toeristen Bodemschaaf is mogelijk oplossing mosselkwekers Auto bij meeste favoriet Zeven miljoen voor zoet water Wijsmuller moet gat dichten in olielekkend schip Bezwaar Tholen tegen stiltegebied C. J. van Liere burgemeester van Putte (NB) Starfighter voor trainingscentrum zeeuwse almanak lechts zes procent komt met openbaar vervoer naar Zeeland Dinsdag: arriveerde een afgeschreven Starfighter, bestemd voor het trainingscentrum voor brandweerlieden, in Vlissi'ngen (foto Ruben Orgel) VLISSINGEN - Brandweerkorpsen die les willen krijgen in 'vliegtuigbrandbestrijding' kunnen binnenkort terecht op het trainingscentrum van de Vlïssingse brandweer. Dinsdag arri veerde een afgeschreven Starfighter Lockheed F-104. Het vlieg tuig is door de luchtmacht in bruikleen afgestaan. De Starfigh ter wordt gestationeerd op een nagebouwd vliegveldje. Vrijdag krijgt het trainingscentrum een gedeukte gaswagon, die vorig jaar op het industrieterrein Vlissingen-Oost bij een botsing met een locomotief werd vernield. Hét Vlissingse korps heeft nog één wens: een binnenvaartschip of een viskotter. Het trainingscentrum van de Vlissingse brandweer is door de ja ren heen aanzienlijk uitgebreid. Op het terrein zijn persluehtba- nen gebouwd, worden treinongevallen en verkeersongelukken in scène gezet en bestaat verder de mogelijkheid om diverse soor ten aardgasbranden te blussen. De nieuwste aanwinst zal niet in brand worden gestoken, aldus plaatsvervangend commandant D. G. Murre. „Dat zou zonde zijn." Rondom het vliegveldje, dat veertig meter lang en twintig meter breed is, komen bakken met hogedrukgasleidingen en sproeiers, zodat op elk gewenst moment een vliegtuigbrand kan worden geënsceneerd. Op de staart en de vleugels van het toestel komen eveneens gassproeiers die voor het gewenste effect zor gen. Een grote luidspreker bootst het lawaai van een opstijgend jachttoestel na. VLISSINGEN - Het bergingsbe drijf Wijsmuller heeft opdracht gekregen de scheur in de Pana mese bulkcarrier Clipper Confi dence te dichten. Dat heeft een woordvoerder van het bedrijf dinsdag meegedeeld. De Clipper Confidence is waar schijnlijk de veroorzaker van de olievlek die zich vorige week voor de kust van Walcheren be vond. Het 122 meter lange vrachtschip was met een lading zinkconcen- traat in poedervorm onderweg naar Antwerpen, toen het op de rede van Oostende in aanvaring kwam met een Noorse gastan ker. Uit een zeven meter lange scheur op zeventig centimeter boven de waterlijn ontsnapte olie, terwijl een laadruim vol wa ter liep. De Clipper Confidence ligt voor anker op de rede van Oostende en mag die plaats niet verlaten voordat de scheur gedicht is. Wijsmuller is in afwachting van rustig weer om de scheepsbepla- ting ter plaatse provisorisch te herstellen. Daarbij zal door het plaatsen van ballast het schip een geringe slagzij worden gege ven om verdere olielekkage on mogelijk te maken. Volgens het reparatieplan van Wijsmuller zal de Clipper Confidence met die slagzij naar Antwerpen wor den gesleept voor het lossen van de lading en definitief herstel. Overigens is het resultaat van de oliemonsters die Rijkswater staat heeft genomen nog niet be kend. Rijkswaterstaat wil het schip slechts onder bepaalde voor waarden toelaten op de Wester- schelde. Allereerst moet een on afhankelijk onderzoek aantonen dat de stabiliteit van de Clipper Confidence voldoende is. Daar naast moet de rederij zwart op wit aantonen dat het vracht schip geaccepteerd wordt op de plaats van bestemming. Ten slotte eist Rijkswaterstaat