PZC Roethof: Strijd tegen misdaad vergt mentaliteitsverandering WOV donkerder wordende tunnel Je heeft niet in een fabriek te werken... opinie en achtergrond Succes komt Schiphol niet aangewaaid n VN-Milieuconferentie 1992 wordt grootste in geschiedenis f Okee,ikdoemee! Belangrijke stappen liggen onmiddellijk voor ons..." S« DONDERDAG 4 OKTOBER 1990 Grenzen Europa NAVO Succes Inbreuk Moraal VN zeeuws spoor li P WNDFNV Kohls boodschap aan de wereld Bondskanselier Helmutli Kohl van de (nieuwe) Duit se Bondsrepubliek heef< woensdag, namens de regering van het verenigde Duitsland een toespraak gehouden, ge richt aan het adres van alle re geringen in de wereld. De letter lijke tekst daarvan was: „Heden is het Duitse volk in vre de en vrijheid herenigd. 45 jaar na het einde van de Tweede We reldoorlog, die door Duitsland werd begonnen en oneindig veel leed heeft veroorzaakt in Europa en in de wereld, is aan de smarte lijke scheiding van de Duitsers een einde gekomen. Bij het uitoefenen van hun recht op vrije zelfbeschikking, in over eenstemming met hun buren en op basis van het verdrag over de afsluitende regeling met betrek king tot Duitsland (het zogehe ten Twee-plus-Vieroverleg -- red.), hebben de Duitsers zich heden verenigd in één staat - de Bondsrepubliek Duitsland - die volledig soeverein is in zijn bin nen- en buitenlandse aangele genheden. Uit naam van het Duitse volk wil ik dank zeggen aan allen die zich voor het recht van de Duitsers op zelfbeschikking hebben inge zet en die onze weg naar de een heid hebben vergemakkelijkt. In het volledige besef van de continuïteit van de Duitse ge schiedenis hebben wij hier bij zondere waardering voor. Ons land wil met zijn herwonnen nationale eenheid de vrede in de wereld dienen en de eenwording van Europa bevorderen: dat is de opdracht voortkomend uit de grondwet, onze beproefde grondwet die ook geldt voor het verenigde Duitsland. Tegelijk staan wij voor de morele en juri dische verplichtingen die voort vloeien uit de Duitse geschiede nis. Wij weten dat wij met de eenwor ding ook een grotere verant woordelijkheid in de gemeen schap van de volkeren in haar geheel verkrijgen. Onze buiten landse politiek blijft dan ook ge richt op vriendschap met de hele wereld, nauwe samenwerking en het vreedzaam tot hun recht la ten komen van verschillende be langen. Van Duits grondgebied zal in de toekomst alleen vrede uitgaan. Wij zijn ons er van bewust dat de onschendbaarheid van de gren zen en het respecteren van de territoriale onschendbaarheid en soevereiniteit van alle staten in Europa een fundamentele voorwaarde voor de vrede is. Daarom hebben wij het defini tieve karakter van de grenzen van het verenigde Duitsland be krachtigd, waaronder de grens met Polen. Wij zullen in de toe komst geen enkele gebiedsaan- spraak tegen wie dan ook naar voren brengen. Wij zullen in het kader van de vestiging van de Duitse eenheid de volkenrechtelijke verdragen van de Duitse Democratische Republiek onder het aspect van de bescherming van vertrou wen, van de belangen van de be trokken staten en van de ver dragsrechtelijke verplichtingen van de Bondsrepubliek Duits land alsook naar de principes van een op de beginselen van vrijheid, democratie en de rechtsstaat steunende ordening en onder verdiscontering van de competentie van de Europese Gemeenschap, met de verdrag spartners bespreken, om het gel dig blijven, aanpassing of ophef fing ervan te regelen respectie velijk vast te stellen. De eenwording van Duitsland is onafscheidelijk verbonden met die van Europa. Met dezelfde standvastigheid, waarmee wij onze eenheid hebben nage streefd, zullen wij ons verder vastbesloten inzetten voor de Europese eenwording. Belangrijke stappen liggen on middellijk voor ons. Met onze partners in de Europese Ge meenschap willen we eind 1992 de binnenmarkt voltooien. We zijn vastberaden op weg naar de economische en monetaire unie. Het verenigde Duitsland zal er energiek aan meehelpen dat de politieke unie tot stand komt. De Europese Gemeenschap zal open staan voor nauwe samen werking met de andere staten in