PLASTIC GELD het grote pasjesdoolhof vrijdagkrant de vrij(e)dagkrant 8 bloot 8 klein 9 gezegend 10 casanova 11 exposities PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT roepen magneetstrip eigen kaart monopolie goedkoper aurora-card franse en italiaanse ontwerpers zien de vrouw komend zomersei zoen schaars gekleed op straat, back to the sixties maar dan zo bloot mogelijk mini-auto's in diverse modellen en maten op een rijtje brugse tripel, een gerstenat waar op de zegen van st. arnoldus rust de gentleman-versierder vormde het uitgangspunt van een toneel stuk gespeeld door de tijd de exposities in de omgeving met een selectie uit het aanbod en het programmna van de bioscopen vrijdagkrant VRIJDAG 26 OKTOBER 1990 -i teeds meer mensen kiezen j voor electronisch betalen. )at is makkelijk, je hoeft om je ankopen te betalen geen geld p zak te hebben en ook geen ankcheque of betaalkaart uit e schrijven. Alleen maar een iasje afgeven of in de etaalautomaat stoppen en het edrag wordt automatisch van rekening afgeschreven. Het an niet eenvoudiger, lijkt 't. 'och kleven er bezwaren aan et electronisch etalingsverkeer. Tientallen edrijven geven eigen etaalpassen (creditcards) uit, ïaar die gelden alleen voor dat ne winkelbedrijf. Andere ndernemingen accepteren echts enkele creditcards of Heen bank- of giropasjes. 'ie bij Albert Heijn z'n oodschappen doet, kan op rie manieren betalen: contant, iet een cheque of girokaart of ectronisch met een iromaatpasje. Maar het ankpasje wordt niet eaccepteerd en ook met de editcards van de gevestigde laatschappijen als American xpress,.Visa, Diners of urocard kun je bij AH geen oodschappen doen. oor de consument is de wereld an het plastic geld een waar ooihof. Want met welke kaart an je overal terecht? Het ïtwoord is simpel: met geen ikele. Toch is dat dringend odig om het electronisch ïtalingsverkeer succesvol te laken. Ook dé bedrijven zien at in en het aantal zaken dat ok andere dan de eigen kaart ocepteert, groeit gestaag. e enorme hoeveelheid ^schillende plastic cards zijn rofweg te verdelen in vier toepen: de bankpas en de iromaatpas, de credit cards in de grote maatschappijen imerican Express, Visa, iners en Eurocard), de private belcards (kaarten van eigen idrijven, zoals Shell, de ijenkorf, V D en Free ecord Shops) en de leasecards oals de Travelcard en de ultitank-card waarmee bij irschillende mzinemaatschappijen italingen kunnen worden idaan). et zijn volgens ing. H. Kiers m het Arnhemse omputercentrum C.'van de ilden (CCV) met name de sinestations die de meeste larten verwerken. CCV is één m de weinige bedrijven die itaalautomaten levert en de nwerking van de ectronische betalingen irzorgt. De banken hebben larvoor hun eigen bedrijf, atatraffic, dat met precies izelfde apparatuur werkt. ?V is van origine een :countantsbureau. Het ireau merkte dat nogal wat drijven problemen hadden et de boekhouding. Kiers: ?e hebben toen een lekhoudprogramma uit de VS ïraporteerd en voor de minestations van Esso en lell aangepast. Dat werkte 'el goed. De bezinestations ilden de staten in en wij ramen die een keer per aand ophalen. We verwerkten gegevens in de computer en kregen de stations een urig overzicht van hun izet. Ook konden we op die manier een vergelijking maken met de andere stations in de regio". De bezinestations gingen steeds meer vragen en van het een kwam het ander. CCV ontwikkelde computerprogramma's voor facturering en loonadministratie en tien jaar geleden tenslotte de voorloper van de creditcard: een kaart met gaatjes, zodat ook 's nachts (als het bezinestation niet was bezet) kon worden getankt. De verwerking van de betalingen met creditcards was aanvankelijk nogal tijdrovend. De winkelier of pompstationhouder moest de gegevens van de kaart op een formulier