PZC Ziekenfondsen: Homeopatische middelen houden Vurig verlangen naar de Tijden van Toen Schoorstenen PZEM toch samen tegen de vlakte Klinkende namen op vijfde editie Belga Jazz Festival Streekvervoer: dure diesel kan buslijnen kosten provincie bevindingen 11 Natuurlijke geneesmiddelen uit ziekenfonds De passie van een orgeldraaier DINSDAG 23 OKTOBER 1990 Dierproeven Combinatie Cine Perfecta Hal Galper ZWN Homeopaat kraakt plan Simons MIDDELBURG - „Het is na tuurlijk waanzinnig", zegt de Middelburgse huisarts J.L.F. Wortelboer verontwaardigd over de plannen van staatsse cretaris drs H.J. Simons (volks gezondheid) om homeopathi sche en antroposofische genees middelen uit het ziekenfonds pakket te halen. Wortelboer heeft sinds acht jaar een huis artsenpraktijk, waarin hij regu liere geneeskunst combineert met homeopathische en antro posofische inzichten. „Weet je wat voor mij persoon lijk het ergste is? Dat je als arts niet de vrijheid krijgt iemand het middel voor te schrijven dat naar jouw idee het beste bij hem past. Datje niet de ruimte krijgt naar eigen inzicht te oordelen. Het is een geestelijke vrijheid die wordt aangetast. De vrijheid van therapie, zou je die kunnen noemen." De huisarts struint af en toe ver ontwaardigd heen en weer in zijn spreekkamer. „Het is gewoon een belachelijk voorstel. De ver enigingen van antroposofische en homeopathische artsen heb ben ongelooflijk gezwoegd om hun geneesmiddelen halverwe- 1989 in het ziekenfonds te krij gen. En nu zou dat weer verdwij nen. De patiënten worden de du pe. Voor sommigen zal het veel te duur worden homeopathische middelen te gebruiken." De homeopathische en antropo sofische medicijnen wijken af van de reguliere geneesmidde len omdat ze niet geregistreerd zijn. Dat is volgens Wortelboer het grootste struikelblok. Vóór een medicijn voor registratie in aanmerking komt moet het op dieren en mensen worden getest om de werking en bijwerkingen aan te tonen. De alternatieve ge neesmiddelen zijn volgens Wor telboer niet te testen op dieren. „Een dier is anders dan een mens. Als je een homeopathisch medicijn voorschrijft is dat niet alleen gebaseerd op de lichame lijke klachten, maar ook op de persoonlijkheid van de patiënt. Dat is een individuele benade ring. Zoiets kun je bij een dier niet testen." Bovendien werkt de homeopa thie met sterke verdunningen. Het voordeel daarvan is volgens Wortelboer dat er geen bijwer kingen zijn. De tegenstanders vragen zich echter af of zulke sterk verdunde middelen wel werken. Wortelboer kan dat van uit zijn persoonlijke ervaring verzekeren. „De dingen die ik dagelijks ervaar maken me en thousiast. Maar een minister zit in een andere denkwereld. Die gelooft pas dat iets werkt als het zwart op wit is aangetoond. Het is toch van de gekke dat van ho gerhand zo'n beslissing wordt genomen." Het schrappen van de alterna tieve medicijnen uit het zieken fondspakket wordt door staats secretaris Simons geïntrodu ceerd als een bezuinigingsmaat regel. Wortelboer zet daar grote vraagtekens bij. „De homeopa thische medicijnen zullen wor den vervangen door chemische middelen. En die zijn over het al gemeen veel duurder." Wortelboer heeft het idee dat de Landelijke Huisartsen Vereni ging nogal een vinger in de pap heeft bij het voorstel. Het nega tieve standpunt dat de vereni ging ten opzichte van de midde len inneemt is volgens hem niet representatief voor de achter ban. „Er is een behoorlijke groep huisartsen die positief tegen over de homeopathie staat." Wortelboer is een voorstander van de combinatie van reguliere geneeswijzen met homeopathi sche en antroposofische metho des. De Middelburgse huisarts heeft na zijn normale medische studie een aanvullende oplei ding gevolgd tot homeopathisch huisarts. „Je moet goed ge schoold zijn om onderscheid te kunnen maken. In sommige ge vallen moet je wel chemische middelen gebruiken. Bijvoor beeld als het lichaam de ziekte niet meer aan kan. Bij een acute blindedarmontsteking zal ik ie mand naar de chirurg verwijzen. En