PZC
Nog geen oplossing
verkeersproblemen
Poorterslaan Hulst
Goede Herderkerk viert
het 25-jarig jubileum
Verkeerscursus voor
ouderen groot succes
Scholieren legden krans
bij monument in Breskens
Reconstructie Hulst aangevochten
Peuterspeelzaal
bij De Warande
officieel open
Voor Lille bestaat
Zeeland nog niet
provincie
15
Belgische havenschepen: Nederland stug en veeleisend
Schade aan
twee auto's
ZATERDAG 27 OKTOBER 1990
Terneuzense kerk werd grondig opgeknapt
Opgeknapt
In West-Zeeuwsch-Vlaanderen
St Sebastiaan
heeft nieuwe
hoofdman
Scepsis over waterverdragen
Van onze verslaggever)
ANTWERPEN - De Antwerpse
havenschepen J. Devroe uitte
vrijdag kritiek op het moei
zaam verlopende overleg tus
sen België en Nederland over de
waterverdragen. Deze betreffen
de koppeling tussen het schoon
maken van de Belgische wate
ren en het uitdiepen van de
Schelde. Devroe vindt dat Ne
derland zich 'te stug en veelei
send' opstelt.
Twee weken geleden zei minis
ter May-Weggen de onderteke
ning van de waterverdragen bij
ongeveer een half jaar te ver
wachten, terwijl het in eerste in
stantie de bedoeling was de ver
dragen nog dit jaar goed te keu
ren. Den Haag zegt dat België
onwillig is om mee te werken aan
de kwestie van het Maas- en
Scheldewater. Met name de Wa
len, die het minste belang heb
ben bij een schoon water en een
goede bereikbaarheid voor sche
pen van de Antwerpse haven,
liggen dwars.
„De Nederlanders zeggen dat wij
aan de oorsprong van de vertra
gingen liggen. Het is maar dat
we dat weten." Devroe heeft wei
nig vertrouwen in een snelle af
wikkeling van de problematiek,
maar hij vond toch dat er 'enige
vorderingen' worden gemaakt.
Hij zei dat in het kader van de
Internationale Dag van de
Transportpers in Antwerpen.
De Algemene Directie van het
Havenbedrijf deelde mee dat de
HULST - B en w van Hulst heb
ben nog geen oplossing voor de
verkeersproblematiek in de
Poorterslaan in Hulst voorhan
den. Het college wil een onder
zoek van de rijkspolitie afwach
ten alvorens maatregelen wor
den genomen om aan de wensen
van de bewoners van de straat
voor de verkeersveiligheid te
gemoet te komen.
Hiermee komt het college niet
tegemoet aan de wensen van een
aantal fracties in de raad. Die ne
men een door de bewoners aan
de raad gezonden brief zeer se
rieus. De bewonerws doen hun
beklag over het feit dat de Poor
terslaan wordt gebruikt als een
'racebaan'. Niet alleen auto's
scheuren over de betonbaan,
maar vooral brommers. „De
bochtige wijk leent zich zo uit
stekend voor een raceciruit",
voerden de bewoners aan. De
straat is volgens hen vooral een
gevaar voor kleine kinderen en
oude mensen.
„De klacht van de ouders is zeer
terecht. Maatregelen mogen
niet van een antwoord van de
rijkspolitie afhangen, maar doe
zo vlug mogelijk iets", zei W. F.
de Brouwer van Gemeenschap
pelijke Belangen tijdens de
raadsvergadering. J. A. Habra-
ken (pvda) sloot zich hierbij aan
en W. D. M. Kayser (vvd) zei: „De
brief is een teken van hoge nood.
Ik pleit ervoor dat dergelijke
problemen structureel worden
aangepakt. Zoek eens uit waar
zich nog van die gevaarlijke si
tuaties voordoen.".
