PZC VAN LEEUWEN EN STASSAR denkbeelden in keramiek en foto 's ■Éi asterix en de knallende ketel vrijdagkrant VRIJDAG 26 OKTOBER 1990 frank stassar sprit e galerie ndnisse iddelburg VLISSINGEN VEERE OOSTKAPELLE GOES KATS ZIERIKZEE BURGH-HAAMSTEDE OUDDORP NIEUWVLIET-BAD HONTENISSE AXEL HULST RIJSWIJK DELFT ANTWERPEN electro alhambra f beest grand theater schuttershof cinemactueel roxy de koning luxor porgy and bess ledel Carnival de l'existance' noemt Jan van leeuwen [943) zijn tentoonstelling in (ellamy 19. Het gaat om inkele reeksen koppen. Van eeuwen maakte ze van klei. ;ezijn hol, fors van bouw, orgvuldig, maar niet [étaillistisch gemodelleerd. >oor hun matte glazuren lijkt iet alsof ze door de tijd zijn angetast. Üj binnenkomst valt meteen en viertal op. Ze zijn vlak aast elkaar op ooghoogte igen de muur bevestigd. Hun elaats- uitdrukking is nogal erschillend. Een kijkt er met ertrokken gezicht dreigend, oos, zelfs gemeen. Om de ïond van zijn huurman speelt en glimlach. Hij kijkt zowel ijs als door je heen. Daarnaast en kop die stil beschouwend ogt, maar ook lichtelijk ughoudend. De meest thtse spert zijn mond wijd pen. Uit angst? Of van zich bijtend? Alle vier zijn ze kaal hebben ze een hoorn uit hun oorhoofd steken. Zo behoren tot een bijzondere groep: tverkorenen. Hun hoorn doet ij denken aan de eenhoorn, :t fabeldier dat als symbool an kuisheid en Christus gold. dat zijn tegenhanger had in leeuw. Die stond immers oor kracht en soms voor het wade. Wil Jan van Leeuwen iet deze figuren zeggen dat okhet goede alle 'gewone' genschappen kent. En aarmee niet fundamenteel ■rschilt van het kwade? het rechterdeel van de ïimte staat in slagorde een eks koppen op ranke houten ikkels. De koppen zijn 'achtig uitgelicht en worden het moment dat ik de ntoonstelling bezoek nog ngeven door schuin van ihteren binnenvallend inlicht. Oog in oog staan met en persoonlijkheden Is mfronterend. Subtiel zijn de mmingen op hun gezicht tot arakters geboetseerd. De ianier waarop de koppen op hals staan, de blikrichting de aanduiding van de ogen, erken daar sterk aan mee. Het jn robuuste hoofden die iets bben van de Romeinse achthebbers die ooit de ereld beheersten. De voorste lederen zijn het meest op de >or hen liggende ruimte 'richt. Vastberaden, streng, )zig, zien ze eruit. Links op de reede rij kijkt iemand ietwat gstig naar opzij. Ook bevindt h daar een denker, rkenbaar aan de hand die r, kin steunt, zijn gesloten en en gefronste ■nkbrauwen. Meer naar hteren komen de koppen met )orn weer tevoorschijn. Eén van. de mond halfopen, heeft ts strijdlustigs. Een ander, d en ontgoocheld, heeft op de aats waar zijn hoorn eerst zat p gapende wond. Achteraan het gezelschap staat iemand niet kijkt. Ter hoogte van zijn linkeroor zit een hand met een deel van een staf tegen zijn hoofd geplakt. Is hij de blinde, de ziener? Zijn hoofd is anders dan dat van de meesten, niet zandkleurig met bruine vlekken, maar wit en grijs getekend. Van Leeuwen geeft geen uitsluitsel over de betekenis van de schikking en elk hoofd is op zichzelf al een karakterstudie. Maar gelet op de titel van de tentoonstelling, kan het ensemble gezien worden als een optocht van figuren die een rol spelen op het wereldtoneel. Hun verweerde uiterlijk geeft hen iets ouds, van alle tijden. Zo zijn de koppen symbolen voor het eeuwigdurende 'spel' van goed, minder goed en kwaad; van verwachting en desillusie; van werelds streven en verinnerlijking. Zal het ooit anders worden? Tijd en emotie komen ook samen in de vier koppen aan de voorkant van de ruimte. Er is een verfijnd klassiek hoofd, links en rechts omgeven door wat een gestileerde lauwerkrans kan zijn. Schitterend is het oppervlak in nuances grijs, herinnerend aan de huid van een