De hele wereld rond met hutsloffen en ijspickel Toeristen wachten op betere tijden PZC toerisme Trekken met volle bepakking Epidemische vliegangst in Europa VRIJDAG 15 FEBRUARI 1991 26 Onder buitensport kun je na tuurlijk heel veel verstaan. Dat loopt van het maken van wan deldagtochten van enkele kilome ters vanuit huis of auto of hotel/ pension via de kampeertrektocht en de lange-afstandswandeltocht tot stevig bergwandelen en berg beklimmen (en alle mogelijke com binaties). Het ziet ernaar uit dat met name de trektocht met kampeerspullen de komende jaren sterk in omvang zal toenemen. Onder zo'n trek tocht wordt verstaan: verplaatsen naar de landstreek waar je je vakantie gaat doorbrengen per openbaar vervoer, eventueel ge bruik van openbaar vervoer onder weg, maar verder te voet van kam peerplaats naar kampeerplaats. Aan de organisatie van een derge lijke tocht gaat het een ander voor af. Ten eerste de aanschaf van de bijbehorende materialen. In de meeste buitensportzaken krijg je goed advies, daar zijn de verkopers vaak zelf doorgewinterde 'trek kers'. Hou er rekening mee dat een goed voorbereide tocht voor men sen die helemaal vanaf 'nul' begin nen een kostbare aangelegenheid is: voor vier cersonen (een gezin, dus) moet je al gauw rekenen op een bedrag van tussen de zesdui zend en achtduizend gulden. Veel mensen kiezen, met name voor een eerste tocht, voor een reis in een gezelschap. Met name wan neer het de bedoeling is meteen maar het hooggebergte in te gaan is dat op zich geen slecht idee: op de eerste tochten, zeker als ze zwaar zijn en ingewikkeld, is een ervaren berggids onontbeerlijk. Geïsoleerd Maar aan zo'n groepstocht zijn ook ernstige bezwaren verbonden. Je zit in een vrij geïsoleerde situatie 'opgesloten' met mensen die je niet zelf kunt uitkiezen; het betekent bijvoorbeeld soms: met een wild vreemde een of twee weken lang in een klein tentje slapen. Hoe so ciaal voelend jij zelf ook bent, dat hoeft voor de andere leden van de groep niet te gelden. Daar zijn late opstaanders bij, mensen die zich drukken van corvee (eten koken, afwassen, tenten opzetten en af breken). In het organiseren van dit soort tochten gespecialiseerde bu reaus zeggen wel dat het in de praktijk wel meevalt; menigeen beweert ook de groepen zorgvuldig samen te stellen en voorberei dingsweekends te organiseren, maar het blijft een gok. Tijdens onze trektocht van afgelo pen zomer in het westen van Wales kwamen wij in contact met een groepje Nederlandse 'commercië le' trekkers, waarvan een deel zich niet alleen onttrok aan het corvee, maar ook een deel zich ziek had ge meld omdat die mensen absoluut het tempo niet konden bijbenen, en dus van camping naar camping gingen met de bus... Op zo'n georganiseerde tocht is al les voorbereid, dat wel. Kampeer plaatsen en dergelijke zijn bespro ken, soms wordt de bagage per au to of bus vervoerd zodat je niet te veel hoeft te sjouwen. De leider van de groep kent het terrein. Het aantrekkelijkste aspect van bied is dat je, misschien voor het aangewezen. Op individuele tochten moet je al les zelf organiseren, en ben je ook verantwoordelijk voor alles dat er gebeurt. Dat kan een aangenaam gevoel geven (het kan zelfs een be langrijk doel van de tocht zijn) maar de amateur-organisator wordt door de leden van zijn eigen groepje ook verantwoordelijk ge steld voor alles dat verkeerd gaat, tot en met het weer en de camping die niet lekker uitvalt, en moet dat soms ook tot in lengte van jaren horen. Als je met je 