PLASTIC
GELD
het grote pasjesdoolhof
vrijdagkrant
de vrij(e)dagkrant
8 bloot
8 klein
9 gezegend
10 casanova
11 exposities
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
roepen
magneetstrip
eigen kaart
monopolie
goedkoper
aurora-card
franse en italiaanse ontwerpers
zien de vrouw komend zomersei
zoen schaars gekleed op straat,
back to the sixties maar dan zo
bloot mogelijk
mini-auto's in diverse modellen en
maten op een rijtje
brugse tripel, een gerstenat waar
op de zegen van st. arnoldus rust
de gentleman-versierder vormde
het uitgangspunt van een toneel
stuk gespeeld door de tijd
de exposities in de omgeving met
een selectie uit het aanbod en het
programmna van de bioscopen
vrijdagkrant
VRIJDAG 26 OKTOBER 1990
-i teeds meer mensen kiezen
j voor electronisch betalen.
)at is makkelijk, je hoeft om je
ankopen te betalen geen geld
p zak te hebben en ook geen
ankcheque of betaalkaart uit
e schrijven. Alleen maar een
iasje afgeven of in de
etaalautomaat stoppen en het
edrag wordt automatisch van
rekening afgeschreven. Het
an niet eenvoudiger, lijkt 't.
'och kleven er bezwaren aan
et electronisch
etalingsverkeer. Tientallen
edrijven geven eigen
etaalpassen (creditcards) uit,
ïaar die gelden alleen voor dat
ne winkelbedrijf. Andere
ndernemingen accepteren
echts enkele creditcards of
Heen bank- of giropasjes.
'ie bij Albert Heijn z'n
oodschappen doet, kan op
rie manieren betalen: contant,
iet een cheque of girokaart of
ectronisch met een
iromaatpasje. Maar het
ankpasje wordt niet
eaccepteerd en ook met de
editcards van de gevestigde
laatschappijen als American
xpress,.Visa, Diners of
urocard kun je bij AH geen
oodschappen doen.
oor de consument is de wereld
an het plastic geld een waar
ooihof. Want met welke kaart
an je overal terecht? Het
ïtwoord is simpel: met geen
ikele. Toch is dat dringend
odig om het electronisch
ïtalingsverkeer succesvol te
laken. Ook dé bedrijven zien
at in en het aantal zaken dat
ok andere dan de eigen kaart
ocepteert, groeit gestaag.
e enorme hoeveelheid
^schillende plastic cards zijn
rofweg te verdelen in vier
toepen: de bankpas en de
iromaatpas, de credit cards
in de grote maatschappijen
imerican Express, Visa,
iners en Eurocard), de private
belcards (kaarten van eigen
idrijven, zoals Shell, de
ijenkorf, V D en Free
ecord Shops) en de leasecards
oals de Travelcard en de
ultitank-card waarmee bij
irschillende
mzinemaatschappijen
italingen kunnen worden
idaan).
et zijn volgens ing. H. Kiers
m het Arnhemse
omputercentrum C.'van de
ilden (CCV) met name de
sinestations die de meeste
larten verwerken. CCV is één
m de weinige bedrijven die
itaalautomaten levert en de
nwerking van de
ectronische betalingen
irzorgt. De banken hebben
larvoor hun eigen bedrijf,
atatraffic, dat met precies
izelfde apparatuur werkt.
?V is van origine een
:countantsbureau. Het
ireau merkte dat nogal wat
drijven problemen hadden
et de boekhouding. Kiers:
?e hebben toen een
lekhoudprogramma uit de VS
ïraporteerd en voor de
minestations van Esso en
lell aangepast. Dat werkte
'el goed. De bezinestations
ilden de staten in en wij
ramen die een keer per
aand ophalen. We verwerkten
gegevens in de computer en
kregen de stations een
urig overzicht van hun
izet. Ook konden we op die
manier een vergelijking maken
met de andere stations in de
regio".
De bezinestations gingen
steeds meer vragen en van het
een kwam het ander. CCV
ontwikkelde
computerprogramma's voor
facturering en
loonadministratie en tien jaar
geleden tenslotte de voorloper
van de creditcard: een kaart
met gaatjes, zodat ook 's
nachts (als het bezinestation
niet was bezet) kon worden
getankt.
De verwerking van de
betalingen met creditcards was
aanvankelijk nogal tijdrovend.
De winkelier of
pompstationhouder moest de
gegevens van de kaart op een
formulier afdrukken, de klant
moest zijn handtekening zetten
en het formulier moest worden
toegestuurd naar de
creditcard-maatschappij.