bij een gevaarlijke infectie geef ik antibiotica." In de meeste gevallen is het vol gens Wortelboer echter beter de weerstand van de patiënt te ver sterken. „Je moet niet de uiter lijke verschijningsvorm van de ziekte aanpakken, maar de in nerlijke oorzaak. En die heeft met de totale persoonlijkheid te maken. Iemand wordt niet voor niets ziek. Dat is een signaal. Er kunnen problemen zijn op het werk. Of iemand heeft onvrede met het leven dat hij leidt en zou eigenlijk een andere weg in wil len slaan." De medische wetenschap is vol gens Wortelboer wel te vergelij ken met de manier waarop we met het milieu omgaan. „We ma ken onszelf eigenlijk zieker met chemische medicijnen. Het on derdrukken van koorts kan later gevolgen hebben. Er kunnen welvaartsziekten zoals kanker door ontstaan. Het milieu ma ken we ook steeds zieker met chemische middelen. De grond raakt steeds meer uitgeput. De biologisch-dynamische boeren zijn de homeopathen van de landbouw. Zij gebruiken prepa raten die de grond weer verster ken." UTRECHT (ANP) - De Vereniging van Nederlandse Zorg verzekeraars (ziekenfondsen) voelt er niets voor om homeo pathische en antroposofische geneesmiddelen uit het zie kenfondspakket te halen. De VNZ heeft maandag aangekon digd dat ze in de Ziekenfondsraad, waaraan staatssecreta ris Simons (volksgezondheid) advies heeft gevraagd over het al dan niet schrappen van deze middelen, tegen zal stem men. De VNZ. vindt dat naar mogelijkheden moet worden gezocht om homeopathische en antroposofische middelen via een re gistratiesysteem op te nemen in het toekomstige geneesmid delenvergoedingssysteem (GVS). Z.e stelt dat deze middelen een integraal onderdeel moeten vormen van het beheer van de geneesmiddelenvoorziening. Wel meent ze dat eerst nader onderzoek nodig is naar de doel treffendheid voordat een definitieve beslissing wordt geno men. i i i i i i I Op donderdag en zaterdag is-ie altijd in de Mid delburgse binnenstad te vinden. Met een ('ge bakken volgens grootmoeders recept') hand draaiorgeltje waaruit hij 'Korenbloemen hlainv' perst en Amsterdamse potpourrietjes. Als hij om een paar kadetjes bij de bakker gaat, bestijgt-ie vaak z'n fraaie glimmende hoogwie- ler uit 1880 en laveert hij behendig door het drukke stadsverkeer. 's Avonds sluipt hij naar boven. Naar z'n zolder. Om er t,e sleutelen aan hoogbejaarde rijwielen en motorfietsen. Of hij sluit zichzelf op in z'n privé- bioscoopje waar het ruikt naar heel vroeger en waar hij urenlang stilletjes kan genieten van de sterren van weleer. Het vurig verlangen van André de Boer (31) naar de Tijden van Toen; ..Nostalgie; dat is nou nét een woord waar ik niet zo van houd. Nostalgie is een woord waarbij je denkt aan tranen die over je wangen lopen. En zó erg is het nu ook weer niet. Het is gewoon de sfeer waartoe ik mij aangetrokken voel." In een oude buurt aan de rand van Middelburg leunt een vooroorloogs Simplexje ('dat roest- bakje heb ik gekocht voor één gulden') vermoeid tegen de voorgevel. Lundia en Ikea komen bij André de Boer niet over de drempel. Zo'n strak modern bankstel zou ernstig vloeken met z'n vi- trinebuffetje, het staande horloge dat zo plechtig kan Bim-Bammen, de kabinetkachel ('ik stook uitsluitend hout'), z'n pathéfoons, de stapels 78- toerenplaten en de pianola, waarin hij een stof- zuigermot.or heeft gebouwd om niet te hoeven trappen. Dat trappen doet-ie liever op z'n dik honderd jaar oude hoogwieler. die in de keuken naast een Germaantje (een rijwiel met hulpmo tor uit 1932) staat te glimmen. André de Boer, orgeldraaier èn 'op en top Zeeuw'. Geen woord ABN zal er over zijn lippen komen. „Ik kan het wel, maar ik doe het beslist niet. Waarom zou ik mijn Zeeuwse afkomst ver loochenen? Er verdwijnt toch al zo veel. De sfeer van toen - er straalt een zeker rust van uit. Het is niet dat opgefokte. Tegenwoordig wordt alles van plastic gestampt. Het is allemaal eenheids worst. Zo'n hoogwieler; die kostte in 1880 zo'n 300 gulden. Ik denk dat ze een halfjaar moesten werken