PZC
DORRY SACK
MAR SLINGERLAND
denken en voelen
filmwijzer
film selectie
robocop 2
vrijdagkrant
15
VRIJDAG 2 NOVEMBER 1990
\corstukken
mar slingerland
wrsele
graanbeurs
n nes
wkenes
lm
bewaerschole
vermeiden
de ruimte
el compo
trouvaille
au port
van der pool
MIDDELBURG
VLISSINGEN
OOSTKAPELLE
GOES
KATS
ZIERIKZEE
OUDDORP
NIEUWVLIET-BAD
HONTENISSE
CLINGE
DELFT
ANTWERPEN
alhambra
grand theater
't beest
electro
schuttershof
cinemactueel
roxy
de koning
lux or
porgy and bess
ledel
un je nog: wel spreken van
kunst als de kunde zover
ig lijkt? Als in plaats van
tomisch welgevormde
zens de verfslierten een
en leven gaan leiden? Of als
kunstenares zich niet zelf
nuttige
dwerktechnieken bedient,
ar daarvoor anderen
chakelt? Vragen die menig
S(,|totschouwer regelmatig stelt.
Hi rdop of inzichzelf. In de
pr istigieuze Middelburgse
VI ;eshal of in de onlangs
geopende 'Art-Galerie Le Loup'
te Soes.
j D rry Sack, een in Belgie
w mende kunstenares, heeft in
de Vleeshal vijf reusachtige
haft ten opgesteld. Elk gedragen
door een standaard van
witgespoten metaal, staan ze
ii daar zo'n tweeëneen halve
ter hoog te pronken. Het zijn
edimensionale vormen, een
rt kussens, bekleed met
;ijn. Ze lijken bedoeld om
ti de voorzijde te bekijken, de
terkant is steeds met een
itrale stof bedekt. Als
lptuur bepaald geen
ntuurlijke vorm: allemaal
zelfde, op de tint van het
nzende satijn na. En de erop
aaide teksten, natuurlijk.
Jt zijn de betekenisgevende
elementen in het werk van
D®rry Sack. Het gaat om
sjablonen zoals die in reclame
en zoete films nogal eens
vmrkomen. "All in color"
11 (blauw op zilvergrijs), "The
Tine of Your Life" (zilver op
Mitrose) en "Under The
Ksjinbow" (rose, goud en blauw
I op; grijs) wijzen op een zonnige,
populaire kijk op het bestaan.
Dfl glanzende uitvoering en het
eiiirme formaat van de zachte
hai ten versterken de teksten.
iZijn de harten niet een soort
kadootjes, kostbare snoepjes of
droombeelden? Toch: zet Sack
derideologie van schone schijn
nü ter verheerlijking in de
ijnwerpers of wil zij juist de
ervlakkigheid ervan
maskeren? Misschien is het
ien van twijfel wel haar
pnerk. Want 'under the
nbow' kunnen de feestelijke
'ebeurtenissen plaatsvinden
die de kleurige letters
(gereren. Net zo goed echter,
de baan van licht in de
ktijk het décor zijn van de
est afschuwelijke
delingen. 'All in color'
den zowel ontspannende
nementen als ellendige
pen verfilmd. En het is nog
n|ar de vraag of je ooit 'the
iifre of your life' zult
nlemaken.
I gezien visualiseert Dorry
pk het eenzijdig verbinden
i aangename toestanden
it de kreten op de harten. Je
kunt erin wegzwijmelen, maar
verliest jezelf dan wel in een
schijnwereld. Daar wordt de
taal niet meer gebruikt als
middel om iets te zeggen. Zij
wordt tot voertuig van
nietszeggendheid. Door kreten
te isoleren en vergroot in
hartvorm te presenteren lijkt
Dorry Sack de bezoeker uit te
dagen de teksten te
doordenken en op hun
betekenis te onderzoeken. Dat
ik uiteindelijk kies voor de
kritische betekenis komt ook
omdat de achterkanten van de
harten niets hebben van de
schoonheid van de voorkant.
Het zijn in feite décorstukken.
Ga je van achter uit de hal weer
naar buiten, dan vervangt het
felle daglicht de zorgvuldige
geconstrueerde zoete esthetiek
van de objecten.
Is dat alles genoeg om de
werken tot kunst te verheffen?
In principe wel. Beeldende
kunst heeft zich immers
ontwikkeld tot een manier om
het denken te prikkelen.