een borgsom van twintig miljoen gulden en een aantal maatrege len om een veilige vaart te ga randeren. Projecten Tholen en Flipland GOES - Landbouwminister Bukman heeft zeven miljoen gulden beschikbaar gesteld voor de uitvoering van zoetwa terprojecten ten behoeve van de landbouw op Tholen en Sint- Philipsland. De helft van dat geld komt uit de pot van 450 miljoen bestemd voor de her structurering van de akker bouw. De overige vijftig pro cent komen ten laste van het budget voor de landinrichting. De Zuidelijke Landbouw Maat schappij heeft vrij koeltjes ge reageerd op de toezegging van Bukman. De ZLM is weliswaar blij dat het bedrag beschikbaar komt, maar, aldus woordvoer der mr J. Oggel, 'het is een sigaar uit eigen doos'. Volgens Oggel wordt op een on eigenlijke manier gebruik ge maakt van de gelden die be doeld zijn voor de herstructure ring van de akkerbouw. Het zoetwaterproject op Tholen en Sint-Philipsland zou eigenlijk volledig gefinancierd moeten worden uit de normale fondsen voor de landinrichting. Nu het project voor een deel via de her structureringspot wordt bekos tigd, blijft er steeds minder over voor een wezenlijke herstructu rering van de akkerbouw. Om de noodlijdende akkerbouw uit het slop te halen, hebben di verse herstructureringscommis sies plannen ingediend bij mi nister Bukman. In vrijwel alle plannen wordt benadrukt dat het belangrijk is meer gewassen te verbouwen, naast de gebrui kelijke granen, aardappelen en bieten. Om het bouwplan te kunnen verbreden is echter kwa litatief goed water nodig voor beregening. In veel akkerbouwgebieden is dat water niet beschikbaar. Om die reden trekt Bukman 16 mil joen uit voor zoetwaterprojecten in Noord-Groningen. de Noord- Oost-Polder, Westbrabant, Zuid-Holland en Zeeland. Zee land strijkt bijna de helft van dat geld op. Al eerder had de minis ter 9,6 miljoen toegezegd voor het zoetwaterproject in Zuid-Be veland. De totale investeringen van al deze projecten bedragen 64 miljoen gulden. De overheid neemt 40 procent (26 miljoen gulden) voor haai' rekening. SINT MAARTENSDIJK - Aan wijzing van een stiltegebied in de gemeente Tholen kan ont wikkeling van De Tuttelhoek in het gedrang brengen. En toe gangswegen tot Gorishoek waarin veel geld is gestoken, dreigen hun functie te verlie zen. Het stiltegebied is verder te groot van omvang. Deze kritiek zal de gemeente Tholen in een bezwaarschrift kenbaar maken aan de provin cie. Een stiltegebied is gepland aan het oevergebied van de Oos- terschelde tussen Tuttelhoek en het voormalig stoomgemaal. Koningsweg en Brijhoekseweg begrenzen het aan de noordzij de. De vuilnisstortplaats Tuttel hoek die binnenkort vol is, ligt net buiten het stiltegebied. Het huidige gebruik wordt geaccep teerd. Maar de gemeente Tholen vraagt zich af of nieuwe en ver vangende ontwikkelingen qpk een kans krijgen. De vrees is dat de ligging aan de rand van een stiltegebied problemen ople vert. Zo bestaan er plannen voor een afval-overlaaddepot en voor aanleg van recreatieve voorzie ningen. Dergelijke ideeën zou den bespreekbaar moeten blij ven. Belangrijke toeristische toe gangswegen richting Gorishoek zoals Koningsweg en Brijhoek seweg mogen hun waarde niet verliezen. De gemeente wijst er op dat kort geleden veel over heidsgeld is gestoken in verbre ding van deze wegen. V erkeerscontrole HULST - Bij verkeerscontroles door de rijkspolitie in de ge meenten Hulst, Axel en Honte- nisse kregen dinsdag 15 verkeer- deelnemers een proces-verbaal voor diverse mankementen aan hun voertuig. I I I