Europa. In het bijzonder zullen wij er aan bijdragen voor de lan den in Midden-, Oost- en Zuid oost-Europa, die hun vrijheid bevochten hebben en op weg ge gaan zijn naar politieke, econo mische en maatschappelijke hervormingen, nauwere banden met de Europese Gemeenschap te ontwikkelen. Wij spreken ons uit voor het pro ces voor veiligheid en samen werking in Europa als hoop van de volkeren van Europa en als wegwijzer naar de toekomstige eenheid van het werelddeel. Wij komen daarom nadrukkelijk op voor de intensivering en institu tionalisering ervan. De 'waardengemeenschap' van de vrijheidlievende westerse de mocratieën en de Noordatlanti- sche Verdragsorganisatie heb ben in de achter ons liggende moeilijke tientallen jaren in ons werelddeel borg gestaan voor vrede en vrijheid. De plaats van het verenigde Duitsland is daar om ook in de toekomst in dit bondgenootschap. Tegelijk willen wij samen met onze bondgenoten deze succes volle alliantie overeenkomstig de vooruitgang in de West- Oost-verhouding en de verande rende eisen des tijds verder ont wikkelen en als fundamentele pijler van een nieuwe overkoepe lende veiligheidsstructuur in Europa behouden. Wij zetten ons in voor een princi peverklaring van de leden van beide bondgenootschappen in Europa, waarmee zij hun ver plichting van geweld af te zien bekrachtigen en de basis leggen voor een nieuwe partnerverhou ding bij de vestiging van een duurzame en rechtvaardige Eu ropese vredesordening. Ontwa pening en wapenbeheersing blij ven centrale elementen van onze veiligheidspolitiek. In samenhang met de vestiging van de Duitse eenheid hebben wij bekrachtigd dat wij afzien van de vervaardiging en het be zit van alsmede de zeggenschap over atomaire, biologische en chemische wapens. Het verenig de Duitsland acht zich gebon den aan het non-proliferatiever drag. Met onze bereidheid de strijd krachten van het verenigde Duitsland tot 370.000 soldaten te verminderen, leveren wij tege lijk een bijdrage aan het welsla gen van de onderhandelingen oyer de vermindering van de conventionele strijdkrachten in Europa. Wij gaan er van uit, dat in nog komende onderhandelin gen ook de andere partijen hun bijdrage zullen leveren aan het scheppen van veiligheid en sta biliteit in Europa, waaronder be grepen maatregelen ter beper king van de personele sterktes. Ook in mondiaal verband zullen wij ons inzetten voor ontwape ningsafspraken die bijdragen tot een verhoging van stabiliteit en veiligheid. Het principe dat de omvang van de strijdkrach ten uitsluitend wordt gekoppeld aan de behoeften van de zelfver dediging, moet in de hele wereld uitgangspunt van beleid wor den. Een akkoord over de verminde ring van de strategische kernwa pens van de Verenigde Staten en de Sovjetunie, onderhandelin gen over de vermindering van de Amerikaanse en Sovjet-kernra ketten voor de korte afstand en niet in de laatste plaats een mondiaal verbod op chemische wapens hebben niets aan drin gendheid ingeboet. Kohl(l) met de vroegere minister-president van Oostduitsland Lothar de Mazière en diens vrouw Ilse tijdens een oecumenische dienst in de Marienkirche in Berlijn (foto Andreas AltweinlEPA (Van onze verslaggever Bill Meyer chiphol betreurt het ver- trek van Canadian Airli- nés in hoge mate. De beslissing om Schiphol niet langer als knooppunt te gebruiken, bete kent echter niet dat onze 'main- port-strategie' in gevaar komt. Het besluit van Canadian is wel illustratief voor onze positie al kleinste van de grote luchtha vens. Wij hebben de kritische massa van Frankfurt, Londen of Parijs niet. Succes komt ons niet aangewaaid". Commercieel-directeur Karei Noordzij van Schiphol is niet in paniek geraakt door het vertrek van Canadian Airlines. Hij ver wacht geen sneeuwbal-effect van het besluit van deze belang rijke buitenlandse klant. Maar hij sluit op voorhand niet uit dat ook andere maatschappijen hun vluchtplanning zullen herzien. Want de luchtvaart verkeert in turbulente tijden. „Het vertrek van Canadian is bijzonder jammer. Maar het ar gument dat de rol van Schiphol als belangrijk knooppunt is af gezwakt, snijdt