PZC DORRY SACK MAR SLINGERLAND denken en voelen filmwijzer film selectie robocop 2 vrijdagkrant 15 VRIJDAG 2 NOVEMBER 1990 \corstukken mar slingerland wrsele graanbeurs n nes wkenes lm bewaerschole vermeiden de ruimte el compo trouvaille au port van der pool MIDDELBURG VLISSINGEN OOSTKAPELLE GOES KATS ZIERIKZEE OUDDORP NIEUWVLIET-BAD HONTENISSE CLINGE DELFT ANTWERPEN alhambra grand theater 't beest electro schuttershof cinemactueel roxy de koning lux or porgy and bess ledel un je nog: wel spreken van kunst als de kunde zover ig lijkt? Als in plaats van tomisch welgevormde zens de verfslierten een en leven gaan leiden? Of als kunstenares zich niet zelf nuttige dwerktechnieken bedient, ar daarvoor anderen chakelt? Vragen die menig S(,|totschouwer regelmatig stelt. Hi rdop of inzichzelf. In de pr istigieuze Middelburgse VI ;eshal of in de onlangs geopende 'Art-Galerie Le Loup' te Soes. j D rry Sack, een in Belgie w mende kunstenares, heeft in de Vleeshal vijf reusachtige haft ten opgesteld. Elk gedragen door een standaard van witgespoten metaal, staan ze ii daar zo'n tweeëneen halve ter hoog te pronken. Het zijn edimensionale vormen, een rt kussens, bekleed met ;ijn. Ze lijken bedoeld om ti de voorzijde te bekijken, de terkant is steeds met een itrale stof bedekt. Als lptuur bepaald geen ntuurlijke vorm: allemaal zelfde, op de tint van het nzende satijn na. En de erop aaide teksten, natuurlijk. Jt zijn de betekenisgevende elementen in het werk van D®rry Sack. Het gaat om sjablonen zoals die in reclame en zoete films nogal eens vmrkomen. "All in color" 11 (blauw op zilvergrijs), "The Tine of Your Life" (zilver op Mitrose) en "Under The Ksjinbow" (rose, goud en blauw I op; grijs) wijzen op een zonnige, populaire kijk op het bestaan. Dfl glanzende uitvoering en het eiiirme formaat van de zachte hai ten versterken de teksten. iZijn de harten niet een soort kadootjes, kostbare snoepjes of droombeelden? Toch: zet Sack derideologie van schone schijn nü ter verheerlijking in de ijnwerpers of wil zij juist de ervlakkigheid ervan maskeren? Misschien is het ien van twijfel wel haar pnerk. Want 'under the nbow' kunnen de feestelijke 'ebeurtenissen plaatsvinden die de kleurige letters (gereren. Net zo goed echter, de baan van licht in de ktijk het décor zijn van de est afschuwelijke delingen. 'All in color' den zowel ontspannende nementen als ellendige pen verfilmd. En het is nog n|ar de vraag of je ooit 'the iifre of your life' zult nlemaken. I gezien visualiseert Dorry pk het eenzijdig verbinden i aangename toestanden it de kreten op de harten. Je kunt erin wegzwijmelen, maar verliest jezelf dan wel in een schijnwereld. Daar wordt de taal niet meer gebruikt als middel om iets te zeggen. Zij wordt tot voertuig van nietszeggendheid. Door kreten te isoleren en vergroot in hartvorm te presenteren lijkt Dorry Sack de bezoeker uit te dagen de teksten te doordenken en op hun betekenis te onderzoeken. Dat ik uiteindelijk kies voor de kritische betekenis komt ook omdat de achterkanten van de harten niets hebben van de schoonheid van de voorkant. Het zijn in feite décorstukken. Ga je van achter uit de hal weer naar buiten, dan vervangt het felle daglicht de zorgvuldige geconstrueerde zoete esthetiek van de objecten. Is dat alles genoeg om de