Kans op forse vertraging bij veren
Middelburgs plan
voor stadswachten
Verkeer eiste vorig jaar 50 levens
Boottrein week uit naar Zeeland
'O V-studenten'
verrassen ZWN
Mok voor Reimerswaalse baby's
Gemeenten weigeren
informatie over
burgerlijke stand
Buik
Motorstoring Alexandergooit reparatieschema danig in de war
PZC
zeeland
DONDERDAG 3 JANUARI 1991
TERNEUZEN - De Provinciale
Sloombootdiensten (PSD) zijn
hel nieuwe jaar woensdagoch
tend begonnen met een defect
aan de veerboot Prins Willem
Alexander. Door motorstoring
liep de dubbeldekker bij het
ontmeren van de weststeiger in
de Kruiningse veerhaven aan
de grond. Er waren op dat mo
ment nog geen passagiers of
voertuigen aan boord. De Wil
lem Alexander was op weg naar
Perkpolder om daar vanaf 6.00
uur de dienst te beginnen.
Volgens PSD-directeur D. F. Vos
is nog niet duidelijk met welk eu
vel de veerboot te kampen heeft.
Een eerste inspectie heeft uitge
wezen dat een schroef en een
roer niet meer werken. Drie
sleepboten hebben het schip los-
Aan de grond
gelopen tanker
vlot weer los
TERNEUZEN - De Belgische
binnenvaarttanker Liège (1150
ton) is woensdagmiddag even
na vijf uur aan de grond gelopen
op de Westerschelde bij Terneu-
zen. Bij het binnenlopen van de
.Oostbuitenhaven verkeek de
kapitein zich op de wind en
kwam op de oostelijke haven-
dam terecht. Er ontstond geen
schade.
Op aanraden van de verkeers
post Terneuzen werd besloten
tot sleepboothulp. De Multratug
4 van Multraship uit Terneuzen
mocht als eerste vastmaken en
kon met assistentie van de Beve
land van Muller in Terneuzen de
Liège snel vlottrekken. Na een
inspectie door rijkswaterstaat
bleek dat er geen schade was en
het schip kon de reis vervolgen.
De tanker was leeg onderweg
van Antwerpen naar Terneuzen.
getrokken en voor nader onder
zoek naar de Vlissingse werf
Scheldepoort gebracht.
De storing aan de Willem Ale
xander heeft nauwelijks voor
vertraging gezorgd bij de verbin
ding tussen Kruiningen en Perk
polder. Volgens een woordvoer
der van de PSD in Perkpolder is
de wachttijd tot niet meer dan
een uur opgelopen. Door inzet
van de Prinses Beatrix kon van-
g.
toer-
De door een motorstoring getroffen Prins Willem Alexander - hier ter hoogte van Terneuzen - wordt door sleepboten van Kruiningen naar
Vlissingen getrokken (foto Henk Hommers
VLISSINGEN - Door het uitvallen van de nachtboot Hoek van
Holland-Harwich is woensdagavond de boottrein vanuit Am
sterdam rechtstreeks doorgereden naar Vlissingen, waar de
passagiers werden ingescheept op de veerboot Olau Hollandia.
Volgens Olau-directeur D. Hartmann kon de veerboot in Hoek
van Holland woensdagavond niet uitvaren wegens een technisch
mankement. Daardoor werd met de Olau Line overeengekomen
dat de ongeveer 500 passagiers die met de boottrein in Hoek van
Holland zouden arriveren alsnog in Vlissingen gebruik konden
maken van de veerdienst naar Sheerness.
De vertrektijd van de Olau Hollandia, die normaal om 22.30 uur
in Vlissingen uitvaart, werd verschoven naar even na midder
nacht om op de boottrein, die om 23.15 uur in Vlissingen aan
kwam, te wachten.
Het is voor de boottrein de eerste keer dat de route naar Zeeland
werd verlegd.
af half één weer een (normale)
dubbele dienst worden gevaren.
Stremmingen
Het is evenwel mogelijk dat
straks rekening moet worden ge
houden met aanzienlijke strem
mingen in het vervoer over de
Westerschelde. De problemen
met de Willem Alexander heb
ben roet gegooid in het repara
tieschema van de PSD.
