PZC Euregio krachtproef voor de bestuurders I Producenten homeopathie klaar met plan voor registratie middelen Zweedse economie in de vernieling opinie en achtergrond Verkiezingsstrijd in de Verenigde Staten Competentie-oorlogje Lubbers-Van den Broek WÈÈ' DONDERDAG 1 NOVEMBER 1990 Taktiek Overwinning zeeuws spoor Gids Ziekte De Democraten staan op winst (Van onze correspondent Henk Dam in Washington De Amerikaanse president Bush is deze dagen volop op het campagnepad. Hij reist het hele land door om de^kiezers op het hart te drukken dat zij dinsdag 6 november massaal op zijn Republikeinse partij moe ten stemmen. Er staat ook veel op het spel. Al le 435 zetels van het Huis van Af gevaardigden moeten worden gevuld, en daarnaast worden 34 van de 100 senatoren gekozen, 36 van de 50 gouverneurs in het land, en nog eens meer dan 6000 parlementariërs op het niveau van de verschillende staten. Voor Bush is het vooral van be lang wat er in het Huis en de Se naat gebeurt. In beide delen van het Congres hebben de Demo craten nu de meerderheid, en de president zal in ieder geval wil len voorkomen dat de Democra ten het in het Congres nog meer voor het zeggen krijgen. Immers, de Grondwet verdeelt het bestuur van het land keurig tussen president en Congres. Hoe groter de oppositie in het Congres, hoe moeilijker de presi dent het heeft om zijn agenda er door gedrukt te krijgen. Bush gaat op zijn campagne- tochten dan ook fiks tegen de Democraten tekeer. Hij maakt daarbij gebruik van een oude succesformule door de Demo cratische partij af te schilderen als de partij die veel overheids geld wil uitgeven, en daarom als maar de belastingen verhoogt. Met die formule wonnen de Re publikeinen drie keer achter el kaar de presidentsverkiezingen. Reagan was in 1980 de eerste die het electoraat plechtig beloofde de belastingen laag te houden door te bezuinigen op de over heidsuitgaven. Dat was een boodschap die aan sloeg omdat niet alleen rijke, maar ook veel normaal verdie nende Amerikanen vonden dat .Washington" veel te veel geld uitgaf aan bijvoorbeeld allerlei sociale voorzieningen, belan gengroepen en dergelijke. Reagan was degene die de De mocratische partij daarbij als de geld verspillende partij neerzet te, dé „tax and spend crowd", in zijn eigen woorden. Daar zat ook wel wat in. De Democraten zijn, als meer linksgerichte partij, in derdaad eerder dan de Republi keinen bereid staatsgeld te ge bruiken voor het steunen van bijvoorbeeld zwakke groeperin gen in de samenleving. Reagan echter ging veel te ver de andere kant uit. Hij voedde de aversie van de gemiddelde Amerikaan tegen belasting'be talen door jaar na jaar met be grotingen te komen met een on voldoende stevige belasting-ba sis om de uitgaven te dekken. Dat was onverantwoord, want de gaten op de begroting moes ten worden gevuld met geleend geld, en daardoor nam Ameri- ka's schuld aan de rest van de wereld pijlsnel toe, maar de kie zers waren er gek op. Ze herkozen Reagan in 1984 met grote overmacht, en kozen vier jaar later als zijn opvolger Geor ge Bush, vooral omdat deze ook beloofde de belastingen niet te zullen verhogen. „Read my lips: no new taxes", werd zijn be roemdste uitspraak tijdens de campagne van 1988. Precies diezelfde beproefde tac tiek volgt Bush nu weer. Hij be looft tijdens de huidige campag ne andermaal de belastingen niet te zullen verhogen, en be schuldigt de Democraten er an dermaal van de „tax and spend crowd" te zijn. Men moet maar durven! Want het was Bush, en niemand an ders, die in juni zei dat belasting verhoging nodig zou zijn om een evenwichtiger begroting te krij gen, en