geen hout. Veel eer moet de oorzaak van vertrek gezocht worden in de problemen waarmee Canadian en een aan tal andere luchtvaartmaat schappijen momenteel kam pen", aldus Noordzij. Canadian had ooit 55 vluchten per week op Schiphol. Amster dam Airport was lange tijd de Europese 'hub' (knooppunt) van Canadian. Schiphol voer daar wel bij. Want vervoer trekt ver voer aan. En daar is het Schiphol uiteindelijk om te doen. Cana dian trekt zich nu terug op die Europese bestemmingen die vanzelf het meeste vervoer gene reren. Dat zijn per definitie Londen, Parijs en Frankfurt met hun gro te achterland. Die kritische mas sa heeft Schiphol (nog) niet. Des ondanks is de mainport-strate- gie van Schiphol erop gericht één van de vier of vijf Europese 'gateways' te zijn. Het vertrek door Canadian wordt door som migen echter als een teken ge zien dat Schiphol de noodzake lijke kritische massa niet heeft en ook niet zal krijgen. Noordzij: „Het vertrek van Ca nadian is een incident en heeft meer te maken met de specifieke omstandigheden van Canadian dan met de positie van Schiphol. Door de Golfcrisis zijn de brand stofprijzen sterk omhoog ge gaan. Daarnaast heeft Canadian te maken met de zwakke stand van de Canadese dollar en de Ca nadese economie. En daar bo venop komt de financiële last van de overname van concur rent Wardair". Wardair mag dan wel een finan ciële molensteen om de nek van Canadian zijn, dankzij de over name zijn landingsrechten ver kregen in Parijs en Londen. Frankfurt werd al rechtstreeks aangevlogen. Noordzij: „Om als luchtvaartmaatschappij finan cieel te overleven tot weer betere tijden aanbreken, kiest Cana dian voor de bestemmingen met het meeste marktpotentieel. Met marktpotentieel bedoel ik niet alleen volle vliegtuigen, maar ook hoge gemiddelde op brengsten per passagier". „De vluchten van Canadian tus sen Toronto en Schiphol waren altijd goed bezet. Maar, en dat werkt in het nadeel van Schip hol, van deze vluchten maakten vooral economy class- en trans ferpassagiers gebruik. Passa giers waar een maatschappij nu eenmaal minder aan verdient dan aan de business class reizi ger. De bestemmingen met de hoogste bezettingsgraad en hoogste opbrengst zijn per defi nitie de belangrijkste hub's in Europa: Frankfurt, Parijs en Londen." Noordzij erkent dat Schiphol nog niet voldoende kritische massa heeft dat vervoer vanzelf naar de luchthaven toestroomt. „Succes komt ons niet aange waaid. We moeten er hard voor werken. Het sterke punt van Schiphol is dat het één van de weinige grote luchthavens in Europa is die de capaciteit (en daarmee de kwaliteit) van haar voorzieningen nog aanzienlijk uit kan breiden. De andere grote Europese luchthavens raken overvol. De overloop van die luchthavens komt vanzelf naar Schiphol wanneer wij nog als één van de weinigen in staat zijn een kwalitatief goed produkt te bieden". Daarom gaan de geplande uit breidingen van Schiphol ge woon door. De klant hoeft zich evenmin zorgen te maken over het vertrek van Canadian. De KLM vliegt zeven keer per week op deze bestemmingen en Sin gapore Airlines gaat ook binnen kort drie keer per week vanaf Schiphol naar Toronto. De pas sagier merkt er dus weinig van. Alleen zijn keus is wat minder. Van onze verslaggever Arnoud Cornelissen) In Gotham City tierde de misdaad welig. De Joker maakte de dienst uit, ge steund door een omgekocht stadsbestuur. De burgerij keek lijdzaam toe. Tot Bat man orde op zaken stelde. Nu lijkt Nederland rijp voor zo'n ingreep. Het aantal woningin braken is gigantisch geste gen. Het aantal opgeloste za ken daalde flink. De crimine len krijgen het idee dat mis daad loont. En tot overmaat van ramp is het gevaar niet denkbeeldig dat een misdadi ge organisatie zich binnen de samenleving een machtsposi tie verovert. Het openbaar ministerie is somber, zo bleek tijdens de presentatie van zijn beleids plan voor de komende vijfjaar. Meer geld en meer mankracht moeten een ommekeer in deze situatie brengen. Welnee, zegt dr. Hein J. Roethof, zelfs als je de politiemacht zou verdubbe len heeft dat nog geen zin. Er schort iets