Oorspronkelijk was het name
lijk de bedoeling dat de Prinses
Juliana één dezer dagen in dok
zou gaan. Het schip moet wor
den gerepareerd aan eerder op
gelopen roerschade. De directie
tracht nu alsnog van de Scheep
vaartinspectie toestemming te
krijgen om de Juliana geduren
de de reparatie van de Alexan
der in de vaart te houden.
„Kan dat niet, dan voorzie ik
heel grote problemen", spreekt
directeur Vos zijn bezorgdheid
uit. „Dat betekent dat we de
veerdiensten Vlissingen-Bres-
kens en Kruiningen-Perkpolder
tijdelijk met slechts drie boten
zouden kunnen onderhouden.
En dat kan niet. Ik denk dat het
in een dergelijk geval het beste is
dat de mensen hun auto. laten
staan en kiezen voor het open
baar vervoer. Anders wordt het
een chaos." Vos verwacht even
wel dat de Juliana voorlopig nog
even mag doorvaren.
De PSD-directeur durft niet te
zeggen of de Willem Alexander
binnen afzienbare tijd het dok
kan verlaten. Volgens het repa
ratieschema stond de boot deze
maand op de lijst voor eén uit
voerige opknapbeurt. Hiervoor
is een totaalbedrag begroot van
zo'n drie miljoen gulden. Ruim
negen ton is gereserveerd voor
een revisie van de motoren.
„Het risico dat we straks tegelij
kertijd twee dubbeldekkers
moeten missen is daarom ook
duidelijk aanwezig", aldus Vos.
„Ik hoop er maar het beste van."
mmmm
Idee overgenomen van Amsterdam
MIDDELBURG - Middelburg
overweegt als eerste gemeente
in Zeeland stadswachten aan te
stellen. Het is de bedoeling dat
deze 'toezichthouders' simpele
overtredingen via een mobilo
foon melden bij de politie, die
de boosdoener op zijn of haar
gedrag aanspreekt. De stads
wachten zouden - vooral in het
zomerseizoen - verder toeristen
met raad en daad terzijde moe
ten staan. Kabinetschef mr W. J.
van Kooten van de gemeente
Middelburg deelde woensdag
desgevraagd mee dit voorjaar
met een rapportage te zullen ko
men over de voor- en nadelen
van de stadswacht.
Stadswachten zijn al jaren actief
in Amsterdam. De gemeente
helpt zo langdurig werklozen
met het opdoen van werkerva
ring. Zij werken met behoud van
een uitkering. Een fors aantal
stadswachten komt via het pro
ject aan een reguliere baan bij de
Nederlandse Veiligheidsdienst.
Stadswachten surveilleren geü
niformeerd door het centrum
van Amsterdam. Zij geven onder
aan de politie door waar
geparkeerde auto's staan en
de mensen hun vuilnis te
vroeg buiten zetten.
De stadswacht is daarnaast aan
spreekbaar voor toeristen. Voor
dat hij of zij wordt ingezet, krijgt
de stadswacht een passende op
leiding.
van Dordrecht, waar de politie
zorgt voor werving, selectie en
opleiding. Omdat de politie over
verbindingsmiddelen beschikt,
is het volgens Dorst niet meer
dan logisch ('ook voor de veilig
heid van de stadswachten') dat
de stadswachten deel gaan uit
maken van het gemeentelijk po
litiekorps.
Korstanje
De Middelburgse ondernemers
in het centrum tonen zich in een
eerste reactie voorzichtig posi
tief. P. J. F. Castenmiller, secre
taris winkeliersvereniging Lan
ge Delft, Korte Delf en Segeers-
straat: „We kunnen er alleen
maar voorstander van zijn, om
dat de politie met weinig men
sen werkt." F. B. Verdoes, secre
taris winkeliersvereniging Nieu
we Burg, zegt nog geen oordeel
te kunnen uitspreken over
stadswachten. „Maar het zou
volgens mij nooit kwaad kun
nen. Als ze duidelijk herkenbaar
zijn voor de mensen, zou het
goed kunnen werken."
In het rapport zal de gemeente
duidelijk maken of de stads
wachten behalve in het centrum
ook in de wijken kunnen worden
ingezet waar Middelburg bezig
is met sociale vernieuwing.
PvdA-fractievoorzitter Korstan
je zegt daar in eerste instantie
niet aan te hebben gedacht toen
hij het voorstel naai' voren
bracht. „Maai' ik sluit het niet
uit dat ze ook in de wijken kun
nen gaan werken."
