PZC Afbraak platteland sluipend proces 1 I I Economie van Zuid-Afrika kan niet blijven teren op goedkope arbeid Absolute beveiliging politici onmogelijk opinie en achtergrond CBS voorspelt nog dit jaar vijftien miljoen inwoners w lil WOENSDAG 17 OKTOBER 1990 Oost-Europa Apartheid op terugtocht? (3) Afnemen Migranten IÉ ■IR Beleidsmakers Schrikbeeld Bodemschatten Shell Naar steden terzake INI Alders Bevolking verrast demografen (Door Maurice Wilbrink De Nederlandse bevolking heeft de wetenschap weer eens in de luren gelegd. Volgens de nieuwste schattingen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) telt ons land nog voor de jaarwisseling vijf tien miljoen inwoners. Demo grafen, wetenschappers die zich bezig houden met de bevol kingsontwikkeling, tonen zich verrast: „We deden er al zolang over om van 14 naar 15 miljoen te gaan, de groei ging er een beetje uit, en nou is het toch in eens zo ver. Ik kijk er van op," zegt Frans van Poppel, onder zoeker bij het Nederlands Inter disciplinair Demografisch In stituut, het NiDi. Zijn collega, Nico van Nimwe- gen, wijst erop dat het CBS een jaar geleden nog uitging van de vijftien miljoenste Nederlander in 1991. „Het onderstreept de uitspraak dat alle bevolkings prognoses in ieder geval één ding met elkaar gemeen hebben: ze kloppen niet." Dat laatste lijkt nog een under statement. Demografen hebben in de loop der tijd voorspellingen gedaan over de bevolkingsgroei, die bij nader inzien kant nog wal raakten. In 1963-'G4 wist men bij voorbeeld met grote stelligheid te melden dat Nederland in het jaar 2000 uit zijn voegen zou bar sten, omdat er dan 21 miljoen mensen zouden wonen. Het is echter zeer onwaarschijn lijk dat dat aantal in de komen de eeuw zal worden gehaald. Volgens officiële prognoses voor de 21-ste eeuw zal het hoogste aantal Nederlanders rond 2020 zijn bereikt, 16,2 miljoen. We hebben dus nog ruim een mil joen te gaan. Maar dc prognoses van nu zijn niet zoveel precieser dan die van vroeger, stelt Van Poppel. Men kon niet vermoeden dat het aan tal geboorten zo snel en zo dras tisch zou afnemen. ..Het is het zelfde als het weer voorspellen voor volgend jaar zomer. Een prognose voor het jaar 2020 of 2050 is eigenlijk meer een soort spel." De snelheid waarmee een bevol king groeit of afneemt kan bin nen enkele jaren veranderen. ,,Je hebt gezien hoe vlug de si tuatie in Öost-Europa is omge slagen. Dat betekent hoe dan ook dat er meer mensen uit die De internationale sancties tegen het apartheidsbeleid zullen op een of andere manier aan de orde komen bij het bezoek van president F. W. de Klerk van Zuid- Afrika en zijn echtgenote Marike Willemse aan Ne derland volgende week (23 en 24 oktober). De re gering in Pretoria zou de sancties graag zien inge trokken. ANC-leider Nel son Mandela heeft er in juni van dit jaar bij Den Haag juist op aange drongen om dit pressie middel voorlopig te handhaven. PZC-hoofdredacteur Kees van der Maas ver nam op zijn reis door Zuid-Afrika vanuit het bedrijfsleven dat de sancties de economie van het land van de apartheid jarenlang flink hebben uitgehold. Vandaag de derde afle vering in de serie 'Apartheid op terug tocht?' landen naar West-Europa zullen trekken." Een mooi voorbeeld van een land dat verkeerde prognoses heeft gesteld is Israël. De plotse linge toevloed van honderddui zenden Joden uit de Sovjêtunie stelt het kleine land voor enor me problemen: er zijn te weinig huizen, de voorzieningen voor de gezondheidszorg zijn er niet op berekend, het stelsel van sociale voorzieningen dreigt te bezwij ken, enzovoort. Een ander effect betreft de ver houding tussen Joden en Ara bieren in Israël. Tot een jaar ge leden ging men er van uit dat de Joodse bevolking op den duur een minderheid zou gaan vor men, omdat de Arabieren zich sneller voortplantten en jongere Joden de neiging vertoonden om zich bijvoorbeeld in de VS te ves tigen. Nu maken de Arabieren zich op hun beurt zorgen over de getalsverhouding. Angst voor bepaalde demografi sche