werken tot kunst te verheffen? In principe wel. Beeldende kunst heeft zich immers ontwikkeld tot een manier om het denken te prikkelen. Daarbij zijn alle middelen geoorloofd, mits zij maar bijdragen tot het effect van het werk. Dat wordt in dit soort gevallen niet bepaald door de vaardigheid van de kunstenares om zelf een product uit te voeren. Zij treedt op als regisseuse van onze gedachten, gebruikmakend van beelden als acteurs die door anderen zijn vervaardigd. Bepalend voor de kunstwaarde is de kwaliteit van de impuls. Voor mij is die voldoende om deze expositie de moeite waard te maken. In het werk zelf zag ik graag een sterkere gelaagdheid, meer aanknopingspunten die de visie van de kunstenares onderbouwen of voor mijn part nog meer verwarring scheppen. Het werk is nu zo open dat de rol van de toeschouwer misschien wel groter wordt dan die van de kunstenares. Op de acrylschilderijen van deze uit Goes afkomstige, in Dordrecht wonende kunstenares zijn vogels te zien. Zoals ik boven al aangaf, komt de vogelliefhebber met oog voor bouw en kenmerken van de beestjes, niet aan zijn trekken. De vogels van Mar Slingerland zijn 'in verf gedrenkte dieren' die als beweeglijke streken het doek vullen. Vorm en kleur vooral geel en grijs met accenten in zwart, blauw, roserood, oranje en groen roepen gevoelens op; angst, kwetsbaarheid of trots bijvoorbeeld. Want uit de dunne direct aangebrachte verflagen komt wel steeds een beeld tevoorschijn dat een vogel in herinnering brengt. En door de globaal aangegeven houding en de gebruikte kleur komt krijgt de gestalte een specifieke lading. Toch is dat niet voldoende om van een bevredigend schilderij te spreken. De opbouw van het werk, de compositie en het materiaalgebruik leiden immers ook een eigen leven. Dat kan de betekenis van het beeld doorslaand beïnvloeden. In 'Verlegen vogel' leidt dat tot een gaaf schilderij, waarin een vleugel het totale beeldvlak domineert. Half erachter gaat de kop van het dier schuil. Er ontstaat een spanningsveld tussen de omtreksvorm en de rand van het doek. En in de drukke verfstreken wordt een ritme zichtbaar dat in harmonie is met de hoofdlijnen van de compositie. Dat is lang niet in alle werken het geval. In de directe werkwijze is vaak te weinig rekening gehouden met de 'eis' om de vorm hecht te verankeren in het rechthoekige schildervlak. Zo stoor ik mij aan de verhouding tussen de twee vleugels in 'Wachter'. De rechter, wat diffuus geschilderd, bepaalt de compositie die door de ielige linkervleugel niet in evenwicht wordt gehouden. Ik vind het prijzenswaardig dat men in de galerie in Goes kiest voor een kunstenares die niet op gemakkelijk succes uit is. Daarvan is immers al genoeg te zien. Hopelijk zet men deze lijn voort, zodat er in de verzorgde ruimte in elk geval iets te beleven blijft. mNICOOUT Dorry Sack, 'The Letter'. Vleeshal, Midelburg. Tot en met 25 november. Mar Slingerland, art-galerie Le Loup, Goes. Tot 22 november. di lid Dorry Sack, 'The letter'. Vleeshal, Middelburg (foto Lex de Meester öi'>V«yAV«VAVAV«VAVAVAV«V«VAV»VAVAV»VAVtV»VAV«V«V«VAV»v«VAV/.v.vAV.VA\v.VAVAVAv.vAVAv!vA,j.v.v!v.vAV/.v.,Iv/!v.,!v!,Xv!vIv!,!0.v.v!,!,"'.,!'"'"*",!v!'!'