Burgemeester Verbree reikt de mok uit a
ge (foto Willem Mieras
a de trotse ouders van Maria-Suzanna van Koeverin-
KRABBENDIJKE - De op dinsdag één januari
geboren Maria-Suzanna van Koeveringe uit
Krabbendijke kreeg woensdag bezoek van
burgemeester A. Verbree van Reimerswaal.
Deze had voor de eerstgeborene in Reimers
waal van dit jaar een cadeautje bij zich. Het
was een mok met het opschrift: 'Reimerswaal,
ruimte ook voor jou.'
Alle nieuwgeboren inwoners krijgen voortaan
dit welkomspresentje. „We willen dat inwoners
zich verbonden voelen met hun gemeente", al
dus gemeentevoorlichter J. van Velzen. „Dit is
een manier om als gemeente een gezicht te la
ten zien."
De voorraad van 350 stuks is voor dit jaar groot
genoeg, denkt Van Velzen. De mokken kosten
Reimerswaal een tientje per exemplaar.
Lichte daling ten opzichte van '89
Ergernis
idee voor de stadswacht in
is afkomstig van de
J. J. Korstanje:
iedere raadsvergade
ring wordt wel gesproken over
iïetsers in het kemwinkelgebied.
Dat wekt grote ergernis op bij
flensen. Of, kijk maar naar het
parkeren op willekeurige plaat
Via stadswachten zou je
sneller en makkelijker
ingrijpen." De PvdA-
meent dat de
ook corrigerend
tunnen optreden bij overlast
toor hondepoep.
j>e Middelburgse politie gaat er
'ooralsnog vanuit dat de stads
wachten 'aanhaken' bij het
„Ervaringen eiders in het
met stadswachten", aldus
commissaris
Dorst, „hebben geleerd dat zij
zinvolle bijdrage kunnen le-
aan het openbare leven in
on stad. Het zijn gewoon een
'aar extra ogen die op straat
taan."
üddelburg zal, zo is de ver
de opzet van het feno
stadswachten overnemen
MIDDELBURG - Verkeerson
gelukken op de Zeeuwse wegen
hebben vorig jaar vijftig perso
nen het leven gekost. Vergele
ken met 1989 is dat een daling
met twee dodelijke slachtof
fers. De verkeersdoden vielen
bij 44 ongelukken. In Midden-
Zeeland kwamen in het verkeer
de meeste personen om: 25 (zes
tien op Zuid-Beveland, zes op
Walcheren en drie op Noord-Be
veland). In Zeeuwsch-Vlaande-
ren overleden 22 verkeerdeelne-
mers. In Noord-Zeeland bleef
het aantal doden in het verkeer
beperkt tot drie: twee op Schou-
wen-Duiveland en één op Tho-
len.
Het aantal verkeersdoden per
jaar schommelt al meer dan tien
jaar rond de vijftig, met uitschie
ters naar boven (58 in 1983) en
naar beneden (45 in 1982). In de
jaren 80 bedroeg het gemiddelde
52 per jaar.
In Zeeuwsch-Vlaanderen komen
- het aantal inwoners in aanmer
king genomen - al jarenlang
naar verhouding veel personen
in het verkeer om. Opmerkelijk
is de vermindering van het aan
tal dodelijke slachtoffers in het
noorden van Zeeland. De afgelo
pen jaren lieten daar steeds tien
tot vijftien personen het leven
als gevolg van een verkeersonge
luk. De meeste dodelijke onge
lukken hebben zich in 1990 voor
gedaan in de gemeente Terneu
zen. Bij zes ongevallen kwamen
in totaal acht personen om het
leven.
Personenauto
Ruim de helft van de dodelijke
slachtoffers zat aan het stuur
van een personenauto: 27 perso
nen (54 procent). Tien om het le
ven gekomen verkeersdeelne
mers (20 procent) reed als passa
gier mee in een personenauto.
Zeven personen (14 procent) be
reden een bromfiets. Verder
overleden drie fietsers en drie
voetgangers (beide categorieën
vormen 6 procent van het totaal)
ZIERIKZEE - Streekver-
voermaatschappij Zuid-
West-Nederland (ZWN) in
Zierikzee heeft de gevolgen
van de openbaar-vervoer
kaart voor studenten reeds
op nieuwjaarsdag gemerkt.