'eigen groepje' gaat heb je een belangrijk voordeel op een commerciële groepsreis: je kunt de hele groep precies zo voor bereiden zoals je het; nodig acht. Je hebt zelf vooraf getraind, je zorgt dat je precies datgene bij je hebt dat je nodig zult hebben, en dan nog kan er van alles mis gegaan. Weer dat voorbeeld van afgelopen zomer in Wales; het was de eerste keer dat we niet vanuit een ge huurd huis dagtochten maakten, maar inderdaad met alle bagage op de rug van camping naar cam ping (resp. wilde kampeerplaats) gingen lopen. Wat er allemaal mis ging: de rug zakken waren toch 23 resp. 19 kilo zwaar geworden van alles dat we nodig dachten te hebben; een van de zonen (toen net 3 jaar) die tij dens de trainingen braaf mee gelo pen had weigerde vanaf de tweede dag pertinent te lopen en moest op de nek gedragen worden; de ge dachte dat we zonder eetgerei (ge wicht) zouden kunnen was foutief, want op een deel van de tocht wa ren geen eetgelegenheden te vin den; het pad dat we hadden uitge zocht, het kustpad van Pembro keshire, bleek veel zwaarder dan we ons voorgesteld hadden en het was de eerste week zo ontstellend heet dat van lopen helemaal niets kwam. vrijwel elke tocht in onbewoond ge- eerst van je leven, echt op jezelf bent Helmis dan zaak te improviseren, We hebben gelift naar een cam ping, daar de spullen achtergela ten, een pan gekocht om te koken, en vervolgens links en rechts van de campings dagtochten gemaakt. We liepen uiteindelijk bijna de helft van het 280 km lange kust pad, kregen daar een zeer goed beeld van en leerden veel: ten eer ste wat we terecht bij ons hadden, wat we ten onrechte bij ons had den en wat we ten onrechte niet bij ons hadden. En ten tweede dat we de komende jaren zo op vakantie willen gaan. Want wie de smaak 'te pakken heeft ziet een wereld open gaan. Het aantal plaatsen waar je heer lijk kunt lopen is zo groot dat kie zen verschrikkelijk moeilijk wordt. Ik heb een zekere voorkeur voor wandelingen hoog in de bergen. Dat heeft diverse voordelen: je ziet nog eens wat bloemen, maar voor al, het is er nooit echt warm, en warm krijg je het altijd met een rugzak van een kilo of vijftien op de rug. Noord-Afrika Wandelen kun je vrijwel overal en wanneer je je er in verdiept zul je zien dat heel Europa overdekt is met een net van goed gemarkeerde wandelpaden, en niet alleen Euro pa, maar ook Noord-Afrika en de Verenigde Staten. Zo is er voor'elk seizoen een wandelpad; in de win ter in Kabylie en het Atlasgeberg te in Noord-Afrika. in het voorjaar in Spanje, Portugal en Grieken land. in hoogzomer in Engeland, Schotland en Wales, in Noorwegen en Zweden en uiteraard in alle ge bergten van Europa, tot en met de Karpaten en de Kaukasus toe. Voor de herfst moet je weer wat zuidelijker, rond de Middellandse Zee of daaromtrent. Het aantrekkelijkste aspect van vrijwel elke wandeltocht in onbe woond gebied is dat je, misschien voor het eerst van je leven, echt op jezelf bent aangewezen. Een ver stuikte enkel is natuurlijk altijd vervelend, maar in de Alpen kan hij al gauw het einde van de trek tocht betekenen, mogelijk na een spectaculaire reddingsactie met een helikopter. In veel gebieden is de natuur verraderlijk. Een laagje oude sneeuw in de bergen is aan trekkelijk voor kinderen, maar kan letterlijk levensgevaarlijk zijn je kunt er vanaf glijden in een afgrond, of doorheen zakken. Je moet oog hebben voor het klimaat, want dat is ook anders dan 'thuis', het wisselt vaak sneller. Je moet hoe dan ook zorgen datje