!,.,.,.,.,.v.,.,!v he: lader de titel Beeldend Borsele ^anaf volgende week in het ge- ■ntehuis in Heinkenszand expositie ingericht met werk 'ati negen Borselse beeldend stenaars. De tentoonstelling t in het teken van het 20-ja- bestaan van de gemeente sele. De exposanten zijn li Bartels, Wies de Bles, rt Jacobs, Iris de Leeuw, lahder Littel, Martin Mc Nama- .jl Nelly van Nieuwenhuijzen, m van Wilgenburg en Kedi van r tl I Willigen. Mevrouw drs I. paander, directeur van het del] Ruws Mueum opent de exposi- e vrijdag 9 november om 16.00 Ut Te zien tot 29 november, leningstijden: tijdens ope- Igsuren stadhuis. uid .e ïr perland is een expositie inge richt met werk van Ingrid Bom. De exposante toont aquarellen. Te zien tot februari. Openingstij den: dagelijks van 10 tot 22 uur. er van Nes exposeert in het huis van Terneuzen, onder e [titel De impressie van Peter aji Nes. De exposant toont olie- Sven en grafiek. Gevoel en >0ntaniteit spelen een grote rol et werk van Van Nes, dat dui- jk beïnvloed is door het im- t^ssionisme. Te zien tot 23 no- aiber. Openingstijden: tijdens p j Rtooruren. 11 salerie galerie Bekenes aan de l|'psstraat in Kattendijke is af morgen, zaterdag, een ex- litie te zien met werk van Ancien van den Boogaard, life Bekenes, Marianne Graup- Frans Haak. Sien Minder- ffld, Marijke van Noord, Deu Rt, Paul Sinke en Ina van rde. De exposanten tonen verven, tekeningen en aqua- n. Daarnaast zijn tinnen |t'werpen te zien van Hans Rij en glassnijwerk van Bas durits. Te zien tot 19 novem- Openingstijden: zaterdag i ïondag van 14 tot 17 uur. 1 restaurant Papilion in Kam- In de Graanbeurs in Zierikzee is morgen, zaterdag, een expositie met schilderijen van Nederland se en andere Europese schilders .te zien. Er hangen ongeveer 200 doeken. Openingstijden: van 10 tot 17 uur. In De Bewaerschole in Burgh- Hamstede is een expositie inge richt getiteld 100 jaar ijspret. Uit de privé-collecties van Anrie Broere en de ijsclub Haamste- de-Burght zijn onder meer schatsen, sleetjes, prenten, et sen en schilderijen te zien. Tot 24 november. Openingstijden: maandag t/m zaterdag van 13.30 tot 16.30 uur. In de hal van het hoofdkantoor van de Rabobank in Middelburg (Lange Geere) is een expositie ingericht met aquarellen en olie verven van Wim Vermeulen. Vermeulen schildert voorname lijk landschappen, stillevens en portretten. Te zien tot 30 novem ber. Openingstijden: tijdens bankuren. In galerie De Ruimte aan de Kinderdijk in Middelburg is vanaf morgen, zaterdag, een ex positie te zien van bas Wilders. De exposant toont foto's. Te zien tot en met 24 november. Ope ningstijden: dinsdag t/m zater dag van 13 tot 17 uur. In de galerie van de Delta Nuts bedrijven (PZEM) in Middelburg is de expositie De zoektocht te zien. De tentoonstelling bestaat uit schilderijen van El Compo (Emil Gutman). Thema's als lief de, haat, ontwaken en dromen keren als geliefde symbolen steeds in zijn werk terug. Te zien t/m 28 december. Openingstij den: tijdens kantooruren. In de Terneuzense galerie Trou vaille exposeert Mique de Boer. Zij toont gouaches en monoty pe. Te zien tot en met 30 novem ber. Openingstijden: tijdens winkeluren, maandag gesloten. In het multifunctioneel centrum Au Port in Philippine is den ex positie ingericht met aquarellen van Marijke Lourens. Te zien tot 30 november. Openingstijden: dagelijks. Leendert van der Pool exposeert tekeningen