Loco-burgemeester G. A. van d
Voorde wilde hier absoluut niet
aan en wat de Poorterslaan be
treft zei hij toch eerst de onder
zoeken van de politie, die een
snelheidscontrole zal uitvoeren,
af te willen wachten. Bovendien
wees hij erop dat de mentaliteit
van bestuurders van motorvoer
tuigen het voornaamste pro
bleem is. „Het is een zware klus
daar een oplossing voor te zoe
ken", zei hij. De Brouwer wilde
desnoods een tijdelijke oplos
sing. De loco-burgemeester wees
erop dat het plaatsen van een
verkeersbord geen wondermid
del is, maar dat naar aanleiding
van het politieonderzoek ge
dacht zou kunnen worden aan
het realiseren van een veilige
oversteekplaats. „Ingrijpender
maatregelen kunnen we eigern
lijk niet treffen, want het betreft
hier een ontsluitingsweg."
baggerwerken in het Belgische
deel van de Schelde stelselmatig
worden verbeterd. Zo kunnen nu
schepen met een diepgang van
15 meter de haven binnenlopen.
„De toegenomen diepgang heeft
ook tot gevolg dat de Schelde nu
één van de veiligste rivieren is
geworden", aldus de directie.
Devroe zei in zijn algemeenheid
dat het goed gaat met de haven
van Antwerpen. De aan- en af
voer nam flink toe. „De totale
goederenoverslag zal dit jaar de
magische grens van 100 miljoen
ton overschrijden."
Een belangrijke stap in de ont
plooiing van de linkeroever is
volgens de havenschepen de
Liefkenshoektunnel, die in juli
volgend jaar gereedkomt. „De
tunnel zal naast zijn rol bij het
"ervoer van gevaarlijke goede
ren tussen de linker- en rechter
Schelde-oever tevens een be
langrijke verbetering betekenen
van de verbinding Nederland-
Frankrijk."
Als 'zeer negatief voor de Ant
werpse haven bestempelde De
vroe het gebrek aan terreinen
voor de bedrijven. „Dat zal moe
ten veranderen, anders zijn wij
gedoemd achteruit te gaan."
AARDENBURG/GROEDE
Twee personenauto's zijn vrij
dagmorgen vroeg in West-
Zeeuwsch-Vlaanderen van de
weg geraakt en beschadigd.
Rond kwart voor drie raakte de
auto bestuurd door P. J. van de
L. uit Breskens op de provinciale
weg te Groede in de rechter-
berm. Van de L. stuurde terug
maar reed vervolgens in de lin
kerberm. De auto kwam in de
sloot, maar stuiterde daar weer
uit en kwam midden op de rij
baan tot stilstand. De auto
moest worden weggesleept.
Rond half vijf slipte de auto be
stuurd door M. M. L. V. uit Knok-
ke-Heist op de Bewestereede-
weg in Aardenburg. Een dikke
laag slik was de oorzaak van de
slippartij. De auto belandde in
de sloot en werd daar uitgeta-
keld. Persoonlijke ongevallen
deden zich niet voor.
TERNEUZEN - De industriële
ontwikkeling van Terneuzen in
het begin van de jaren zestig
was er de oorzaak van dat in
Terneuzen een nieuwe kerk ge
bouwd moest worden. Dat re
sulteerde in de Goede Herder
kerk, die nu 25 jaar bestaat. De
toenmalige kerk aan de Noord
straat, die plaats bood aan dui
zend personen, was groot ge
noeg, maar door de snelle groei
van Teneuzen bleek er behoefte
aan een centraal gelegen kerk
gebouw dat naast een ruimte
voor diensten ook de beschik
king had over bijgebouwen
voor het houden van vergade
ringen, kindercrèche en derge
lijke.
