PZC Nog geen oplossing verkeersproblemen Poorterslaan Hulst Goede Herderkerk viert het 25-jarig jubileum Verkeerscursus voor ouderen groot succes Scholieren legden krans bij monument in Breskens Reconstructie Hulst aangevochten Peuterspeelzaal bij De Warande officieel open Voor Lille bestaat Zeeland nog niet provincie 15 Belgische havenschepen: Nederland stug en veeleisend Schade aan twee auto's ZATERDAG 27 OKTOBER 1990 Terneuzense kerk werd grondig opgeknapt Opgeknapt In West-Zeeuwsch-Vlaanderen St Sebastiaan heeft nieuwe hoofdman Scepsis over waterverdragen Van onze verslaggever) ANTWERPEN - De Antwerpse havenschepen J. Devroe uitte vrijdag kritiek op het moei zaam verlopende overleg tus sen België en Nederland over de waterverdragen. Deze betreffen de koppeling tussen het schoon maken van de Belgische wate ren en het uitdiepen van de Schelde. Devroe vindt dat Ne derland zich 'te stug en veelei send' opstelt. Twee weken geleden zei minis ter May-Weggen de onderteke ning van de waterverdragen bij ongeveer een half jaar te ver wachten, terwijl het in eerste in stantie de bedoeling was de ver dragen nog dit jaar goed te keu ren. Den Haag zegt dat België onwillig is om mee te werken aan de kwestie van het Maas- en Scheldewater. Met name de Wa len, die het minste belang heb ben bij een schoon water en een goede bereikbaarheid voor sche pen van de Antwerpse haven, liggen dwars. „De Nederlanders zeggen dat wij aan de oorsprong van de vertra gingen liggen. Het is maar dat we dat weten." Devroe heeft wei nig vertrouwen in een snelle af wikkeling van de problematiek, maar hij vond toch dat er 'enige vorderingen' worden gemaakt. Hij zei dat in het kader van de Internationale Dag van de Transportpers in Antwerpen. De Algemene Directie van het Havenbedrijf deelde mee dat de HULST - B en w van Hulst heb ben nog geen oplossing voor de verkeersproblematiek in de Poorterslaan in Hulst voorhan den. Het college wil een onder zoek van de rijkspolitie afwach ten alvorens maatregelen wor den genomen om aan de wensen van de bewoners van de straat voor de verkeersveiligheid te gemoet te komen. Hiermee komt het college niet tegemoet aan de wensen van een aantal fracties in de raad. Die ne men een door de bewoners aan de raad gezonden brief zeer se rieus. De bewonerws doen hun beklag over het feit dat de Poor terslaan wordt gebruikt als een 'racebaan'. Niet alleen auto's scheuren over de betonbaan, maar vooral brommers. „De bochtige wijk leent zich zo uit stekend voor een raceciruit", voerden de bewoners aan. De straat is volgens hen vooral een gevaar voor kleine kinderen en oude mensen. „De klacht van de ouders is zeer terecht. Maatregelen mogen niet van een antwoord van de rijkspolitie afhangen, maar doe zo vlug mogelijk iets", zei W. F. de Brouwer van Gemeenschap pelijke Belangen tijdens de raadsvergadering. J. A. Habra- ken (pvda) sloot zich hierbij aan en W. D. M. Kayser (vvd) zei: „De brief is een teken van hoge nood. Ik pleit ervoor dat dergelijke problemen structureel worden aangepakt. Zoek eens uit waar zich nog van die gevaarlijke si tuaties voordoen.". Loco-burgemeester G. A. van d Voorde wilde hier absoluut niet aan en wat de Poorterslaan be treft zei hij toch eerst de onder zoeken van de politie, die een snelheidscontrole zal uitvoeren, af te willen wachten. Bovendien wees hij erop dat de mentaliteit van bestuurders van motorvoer tuigen het voornaamste pro bleem is. „Het is een zware klus daar een oplossing voor te zoe ken", zei hij. De Brouwer wilde desnoods een tijdelijke oplos sing. De loco-burgemeester wees erop dat het plaatsen van een verkeersbord geen wondermid del is, maar dat naar aanleiding van het politieonderzoek ge dacht zou kunnen