kleding zo veel mogelijk droog blijft, en na nat worden snel droogt. Kortom, je leert al snel dat risico's die je thuis gedachteloos neemt in eenzaam' gebied veel te groot zijn. Wat moet je bij je hebben? Neem van alle kleding maai' één reserve mee, dus ook van ondergoed. Dan stink je maar aan het einde van de tocht. Alleen van de speciale wan delsokken mag je wel twee reser ves bij je hebben. Een stevige wan delbroek met zakken voor diverse hulpmiddelen, vooral kaarten; Een katoenen overhemd of T-shirt, een goede kwaliteit wollen trui (voor als je niet loopt, 's avonds, of tijdens de pienick), een zonnehoed, een windjack, een poncho; eventu eel een regenhoes voor de rugzak. Hutsloffen Een aan je gestalte aangepaste rugzak, zakmes, kompas, water dichte lantaarn, vuurpijlen, een benzinekachel met benzinefles, voor iedere deelnemer eetgerei (plastic beker of bord, worden niet zo heet als aluminium, plus meta len lepel, mes en vork), veldfles, plastic dozen om voedsel in te ver voeren, waterzak, verbanddoos, plakband, touw, lichtgewicht bootschoenen of hutsloffen, werk handschoenen, reservevoedsel (licht en calorierijk), schoenpoets, waterdicht horloge en camera, wasknijpers, extra riemen, lege dagrugzak, reserve plastic zakken. Heel nuttig is een heuptas van flink formaat, zodat je niet steeds weer in de rugzak hoeft te gaan zoeken. Dan de duurste uitgave: tenten, slaapzakken en schoenen. Wees bij de aanschaf daarvan niet zuinig. Dus: schoenen die behoren bij het type tocht datje maakt. En de tent mag niet zwaarder zijn dan 2,5 kilo per tweepersoons-onderkomen. Eventueel een luifel voor natte da gen en een stevig grondzeil. De slaapzakken moeten licht zijn, maar ook goed warm. Dons is te omvangrijk. Een schepje waarmee je tevens ha ringen kunt inslaan, rotsharingen en een ijspickel completeren het wel zo'n beetje. Boeken en kaarten vormen een an dere categorie. Voor trektochten zijn eigenlijk alleen kaarten op schaal 1:25000 bruikbaar. Van de meeste gebieden zijn die wel be schikbaar, en ter plaatse door gaans ook te koop. Santé Brun Het lijkt erop dat steeds meer Nederlanders de luxe luiervakantie de rug toekeren en zich in de ontbering storten. De groep groeit elk jaar flink, dat is met name te zien aan het toenemen van het aantal in 'buitensport' gespecialiseerde winkels in het land. Ook het assortiment dat die winkels aanbieden groeit enorm, en tegelijkertijd neemt de kwaliteit van de aangeschafte spullen toe. Velen komen tot de ontdekking dat je wel kunt proberen met goedkope spullen op pad te gaan, maar dat je dan van de regen in de drup komt. Op de stranden langs de Rode Zee in Israël zijn nu geen toeristente vinden (foto E. Baitel/AFP) „Gulf Air heeft alleen nog kan toren in Londen, Parijs en Frankfort. Die lichtbak wordt binnenkort weggehaald. Wij zijn van Iceland Air. „Wij vliegen Amsterdam-Tripo li normaal eens per week op zon dag", zegt een Nederlandse em ployé van Libyan Arab Airlines. „En we zijn redelijk volgeboekt, meestal met zakenmensen. Ly- bië ligt redelijk buiten de oor- logs-regio. Wij zitten aan de vei lige kant momenteel, te meer daar Ghadaffï zich ook redelijk veilig opstelt en niet zo dreigend is. Bij ons is alles redelijk rustig. Maar vanuit Tripoli vliegen we voorlopig niet meer op Amman, Damascus, Dubai, Jeddah, Is- tambul, Kharachi en Larnaca op Cyprus." „Griekenland doet niet echt mee ep ligt ook op een grote af stand van Irak en de Golfgebie- den," zegt een medewerkster van Olympic Airways. „Op