Daarbij zijn alle middelen
geoorloofd, mits zij maar
bijdragen tot het effect van het
werk. Dat wordt in dit soort
gevallen niet bepaald door de
vaardigheid van de
kunstenares om zelf een
product uit te voeren. Zij treedt
op als regisseuse van onze
gedachten, gebruikmakend van
beelden als acteurs die door
anderen zijn vervaardigd.
Bepalend voor de kunstwaarde
is de kwaliteit van de impuls.
Voor mij is die voldoende om
deze expositie de moeite waard
te maken. In het werk zelf zag
ik graag een sterkere
gelaagdheid, meer
aanknopingspunten die de visie
van de kunstenares
onderbouwen of voor mijn part
nog meer verwarring scheppen.
Het werk is nu zo open dat de
rol van de toeschouwer
misschien wel groter wordt dan
die van de kunstenares.
Op de acrylschilderijen van
deze uit Goes afkomstige, in
Dordrecht wonende
kunstenares zijn vogels te zien.
Zoals ik boven al aangaf, komt
de vogelliefhebber met oog
voor bouw en kenmerken van
de beestjes, niet aan zijn
trekken. De vogels van Mar
Slingerland zijn 'in verf
gedrenkte dieren' die als
beweeglijke streken het doek
vullen. Vorm en kleur vooral
geel en grijs met accenten in
zwart, blauw, roserood, oranje
en groen roepen gevoelens
op; angst, kwetsbaarheid of
trots bijvoorbeeld. Want uit de
dunne direct aangebrachte
verflagen komt wel steeds een
beeld tevoorschijn dat een
vogel in herinnering brengt. En
door de globaal aangegeven
houding en de gebruikte kleur
komt krijgt de gestalte een
specifieke lading.
Toch is dat niet voldoende om
van een bevredigend schilderij
te spreken. De opbouw van het
werk, de compositie en het
materiaalgebruik leiden
immers ook een eigen leven.
Dat kan de betekenis van het
beeld doorslaand beïnvloeden.
In 'Verlegen vogel' leidt dat tot
een gaaf schilderij, waarin een
vleugel het totale beeldvlak
domineert. Half erachter gaat
de kop van het dier schuil. Er
ontstaat een spanningsveld
tussen de omtreksvorm en de
rand van het doek. En in de
drukke verfstreken wordt een
ritme zichtbaar dat in
harmonie is met de hoofdlijnen
van de compositie. Dat is lang
niet in alle werken het geval. In
de directe werkwijze is vaak te
weinig rekening gehouden met
de 'eis' om de vorm hecht te
verankeren in het rechthoekige
schildervlak. Zo stoor ik mij
aan de verhouding tussen de
twee vleugels in 'Wachter'. De
rechter, wat diffuus
geschilderd, bepaalt de
compositie die door de ielige
linkervleugel niet in evenwicht
wordt gehouden.
Ik vind het prijzenswaardig dat
men in de galerie in Goes kiest
voor een kunstenares die niet
op gemakkelijk succes uit is.
Daarvan is immers al genoeg te
zien. Hopelijk zet men deze lijn
voort, zodat er in de verzorgde
ruimte in elk geval iets te
beleven blijft. mNICOOUT
Dorry Sack, 'The Letter'. Vleeshal,
Midelburg. Tot en met 25 november.
Mar Slingerland, art-galerie Le
Loup, Goes. Tot 22 november.
di
lid
Dorry Sack, 'The letter'. Vleeshal, Middelburg (foto Lex de Meester
öi'>V«yAV«VAVAV«VAVAVAV«V«VAV»VAVAV»VAVtV»VAV«V«V«VAV»v«VAV/.v.vAV.VA\v.VAVAVAv.vAVAv!vA,j.v.v!v.vAV/.v.,Iv/!v.,!v!,Xv!vIv!,!0.v.v!,!,"'.,!'"'"*",!v!'!'!,.,.,.,.,.v.,.,!v
he:
lader de titel Beeldend Borsele
^anaf volgende week in het ge-
■ntehuis in Heinkenszand
expositie ingericht met werk
'ati negen Borselse beeldend
stenaars. De tentoonstelling
t in het teken van het 20-ja-
bestaan van de gemeente
sele. De exposanten zijn
li Bartels, Wies de Bles,
rt Jacobs, Iris de Leeuw,
lahder Littel, Martin Mc Nama-
.jl Nelly van Nieuwenhuijzen,
m van Wilgenburg en Kedi van
r tl I Willigen. Mevrouw drs I.
paander, directeur van het
del] Ruws Mueum opent de exposi-
e vrijdag 9 november om 16.00
Ut Te zien tot 29 november,
leningstijden: tijdens ope-
Igsuren stadhuis.
uid
.e ïr
perland is een expositie inge
richt met werk van Ingrid Bom.
