Confrontaties in heldere eenvoud Dances with wolves PZC Schilderijen en gestalten kunst cultuur 23 selectie VRIJDAG 15 FEBRUARI 1991 Gonny Sprinkhuizen (1960) wil de zich na haar opleiding aan de Koninklijke Academie van Den Haag losmaken van de geijkte ar tistieke trends. Met name in Au stralië vond zij de atmosfeer die nog steeds haar werkt bepaalt, zo als in Trouvaille te Terneuzen is te zien. Heldere kleuren, krachtige een voudige vormen en tropische ele menten als palm, woestijn en geva rieerde fauna kenmerken de olie verven en gouaches. Door hun kleuren en patronen hebben ze een opgewekte en decoratieve uitstra ling en enige verwantschap met de kunst van de oorspronkelijke be woners van de door haar bezochte exotische oorden. Zo confronteert de maakster het Westers beschaaf de publiek met de helderheid, de grootsheid en de eenvoud van an dere culturen en streken. Zij zoekt haar toevlucht in uitge strekte, oeroude woestijnen met soms bizarre rotsformaties, in een eenzame oase waai' twee bomen haar als 'Black Boys' gezelschap houdén. Haar landschappen zijn strak geschilderde gouaches, ge bouwd op de tegenstelling van oker en oranje met blauw. Hun ver houding geeft ze een licht, stralend karakter, op het verblindende af. Soms duidt zwart een boomvorm aan of een stel evenwijdig kronke lende lijnen. En verzamelingen witte puntjes - symbool voor tropi sche vliegjes of een weg - verleven digen de composities. Er is geen moeite gedaan een illu sie van realiteit te scheppen; sto fuitdrukking ontbreekt en schadu wen zijn veranderd in vormen die in het geheel een eigen leven lei den. Juist dat onverwachte maakt haar gouaches boeiend. Waar Con- ny Sprinkhuizen incidenteel de vormen uit de zichtbare werkelijk heid natuurgetrouwer volgt, zoals in 'Pelican', mist het werk kracht. Het afgebeelde 'Bedroomwallpa- per Bat' is één van de drie grotere olieverven. In dit werk komen de sterke kanten van haar aanpak het beste uit. Het oogt complexer dan de meeste andere schilderijen door de drie lagen die op het platte vlak zijn samengebracht: een kleurige achtergrond van oker, rose, helder en lichtblauw met twee felrode ac centen; een grijze, zich vertakken de, vorm met het silhouet van een vleermuis (die schijnen in de woes tijn bij duizenden aan bomen te hangen); en de zwarte silhouetten van dingo's. Die zijn in slagorde op weg naar links, terwijl ze geplaatst zijn in een naar beneden afbuigen de richting. Staan ze zo symbool voor een natuur die nog twee kan ten uit kan? Gestalten Twee Belgische kunstenaars to nen in Esprit te Clinge werk waarin de menselijke gestalte centraal staat. Slanke jongensachtige figu ren mannen en vrouwen be volken bij Joseph Mathy (1959) het beeldvlak. Ze zijn meestal in bewe- Bedroomwallpaper Bat van Conny Sprinkhuizen (foto Camïle Schelstraetel ging. Extatisch dansen ze zich een weg door het spanningsveld van de erotiek. Uitdagend, verlangend, af gewezen of paraderend. Hun op gaan in de dans raakt aan het fun dament van he.t leven, de oer kracht. Maar tegelijkertijd heeft het ook iets decadents. De figuren lijken opgesloten in een onont koombare drang om zich te pre senteren aan potentiële partners, met seks als hoofdoel. Het schijnt niet zo te lukken, want momenten van intimiteit en warmte komen in de taferelen niet voor. Hoewel de lijven elkaar soms raken is het vooral een beweging van aan elkaar voorbijgaan. De schildertrant is lijfelijk, dyna misch, de kleur gepassionneerd. Zo schiet er regelmatig een fel rood langs lichaamscontouren en plaat sen waai- zich geslachtsdelen ple gen te bevinden. Verheerlijkt Ma thy nu de wereld die hij schildert of neemt hij er juist afstand van? Ik denk het laatste, want in 'Joker at the left of me' zie je een een bebril de figuur