de lijn Amsterdam-Athene hadden we zeven vluchten per week. Dat is teruggebracht naar vijf en de bezetting is ook iets minder." Vanaf Athene wordt niet meer op de bestemmingen in het Mid den-Oosten gevlogen. Ook bij Turkish Airlines zijn alle vluchten op het Midden-Oosten tijdelijk stopgezet: „Maar van uit Amsterdam gaat gewoon driemaal per week een vlucht naar Istanbul en eenmaal pet- week rechtstreeks op Ankara." „Cyprus Airways vliegt nor maal, eens per week op zondag, vanaf Amsterdam," zegt Dimi- tris Demetriou van het ver keersbureau van Cyprus. „En in april gaan we net als elk zomer seizoen weer drie maal per week vliegen. Maar we merken wel dat er een soort psychose heerst: mensen, boeken hun vakanties nog niet. Dat treft niet alleen de landen in de Golf en rond de Middellandse zee, maar vrijwel alle vakantielan den. Voor Cyprus is er geen spe ciaal probleem, want wij maken geen deel uit van het conflict en we liggen een heel eind van het Golf-gebied. Koeweit ligt op 1800 kilometer, drie uur vliegen. Voor Cyprus geldt bijvoorbeeld ook geen verzekerings-supple- ment voor passagiers of voor vliegtuigen. Cyprus wordt door Lloyds dus niet gezien als een ri sico. Als echter die angst om vakanties te boeken nog een paar weken duurt, komen we al lemaal in grote problemen". „De gewone toeristen blijven nu weg," zegt Dani Shahal van het Israëlisch Verkeersbureau. „In hun plaats arriveren wel grote groepen immigranten, kleinere groepen 'solidariteits-reizigers' en veel vrijwilligers. El Al vliegt een beter-dan-normale dienst regeling, want er is geen concur rentie. Daardoor zijn er zelfs wachtlijsten op de vluchten naar Israël." „Statistisch gesproken viel de schade in 1990 nog mee, omdat het eerste deel van het jaar heel goed was. In totaal kwamen de eerste elf maanden van vorig jaar 1.367.800 toeristen naar Is raël. Dat betekent dat we in to taal vier procent minder toeris ten ontvingen dan in 1989 en dat steekt gunstig af tegen de totale achteruitgang voor het hele Midden-Oosten van 19,8 pro cent." „Als het er echt om gaat, zijn de meeste Nederlanders nog steeds fel vóór het voortbestaan van Is raël. Dat zagen we ook in oorlo gen van 1967 en 1973. Toen toon de Nederland een grote mate van solidariteit. En als reactie daarop bracht de Israëlische TV dagelijks een uurtje Nederland se les. Lang voor ik wist dat ik ooit naar Nederland zou gaan, kreeg ik zo mijn eerste Neder landse lessen: Mashlom-cha? - Hoe chaat het? Chaat het choed?" „We hopen dat de oorlog snel af gelopen zal zijn. Dan willen we snel met een campagne komen om Israël weer onder de ai dacht te brengen. Als stimulans hebben we in die eerste periode een aantal extra's als bonus. Wie vroegtijdig boekt, krijgt dan bijvoorbeeld ëen reductie van ongeveer twintig procent op de reissom." Het Israëlische ministerie van Toerisme heeft een apart infor matie-centrum ingericht voor de Amerikaanse soldaten die de Patriot Missiles bemannen. Het bureau zetelt in het WV-kan- toor van Tel Aviv en is bemand door vrijwilligers. Een van de bijzondere functies is het leggen van contacten tussen de Ameri kaanse soldaten en de Israëli sche bevolking. De Patriot mannen kunnen de Israëliërs thuis bij een diner ontmoeten of zich door Israëliërs laten bege leiden en gidsen naar allerlei culturele en amusements-acti- viteiten. Dit ad hoe bureau is in feite een uitvloeisel van het 'Home Hos pitality Program' van het minis terie dat toeristen in staat stelt de Israëlische maatschappij be ter