PZC
Hugo Metsers als Versjinin in Drie Zusters
streek
B
Dame Edna Experience Show
ANTWERPEN
BRUGGE
GENT
KNOKKE
EEKLO
WOENSDAG 17 OKTOBER 1990
Knipoog
Onbeleefd
Bekaf
Ik speel nu stukken die ik als vrije producent nooit kan doen
iiW'"'
Jong
Geïmproviseerd
Theater
Concerten
Theater
Concerten
Films
Opera
Musical
Ballet
Theater
Concerten.
Films
Concert
Dubbelzinnig knuffelen in Porgy
TERNEUZEN - „Hallo knuf
fels." Een ogenschijnlijk lieftal
lige 'dame' werpt haar publiek
een moederlijke glimlach toe
ter begroeting. Gekleed in een
zwarte jurk met glitters, een
glamoureuze stola om de nek en
verzilverde pantoffelslippers
kijkt ze de zestig bezoekers van
café Porgy Bess onderzoe
kend aan door haar pimpel
paarse vleugelbril. Het is vrij
dagavond half tien en tijd voor
RUP, met de Terneuzense Dame
Edna Experience Show.
RUP (Rechtstreeks Uit Porgy) is
een tweejaarlijks initiatief van
de Zeeuws-Vlaamse afdeling
van het COC. Het doel van der
gelijke showavonden van de Ne
derlandse Vereniging tot Inte
gratie van Homosexuelen is sim
pel: „We willen zo proberen om
alles, homo's en hetero's, bij el
kaar te krijgen voor een gezellige
avond", legt COC-penningmees-
ter Ronald Meijer uit. „Want we
zijn geen aapjes."
Niet allemaal althans. De schle
mielige assistente van de Dame,
Madge, doet menigeen twijfelen.
„Daar heb je nou negen maan
den je best op gedaan. Komt er
zoiets uit", vertelt de moeder
van Madge trots aan iedereen
die het maar wil horen. Als de
eerste gast van de vrijdagavon-
dexperience wordt aankondigd,
sleept de in peignoir gehulde
Madge Herman Klein Hesselink
verveeld het podium op. Edna
doopt de strijder voor het be
houd van de Willibrordustoren
in de Terneuzense binnenstad
voor de gelegenheid om tot Her-
mien, plakt hem de badge van
Madge op en begint haar graaf
werk in de mens achter de per
soon Klein Hesselink.
„Natuurlijk vinden we allemaal
dat die toren moet blijven staan.
Wie zou 'm niet willen hebben",
begint de Dame haar controver
siële conversatie met een kni
poog naar de bekende grijsbe-
snorde Terneuzenaar. „Maar
wat willen jullie er dan mee gaan
doen? Vertel me dat eens, kind.
Ik sta werkelijk overal voor
open."
'Hermien' heeft echter weinig te
zeggen. Hij geeft zich in ieder ge
val niet bloot en bromt goed
moedig zijn antwoorden op de
veelvuldig dubbelzinnige vra
gen van zijn gesprekspartner.
Tussendoor nipt hij aan z'n
glaasje sherry. Edna krijgt dan
ook nauwelijks een voet tussen
de privé-deur van Klein Hesse
link. Het gevolg is dat de toren
man het resterende deel van de
ruim anderhalf uur durende
show min of meer als decorstuk
aan Madge wordt toegevoegd.
De meerderheid van het publiek
glimlacht slechts uit beleefd
heid om de tot dusver goed be
doelde maar matte vertoning.
Uit de COC-groep -rechts voor
het podium- borrelt evenwel re
gelmatig een opgewonden gegie
chel naar boven, als reactie op
Edna's dubbelzinnigheden. De
experience in het Terneuzense
café wordt gelukkig gered door
het Axels duo Janny van der
Goes en Greta Verbunt (beter
bekent als Tante Kee), uitbaat
sters van cultureel centrum De
Halle in Axel. De trein komt op
gang.
Vooral de harde doordringende
lach van Tante Kee en de trap-
pistenroes van Janny van der
Goes zijn koren op de molen van
de Terneuzense Dame Edna.