ontwikkelingen leeft ook in Nederland. Sommige mensen zien met angst en beven het mo ment naderen dat de Nederland se bevolking zal gaan afnemen. Van Nimwegen: „Minder Neder landers? Dat lijkt me prachtig. Zo n negen miljoen, zoals tijdens de Tweede Wereldoorlog is een mooi aantal. Ik kan er wel een paar miljoen missen. Bovendien is het onzin om te denken dat de buitenlanders de Nederlanders zullen verdrukken - maar daarin schuilt wel een deel van die angst. Het is echter zeer de vraag of je de derde en vierde generatie Turken en Marokkanen nog als buitenlanders zal kunnen her kennen. Daar komt bij dat vrou wen uit die landen zich in hun anticonceptiegedrag heel snel aanpassen aan de Nederlandse cultuur." Dat laatste is met enkele cijfers te illustreren: in 1976 kreeg een Marokkaanse vrouw in Neder land gemiddeld acht kinderen, in 1988 nog maar vijf. Een Turk se kreeg veertien jaar terug ge middeld 4,5 kinderen, in 1988 was dat al teruggelopen tot 3.2. Nog altijd veel meer dan de Ne derlandse vrouw, die al jaren schommelt rond de 1,5, maar de dalende tendens is onmisken baar. De belangrijkste reden dat de Nederlandse bevolking op dit moment wat sneller groeit dan de deskundigen hadden bere kend, heeft te maken met de schommelingen in het aantal immigranten. Van Poppel: „Dat betekent dat we met vrij grote marges moeten werken, want het is niet te voorzien of het aan tal migranten zal blijven toene men." De toestroom van migranten is overigens slechts voor een derde van invloed op de groei van de bevolking. Het aantal geboorten is van groter belang. Daarbij valt op dat een kwart van de vrouwen tegenwoordig ver wacht kinderloos te blijven, ter wijl met name hoger opgeleiden ertoe neigen weer meer kinderen te nemen. De demografen kun nen dat laatste niet goed verkla ren. Van Poppel: „Ik denk dat bij deze categorie een kind ook wordt gezien als een hoogwaar dig consumptiegoed dat je je kunt aanschaffen, vanwege je in komen. Een consumptiegoed waarin je veel van jezelf kwijt kunt, waarin je kunt investeren. We weten wel meer over de reden om speciaal een derde kind te nemen. Uit enquêtes komt naar voren dat ouders met twee jon getjes of twee meisjes vaak nog een kind erbij nemen in de hoop dat het een ander geslacht heeft." Het gemakkelijkste hebben de mografen het nog met het toe komstig verloop van de sterfte cijfers. Van Nimwegen: „Mits zich geen grote epidemieën of natuurrampen voordoen, kan je vaststellen dat mannen gemid deld 74 jaar oud worden en vrou- •vv:; m ,v* mm 1 -llilP5 V i jm* wen 80 jaar. Men verwacht dat daar nog maar weinig rek in zit, hoogstens twee jaar." Daarbij is de medisch-technologische vooruitgang inbegrepen. Van Nimwegen: „Een Rotterdams epidemioloog heeft berekend dat door de ontwikkelingen in de medische wetenschap na de oorlog vier jaar extra zijn gewon nen, door vaccinaties en zuige lingenzorg bijvoorbeeld. We gaan er niet vanuit dat de ge middelde leeftijd heel veel hoger komt te liggen door nieuwe me dische vindingen." Waar de demografen slagen om de arm houden als het gaat om de voorspellende waarde van hun uitspraken, willen bêleids- makers het liefst harde cijfers. Ze moeten plannen en vragen zich af hoeveel huizen er over tien, twintig jaar gereed moeten zijn, aan wat voor soort wonin gen er dan behoefte is en hoeveel huursubsidie en geld voor pre miewoningen het Rijk tegen die tijd zal moeten uitgeven. Het na-oorlogse bouwbeleid laat echter zien dat de woningbou wers grote moeite hebben om zich aan te passen aan de veran derende opbouw van de bevol king. Van Nimwegen: „Het is eigeryijk veel belangrijker om vast te stel len hoeveel eenpersoonshuis houdens er in de toekomst zul len zijn dan je uit te spreken over het totale aantal Nederlanders. Nu bestaan huishoudens in ons land nog voor ongeveer zestig procent uit gezinnen, maar dat daalt heel sterk. De eenper soonshuishoudens nemen daar entegen fors toe, nu vormen ze nog dertig procent van het to taal, maar in de volgende eeuw kan dat percentage zijn