Op de lijn Oude Tonge-Rot-
terdam, waarvan veel Zeeu
wen gebruik maken, moes
ten 's middags, geheel tegen
de traditie in, twee extra
bussen worden ingezet om
de stroom studenten op tijd
in Rotterdam te krijgen. De
Nederlandse Spoorwegen
hebben tot nu toe in Zeeland
niet meer studenten dan ge
bruikelijk in de trein gehad.
Met de - verplichte - OV-
jaarkaart kunnen studenten
gratis gebruik maken van
het openbaar vervoer. Daar
voor worden ze zestig gul
den op hun beurs gekort.
De scholen beginnen pas
maandag, en de colleges aan
de universiteit vangen eerst
halverwege januari, na de
tentamentijd, aan. Voor
streekvervoermaatschappij
Zuid-West-Nederland kwam
de toeloop van studenten
dan ook totaal onverwacht,
aldus voorlichter J. Nien-
huis. „We dachten dat het
pas half januari zou begin
nen te lopen."
Maar reeds op de eerste dag
dat de kaart geldig werd was
het druk. Althans, in Oude
Tonge. Daar moest de ZWN
om kwart over drie en om
kwart over zes een extra bus
inzetten. Waarom de studen
ten juist op nieuwjaarsdag
de bus pakten, kan Nienhuis
niet zeggen. „We hebben
geen onderzoek gedaan.
Maar waarschijnlijk gaat het
om studenten die in Rotter
dam wonen en wier ouders in
Zeeland of Zuid-Holland
woonachtig zijn. We denken
dat ze anders gebracht zou
den worden, of met andere
mensen waren meegereden.
En uit eigen ervaring van
collega's met studerende
kinderen weten we, dat som
mige jongeren dit jaar niet
de kerstdagen, maar oud en
nieuw bij hun ouders hebben
gevierd. Want dan konden ze
op nieuwjaarsdag gratis te
rug naar huis."
Voor de ZWN was het geen
enkel probleem de extra
bussen in te zetten. De bus
maatschappij heeft zeven
bussen extra klaar staan om
de verwachte toeloop van
studenten op te vangen.
Scholen
De woordvoerder van de re
gio Zuid-West van de Neder
landse Spoorwegen, P. de
Jong. heeft tot nu toe geen
berichten ontvangen dat er
in Zeeland meer studenten
gebruik hebben gemaakt
van de trein. „De scholen be
ginnen pas maandag, en we
verwachten op zijn vroegst
zondagavond en maandag
morgen meer mensen."
In principe zal de NS in Zee
land gebruik maken van de
treinen die er nu rijden. Bij
een grote toename van stu
denten kan er volgens De
Jong een extra treinstel aan
de trein gekoppeld worden.
bij of als gevolg van een ver
keersongeluk.
In de leeftijdsgroep van 18 tot 24
jaar zijn vorig jaar de meeste
weggebruikers om het leven ge
komen: zeventien (34 procent).
In de categorie 45 tot 65 jaar vie
len elf doden in het verkeer (22
procent) en bij de 65-plussers
tien (20 procent). Van de overige
verkeersdoden waren er twee
tussen 15 en 17 jaar oud (4 pro
cent), vijf tussen 25 en 34 jaar (10
procent) en vier tussen 35 en 44
jaar (8 procent). Vier Belgen en
twee Duitsers werden het slacht
offer in het Zeeuwse verkeer.
Tweeëndertig ongelukken met
dodelijke afloop gebeurden bui
ten de bebouwde bom; twaalf er
binnen. Bij twintig ongelukken
was sprake van een flank-bot
sing. Elf keer reed een voertuig
tegen een boom. lantaarnpaal of
gebouw. Drie keer belandde een
voertuig in een sloot en even-
Slot zie -pagina 15 kolom 1)
GOES - De vermelding in de
krant van huwelijken, huwe
lijksaangiften, geboorten en
overlijdens heeft de hoogste
leesdichtheid. Daar doet een na
derende oorlog in het Midden-
Oosten weinig aan af. Toch zul
len steeds meer mensen de bur
gerlijke stand in de krant mis
sen. Tien van de 30 Zeeuwse ge
meenten verstrekken de gege
vens niet (meer). Een duidelijke
richtlijn ontbreekt. De afdeling
Zeeland van de Vereniging van
Zeeuwse Gemeenten heeft geen
standpunt over deze kwestie.