aan de mentaliteit van de gemiddelde Nederlan der. Als dat verandert, zijn we al een heel stuk verder. De naamgever aan de commis sie ter bestrijding van de klei ne criminaliteit en voormalig lid van de Tweede Kamer wil de zaken simpel stellen. De aanpak van de toenemende misdaad is een zaak van ieder een. Het is te eenvoudig om dat uitsluitend aan de over heid over te laten. „Het is de maatschappij zelf die de problemen veroor zaakt", doceert Roethof in zijn Utrechtse studeerkamer. „In onze geïndividualiseerde maatschappij hebben wij toch het belang van de sociale con trole allang uit het oog verlo ren. De mens is niet slechter geworden. De instelling „ieder voor zich en God voor ons al len" heeft de zaak laten derail leren". „Het heeft weinig zin om krachtige taal uit te slaan in de vorm van roepen om zwaar dere straffen. Dat heeft nog nooit ergens effect gehad. We moeten met elkaar de regels naleven die wij in onze demo cratische samenleving hebben opgesteld en ophouden met si tuaties te scheppen die mis- daadbevorderend werken". Het lijkt een schrale troost voor de eerzame burger die er net achter is gekomen dat een Oud-PvdA-kamerlid Hein Roethof (foto ANP) inbreker zich over zijn spul letjes heeft ontfermd. Diefstal uit woningen grijpt hevig in op de slachtoffers. Niet zelden blijven zij achter in de angst dat de daders zullen terugko men. En misschien wel gewa pend. Als dan ook nog de poli tie weinig belangstelling toont, is de boot helemaal aan. Het openbaar ministerie he kelt in het beleidsplan ook de soms onzorgvuldige slachtof ferbenadering van agenten. „Komt u morgen maar aangif te doen op het bureau" of „We hebben geen wagen beschik baar", zijn mededelingen die voorbij gaan aan de grote emo ties die op woninginbraak vol gen, zo wijst het openbaar mi nisterie de politie terecht. „Natuurlijk is zo'n ervaring een diep ingrijpende gebeurte nis", aldus Roethof. „We leven allemaal met het idee van „My home is my castle". Je huis is een hele intieme plaats in de maatschappij. Als die onbe voegd wordt gebruikt, roept dat sterke emotionele reacties op". „Maar het heeft weinig zin om daar teveel tijd aan te beste den. De misdaad moet worden teruggedrongen. We moeten de mensen in de samenleving bemoedigen om iets te doen als zij een misdrijf ontdekken. Dat mag niet de richting op gaan van burgerwachten en ei genrichting. Je kunt wel de buurt stimuleren betrokken te zijn en de mensen laten weten tot wie ze zich in geval van nood kunnen wenden. Er heerst echter teveel een men taliteit dat de ander eerst maar moet beginnen". „Iedereen is tegen fietsendief stal. Maar een aanmerkelijk aantal wil best een gestolen fiets kopen. In die tweeslachti ge moraal gedijt de criminali teit. We moeten ons niet blind staren op de politie alleen. De aanpak van misdrijven is niet alleen een taak van Justitie. Het gaat ook het ministerie van Sociale Zaken en Werkge legenheid aan; en het ministe rie van Economische Zaken. Het gaat er om je spullen niet al te enthousiast uit te stallen. Iedereen zal moeten meewer ken om misdaad te voorko men. Anders is het vechten te gen de bierkaai". Roethof grijpt zijn versge- drukte memoires van tafel. Hij citeert: „Grootschaligheid, commercialisering van de maatschappij, maximalise ring van de efficiency, drugs- en alcoholmisbruik, werkloos heid". Daar liggen naar zijn mening wortels van het kwaad. Een aanpak volgens hem: het scheppen van banen, het herstel van functioneel toezicht in flatcomplexen, sta tions, warenhuizen en andere openbare plaatsen. Het voor komen van leegstand in woon wijken en het op scholen wij zen op de laakbaarheid van vandalisme en spijbelen, zo stelt hij. „Ik wil niet als zedenprediker optreden", waarschuwt Roet hof. „Ik geloof niet aan een mo reel appèl. Ik geloof wel aan doodeenvoudige zaken als het nakomen van afspraken en het afblijven van spullen van een ander. Dat is geen zeden- prekerij. Als een jongetje op school met gestolen autora dio's aankomt, is het geen in breuk op diens privacy als een leraar daar vragen over stelt". „Ik ben ook zeker niet gekant