eindelijk eens iets te doen aan Amerika's maar oplo pende schuld. Daar had hij destijds helemaal gelijk in, maar hij brak er wel zijn verkiezingsbelofte mee. De be groting zoals die deze maand na eindeloos geruzie en getouwtrek werd goedgekeurd door Bush, bevatte dan ook belastingverho gingen. Om het nog maar weer eens te rug in de herinnering te roepen: Bush kreeg zijn begroting alleen door het Congres dankzij de massale steun van de Democra ten. Zijn Republikeinse partijge noten stemden met een grote meerderheid tegen, omdat ze zo fel tegen de belastingverhogin gen waren. En nu verkondigt de campagne- voerende Bush dus dat de De mocraten de belasting verho gen, dezelfde Democraten die hem de door hemzelf zo vurig gewenste begroting leverden? En nu vertelt hij dus opnieuw dat hij echt nooit meer verho- (Van onze parlementaire redacteur Car el Goseling Tussen premier Lubbers en minister Van den Broek (buitenlandse zaken) is een competentiestrijd uit gebroken over de zeggen schap op het terrein van buitenlands en Europees be leid. De minister-president claimt een grotere rol voor zichzelf, iets waar Van den Broek het niet mee eens is. Lubbers wordt gesteund door minister Dales (bin nenlandse zaken). Hèt gekrakeel in het kabinet is op gang gekomen naar aanleiding van de discussies over bestuurlijke vernieu wing. In de Kamer is daartoe de commissie-Deetman aan de gang, die volgende week met voorstellen terzake komt. In het kabinet is ook al enige keren over het on derwerp gesproken. Minister Dales heeft daartoe een noti tie voor haar collega's ge maakt. Dales meent dat Lubbers op het terrein van het buiten lands en Europees beleid meer moet kunnen gaan op treden als regeringsleider. Hij moet besluiten kunnen nemen die bindend zijn voor zijn collega's. Daartoe moet Lubbers via een wijziging van de Grondwet een aan wijzingsbevoegdheid krij gen. Dales is als minister van binnenlandse zaken verant woordelijk voor Grondwets zaken. Lubbers zelf heeft zich in middels tegen een wijziging van de Grondwet gekeerd. Wel meent hij dat de gegroei de praktijk, waarbij hij zich toch al veelvuldig met bui tenlands en Europees beleid bezighoudt ondermeer via directe contacten met rege ringsleiders, geformaliseerd moet worden. Lubbers wijst daarbij onder meer op het feit dat de Grondwet in 1983 zo is gewij zigd dat daarin nu gespro ken wordt van een minister raad en een minister-presi dent. De ministerraad is ver antwoordelijk voor de een heid van beleid terwijl de premier daar nog een extra taak heeft. Dit houdt vol gens de eerste minister in dat buitenlands beleid veel meer aan de orde moet ko men in de ministerraad dan tot nu toe het geval is. Zijn eigen rol ziet Lubbers als 'aanvullend' bij die van Van den Broek. De eerste mi nister meent dat hij, om zijn rol goed waar te kunnen ma ken meer informatie moet krijgen over het beleid dan tot nu toe het geval is. Bin nen het kabinet moeten af spraken gemaakt worden over een praktisch even wicht tussen de posities van hemzelf en die van Van den Broek en een juiste maat voering in het beleid, aldus Lubbers. De premier heeft zijn mening inmiddels neergelegd in een stuk aan het kabinet. Van den Broek heeft daar, ook schriftelijk, op gereageerd. Volgens hem moet de positie van Lubbers als primus inter pares (eerste onder zijns ge lijken) niet zo maar verande ren in een positie van boven- baas, primus dominus. Daartoe is een wijziging van de Grondwet nodig, aldus Van den Broek. Bovendien mag dit dan niet alleen slaan op buitenlands en Europees beleid maar moet het voor alle beleidsterreinen op gaan. De door Lubbers gedane