„We zitten hier vanavond goed
voor joker", fluistert Greta in de
microfoon van haar collega. Ze
spelen het spel perfect mee. De
sfeer stijgt.
Een bezoeker die halverwege de
voorstelling binnenkomt wordt
door een vriendin op de hoogte
gebracht van de stand van za
ken tot dusver. „Ze is verschrik
kelijk onbeleefd. Verschrikke
lijk!", zegt de vrouw genietend
over de bijzondere interview
techniek van Edna.
„Dat is ook de kracht van de
show", licht Edna naderhand
een tipje van haar geheime
sluier op. „Je kunt je nog zo goed
voorbereiden op je gasten door
zoveel mogelijk van ze te weten
zien te komen. Alleen, als ze niet
toehappen, wordt het moeilijk.
Een vragenlijstje heb ik niet.
Dat werkt niet. Het gaat om het
spontane van beide kanten.
Maar ook als ze heel adrem rea
geren op een vraag, is het niet al
tijd even gemakkelijk om direct
weer met een antwoord klaar te
staan. Af en toe sta je dan ook
met een mond vol tanden."
Als Tante Kee collega Janny
'sommeert' de billen te bedek
ken, die door de ietwat omhoog
geschoven korte rok te zien zou
den zijn, verzandt Janny in een
aanstekelijke slappe lach. De
meligheid slaat toe bij het me
rendeel van de toehoorders. Een
enkeling houdt het evenwel voor
gezien en verkiest de frisse bui
tenlucht boven het 'oeverloos
gezwam' dat naar zijn smaak ie
dere vorm van klasse moet ont
beren. Als ook Edna het genoeg
vindt en na een half uur niet
meer weet wat ze het tweetal nog
kan vragen, maakt de 'jaloerse'
Dame een eind aan het optreden
van de Axelse vrouwen. Met een
ruk aan een touw stort ze een
emmer 'confetti-water' over het
olijke duo.
Daarmee passeert de show z'n
hoogtepunt. Een afsluitend ge
sprek met arts en Porgy's be
stuurslid Hans Zuiderbaan
biedt de RUP-avond vervolgens
weinig extra diepgang. Wel weet
Dame Edna te onthullen dat de
doorgaans humoristisch inge
stelde dokter zijn grapjes uit
Antwerpen haalt, bij zijn neefje.
„Zelf kan ie niet origineel zijn",
grapt Edna terwijl ze glimla
chend haar wenkbrauwen op-
haald in de richting van het pu
bliek.
Plotseling is het afgelopen. De
toepasselijke eindtune 'I am
what I am' wordt ingezet en de
Dame neemt de kans waar voor
een dans in de armen van haar
dokter. Madge rammelt onder
tussen de bescheiden Herman
Klein Hesselink door elkaar op
de ritme van het deuntje. Het
publiek is tevreden over het hem
voorgeschotelde schouwspel.
Edna wordt op haar tocht terug
naar de kleedkamer onthaald op
waarderende schouderklopjes
en -kneepjes.
„Ik ben bekaf', verzucht Ronald
Meijer na afloop van zijn Dame
Edna act. „Maar het was heerlijk
om te doen." De COC-penning-
meester heeft drie maanden
geoefend om het extravagante
karakter van de beroemde Au
stralische televisiepersoonlijk
heid enigszins te benaderen.
Daarbij heeft hij overigens nooit
de illusie gekoesterd het niveau
van de 'echte' Dame Edna te
kunnen evenaren of zelfs maar te
imiteren.
Meijer: „Welbeschouwd kun je
het eigenlijk niet eens met el
kaar vergelijken. Zij (of hij) is
minstens tien keer beter dan ik.
Ik heb het concept overgeno
men, omdat je daarmee zo lek
ker laag bij de vloer aan de gang
kunt. En dat moetje dan op een
geheel eigen wijze invullen. Dat
heb ik althans geprobeerd. Het
gaat per slot van rekening om de
gezelligheid. Een avond als deze
moet ook worden gezien als af
wisseling van de doorgaans
bloedserieuze thema-avonden
die het COC regelmatig organi
seert."