afdrukken, de klant moest zijn handtekening zetten en het formulier moest worden toegestuurd naar de creditcard-maatschappij. Voor Esso ontwierp CCV een kassasysteem, dat die tijdrovende klus overbodig maakte. Kiers: „De betaalautomaat registreert de aankopen en het bedrag en slaat die op in een geheugen. Wij halen dat geheugen elke nacht via de computer leeg en zorgen voor de verwerking van de betalingen". In het geheugen zit een zwarte lijst met ongeldige kaartnummers. „De betaalautomaat weigert in zo'n geval de betaling. De lijst wordt elke nacht geactualiseerd". In de begintijd gaf elk zichzelf respecterend bedrijf een eigen kaart uit, maar accepteerde geen andere creditcards'. „Dat was voor niemand gunstig", zegt Kiers. „Wie een kaart van Shell had, tankte alleen nog maar Shell. Wie een Esso-kaart had, kon alleen maar bij die stations terecht. En een groot deel van de klanten, die andere creditcards hadden, konden nooit electronisch betalen". De betaalautomaten kunnen in principe elke creditcard 'lezen'; het probleem was wie de verwerking van de betalingen mocht doen. Er kwamen allerlei systemen op de markt. Datatrafflc, het bedrijf van de banken, verwerkte de betalingen van de bankpasjes, de Postbank die van de giromaatbetalingen, CCV die van de creditcards, de leasekaarten en de private label-cards. „Er moest één systeem komen, maar de onderhandelingen daarover vlotten niet. Shell ging toen in zee met de Postbank en dat was een klap in het gezicht van de andere banken. Iedereen kon met z'n giromaatpas bij Shell betalen, maar niet met een bankpas. Ook Albert Heijn koos voor de Postbank en weer stonden de andere banken buiten spel. Toen greep de Nederlandsche Bank in. De Postbank en de andere banken moesten rond de tafel gaan zitten. En zo ontstond Beanet, het centrale verwerkingssysteem van alle banken", vertelt Kiers. CCV, dat 1500 betaalautomaten in Nederland heeft staan en maandelijks anderhalf miljoen transacties verwerkt, leek aanvankelijk opzij te worden gezet. „De banken accepteerden niet dat wij ook de verwerking van de bank- en giromaatpasjes zouden doen. Onze betaalautomaten kunnen immers ook alle andere creditcards verwerken. Maar als wij dat niet mochten doen, zouden onze klanten - dat zijn met uitzondering van Texaco alle benzinemaatschappijen en enkele taxfree-shops op Schiphol - ook een betaalautomaat voor bank- en giropasjes moeten aanschaffen". Tegen die monopoliepositie van de banken heeft CCV bezwaar gemaakt. De betaalautomaten van CCV mogen nu ook de betalingen met een bankpas of giromaatpas accepteren. De verwerking echter wordt nog steeds gedaan door Beanet. Kiers: „We selecteren alle electronische betalingen en voeren de meeste zelf uit. Alleen de betalingen via bank en giromaatpas worden doorgestuurd naar Beanet". Beanet is volgens Kiers een duur systeem. „Elke transactie kost twintig cent, exclusief de kosten van de telefoonlijn voor de computerverbinding. Daar staat tegenover dat het zeer veilig is. Elke betaling wordt onmiddellijk gecontroleerd. Dankzij de computer kan meteen worden vastgesteld of de kaart nog geldig is". Niet alle bedrijven die creditcards uitgeven, hebben echter behoefte aan een directe controle. CCV biedt de klant twee mogelijkheden: de directe controle via een permanente computerverbinding (on line) of een controle die pas later, bijvoorbeeld aan het eind van de dag, plaatsvindt (offline). Kiers: „Het risico dat er een ongeldige betaling plaatsvindt, is wat groter. Het is echter wél een stuk goedkoper." Electronisch betalen is in ieder geval de meest veilige manier, zegt Kiers. „Er kan niet gefraudeerd worden. Ook is er geen geld in de kas, waardoor een overval geen zin heeft". Met het electronisch betalen verdwijnen ook de kleine fraudegevallen. „Vroeger tankte