suggesties voor zijn 'aanvul lende' optreden bij het door Van den Broek uitgezette beleid noemt de minister van buitenlandse zaken „on duidelijk" en „voor mij niet aanvaardbaar". Van den Broek meent dat zijn eigen taak en de ministeriële ver antwoordelijkheid die hij draagt in het gedrang ko men als Lubbers zich officië ler dan tot nu toe met zijn be leid gaat bemoeien. ging van de belastingen zal toe staan? Zeker. Hij gaat zelfs verder. In de vaste speech die de president overal in het land houdt, zegt hij dat hij alleen maar met de belas tingverhoging akkoord was ge gaan om een goede begroting met forse uitgavenverminderin- gen erdoor te krijgen. „Ik moest een losgeld betalen", zegt hij let terlijk in speech na speech. Het is een overduidelijk geval van gotspe, want het was Bush zelf die de sluizen voor belasting verhoging openzette. Dat was geheel terecht, want de econo mie schreeuwde er zo ongeveer om, maar het viel heel slecht bij de Republikeinse partij die z'n „raison d'etre" verloren zag gaan. En dus probeert de president nu met z'n rijkelijk doorzichtige verhaal terug te komen, maar het is waarschijnlijk te laat. Alle opiniepeilingen houden het er op, dat Bush, en dus ook de Re publikeinse partij waarvan hij de voorman is, aanzienlijk in de achting van het electoraat is ge daald. De kiezers nemen het, aldus de peilingen, Bush buitengewoon kwalijk dat hij op zijn belofte is teruggekomen. Het is ook heel slecht gevallen dat Bush, tijdens de begrotingsonderhandelingen met het Congres, wel z'n poot stijfhield toen het ging om een door de Democraten voorgestel de belastingverhoging voor de zeer rijken, maar niets deed voor de eveneens getroffen midden groepen. De persoonlijke populariteit van de president is dan ook schrik- IV: t ;v:-v:-;- v: t mt President Bush (links) in gesprek met senator George Mitchell, de leider van de Democratische meer derheid in de Senaat (foto Barry ThummalAPi barend gedaald. Op 5 oktober vond nog 75 procent van de Amerikanen dat Bush een goede president is, op 25 oktober was dat nog maar 48 procent. De gedaalde populariteit van Bush, zijn gedraai rond het be- lastingvraagstuk, en de zorgen die de Amerikanen toch al heb ben over hun inzakkende econo mie maken een Democratische overwinning op 6 november waarschijnlijk. Wat die economie betreft: de meeste economen denken dat Amerika éen lichte recessie zal ingaan. Die ontwikkeling is voor de Democraten in twee opzich ten gunstig: in de eerste plaats leggen de kiezers de schuld voor een tegenvallende economie al tijd bij het Witte Huis. Boven dien zoekt het electoraat in slechte tijden bescherming bij de traditioneel meer sociaal den kende Democraten. Verlies voor de Republikeinen is dus waarschijnlijk, maar dat moet wel in perspectief worden gezien. De realiteit is nu een maal, dat het heel moeilijk is om zittende Congresleden te onttro nen. Zittende leden kunnen uit hoofde van hun functie makke lijker aan contributies van par tijleden, bedrijven en belangen groepen komen. Ze beschikken gemiddeld over tien keer zoveel geld als hun uitdagers, en kun nen daarom bijvoorbeeld veel meer tijd aan vaak doorslagge vende tv-commercials kopen. Zittende leden hebben boven dien de beschikking over een grote, door de federale overheid betaalde staf die van alles voor hen kan doen. Ze hebben de be schikking over praktisch ongeli miteerde, door de overheid be taalde mogelijkheden om post naar hun kiezers te sturen. Het voordeel voor zittende con gresleden is zo groot, dat bij voorbeeld 81 van de 435 Af gevaardigden helemaal niet eens een tegenstander heeft. Zo'n 90 procent van de