verweerd tuinbeeld. Ernaast hangt een hoofd uit een latere periode, wellicht 15e eeuws, met een plat, slap hoofddeksel en de blik van een onnozelaar. Tegenover dit duo twee middeleeuwse strijders, getooid met helm en kinbeschermer. Echt heldhaftig zijn ze niet: de één heeft een besmuikte uitdrukking op het halfverborgen gelaat, de ander de in zichzelfgekeerde blik van een grieks godenbeeld. Met hun bruin geroeste uiterlijk kunnen ook zij uit een opgraving afkomstig zijn. Het is niet gezegd dat Jan van Leeuwen vooropgezet een programma heeft uitgewerkt. Wie hem volgt, weet dat hij graag onderzoekt wat zijn mogelijkheden en die van het métier zijn. Dat hij net zo goed abstract werkt, getuige de expositie die een tijd terug bij de SBK te zien was. Daar waren vooral variaties op de cirkelvorm te zien. Toch speelde er naast vormonderzoek ook een inhoudelijke thematiek: de cirkel als symbool van leven en oerkracht. Het vormonderzoek heeft in Vlissingen geleid tot een sterke reeks: een gesprek met sculptuur, met gevoelens, met (cultuur)geschiedenis. Kortom met het leven zelf. Nog niet afgestudeerd aan de Academie van Tilburg, maakt Frank Stassar (1962) al werk wat het aanzien waard is. Dat was de indruk die ik meenam na het bekijken van zijn foto's. v* 2? i F 'Carnival de l'existance' van Jan van Leeuwen (foto Lex de Meestert 'Flying Thoughts' is de meerzinnige titel van een gelaagde serie, waarin de maker de verhouding aftast tussen realiteit, fantasie en gedachte, tussen verbeelding en werkelijkheid. Het vliegen komt in elk beeld terug. Soms hebben de gestalten een jonge man en dito vrouw vleugels aan hun armen. Als moderne cherubijntjes zijn ze bezig het vliegen te leren, in een keurige tuin met berken en coniferen. Ze zijn daar niet echt thuis en het ontstijgen aan de aarde lukt ook niet best. Magischer zijn de fotos waarin zich uit het duister vormen losmaken. Zo is op één ervan de vrouw te zien, met op haar hand de man, die pogingen doet ervan op te stijgen. Zelf probeert zij dat in een ander beeld ook. Op de rug gezien, staat zij met de armen langs het lichaam, maar het lijkt alsof het licht vanaf haar schouders een baan beschrijft die het op en neer gaan van vleugels suggereert. Een andere foto toont haar, liggend op een perzisch tapijt in een met gordijnen omgeven ruimte, terwijl links van haar de man verschijnt. Nu heeft hij die lichtvlerken aan zijn lijf. Op een foto van groot formaat zijn beiden vaag zichtbaar, terwijl ze op de rand van een vliegend tapijt balanceren beneden is de diepte zich realiserend dat hun luchtreis eigenlijk niet kan. Er is ook een spanning tussen beide 'acteurs'. De één droomt dat de ander kan vliegen, of de ander probeert de één vliegend te bereiken. Dat laatste speelt zich af in wat mij een tweeluik lijkt. Links de man op het bekende tapijt, kennelijk angstig de sprong te wagen naar de vrouw, die beneden half onder het gebladerte verscholen zit. Rechts heeft zij zich opgericht, het bladerdek is nu eerder een aanduiding van het paradijs. Nu durft hij, gesteund en geïnspireerd, wel aan de afdealing te beginnen. De gedachte wordt realiteit. Als je erin gelooft De foto's zijn het werk van iemand met een schildersachter- grond. Stassar stelt het uiteindelijke beeld samen uit aparte, op elkaar afgestemde negatieven. Daarbij maakt hij goed gebruik van contrasten en verschillende lichtsoorten. Zijn foto's zijn 'waar' en tegelijk 'niet-waar'. Vooral de grote werken overtuigen. Dat komt door het monumentale formaat en de presentatie: niet in een lijst met passe-partout, maar in een speciale plexiglazen verpakking. NICO OUT 'Carnival de l'existance'. Jan van Leeuwen, Bellamy 19 Vlissingen. Tot 7 november. 