tegen het individualisme in onze maatschappij. Ik ben wel tegen losbandigheid. We heb ben met elkaar de verplichting de wet na te leven. Aan de an dere kant moet de overheid die naleving ook gemakkelijk maken. Het moet niet zo zijn dat je in een Amsterdamse tram moet vechten om bij de stempelautomaat te komen. Dat is vragen om moeilijkhe den". De landen van Afrika, Azië en Amerika kunnen ook in de toe komst op de solidariteit van het verenigde Duitsland rekenen. Wat wij in de Duitse eenheid in vesteren, gaat niet ten koste van hen. Integendeel: het overwinnen van de confrontatie in Europa maakt geestelijke krachten en materiële middelen vrij voor de centrale vredestaken van onze tijd: voor de strijd tegen armoe de en onderontwikkeling en voor het behoud van onze na tuurlijke omgeving. Het overwinnen van de Oost- West-confrontatie heeft ook nieuwe wegen geopend om de hoge doeleinden van het Hand vest van de Verenigde Naties zo veel mogelijk in de werkelijk heid om te zetten. Tegelijk heb ben de gebeurtenissen van de af gelopen weken (rond Irak en Ku- wayt red.) aangetoond, hoe zeer de vrede in de wereld in de waagschaal blijft als de beginse len van het Handvest van de Verenigde Naties met voeten ge treden worden. Na het herkrijgen van de Duitse eenheid in volledige soevereini teit is de Bondsrepubliek Duits land bereid, in de toekomst deel te nemen aan maatregelen van de Verenigde Naties ter bewa ring en tot het herstel van de vre de, ook door het inzetten van haar strijdkrachten. Aan het begin van het laatste de cennium van onze eeuw zien wij nieuwe mogelijkheiden voor een wereld die haar problemen door middel van evenwichtsherstel en langs de weg van onderling begrip oplost en die zich ver plicht voelt aan de beginselen van het volkenrecht. Ons land staat schouder aan schouder met allen, die zich verplicht voe len aan de vrede, aan het respec teren van mensen- en vrijheids rechten en aan het welzijn van de mensen. Nadat de last van de deling van ons Duitsers is afgenomen zijn wij bereid, met nieuwe kracht en in betrouwbare samenwerking met alle landen en volkeren, die deze hoge doeleinden delen, vorm te geven aan een gemeen schappelijke vreedzame toe komst. Weest u, hooggëerde (koning, keizer, president), verzekerd van mijn hoogachting". Door onze redacteur Henk Postma Minister Maij-Weggen heeft dinsdagmiddag, na de werklunch in Middelburg, twee nieuwe aspecten toegevoegd aan de woordenbrij die het zicht op een vaste Westerschel- de-oeververbinding aldoor be lemmert. De WOV, meent ze ze ker te weten, moet 'op Europees niveau' worden aanbesteed. Er wordt nu aangestuurd op een politiek beter verkoopbaar, maar tot dusver financieel vol strekt onhaalbaar gebleken tra cé: een WOV die aanlandt direct westelijk van Terneuzen en El- lewoutsdijk. Moeten we die WOV dus maar gewoon weer vergeten? Wis en waarachtig niet, meldt de minis ter vastberaden. De eerstverant woordelijke gedeputeerde, mr J. A. de Boe zegt echter: „Als die duurdere WOV de keuze wordt hebben we nog veel om over na te denken." Europees aanbesteden betekent dat Europese aannemers de kans krijgen onder de prijzen te duiken die tot nu toe door twee projectontwikkelaars - de Ex ploitatiemaatschappij Wester- schelde (EW) en de Tolbrug Ex ploitatiemaatschappij (TBM) - op tafel zijn gelegd. Het bete kent ook verder uitstel. Nieuwe gegadigden moeten de tijd heb ben om zich te verdiepen in de eisen waaraan het project moet voldoen. Maij-Weggen beweert dat aan 'Europese aanbesteding' niet is te ontkomen. Dat is twijfelach tig. De minister beroept zich op EG-wetgeving die in juni vorig jaar tot stand kwam. Toen had den EW en TBM, in overleg met het provinciebestuur, hun offer tes al op tafel gelegd. Bovendien ligt er nog steeds een twintig jaar oude verbintenis, waarin rijk en provincie zich aan 'EW' verplicht hebben. Die kan niet zomaar van tafel worden ge veegd. Wie het oor echter, te luisteren legt bij de Tolbrug Exploitatie maatschappij hoort daar - ver rassend - dat men met een Euro pese aanbesteding geen enkele moeite heeft. Sterker nog, deze