parle mentariërs op federaal en staats-niveau wordt zeker her kozen. Als de Democraten op 6 novem ber zeg 12 zetels in het Huis van Afgevaardigden winnen, 1 a 2 ze tels in de Senaat en 3 of 4 gouver neurschappen, dan hebben ze fors gewonnen. Daar ziet het tot nu toe naar uit. Premier Lubbers (Van onze redacteur volksgezondheid Kees Cornelisse) Fabrikanten en importeurs van homeo pathische geneesmiddelen hebben een plan ontwikkeld voor registratie van deze middelen. NEHOMA, hun organisatie, beoogt hiermee duidelijkheid te brengen in het assortiment dat wordt aangeboden. Op korte termijn willen de 13 aangesloten be drijven (85 procent van de maykt in ons land) met staatssecretaris Simons (volksge zondheid) de voorstellen tot zogeheten zelf regulatie doorspreken. Aanleiding om de registratie van homeopa thische middelen versneld uit te voeren is het advies dat Simons onlangs vroeg aan de Ziekenfondsraad. Hij wil weten of de ver strekking van deze middelen in het zieken fondspakket gehandhaafd moet blijven op dezelfde manier. Aanvankelijk wekte deze adviesaanvraag de nodige onrust, maar vol gens de bewindsman is die onnodig. Hij wil de helderheid scheppen die nu niet bestaat. Momenteel is er namelijk sprake van zoge noemde positieve discriminatie. In feite zijn alle middelen waarbij het etiket „homeopa thisch" (dan wel „antroposofisch") ver meldt, in het ziekenfondspakket opgeno men. Eenvoudige drogisterij-artikelen als aspirientjes zijn op die manier in het pakket terechtgekomen. Dat vindt Simons uit kos- tenoogpunt niet zo gewenst. Daarom wil hij een andere regeling. Daar speelt nu NEHOMA op in. „Wij denken met onze plannen de staatssceretaris een handreiking te kunnen doen", aldus voorzit ter drs. J.L. Fontijn van deze organisatie. In eerste-instantie heeft NEHOMA het assorti ment produkten al getoetst. Het gaat om ruim 2000 middelen. Die staan op de zoge noemde FAG-lijst, voorhanden bij alle apo theken. Deze lijst is opgesteld in samenwer king met de farmaceutische adviseurs van de ziekenfondsen. Bij deze eerste schifting is nog niet gekeken naar indicaties voor toe passing. Dat zal in een volgende fase wel ge beuren. Fontijn: „Het ministerieel besluit waarbij wordt bepaald dat de overheid afziet van een registratie voor homeopathische genees middelen helpt ons op weg. Alles ligt klaar om verder te gaan in de richting van een on partijdige beoordelingscommissie, die los staat van NEHOMA. Met deskundigen uit het veld hebben we daarover al overleg ge voerd: Ambtenaren van WVC zijn ook op de hoogte". De NEHOMA-voorzitter verwijst naar de si tuatie in Duitsland. Daar bestaan aparte beoordelingscommissies voor homeopathi sche-, fytotherapeutische- (kruidengenees wijze) en antroposofische -geneesmiddelen. „Als in ons land een beoordelingscommissie wordt gevormd zal deze alle middelen aan een onderzoek onderwerpen. Het is dan aan de overheid om die beoordeling algemeen geldend te verklaren". Daarmee is dan, aldus Fontijn, de gewenste duidelijkheid geschapen. De nieuwe beoor deling namelijk zal gebeuren op de manier die voor deze middelen noodzakelijk is. „Tot dusver wilde men de effecten meten met de methoden van de allopatische geneesmidde len: dus met directe effecten als het doden van bacteriën. Homeopathische middelen stimuleren het natuurlijk vermogen bij zie ken om te genezen". Het beginsel van de homeopathie is name lijk dat een middel dat bij een gezond mens bepaalde klachten en ziekteverschijnselen veroorzaakt bij een zieke met deze klachten - in uiterst kleine hoeveelheden toegediend - als geneesmiddel werkt. Daarop wijst de Kon. Vereniging