Kans op forse vertraging bij veren Middelburgs plan voor stadswachten Verkeer eiste vorig jaar 50 levens Boottrein week uit naar Zeeland 'O V-studenten' verrassen ZWN Mok voor Reimerswaalse baby's Gemeenten weigeren informatie over burgerlijke stand Buik Motorstoring Alexandergooit reparatieschema danig in de war PZC zeeland DONDERDAG 3 JANUARI 1991 TERNEUZEN - De Provinciale Sloombootdiensten (PSD) zijn hel nieuwe jaar woensdagoch tend begonnen met een defect aan de veerboot Prins Willem Alexander. Door motorstoring liep de dubbeldekker bij het ontmeren van de weststeiger in de Kruiningse veerhaven aan de grond. Er waren op dat mo ment nog geen passagiers of voertuigen aan boord. De Wil lem Alexander was op weg naar Perkpolder om daar vanaf 6.00 uur de dienst te beginnen. Volgens PSD-directeur D. F. Vos is nog niet duidelijk met welk eu vel de veerboot te kampen heeft. Een eerste inspectie heeft uitge wezen dat een schroef en een roer niet meer werken. Drie sleepboten hebben het schip los- Aan de grond gelopen tanker vlot weer los TERNEUZEN - De Belgische binnenvaarttanker Liège (1150 ton) is woensdagmiddag even na vijf uur aan de grond gelopen op de Westerschelde bij Terneu- zen. Bij het binnenlopen van de .Oostbuitenhaven verkeek de kapitein zich op de wind en kwam op de oostelijke haven- dam terecht. Er ontstond geen schade. Op aanraden van de verkeers post Terneuzen werd besloten tot sleepboothulp. De Multratug 4 van Multraship uit Terneuzen mocht als eerste vastmaken en kon met assistentie van de Beve land van Muller in Terneuzen de Liège snel vlottrekken. Na een inspectie door rijkswaterstaat bleek dat er geen schade was en het schip kon de reis vervolgen. De tanker was leeg onderweg van Antwerpen naar Terneuzen. getrokken en voor nader onder zoek naar de Vlissingse werf Scheldepoort gebracht. De storing aan de Willem Ale xander heeft nauwelijks voor vertraging gezorgd bij de verbin ding tussen Kruiningen en Perk polder. Volgens een woordvoer der van de PSD in Perkpolder is de wachttijd tot niet meer dan een uur opgelopen. Door inzet van de Prinses Beatrix kon van- g. toer- De door een motorstoring getroffen Prins Willem Alexander - hier ter hoogte van Terneuzen - wordt door sleepboten van Kruiningen naar Vlissingen getrokken (foto Henk Hommers VLISSINGEN - Door het uitvallen van de nachtboot Hoek van Holland-Harwich is woensdagavond de boottrein vanuit Am sterdam rechtstreeks doorgereden naar Vlissingen, waar de passagiers werden ingescheept op de veerboot Olau Hollandia. Volgens Olau-directeur D. Hartmann kon de veerboot in Hoek van Holland woensdagavond niet uitvaren wegens een technisch mankement. Daardoor werd met de Olau Line overeengekomen dat de ongeveer 500 passagiers die met de boottrein in Hoek van Holland zouden arriveren alsnog in Vlissingen gebruik konden maken van de veerdienst naar Sheerness. De vertrektijd van de Olau Hollandia, die normaal om 22.30 uur in Vlissingen uitvaart, werd verschoven naar even na midder nacht om op de boottrein, die om 23.15 uur in Vlissingen aan kwam, te wachten. Het is voor de boottrein de eerste keer dat de route naar Zeeland werd verlegd. af half één weer een (normale) dubbele dienst worden gevaren. Stremmingen Het is evenwel mogelijk dat straks rekening moet worden ge houden met aanzienlijke strem mingen in het vervoer over de Westerschelde. De problemen met de Willem Alexander heb ben roet gegooid in het repara tieschema van de PSD. Oorspronkelijk was het name lijk de bedoeling dat de