De exposante toont aquarellen.
Te zien tot februari. Openingstij
den: dagelijks van 10 tot 22 uur.
er van Nes exposeert in het
huis van Terneuzen, onder
e [titel De impressie van Peter
aji Nes. De exposant toont olie-
Sven en grafiek. Gevoel en
>0ntaniteit spelen een grote rol
et werk van Van Nes, dat dui-
jk beïnvloed is door het im-
t^ssionisme. Te zien tot 23 no-
aiber. Openingstijden: tijdens
p j Rtooruren.
11 salerie
galerie Bekenes aan de
l|'psstraat in Kattendijke is
af morgen, zaterdag, een ex-
litie te zien met werk van
Ancien van den Boogaard,
life Bekenes, Marianne Graup-
Frans Haak. Sien Minder-
ffld, Marijke van Noord, Deu
Rt, Paul Sinke en Ina van
rde. De exposanten tonen
verven, tekeningen en aqua-
n. Daarnaast zijn tinnen
|t'werpen te zien van Hans
Rij en glassnijwerk van Bas
durits. Te zien tot 19 novem-
Openingstijden: zaterdag
i ïondag van 14 tot 17 uur.
1 restaurant Papilion in Kam-
In de Graanbeurs in Zierikzee is
morgen, zaterdag, een expositie
met schilderijen van Nederland
se en andere Europese schilders
.te zien. Er hangen ongeveer 200
doeken. Openingstijden: van 10
tot 17 uur.
In De Bewaerschole in Burgh-
Hamstede is een expositie inge
richt getiteld 100 jaar ijspret. Uit
de privé-collecties van Anrie
Broere en de ijsclub Haamste-
de-Burght zijn onder meer
schatsen, sleetjes, prenten, et
sen en schilderijen te zien. Tot 24
november. Openingstijden:
maandag t/m zaterdag van 13.30
tot 16.30 uur.
In de hal van het hoofdkantoor
van de Rabobank in Middelburg
(Lange Geere) is een expositie
ingericht met aquarellen en olie
verven van Wim Vermeulen.
Vermeulen schildert voorname
lijk landschappen, stillevens en
portretten. Te zien tot 30 novem
ber. Openingstijden: tijdens
bankuren.
In galerie De Ruimte aan de
Kinderdijk in Middelburg is
vanaf morgen, zaterdag, een ex
positie te zien van bas Wilders.
De exposant toont foto's. Te zien
tot en met 24 november. Ope
ningstijden: dinsdag t/m zater
dag van 13 tot 17 uur.
In de galerie van de Delta Nuts
bedrijven (PZEM) in Middelburg
is de expositie De zoektocht te
zien. De tentoonstelling bestaat
uit schilderijen van El Compo
(Emil Gutman). Thema's als lief
de, haat, ontwaken en dromen
keren als geliefde symbolen
steeds in zijn werk terug. Te zien
t/m 28 december. Openingstij
den: tijdens kantooruren.
In de Terneuzense galerie Trou
vaille exposeert Mique de Boer.
Zij toont gouaches en monoty
pe. Te zien tot en met 30 novem
ber. Openingstijden: tijdens
winkeluren, maandag gesloten.
In het multifunctioneel centrum
Au Port in Philippine is den ex
positie ingericht met aquarellen
van Marijke Lourens. Te zien tot
30 november. Openingstijden:
dagelijks.
Leendert van der Pool exposeert
tekeningen en schilderijen in het
gemeentehuis van Pinsenbeek.
De tentoonstelling wordt zon
dag om 14.30 uur geopend door
Peter Sinke van de Zeeuwse
Clturele raad. Te zien t/m 23 no
vember. Openingstijden:
maandsg t/m vrijdag van 9 tot 12
uur, zondag 11 en 18 november
van 14 tot 17 uur.