Volgens Daan van Es, sinds
veertig jaar actief binnen de her
vormde gemeente Terneuzen en
voorzitter van de bouw- en res
tauratiecommissie in 1964, was
de keus gevallen op het terrein
aan de Koninginnelaan vanwe
ge de centrale ligging. „In 1964 is
begonnen met de bouw van de
Goede Herderkerk, met ruim
vijfhonderd zitplaatsen, naar
een ontwerp van architect Pot
hoven uit Amersfoort. Het
moest een multifunctioneel ge
bouw worden, waar we ook in ge
slaagd zijn. Het was en is een mo
derne kerk. Om kostenbespa
rend te werken is er in de hoogte
gebouwd in plaats van op de be
gane grond, wat betekende dat
de kerk moeilijk of niet toegan
kelijk was voor rolstoelgebrui
kers", zo weet Daan van Es.
Om daaraan een eind te maken,
is er nu een speciale lift aange
legd voor gehandicapten. Vol-
■Mf':
gens kerkeraadslid Ab Karre-
man werd dat mogelijk dankzij
donaties van de diaconie, extra
inkomsten uit de verkoop van
Scheldeoord (voormalig bejaar
dentehuis), subsidie van de raad
van kerken en andere instanties.
De bouw van de lift en de aparte
toiletgroep voor gehandicapten
heeft een half jaar in beslag ge
nomen en zorgt ervoor dat de he
le kerk nu voor iedereen toegan
kelijk is.
„Naast het nieuwe gebouwtje
met de faciliteiten voor rolstoel
gebruikers is de hele kerk gron
dig opgeknapt en aangepast aan
de normen van de tegenwoordi
ge tijd, met onder meer een grote
uitbreiding van het kerkelijk bu
reau, waar een full-time mede
werker is gehuisvest. Deze op
knapbeurt is geheel gedaan door'
vrijwilligers/kerkleden, die me
nig vrij uurtje in de kerk hebben
doorgebracht", zo weet Ab Kar-
reman, tevens lid van de jubi
leumcommissie.
De Terneuzense Goede Herder
kerk viert woensdag 31 oktober
het 25-jarig jubileum met een
bijzondere dienst, die om 19.30
uur begint. Voorgangers zijn de
drie plaatselijke predikanten ds
C. Hoogendoorn (reeds twaalf
jaar achtief in Terneuzen), ds C.
L. de Rooy en ds M. C. van der
Meer, beien sinds vier jaar werk
zaam in Terneuzen. Er is ook een
optreden van de Hervormde
Cantorij Terneuzen onder lei
ding van Arie Karreman. De be
zoekers van de Goede Herder-
OOSTBURG - De cursus 'Veilig
deelnemen aan het verkeer voor
ouderen' slaat in West-
Zeeuwsch-Vlaanderen aan. Dat
blijkt uit het aantal aanmeldin
gen dat bij de stichting Welzijn
voor Ouderen in West-
Zeeuwsch-Vlaanderen (SWO)
binnenkomt. „We dachten dat
een cursus voor zo'n vijftien tot
twintig mensen wel voldoende
zou zijn, maar er hebben zich al
zo'n tachtig 55-pIussers aange
meld", weet de functionaris van
de SWO, Lieve Maenhout.
Het betekent dat er dit jaar nog
twee cursussen van start geen en
in januari nog een. Het verzoek
om herhalingslessen kwam van
de ouderen zelf. „Via de bejaar-
denraad en de sozen kregen wij
verzoeken", aldus Maenhout. De
cursus bestaat uit drie lessen
van twee uur en zijn gericht op
de verkeersregels, in het bijzon
der voor automobilisten. De cur-
BBaiHSiHBHMnH
sussen worden verzorgd door J.
Post van Veilig Verkeer Neder
land. Post, in het dagelijks leven
werkzaam bij de gemeentepoli
tie in Terneuzen, noemt de grote
belangstelling in West-
Zeeuwsch-Vlaanderen uniek.
Aan de hand van dia's worden
vele onderwerpen aangesneden.
Hij weet dat ouderen een kwets
bare groep zijn in het verkeer.