opgelo pen tot boven de vijftig." De beide NiDi-onderzoekers zijn het erover eens dat het de ko mende jaren een steeds groter probleem zal worden voor al leenstaanden om een goede, niet al te grote woning te vinden. Van Nimwegen: „Men heeft veel te lang woningen gebouwd voor ge zinnen met, pakweg, twee kinde ren. Voor een deel had dat te ma ken met politieke belangen: ge meenten wilden groeien en mik ten op die meerpersoonshuis- houdens, terwijl het aantal al leenstaanden allang aan het stij gen was. Je kunt op je vingers natellen dat men die achter stand niet inhaalt." (Door Kees van der Maas) De ironie wil dat de econo- f mie van Zuid-Afrika scherp is teruggevallen toen het politiek de goede kant op ging, toen president De Klerk en ANC-leider Mandela hun eerste moedgevende gesprekken be gonnen." Wim B. Holtes licht toe in zijn kantoor in een bui tenwijk van Johannesburg: de metaalprijs is afgegleden naar een bedenkelijk niveau, de goudprijs is slecht en dit land is voor bijna dertig procent van zijn buitenlandse inkomsten af hankelijk van het goud. Holtes is voorzitter van het Ne derlands comité van de Suid- Afrika-Stigting, een club van in vloedrijke zakenlieden die in 1959 de koppen bij elkaar staken om de handelsbetrekkingen met de rest van de wereld te bevorde ren. In haar beginselverklaring zegt de stichting dat ze in Zuid-Afri ka een rechtvaardige samenle ving wil helpen opbouwen. Ze vindt - hoe kan het anders? - dat een gezonde en sterke economie alleen bereikbaar is via een stel sel dat berust op vrije onderne mingen binnen een gemengde economie. En de Suid-Afrika- Stigting belijdt verder dat ieder een in het land zonder beperkin gen aan het economisch sys teem moet kunnen deelnemen en er gelijkelijk de voordelen van moet kunnen binnenhalen. Maar daar heeft, al ver vóór de oprichting van deze club, in Zuid-Afrika nu juist altijd de schoen gewrongen: een groot deel van de bevolking is vrijwel buitengesloten van de econo mie, heeft alleen de kruimels mogen opvangen die van tafel vielen. De economische en finan ciële sancties, die de internatio nale gemeenschap Zuid-Afrika heeft opgelegd, waren bedoeld om het bewind in Pretoria te dwingen de apartheidspolitiek van discriminatie, onderdruk king en tweedeling in de achillis- hiel te treffen: de economie. En ze zijn hard aangekomen, die sancties. De financiële wereld gaf geen toestemming voor kre dieten aan Zuid-Afrika. Dat bracht het land op de rand van een ec.onmische recessie. De pro- riuktontwikkeling stagneerde. De economische groei liep sterk terug. Investeringen vielen weg. Veel werkgelegenheid kalfde af. De inflatie is in de donkerste pe riode opgelopen tot 20 procent; de rente steeg tot 20 procent. Tal van ondernemingen kwamen met de rug tegen de muur. Voor de vakbeweging is de eco nomische aftakeling en de socia le verloedering in het land ook een schrikbeeld: zeven miljoen mensen wonen in de sloppenwij ken, de helft van de bevolking is analfabeet, er zijn vier miljoen werklozen (op een totale be roepsbevolking van twaalf mil joen mensen). Maar COSATU, de grootste vakcentrale van Zuid-Afrika. is er toch voorstan der van dat de internationale sancties van kracht blijven zo lang de apartheid niet volledig is afgeschaft. COSATU wil rechtstreeks be trokken worden bij het vernieu wingsproces van de Zuidafri- kaanse economie. Maar ze ziet daartoe pas kans wanneer geko zen vertegenwoordigers van alle toekomstige politieke partijen en vakbonden volledige en gelij ke zeggenschap hebben aan de onderhandelingstafel Het zakencentrum in Pretoria, de bestuurlijke hoofdstad van Zuid-Afrika ifoto Kees van der Maas/PZC) Het ANC, de grootste zwarte op positiebeweging, is in eigen kring bezig een economis'ch mo del te ontwikkelen voor het nieu we Zuid-Afrika. Aanvankelijk speelde daarbij nationalisatie van bedrij ven een wezenlij ke rol 'de enige manier om de rijkdom van het land eerlijker over blank en zwart te verdelen'. Op die plannen is veel kritiek gekomen. Inmiddels lijkt