Homeopathie Nederland (KVHN), die deze week een landelijke infor matiecampagne start. Ook in dit geval is de adviesaanvraag van Simons mede aanleiding, want, zegt de KVHN, nu blijkt maar weer hoeveel misver standen bestaan over deze geneeswijze. Van daar de actie onder de slagzin „Alternatieve praatjes genezen niet". De bedoeling is dui delijkheid te verschaffen aan een breed pu bliek dat zich steeds meer voor de homeopa thie blijkt te interesseren. Honderdduizen den Nederlanders maken jaarlijks gebruik van deze geneeswijze. „Gezond beter worden begint met juiste in formatie", aldus de vereniging, die 13.000 le den telt. Zij geeft enkele voorbeelden van misverstanden, die nogal eens rijzen.. Zo wordt gezegd dat mensen een homeopa thisch dieet volgen; maar zo'n dieet bestaat niet. Het drinken van kruidenthee kan heel gezond zijn, maar heeft niets te maken met homeopathie. Deze geneeswijze is niet „zo maar iets", maar aan duidelijk omschreven regels gebonden. Verder is het de KVHN een doorn in het oog dat iedereen zich „homeopaat" mag noe men, zonder aantoonbare kennis en kwali teit. Want juist mensen die daarvan mis bruik maken brengen de zaak in „een sfeer van geheimzinnige wondermiddelen". Die (Van onze redacteur Henk Postma Gouverneurs, commissaris sen en burgemeesters, in Zeeland en Vlaanderen, hebben er al vaak en in vele toonaarden de lof over gezongen, over het nijver streven tot wederzijdse 'grensoverschrijdende samen werking'. De hymne begeleidde vooral de beleefde visites, die door de jaren heen over en weer zijn afgelegd. Kwam het op be stuurlijke daadkracht aan, dan stokte het geluid. De vriend schap bleek dan meestal niet veel verder te reiken dan de fooi die voor één of ander cultureel uitwisselingsakkoord werd toe gezegd. En het wederzijds be lang reikte slechts tot aan het polderwater dat de landsgrens passeerde. Daar zal verandering in komen, hoort men heden ten dage aller- wege betogen: de bestuurders hebben een Euregio Vlaande- ren-Zeeland in de steigers gezet. Weldra worden gezamenlijke projecten in gang gezet en sa menwerkingsverbanden ge smeed. Het gaat vooral om acti viteiten in de sferen van econo mie en milieu, al belooft men ook de sociale en culturele aspecten niet buiten beschouwing te zul len laten. Dat is harde noodzaak willen Zeeland en Vlaanderen straks niet ten onder gaan in het vrije spel der multinationale krachten. Dat is althans, kort samengevat, de verhaaltrant. Of er wat van terecht zal komen? Erkend moet worden dat de toenaderingpo gingen van Zeeland en de Belgi sche provincies Oost- en West- Vlaanderen het afgelopen jaar in een stroomversnelling terecht zijn gekomen.'Op 1 november 1989 ondertekenden de hoogste vertegenwoordigers van de drie provincies in het West-Vlaamse grensdorpje Middelburg een 'in tentieverklaring tot samenwer king' in een Euregio Schelde- mond. Inmiddels is een waslijst van mogelijke samenwerkings projecten opgesteld die voor EG-subsidies in aanmerking ko men. De provincies betalen ook mee: elk een half miljoen gulden per jaar. Een pril begin dat nog geen suc ces garandeert. De Rijksuniver siteit Gent beloonde prof dr Paul Drewe deze week met een eredoctoraat voor zijn verdien sten als voortrekker van samen werking tussen Europese grens regio's, met name voor de impul sen die hij de afgelopen twee jaar heeft gegeven aan de toenade ring Vlaanderen-Zeeland. Hoe veel kans dicht deze expert de Euregio Scheldemond toe? De voorbeelden van geslaagde grensoverschrijdende samen werking in Europa zijn tot nu toe schaars, meldt hij. Maar hij wil niet al te somber zijn. Op het eerst gezicht