I I I I I I I I I I 11 I I I I I I I I I IT- Véronïque van vijf is een echt door denkertje. Op school leert ze veel nieuwe woorden en ook omgangs vormen ivorden haar bijge bracht. Zo weet ze al stride lange tijd dat een jongetje een hij is, een meisje een zij en dat een volioassene ivordt aange sproken met u. Onlangs zvilde ze thuis haar kennis nog wat vergróten. Tijdens de maaltijd vroeg ze haar ouders: „Waar zit mijn hij?" Haar ouders begonnen niet-begrijpend wal te la chen, waarop ze veront waardigd naar haar heup ioees:„Dit is mijn zij, dus ivaar zit dan mijn hij? PZC zeeland i WOENSDAG 27 MAART 1991 Marinus van Stee (staand) en medewerker Ronald van der Wal bij de bodemschaaf, waarmee verzande mosselpercelen nieuw leven kan worden ingeblazen: „Een hogere produktie door het egaliseren van de percelen" foto Frigro Fotopers) Verzande percelen kunnen worden opgeknapt HARLINGEN - Een oplossing voor de fel omstreden verhuizing van mosselkwekers naar het Oostelijk Wad ligt misschien in Harlingen. Marinus van Stee, een geboren Yersekenaar, heeft een bodemschaaf ont wikkeld, waarmee de verzande percelen in de westelijke Waddenzee op een milieu vriendelijke manier zijn op te knappen. Harlinger en Bruse mosselkwekers hopen dat Rijkswaterstaat binnenkort toestem ming geeft voor een proef met de onderwa- terschaaf. Van Stee is directeur van het gelijknamige offshore- en sleepbedrijf, dat veel werkt in ondiepe wateren. „Het is een specialiteit. Waar anderen moeten afhaken, komen wij in actie. Vooral als het erom gaat het land schap en milieu zo min mogelijk aan te tas ten." Als oud-mosselkweker kent hij precies de problemen van mosselvissers op het Weste lijke Wad. De Harlinger kweker Jumelet, wiens goede consumptiepercelen door storm en stroming waren verzand, klopte dan ook aan bij Van Stee. „Hij wilde graag een ander perceel, maar dat ging niet door. Evenmin kreeg hij toestem ming er een zandzuiger op te zetten. Die tast de bodemstructuur teveel aan. Jumelet zocht vervolgens een alternatief en kwam bij mij terecht, net nadat we voor Rijkswatex-- staat een eerste en succesvol experiment met de onderwaterschaaf hadden gedaan. Het is nu wachten op een vergunning om daadwerkelijk een blok percelen in het Franse Gat onder handen te nemen. Ik ben bereid die proef tegen kostprijs uit te voeren. Zie het als een demonstratie." De schaaf is aan het brein van de Zeeuw ont sproten toen hij werd gevraagd voor een pro ject in de Duitse Waddenzee. Bij Cuxhafen staat middenin een natuurgebied een plat form voor olieproduktie van Texaco. De Duitse overheid heeft de aanleg van een pij plijn in het Nationaal Park verboden. Daar om moet de gewonnen olie elke dag met een ponton worden vervoerd. Het winningsplat form ligt echter op een zandbank. Om daar te geraken was het nodig de vaargeul uit te diepen. „Dat werd natuurlijk heel kritisch bekeken door natuurorganisaties. Het geultje mocht in elk geval niet worden gebaggerd en de bo demstructuur moest intact blijven. De olie maatschappij heeft daarop verschillende aannemers aangeschreven om het uitdiepen en op peil houden zo milieubewust mogelijk uit te voeren. Zo zijn we op de schaaf geko men. Daarmee kunnen we de bodem nauw keurig afschaven en egaliseren, zonder dat het bodemleven wordt verstoord." Messen Het ruim drie meter brede apparaat, dat in een loods bij zijn bedrijf ligt', wordt onder aan een schip bevestigd. Messen ploegen de bodem op elke gewenste diepte om, terwijl door een pijp lucht en water in de grond wordt geblazen. „De