worden aan het realiseren van een veilige oversteekplaats. „Ingrijpender maatregelen kunnen we eigern lijk niet treffen, want het betreft hier een ontsluitingsweg." baggerwerken in het Belgische deel van de Schelde stelselmatig worden verbeterd. Zo kunnen nu schepen met een diepgang van 15 meter de haven binnenlopen. „De toegenomen diepgang heeft ook tot gevolg dat de Schelde nu één van de veiligste rivieren is geworden", aldus de directie. Devroe zei in zijn algemeenheid dat het goed gaat met de haven van Antwerpen. De aan- en af voer nam flink toe. „De totale goederenoverslag zal dit jaar de magische grens van 100 miljoen ton overschrijden." Een belangrijke stap in de ont plooiing van de linkeroever is volgens de havenschepen de Liefkenshoektunnel, die in juli volgend jaar gereedkomt. „De tunnel zal naast zijn rol bij het "ervoer van gevaarlijke goede ren tussen de linker- en rechter Schelde-oever tevens een be langrijke verbetering betekenen van de verbinding Nederland- Frankrijk." Als 'zeer negatief voor de Ant werpse haven bestempelde De vroe het gebrek aan terreinen voor de bedrijven. „Dat zal moe ten veranderen, anders zijn wij gedoemd achteruit te gaan." AARDENBURG/GROEDE Twee personenauto's zijn vrij dagmorgen vroeg in West- Zeeuwsch-Vlaanderen van de weg geraakt en beschadigd. Rond kwart voor drie raakte de auto bestuurd door P. J. van de L. uit Breskens op de provinciale weg te Groede in de rechter- berm. Van de L. stuurde terug maar reed vervolgens in de lin kerberm. De auto kwam in de sloot, maar stuiterde daar weer uit en kwam midden op de rij baan tot stilstand. De auto moest worden weggesleept. Rond half vijf slipte de auto be stuurd door M. M. L. V. uit Knok- ke-Heist op de Bewestereede- weg in Aardenburg. Een dikke laag slik was de oorzaak van de slippartij. De auto belandde in de sloot en werd daar uitgeta- keld. Persoonlijke ongevallen deden zich niet voor. TERNEUZEN - De industriële ontwikkeling van Terneuzen in het begin van de jaren zestig was er de oorzaak van dat in Terneuzen een nieuwe kerk ge bouwd moest worden. Dat re sulteerde in de Goede Herder kerk, die nu 25 jaar bestaat. De toenmalige kerk aan de Noord straat, die plaats bood aan dui zend personen, was groot ge noeg, maar door de snelle groei van Teneuzen bleek er behoefte aan een centraal gelegen kerk gebouw dat naast een ruimte voor diensten ook de beschik king had over bijgebouwen voor het houden van vergade ringen, kindercrèche en derge lijke. Volgens Daan van Es, sinds veertig jaar actief binnen de her vormde gemeente Terneuzen en voorzitter van de bouw- en res tauratiecommissie in 1964, was de keus gevallen op het terrein aan de Koninginnelaan vanwe ge de centrale ligging. „In 1964 is begonnen met de bouw van de Goede Herderkerk, met ruim vijfhonderd zitplaatsen, naar een ontwerp van architect Pot hoven uit Amersfoort. Het moest een multifunctioneel ge bouw worden, waar we ook in ge slaagd zijn. Het was en is een mo derne kerk. Om kostenbespa rend te werken is er in de hoogte gebouwd in plaats van op de be gane grond, wat betekende dat de kerk moeilijk of niet toegan kelijk was voor rolstoelgebrui kers", zo weet Daan van Es. Om daaraan een eind te maken, is er nu een speciale lift aange legd voor gehandicapten. Vol- ■Mf': gens kerkeraadslid Ab Karre- man werd dat mogelijk dankzij donaties van de diaconie, extra inkomsten uit de verkoop van Scheldeoord (voormalig bejaar dentehuis), subsidie van de raad van kerken en andere instanties. De bouw van de lift en de aparte toiletgroep voor gehandicapten heeft een half jaar in beslag ge nomen en zorgt ervoor dat de he le kerk nu voor iedereen toegan kelijk is. „Naast het nieuwe gebouwtje met de faciliteiten