Naast de karakteroefeningen
voor spiegel en select publiek is
veel tijd gestoken in de fmale af
werking van het specifieke ka
raktermens. Met twee vrienden
toog Ronald naar Gent voor een
nieuwe jurk. „Dat was lachen.
Met drie man stiekem achter het
gordijn van de paskamer kijken
of de jurk wel stond. De verkoop
ster had er duidelijk (ook) schik
in. Een wat oudere dame min
der. Ik heb werkelijk kokerrok
jes en al aangepast. Makkelijk
was het niet." Visagiste Miranda
van de Poel bracht vrijdag ten
slotte drie uur door in de kleed
kamer van Ronald om hem zo
goed als mogelijk om te toveren
tot een kleurrijk vrouwspersoon.
Ondanks de moeite die de mede
werkers van het COC zich voor
de voorstelling hebben getroost,
blijft het optreden van de Ter
neuzense Dame Edna eenmalig.
„Misschien als de afdeling Zee
land me vraagt, doe ik het nog
een keer. Maar ik ga er geen ge
woonte van maken", aldus Ro
nald. Voldaan over het slagen
van de act duikt Dame Meijer
vervolgens in vol ornaat weer
'zijn' publiek in. „Om de avond
in het feestgewoel te besluiten",
zegt hij glunderend.
Marcel Modde
Dat etiketten plakken,
r een rugnummer geven
aan iedereen in Nederland,
daar word ik zo doodziek van.
Als je in drie blijspelen zit, ben
je je leven lang een blijspelac
teur. Maar Pleun en ik zijn be
gonnen in het repertoiretoneel
en hebben toen alleen klassie
ke stukken gedaan. Ik ben bij
een experimenteel gezelschap
begonnen, bij Studio. Dat weet
men niet. Als bekende Neder
lander heb je dan het stempel
op je dat je alleen maar blij
spel doet en Hollands Glorie of
zoiets, weet je wel. Ja, en Blue
Movie, dat is jeugdwerk, dat
achtervolgt je ook nog. Dat
vind ik zo tof van Agaath Wit-
teman, dat zij zich er totaal
niet aan stoort wat voor naam
je hebt. Als zij vindt dat jij een
goed acteur bent voor die rol,
dan neemt ze je gewoon".
Bij het Theater van het Oosten
in Arnhem speelt Hugo Met
sers momenteel de rol van Ver
sjinin in Drie Zusters van An
ton Tsjechov. De afgelopen
tien jaar was hij hoofdzakelijk
actief als vrije producent en
speelde samen met zijn echtge
note Pleuni Touw, inderdaad,
in een aantal blijspelen. Die
koers werd het afgelopen sei
zoen overigens enigszins ver
legd met een eigenzinnige aan
pak van Wie is bang voor Virgi
nia Woolf van Albee, dat de ko
mende weken nog enkele keren
wordt gespeeld. „De pers was
verdeeld, maar de belangstel
ling goed. Al hebben we wel een
aantal mensen tegen de sche
nen geschopt. Het record weg
lopers was in IJmuiden 67 en in
Veldhoven 50. Dat waren men
sen die verwachtten een oude
re-make te zien, maar wij spe
len Virginia Woolf op een gras
veld in een auto".
Hugo Metsers haast zich te
melden dat zijn eigen bv Polo-
na Producties - ooit in 1934
door zijn vader in Hulst ge
sticht als de nv Tricotagefa-
briek Polona en in 1979 door
Hugo jr omgebouwd tot thea
terbedrijf- nog steeds springle
vend is. „We brengen dit sei
zoen alleen niks uit. Ik vind ook
dat de vrije sector momenteel
heel onduidelijk is. Er is weinig
toneel en hoe zich dat ontwik
kelt, weetje niet. In prijs kan je
niet concurreren tegen de ge
subsidieerde gezelschappen,
alleen als je met een heel ver
rassende nieuwe produktie
komt. Ik wil dat best een jaar of
twee aanzien. Laat ze zelf maar
eens een keer kopje onder gaan
met z'n allen".
„De koningsdrama's van Sha
kespeare door Martin Hanson
■:ÏK
liefdheden in beroering brengt.