te leren kennen door deel te nemen aan het gewone gezinsle ven. De faciliteiten van dit 'Pa- triot-VW kantoor' staan in principe ook open voor Neder landse militairen van een Pa- triot-begeleidingteam. Henk J. Meijer Ook de vliegreizen naar Griekenland zijn in aantal teruggebracht en de bezetting is ook iets minder foto Yci7i?iis Scouroyannis) De reiswereld ligt plat", zegt de medewerker van Libyan Arab Airlines. Reacties in ongeveer gelijke bewoordin gen vallen waar te nemen bij de andere nationale reisbureaus en luchtvaartmaatschappijen van de landen rond de Middel landse Zee. De meeste van die kantoren zijn gevestigd in Am sterdam centrum, waar Gulf Air blijkt gevlogen, Israël een Patriot-VVV heeft en het rustie ke Malta stringente veilig heidsmaatregelen heeft getrof fen. ,,We vliegen nog steeds normaal eens per week tussen Amster dam en Malta", zegt Jeffrey Cu- tajar, directeur van het Natio naal Verkeersbureau van Malta in de Benelux. „Maar we hebben onze advertentiecampagne tij delijk stilgezet". Nederland vormt een duidelijke doelgroep voor het Maltese ministerie voor toerisme: Amsterdam is de eni ge buitenlandse vestiging bui ten de 'verplichte' kantoren in de grote Europese centra Lon den, Parijs, Frankfurt en Mi laan. Directeur Cutajar: „Er is echter zeker geen gebrek aan interesse, want we worden overstroomd door aanvragen om brochures. Uiterlijk in april zijn we van plan Malta weer in de publiciteit te brengen. Maar momenteel boekt men nog geen vakantie. Ook niet naar bestemmingen buiten het conflict-gebied. Dat heeft niets te maken met de lan den rond de Middellandse Zee. Men is gewoon bang om te vliegen en die vliegangst is epi demisch in heel Europa. Dat be grijp ik wel een beetje. Onlangs hoorde ik nog dat Radio Bag dad een aantal cryptische bood schappen had uitgezonden, kennelijk bedoeld voor terroris ten. De meeste mensen wachten af om te zien hoe de dingen zich ontwikkelen". „Ook op Malta zelf zijn nu hele strenge veiligheidsmaatrege len. Zelfs wij mogen geen enve loppe voor onze minister van toerisme meer meegeven aan de bemanning va*i Air Malta." Irak „Ik heb helemaal geen nieuws", meldt een medewerker in het Engels in het kantoor van Iraqi Airways. „We hadden twee vluchten per week vanaf Am sterdam. Maar dat stopte op 2 augustus. Het toestel dat op die dag binnenkwam, vloog de vol gende dag naar Bagdad en dat was de laatste vlucht. Er werk ten hier zes mensen, maar op 15 oktober werd de staf geredu ceerd tot één. Ik werk hier maar part-time, wikkel de correspon dentie af. Het kantoor in de Leidsestraat is maar een half uur per week open, alleen om te zien of er telexen zijn. En op ons kantoor op Schiphol werk ik el ke dag een paar uur". „Wij gaan gewoon door," zegt een Nederlandse employe van Royal Jordanian Airlines. „We vliegen gewoon van New York naar Amsterdam en Wenen en daar wordt overgestapt op een toestel naar Amman." „Please, als u inlichtingen wilt, komt u dan naar mijn kantoor," zegt de directeur van Saudi Ara bian Airlines. „Via de telefoon kan ik niets bespreken, alleen in een persoonlijk contact. En dan moet ik ook even nagaan of u echt wel journalist bent." Op de Munt in Amsterdam hangt een prominente lichtbak van Gulf Air, de luchtvaart maatschappij van Kuwayt en de andere kleine Golfstaten. „Gulf Air opereert niet meer vanuit Nederland en hebben hier al anderhalfjaar geen kan toor meer", antwoordt een me dewerker in het Nederlands.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 26