voor rolstoel gebruikers is de hele kerk gron dig opgeknapt en aangepast aan de normen van de tegenwoordi ge tijd, met onder meer een grote uitbreiding van het kerkelijk bu reau, waar een full-time mede werker is gehuisvest. Deze op knapbeurt is geheel gedaan door' vrijwilligers/kerkleden, die me nig vrij uurtje in de kerk hebben doorgebracht", zo weet Ab Kar- reman, tevens lid van de jubi leumcommissie. De Terneuzense Goede Herder kerk viert woensdag 31 oktober het 25-jarig jubileum met een bijzondere dienst, die om 19.30 uur begint. Voorgangers zijn de drie plaatselijke predikanten ds C. Hoogendoorn (reeds twaalf jaar achtief in Terneuzen), ds C. L. de Rooy en ds M. C. van der Meer, beien sinds vier jaar werk zaam in Terneuzen. Er is ook een optreden van de Hervormde Cantorij Terneuzen onder lei ding van Arie Karreman. De be zoekers van de Goede Herder- OOSTBURG - De cursus 'Veilig deelnemen aan het verkeer voor ouderen' slaat in West- Zeeuwsch-Vlaanderen aan. Dat blijkt uit het aantal aanmeldin gen dat bij de stichting Welzijn voor Ouderen in West- Zeeuwsch-Vlaanderen (SWO) binnenkomt. „We dachten dat een cursus voor zo'n vijftien tot twintig mensen wel voldoende zou zijn, maar er hebben zich al zo'n tachtig 55-pIussers aange meld", weet de functionaris van de SWO, Lieve Maenhout. Het betekent dat er dit jaar nog twee cursussen van start geen en in januari nog een. Het verzoek om herhalingslessen kwam van de ouderen zelf. „Via de bejaar- denraad en de sozen kregen wij verzoeken", aldus Maenhout. De cursus bestaat uit drie lessen van twee uur en zijn gericht op de verkeersregels, in het bijzon der voor automobilisten. De cur- BBaiHSiHBHMnH sussen worden verzorgd door J. Post van Veilig Verkeer Neder land. Post, in het dagelijks leven werkzaam bij de gemeentepoli tie in Terneuzen, noemt de grote belangstelling in West- Zeeuwsch-Vlaanderen uniek. Aan de hand van dia's worden vele onderwerpen aangesneden. Hij weet dat ouderen een kwets bare groep zijn in het verkeer. „Via een toets tijdens de laatste les kijken we of de ouderen de re gels beheersen", aldus Post, die er voorstander van is om oude ren naast een medische keuring op zeventigjarige leeftijd ook te testen op de verkeerskennis. „Nu is het geheel vrijblijvend", aldus Post. Maenhout weet dat de deelne mers na de cursus bewust bezig zijn met verkeer. „Ik hoor dat ti- ijdens de bijeenkomsten op de sozen." Het blijft voor de deelne mers niet beperkt tot theorieles. „Als ze willen kunnen ze na af loop van de cursus ook een rij- toets in hun eigen auto afleg gen", vertelt A. de Waele die de rijtoetsen voor zijn rekening neemt. Ook op de vijftien minu ten durende rijtest komt veel respons. Naar aanleiding van de rijtest geeft De Waele adviezen aan de ouderen. „Zo is het voor gekomen dat ik een mevrouw adviseerde om van een schakel wagen over te stappen naar een automaat", aldus De Waele. Vrijdag sloot een tweede groep de cursus af en werd na de theo rietest de verkeerskampioen be kend. Vijf ouderen werden eer ste: de dames Van Sorgen uit IJ- zendijke en Beun uit Aarden burg en de heren Van de Walle uit Schoondijke en Bourgraaf en Verherbrugge, beiden uit Oost burg. Door loting werd mevrouw Beun winnares van twee kaar ten voor een optreden van Piet Brakman. kerk zullen de komende weken de gelegenheid hebben in de hal van de kerk een tentoonstelling te bezichtigen over '25 jaar Goe de Herderkerk'. De hele viering rond het jubileum is samenge steld door de speciaal voor dit doel in het leven geroepen com missie, die na de dienst van woensdag om ongeveer 21.00 uur de officiële opening van het nieuwe liftgebouw op het pro gramma heeft staan. De heer Henk van de Peijlk zal dan na mens de