Het stuk gaat in feite over men
sen die op zoek zijn naar geluk
en ontzettend veel illusies heb
ben. Een onvervuld verlangen
dat blijft bestaan en waar ze
geen inzicht in krijgen. Het
beeld dat Irina heeft, is zo on
werkelijk, dat zij, wanneer zij in
Moskou zou wonen nog met
haar handen In haar haar zou
zitten. Dat verlangen naar
Moskou staat overigens voor
meer dingen. Bij Irina is dat
een verlangen naar het verle
den, de kleutertijd, naar de
ideale man, de prins op het wit
te paard, naar een groots, mee
slepend en bruisend leven".
Scène uit Drie Zusters, met zittend vlnr Hugo Metsers, Onno Roozen, Antoinette Jelgcrsma en Bas Voets en staande vlnr Marijke
Beversluis, Pim Lambeau en Nettie Blanken (foto Kees de Graaff
Theaterprodukties? Ja, maar
die zijn gesubsidieerd door de
schouwburgen, hoor, met geld
uit de musicalpot, wat ik heel
onterecht vind. En de schouw
burgen betalen allemaal met
een een voorschot. Dat hebben
ze bij ons nooit gedaan, nou ja,
vroeger, tien jaar geleden mis
schien. Die Shakespeare-pro-
duktie is erg de hand boven het
hoofd gehouden. En ik weet
niet of we op dergelijke re-ma-
kes zitten te wachten. Ik mag
daar misschien niet zo over
praten, maar ik vind het toch
wel leuker dat ik nu in een pro
duktie zit waar meer mee is ge
daan dan het stuk gewoon op
poetsen".
„Pleun en ik hebben samen op
de bank gezeten en vroegen
ons af of we een nieuwe produk
tie moesten maken. Ik had
geen enkel idee, geen inspira
tie. Pleun vond een sabbatical
year, een jaartje niks doen ei
genlijk wel lekker. Ik zei: er
moet toch brood op de plank,
dus één van ons moet werken.
Pleun heeft links en rechts ge
solliciteerd bij gezelschappen
en daardoor begon men te den
ken, hé, dan loopt hij ook vrij
rond en kreeg ik werk. Zo werkt
dat dus. Toen ik begon te repe
teren, kreeg zij vreselijk de pest
in, want zij had ook weer zin".
Het is allemaal nog goed geko
men, want Pleuni speelt een
gastrol in de comedy-serie De
Vlaamse Pot van Haye van der
Heijden bij de Vara, vervolgens
gaat zij waarschijnlijk iets
doen in het Pirandello-festival
en zij besluit het seizoen met
een optreden in Straat bij het
Ro-theater. „Dat is in dialect,
dus Pleun gaat daar als Rotter
damse even lekker haar hartje
ophalen". Hugo blijft dit sei
zoen bij het Theater van het
Oosten, want na Drie Zusters
speelt hij Orestes in Iphigeneia
in Tauris van Goethe. Pleuni
en Hugo laten het van de aan
biedingen afhangen of zij na de
zomer van 1991 al of niet met
een eigen produktie op de plan
ken komen.
„Het is goed voor je artistieke
bagage om met andere mensen
te werken, je komt zoveel colle
ga's weer tegen, je loopt tegen
andere regisseurs aan. Dat is
wel verfrissend op je oude dag",
meent Hugo, die ruim 47 jaar
geleden in Hulst werd geboren.
„Ik haat het openbaar vervoer,
de bus en de files, maar ik speel
graag. En je staat nu in stuk
ken die je anders nooit had
kunnen doen. Ik kan toch zelf
geen Goethe produceren of zo.
Het is bovendien heerlijk spe
len met die meiden in Drie Zus
ters, alle drie fantastische ac
trices en Marijke Beversluis
niet te vergeten die de schoon
zus Natasja doet".