en schilderijen in het gemeentehuis van Pinsenbeek. De tentoonstelling wordt zon dag om 14.30 uur geopend door Peter Sinke van de Zeeuwse Clturele raad. Te zien t/m 23 no vember. Openingstijden: maandsg t/m vrijdag van 9 tot 12 uur, zondag 11 en 18 november van 14 tot 17 uur. FRANCOIS RYCKHALS MU SEUM: Van Rembrandt tot Brandenburg, tot eind novem ber. Openingstijden: do, vri, en zat 13 tot 17 uur. ZEEUWS MUSEUM (Klooster gang en Crypte Abdijcomplex): 15 jaar provinciale aankopen, een selectie, tot 4 november. SBK: (Kuiperspoort) Ineke Otte (objecten), t/m 27 oktober. Ope ningstijden: di t/m zat van 13 tot 17 uur. KUNSTUITLEEN: (vitrines) Tjonge Jonge (sieraden), t/m 17 november. Openingstijden: di t/ m za van 13 tot 17 uur. MOLENWATER: Frank Stassar (Flying Thought), t/m 3 novem ber. Openingstijden: wo t/m zat van 12 tot 17 uur. DE VLEESHAL: Dorry Sack, t/ m 25 november. Openingstijden: di t/m zat van 11 tot 17. zon van 13 tot 17 uur. BELLAMY 19: Jan van Leeuwen Carnaval de l'existence (kera miek), tot 7 november. Ope ningstijden: ma t/m vri 10 tot 17 uur, zat en zon 13 tot 17 uur. BIBLIOTHEEK: Willem van de Kop (decoupages) tot 15 novem ber. Openingstijden: openingsu ren bibliotheek. KOMMERS ASSURANTIËN: Eddy Quite (tekeningen en schilderijen) tot 12 november. Openingstijden: vri van 19 tot 21 uur, zat van 10 tot .12 uur. DE GALERIE (Hobeinstraat): tekeningen, handwerken en kruissteken, openingstijden: da gelijks van 14 tot 17 uur. ZEEUW BIOLOGISCH MU SEUM: De laatste der hanekam- men, tot 28 januari. Openingstij den: di t/m zat van 10 tot 17 uur. zon en ma van 13.30 tot 17 uur. GEMEENTE-ARCHIEF: 'Zij voeren onder Nederlandse vlag' (foto's), t/m december. Ope ningstijden: werkdagen 10 tot 17 uur. ART-GALERIE LE LOUP: Mar Slingerland (acrylschilderijen) tot 22 november. Openingstij den: do tot 21 uur, vri van 13 tot 18 uur, zat van 10 tot 17 uur. RABOBANK: (Grote Markt) Renate Folius. aquarellen, t/m december. Openingstijden: ban kuren. GALERIE 'T ZWALUWEN HOF: Piet van 't Hageland en Alfons van' Ginderen (schilderij en), tot 31 december. Openings tijden: dagelijks van 10 tot 18 uur. OOSTERSCHELDEZIEKEN- HUIS: Iris de Leeuw (tekenin gen, gouaches en zeefdruk), tot 10 oktober. BEZOEKERSCENTRUM DE GRE VELINGEN: Nettie Pronk-Deenik (aquarellen, pastels) tot 4 november. Ope ningstijden: dagelijks van 10 tot 17 uur. SAINT PIERRE: Rie Baauw (olieverven en aquarellen), t/m december. Openingstijden: da gelijks van 10 tot 18 uur. GEMEENTEHUIS: Anneque Lijnkamp Truyen en, Michiel van Bokhoven. GALERIE ESPRIT: Ernest Joa chim (beelden) en Paul de Vilder (schilderijen), t/m 25 november. Openingstijden: do t/m zon van 13.30 tot 17.30 uur, do van 19 tot 21 uur. GALERIE DE ZAAL: Arie Ber- kulin (beelden en tekeningen), t/m 4 november. Openingstij den: do t/m zon van 12 tot 17 uur. MUHKA: De verzameling II, alle nieuwe aanwinsten '88-'8, t/m 4 november. Openingstijden: da gelijks 10 tot 17 uur, maandag gesloten. De avonden met links Thom Hoffman als Frits van Egters, 't Beest. Goes VLISSINGEN (01184-12260) 'Ghost'. (zaal DVandaag (vrij dag) 19.00 en 21.30 uur, zater dag en zondag 14.00, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag en donderdag 20.00 uur, woensdag 14.00 en 20.00 uur. 