PZC M.C. Hammer ZATERDAG 29 DECEMBER 1990 47 Marvin Gaye Drie kilo Honkbaltalent Stanley Kirk Burrell, artiestennaam: M.C. Hammer (foto GPD) Zal 1990 de popgeschiedenis ingaan als het jaar van M.C. Hammer? In de Ver enigde Staten wordt er in elk geval niet aan getwijfeld. Het springkikkerachtige rap-fenomeen uit East Oakland, Californië is voor de Amerikanen ook meer dan een van de succesvolle nieuwkomers, die zich als kandidaat-trendsetters voor het verse decennium hebben opgeworpen. M.C. Hammer staat aan de andere oceaanzijde voor zowel het zoete sprookje rond een ondernemende ex- marinier als het hoopgevende antwoord op alle verontrustende vuilspuiterij van genre-genoten als The 2 Live Crew. Als aalgladde Mr. Clean roept het gebrilde idool zeker ook weerstanden op, vooral bij zwarte activisten, die hem veel te soft en te 'blankvriendelijk' en vinden. In de oren van menig muziekcriticus is de als Stanley Kirk Burrell geboren zanger en danser slechts een handige dief, omdat zijn hitgevoelige muzikale aanbiedingen veelal zijn gebaseerd op klassiekers van anderen. Over één ding is iedereen het roerend eens: de 27-jarige M.C. Hammer is een unieke rasentertainer, die met één reuzesprong de rapcultuur heeft opgewaardeerd tot een volwassen vorm van showbizz. Verslaggever Louis Du Moulin zocht hem op in Sacramento, aan het eind van zijn alom bejubelde Amerikaanse toernee en aan het begin van de internationale opmars van zijn alternatieve Kerstoproep 'Pray'. hij vanaf zijn derde 'niets liever dan een nieuwe James Brown heeft willen zijn' is deze ambtenarenzoon al zijn jongensjaren evenzeer in de ban van baseball. Als bat boy (ballenjongen) bij de fameuze Oak land A's kreeg hij al gauw de koosnaam Little HammerHammer', vanwege zijn ui terlijke gelijkenis met de legendarische Hammerrin' Hank Aron. Daar de superat- letische Burrell zelf best een behoorlijk balletje kon gooien en slaan maakte hij zelfs nog even kans op een ri ant profcon tract als korte stop. Bij aartsrivaal San Francisco Giants nota bene, dat hem na lang wegen toch te licht vond. Dat hij rond 1987 teruggreep op zijn oude bijnaam (voorafgegaan door de modieuze afkorting van Master of Ceremonies) heeft zowel een sentimentele als een financiële achtergrond. „De zeven jaar die ik als loopjongetje met de A's door het land heb getrokken, hebben me meer gevormd dan ik lange tijd heb vermoed. Met de club ben ik in allerlei steden en milieus terechtge komen. Kortom, ik heb veel meer gezien dan de meeste andere rappers. Het gros kent immers alleen zijn eigen sociale si tuatie en bestookt op grond van slechts die kennis de wereld," meent Burrell, die de (intussen voormalige) Oakland A's bui- tenvelders Mike Davis en Dwayne Mur phy roemt als de financiers die zijn eerste single als M.C. Hammer mogelijk hebben gemaakt. „Hun leningen, van elk 20.000 dollar, hebben me over het dooie punt heen geholpen. Met dat kapitaal heb ik 'Ring 'Em' kunnen laten persen, waarna ik dat plaatje zelf ben gaan distribueren. Een heidens karwei, maar ik wist wel dat het verkrijgbaar was toen de radiosta tions in Oakland het gingen draaien." Zijn zelfvertrouwen is sindsdien alleen maar gestaag toegenomen. Het immense succes van 'Please Hammer Don't Hurt 'Em' (met minstens zes miljoen exempla ren het best verkochte rapalbum aller tij den; twee miljoen meer dan de vorige re cordplaat 'Licensed To 111' van The Beas- tie Boys) heeft hem gesterkt in de veron derstelling dat zijn muzikale ideeën veel oorspronkelijker zijn dan men hem lange tijd heeft willen wijsmaken. „Ach, wat is nou originaliteit? Toch niets anders dan een kwestie van opvatting. Als je mijn 'Help The Children' afdraait naast Marvin Gaye's 'Mercy Mercy Me' kun je zeggen 'Die nummers zijn bijna hetzelfde'. Even goed kan ik verdedigen dat die liedjes maar heel weinig met elkaar gemeen heb ben," stelt M.C. Hammer, die