Prinses Juliana één dezer dagen in dok zou gaan. Het schip moet wor den gerepareerd aan eerder op gelopen roerschade. De directie tracht nu alsnog van de Scheep vaartinspectie toestemming te krijgen om de Juliana geduren de de reparatie van de Alexan der in de vaart te houden. „Kan dat niet, dan voorzie ik heel grote problemen", spreekt directeur Vos zijn bezorgdheid uit. „Dat betekent dat we de veerdiensten Vlissingen-Bres- kens en Kruiningen-Perkpolder tijdelijk met slechts drie boten zouden kunnen onderhouden. En dat kan niet. Ik denk dat het in een dergelijk geval het beste is dat de mensen hun auto. laten staan en kiezen voor het open baar vervoer. Anders wordt het een chaos." Vos verwacht even wel dat de Juliana voorlopig nog even mag doorvaren. De PSD-directeur durft niet te zeggen of de Willem Alexander binnen afzienbare tijd het dok kan verlaten. Volgens het repa ratieschema stond de boot deze maand op de lijst voor eén uit voerige opknapbeurt. Hiervoor is een totaalbedrag begroot van zo'n drie miljoen gulden. Ruim negen ton is gereserveerd voor een revisie van de motoren. „Het risico dat we straks tegelij kertijd twee dubbeldekkers moeten missen is daarom ook duidelijk aanwezig", aldus Vos. „Ik hoop er maar het beste van." mmmm Idee overgenomen van Amsterdam MIDDELBURG - Middelburg overweegt als eerste gemeente in Zeeland stadswachten aan te stellen. Het is de bedoeling dat deze 'toezichthouders' simpele overtredingen via een mobilo foon melden bij de politie, die de boosdoener op zijn of haar gedrag aanspreekt. De stads wachten zouden - vooral in het zomerseizoen - verder toeristen met raad en daad terzijde moe ten staan. Kabinetschef mr W. J. van Kooten van de gemeente Middelburg deelde woensdag desgevraagd mee dit voorjaar met een rapportage te zullen ko men over de voor- en nadelen van de stadswacht. Stadswachten zijn al jaren actief in Amsterdam. De gemeente helpt zo langdurig werklozen met het opdoen van werkerva ring. Zij werken met behoud van een uitkering. Een fors aantal stadswachten komt via het pro ject aan een reguliere baan bij de Nederlandse Veiligheidsdienst. Stadswachten surveilleren geü niformeerd door het centrum van Amsterdam. Zij geven onder aan de politie door waar geparkeerde auto's staan en de mensen hun vuilnis te vroeg buiten zetten. De stadswacht is daarnaast aan spreekbaar voor toeristen. Voor dat hij of zij wordt ingezet, krijgt de stadswacht een passende op leiding. van Dordrecht, waar de politie zorgt voor werving, selectie en opleiding. Omdat de politie over verbindingsmiddelen beschikt, is het volgens Dorst niet meer dan logisch ('ook voor de veilig heid van de stadswachten') dat de stadswachten deel gaan uit maken van het gemeentelijk po litiekorps. Korstanje De Middelburgse ondernemers in het centrum tonen zich in een eerste reactie voorzichtig posi tief. P. J. F. Castenmiller, secre taris winkeliersvereniging Lan ge Delft, Korte Delf en Segeers- straat: „We kunnen er alleen maar voorstander van zijn, om dat de politie met weinig men sen werkt." F. B. Verdoes, secre taris winkeliersvereniging Nieu we Burg, zegt nog geen oordeel te kunnen uitspreken over stadswachten. „Maar het zou volgens mij nooit kwaad kun nen. Als ze duidelijk herkenbaar zijn voor de mensen, zou het goed kunnen werken." In het rapport zal de gemeente duidelijk maken of de stads wachten behalve in het centrum ook in de wijken kunnen worden ingezet waar Middelburg bezig is met sociale vernieuwing. PvdA-fractievoorzitter Korstan