'Robocop 2'. (zaal 2)Vandaag (vrijdag) 19.00 en 21.30 uur, za terdag en zondag 14.00, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dins dag en donderdag 20.00 uur, woensdag 14.00 en 20.00 uur. 'Another 48 hours', (zaal 3) Vandaag (vrijdag), zaterdag en 19.00 en 21.30 uur, maan dag, dinsdag, woensdag en donderdag 20.00 uur. 'Asterix en de knallende ke tel'. (zaal 3) Zaterdag, zondag en woensdag 14.00 uur. 'Days of thunder', (zaal 4)Vandaag (vrijdag) 19.00 en 21.30 uur, zaterdag en zondag 14.00, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag en donder dag 20.00 uur, woensdag 14.00 en 20.00 uur. GOES (01100-15165) 'Die hard 2'. Vandaag (vrij dag) zaterdag en zondag 19.00 en 21.30 uur, maandag, dins dag, woensddag en dondedag 20.00 uur. Asterix en de knallende ke tel'. Zondag en woensdag 14.00 uur. GOES (01100-28142) 'Dreams'. Vrijdag 20.30 uur. 'De avonden'. Donderdag 20.30 uur. MIDDELBURG (01180-38900) 'Cry baby'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 21.45 uur, zondag, maandag, dinsdag, woensdag en donderdag 20.30 uur. 'Back to the future III'. Van daag (vrijdag) 19.00 uur, zater dag 14.00 en 19.00 uur, zondag 14.00 uur. MIDDELBURG (01180-13482) 'Kracht'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 20.00 uur, zondag, maandag, dinsdag, woensdag en donderdag 20.30 uur. 'Hunt for the red October'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 22.30 uur. 'Pippi Langkous'. Zaterdag en zondag 14.00 uur. BERGEN OP ZOOM <01640- 54886) 'Another 48 hours'. Vandaag (vrijdag) 19.00 en 21.30 uur, za terdag 14.00 en 19.00 uur, zon dag 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur, donderdag 20.00 uur. 'Romeo'. Maandag, dinsdag en woensdag 20.00 uur. 'Ghost'. Vandaag (vrijdag) 19.00 en 21.45 uur, zaterdag 14.00, 19.00 en 21.45 uur, zon dag 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag en donderdag 20.00 uur, woens dag 14.00 en 20.00 uur. 'Pretty woman'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.00 en 21.30 uur, zondag 16.30, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dins dag, woensdag en donderdag 20.00 uur. 'Frank en Frey'. Zaterdag, zondag en woensdag 14.00 uur. BERGEN OP ZOOM (01640- 33434) 'Die hard 2'. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 18.45 en 21.30 uur, zondag 16.15, 18.45 en 21.30 uur, maandag, dinsdag, woensdag en donderdag 20.00 uur. 'Gremlins 2, de nieuwe ben de'. Zaterdag, zondag en woensdag 14.00 uur. 'Robocop'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.00 en 21.30 uur, zondag 16.30, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag, woensdag en donderdag 20.15 uur. 'Asterix en de knallende ke tel'. Zaterdag, zondag en woensdag 14.00 uur. HULST (1140-12030) 'Dick Tracy'. Zaterdag 19.15 uur, zondag 13.45 uur. 'Robocop 2'. Vandaag (vrij dag) 19.15 uur en 22.00 uur, za terdag 22.00 uur, zondag 16.15 en 21.30 uur, dinsdag en woensdag 20.00 uur. 'Pretty woman'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 22.00 uur, zondag 16.15 en 19.00 uur, maandag en woensdag 20.00 uur. 'Die hard 2'. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 19.15 uur, zondag 19.00 en 21.30 uur, maandag en dinsdag 20.00 uur. 'Days of thunder'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.15 en 22.00 uur, zondag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag, woensdag en donder dag 20.00 uur. 