fijne deeltjes gaan zweven, drijven weg en slaan verderop neer. In feite wordt de rommel precies op dezelfde wijze wegge werkt als het er terechtkomt. Je krijgt een vastere bodem, waarbij het injecteren van lucht ervoor zorgt dat de bodemdieren vol doende zuurstof krijgen. In feite doen'lucht en water het werk, de schaaf egaliseert de bodem, zodat er geen gaten ontstaan." De ervaring in Duitsland leert dat zijn on derwaterschaaf ook voor mosselpercelen zeer geschikt is. Een vastere bodem redu ceert de kans dat stormen de schelpdieren „Mosselen hechten zich aan elkaar en laten zich 's winters uit bescherming tegen vorst en storm in een slikbed zakken. Bij een te weke bodem is het niet denkbeeldig dat stormen deze mosseldeken oprollen. In dat geval ben je je mosselen meestal kwijt. Een egalere basis geeft de mosselen meer grip. Bovendien wordt je perceel produktiever, omdat je meer bezaaibare meters krijgt." Problemen Aan het schaven kleven enkele problemen, zoals geld en tijd. Het kost zeven dagen om een normaal perceel (twee- bij vijfhonderd meter) te herstellen. Daarbij is het noodza kelijk dat kwekers de handen inéén slaan, omdat het systeem pas werkt als één blok percelen wordt geëgaliseerd. „Maar daar vinden ze zelf wel wat op. Met de schaaf kunnen we in elk geval de percelèn op een natuurlijke manier stabieler maken." Van Stee sluit niet uit dat de schaafmethode de wens om percelen te verkrijgen in het rus tiger en oostelijk van de Waddenzee overbo dig maakt. Zeer tegen de zin van garnalen- vissers en natuurbeschermers lobbyen de Zeeuwen hier al jaren voor. Frank Balkenende fLISSINGEN - Voor negen van je tien toeristen is de auto het vervoermiddel jm naar Zeeland te komen. Slechts 6 procent kiest voor het i denbaar vervoer en een enke- ejl jiig komt met de fiets of de mo- jr. De toeristen die op de heen- (n terugreis het openbaar ver loer gebruiken, verplaatsen jpch in Zeeland aanmerkelijk jegelmatiger per fiets dan dege- (en die met de auto zijn geko- I jien. Toch geeft een derde van je autorijders er de voorkeur }an zich tijdens zijn vakantie per fiets of lopend te verplaat sen. lm jen en ander blijkt een onder- ioek dat het advies- en onder- ioeksbureau Beke heeft inge- w sield naar toerisme, recreatie en mobiliteit in Zeeland. Een deel ran de aanbevelingen dit onder- soek heeft opgeleverd, is al ver- serkt in de plannen voor de re- jreatiebus die in juli en augus- lus in de Zeeuwse kustgebieden j'aat rijden. De onderzoekers hebben vorig gizoen 800 toeristen onder- naagd. Ook hebben ze de resul bekeken van de experi menten met de Zeeuwse Stran- t«L' dexpres, de Badlijn in ijjeeuwsch-"Vlaanderen en de Zo- oierexpres Domburg-Oostka- pelle. En tenslotte hebben enke- i ia I Eieren oervogel jj Den Hoekzak van dak gestolen OOSTBURG - De oervogel die op het dak van Den Hoekzak in Oostburg zit in verband met de kunstmanifestatie Breeduit, is lijn eieren kwijt. De drie van papi^r-maché ge maakte eieren werden in de nacht van maandag op dinsdag gestolen. De eieren waren zo'n ;dertig centimeter groot. De Bruse wethouder C. J. van Liere in zijn woonkamer: be stuurder in hart en nieren (foto Pieter Honhoff) ie Knelpunten extra aandacht gekregen: de Veersedam en de toeristische druk op de binnen staden van Middelburg en Zie- rikzee. In het geval van deze drie knel punten speelt de auto een over heersende rol. Driekwart van de toeristen die Middelburg en Zie- rikzee bezoeken, komt met de auto. De surfstek Veersedam be reikt 93 procent van de toeristen met de