met de houding van een waarnemer. De schilder?. Mathy schildert bekwaam en di rect: dekkende en transparante partijen wisselen elkaar af, terwijl ook het schildersmes niet onge bruikt blijft. Het geel, rose en oker van de lichamen steekt fel af tegen het vaak wat donkerder blauwe of groene fond, dat doorschoten is met andere kleuren en zo het oog afwisseling te bieden heeft. Een na deel van de meest recente werken vind ik dat ze minder te raden over laten dan de meer genuanceerde schilderijen uit '89. De expressieve bravoure van Mathy loopt zo de kans te veel aan de oppervlakte te blijven. De beelden van Armand Loven- diers (1943) overtuigen mij van vakmanschap waar het gaat om het boetseren van de menselijke fi guur. Maar daar houdt het dan ook mee op. Een visie op het beeldhou wen en zijn onderwerp ontbreekt. Naturalistisch behandeld zit een naakte vrouw zoetjes op een stoel; een licht gestileerde vrouwenge stalte natuurlijk zonder hoofd ligt slank en mooi te wezen; een klein beeldje wat expressiever van vorm toont iemand die zit te tobben en een wat kubistisch uit gevoerde 'Advocaat' heeft een wa terhoofd. Het is allemaal te voor de hand liggend, vind ik. Alleen de vi suele spanning in 'Ontluiken' kon mij wel boeien. Benen en armen van de op de buik liggende gestalte krommen naar elkaar, een hand heeft zelfs een voet te pakken. De titel dekt voor mij echter de vorm niet. Jammer. Nico Out Conny Sprinkhuizen, Galerie Trouvail le, Terneuzen. Tot en met 28 februari. Joseph Mathy en Armand Loveniers, Galerie Esprit, Clinge. Tot en met 10 maart. Acteur/regisseur Kevin Cost- ner speelt al drie jaar achter een in de beste film van dat jaar. In 1988 Bull Durham, in 1989 Field Of Dreams en in 1990 het western-epos Dances with wol ves, de film waarmee hij als regis seur zijn debuut maakt. Woens dag kreeg de film twaalf Oscar nominaties, waaronder die van beste film, beste regiseer en bes te acteur. Dances With Wolves is ondertus sen al de meest bekroonde film van 1990 en staat bovenaan de lijst van kanshebbers voor de Academy Awards, die 25 maart worden uitgereikt. Veel critici hebben al gekozen voor hoofdrol speler Kevin Costner en zijn film. Dat is zeer opmerkelijk, want Dances With Wolves is een drie uur durende western (een genre dat niet geliefd was bij de prijze- nuitdelers) waarin voor een groot deel Lakota (de taal van de Sioux) wordt gesproken, een taal die door vrijwel niemand meer gesproken of verstaan wordt. Costner's film moest het boven dien opnemen tegen de niet ge ringe concurrentie van onder an dere Scorsese's Goodfellas en Coppola's The Godfather Part Hl. Held De film is gebaseerd op het ge lijknamige boek van Michael Blake, die ook het scenario schreef. Costner speelt luitenant John Dunbar die aan het begin van de film op de operatietafel ligt tijdens de Amerikaanse bur geroorlog. Zijn voet moet eraf, maar eerst moeten de 'chirurgen' koffie gaan drinken. Hij strom pelt van de operatietafel en kruipt terug naar het front waar de twee kampen al dagenlang in een impasse tegenover elkaar liggen. Om een einde aan zijn lij den te maken neemt hij een paard, springt over de barricades en rijdt zo de vijand tegemoet. Ongewild leidt hij zo een charge van de noordelijken en staat hij aan de basis van een glorieuze overwinning. De van een veilige afstand toekijkende generaal be loont hem met zijn persoonlijke chirurg, zijn voet blijft eraan, hij krijgt het paard en een door hem zelf te kiezen opdracht. Dunbar wil naar de 'frontier', de grens tussen beschaafde wereld en onontdekt, onontgonnen, door Indianen bewoond land. Hij wordt geplaatst in Fort, Sedge- wick, in wat nu South Dakota heet. Als Dunbar bij Fort Sedge- wick aankomt bestaat dat uit twee verlaten en vervallen