'Flying Thoughts'. Frank Stassar. Molenwater 23, Middelburg. Tot en met 22 november. Galerie Esprit in Clinge is naf zondag een expositie te 'n met werken van Ernest Joa- im en Paul de Vilder. Joachim mt beelden en De Vilder expo rt schilderijen. Te zien tot en t 25 november. Openingstij- n: do t/m zon van 13,30 tot 30 uur, do van 19 tot 21 uur. de Vlissingse galerie De Gale- aan de Hobeinstraat is vanaf nderdag 1 november een ten- nstelling te zien met tekenin- i, handwerken en andere lissteken. Openingstijden: gelijks van 14 tot 18 uur. het dorpshuis in Bruinisse rdt zaterdag een schilderije- spositie gehouden. Ruim 150 ilderijen zijn te zien tussen 10 17 uur. anqqis ryckhals mu- UM: Van Rembrandt tot indenburg, tot eind novem- Openingstijden: do, vri, en 13 tot 17 uur. EUWS MUSEUM (Klooster- g en Crypte Abdijcomplex): jaar provinciale aankopen, 'selectie, tot 4 november. K: (Kuiperspoort) Ineke Otte jecten), t/m 27 oktober. Ope gstijden: di t/m zat van 13 tot lur. 'NSTUITLEEN: (vitrines) age Jonge (sieraden), t/m 17 'ember. Openingstijden: di t a van 13 tot 17 uur. [FE SOLO: M. Linker t/m 29 |ober. Openingstijden: dage- s van 10 tot 1 uur. n: RABOBANK: (hal hoofdkan- toor)J. de Quelery, schilderijen, tot 30 oktober. Openingstijden tijdens kantooruren. MOLENWATER: Frank Stassar (Flying Thought), t/m 3 novem ber. Openingstijden: wo t/m zat van 12 tot 17 uur. DE RUIMTE: (Kinderdijk) Inge van 't Klooster (vitrines, glasob jecten), tot 27 oktober. Ope ningstijden: di t/m zat van 13 tot 17 uur. ANTIQUITÉS B. WITTE: Lonc- ken naar porcelein, tot 30 no vember. Openingstijden: di t/m zat van 10.30 tot 12.30 en 13.30 tot 18 uur. BELLAMY 19: Jan van Leeuwen Carnaval de l'existence (kera miek), tot 7 november. Ope ningstijden: ma t/m vri 10 tot 17 uur, zat en zon 13 tot 17 uur. DE GEVANGENTOREN: Mo- niek Vaes (schilderijen en wand- mozaïeken), t/m 28 oktober. Openingstijden: openingsuren restaurant. BIBLIOTHEEK: Willem van de Kop (decoupages) tot 15 novem ber. Openingstijden: openingsu ren bibliotheek. KOMMERS ASSURANTIËN: Eddy Quite (tekeningen en schilderijen) tot 12 november. Openingstijden: vri van 19 tot 21 uur, zat van 10 tot 12 uur. SCHOTSE HUIZEN: Ronald Mullié (topografiën), t/m 27 ok tober. Openingstijden: ma 13 tot 17 uur, di t/m zat 11 tot 17 uur. ZEEUW BIOLOGISCH MU SEUM: De laatste der hanekam- men, tot 28 januari. Openingstij den: di t/m zat van 10 tot 17 uur, zon en ma van 13.30 tot 17 uur. GEMEENTE-ARCHIEF: 'Zij voeren onder Nederlandse vlag' (foto's), t/m december. Ope ningstijden: werkdagen 10 tot 17 uur. PRINS VAN ORANJE: Bep Heerebout, aquarellen, tot 31 oktober. TER VALCKE: Bep Heerebout, aquarellen, tot 31 oktober. ART-GALERIE LE LOUP: Mar Slingerland (acrylschilderijen) tot 22 november. Openingstij den: do tot 21 uur, vri van 13 tot 18 uur, zat van 10 tot 17 uur. RABOBANK: (Grote Markt) Renate Folius, aquarellen, t/m december. Openingstijden: ban- kuren. GALERIE 'T ZWALUWEN HOF: Piet van 't Hageland en Alfons van Ginderen (schilderij en), tot 31 december. Openings tijden: dagelijks van 10 tot 18 uur. OOSTERSCHELDEZIE KEN- HUIS: Iris de Leeuw (tekenin gen, gouaches en zeefdruk), tot 10 oktober. DE BURGHT: Babette Wood (zijde-schilderingen) tot 30 okto ber. Openingstijden: tijdens kantooruren. BEZOEKERSCENTRUM DE GREVELINGEN: Nettie Pronk-Deenik (aquarellen, pastels) tot 4 november. Ope ningstijden: dagelijks van 10 tot 17 uur. SAINT PIERRE: Rie Baauw (olieverven en aquarellen), t/m december. Openingstijden: da gelijks van 10 tot 18 uur. GEMEENTEHUIS: Anneque Lijnkamp Truyen en, Michiel van Bokhoven. V-DECO: Frank van Hest (De Amputatie, schilderijen), tot 1 november. CLUB CD: Gerard Jonkman (De Hestiek, schilderijen), tot 1 no vember. POTTENBAKKERIJ WIJS RIJK: Leendert Buth (beeld houwwerk), tot 28 