klink zijn prognose veelbelovend: een Euregio Scheldemond is 'niet minder kansrijk' dan de Euregio rond het drielandenpunt in Zuid-Lim burg. Men dient dan wel te besef fen dat men in het Limburgse al jarenlang aan de Euregionale kar trekt, zonder dat juichend over opzienbarende resultaten kan worden bericht. Zeeland samen met de Belgi sche buurprovincies Oost- en West Vlaanderen in de slag. Dat Zeeuwsch-Vlaanderen, als de goede wil aanwezig is, op tal van terreinen met Vlaanderen kan samenwerken ligt voor de hand. De poort van de vaarweg naar Gent ligt in Terneuzen. En de Zeeuws-Vlaamse bevolking is ook nu al op stedelijke voorzie ningen in het Vlaamse aangewe zen. Voor de rest van Zeeland is samenwerking met Vlaanderen i i i i i i i i i i i veel minder vanzelfsprekend, ze ker zolang een vaste Wester- schelde-oeververbinding (WOV) ontbreekt. Het zijn tot nu toe juist de Vlamingen geweest die de uitvoering van een haalbaar WOV-project, een brug, hebben getorpedeerd. Daarbij moet worden aangetekend dat die te genstand niet in Oost- en West- Vlaanderen, maar in het Ant werpse is geconcentreerd. Ook al zou een WOV in zicht zijn, dan nog verdient de voedingsbo dem voor grensoverschrijdende samenwerking karrevrachten met mest. Want hoe kan die voe dingsbodem vrucht dragen zo lang Vlamingen noch Zeeuwen in staat zijn de geschillen in ei gen huis op te lossen? De havens in Vlaanderen staan nog steeds op voet van oorlog met elkaar. En de Zeeuwse havenschappen Vlissingen en Terneuzen gaan ook liever elk hun eigen weg. Hoe uit die mengelmoes ooit een hecht Euregionaal samenwer kingsverband te smeden? Wie het oor te luisteren legt bij de Zeeuwse gemeentebesturen hoort evenmin een en al geluid van pais en vree. Vlissingen en Middelburg moeten hun geza menlijke stadsgewest-aspira ties, georiënteerd op de as Ter- neuzen-Gent, nog waarmaken. En Goes probeert die krachten bundeling te overschreeuwen. Ondertussen klagen de Zeeuws- Vlaamse gemeenten dat de pro vincie nalaat hen bij de euregio- plannenmakerij te betrekken. Onder de bezielende leiding van prof dr Drewe hebben de kennis centra in Zeeland en Oost- Vlaanderen onlangs een solide basis onder het streven naar grensoverschrijdende samen werking gelegd: de totstandko ming van de internationale Schelde-faculteit, met de Rijks universiteit Gent en de Hoge school Zeeland als belangrijkste deelnemers. De overheidsbe- stuurders wacht een kracht proef. Hun bedje is al zo goed als gespreid. sfeer wil de vereniging doorbreken en duide lijk maken „dat de homeopathie een door tienduizenden artsen (ook dierenartsen) in de hele wereld toegepaste geneswijze is, waarvoor deze medici speciaal zijn opge leid". Parallel aan deze campagne verscheen zo juist bij de Vereniging van Nederlandse Zorgverzekeraars (VNZ, nieuwe naam voor de overkoepelende organisatie van de zie kenfondsen) het boekje „Alternatieve ge neeswijzen". Deze praktische gids voor huis gebruik is samengesteld door de huisarts Paul van Dijk. De VNZ vindt meer helder heid - en overigens ook goede regulatie - noodzakelijk nu steeds meer mensen ge bruik maken van alternatieve geneeswijzen. Deze gids behandelt dan ook niet alleen ho meopathie, maar ook acupunctuur, homeo pathie, natuurgeneeskunde, antroposofie e.d. Tips, praktische informatie, nuttige adressen, een literatuurlijst en een trefwoor denregister staan erin. Informatie wordt ge geven over de meest voorkomende genees wijzen via een beschrijving van geschiede nis, filosofie, diagnose, therapie, onderzoek en klachten. De VNZ wil hiermee de gebruikers van de ge zondheidszorg in staat stellen zelf te beoor