je zegt daar in eerste instantie niet aan te hebben gedacht toen hij het voorstel naai' voren bracht. „Maai' ik sluit het niet uit dat ze ook in de wijken kun nen gaan werken." Burgemeester Verbree reikt de mok uit a ge (foto Willem Mieras a de trotse ouders van Maria-Suzanna van Koeverin- KRABBENDIJKE - De op dinsdag één januari geboren Maria-Suzanna van Koeveringe uit Krabbendijke kreeg woensdag bezoek van burgemeester A. Verbree van Reimerswaal. Deze had voor de eerstgeborene in Reimers waal van dit jaar een cadeautje bij zich. Het was een mok met het opschrift: 'Reimerswaal, ruimte ook voor jou.' Alle nieuwgeboren inwoners krijgen voortaan dit welkomspresentje. „We willen dat inwoners zich verbonden voelen met hun gemeente", al dus gemeentevoorlichter J. van Velzen. „Dit is een manier om als gemeente een gezicht te la ten zien." De voorraad van 350 stuks is voor dit jaar groot genoeg, denkt Van Velzen. De mokken kosten Reimerswaal een tientje per exemplaar. Lichte daling ten opzichte van '89 Ergernis idee voor de stadswacht in is afkomstig van de J. J. Korstanje: iedere raadsvergade ring wordt wel gesproken over iïetsers in het kemwinkelgebied. Dat wekt grote ergernis op bij flensen. Of, kijk maar naar het parkeren op willekeurige plaat Via stadswachten zou je sneller en makkelijker ingrijpen." De PvdA- meent dat de ook corrigerend tunnen optreden bij overlast toor hondepoep. j>e Middelburgse politie gaat er 'ooralsnog vanuit dat de stads wachten 'aanhaken' bij het „Ervaringen eiders in het met stadswachten", aldus commissaris Dorst, „hebben geleerd dat zij zinvolle bijdrage kunnen le- aan het openbare leven in on stad. Het zijn gewoon een 'aar extra ogen die op straat taan." üddelburg zal, zo is de ver de opzet van het feno stadswachten overnemen MIDDELBURG - Verkeerson gelukken op de Zeeuwse wegen hebben vorig jaar vijftig perso nen het leven gekost. Vergele ken met 1989 is dat een daling met twee dodelijke slachtof fers. De verkeersdoden vielen bij 44 ongelukken. In Midden- Zeeland kwamen in het verkeer de meeste personen om: 25 (zes tien op Zuid-Beveland, zes op Walcheren en drie op Noord-Be veland). In Zeeuwsch-Vlaande- ren overleden 22 verkeerdeelne- mers. In Noord-Zeeland bleef het aantal doden in het verkeer beperkt tot drie: twee op Schou- wen-Duiveland en één op Tho- len. Het aantal verkeersdoden per jaar schommelt al meer dan tien jaar rond de vijftig, met uitschie ters naar boven (58 in 1983) en naar beneden (45 in 1982). In de jaren 80 bedroeg het gemiddelde 52 per jaar. In Zeeuwsch-Vlaanderen komen - het aantal inwoners in aanmer king genomen - al jarenlang naar verhouding veel personen in het verkeer om. Opmerkelijk is de vermindering van het aan tal dodelijke slachtoffers in het noorden van Zeeland. De afgelo pen jaren lieten daar steeds tien tot vijftien personen het leven als gevolg van een verkeersonge luk. De meeste dodelijke onge lukken hebben zich in 1990 voor gedaan in de gemeente Terneu zen. Bij zes ongevallen kwamen in totaal acht personen om het leven. Personenauto Ruim de helft van de dodelijke slachtoffers zat aan het stuur van een personenauto: 27 perso nen (54 procent). Tien om het le ven gekomen verkeersdeelne mers (20 procent) reed als passa gier mee in een personenauto. Zeven personen (14 procent) be reden een bromfiets. Verder overleden drie fietsers en drie voetgangers (beide categorieën vormen 6 procent van het totaal) ZIERIKZEE - Streekver- voermaatschappij Zuid- West-Nederland (ZWN) in Zierikzee