'Asterix en de knallende ke tel'. Zondag 13.45 uur. TERNEUZEN (01150-20505) Wegens verbouwing geslo ten. TERNEUZEN 'Nuevo Cinema Paradiso'. Woensdag 20.00 uur. OOSTBURG 'Dick Tracy'. Vrijdag en zon- dasg 20.00 uur. 'l'Empire des sens'. Zondag 14.30 uur. Paul Verhoeven begon zijn Hollywood carrière pas goed met Robocop. Die film was zo'n succes dat in het he dendaagse Hollywood een vervolg onvermijdelijk werd. Verhoeven is inmid dels gepromoveerd naar een divisie regisseurs waarin hij hele dure films met Arnold Schwarzenegger kan maken of peperdure scenario's kan laten veranderen. Robocop 2 heeft hij niet meer nodig en die opdracht is nu gegaan naar de Brit Irvin Kershner, de maker van onder andere The Empire Strikes Back, een Star Wars vervolg, en Never Say Never Again, een Sean Connery come-back als Ja mes Bond. Het is al vaak gezegd dat een vervolg op een oorspronkelijk succes de moeilijkste op dracht in filmland is. Het is vrijwel onmogelijk een goede balans te vinden tussen de oorspronkelijke ideeën uit deel één en nieuw toe te voe gen elementen, die een bezoek aan deel twee moeten rechtvaardigen. Kershner lukt het ook weer niet. Robo cop 2 wordt gedurende het kij ken zo potsierlijk dat de vraag rijst waarom Verhoeven er zo'n succes mee had. Peter Weller zit weer opgeborgen in z'n harnas als man van staal, de enige eerlijke diender in het Detroit van de toekomst. De stad is nog steeds in han den van het grootkapitaal, nu verpersoonlijkt door acteur Dan O'Herlihy als directeur van OCP. De film wordt net als in deel 1 steeds onderbro ken door persiflages op het te levisienieuws en reclame. En opnieuw moet Robocop het opnemen tegen een vernieuw de versie van een machinale wetshandhaver en opnieuw staat Nancy Allen in een ko gelvrij vest en helm hem daar bij terzijde. Verhoeven liet de confrontatie tussen twee ma chines heel aardig visueel tot uitdrukking komen, maar in deel 2 is gewoon sprake van veel vuurkracht en veel slech te animatie. Het enige nieuwe element is dat de stad behalve door de kapitalisten ook nog bedreigd wordt door een machtige, ver slaafde, gekke misdadiger, de dealer van een nieuwe krach tige drug. Nuke. En u raadt het al; als onze Robocop die slechterik, die al in zoveel an dere actiefilms ook de schurk speelt opgeruimd heeft, claimt OCP dat misdadig brein om daaromheen de ver nieuwde Robocop te bouwen. Zo wordt Robocop 2 verslaafd aan Nuke. Hoe gek kan je het maken, lijkt de voornaamste doelstelling van de makers van dit deel 2. Om het antwoord op deze vraag te vinden is dan ook de enige reden om naar deze film toe te gaan. Kijk hoe vergeefs geprobeerd wordt om de over daad aan geweld te overtref fen, luister naar Nancy Allen die tussen alle rondfluitende kogels door twee zinnen pro beert te zeggen tegen Robo cop en probeer te raden hoe lang de echte Peter Weller werkelijk in dat pak en achter die vervormde stem te zien en te horen is. Voor de niet nieuwsgierigen is de belang rijke aankondiging van de di rectie van dit theater ("Thank you for not smoking"), die al enige maanden te zien is als 'teaser', ruim voldoende. PIET VAN DE MERWE Scène uit Robocop 2. De Koning. Hulst; Roxy, Bergen op Zoom; Alhambra, Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 15