„Via een toets tijdens de laatste
les kijken we of de ouderen de re
gels beheersen", aldus Post, die
er voorstander van is om oude
ren naast een medische keuring
op zeventigjarige leeftijd ook te
testen op de verkeerskennis.
„Nu is het geheel vrijblijvend",
aldus Post.
Maenhout weet dat de deelne
mers na de cursus bewust bezig
zijn met verkeer. „Ik hoor dat ti-
ijdens de bijeenkomsten op de
sozen." Het blijft voor de deelne
mers niet beperkt tot theorieles.
„Als ze willen kunnen ze na af
loop van de cursus ook een rij-
toets in hun eigen auto afleg
gen", vertelt A. de Waele die de
rijtoetsen voor zijn rekening
neemt. Ook op de vijftien minu
ten durende rijtest komt veel
respons. Naar aanleiding van de
rijtest geeft De Waele adviezen
aan de ouderen. „Zo is het voor
gekomen dat ik een mevrouw
adviseerde om van een schakel
wagen over te stappen naar een
automaat", aldus De Waele.
Vrijdag sloot een tweede groep
de cursus af en werd na de theo
rietest de verkeerskampioen be
kend. Vijf ouderen werden eer
ste: de dames Van Sorgen uit IJ-
zendijke en Beun uit Aarden
burg en de heren Van de Walle
uit Schoondijke en Bourgraaf en
Verherbrugge, beiden uit Oost
burg. Door loting werd mevrouw
Beun winnares van twee kaar
ten voor een optreden van Piet
Brakman.
kerk zullen de komende weken
de gelegenheid hebben in de hal
van de kerk een tentoonstelling
te bezichtigen over '25 jaar Goe
de Herderkerk'. De hele viering
rond het jubileum is samenge
steld door de speciaal voor dit
doel in het leven geroepen com
missie, die na de dienst van
woensdag om ongeveer 21.00 uur
de officiële opening van het
nieuwe liftgebouw op het pro
gramma heeft staan. De heer
Henk van de Peijlk zal dan na
mens de kerkvoogdij de nieuw
bouw en verbouw overdragen
aan de centrale kerkeraad van
de hervormde gemeente Terneu
zen.
AARDENBURG - Het hand
booggilde Sint Sebastiaan in
Aardenburg heeft een nieuwe
hoofdman. Tijdens de laatste be
stuursvergadering werd Dirk
van Hermon tot hoofdman geko
zen. Hij volgt Herman de Rijcke
op, die het gilde sinds 1981 leid
de. Tot ondervoorzitter werd ge
kozen Richard de Wispelaere. P.
van Vooren werd tijdens de na
jaarsvergadering gekozen als
bestuurslid.
Leerlingen van Op de Bres legden een krans bij het oorlogsmonument in Breskens
foto Henk Hommers
BRESKENS - Leerlingen van de groepen 7 en 8
van de christelijke basisschool Op de Bres in
Breskens legden vrijdagmorgen een krans bij het
oorlogsmonument op de algemene begraafplaats
in Breskens. Burgemeester J. Kruize namens de
gemeente Oostburg, D. Aronson namens de stich
ting Februari 1941 en de heer J. Simpelaar en me
vrouw Van de Ree namens de stichting Samen
werkend Verzet woonden de plechtigheid bij.
De beide stichtingen verzorgden eerder op de
school gastlessen. De directeur van Op de Bres, C.
Dingemanse, wees erop dat het van groot belang is
dat er nu gebruik wordt gemaakt van de kennis
van de overlevenden. „Want straks is er niemand
meer die het heeft meegemaakt en er over kan ver
tellen", aldus Dingemanse. Hij wist ook, via de
gastlessen, dat de overlevenden genezen worden
van de naweeën van de oorlog door het de jeugd te
vertellen. „Als de mensen voor niets zijn estorven,
ligt dat aan ons", aldus Dingemanse. Na de krans-
legging zongen de kinderen het lied 'Als je geen
liefde hebt voor elkaar'. De school adopteerde twee
jaar geleden het oorlogsmonument. Ieder jaar
wordt door de leerlingen een krans gelegd. Dat
vindt plaats rond 22 oktober, de dag dat Breskens
in 1944 werd bevrijd.