hutjes. Hij is één met het land schap, volmaakt gelukkig met zijn eenzaamheid en met de mili taire discipline die hij zichzelf op legt om de verlaten post op te knappen. Als op hij op een goede dag zijn eerste Indiaan ziet, besluit hij vreedzaam contact te zoeken. Dat zoeken verloopt moeizaam en wordt ook zo getoond. Cost ner kiest ervoor, om het eerste contact tussen twee beschavin gen bijna*documentair te verto nen, zonder de epische schaal waarnaar de film ook neigt uit het oog te verliezen. In Dances With Wolves schakelt Dunbar na een paar woordjes Engels tel kens gauw weer over naar het La kota, waardoor ondertiteling no dig was. Keuze Iedereen heeft wel eens cow- boytje gespeeld en de moeilijke keuze tussen cowboy of indiaan moeten maken. Dances With Wolves is in feite een spannend jongensboek, waarin het over die keus gaat. Simpel samengevat is dat een keuze tussen een leven vol zinloos geweld of een eenvou dig en harmonieus leven met de natuur en je buren. Zo simpel is het natuurlijk niet, want die keus kon alleen in de vorige eeuw ge maakt worden. Dat is het enige bezwaar dat ik tegen Dances With Wolves kan aantekenen. De films met James Stewart en John Wayne speelden tegen een decor dat we kenden, het Wilde Westen volgens Holly wood. Het decor deed er daarom niet toe, het ging om hun daden en motieven, die ook op ons van toepassing kunnen zijn. Het de cor van Dances With Wolves is zo precies in detail en aandacht voor een verdwenen volk, dat de acties van luitenant Dunbar niet meer op ons van toepassing kun nen zijn. Zo had het alleen daar en toen kunnen gebeuren. De blanken komen er niet goed af, slagers van begin tot eind. De In dianen die Dunbar ontmoet bij Fort Sedgewick, de Lakota stam die wij Sioux noemen, zijn heel wat nobeler. De critici in de Ver enigde Staten hebben geen onge lijk om deze film tot een van de beste van 1990 uit te roepen. Het publiek geeft Kevin Costner ook gelijk door in grote getale drie uur lang naar een vreemd volk en een vreemde taal te luisteren. Toch vindt deze criticus dat Ke vin Costner vorig jaar niet mee speelde in de beste film. Piet van de Merwe (Te zien in Roxy, Bergen op Zoom en Alhambra, Vlissingen) Acteur/regisseur Kevin Costner in het western-epos Dances with Wolves als luitenant John Dunbar (foto GPD) Zoektocht De zoektochtis de titel van de expositie van El Compo (Emil Gutman) in Galerie Bekenes in Kattendijke, De tentoonstelling bestaat uit schilderijen, waarin thema's als haat, liefde, dromen en ontwaken terugkeren. Te zien tot 11 maart. Openingstij den: zaterdag en zondag van 14 tot 17 uur. Lamper Ton Lamper exposeert vanaf morgen, zaterdag, zijn werk in de Goese Aft-galerie Le Loup. De exposant toont kleurenet sen, kartondruk, linoleumsnede en houtsnede. In zijn werk neemt het menselijk figuur een belangrijke plaats in. Het bewe gen, het veranderlijke, is daarbij een terugkerend motief. Te zien tót en met 21 februari. Ope ningstijden: donderdagavond tot 21 uur, vrijdag van 13 tot 18 uur, zaterdag van 10 tot 17 uur. Polders Een puzzel van polders is een ex positie waarin het verleden, het heden en de toekomst van de Zak van Zuid-Beveland wordt geschetst. De tentoonstelling is vanaf dinsdag te zien in het Mu seum voor Noord- en Zuid-Beve land in Goes. Te zien tot 20 april. Openingstijden: dinsdag t/m vrijdag van 11 tot 17 uur, zater dag van 11 tot 16 uur. MIDDELBURG VLEESHAL: Daniel Dutrieux (installatie l'ombre 2), t/m 10 maart. Openingstijden: di.t/m zon. van 13 tot 17 uur. RABOBANK: Jo de Visscher (aquarellen), tot 28 februari. Openingstijden: tijdens kan tooruren. MOLENWATER: Frits van Til (objecten), t/m 16 februari. Ope ningstijden: wo. t/m zat. van 12 tot 17 uur. BALANS 17: Teja van Hoften (objecten), t/m 16 februari. Ope