Voor Esso ontwierp CCV een
kassasysteem, dat die
tijdrovende klus overbodig
maakte. Kiers: „De
betaalautomaat registreert de
aankopen en het bedrag en
slaat die op in een geheugen.
Wij halen dat geheugen elke
nacht via de computer leeg en
zorgen voor de verwerking van
de betalingen". In het
geheugen zit een zwarte lijst
met ongeldige kaartnummers.
„De betaalautomaat weigert in
zo'n geval de betaling. De lijst
wordt elke nacht
geactualiseerd".
In de begintijd gaf elk zichzelf
respecterend bedrijf een eigen
kaart uit, maar accepteerde
geen andere creditcards'. „Dat
was voor niemand gunstig",
zegt Kiers. „Wie een kaart van
Shell had, tankte alleen nog
maar Shell. Wie een Esso-kaart
had, kon alleen maar bij die
stations terecht. En een groot
deel van de klanten, die andere
creditcards hadden, konden
nooit electronisch betalen".
De betaalautomaten kunnen in
principe elke creditcard 'lezen';
het probleem was wie de
verwerking van de betalingen
mocht doen. Er kwamen allerlei
systemen op de markt.
Datatrafflc, het bedrijf van de
banken, verwerkte de
betalingen van de bankpasjes,
de Postbank die van de
giromaatbetalingen, CCV die
van de creditcards, de
leasekaarten en de private
label-cards.
„Er moest één systeem komen,
maar de onderhandelingen
daarover vlotten niet. Shell
ging toen in zee met de
Postbank en dat was een klap
in het gezicht van de andere
banken. Iedereen kon met z'n
giromaatpas bij Shell betalen,
maar niet met een bankpas.
Ook Albert Heijn koos voor de
Postbank en weer stonden de
andere banken buiten spel.
Toen greep de Nederlandsche
Bank in. De Postbank en de
andere banken moesten rond
de tafel gaan zitten. En zo
ontstond Beanet, het centrale
verwerkingssysteem van alle
banken", vertelt Kiers.
CCV, dat 1500 betaalautomaten
in Nederland heeft staan en
maandelijks anderhalf miljoen
transacties verwerkt, leek
aanvankelijk opzij te worden
gezet. „De banken
accepteerden niet dat wij ook
de verwerking van de bank- en
giromaatpasjes zouden doen.
Onze betaalautomaten kunnen
immers ook alle andere
creditcards verwerken. Maar
als wij dat niet mochten doen,
zouden onze klanten - dat zijn
met uitzondering van Texaco
alle benzinemaatschappijen en
enkele taxfree-shops op
Schiphol - ook een
betaalautomaat voor bank- en
giropasjes moeten
aanschaffen".
Tegen die monopoliepositie
van de banken heeft CCV
bezwaar gemaakt. De
betaalautomaten van CCV
mogen nu ook de betalingen
met een bankpas of
giromaatpas accepteren. De
verwerking echter wordt nog
steeds gedaan door Beanet.
Kiers: „We selecteren alle
electronische betalingen en
voeren de meeste zelf uit.
Alleen de betalingen via bank
en giromaatpas worden
doorgestuurd naar Beanet".
Beanet is volgens Kiers een
duur systeem. „Elke transactie
kost twintig cent, exclusief de
kosten van de telefoonlijn voor
de computerverbinding. Daar
staat tegenover dat het zeer
veilig is. Elke betaling wordt
onmiddellijk gecontroleerd.
Dankzij de computer kan
meteen worden vastgesteld of
de kaart nog geldig is".
Niet alle bedrijven die
creditcards uitgeven, hebben
echter behoefte aan een directe
controle. CCV biedt de klant
twee mogelijkheden: de directe
controle via een permanente
computerverbinding (on line) of
een controle die pas later,
bijvoorbeeld aan het eind van
de dag, plaatsvindt (offline).
Kiers: „Het risico dat er een
ongeldige betaling plaatsvindt,
is wat groter. Het is echter wél
een stuk goedkoper."
Electronisch betalen is in ieder
geval de meest veilige manier,
zegt Kiers. „Er kan niet
gefraudeerd worden. Ook is er
geen geld in de kas, waardoor
een overval geen zin heeft".
Met het electronisch betalen
verdwijnen ook de kleine
fraudegevallen. „Vroeger
tankte je benzine voor
bijvoorbeeld 50 gulden en dan
vroeg je de pomphouder om
een bonnetje van zestig gulden.