FRANCOIS RYCKHALS MU
SEUM: Van Rembrandt tot
Brandenburg, tot eind novem
ber. Openingstijden: do, vri, en
zat 13 tot 17 uur.
ZEEUWS MUSEUM (Klooster
gang en Crypte Abdijcomplex):
15 jaar provinciale aankopen,
een selectie, tot 4 november.
SBK: (Kuiperspoort) Ineke Otte
(objecten), t/m 27 oktober. Ope
ningstijden: di t/m zat van 13 tot
17 uur.
KUNSTUITLEEN: (vitrines)
Tjonge Jonge (sieraden), t/m 17
november. Openingstijden: di t/
m za van 13 tot 17 uur.
MOLENWATER: Frank Stassar
(Flying Thought), t/m 3 novem
ber. Openingstijden: wo t/m zat
van 12 tot 17 uur.
DE VLEESHAL: Dorry Sack, t/
m 25 november. Openingstijden:
di t/m zat van 11 tot 17. zon van
13 tot 17 uur.
BELLAMY 19: Jan van Leeuwen
Carnaval de l'existence (kera
miek), tot 7 november. Ope
ningstijden: ma t/m vri 10 tot 17
uur, zat en zon 13 tot 17 uur.
BIBLIOTHEEK: Willem van de
Kop (decoupages) tot 15 novem
ber. Openingstijden: openingsu
ren bibliotheek.
KOMMERS ASSURANTIËN:
Eddy Quite (tekeningen en
schilderijen) tot 12 november.
Openingstijden: vri van 19 tot 21
uur, zat van 10 tot .12 uur.
DE GALERIE (Hobeinstraat):
tekeningen, handwerken en
kruissteken, openingstijden: da
gelijks van 14 tot 17 uur.
ZEEUW BIOLOGISCH MU
SEUM: De laatste der hanekam-
men, tot 28 januari. Openingstij
den: di t/m zat van 10 tot 17 uur.
zon en ma van 13.30 tot 17 uur.
GEMEENTE-ARCHIEF: 'Zij
voeren onder Nederlandse vlag'
(foto's), t/m december. Ope
ningstijden: werkdagen 10 tot 17
uur.
ART-GALERIE LE LOUP: Mar
Slingerland (acrylschilderijen)
tot 22 november. Openingstij
den: do tot 21 uur, vri van 13 tot
18 uur, zat van 10 tot 17 uur.
RABOBANK: (Grote Markt)
Renate Folius. aquarellen, t/m
december. Openingstijden: ban
kuren.
GALERIE 'T ZWALUWEN
HOF: Piet van 't Hageland en
Alfons van' Ginderen (schilderij
en), tot 31 december. Openings
tijden: dagelijks van 10 tot 18
uur.
OOSTERSCHELDEZIEKEN-
HUIS: Iris de Leeuw (tekenin
gen, gouaches en zeefdruk), tot
10 oktober.
BEZOEKERSCENTRUM DE
GRE VELINGEN: Nettie
Pronk-Deenik (aquarellen,
pastels) tot 4 november. Ope
ningstijden: dagelijks van 10 tot
17 uur.
SAINT PIERRE: Rie Baauw
(olieverven en aquarellen), t/m
december. Openingstijden: da
gelijks van 10 tot 18 uur.
GEMEENTEHUIS: Anneque
Lijnkamp Truyen en, Michiel
van Bokhoven.
GALERIE ESPRIT: Ernest Joa
chim (beelden) en Paul de Vilder
(schilderijen), t/m 25 november.
Openingstijden: do t/m zon van
13.30 tot 17.30 uur, do van 19 tot
21 uur.
GALERIE DE ZAAL: Arie Ber-
kulin (beelden en tekeningen),
t/m 4 november. Openingstij
den: do t/m zon van 12 tot 17 uur.
MUHKA: De verzameling II, alle
nieuwe aanwinsten '88-'8, t/m 4
november. Openingstijden: da
gelijks 10 tot 17 uur, maandag
gesloten.
De avonden met links Thom Hoffman als Frits van Egters, 't Beest. Goes
VLISSINGEN (01184-12260)
'Ghost'. (zaal DVandaag (vrij
dag) 19.00 en 21.30 uur, zater
dag en zondag 14.00, 19.00 en
21.30 uur, maandag, dinsdag
en donderdag 20.00 uur,
woensdag 14.00 en 20.00 uur.