eventuele schuldgevoelens meteen pleegt af te ko pen door goeie regelingen over royalties met zijn 'inspiratiebronnen'. „Wat er ach ter deze zogenaamde formule steekt is dat ik enorm beïnvloed ben door al die pracht- muziek die er in de jaren zeventig is ge maakt en dat ik die me maar al te graag herinner." De felle kritiek van verwante collega's (M.C. Sereh van 3rd Bass vervloekte hem met het nummer 'Gas Face') doet hem zo mogelijk nog minder dan die van muziek- journalisten. „Allemaal jaloezie. Rappers zijn wat dat betreft net boksers: iedereen is een rivaal en ze zijn allemaal alleen maar met zichzelf bezig." Leven en laten leven, luidt de filosofie die het buitenbeen tje zich gaandeweg heeft eigen gemaakt. Vandaar ook zijn zeer milde oordeel over hen die zich in teksten te buiten gaan aan het propageren van racisme dan wel ge weld. „Wie even nadenkt weet wat ze waard zijn." Gelijkgezinde muzikanten met talent ma ken bij M.C. Hammer kans op de verwe zenlijking van hun mooie dromen. Van de tientallen miljoenen die het voorbije jaar zijn binnengestroomd - ook dankzij su persponsorcontracten met Pepsi Cola en Toshiba - zal slechts een klein deel wor den aangewend voor het optuigen van een nieuwe familievilla in Fremont bij Oak land. De rest investeert The Untouchable, die zijn zakelijke belangen laat beharti gen door zijn oudere broers Charles en Louis Burrell, in zijn produktiefirma Bust-It. „Die wil ik laten uitgroeien tot een sterke onafhankelijke platenmaat schappij voor beginnende artiesten die me aanspreken," aldus M.C. Hammer, die voor een nieuwe artistieke uitdaging lonkt naar Hollywood voor een speelfilm rond de door hem in clips al vertolkte Bap tisten-dominee Pressure. „Voorlopig ech ter zal 1991 in het teken van mijn eerste wereldtoernee staan. Of ik met dezelfde monsterproduktie naar Europa kom? Na tuurlijk, voor minder doe ik het niet!" Louis du Moulin De onmogelijke succesformule: rap, showbizz en gospel It's Hammer Time op de C.K. McClat- chy High School in Sacramento. Volko men onverwacht, althans voor de leerlin gen. De ongeveer 900 tieners zijn uit hun reguliere lesmiddag opgeschrikt voor de première van een bijzondere video-film in de aula. Dat M.C. Hammer in de stichtelij ke produktie van Pepsi Cola genaamd 'Be Excellent' een rol speelt is voor hen ken nelijk niet zo'n verrassing. Dat de Grote Ster na afloop van de vertoning zelf achter het spreekgestoelte plaats neemt voor na dere tekst en uitleg had geen van hen dur ven bevroeden. Nadat iedereen bekomen is van de eerste opwinding herhaalt de in een spijkerpak gehulde M.C. Hammer kort en kwiek de voornaamste boodschap van 'Be Excel lent', die vrij vertaald neerkomt op 'Houdt altijd geloof in je eigen kunnen en laat je niet verleiden tot het gebruik van drugs en alcohol'. Waarom juist deze kruistocht, luidt een van de interessantste vragen uit de zaal. „Omdat ik voel dat ik dit moest en moet doen. De situatie in het land vraagt erom, denk ik. En ik ben wel degelijk in de gele genheid de ogen van sommige jongelui te openen. Hoe anderen erover denken kan me niet schelen. Je zult van mij ook niet horen dat ik vind dat mijn collega's zich meer zouden moeten inspannen. Als je be zorgdheid niet oprecht is, niet uit je hart komt, dan is die niets waard," aldus de be vlogen 'positivo', die zijn sociale betrok kenheid een 'logisch vervolg' acht op zijn - naar eigen zeggen - armoedige jeugd in een turbulent gezin met acht kinderen, 's Avonds in de uitverkochte Arco Arena, zeg maar de plaatselijke Ahoy', onder breekt M.C. Hammer de rond hem opge trokken spektakelshow diverse keren voor soortgelijke ontboezemingen. Onder meer bij het inzetten van 'Help The Child ren', waarvoor hij zich liet inspireren door Marvin Gaye's 'Mercy Mercy Me' en waar van de begeleidende videobeelden even later boekdelen spreken: de sombere be grafenis