Vijf gulden voor hem, vijf
gulden voor jou. Dat kan niet
meer. De betaalautomaat
registreert alleen het bedrag
dat de pomp aangeeft".
Nu steeds meer bedrijven ook
andere creditcards accepteren,
lijkt de stap naar de afschaffing
van alle kaarten voor één
allesomvattende creditcard
niet ver weg meer. Toch zal dat
volgens Kiers nooit gebeuren.
„Elke betaalkaart heeft nu
eenmaal z'n eigen concept. Ze
hebben alleen gemeen datje
ermee kunt betalen, maar de
een heeft er een gratis
reisverzekering in zitten, de
ander een kortingsregeling.
Neem de Bijenkorf-kaart. Die
bestaat al zo lang, die verdwijnt
nooit meer".
Het aantal verschillende
creditcards zal juist groeien,
weet Kiers. Want binnenkort
verschijnt er een nieuwe kaart
op de markt, de Aurora-card.
„Dat is weer een nieuw
concept", vertelt Kiers. „Je
kunt er niet alleen mee betalen,
maar ook op krediet kopen".
Aurora is een idee van de
Franse onderneming Cetelem
en wordt in Nederland
uitgegeven door LeCard, een
onderdeel van de Amrobank.
„Elk bedrijf kan zich bij dat
systeem aansluiten. Er zijn er
nu vier: Bang Olufsen,
Prenatal, Hubo en Formido. Je
kunt met die kaart dus bij die
vier bedrijven, al dan niet op
krediet, aankopen doen. Ik
verwacht dat de kring van
bedrijven snel zal uitbreiden".
Het grote voordeel van de
Aurora-card is dat de winkelier
relatief weinig provisie betaalt.
LeCard rekent minimaal 50
cent en maximaal een
rijksdaalder per transactie. De
grote creditcard
maatschappijen berekenen
percentages van drie tot vijf
procent. Dat gaat ten koste van
de winst van de winkelier. Het
komt voor dat afgeprijsde
artikelen niet met een
creditcard betaald kunnen
worden, omdat de winkelier
dan niets meer overhoudt.
Bovendien zijn de kaarten van
Aurora voorzien van de naam
van het bedrijf dat zich heeft
aangesloten. Dat bedrijf kan
zelf bepalen of het de kaart
gratis aan zijn klanten
verstrekt. Dat in tegenstelling
tot de grote creditcard
maatschappijen, waar de klant
jaarlijks contributie betaalt,
variërend van negentig tot
enkele honderden guldens. Dat
weerhoudt veel mensen ervan
een creditcard aan te schaffen.
Eurocard heeft dat probleem
opgelost door met grote
instellingen in zee te gaan,
zoals bijvoorbeeld de VVAA
(Vereniging van Artsen
Automobilisten) en - korter
geleden - de ANWB. De leden
van de toeristenbond kunnen
tegen gereduceerde prijs een
ANWB-kaart aanschaffen die
nagenoeg dezelfde voordelen
biedt als de Eurocard. Een
algemene Eurocard kost
jaarlijks negentig gulden aan
contributie; een ANWB-lid
betaalt nog niet de helft.
VVAA-leden krijgen de card
zelfs gratis. Groot voordeel
voor Eurocard bij dat soort
overeenkomsten is dat de
maatschappij er in één klap
een zeer grote groep nieuwe
leden bij krijgt.
JOS HEYMANS
Voor de consument is de ivereld van het plastic geld een ivaar doolhof. "Want met welke kaart kun je overal terecht
De verwerking van de betalingen met creditcards was aanvankelijk nogal tijdrovend.
'Flappen tappen' uit de automaat, niet alleen electronisch betalen maar ook geld halen kan op ieder gewenst
tijdstip (foto ANP
redactie
PZC-bijlagen
advertentie en
Vlissingen
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. 01184-84000
Middelburg
Markt 51
4331 LK Middelburg
Tel. 01180-81000
Goes
Grote Markt 2
4461 AJ Goes
Tel. 01100-31800
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel 01184-84000
administratie
Terneuzen
Nieuwstraat 22
4531 CW Terneuzen
Tel. 01150-94457
Hulst
Steenstraat 6
4561 AS Hulst
Tel. 01140-14058
Zierikzee
Oude Haven 41
4301 JK Zierikzee
Tel. 01110-15380
opening kantoren
Van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur.
Théatre Fantastique.