Voorzitter mr C. G. J. Rutten
van de Zeeuwse VNG: „We heb
ben deze zaak nog nooit bespro
ken, omdat daarnaar nooit is ge
vraagd." Een rondgang langs de
Zeeuwse bestuurscentra leert
dat tal van argumenten een rol
spelen en dat bestuurders de
zelfde wetten en algemene maat
regelen van bestuur verschil
lend uitleggen.
Veel regionale dagbladen willen
maandelijks de burgerlijke
stand van de diverse gemeenten
in hun kolommen melden. Daar
aan, zo blijkt uit de praktijk, be
staat behoefte. Jonggehuwden
knippen hun namen uit om dit
prille geluk in drukletters in het
foto-album te plakken. Hetzelf
de geldt voor talrijke ouders die
de papieren pasgeborene een
plaatsje in het familieboek ge
ven.
In tien gemeenten gaat dat niet.
Arnemuiden, Brouwershaven,
Duiveland, Hontenisse, Hulst,
Middenschouwen, Oostburg,
Sas van Gent, Valkenisse en Zie
rikzee verstrekken de gegevens
niet aan dagbladen. Hulst geeft
overigens wel de huwelijken en
geboorten. Oostburg wil de bur
gerlijke stand wel geven, maar
vraagt hiervoor per informatie
12,50 gulden. In de praktijk bete
kent dit dat de burgerlijke stand
van Oostburg niet in de krant
komt. De meeste gemeenten
weigeren om de persoonlijke le
venssfeer van inwoners te be
schermen. Zij baseren zich hier
bij op de in juli 1990 in werking
getreden Wet Persoonsregistra
tie.
Andere gemeenten achten het
wèl doorgeven van de informatie
in het geheel niet in strijd met
deze wet. „Het Burgerlijk Wet
boek geeft aan dat de registers
van de burgerlijke stand open
baar zijn", meldt Oostburg.
Geheim
De gemeente Arnemuiden daar
entegen haalt de Handleiding
Bevolkingsboekhouding van de
plank. Deze meldt dat voor com
merciële doeleinden geen gege-
(Slot zie pagina 15 kolom 2)
Poolse baby
is gezond
weer thuis
MIDDELBURG - De Poolse ba
by Mateusz Zaremba, die door
een actie van burgemeester C.
Rutten in ons land een levens
reddende hartoperatie onder
ging, is vlak na Kerstmis weer
naar huis in de stad Gwogow
vertrokken. Burgemeester Rut
ten begeleidde de baby en me
vrouw Zaremba tijdens de au-
toreis op donderdag 27 decem
ber.
De baby heeft de operatie goed
doorstaan en herstelt goed. Om
het kind tijdens zijn verdere ont
wikkeling in de gaten te houden;
is afgesproken dat het Poolse
ziekenhuis elk halfjaar een car
diogram van Mateusz maakt en
dat ter controle opstuurt naar
het Rotterdamse Dijkzigtzie-
kenhuis.
De terugreis verliep voorspoe
dig, vertelt Rutten. „We hadden
apparatuur en medische verzor
ging aan boord en de kleine is'
gek op autorijden." Mevrouw
Zaremba dankt via de burge
meester nog eens iedereen die
bijgedragen heeft aan de actie:
die het mogelijk maakte dat de'
hartafwijking van Mateusz, bij
na een jahr oud nu, in het Rotter
damse academisch ziekenhuis
verholpen werd, en voor de ca
deaus die de familie mee naar
Polen kon nemen.
De conditie van die Vlissin-
ger neemt met rasse schre
den toe. Geregeld verschijnt
hij met de haren rechtover
eind en een gezonde blos op
de wangen op kantoor. „Die
rotauto van mij wilde niet
starten", zegt hij dan. ..Ik
heb weer moeten fietsen."
Zo gaat het nu al maanden.
„Ik denk vaak: hé, hij doet
het tveer. Maar als het daar
na weer niet lukt kan ik ook
niet naar de garage rijden",
probeert hij ons wijs te ma
ken.
Wij verdenken hem er ech
ter van dat hij een excuus
heeft gevonden om zijn buik
weg te werken.