auto. Vanwege het ka rakter van de dam en de ligging komen slechts weinigen op de fiets óf lopend (6 procent). De binnensteden zijn beter bereik baar voor deze vormen van ver voer: 16 procent van de toeristen gebruikt fiets of benenwagen. Het (betaald) parkeren geldt als belangrijkste knelpunt voor een toeristisch bezoek aan de bin nenstad van Middelburg en Zie- rikzee. Op de Veersedam worden het verkeer (de snelheid van het doorgaande verkeer, de veilig heid en de oversteekmogelijkhe- den) en het ontbreken van sani taire voorzieningen als grootste nadelen ervaren. Doelgroep De onderzoekers vinden het op vallend dat zowel naar Zierikzee en Middelburg als naar de surflo- catie Veersedam een grote groep toeristen van binnen een straal van 10 km toch met de auto komt. Zij vormen een doelgroep die kan worden gestimuleerd de fiets te bestijgen of te komen wandelen. In het kader van het onderzoek 'is vastgesteld dat de gemiddelde vakantieganger slecht op de hoogte is van de mogelijkheden die het openbaar vervoer biedt. De kwaliteit van het openbaar vervoer wordt meestal somber der ingeschat dan ze in werke lijkheid is. Naar de mening van de onderzoekers is met de Stram dexpres, de Badlijn en de Zome- rexpres vorig jaar een eerste, be scheiden aanvang gemaakt met (Slot zie pagina 15 kolom 1) Voorzitter Zevibel BRUINISSE - Voor hemzelf, maar meer nog voor Brui- nisse en de Zeeuwse visse rij wereld kwam het nieuws als een complete verras sing: C. J. van Liere (43), wethouder van Bruinisse, voorzitter van de vereni ging voor Zeeuwse visserij- belangen Zevibel en be stuurslid van 23 andere or ganisaties, wordt burge meester van het Noordbra bantse Putte. Er is gebak in huize 'Ier is 't' en de telefoon rinkelt onop houdelijk. Een vergulde Van Liere neemt in zijn bungalow de felicitaties dankbaar in ontvangst. Ja, om half tien hoorde hij het goede nieuws van de Noordbrabantse commissaris van de konin gin Houben. En natuurlijk, het zal wel even wennen zijn daar in de Brabantse bossen. „Maar het was een bewuste keus." En voor de kring van burge meesters een nieuwigheid bovendien. Putte krijgt er geen burgemeestersvrouw bij. Van Liere: „Er zijn niet zoveel burgemeesters die als alleenstaande beginnen. Wel die het tijdens de rit worden, maar dit is een noviteit. Een Bruse jongen, anders kan BruiniSse hem nog niet zien. Geboren en getogen in het vissersdorp. HBS-A ge daan aan het Professor Zee man Lyceum in Zierikzee. Daarna jaren werkzaam bij een mosselkweekbedrijf. In 1982 verruilde hij de zee voor de politiek. Van Liere werd raadslid in Bruinisse. Voor een plaatselijke groepering, Algemeen Belang, de partij waarop de liberalen in Brui nisse hun stem uitbrengen. Politieke belangstelling zat er bij' Kees al vroeg in: „Ik kan me nog herinneren, dat Hans Simons uit Renesse (nu staatssecretaris) en ik wijlen de heer Vondeling in Zierikzee onder politiek vuur namen." De kamera den zijn beiden de politiek ingegaan, al is Van Liere van de WD. Impuls De smaak van het burge meesterschap kreeg Van Liere vorig jaar goed te pak ken. Vijf maanden fungeerde hij, sinds 1986 wethouder, als waarnemend burgemeester van Bruinisse. „Ik ben ie mand met watje noemt, con tactuele eigenschappen. De binding met de bevolking, dat sprak me erg aan. Daar voor had ik nooit ambitie voor het ambt. Die periode heeft me een belangrijke im puls gegeven om te sollicite ren." Zijn oog viel op de vacature in Putte, een gemeente met Slot zie pag 15 kolom 7)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 9