het ANC van die voornemens terug te komen. Na tionalisatie zou zich kunnen be perken tot de openbare nutsbe drijven. Niet alleen de politiek, maar ook het bedrijfsleven in Zuid-Afrika heeft geleerd dat het, zoals het nu gaat, niet langer kan door gaan. Holtes: „Grote groepen mensen werken nog voor bela chelijk lage lonen. Wij kunnen natuurlijk niet alleen van goed kope arbeid leven. Zwarte arbei ders willen dezelfde premies op hun lonen als blanke. Aan die bijzondere posities - nu nog al leen in de mijnen en in de bouw - zal een eind moeten komen. Zuid-Afrika zal een rechtvaardig loonbeleid moeten uitzetten, koopkracht onder zijn hele be volking moeten opbouwen, een consumentenmarkt creëren". Zuid-Afrika beschikt over bijna de grootste rijkdom aan bodem schatten van alle landen ter we reld. Het heeft voor zover be kend de omvangrijkste reserves aan goud, chroom, magnesium en uranium. Met de kolenwin- ning in meer dan honderd mij nen is het een energie-exporte rend land. Kimberley en Pot- masburg zijn beroemd om hun diamantproduktie. Op de over vloed aan natuurlijke hulpbron nen is van oudsher een intensie ve industriële produktie geba seerd geweest. Met landbouw, bosbouw en visserij kan het land ook voor de dag komen. Toch is Zuid-Afrika met zijn in drukwekkend industrieel poten tieel en zijn hoogwaardige infra structuur (een voortreffelijk we gennet, moderne steden, goede communicatiesystemen) in de economische versukkeling ge raakt toen de rest van de wereld het blanke regime de duim schroeven aandraaide. De politieke druk op buiten landse bedrijven met vestigin gen in Zuid-Afrika om het land te verlaten, is in de voorbije ja ren groot geweest. Vooral Shell Zuid-Afrika heeft dat gevoeld. De anti-apartheidsbeweging heeft de multinational zwaar be stookt. John Gibson Kilroe, di rectievoorzitter van Shell in Kaapstad, is daar altijd wat stoi- cijns onder gebleven. De motive ring om te blijven was een sim pele: „Wij stonden pal voor de mensenrechten. Alles wat hier gebeurde ging in dat opzicht in de verkeerde richting. Het feit dat wij hier waren betekende dat wij medeverantwoordelijkheid konden dragen voor de verande ringen die op gang zijn geko men." En Kilroe wijst in dat ver band graag naar de sociale en de onderwijs-programma's, die Shell in samenwerking met de vakbonden heeft opgezet in de dorpen en de zwarte woonoor den. De kwestie-Shell zal achteraf wel omstreden blijven. Nelson Mandela gaat op het hoofdkwar tier van het ANC in Johannes burg het onderwerp uit de weg: hij wil niet over Shell praten. Waar het voor de toekomst op aankomt is, hoe het bedrijfsle ven zich op weg naar het politiek nieuwe Zuid-Afrika opstelt. Voor het hele continent Afrika is de economische positie van het land, dat nu bezig is de apart heid af te zweren, van vitale be tekenis. Industriëlen spiegelen zich graag aan de overgang die Namibië doormaakt sinds het vorig jaar onafhankelijk is ge worden. Wim Holtes: „Iedereen heeft daar beseft dat samenwer king en practische aanpak won deren kunnen doen. We krijgen hier in Zuid-Afrika te maken met enorme veranderingen op de arbeidsmarkt. Maar we weten dat we het vermogen en de mid delen hebben om de economie overeind te helpen en het demo cratisch proces een goede kans van overleven te bieden". Toen Pronk minister van ontwikkelingssamenwer king werd in de plaats van Buk man, veranderde hij meteen ra dicaal Bukmans doelstelling om het platteland en de land bouw prioriteit te geven in het beleid voor de derde wereld. 