heeft de gevolgen van de openbaar-vervoer kaart voor studenten reeds op nieuwjaarsdag gemerkt. Op de lijn Oude Tonge-Rot- terdam, waarvan veel Zeeu wen gebruik maken, moes ten 's middags, geheel tegen de traditie in, twee extra bussen worden ingezet om de stroom studenten op tijd in Rotterdam te krijgen. De Nederlandse Spoorwegen hebben tot nu toe in Zeeland niet meer studenten dan ge bruikelijk in de trein gehad. Met de - verplichte - OV- jaarkaart kunnen studenten gratis gebruik maken van het openbaar vervoer. Daar voor worden ze zestig gul den op hun beurs gekort. De scholen beginnen pas maandag, en de colleges aan de universiteit vangen eerst halverwege januari, na de tentamentijd, aan. Voor streekvervoermaatschappij Zuid-West-Nederland kwam de toeloop van studenten dan ook totaal onverwacht, aldus voorlichter J. Nien- huis. „We dachten dat het pas half januari zou begin nen te lopen." Maar reeds op de eerste dag dat de kaart geldig werd was het druk. Althans, in Oude Tonge. Daar moest de ZWN om kwart over drie en om kwart over zes een extra bus inzetten. Waarom de studen ten juist op nieuwjaarsdag de bus pakten, kan Nienhuis niet zeggen. „We hebben geen onderzoek gedaan. Maar waarschijnlijk gaat het om studenten die in Rotter dam wonen en wier ouders in Zeeland of Zuid-Holland woonachtig zijn. We denken dat ze anders gebracht zou den worden, of met andere mensen waren meegereden. En uit eigen ervaring van collega's met studerende kinderen weten we, dat som mige jongeren dit jaar niet de kerstdagen, maar oud en nieuw bij hun ouders hebben gevierd. Want dan konden ze op nieuwjaarsdag gratis te rug naar huis." Voor de ZWN was het geen enkel probleem de extra bussen in te zetten. De bus maatschappij heeft zeven bussen extra klaar staan om de verwachte toeloop van studenten op te vangen. Scholen De woordvoerder van de re gio Zuid-West van de Neder landse Spoorwegen, P. de Jong. heeft tot nu toe geen berichten ontvangen dat er in Zeeland meer studenten gebruik hebben gemaakt van de trein. „De scholen be ginnen pas maandag, en we verwachten op zijn vroegst zondagavond en maandag morgen meer mensen." In principe zal de NS in Zee land gebruik maken van de treinen die er nu rijden. Bij een grote toename van stu denten kan er volgens De Jong een extra treinstel aan de trein gekoppeld worden. bij of als gevolg van een ver keersongeluk. In de leeftijdsgroep van 18 tot 24 jaar zijn vorig jaar de meeste weggebruikers om het leven ge komen: zeventien (34 procent). In de categorie 45 tot 65 jaar vie len elf doden in het verkeer (22 procent) en bij de 65-plussers tien (20 procent). Van de overige verkeersdoden waren er twee tussen 15 en 17 jaar oud (4 pro cent), vijf tussen 25 en 34 jaar (10 procent) en vier tussen 35 en 44 jaar (8 procent). Vier Belgen en twee Duitsers werden het slacht offer in het Zeeuwse verkeer. Tweeëndertig ongelukken met dodelijke afloop gebeurden bui ten de bebouwde bom; twaalf er binnen. Bij twintig ongelukken was sprake van een flank-bot sing. Elf keer reed een voertuig tegen een boom. lantaarnpaal of gebouw. Drie keer belandde een voertuig in een sloot en even- Slot zie -pagina 15 kolom 1) GOES - De vermelding in de krant van huwelijken, huwe lijksaangiften, geboorten en overlijdens heeft de hoogste leesdichtheid. Daar doet een na derende oorlog in het Midden- Oosten weinig aan af. Toch zul len steeds meer mensen de bur gerlijke stand in de krant mis sen. Tien van de 30 Zeeuwse ge meenten verstrekken de gege vens niet (meer). Een