van een onschuldig slachtoffertje van een drugsvete. „Willen jullie dan werkelijk dat onze jeugd deze ellende overkomt? Laten we er aan werken dat de kinderen van nu een betere wereld tege moet gaan," luidt de opdracht die The Un touchable, zoals hij na zijn monsterhit 'U Can't Touch This' ook wel wordt ge noemd, de pakweg 18.000 fans meegeeft. Zijn niet mis te verstane boodschappen (aan dealers: 'Laat alsjeblieft onze tienja rigen met rust') zijn gespeend van dram merigheid en zorgvuldig gedoseerd. Blijk baar weet M.C. Hammer, sinds 1982 een born again Christian, maar al te goed hoe ver hij met zijn gepreek kan gaan. De hele twee uur durende show is trouwens het toonbeeld van evenwicht: het grove ge schut van 32 dansers en muzikanten, verdeeld over drie niveaus, wordt regel matig afgewisseld voor intiemere bezet tingen en tussen alle ernstige speelsheid door is er minstens evenveel ruimte voor pure luim. Een van M.C. Hammer's char mes is zijn bovenmodale gevoel voor hu mor, waar hij nogal eens een beroep op wanneer hij vocaal tekort dreigt te schie ten. Een andere herhaaldelijk genomen 'vluchtroute' is het vijfstemmige achter grondkoor 'Special Generation', dat zo prominent aanwezig was op zijn voorlaat ste single 'Have You Seen Her', een bruta le verbastering van het gelijknamige suc ces van The Chi-Lites uit 1971. „Jullie wor den dankzij mij zo beroemd dat ik straks alleen achter blijf. En wat moet ik dan nog beginnen?" Met deze overgeacteerde klaagzang neemt M.C. Hammer op het po dium alvast een voorschotje op een van de hem wachtende problemen: het bij elkaar houden van zijn beloftevolle hofhouding (in totaal tachtig personen), voor wie hij zich de afgelopen anderhalf jaar als een voorbeeldige oudere broer heeft uitge sloofd. Zijn grootste talent als uitvoerend artiest moet stellig gezocht worden in zijn soms onnavolgbare danskunst. Vergeleken met de dolle capriolen die M.C. Hammer in zijn wijde harembroek uithaalt is Michael Jackson's veelgeprezen 'moonwalk' slechts kinderspel. Die sensationele krachttoeren kosten hem per optreden ge middeld zo'n drie kilo vocht en zijn alleen mogelijk dankzij de urenlange dagelijkse oefeningen waarvoor zonodig alles in het leven van Stan Kirk Burrell moet wijken. „Voor alles ben ik natuurlijk een danser," bekent de man, die de rap heeft verrijkt met ingenieuze choreografiën en daarbij en passant de 'bandmuziek' heeft afge zworen. „Dat is de basis, al mijn andere artistieke bezigheden zijn daarvan slechts afgeleiden. Ik had waarschijnlijk al veel verder kunnen zijn als waar ik nu ben. Als ik meteen mijn eigen gang was gegaan, maar ik ben eerst zo dom geweest om te proberen aansluiting te vinden bij de tra ditionele rapscene. Ik hoorde daar niet thuis, dus kon het nooit iets wordèn." Aldus terugblikkend, in de als een over volle bijenkorf zoemende lobby van het Sacramento Hilton, doelt M.C. Hammer op zijn eerste onzekere experimenten als platenartiest in de eerste helft van de ja ren tachtig, na twee jaar marine en een snel afgebroken studie communicatiewe tenschappen. In die verkennende periode presenteerde Stan Kirk Burrell, gegrepen als hij van de ene op de andere dag was door de religie, zich ook als The Holy Ghost Boy. De naam mag hij allang tot 'belachelijk' hebben verklaard, zijn hou ding ten aanzien van godsdienst is nog steeds dezelfde. Daaruit verklaart M.C. Hammer de aanwezigheid van 'Son Of The King' op zijn debuutalbum 'Let's Get It Started' (uit 1988) en het met Prince ge schreven gebod 'Pray' op zijn baanbre kende bestseller 'Please Hammer, Don't Hurt'em'. Zijn huidige artiestennaam is ontleend aan zijn tweede jeugdliefde. Want hoewel Stanley Kirk Burrell vol vuur beweert dat De Hammer-band, vlnr: Kevy Kev, Sweet L.D., Ace, M.C. Hammer, D.J. Redeemed, Terrible T. en Lone Mixer foto GPD)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 47