'De stedelijke ontwikkelingen, de urbanisatie in de ontwikke lingslanden, het onderwijs en de gezondshgeidszorg in de gro te steden worden de speerpun ten van mijn beleid', aldus een nog steeds gedreven Jan Pronk. Platteland en landbouw zijn vrijwel taboe voor deze minis ter. Pronk zegt de dingen radicaal, dat komt wel hard aan, maar dan weetje waar je aan toe bent. Hoewel niet zo in het oog lopend als bij Pronk is de stemming op de meeste ministeries, bij de be leidsmakers en bij veel parle mentariërs exact dezelfde. De 'sociale vernieuwing', het motto waarmee dit kabinet zich pro beert sterk te maken, heeft voor meer dan 90 procent te maken met een geldstroom die richting- steden gaat, vooral de grotere. Elco Brinkman, ex-minister van WVC en de fractievoorzitter van het CDA, heeft onder het motto 'de zorgzame samenleving' ja renlang fors gesnoeid in allerlei cultuurbeleid. Dat betekende in de praktijk verdwijnen van aller lei erg belangrijke voorzienin gen, vooral op het platteland. Het gevolg was bijvoorbeeld voor de meeste bibliotheken ten plattelande, dat er geen geld meer is voor beroepskrachten. Bibliotheken en bibliobussen worden in veel regio's bemand- (mensd) door vrijwilligers, steeds spaarzamelijker bijge staan door een enkele beroeps kracht. Het boeken- en tijd schriftenbestand wordt steeds marginaler en de uren per dorp minder en fragmentarische!'. Maar Brinkman zelf, inmiddels ex-minister en parlementariër zonder auto met chauffeur voel de zich wat achtergesteld. Zoals inmiddels iedereen weet, heeft hij geregeld dat hij samen met de andere fractievoorzitters van de grote partijen een auto met chauffeur heeft gekregen. Geza menlijke kosten voor de vier par tijen (auto, chauffeur, kilome ters) zijn al gauw een half mil joen per jaar. De zorgzame sa menleving - jawel, maar voor een half miljoen per jaar kun je hele leuke dingen doen voor noodlijdende bibliotheken met te weinig en overwerkt perso neel in Zeeland. De verwaarlozing, de achterstel ling van het platteland is zoals gezegd, meestal een sluipend proces. Het regeringsbeleid is in hoofdzaken gericht op de steden en het stedelijk gebied, is al thans vooral profitabel voor de stedeling. Dit geldt voor de ruimtelijke ordening, (die vanuit de stad, het stedelijk belang re deneert), voor het recreatiebe- leid (het platteland is de speel tuin van de stedelingen), voor het milieu, het natuurbeheer (het platteland heeft haast geen zeggenschap meer in wat er met de eigen regio gebeurt), voor de emancipatie (wat heb je aan een beleid voor meer zelfstandigheid van vrouwen en meisjes als er geen of almaar minder werk op redelijke afstand is) enzovoorts. Het hele scala van beleid van 4 overheid - vooral de landelijke, werkt in de praktijk zó, dat c meeste voorzieningen in de ste den en de stedelijke gebieden te reht komen. Geleidelijk aan het ik het verzet tegen dat be zien groeien. Dat ging eigenlijk gepaard met een langzamet. hand gegroeid lokaal bewustzijn op het platteland. Men is u zachtjesaan weer trots op de ei, gen streek, het eigen dialect, dt eigen gebruiken en folklore, was zo'n tien jaar geleden i anders. Dat groeiende lokale bewust zijn, gepaard aan het verzet te gen een openlijke of sluipendi achterstelling van het platte, land, van de landbouw, van d dorpsbevolking, heeft geculmi neerd in de akkerbouwacties van dit afgelopen voorjaar. Die waren veel méér dan een protest van de akkerbouwers. Ze waren als het ware de uitlaatklep van het gevoel van verzet, van discri- minatie van een heel groot van ons platteland. De instemming vanuit andeu sectoren en delen van de bevoi king op het platteland vloeiden voort uit die gezamenlijk gevoel de achterstelling. Het was merk waardig en jammer dat Braks dat niet begreep en oppikte. Zijn starre en hardnekkige houdinj verklaart voor een groot deel steeds massaler wordende at ties. In de loop van dit najaar kom minister Alders van VROM mt een nota over de toekomst va: het platteland. Erg optimistiscl ben ik daar niet over. De lobb; van de grote steden wordt steeds succesvoller. Dat zal ten kost gaan van het platteland - die ve le kleine dorpen die samen g goede vuist kunnen maken. Minister Bukman, die zich in vo rige functies zo druk heeft gé maakt over het plattelandsto lang, kan ên moet zich in zij huidige ambt van minister - landbouw meer en meer gi opwerpen als minister ook vai de plattelandssamenleving. Zijl collega op Europees ge MacSharry, 'doet' naast land bouw ook al plattelandszaken De