ningstijden: woens. t/m vrij. van 12 tot 17 urn-, zat. van 11 tot 16 uur. ZEEUWS MUSEUM: Van zie ken en van wezen, zeven eeuwen Godshuizen in Middelburg, t/m exposities 11 1111111 TT 17 februari. Overzichtstentoon stelling van illustratief en vrij werk te zien onder de titel De kleine Hofman - Wim Hofman verteKdlt. t/m 10 maart. Ope ningstijden: dins, t/m vrij. van 10 tot 17 uur. zat. t/m maan. van 13.30 tot 17 uur. ZEEUWSE BIBLIOTHEEK: Wim Hofman in druk (overzicht van de literaire aspecten van Hofman's oeuvre), t/m 10 maart. Openingstijden: tijdens ope ningsuren bibliotheek. GALERIE DELTA NUTSBE DRIJVEN: Emoties in klein, Ria Ruedsueli (beelden), t/m 28 februari. Openingstijden: tij dens kantooruren. VLISSINGEN BELLAMY 19: McNamara sculpturen), tot 19 februari. Openingstijden: ma t/m vri van 10 tot 17 uur, zat en zon van 13 tot 17 uur. STEDELIJK MUSEUM: Vrij werk van Hofman, t/m 10 maart. SOIF: Fotografie en Kader des ign van Eddy Fliers Het La- bois, Openingstijden: dagelijks vanaf 14.00 uur, dinsdags geslo ten. KATTENDIJKE GALERIE ILONA: expositie schilderijen van Ilona Schmit en anderen, gehele jaar. Open: zat. van 14-17 uur. GOES BIBLIOTHEEK: Fototentoon stelling van het pand Duvekot's Graanhandel, t/m 20 februari. Openingstijden: tijdens ope ningsuren bibliotheek. LUNCHCAFÉ: Jacqueline van Trirum. tot eind februari. Ope ningstijden: dinsdag t/m zater dag van 9 tot 18 uur. OOSTERSCHELDEZIEKEN- HUIS: 'Text design' van Hanne- ke Kres. tot tot en met. 1 maart. DE PRINS VAN ORANJE: Rie Baauw (olieverven en aquarel len), tot eind februari. Ope ningstijden: dagelijks van 10 tot 18 uur en op voorstellingsavon den. REC-GEBOUW: Hang eens wat anders op. J. C. Scheijde (foto's), t/m 28 februari. RABOBANK: Leendert van dei- Pol: (tekeningen en schilderij en) t'm 28 februari. Openingstij den: tijdens bankuren. KAPELLE GALERIE DE BOCK: Wendin gen in Prentkunst, t/m 22 fe bruari. Openingstijden: maan. t/m zat. 10-17 uur. GEMEENTEHUIS: Marlou Daemen-Pluymaekersmoties (schilderijen op papier en op doek), t/m 22 februari. Ope ningstijden: maandag t/m vrij dag van 9 tot 12 uur. ZIERIKZEE GALERIJ: Jon van de Riet (zwart/wit pentekeningen), tot. 1 maart. Openingstijden: ma van 14.30 tot 15.30 uur en op af spraak. BURGH HAAMSTEDE BEWAERSCHOLE: Ria West maas (kleuretsen, aquarellen en bloemstukken in zijde), tot 2 maart. Openingstijden: dage lijks van 13.30 tot 16.30 uur. zon dags gesloten. CLINGE ESPRIT: Joseph Mathy (schil derijen) en Armand Loveniers (beelden in brons), t/m 10 maart. Openingstijden: donderdag t/m zaterdag van 13.30 tot 178.30 uur, donderdagavond van 19 tot 21 uur. TERNEUZEN TROUVAILLE: Conny Sprink huizen (olieverven, collages, te keningen, foto's, etsen, zeef drukken) t/m 28 februari. Ope ningstijden: tijdens winkeluren, maandag gesloten. OOSTBURG NMB-BANK: Wilma van der Lee (olieverven), tot eind maart. Openingstijden: tijdens kan tooruren. BERGEN OP ZOOM ETCETERA: Aat Breur-Hibma, t/m 24 maart. Openingstijden: dagelijks van 14 tot 17 uur, maandags gesloten. Alhambra VLISSINGEN (01184-18810) 'Dances with wolves'. (Zaal 1) Da gelijks 20.00 uur, zondag 14.00 uur. 'Kindergarten Cop' (zaal 1) Van daag (vrijdag), zaterdag en zondag 14.00, maandag, dinsdag en don derdag 20.00 uur, woensdag 14.00 en 20.00 uur. 'Witches', (zaal 3) Vandaag (vrij dag), zaterdag en zondag 14.00, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dins dag en donderdag 20.00 uur, woensdag 14.00 en 20.00 uur. 'De kleine Zeemeermin', (zaal 4) Vandaag (vrijdag), zaterdag, zon dag en woensdag 14.00 uur. 'Memphis Belle', (zaal 4) Vandaag (vrijdag) en zaterdag 14.00,19.00 en 21.30 uur, zondag 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag en donder dag 20.00 uur, woensdag 14.00 en 20.00 uur. Grand theater GOES (01100-15165) 'De kleine Zeemeermin'. Woens dag 16.00 uur. 