Antoinette Jelgersma, die de
rol van het jongste zusje Irina
voor haar rekening neemt,
noemt de manier van werken
van regisseuse Agaath Witte-
man heel karakteristiek:
„Eerst hebben we anderhalve
week het stuk uitvoerig gele
zen en heeft iedereen per blad
zijde zijn of haar mening ge
spuid over de figuren. Daarna
hebben we ongeveer een
maand geïmproviseerd. We
kregen opdrachten die we niet
van elkaar wisten en meestal
aan elkaar tegengesteld waren,
zodat de figuren in conflict
kwamen. Dat was heel span
nend. Wat je daarmee wel uit
vogelt, is een stukje van je per
soonlijke betrokkenheid. Je
put zowel uit je eerste indruk
van het stuk, als uitje eigen ba
gage. Achteraf kan ik zeggen
dat je daardoor toch een be
paalde onderstroom krijgt die
anders is dan wanneer je met
een met een tekst begint".
„Agaath wilde geen ingeleefde
Tsjechov, maar dat het stuk
ook absurd zou worden", ver
volgt Antoinette, „Dat je een
benadering voor je personage
zocht waarin je je zo nu en dan
inleeft, maar er ook weer bui
ten gaat staan. Ze vergeleek
het vaak met Beckett. Tsje
chov heeft wel gezegd over zijn
stukken: waarom huilen die
mensen altijd, ik vind datje er
om moet lachen. Dit verhaal
gaat over drie zussen en een
broer die in de provincie wonen
en dromen over hoe het leven
anders moet, over het grote le
ven dat zich in de stad. in Mos
kou, afspeelt. Daar willen ze
naar toe, maar ze hebben geen
daadkracht".
„Dan komt er een schoonzus
die het hele huis in beslag
neemt, waardoor de zussen aan
de kant geschoven worden. En
er verschijnt een kolonel. Ver
sjinin, die alle relaties en ver-
„Ik vond de rol van Irina eerst
de moeilijkste van de zusters.
Ik had zelfs een beetje een he
kel aan haar. Maar het leuke is
dat dat tijdens de repetities
echt 180 graden is gedraaid. Ik
vond haar zo'n ontzettend hui
lerig en melancholiek meisje en
had helemaal geen zin om dat
ervan te maken. En ze is zo
jong, twintig, hoe moet je dat
spelen? Ik heb er een ontzet
tende hekel aan als actrices
iets jongs doen waarvan je ziet
dat ze het spéélt, maar niet is",
meent de 34-jarige Antoinette.
„Ik heb het toch naar mij toe
kunnen halen. Ik geloof best
wel dat zij jong is, zonder dat ik
mijzelf daarin forceer. Ik heb
haar ook een dosis lichtheid
meegegeven".
Hugo Metsers kijkt met plezier
terug op het werken met
Agaath Witteman: „We wilden
absoluut niet spelen op de ma
nier van Stanislavski, niet het
gehijg en gezucht, de eeuwig
walmende kachel en de spinne-
webben. Wat ik heerlijk vind
om te doen, is als je uit jezelf
stijgt, op jezelf neerkijkt en je
rol relativeert. Als je dat heel
voorzichtig en subtiel in je spel
kan overnemen, is dat iets heel
mooi dubbels en het blijft toch
helder. Versjinin is een man die
erg op de vrouwen is. In andere
versies valt hij altijd meteen op
één van die zusters, maar daar
heb ik verandering in gebracht.
Het is een beetje onduidelijk op
wie hij in het begin is. Dat vind
ik wel interessanter".
Hugo besluit: „Ik heb zelden
een groep meegemaakt die zo
hecht op elkaar ingaat. Er is
geen enkele dissonant. Dat
moet wel van het toneel afspet-
teren".
Frans P. J. Doeleman
Drie Zusters is vrijdagavond te
zien in het Zuidlandtheater in Ter-
neuzen)
Stadsschouwburg - wo. 17, do.
18, vr. 19, za. 20 okt. om 20 uur,
zo. 21 okt. om 15 uur: Rode Neu
zen door KNS.
P. C. Arenberg - za. 20 okt. om
20.15 uur: Frank Dingenen en
Jacques Vermeire; wo. 24 okt.
om 20.15 uur: Dans met mij met
Bram Vermeulen.
deSingel - wo. 17, do. 18, vr. 19,
za. 20 okt. om 20 uur, zo. 21 okt.
om 15 uur: Madame de Sade
door het Kungliga dramatiska
Teatern Stockholm; di. 23, wo.
24 okt. om 20 uur: Julius Caesar
door de Needcompany.