Dankzij de inzet van vrijwilligers kon de 25-jarige Goede Herder
kerk in Terneuzen grondig worden opgeknapt
(foto Henk Hommers)
HULST - Enkele ondernemers
in Hulst willen door middel van
een kort geding de reconstruc
tie van de binnenstad aanvech
ten. Ze zijn vooral fel gekant te
gen het aanvangstijdstip van de
werkzaamheden, tegen de te
heffen baatbelasting, tegen fi
nanciële schade en tegen het
feit dat ze door het gemeentebe
stuur slecht zijn voorgelicht. De
advocaten van de ondernemers
verrichten momenteel een
voorstudie naar de mogelijkhe
den.
In de Gentsestraat hebben
Blokker, Hema en Kantoorma-
chinehandel J. A. Biesbroeck
het voortouw genomen. In de
Steenstraat poogt M. van Geijt
een aantal ondernemers te mo
biliseren in het kader van samen
staan we sterk (en samen kun
nen we de kosten van een kort
geding - 10.000 gulden - beter
dragen). Hij was voor een toe
lichting onbereikbaar. In de
Gentsestraat hebben de onder
nemers wel onderling contact
over de toe te passen strategie,
maar zij gaan op eigen kracht
procederen. „De belangen ver
schillen eigenlijk te veel. Zoveel
hoofden, zoveel zinnen", ver
woordt J.A. Biesbroeck.
De ondernemers hebben een
paar advocaten in de arm geno
men, die ervaring hebben in dit
soort zaken. Een voorstudie is al
enige tijd aan de gang en Bies
broeck zegt tegen de gemeente
zeker niet kansloos te zijn. „We
zijn volop bezig geweest met ju
risprudentie te verzamelen over
soortgelijke zaken. Ik moet zeg
gen, er zitten een paar hele
mooie tussen." Het feit dat niet
alleen enkele ondernemers in de
Gentsestraat zich tegen het ge
meenteraadsbesluit keren,
steunt Biesbroeck in zijn me
ning een goede kans te maken.
Mr N. S. Commijs uit Tilburg, die
is gespecialiseerd in baatbelas
ting, heeft de gemeente Hulst
ruim een maand geleden ver
zocht de nodige informatie te
verstrekken over het geldende
bestemmingsplan, het plan van
de baatbelasting en het ver
keerscirculatieplan. Vrijdag was
er nog geen antwoord. Mr E. Bee-
le, ook advocaat in Tilburg,
heeft inmiddels een soort van
zwartboek opgesteld over wat er
volgens hem zoal is mis gegaan
in de besluitvorming rond de re
constructie.
Hij schrijft dat geen van de on
dernemers die betrokken zijn bij
de herinrichting ooit van de ge
meente rechtstreeks vernomen
heeft welke plannen op stapel
stonden, noch wanneer deze
plannen zouden worden uitge
voerd. Dat vanaf half november
de Gentsestraat over de gehele
breedte wordt opengegooid - en
dat de ondernemers hiervan pas
12 oktober op de hoogte zijn ge-
SINT-JANSTEEN - Met een
ruggesteuntje van wethou
der B. H. L. Picavet reed
wethouder P. P. V. Weemaes
van Hulst vrijdagmiddag
op een versierde step door
een met papier behangen
deuropening de peuter
speelzaal De Wiemelhoek in
Sint-Jansteen binnen. Met
deze daad verrichtte hij de
officiële opening van een
nieuwe aanbouw bij het ge
meenschapscentrum De Wa
rande.