oktober. Ope ningstijden: do t/m zat van 13 tot 18 uur. GALERIE DE ZAAL: Arie Ber- kulin (beelden en tekeningen), t/m 4 november. Openingstij den: do t/m zon van 12 tot 17 uur. MUHKA: De verzameling II, alle nieuwe aanwinsten '88-'8, t/m 4 november. Openingstijden: da gelijks 10 tot 17 uur, maandag gesloten. en 21.30 uur, maandag, dins dag, woensdag en donderdag 20.00 uur. Asterix en de knallende ke tel'. Zondag en woensdag 14.00 uur. Dick Tracy, Alhambra, Vlissingen; Grand Theater, Goes; Electro, Middelburg; De Koning, llulsl VLISSINGEN (01184-12260) 'Ghost'. (zaal l)Vandaag (vrij dag) 19.00 en 21.30 uur, zater dag en zondag 14.00, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag en donderdag 20.00 uur, woensdag 14.00 en 20.00 uur. 'Another 48 hours', (zaal 2) Vandaag (vrijdag) 19.00 en 21.30 uur, zaterdag en zondag 14.00, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag en donder dag 20.00 uur, woensdag 14.00 en 20.00 uur. 'Days of thunder', (zaal 3jVandaag (vrijdag), zaterdag en zondag 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag, woensdag en donderdag 20.00 uur. 'Asterix en de knallende ke tel'. (zaal 3) Zaterdag, zondag en woensdag 14.00 uur. 'Die hard 2'. (zaal 4) Vandaag (vrijdag), zaterdag en zondag 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag, woensdag en don derdag 20.00 uur. 'Dick Tracy', (zaal 4)Zaterdag, zondag en woensdag 14.00 uur. GOES (01100-28142) 'Cinema Paradiso'. Vrijdag 20.30 uur. 'Dreams'. Donderdag 20.30 uur. GOES (01100-15165) 'Dick Tracy'. Zaterdag 19.00 uur. 'Another 48 hours'. Vandaag (vrijdag) 19.00 en 21.30 uur, za terdag 21.30 uur, zondag 19.00 MIDDELBURG (01180-38900) 'Dick Tracy'. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 19.00 uur. 'Back to the future III'. Van daag (vrijdag) 21.45 uur, zater dag 14.00 en 21.45 uur, zondag 14.00 en 20.30 uur, maandag, dinsdag, woensdag en donder dag 20.30 uur. MIDDELBURG (01180-13482) 'Wild at heart'. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 20.00 uur. 'Hunt for the red October'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 22.30 uur, zondag, maandag, dinsdag, woensdag en donder dag 20.30 uur. 'Kuifje en het haaienmeer'. Zondag 14.00 uur. BERGEN OP ZOOM (01640- 54886) 'Another 48 hours'. Vandaag (vrijdag) 19.00 en 21.30 uur, za terdag 14.00 en 19.00 uur, zon dag 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag en donderdag 20.00 uur, woens dag 21.00 uur. 'Ghost'. Vandaag (vrijdag) 19.00 en 21.45 uur, zaterdag 14.00, 19.00 en 21.15 uur, zon dag 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag en donderdag 20.00 uur, woens dag 14.00 en 20.00 uur. 'Pretty woman'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.00 en 21.30 uur, zondag 16.30, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dins dag en donderdag 20.00 uur, woensdag 21.00 uur. 'Frank en Frey'. Zaterdag, zondag en woensdag, 14.00 uur. BERGEN OP ZOOM (01640- 54886) 'Die hard 2'. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 18.45 en 21.30 uur, zondag 16.15, 18.45 en 21.30 uur, maandag, dinsdag, woensdag en donderdag 20.00 uur. 'Robocop'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.00 en 21.30 uur, zondag 16.30, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag, woensdag en donderdag 20.15 uur. 'Asterix en de knallende ke tel'. Zaterdag, zondag en woensdag 14.00 uur. 'Look who's talking'. Zater dag, zondag en woensdag 14.00 uur. HULST (1140-12030) 'Dick Tracy'. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 19.15 en 22.00 uur, zondag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dins dag en woensdag 20.00 uur. 'Total recall'. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 19.15'uur, zondag 13.45 en 19.00 uur, maandag en dinsdag 20.00 uur. 