Echte Antwerpse Schouwburg -
w. 17, do. 18, vr. 19 okt. om 20.15
uur, za. 20 okt. om 14, 18 en 22
uur: 3 Mannen onder 1 dak.
Fakkelteater(Zwarte zaal) - ma.
22, di. 23 okt. om 20.30 uur: Shir
ley Valentijn; do. 18, vr. 19, za. 20
okt. om 20.30 uur: Buitenwip
pers.
Kelderteater - ma. 22, di. 23 okt.
om 20.30 uur: De coninck en de
Narr.
Het Appeltje - ma. 22, di. 23 okt.
om 20.30 uur: Waanzinnen door
Theater Antigone.
Het Klokhuis - do. 18, vr. 19, za.
20 okt. om 20.30 uur, zo. 21 okt.
om 15 uur: Omtrent Mortin.
Int. Zeemanshuis - do. 18, vr. 19,
za. 20 okt. om 20.30 uur: Dob-
belshift (deel 1)
Noordteater - vr. 19, za. 20 okt.
om 20.30 uur,zo. 21 okt. om 15
uur: Ninotchka.
Theater Paljas - do. 18, vr. 19, za.
20 okt. om 20.30 uur: De Dino
saurus.
Schaterteater - do. 18, vr. 19, za.
20 okt. om 20.15 uur, za. ook om
15 uur: Deborah.
C.C. Ter Rivieren, Deurne - vr.
19 okt. om 20.30 uur: Naar Vulva-
nia door Jan Decorte en Cie.
C.T.Multatuli - vr. 19, za. 20 okt.
om 20.30 uur, zo. 21 okt. om 15
uur: Romeo en Julio.
EWT Randstandtheater, Deur
ne - do. 18, vr. 19, za. 20, ma. 22
okt. om 20.30 uur, zo. 21 okt. om
15 uur: Will Ferdy.
Kon.poppenschouwburg Van
Campen - vr. 19, za. 20 okt. om 20
uur, zo. 21 okt. om 15 uur: Moord
en worstenbrood.
P. C. Arenberg - do. 18 okt. om
20.15 uur: Johan Verminnen;
ma. 22 okt. om 20.15 uur: Flairck.
Salto Mortale - do. 18 okt. om 22
uur:Charlie Dynamite's Dixie
land Combination.
Kolverniershof - vr. 19 okt. om
12.30 uur: Ensemble Cesar
Franck.
Feestzaal Kielpark - vr. 19 okt.
om 19.30 uur: Luc Steeno, Conny
Fabry, Kees Brug, Ray Monty,
Wendy, Rod Sainclair; za. 20 okt.
om 19 uur: Benny Neyman,
Glow, Rod Sainclair, Luc Caals,
Staf Permentier, Lou Roman;
zo ?1 okt. om 14.30 uur: Johnny
White, Rita Deneve, Yvonne
De Korrekelder - wo. 17, vr. 19,
za. 20 okt. om 20.30 uur: Oblo-
mov De Werf - do. 18 okt. om
12.30 uur: Christ Verschoren
presenteert Schuppe.
Stadsschouwburg - vr. 19 okt.
om 20 uur Julius Caesar door
The Needcompany; za. 20 okt.
om 20 uur: Ogion van en met
Dr. Erik Willems.
De Werf - zo. 21 okt. om 15 uur
Jim door de jeugdtheatergroep
De Verbeelding.
De Werf - za. 20 okt. om 20.30
uur: New Folk Wave-concert
door Ron Kavana.
Die Swaene - zo. 21 okt. om 15
uur:Trio Devienne.
Complex Zwart Huis
(tel.09.32.50.33.06.60) - The hunt
for red October, vr. za. zo. om
22.30 uur, za. zo. ook om 14.30
uur; - Robocop II, a.l. vr. za. zo.
om 22.30 uur, za. zo. ook om
14.30 uur, zo. ook om 17.15 uur; -
Romeo, a.l. dag. om 20 uur, zo.
ook om 17.15 uur; - The burbs,
a.l. dag. om 20 uur; - Matador,
a.l. vr. za. zo. om 22.30 uur; - Un
cle Buck, a.l. za. zo. om 14.30
uur, zo. ook om 17.15 uur. Mem-
ling - Nobody's perfect, a.l. dag.
om 20 uur, vr. za. zo. ook om
22.30 uur, za. zo. ook om 14.30
uur, zo. ook om 17.15 uur.