De ruim 80 vierkante meter
grote ruimte wordt gedeelte
lijk vier ochtenden per week
benut door zo'n 35 peuters
en hun begeleidsters van De
Wiemelhoek. De rest van het
onderkomen doet dienst als
bergruimte. Het onderko
men is gebouwd op het ter
rein naast De Warande, waar
vroeger het instructiezwem
bad lag. De feestelijke ope
ning geschiedde in alle rust
en bescheidenheid in aanwe
zigheid van het bestuur van
De Warande, een afvaardi
ging van peuterspeelzaal De
Wiemelhoek en de beide
Hulster wethouders Wee
maes en Picavet. Wethouder
Weemaes (welzijn) zei dat De
Warande nu nog multifunc-
tioneler geworden is. Toen
eind 1986 de plannen voor
sluiting van het instructie-
bad op tafel lagen, klopte De
Warande al bij de gemeente
aan voor uitbreiding.
Behalve het nieuwe onder
komen is ook de aangelegde
tuin achter De Warande een
aanwinst. Tijdens de zomer
maanden kunnen de peuters
hier onder meer gebruik ma
ken van de zandbak en het
terras.
Wethouder P. P. V. Weemaes kreeg een zetje van wethouder
B. H. L. Picavet bij de officiële opening van de peuterspeel
zaal bij De Warande in Sint-Jansteen (foto Henk Hommers)
bracht - is volgens Beele uiterst
onzorgvuldig omdat november
en december topmaanden zijn
voor de ondernemers. ,,Op geen
enkele wijze wordt aangegeven
hoe de gemeente de door de on
dernemers te lijden omzetscha-
de wil vergoeen", zegt Beele.
Een zeer grieperige loco-burge
meester G. A. van de Voorde zei
zich niet zo erg druk te maken
over de gang van zaken. „Het
gaat maar om een hele kleine
meerderheid. En die omzetda
ling, ja... dat zou best wel kun
nen, maar ik denk dat ze van die
moeilijkere periode later de
vruchten zullen plukken." Van
de Voorde geeft de ondernemers
weinig kans in een kort geding.
„De reconstructie berust op een
democratisch genomen beslis
sing. Bovendien zal de rechter
de noodzaak van de reconstruc
tie en de daartoe te nemen maat
regelen inzien", verwacht Van
de Voorde.
BREDA - Zijn waarschuwing,
ruim twee jaar geleden in deze
krant, is in deze dagen van Phi-
lips-rampspoed ijzingwekkend
actueel: „Als ik de burgemees
ter van Eindhoven was, zou ik
er niet erg gerust op zijn. Een
groot bedrijf is geen garantie
voor de toekomst". Prof dr Paul
Drewe, wilde er maar mee zeg
gen dat machtige economische
bolwerken, aan de vooravond
van de informatica-revolutie,
gemakkelijk aan het wankelen
kunnen worden gebracht. En
dat perifere gebieden als Zee
land nieuwe kansen kunnen
grijpen.
Drewe, verbonden aan de Bouw-
kunde-faculteit van de Techni
sche Hogeschool Delft en woon
achtig in Breda, maakte zijn op
merkingen destijds ter inleiding
van zijn bijdrage aan de eerste
Zomeruniversiteit Zeeland. Dat
was het begin van een stormach
tige ontwikkeling die hem ko
mende maandag een eredocto
raat oplevert aan de Rijksuni
versiteit Gent. Het is de belo
ning voor zijn inzet voor de reali
sering van samenwerkingsver
banden tussen Zeeland en de
beide Belgische provincies
Vlaanderen: grensoverschrij
dende projecten met als doel het
pad te effenen voor econo-
misch-technologische vernieu
wing.
„Ja", constateert hij, „het is in
een stroomversnelling geraakt."