landbouworganisaties zou den zich ook wat minder moetei beperken tot landbouwzaken al leen, en zich meer op de belait gen van het hele platteland moe ten richten. Immers: het stille, maar stu| doorgaande proces van verwaai lozing en achterstelling van he platteland moet gestopt wor den. Het platteland is en blijft di voedingsbodem van ons land ook voor de grote steden. Nié slechts letterlijk, maar evenzeei overdrachtelijk. Te lange vet waarlozing van het plattelai heeft gevolgen op lange termijl voor een heel volk, ook voor hel stedelijke deel. Die oude waai heid heeft vandaag nog evenvee: geldingskracht als vroeger. Al schijnen ze dat in Den Haag niel te beseffen. Mr. Gerard W. Smallegantji (Van onze correspondent Hans Hoogendijk in Berlijn De Duitse veiligheidsex perts gaan een loodzware en zenuwslopende tijd tege moet. Zeven weken verkie zingsstrijd zijn begonnen. We ken waarin tientallen toppoliti ci honderden bijeenkomsten af zullen werken voordat op 2 de cember alle Duitsers naar de stembus mogen. Na de aanslag op de minister van binnenlandse zaken en Kohls kroonprins, Wolfgang Schauble is de discussie weer opgelaaid over de risico's die vooraanstaande politici lopen. Directeur Hans-Ludwig Zacehrt van het Bundeskriminalamt, de centrale Duitse recherche, zei in een interview dat hij zich kan voorstellen dat in de bevolking het begrip groeit voor de invoe ring van strengere veiligheids maatregelen. De politie kan de gevaar lopende persoonlijkhe den echter niet in een glazen kooi stoppen, zegt hij. Soms nemen de politici het alle maal wel erg makkelijk op. Zo was voor het officiële deel van het verenigingsfeest op 3 okto ber in het Berlijnse concertge bouw de order 'onopvallende' bescherming gegeven. De op dracht kwam van de verant woordelijk minister: Wolfgang Schauble. Politiek Duitsland had bepaald dat het een „volks feest en geen politie-feest" moest worden. Prompt kon een verwarde figuur tot op het spreekgestoelte door dringen. De man had in zijn tas slechts een aantal documenten, maar er hadden ook een paar handgranaten in kunnen zitten. De acceptatie van de veilig heidsmaatregelen door de be trokkenen, is dan ook een van de problemen van het BKA. Som mige politici vinden de alom aanwezige lijfwachten een in breuk op hun privacy en probe ren zich eraan te onttrekkeh. De centrale recherche kent een dienstvoorschrift, waarin staat dat „een weerspannige ding" van de betrokken fundi» naris „waar mogelijk genegeeit dient te worden". Schauble heeft zich volgens t recherche-directeur nooit be klaagd over de veiligheidsmaat regelen, „te meer daar hij wist dat de politiemannen hem mei hun eigen leven wilden bescher men". De minister genoot opd fatale avond in Oppenau d standaardbescherming: een man voor, een links en eei rechts. Meer agenten hebbel naar de mening van de BKA-di- recteur weinig zin. Als voorbeeld noemt hij de aanslag op presi dent Reagan in 1981. Ondante de aanwezigheid van acht body- guards kon een geestelijke ge stoorde man ongehinderd hel vuur openen. Professor Buchmann, doceni aan de politieacedmie in een ij terview: „Het zou natuurlij! schitterend zijn als de veilig- heidsbeamten psychisch zieken van te voren zouden kunnen ont dekken. Op dat gebied moetei we de scholing intensiveren maar of dit altijd mogelijk zijn, waag ik te betwijfelen Buchmann vreest meer aansis gen. Veiligheidstechnisch is de abso lute bescherming onmogelijk t lang politici het directe contact met hun aanhangers zoeken. Bi door de paus bekend gewordei cabine met pantserglas, is naa de mening van het BKA net min een oplossing als het k vrije vest. Kanselier Kohl, bekend om zij vele spontane gesprekken 1118 burgers, heeft volgens de BR! directeur een „prima bewegingj vorm". Doordat hij altijd impul sief handelt, is het voor potentie le moordenaars onmogelijk ziel voor te bereiden. Bij het BR wordt wel toegegeven dat de vei ligheidsmensen bij Kohls esc» pades soms hartkloppingen tot gen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 4