om zo'n fiets te kunnen betalen. Tegen woordig worden ze na een maand al aan de kant gezet. Verdraaid nog aan toe, over een paar jaar kunnen we alleen nog in musea naar oude fietsen kijken. En zo gaat het eigenlijk met alles. Over honderd jaar kunnen we alleen nog in boekjes terugvinden hoe de klederdracht er uit zag. Over dertig jaar kun je misschien alleen in boekjes zien dat er ooit draaiorgels zijn geweest." Het stemt hem treurig. Alles wat de moeite van het bewaren waard is, dreigt verloren te gaan. i.Het is een persoonlijk zeggen hoor, maar de sfeer en de stijl van de meubels, de auto's, de huizenbouw van vroeger; da's toch veel mooier dan al dat beton, plastic en staal?". Het was liefde op het eerste gezicht. 'Zo eentje André de Boer op zijn hoogwieler: „...als ik langskom ligt het halve verkeer stil..."(/bto Ruben Or eel) wil ik ooit nog 's hebben', nam-ie zich voor toen losgepeuterd van een kennis die oude fietsen ver hij als kind een hoge velocipède op een foto zag. zamelt. Een beetje wennen was het wel. „Diedin- Hij heeft er lang op moeten wachten. Maar sinds gen zijn levensgevaarlijk om op te rijden. Bij het een jaar heeft hij er dan een. Na heel veel praten minste geringste komt het achterwieltje los van de grond en maak je een geweldige schuiver." Na een avondje oefenen had-ie de slag te pakken. André de Boer is er verknocht aan geraakt. Zó verknocht, dat hij met enige regelmaat op z'n klassieke rijwiel stapt en behendig door het drukke stadsverkeer manoeuvreert. Veel be kijks trekt hij daarmee. ..Als ik langs kom, ligt het halve verkeer stil." Op z'n zolder ('let niet op de rommel, je schrikt je te pletter') nog veel meer rijdende juweeltjes; fietsen en motoren uit de twintiger en dertiger jaren met verende kaarslampen, beukenhouten spatborden. Ze werden in brokstukken naar bo ven gesjouwd. André heeft ze allemaal geres taureerd. „Ik moet technieken toepassen en ma terialen gebruiken die allang vergeten zijn. Ken kurken vlotter dichtmaken met schellak - je moet 't wèl weten." Ze staan een beetje verloren tussen de rommel: een Michaux, een Wall Auto-Wheell. een La Cy- clette uit 1921 (nog op de originele bandjes), een NSU ('een crisismotortje, dat kun je merken aan het materiaal waarvan het gemaakt is') jaar gang 1934, een Motobecane uit 1929; „Toen ik die op een beurs zag staan, verklaarden m'n maats mij vierkant voor gek. Ze zeiden: hou maar op, da's zo'n roesthoop. die krijg je nooit meer opge knapt. Hij was helemaal incompleet, eigenlijk was het maar een halve motorfiets. Ik heb heel Europa afgesnuffeld om de originele zuiger te pakken te krijgen. Maar geloof 't of niet, na veel zoeken vond ik in de buurten van Papendreeht de andere helft." Waar hij al dat moois vandaan heeft, André de Boer doet daar wat geheimzinnig over. „Ze zeggen wel eens: God's wegen zijn on doorgrondelijk. Maar de mijne ook, geloof ik. De zolder biedt nog meer verrassingen. Achter een houten schot, in een ruimte van twee bij zes meter, bouwt André de Boer z'n eigen bioscoopje geheel in de stijl van - precies - vroeger jaren. Aan de muur posters van Laurel en Hardy, Char ley Chaplin. Edgar G. Robinson. De zes rode plu che bioscoopstoelen (op de kop getikt bij het Terneuzense Luxortheater) moeten nog - traps gewijs - geinstalleerd worden. De lambrizering die met de stoelen mee schuin omhoog moet lo pen. is ook nog niet klaar. Maar het bordje 'Uit' hangt al boven de deur. En de zes langzaam do vende lampen zijn inmiddels eveneens beves tigd. In de filmcabine een dubbel 8 projector, een Super 8 projector met geluid en een 'omgeploeg de' diaprojector voor de reclameboodschappen. Een naam voor z'n privé-bioscoopje heeft-ie ook al: Cine Perfecta. Uit de luidsprekertjes boven het witte doek begeleidt de metalen stem van Polygoon-nieuwslezer Philip Bloemendaal zwart-wit beelden uit de de barre 'In Noord-Hol land werd aflevering van de melk bemoeilijkt') winter van '63. André de Boer glundert: „Die Po lygoon-journaals waren vaak nog mooier dan de