Verbeeck, Luc Caals, Rod Sain
clair. Lou Roman; ma. 22 okt
om 19.30 uur: Helmut Lotti. Lin
da en Ruud de Ridder, Ivo Pau
wels, Rod Sainclair, Luc Caals
en Lou Roman.
deSingel - vr. 19 okt. om 20 uur:
Pianorecital door Tatiana Nico-
laeva.
Kon.Elisabethzaal - vr. 19 okt
om 20.30 uur: Wall street crash;
ma. 22 okt. om 20.30 uur: Het
Vlaams Kamerorkest.
Museum Vleeshuis - ma. 22 okt.
om 16 uur: Concert oude muziek
met Wyneke Jordans en Leo van
Doeselaer.
Kon. Vlaamse opera - do. 18, za,
20 okt. om 20 uur: Elektra door
het gezelschap van de Vlaamse
opera.
Fakkelteater(rode zaal) - vr. 19,
za. 20 okt. om 20.30 uur, zo. 21
okt. om 15.30 uur: De Club.
Kon. Elisabethzaal - do. 18 okt.
om 20.30 uur: Folkloristisch bal-!
let van Mexico.
Films (informatie alle films-
tel.09.32.32.31.78.00)
Rex - Die hard II, a.l. 11.45, 14,
16.30, 19 en 21.30 uur.
Rex-club - Heart condition, a 1J
12, 14, 16, 18, 20 en 22 uur.
Odeon 1 - Romeo, a.l. 14, 16,18,
20 en 22 uur.
Odeon 2 - Come see the paradise
a.l. 14, 16.30, 19 en 21.30 uur.
Odeon 3 - Look who's talking, a.l
14,16, 18, 20 en 22 uur.
Odeon 4 - Gremlins II, a.l. 14,
16.20, 18.40 en 21 uur.
Astrid - Dick Tracy, a.l. 14,16.20,|
18.40 en 21 uur.
Vendome - Robocop II, a.l. 14,
16.20, 18.40 en 21 uur.
Rubens - Total recall, 16 jr. 14,
16.30, 19 en 21.30 uur.
Quellin 1 - Henry June, 16 jr.]
13.45, 16, 18.40, 21.20 uur.
Quellin 2 - Wild orchid, 16 jr.
14.20, 16.40, 19 en 21.20 uur.
Quellin 3 - Cry-baby, a.l. 14, 16,
18, 20 en 22 uur.
Metro 1 - Presumed innocent,
a.l. 14,16.30,19 en 21.30 uur.
Metro 2 - Nobody's perfect,
14, 16, 18, 20 en 22 uur.
Sinjoor - Bad influence, 16 jr. 14,
16, 18, 20 en 22 uur.
Brabo - Bird on an wire, a.l. 14,
16.20,18.40 en 21 uur.
Tijl - Another 48 hours, a.l. 14,16,
18, 20 en 22 uur.
Wapper - Fantasia, a.l. 141
16.40,19 en 21.20 uur.
Ambassades 1 - The hunt for red
October, a.l. 14, 16.30, 19 en 21.30
uur.
Ambassadesclub 1 - She's out ol
control, a.l. 14, 16, 18, 20 en 22
uur.
Ambassadesclub 2 - Nuns on the
run, a.l. 14, 16, 18, 20 en 22 uur.
Ambassadesclub 3 - Wrong bet,
16 jr. 14, 16.20, 18.40 en 21 uur.
Ambassadesclub 4 - Back to the
future III, a.l. 14.20, 16.40, 19 en
21.20 uur.
Van Eyck - Dick Tracy, a.l.d
om 20 uur, za. zo. ook om 14.30
uur, zo. ook om 17.15 uur;
Goodfellas, a.l. vr. za. zo. om
22.30 uur. Kennedy I
(tel.09.32.50.33.20.20) - Total re
call, 16 jr. dag. om 20 uur, vr. za.
zo. ook om 22.30 uur, za. zo. ook
om 14.30 uur, zo. ook om 17.15
uur.