Vorig jaar, tijdens de tweede edi
tie van de Zomeruniversiteit,
dichtte hij Zeeland een
rooskleurige toekomst toe als
'hoogwaardig voorland van een
Randstad Vlaanderen'. Uit die
gedachten zijn inmiddels twee
ontwikkelingen van betekenis
voortgekomen:
- de oprichting van de Interna
tionale Schelde Faculteit, een
'kennisnetwerk' voor het Schel-
debekken waarbij onder meer de
Rijksuniversiteit Gent en de Ho
geschool Zeeland betrokken
zijn. - De blauwdruk voor een
stadsgewest Vlissingen-Middel-
burg als 'stedelijk innovatiemi
lieu' van een as richting Terneu
zen en Gent.
Drewe, die zijn ideeën ontwik
kelde in samenwerking met de
Gentse wetenschapper Allaert
en de Middelburgse planoloog
Goedman, trok een denkbeeldi
ge streep door Zeeland: aan de
ene kant het tot ver in Vlaande
ren doordringend Westerschel-
debekken, aan de andere kant
het Oosterscheldebekken. Zee
land, zei hij, is de enige plaats in
heel West-Europa waar een ge
bied met economisch-techni-
sche kwaliteiten en een gebied
met bijzondere ecologische kwa
liteiten zo dicht bij elkaar liggen.
Houden zo. Dat levert profijt op.
„Die diagnose", zegt hij, „klopt
nog steeds". Maar er doemt wel
een gevaar op: de economisch
sterke Noordfranse regio Nord
Pas de Calais (Eurotunnel) lonkt
inmiddels ook naar Vlaanderen,
maar kijkt daarbij niet verder
dan Gent. „Als je de verhalen uit
Lille hoort, dan hoort Zeeland er
niet bij." Er zijn volgens Drewe
goede kansen dat Noord-Frank
rijk en Vlaanderen snel aanslui
ting bij elkaar vinden, vooral nu
er een snelle treinverbinding op
stapel staat die Lille via Kortrijk
met Gent verbindt. „Zeeland
moet oppassen de boot niet te
missen. Daarom wordt een vaste
Westerschelde-oeververbinding
en de totstandkoming van een
Euregio Scheldemond steeds
belangrijker. Wordt die Euregio
een succes, dan zit Zeeland
goed."
Drewe constateert met genoe
gen dat zijn ideeën inmiddels
weerklank hebben gevonden bij
het Nederlandse ministerie van
VROM. Secretaris-generaal
Lemstra wil nu ook de ecologi
sche kwaliteiten van het Ooster
scheldebekken in ere houden
(hij situeert de transportcorri
dor Randstad-Antwerpen in
West-Brabant) en de as Middel-
burg/Vlissingen-Terneuzen-
Gent versterken. Zeeland, zegt
Drewe, is daarmee niet langer
aangewezen op Rotterdam,
maar kan opgewekt de blik naar
het zuiden wenden. Daar liggen
volgens hem betere mogelijkhe
den.
Het heeft al met al veel weg van
een herstel van historische ver
banden die Zeeland onderdeel
maakte van een cultuur die tof
in Frans-Vlaanderen reikte
„Ja", lacht Drewe, „We gaan te
rug naar de zestiende eeuw.
Toen heeft Middelburg ook voor
Vlaanderen - en Spanje - geko
zen. Tegen Holland. Maar dat is
niet mijn verhaal. Laat dat de
historici maar zeggen. In ieder
geval, de kans is er, nu de gren
zen verdwijnen. Maar het gaat
natuurlijk niet om een stuk
nostalgie. Het is niet zomaar een
verhaal met een romantisch
sausje. Het gaat om nieuwe kan
sen, niet alleen op wetenschap
pelijk, economisch en planolo
gisch gebied, ook sociaal en cul
tureel.
Henk Postma
Advertentie
Makelaarskantoor
van der Vegte bv
LidNVM
Badhuisstraat 71
4381 LP Vlissingen J\JVM
Tel. 01184-18143 1"'*'"°)
Voor een gedegen advies
De Bredase professor Drewe
Geconcentreerd volgen de ouderen de verkeerslessen van de heer J. Post (foto Henk Hommers