'Robocop 2'. (zaal 2)Vandaag
(vrijdag) 19.00 en 21.30 uur, za
terdag en zondag 14.00, 19.00
en 21.30 uur, maandag, dins
dag en donderdag 20.00 uur,
woensdag 14.00 en 20.00 uur.
'Another 48 hours', (zaal 3)
Vandaag (vrijdag), zaterdag
en 19.00 en 21.30 uur, maan
dag, dinsdag, woensdag en
donderdag 20.00 uur.
'Asterix en de knallende ke
tel'. (zaal 3) Zaterdag, zondag
en woensdag 14.00 uur.
'Days of thunder', (zaal
4)Vandaag (vrijdag) 19.00 en
21.30 uur, zaterdag en zondag
14.00, 19.00 en 21.30 uur,
maandag, dinsdag en donder
dag 20.00 uur, woensdag 14.00
en 20.00 uur.
GOES (01100-15165)
'Die hard 2'. Vandaag (vrij
dag) zaterdag en zondag 19.00
en 21.30 uur, maandag, dins
dag, woensddag en dondedag
20.00 uur.
Asterix en de knallende ke
tel'. Zondag en woensdag
14.00 uur.
GOES (01100-28142)
'Dreams'. Vrijdag 20.30 uur.
'De avonden'. Donderdag
20.30 uur.
MIDDELBURG (01180-38900)
'Cry baby'. Vandaag (vrijdag)
en zaterdag 21.45 uur, zondag,
maandag, dinsdag, woensdag
en donderdag 20.30 uur.
'Back to the future III'. Van
daag (vrijdag) 19.00 uur, zater
dag 14.00 en 19.00 uur, zondag
14.00 uur.
MIDDELBURG (01180-13482)
'Kracht'. Vandaag (vrijdag) en
zaterdag 20.00 uur, zondag,
maandag, dinsdag, woensdag
en donderdag 20.30 uur.
'Hunt for the red October'.
Vandaag (vrijdag) en zaterdag
22.30 uur.
'Pippi Langkous'. Zaterdag
en zondag 14.00 uur.
BERGEN OP ZOOM <01640-
54886)
'Another 48 hours'. Vandaag
(vrijdag) 19.00 en 21.30 uur, za
terdag 14.00 en 19.00 uur, zon
dag 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30
uur, donderdag 20.00 uur.
'Romeo'. Maandag, dinsdag
en woensdag 20.00 uur.
'Ghost'. Vandaag (vrijdag)
19.00 en 21.45 uur, zaterdag
14.00, 19.00 en 21.45 uur, zon
dag 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30
uur, maandag, dinsdag en
donderdag 20.00 uur, woens
dag 14.00 en 20.00 uur.
'Pretty woman'. Vandaag
(vrijdag) en zaterdag 19.00 en
21.30 uur, zondag 16.30, 19.00
en 21.30 uur, maandag, dins
dag, woensdag en donderdag
20.00 uur.
'Frank en Frey'. Zaterdag,
zondag en woensdag 14.00
uur.
BERGEN OP ZOOM (01640-
33434)
'Die hard 2'. Vandaag (vrij
dag) en zaterdag 18.45 en 21.30
uur, zondag 16.15, 18.45 en
21.30 uur, maandag, dinsdag,
woensdag en donderdag 20.00
uur.
'Gremlins 2, de nieuwe ben
de'. Zaterdag, zondag en
woensdag 14.00 uur.
'Robocop'. Vandaag (vrijdag)
en zaterdag 19.00 en 21.30 uur,
zondag 16.30, 19.00 en 21.30
uur, maandag, dinsdag,
woensdag en donderdag 20.15
uur.
'Asterix en de knallende ke
tel'. Zaterdag, zondag en
woensdag 14.00 uur.
HULST (1140-12030)
'Dick Tracy'. Zaterdag 19.15
uur, zondag 13.45 uur.
'Robocop 2'. Vandaag (vrij
dag) 19.15 uur en 22.00 uur, za
terdag 22.00 uur, zondag 16.15
en 21.30 uur, dinsdag en
woensdag 20.00 uur.
'Pretty woman'. Vandaag
(vrijdag) en zaterdag 22.00
uur, zondag 16.15 en 19.00 uur,
maandag en woensdag 20.00
uur.
'Die hard 2'. Vandaag (vrij
dag) en zaterdag 19.15 uur,
zondag 19.00 en 21.30 uur,
maandag en dinsdag 20.00
uur.