Kennedy II - Die Hard II, a.l.
zelfde uren als Kennedy I, di.
niet om 20 uur; - Nocturne in
dien, di. om 20.30 uur. Kennedy
III - Presumed innocent, a.l.
zelfde uren als Kennedy I. Ken
nedy IV - Bad influence, 16 jr.
zelfde uren als Kennedy I. Cha
plin (tel.09.32.50.34.09.34) - Hen
ry June, 16 jr. zelfde uren als
Kennedy I.
Gents Amusement teater - vr.
19, za. 20 okt. om 20 uur: Ge
mengd dubbel. Nieuwpoorttea-
ter - do. 18 okt. om 20.30. uur:
Time and the Man door Paul
Clark; vr. 19, za. 20 okt. om
20.30 uur: Bohemian from 9 to 5
door Paul Clark.
Vooruit - wo. 17 okt. om 20.30
uur: Casanova door De Tijd.
Vooruit - do. 18 okt. om 21 uur:
Zero Pop; do. 18 okt. om 21 uur:
Big Bill, Ralph Samantha
The medecine man; za. 20 okt.
om 20 uur: Misty in Roots; zo.
21 okt. om 20 uur: Lee Clayton.
Decascoop (tel.09.32.91.25.48.38)
- Vanaf zo. dag.: - Presumed in
nocent, a.l. 14.30, 17, 20 en 22.30
uur; - Dick Tracy (70 mm), a.l.
14.30, 17, 20 en 22.30 uur; - Bad
influence, 16 jr. 14.30, 17, 20 en
22.30 uur; - Die hard II (70 mm),
a.l. 14.30, 17, 20 en 22.30 uur; -
Gremlins II (70 mm), a.l. 14.30
uur; - The hunt for red October,
a.l. 17. 20 en 22.30 uur; - Come
Films Beverly I
(tel.09.32.50.62.06.20) - Total re
call, 16 jr. dag. om 20 uur, vr. za.
zo. ook om 22.30 uur, za. zo. ook
om 14.30 en 17.15 uur. Beverly II
- Come see the paradise, a.l. zelf
de uren als Beverly I. Beverly III
- Cry-baby, a.l. vr. za. om 20 uur,
za. zo. ook om 14.30 uur, zo. ook
om 17.15 uur.; - Deceptions, 16jr.
zo. ma. om 20 uur, vr. za. zo. om
22.30 uur. Beverly IV - Wild or
chid, 16 jr. vr. za. zo. om 22.30
uur, zo. ook om 17.15 uur, di. om
20 uur; - Dick Tracy, a.l. vr. za. zo.
ma. om 20 uur, za. zo. ook om
14.30 uur.
see the paradise, a.l. 14.30, 17,20
en 22.30 uur; - Another 48 hours,
a.l. 14.30, 17, 20 en 22.30 uur;
Nobody's perfect, a.l. 14.30, 17,
20 en 22.30 uur; - Wild orchid,
a.l. 14.30, 17, 20 en 22.30 uur;
Everbody wins, 16 jr. 14.30. 17,
20 en 22.30 uur; - Total recall, 16
jr. 14.30, 17, 20 en 22.30 uur; -
Henry June, 16 jr. 14.30, 17,
en 22.30 uur. Studio
skoop(tel.09.32.91.25.08.45) - De
avonden, 15 en 22.30 uur; - Cy
rano de Bergerac, 15 en 20 uur; -
Daddy Nostalgie, 20 uur; - One
flew over the cuckoo's nest,
17.30 uur; - Atame - Tie me up,
tie me down, 22.30 uur; - Noce
Blanche, 17.30 uur; - Vincent en
Theo, 15, 20 en 22.30 uur;
Sweetie, 17.30 en 22.30 uur;
Eat a bowl of tea, 15, 17.30 en 20
uur.
(Programma filmfestival Gent
zie ciders in deze krant
De Media - vr. 19 okt. om 21
uur: Left Hand Right Hand.
Dame Edna en Madge tijdens de show in Porgy Bess foto Camile Schelstraete