je benzine voor bijvoorbeeld 50 gulden en dan vroeg je de pomphouder om een bonnetje van zestig gulden. Vijf gulden voor hem, vijf gulden voor jou. Dat kan niet meer. De betaalautomaat registreert alleen het bedrag dat de pomp aangeeft". Nu steeds meer bedrijven ook andere creditcards accepteren, lijkt de stap naar de afschaffing van alle kaarten voor één allesomvattende creditcard niet ver weg meer. Toch zal dat volgens Kiers nooit gebeuren. „Elke betaalkaart heeft nu eenmaal z'n eigen concept. Ze hebben alleen gemeen datje ermee kunt betalen, maar de een heeft er een gratis reisverzekering in zitten, de ander een kortingsregeling. Neem de Bijenkorf-kaart. Die bestaat al zo lang, die verdwijnt nooit meer". Het aantal verschillende creditcards zal juist groeien, weet Kiers. Want binnenkort verschijnt er een nieuwe kaart op de markt, de Aurora-card. „Dat is weer een nieuw concept", vertelt Kiers. „Je kunt er niet alleen mee betalen, maar ook op krediet kopen". Aurora is een idee van de Franse onderneming Cetelem en wordt in Nederland uitgegeven door LeCard, een onderdeel van de Amrobank. „Elk bedrijf kan zich bij dat systeem aansluiten. Er zijn er nu vier: Bang Olufsen, Prenatal, Hubo en Formido. Je kunt met die kaart dus bij die vier bedrijven, al dan niet op krediet, aankopen doen. Ik verwacht dat de kring van bedrijven snel zal uitbreiden". Het grote voordeel van de Aurora-card is dat de winkelier relatief weinig provisie betaalt. LeCard rekent minimaal 50 cent en maximaal een rijksdaalder per transactie. De grote creditcard maatschappijen berekenen percentages van drie tot vijf procent. Dat gaat ten koste van de winst van de winkelier. Het komt voor dat afgeprijsde artikelen niet met een creditcard betaald kunnen worden, omdat de winkelier dan niets meer overhoudt. Bovendien zijn de kaarten van Aurora voorzien van de naam van het bedrijf dat zich heeft aangesloten. Dat bedrijf kan zelf bepalen of het de kaart gratis aan zijn klanten verstrekt. Dat in tegenstelling tot de grote creditcard maatschappijen, waar de klant jaarlijks contributie betaalt, variërend van negentig tot enkele honderden guldens. Dat weerhoudt veel mensen ervan een creditcard aan te schaffen. Eurocard heeft dat probleem opgelost door met grote instellingen in zee te gaan, zoals bijvoorbeeld de VVAA (Vereniging van Artsen Automobilisten) en - korter geleden - de ANWB. De leden van de toeristenbond kunnen tegen gereduceerde prijs een ANWB-kaart aanschaffen die nagenoeg dezelfde voordelen biedt als de Eurocard. Een algemene Eurocard kost jaarlijks negentig gulden aan contributie; een ANWB-lid betaalt nog niet de helft. VVAA-leden krijgen de card zelfs gratis. Groot voordeel voor Eurocard bij dat soort overeenkomsten is dat de maatschappij er in één klap een zeer grote groep nieuwe leden bij krijgt. JOS HEYMANS Voor de consument is de ivereld van het plastic geld een ivaar doolhof. "Want met welke kaart kun je overal terecht De verwerking van de betalingen met creditcards was aanvankelijk nogal tijdrovend. 'Flappen tappen' uit de automaat, niet alleen electronisch betalen maar ook geld halen kan op ieder gewenst tijdstip (foto ANP redactie PZC-bijlagen advertentie en Vlissingen Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. 01184-84000 Middelburg Markt 51 4331 LK Middelburg Tel. 01180-81000 Goes Grote Markt 2 4461 AJ Goes Tel. 01100-31800 Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel 01184-84000 administratie Terneuzen Nieuwstraat 22 4531 CW Terneuzen Tel. 01150-94457 Hulst Steenstraat 6 4561 AS Hulst Tel. 01140-14058 Zierikzee Oude Haven 41 4301 JK Zierikzee Tel. 01110-15380 opening kantoren Van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur. Théatre Fantastique.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 7