 OCMA Middelburg, 4 ft Heijligerskazerne Bergen op Zoet Vliegbasis Gilze-Rijen, 6 DeltaK: bedrijven, 7 Gemeentepolitie M delburg, 8 Gemeentepolitie Vlls gen. Door de Unie Sport in Mid: burg werd een sportiviteitsprijs. gereikt aan het team van DAVOS 50 uiterste limiet' GOES - Meestal gloeien de rem lichten van de automobilisten op als ze een bordje voorbijrij den met daarop de tekst 'U rijdt 120 km', terwijl de maximum snelheid op die weg 80 kilome ter per uur is. De reacties van de bestuurders verschillen nogal. Sommigen, meestal mensen die zich netjes aan de maximum snelheid houden, steken goed keurend hun duim omhoog. Maar het gebeurt ook dat auto mobilisten omdraaien en schijnheilig vragen of ze nog eens langs de snelheidsmeter mogen rijden omdat ze vermoe den dat hun kilometerteller ka pot is. René Meester coördineert sinds 25 febrüari voor het regionaal or gaan verkeersveiligheid Zee land (ROVZ) de snelheidscam pagne 'Ken je limiet 80 kilome ter'. Zijn ervaring tot nu toe is dat er veel te hard gereden wordt. Veel in de zin van grote aantallen automobilisten die de maximumgrens overschrijden, maar ook veel in de mate van overschrijding. Het ROVZ sluit vandaag (vrij dag) in Terneuzen de 80 kilome ter-actie af en gaat zich meer richten op de bebouwde kom men, onder het motto '50 uiter ste limiet'. Deze week werd met snelheidscontroles, in onder meer Zierikzee, daar al een voor proeve op genomen. Dat wil zeggen dat medewerkers van de ROVZ met een zoge naamd radarpistool in de be bouwde kommen te vinden zijn. Ze meten de snelheid van passe rende auto's en geven die weer op een bord. De afgelopen weken gebeurde hetzelfde op 80-kilo- meter wegen met behulp van kantonniers van Provinciale Waterstaat. Bekeuringen delen ze niet uit, maar in sommige ge vallen wordt wel het kenttè van de snelheidsovertreders? noteerd. De betrokken auto® bilisten kunnen dan een bfcS thuiskrijgen met daarop de® dedeling dat ze te hard redens het verzoek of ze zich inde» komst wat meer aan de n® mum snelheid willen houden Belangstelling Bij de Zeeuwse gemeenten ft staat veel belangstelling om! te spelen op de acties vanif ROVZ. Ze hangen bordenj met het motto van de 50-kil® ter actie. Bijna alle Zeeuw meenten doen daaraan Verder verschijnen medftt kers van Veilig Verkeer N® land op manifestaties zoals- Goese Expo en Bruniversaibi Bruinisse. Los van de actW ten van het ROVZ, Provin® Waterstaat en de gemee# houdt ook de rijkspolitie acties. Bij deze snelheidsin® gen worden wel bekeuringen1-' gedeeld. René Meester is er na ruuntj maand snelheid meten vanore tuigd dat de acties zin heb» ook al halen veel overtreden!' schouders op als ze de result# van de snelheidmeting )ai$ weg zien. „Mensen nioen voortdurend in de gate dat hun snelheid geco wordt. En wat dat schouder halen betreft: na de meting'; een kantonnier of vaneen va- mensen van de ROVZ kan- best een politieman staan' dan gaan ze alsnog p de b- Zulke acties hebben eclite'f; zin als ze steeds herhaald^ den. Trouwens, onderzon hebben uitgewezen dat als®: middelde snelheid op 80-kn® ter wegen met 2 kilometer uur daalt, het aantal letsels- vallen met 15 procent daan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 16