kerkvoogdij de nieuw bouw en verbouw overdragen aan de centrale kerkeraad van de hervormde gemeente Terneu zen. AARDENBURG - Het hand booggilde Sint Sebastiaan in Aardenburg heeft een nieuwe hoofdman. Tijdens de laatste be stuursvergadering werd Dirk van Hermon tot hoofdman geko zen. Hij volgt Herman de Rijcke op, die het gilde sinds 1981 leid de. Tot ondervoorzitter werd ge kozen Richard de Wispelaere. P. van Vooren werd tijdens de na jaarsvergadering gekozen als bestuurslid. Leerlingen van Op de Bres legden een krans bij het oorlogsmonument in Breskens foto Henk Hommers BRESKENS - Leerlingen van de groepen 7 en 8 van de christelijke basisschool Op de Bres in Breskens legden vrijdagmorgen een krans bij het oorlogsmonument op de algemene begraafplaats in Breskens. Burgemeester J. Kruize namens de gemeente Oostburg, D. Aronson namens de stich ting Februari 1941 en de heer J. Simpelaar en me vrouw Van de Ree namens de stichting Samen werkend Verzet woonden de plechtigheid bij. De beide stichtingen verzorgden eerder op de school gastlessen. De directeur van Op de Bres, C. Dingemanse, wees erop dat het van groot belang is dat er nu gebruik wordt gemaakt van de kennis van de overlevenden. „Want straks is er niemand meer die het heeft meegemaakt en er over kan ver tellen", aldus Dingemanse. Hij wist ook, via de gastlessen, dat de overlevenden genezen worden van de naweeën van de oorlog door het de jeugd te vertellen. „Als de mensen voor niets zijn estorven, ligt dat aan ons", aldus Dingemanse. Na de krans- legging zongen de kinderen het lied 'Als je geen liefde hebt voor elkaar'. De school adopteerde twee jaar geleden het oorlogsmonument. Ieder jaar wordt door de leerlingen een krans gelegd. Dat vindt plaats rond 22 oktober, de dag dat Breskens in 1944 werd bevrijd. Dankzij de inzet van vrijwilligers kon de 25-jarige Goede Herder kerk in Terneuzen grondig worden opgeknapt (foto Henk Hommers) HULST - Enkele ondernemers in Hulst willen door middel van een kort geding de reconstruc tie van de binnenstad aanvech ten. Ze zijn vooral fel gekant te gen het aanvangstijdstip van de werkzaamheden, tegen de te heffen baatbelasting, tegen fi nanciële schade en tegen het feit dat ze door het gemeentebe stuur slecht zijn voorgelicht. De advocaten van de ondernemers verrichten momenteel een voorstudie naar de mogelijkhe den. In de Gentsestraat hebben Blokker, Hema en Kantoorma- chinehandel J. A. Biesbroeck het voortouw genomen. In de Steenstraat poogt M. van Geijt een aantal ondernemers te mo biliseren in het kader van samen staan we sterk (en samen kun nen we de kosten van een kort geding - 10.000 gulden - beter dragen). Hij was voor een toe lichting onbereikbaar. In de Gentsestraat hebben de onder nemers wel onderling contact over de toe te passen strategie, maar zij gaan op eigen kracht procederen. „De belangen ver schillen eigenlijk te veel. Zoveel hoofden, zoveel zinnen", ver woordt J.A. Biesbroeck. De ondernemers hebben een paar advocaten in de arm geno men, die ervaring hebben in dit soort zaken. Een voorstudie is al enige tijd aan de gang en Bies broeck zegt tegen de gemeente zeker niet kansloos te zijn. „We zijn volop bezig geweest met ju risprudentie te verzamelen over soortgelijke zaken. Ik moet zeg gen, er zitten een paar hele mooie tussen." Het feit dat niet alleen enkele ondernemers in de Gentsestraat zich tegen het ge meenteraadsbesluit keren, steunt Biesbroeck in zijn me ning een goede kans te maken. Mr N. S. Commijs uit Tilburg, die is gespecialiseerd in baatbelas ting, heeft de gemeente Hulst ruim een maand geleden ver zocht de nodige informatie te verstrekken over het geldende bestemmingsplan, het plan van de baatbelasting en het ver