'Pretty woman'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.15 en 22.00 uur, zondag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag en woensdag 20.00 uur. 'Die hard 2'. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 19.15 en 22.00 uur, zondag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dins dag en woensdag 20.00 uur. 'Days of thunder'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.15 en 22.00 uur, zondag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag en woensdag 20.00 uur. TERNEUZEN (01150-20505) 'Robocop'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.00 en 21.30 uur, zondag 14.30, 19.00 en 21.30 uur, maandag 20.00 uur. 'Revenge'. Vandaag (vrijdag), zaterdag en zondag 19.00 en 21.30 uur. 'Asterix en de knallende ke tel'. Zondag 14.30 uur. TERNEUZEN 'Een stad van Rouw'. Woens dag 20.00 uur. 'Busters wereld'. Woensdag 15.00 uur. OOSTBURG 'Another 48 hours'. Zaterdag 20.00 uur, zondag 14.30 en 20.00 uur. Scène uit Days of thunder, Alhambra, Vlissingen; De Koning, Hulst. De verfilmingen van Aste- rix-verhalen zijn tot nu toe voor de fans van de strip tegengevallen. In het kort komt hun teleurstelling neer op het gemis van de dubbele bodems, woordspelingen en gecompliceerdheid van de strip. Asterix En De Knallen de Ketel is geen uitzondering. De Nederlandse titel zou de in druk kunnen wekken dat het verhaal De Koperen Ketel als grondslag heeft gediend voor deze animatiefilm. De origine le titel is echter Astrix Et Le Coup De Menhir en dat gege ven komt de kenner bekend voor uit het album De Kam pioen. In dat verhaal werpt de ster ke, maar goed gebouwde Obe- lix een menhir om een pa trouille Romeinse soldaten te verjagen. De menhir mist de Romeinen, maar belandt in zijn volle gewicht op Panoma- rix, de druïde van het zich nog steeds tegen de Romeinen ver zettende Gallische dorp. Door die klap raakt hij zijn ver stand en daarmee de formule van de toverdrank kwijt. Op het toneel verschijnt een zie ner, die van de goedgelovig heid van de Gallische dorpe lingen gebruik maakt om met eigenlijke verhaal, de kam- pioehskrijgweglaten maar verder heeft hij geen enkele moeite om de twee verhaallij nen soepel in elkaar te laten overgaan. Philippe Grimond, de regisseur van deze Frans- Duitse co-produktie heeft zijn uiterste best om filmisch nog behulp van loze voorspellin gen een luxe leventje in het bos te leiden. En dat gegeven komt weer uit het album De Ziener. AdolJ Kabatek, de Duitse vertaler van Asterix, heeft kundig deze twee verhalen gecombineerd in zijn scenario. Uit De Kam pioen moest hij daarvoor het iets toe te voegen aan de ver halen van Ren Goscinny. Dit helaas veel te vroeg ge storven s trip genie was een groot filmfan en in zijn ver schillende strips zitten veel verwijzingen naar de filmhis torie. Zo is er af en toe een be kende filmster in een bijrol te herkennen en soms ging hij zo ver dat hij het hele plot van een film overnam. De entree van de ziener in het Gallische dorp tijdens een on weer lijkt wat betreft camera standpunten en timing regel recht afkomstig uit een hor rorfilm. De grap met Panoma- rix en zijn pogingen om een toverdrank te brouwen wordt in het album verbeeld door bij verschillende pogingen een verkleurende Romein in de zelfde positie te laten zien. In de film gaan alle remmen los en de arme Romein moet alle bewerkingen ondergaan die hem in een Amerikaanse te kenfilm zouden kunnen over komen. Het feit dat de film voor de Nederlandse markt is nagesynchroniseerd, met Marco Bakker als Obelix weer als uitblinker, wijst er ook op dat met een Asterixfilm van 7 tot 77 jaar, de leus van een be kend stripblad, wordt losgela ten. PIET VAN DE MERWE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 11