delen of het zin heeft zich te wenden tot een of meer vormen van alternatieve geneeskun de. Zoals bekend, staan de ziekenfondsen bij voorbeeld positief-kritisch tegenover ho meopathie en steunen zij het streven om tot een verantwoorde registratie van deze mid delen te komen. (Van onze correspondent John Versleijen in Stock holm) In Zweden moet tien pro cent van alle ambtenaren worden ontslagen. Dat is een van de opmerkelijkste punten in het bikkelharde bezuinigingsprogramma van de Zweedse sociaalde mocratische regering. De hele operatie moet jaarlijks zes miljard gulden opleve ren. Het pakket snijdt ook fors in een aantal sociale voorzie ningen. Zo wil de regering het ziekengeld, een sociaal democratisch stokpaardje, de eerste drie dagen terug brengen van 90 naar 75 pro cent. Daarna komt de uitke ring op 80 procent te liggen. De afslanking met zo'n 20.000 ambtenaren betreft de banen van ambassadeurs tot hoogleraren of visserij-in specteurs. Ook op defensie gebied moeten rake klappen vallen. Zo verdwijnen een aantal regimenten en wor den grootschalige militaire oefeningen afgelast. Geplan de nieuwe bruggen en wegen blijven voorlopig op de te kentafel. Daarnaast dringt Larsson aan op een snel Zweeds EG- lidmaatschap. De regerende Arbeiderspartij heeft tot dusver het EG-lidmaat- schap afgewezen omdat het onverenigbaar zou zijn met de Zweedse neutraliteit. Met deze voorstellen durft de sociaal-democratische re gering voor het eerst een aantal van haar eigen heilige koeien te slachten. De roep om bezuinigingen werd vo rig jaar nog afgedaan als „rechtse pogingen om de Zweedse verzorgingsstaat in stukken te slaan". Nu wordt gesproken van „noodzakelij ke ombuigingen" om een nieuw internationaal ver trouwen te scheppen in de Zweedse economie. Juist dat vertrouwen liep en kele weken geleden een forse deuk op door geruchten dat Zweden opnieuw zou deva lueren. Dat leidde tot panie kreacties in de Zweedse en internationale financiële we reld. In een recordtijd vloei de 8 miljard gulden het land uit in de grootste kapitaal- vlucht in de Zweedse ge schiedenis. De Zweedse economie staat er bijzonder slecht voor. Zo stegen de lonen de laatste drie jaar met 33 procent, bleef de economische groei op nul en beloopt de inflatie 11 procent. Daarnaast heeft de plotselinge kapitaal- vlucht de regering pijnlijk duidelijk gemaakt dat het land zich niet langer op een eiland bevindt en zich geen sociaal model kan permitte ren dat in grove lijnen ver schilt van het buitenland. De mobiliteit van het kapi taal en de grote buitenland se investeringen door Zweedse bedrijven maken het onmogelijk nog langer zo'n model te financieren. In politieke kringen in Stock holm wordt de koerswijzi ging bestempeld als „histo risch". Vooral omdat de ar chitecten achter het wereld beroemde Zweedse model nu hun eigen bouwsel de rug toekeren. Een groot probleem vormen de exploderende kosten voor ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid. Vol gens het Bureau voor Statis tiek ontbreekt elke dag maar liefst een kwart van de Zweedse arbeiders op het werk. De uitkeringen in deze sector zijn de laatste vijfjaar dan ook verzevenvoudigd. Volgens de conservatieve leider Carl Bildt bewijst het huidige crisispakket dat de sociaal-democraten einde lijk willen luisteren naar rechts. De liberale krant Da- gens Nyheter meent dat de regering met de radicale koerswijziging haar eigen graf graaft. „Wat in acht jaar is verzuimd, probeert het ka binet nu in acht dagen in te halen". Voorpagina van de VNZ-gids over alternatieve geneeswijzen. i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 4