duidelijke richtlijn ontbreekt. De afdeling Zeeland van de Vereniging van Zeeuwse Gemeenten heeft geen standpunt over deze kwestie. Voorzitter mr C. G. J. Rutten van de Zeeuwse VNG: „We heb ben deze zaak nog nooit bespro ken, omdat daarnaar nooit is ge vraagd." Een rondgang langs de Zeeuwse bestuurscentra leert dat tal van argumenten een rol spelen en dat bestuurders de zelfde wetten en algemene maat regelen van bestuur verschil lend uitleggen. Veel regionale dagbladen willen maandelijks de burgerlijke stand van de diverse gemeenten in hun kolommen melden. Daar aan, zo blijkt uit de praktijk, be staat behoefte. Jonggehuwden knippen hun namen uit om dit prille geluk in drukletters in het foto-album te plakken. Hetzelf de geldt voor talrijke ouders die de papieren pasgeborene een plaatsje in het familieboek ge ven. In tien gemeenten gaat dat niet. Arnemuiden, Brouwershaven, Duiveland, Hontenisse, Hulst, Middenschouwen, Oostburg, Sas van Gent, Valkenisse en Zie rikzee verstrekken de gegevens niet aan dagbladen. Hulst geeft overigens wel de huwelijken en geboorten. Oostburg wil de bur gerlijke stand wel geven, maar vraagt hiervoor per informatie 12,50 gulden. In de praktijk bete kent dit dat de burgerlijke stand van Oostburg niet in de krant komt. De meeste gemeenten weigeren om de persoonlijke le venssfeer van inwoners te be schermen. Zij baseren zich hier bij op de in juli 1990 in werking getreden Wet Persoonsregistra tie. Andere gemeenten achten het wèl doorgeven van de informatie in het geheel niet in strijd met deze wet. „Het Burgerlijk Wet boek geeft aan dat de registers van de burgerlijke stand open baar zijn", meldt Oostburg. Geheim De gemeente Arnemuiden daar entegen haalt de Handleiding Bevolkingsboekhouding van de plank. Deze meldt dat voor com merciële doeleinden geen gege- (Slot zie pagina 15 kolom 2) Poolse baby is gezond weer thuis MIDDELBURG - De Poolse ba by Mateusz Zaremba, die door een actie van burgemeester C. Rutten in ons land een levens reddende hartoperatie onder ging, is vlak na Kerstmis weer naar huis in de stad Gwogow vertrokken. Burgemeester Rut ten begeleidde de baby en me vrouw Zaremba tijdens de au- toreis op donderdag 27 decem ber. De baby heeft de operatie goed doorstaan en herstelt goed. Om het kind tijdens zijn verdere ont wikkeling in de gaten te houden; is afgesproken dat het Poolse ziekenhuis elk halfjaar een car diogram van Mateusz maakt en dat ter controle opstuurt naar het Rotterdamse Dijkzigtzie- kenhuis. De terugreis verliep voorspoe dig, vertelt Rutten. „We hadden apparatuur en medische verzor ging aan boord en de kleine is' gek op autorijden." Mevrouw Zaremba dankt via de burge meester nog eens iedereen die bijgedragen heeft aan de actie: die het mogelijk maakte dat de' hartafwijking van Mateusz, bij na een jahr oud nu, in het Rotter damse academisch ziekenhuis verholpen werd, en voor de ca deaus die de familie mee naar Polen kon nemen. De conditie van die Vlissin- ger neemt met rasse schre den toe. Geregeld verschijnt hij met de haren rechtover eind en een gezonde blos op de wangen op kantoor. „Die rotauto van mij wilde niet starten", zegt hij dan. ..Ik heb weer moeten fietsen." Zo gaat het nu al maanden. „Ik denk vaak: hé, hij doet het tveer. Maar als het daar na weer niet lukt kan ik ook niet naar de garage rijden", probeert hij ons wijs te ma ken. Wij verdenken hem er ech ter van dat hij een excuus heeft gevonden om zijn buik weg te werken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 21