'Home Alone'. Vandaag (vrijdag), zaterdag en zondag 14.00, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag, woensdag en donderdag 20.00 uur. 't Beest GOES (01100-28142) 'Tie me up, tie me down (Atame)'. Vandaag (vrijdag) 20.30 uur. FESTIVAL GEKLEURD: 'Tilaï'. Woensdag 20.30 uur. 'Titash ekti nadir naam'.Donder- dag 20.30 uur. Electro MIDDELBURG (01180-38900) 'Teenage Mutant Ninja Turtles'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 14.00 en 20.00 uur, zondag 14.00 en 20.30 uur. maandag, dinsdag, woensdag en donderdag 20.30 uur. Schuttershof MIDDELBURG (01180-13482) 'The Sheltering Sky'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.30 uur. filmwijzer 1111 li 111 ix zondag, dinsdag en woensdag 20.30 uur. 'Mirakel in Valby'.. Vandaag (vrij dag), zaterdag en zondag 14.00 uur. 'Wild at heart'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 22.30 uur. 'An angel at my table'. Maandag 20.30 uur. FESTIVAL GEKLEURD: 'Tilaï'. Donderdag 20.30 uur. Cinem'actueel BERGEN OP ZOOM (01640-54886) 'Teenage Mutant Ninja Turtles'. (Zaal 1) Vandaag (vrijdag) en zater dag 14.00 en 19.00 uur. zondag 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur, woensdag 14.00 en 20.00 uur, don derdag 20.00 uur. 'Dead poets society', maandag en dinsdag 20.00 uur. 'Kindergarten Cop'. (Zaal 2) Van daag (vrijdag) en zaterdag 14.00, 19.00 en 21.30 uur, zondag 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag en donderdag 14.00 uur, woensdag 14.00 en 20.00 uur. 'Flatliners'. (Zaal 3) Vandaag (vrij dag) en zaterdag 19.00 en 21.30 uur, zondag 16.30, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag, woensdag en donderdag 20.00 uur. 'De kleine Zeemeermin'. (Zaal 3) Vandaag (vrijdag), zaterdag, zon dag en woensdag 14.00 uur. Roxy BERGEN OP ZOOM (01640-33434) 'Dances with the wolves'. Dage lijks 20,00 uur. zondag 16.30 en 20.00 uur. 'Oliver Company'. (Zaal 2) Van daag (vrijdag), zaterdag, zondag en woensdag 14.00 ur. 'Home Alone'. (Zaal 1) Vandaag (vrijdag) en zaterdag 14.00,19.00 en 21.30 uur, zondag 14.00,16.30.19.00 en 21.30 uur. maandag, dinsdag en donderdag 20.15 uur, woensdag 14.00 en 20.15 uur. De Koning HULST (01140-12030) 'Sheltering sky'. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 22.00 uur, zondag 19.00 en 21.30 uur, maandag en dinsdag 20.00 uur. 'Kindergarten Cop'. Vandaag (vrijdag) 14.30, 19.15 en 22.00 uur, zaterdag 19.15 en 22.00 uur, zon dag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag en woensdag 20.00 uur. 'Teenage Mutant Ninja Turtles'. Vandaag (vrijdag) 14.30 en 19.15 uur. zaterdag 19.15 uur, zondag 13.45 en 16.15 uur, dinsdag en woensdag 20.00 uur. 'Pacific heights'. Vandaag (vrij dag) 14.30,19.15 en 22.00 uur, zater dag 19.15 en 22.00 uur, zondag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag en woensdag 20.00 uur. 'The Witches'. Vandaag (vrijdag) 14.30, 19.15 en 22.00 uur, zaterdag T9.15 en 22.00 uur, zondag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur, maandag en woensdag 20.00 uur. Luxor TERNEUZEN (01150-20505) 'De kleine Zeemeermin'. Vandaag (vrijdag) en zondag, 14.30 uur. 'Home Alone'. Vandaag (vrijdag) 14.30, 18.45 en 21.30 uur, zaterdag 18.45 en 21.30 uur, zondag 14.30 en 20.00 uur, maandag 20.00 uur 'Ghost'. Vandaag (vrijdag) en za terdag 18.45 en 21.30 uur, zondag en maandag 20.00 uur. Porgy and Bess TERNEUZEN (01150-13293) 'Dreams'. Woensdag 20.00 uur Ledel OOSTBURG (01170-2735 of 3377) 'Mu blue heaven'. Zondag 14.30 en 20.00 uur. 'Mariken van Nieuwmeghen'. Maandag 20.45 uur. Scène uit Teenage Mutant Ninja Turtles. Electro, Middelburg; Cinem'actueel, Bergen op Zoom; De koning, Hulst.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 23