keerscirculatieplan. Vrijdag was er nog geen antwoord. Mr E. Bee- le, ook advocaat in Tilburg, heeft inmiddels een soort van zwartboek opgesteld over wat er volgens hem zoal is mis gegaan in de besluitvorming rond de re constructie. Hij schrijft dat geen van de on dernemers die betrokken zijn bij de herinrichting ooit van de ge meente rechtstreeks vernomen heeft welke plannen op stapel stonden, noch wanneer deze plannen zouden worden uitge voerd. Dat vanaf half november de Gentsestraat over de gehele breedte wordt opengegooid - en dat de ondernemers hiervan pas 12 oktober op de hoogte zijn ge- SINT-JANSTEEN - Met een ruggesteuntje van wethou der B. H. L. Picavet reed wethouder P. P. V. Weemaes van Hulst vrijdagmiddag op een versierde step door een met papier behangen deuropening de peuter speelzaal De Wiemelhoek in Sint-Jansteen binnen. Met deze daad verrichtte hij de officiële opening van een nieuwe aanbouw bij het ge meenschapscentrum De Wa rande. De ruim 80 vierkante meter grote ruimte wordt gedeelte lijk vier ochtenden per week benut door zo'n 35 peuters en hun begeleidsters van De Wiemelhoek. De rest van het onderkomen doet dienst als bergruimte. Het onderko men is gebouwd op het ter rein naast De Warande, waar vroeger het instructiezwem bad lag. De feestelijke ope ning geschiedde in alle rust en bescheidenheid in aanwe zigheid van het bestuur van De Warande, een afvaardi ging van peuterspeelzaal De Wiemelhoek en de beide Hulster wethouders Wee maes en Picavet. Wethouder Weemaes (welzijn) zei dat De Warande nu nog multifunc- tioneler geworden is. Toen eind 1986 de plannen voor sluiting van het instructie- bad op tafel lagen, klopte De Warande al bij de gemeente aan voor uitbreiding. Behalve het nieuwe onder komen is ook de aangelegde tuin achter De Warande een aanwinst. Tijdens de zomer maanden kunnen de peuters hier onder meer gebruik ma ken van de zandbak en het terras. Wethouder P. P. V. Weemaes kreeg een zetje van wethouder B. H. L. Picavet bij de officiële opening van de peuterspeel zaal bij De Warande in Sint-Jansteen (foto Henk Hommers) bracht - is volgens Beele uiterst onzorgvuldig omdat november en december topmaanden zijn voor de ondernemers. ,,Op geen enkele wijze wordt aangegeven hoe de gemeente de door de on dernemers te lijden omzetscha- de wil vergoeen", zegt Beele. Een zeer grieperige loco-burge meester G. A. van de Voorde zei zich niet zo erg druk te maken over de gang van zaken. „Het gaat maar om een hele kleine meerderheid. En die omzetda ling, ja... dat zou best wel kun nen, maar ik denk dat ze van die moeilijkere periode later de vruchten zullen plukken." Van de Voorde geeft de ondernemers weinig kans in een kort geding. „De reconstructie berust op een democratisch genomen beslis sing. Bovendien zal de rechter de noodzaak van de reconstruc tie en de daartoe te nemen maat regelen inzien", verwacht Van de Voorde. BREDA - Zijn waarschuwing, ruim twee jaar geleden in deze krant, is in deze dagen van Phi- lips-rampspoed ijzingwekkend actueel: „Als ik de burgemees ter van Eindhoven was, zou ik er niet erg gerust op zijn. Een groot bedrijf is geen garantie voor de toekomst". Prof dr Paul Drewe, wilde er maar mee zeg gen dat machtige economische bolwerken, aan de vooravond van de informatica-revolutie, gemakkelijk aan het wankelen kunnen worden gebracht. En dat perifere gebieden als Zee land nieuwe kansen kunnen grijpen. Drewe, verbonden aan de Bouw- kunde-faculteit van de Techni sche Hogeschool Delft en woon achtig in Breda, maakte zijn op merkingen destijds ter inleiding van zijn bijdrage aan de eerste Zomeruniversiteit Zeeland. Dat was het begin van een stormach tige ontwikkeling die hem ko mende maandag een eredocto raat