'Days of thunder'. Vandaag
(vrijdag) en zaterdag 19.15 en
22.00 uur, zondag 13.45, 16.15,
19.00 en 21.30 uur, maandag,
dinsdag, woensdag en donder
dag 20.00 uur.
'Asterix en de knallende ke
tel'. Zondag 13.45 uur.
TERNEUZEN (01150-20505)
Wegens verbouwing geslo
ten.
TERNEUZEN
'Nuevo Cinema Paradiso'.
Woensdag 20.00 uur.
OOSTBURG
'Dick Tracy'. Vrijdag en zon-
dasg 20.00 uur.
'l'Empire des sens'. Zondag
14.30 uur.
Paul Verhoeven begon zijn
Hollywood carrière pas
goed met Robocop. Die film
was zo'n succes dat in het he
dendaagse Hollywood een
vervolg onvermijdelijk
werd. Verhoeven is inmid
dels gepromoveerd naar een
divisie regisseurs waarin hij
hele dure films met Arnold
Schwarzenegger kan maken
of peperdure scenario's kan
laten veranderen. Robocop 2
heeft hij niet meer nodig en
die opdracht is nu gegaan
naar de Brit Irvin Kershner,
de maker van onder andere
The Empire Strikes Back, een
Star Wars vervolg, en Never
Say Never Again, een Sean
Connery come-back als Ja
mes Bond.
Het is al vaak gezegd dat een
vervolg op een oorspronkelijk
succes de moeilijkste op
dracht in filmland is. Het is
vrijwel onmogelijk een goede
balans te vinden tussen de
oorspronkelijke ideeën uit
deel één en nieuw toe te voe
gen elementen, die een bezoek
aan deel twee moeten
rechtvaardigen. Kershner
lukt het ook weer niet. Robo
cop 2 wordt gedurende het kij
ken zo potsierlijk dat de vraag
rijst waarom Verhoeven er
zo'n succes mee had. Peter
Weller zit weer opgeborgen in
z'n harnas als man van staal,
de enige eerlijke diender in
het Detroit van de toekomst.
De stad is nog steeds in han
den van het grootkapitaal, nu
verpersoonlijkt door acteur
Dan O'Herlihy als directeur
van OCP. De film wordt net
als in deel 1 steeds onderbro
ken door persiflages op het te
levisienieuws en reclame. En
opnieuw moet Robocop het
opnemen tegen een vernieuw
de versie van een machinale
wetshandhaver en opnieuw
staat Nancy Allen in een ko
gelvrij vest en helm hem daar
bij terzijde. Verhoeven liet de
confrontatie tussen twee ma
chines heel aardig visueel tot
uitdrukking komen, maar in
deel 2 is gewoon sprake van
veel vuurkracht en veel slech
te animatie.
Het enige nieuwe element is
dat de stad behalve door de
kapitalisten ook nog bedreigd
wordt door een machtige, ver
slaafde, gekke misdadiger, de
dealer van een nieuwe krach
tige drug. Nuke. En u raadt
het al; als onze Robocop die
slechterik, die al in zoveel an
dere actiefilms ook de schurk
speelt opgeruimd heeft,
claimt OCP dat misdadig
brein om daaromheen de ver
nieuwde Robocop te bouwen.
Zo wordt Robocop 2 verslaafd
aan Nuke. Hoe gek kan je het
maken, lijkt de voornaamste
doelstelling van de makers
van dit deel 2.
Om het antwoord op deze
vraag te vinden is dan ook de
enige reden om naar deze film
toe te gaan. Kijk hoe vergeefs
geprobeerd wordt om de over
daad aan geweld te overtref
fen, luister naar Nancy Allen
die tussen alle rondfluitende
kogels door twee zinnen pro
beert te zeggen tegen Robo
cop en probeer te raden hoe
lang de echte Peter Weller
werkelijk in dat pak en achter
die vervormde stem te zien en
te horen is. Voor de niet
nieuwsgierigen is de belang
rijke aankondiging van de di
rectie van dit theater
("Thank you for not
smoking"), die al enige
maanden te zien is als 'teaser',
ruim voldoende.
PIET VAN DE MERWE
Scène uit Robocop 2. De Koning. Hulst; Roxy, Bergen op Zoom; Alhambra, Vlissingen