hoofdfilm zelf." Dozen vol films heeft-ie. Met slapsticks, tekenfilms, gangsterfilms. Allemaal uit de tijd dat een avondje naar de bioscoop nog echt een avondje uit was. André de Boer kan er zeer van genieten; van Charley Chaplin, Bennie Turpin, Laurel en Hardy. Wanneer-ie de films van vandaag de dag bekijkt, da's toch bijna alle maal Amerikaanse rotzooi? „Als je humor brengt, breng dan goeie humor en geen slappe onzin. Bill Cosby die vier keer een boomstam probeert om te zagen; wordt er een gigantische lachband bij afgedraaid op momenten dat ik he lemaal niet moet lachen. Dat slaat nergens op. Ik lach als ik dat zelf wil. Als ik Norman Wisdom z'n mond open zie gaan, dan lach ik." Nog een half jaar, dan is zijn Cine Perfecta klaar. En daarna? André de Boer glimlacht flauwtjes. „Ach, ik heb nog zoveel plannen. Als ik die allemaal uit wil voeren, moet ik net zo oud worden als m'n spulletjes." Willem van Dam VLISSINGEN - De twee mar kante schoorstenen van de voormalige elektriciteitscen trale Zeeland bij Vlissingen gaan zaterdag 24 november rond elf uur 's morgens vrijwel gelijktijdig tegen de vlakte. Aanvankelijk was het de bedoe ling dat de tientallen meters lange gevaarten met een maand tussenpauze zouden worden weggehaald. Het was de arbeidsinspectie die in eerste instantie eiste dat de eerste schoorsteen helemaal weg moest zijn voor de tweede werd geveld. Het plan was de eerste eind oktober te laten springen, helemaal op te ruimen en de tweede eind november neer te leggen. De Delta Nuts Bedrijven, opdrachtgever van het sloopkarwei, hadden daar bezwaren tegen. Alle wegen in de omgeving van de Centrale Zeeland moeten tijdens de ope ratie worden afgezet. Dat vergt een enorme organisatie. Op aandrang van de Delta Nuts Bedrijven heeft de arbeidsin spectie toch ingestemd met een gelijktijdige verwijdering. Poli tie en andere officiële instanties moeten dan maar één keer op komen draven. De beslissing is genomen na overleg met de springdeskundigen van aanne mingsbedrijf Van Vliet. De risi co's van de nieuwe opzet - ónder meer het wegspringen van brok stukken als de tweede schoor steen op de eerste valt - zijn be perkt. J. H. de Wilde, hoofd afdeling bouwzaken van de Delta Nuts Bedrijven, vertelde maandag dat één uur voor de 'klappen' in elk geval de weg naar de veer boot Vlissingen-Breskens, de Sloeweg in het verlengde van Rijksweg 58 én de Nieuwe Vlis- singseweg aan de andere kant van het Kanaal door Walcheren worden afgesloten. De Delta Nuts Bedrijven maken kort voor zaterdag 24 november bekend welke verkeersmaatregelen wor den getroffen en waar nieuwsgie rigen het spektakel het best kunnen volgen. TERNEUZEN - België en ook een klein beetje Terneuzen staan de komende weken in het teken van het Belga Jazz Festi val. Het vijfde jazz- en rhythm blues festijn presenteert we derom klinkende namen als Mi- les Davis, Dizzy Gillespie, Hal Galper, Jerry Gonzalez, Dave Brubeck, Sonny Rollins en The Blues Brothers Band. Boven dien presenteert het festival de voorpremière van twee jazz- films: Let's get lost (over werk en leven van Chet Baker) en Spike Lee's 'Mo' Better Blues. Het festival wordt vanavond, dinsdag, om acht uur geopend met een optreden van de McCoy Tyner Big Band, Toots Thiele- mans en Philippe Catherine in de Antwerpse Koningin Elisa- bethzaal. Het evenement duurt tot en met 13 november. Donderdagavond dient zich in de sporthal in Peer (20.30 uur) reeds één van de hoogtepunten aan in de vorm van The Blues Brothers Band. Afgezien van de inmiddels overleden John Be- lushi en acteur Dan Aykroyd is de band compleet met onder meer Matt 'Guitar' Murphy, bas sist Donald Dunn, trombonist Tom Malone, saxofonist 'Blue' Lou Marini en 'Mr Fabulous' Ru- Hal Galper bin op de trompet. „Het puikje van de rhythm blues", aldus de organisatoren. Terneuzen krijgt vrijdag 26 ok tober een concert in de schoot geworpen van pianist Hal Gal per, contrabassist Tod Coolman en drummer Steve Ellington. Galper was jarenlang muzikaal leider van het Cannonball