oplevert aan de Rijksuni versiteit Gent. Het is de belo ning voor zijn inzet voor de reali sering van samenwerkingsver banden tussen Zeeland en de beide Belgische provincies Vlaanderen: grensoverschrij dende projecten met als doel het pad te effenen voor econo- misch-technologische vernieu wing. „Ja", constateert hij, „het is in een stroomversnelling geraakt." Vorig jaar, tijdens de tweede edi tie van de Zomeruniversiteit, dichtte hij Zeeland een rooskleurige toekomst toe als 'hoogwaardig voorland van een Randstad Vlaanderen'. Uit die gedachten zijn inmiddels twee ontwikkelingen van betekenis voortgekomen: - de oprichting van de Interna tionale Schelde Faculteit, een 'kennisnetwerk' voor het Schel- debekken waarbij onder meer de Rijksuniversiteit Gent en de Ho geschool Zeeland betrokken zijn. - De blauwdruk voor een stadsgewest Vlissingen-Middel- burg als 'stedelijk innovatiemi lieu' van een as richting Terneu zen en Gent. Drewe, die zijn ideeën ontwik kelde in samenwerking met de Gentse wetenschapper Allaert en de Middelburgse planoloog Goedman, trok een denkbeeldi ge streep door Zeeland: aan de ene kant het tot ver in Vlaande ren doordringend Westerschel- debekken, aan de andere kant het Oosterscheldebekken. Zee land, zei hij, is de enige plaats in heel West-Europa waar een ge bied met economisch-techni- sche kwaliteiten en een gebied met bijzondere ecologische kwa liteiten zo dicht bij elkaar liggen. Houden zo. Dat levert profijt op. „Die diagnose", zegt hij, „klopt nog steeds". Maar er doemt wel een gevaar op: de economisch sterke Noordfranse regio Nord Pas de Calais (Eurotunnel) lonkt inmiddels ook naar Vlaanderen, maar kijkt daarbij niet verder dan Gent. „Als je de verhalen uit Lille hoort, dan hoort Zeeland er niet bij." Er zijn volgens Drewe goede kansen dat Noord-Frank rijk en Vlaanderen snel aanslui ting bij elkaar vinden, vooral nu er een snelle treinverbinding op stapel staat die Lille via Kortrijk met Gent verbindt. „Zeeland moet oppassen de boot niet te missen. Daarom wordt een vaste Westerschelde-oeververbinding en de totstandkoming van een Euregio Scheldemond steeds belangrijker. Wordt die Euregio een succes, dan zit Zeeland goed." Drewe constateert met genoe gen dat zijn ideeën inmiddels weerklank hebben gevonden bij het Nederlandse ministerie van VROM. Secretaris-generaal Lemstra wil nu ook de ecologi sche kwaliteiten van het Ooster scheldebekken in ere houden (hij situeert de transportcorri dor Randstad-Antwerpen in West-Brabant) en de as Middel- burg/Vlissingen-Terneuzen- Gent versterken. Zeeland, zegt Drewe, is daarmee niet langer aangewezen op Rotterdam, maar kan opgewekt de blik naar het zuiden wenden. Daar liggen volgens hem betere mogelijkhe den. Het heeft al met al veel weg van een herstel van historische ver banden die Zeeland onderdeel maakte van een cultuur die tof in Frans-Vlaanderen reikte „Ja", lacht Drewe, „We gaan te rug naar de zestiende eeuw. Toen heeft Middelburg ook voor Vlaanderen - en Spanje - geko zen. Tegen Holland. Maar dat is niet mijn verhaal. Laat dat de historici maar zeggen. In ieder geval, de kans is er, nu de gren zen verdwijnen. Maar het gaat natuurlijk niet om een stuk nostalgie. Het is niet zomaar een verhaal met een romantisch sausje. Het gaat om nieuwe kan sen, niet alleen op wetenschap pelijk, economisch en planolo gisch gebied, ook sociaal en cul tureel. Henk Postma Advertentie Makelaarskantoor van der Vegte bv LidNVM Badhuisstraat 71 4381 LP Vlissingen J\JVM Tel. 01184-18143 1"'*'"°) Voor een gedegen advies De Bredase professor Drewe Geconcentreerd volgen de ouderen de verkeerslessen van de heer J. Post (foto Henk Hommers

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 61