Ad- derley ensemble en het Phil Woods Quintet. Tegenwoordig wijdt hij zijn carrière volledig aan z'n trio. Het tweede Terneu zense optreden in het kader van het Belga Jazz Festival wordt verzorgd door Jerry Gonzalez The Fort Apache band op don derdag 8 november. Trompet, conga's, bas, piano, saxofoons en slagwerk vormen de subtiele basis voor swingende latin-jazz- muziek. Gonzalez spreekt vol gens kenners de spreekwoorde lijke taal van percussie en blaas instrumenten. Beide concerten worden gegeven in jazzcafé Por- gy Bess aan de Noordstraat in Terneuzen en beginnen om tien uur. Een verdere greep uit de festival agenda: 27 oktober: Theater 140 Brussel, filmpremière Let's get lost, aansluitend concert Tribute to Chet Baker; 28 oktober: Gele Zaal Gent, Frank Morgan Quartet; 29 oktober: Elisabethzaal Antwerpen, Sonny Rollins; 30 oktober: Forum Luik, Mi- les Davis; 31 oktober: De Werf Brug ge, Henry Threadgill's 'Very Very Cir cus' en het Guy Vaerendonck Quar tet; 1 november: Paleis voor schone kunsten Brussel, Dizzy Gillespie Uni ted Nation Orchestra; 2 november: Café d'Anvers Antwerpen, Krzysztof Scieranski Trio (Polen); 3 november: Hallen van Schaerbeek Brussel, Youssou N'Dour (Senegal); 4 novem ber: Theater 140 Brussel, Charles Lloyd Quartet; 5 november: Hotel Sterling Gent, Ray Barretto Latin Ensemble en Que Pasa; 6 november: Elisabethzaal Antwerpen, La nuit de gala (viering van 70ste verjaardag Dave Brubeck) met Brubeck Quartet en zestig leden tellende Metropole Orchestra; 7 november: Theater 140 Brussel, Phil Woods Quintet en Eric Legnini; 8 november: Monty Antwer pen, Archie Shepp Quartet; 9 novem ber: Cartoons Antwerpen, film Spike Lee 'Mo' Better Blues; 10 november: Hallen van Schaerbeek Brussel, Doudou N'Diaye Rose The Roset tes (30 muzikanten); 11 november: Amadeus Brussel, Lee Konitz/Hein van de Geyn; 12 november: Ancienne Belgique, Les Musiciens du Nil; 13 november: Koninklijk Circus Brus sel, 'exotische' afsluitingsavönd met Zouk Machine. UTRECHT (ANP) - Als minister Maij-Weggen (verkeer en water staat) de explosief gestegen prijzen van de dieselolie niet vergoedt, overweegt het streek vervoer buslijnen uit het dienstrooster te schrappen. Dat heeft P. van der Kloet, hoofd van de financiële afdeling van Streekvervoer Nederland (SN), maandag bevestigd. Op basis van de dieselprijzen op 7 oktober heeft SN, de overkoe pelende organisatie van streek vervoerders in Nederland, bere kend dat het streekvervoer in 1991 aan brandstof 125 miljoen gulden zal moeten betalen. Dat is 25 miljoen gulden meer dan dit jaar. In 1989 betaalden de streekvervoerders gezamenlijk nog maar 75 miljoen aan dieselo lie. De stijging van de brandstofprij zen staat volgens Van der Kloet in geen enkele verhouding tot het percentage waarmee de ta rieven volgend jaar mogen stij gen. Op 1 januari 1991 worden de strippenkaarten en de abonne menten 3,5 procent duurder. Tussen verkeer en waterstaat en SN bestaan afspiuKen over de vergoeding van onvoorziene prijsstijgingen. „Dit is typisch één van die speciale risico's waarover we hebben afgespro ken dat ze vergoed moeten wor den", aldus Van der Kloet. Van de zijde van de ZWN laat het hoofd algemene zaken, J. R. Nienhuis, weten dat hij de uit spraken van Van der Kloet be hoorlijk provocerend vindt. Streekvervoer Zuid-West Neder land is in ieder geval niet van plan zover te gaan. Nienhuis: „Het doet me een beetje denken aan uitspraken van een gaande man (Van der Kloet vertrekt per 1 november) die geen verant woordelijkheid meer voor die woorden hoeft te dragen. Zo gaan wij niet met het ministerie om." De heer Nienhuis voegt er aan toe dat op het totaal van de ex ploitatiekosten de brandstof prijs maar een heel klein onder- doel vormt; nog geen 10 procent. Personeelskosten en de afschrij ving van de bussen zijn een veel groter deel van de kosten. Huisarts J.L.F. Wortelboer:„Met de maatregel wordt de vrijheid van therapie aangetast" (foto Lex de Meester)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 11