exploitatiemaatschappij, waar in het staalconstructiebedrijf Hollandia Kloos belangen heeft, staat in de startblokken om zelf zo'n Europese aanbesteding ter hand te nemen. Eenvoudig g zegd: Iedere Europese aanne mer die denkt een steentje aan het project te kunnen bijdragen, kan zich bij TBM melden. Ten minste, wanneer de provincie met een dergelijke opzet ak koord gaat. TBM heeft dan die andere gega digde, de Exploitatiemaat schappij Westerschelde (EWi, kwijt gespeeld. Of het zo zal gaan? EW, een consortium van Belgische en Nederlandse aan nemers, produceert al meer dan twintig jaar WOV-plannen. Dus enige kijk op de zaak kan die club niet worden ontzegd. Het is; niet bekend gemaakt, maar er ligt sinds kort een brief bij de provincie, waarin EW schrijft dat aanbesteding op Europees niveau een heilloze weg is. Hoe dan ook, er moet eerst een definitief tracé voor de WOV worden vastgesteld. Mocht in derdaad, zoals Maij-Weggen zich dinsdag liet ontvallen, worden aangestuurd op het duurdere tracé Terneuzen/west-Elle- woutsdijk/west, dan brengt dit de WOV alleen verder van huis. Tot nu toe is steeds uitgegaan van de 'werkhypothese' dat de WOV direct oostelijk van Ter- neuzen en Ellewoutsdijk zou worden aangelegd. Zelfs over zo'n pakweg 100 miljoen gulden 'goedkopere' WOV heeft nog nie mand een sluitend financiëel verhaal kunnen vertellen. Ook de Tolbrug Exploitatiemaat schappij niet. Terwijl toch aan genomen mag worden dat het er TBM altijd al om te doen is ge weest zo snel mogelijk zaken met de provincie te doen. Het provinciebestuur, zo luidt tot nu toe het verhaal, zal zelfs voor die 'goedkopere' oplossing meer geld op tafel moeten leggen dan de 4 miljoen gulden per jaar die het er al voor heeft uitgetrokken. Hoeveel moet het duurder tracé de provincie dan wel kosten? Minister Maij-Weggen liet dins dag één lichtpuntje schijnen in i de almaar donkerder wordende tunnel. Ze gaat met de Belgen I praten. Het minste wat daarbij aan de orde kan komen is het versoepelen van eisen die tot nu toe aan een WOV zijn gesteld Een minder diep gelegen tun nel-gedeelte, zou de WOV al een stuk goedkoper maken. Ook een minder hoog bruggedeelte biedt enig soelaas. Het zijn de stro halmpjes waaraan de laatste j WOV-optimisten zich vast mo- gen klampen. De internationale conferen tie over milieu en ontwik keling, die in 1992 in Brazilië zal worden gehouden, kan de groot ste bijeenkomst worden in de geschiedenis van de Verenigde Naties. Er worden dan tiendui zenden afgevaardigden in Rio de Janeiro verwacht. Staatshoofden, ministers en an dere regeringsvertegenwoordi gers zullen bijeen komen om in ternationale milieuproblemen te bespreken en ook vele niet- gouvernementele organisaties (NGO's) treffen elkaar. Na een overleg van twee dagen zullen honderd staatshoofden van over de hele wereld akkoorden over het milieu moeten onderteke nen. Op een bijeenkomst in Kenya in augustus in voorbereiding op de milieutop is grote vooruitgang geboekt. Er tekent zich voor de eerste keer een overeenkomst af tussen de industriële landen, waaronder de Sovjetunie. Daarentegen lijken Derde-We reldlanden die hun gemeen schappelijke ecologische belan gen tegenover het Noorden moe ten verdedigen, verdeeld over een aantal praktische aspecten van de conferentie. Zo verzet een aantal Noordafrikaanse landen zich tegen de deelname van niet gouvernementele organisaties (NGO's), omdat deze in sommi ge van hun landen banden zou den hebben met de oppositie van fundamentalistische mos lim-groeperingen. Een aantal Latijnsamerikaanse landen is sceptisch over de mi lieu-onderdelen van het plan voor samenwerking tussen Noord- en Latijns-Amerika, dat eerder dit jaar werd gelanceerd door de Amerikaanse president George Bush. In dit initiatief stelt Bush voor om buitenlandse schulden om te ruilen voor pro gramma's die het milieu be schermen. Volgens de Latijnsa merikanen lost het plan uitein delijk het probleem van de regio nale schuld niet op. Bovendien vrezen de Latijnsamerikaanse regeringen een verlies van de controle op hun natuurlijke hulpbronnen.(IPS). N Pl zc SC st w IS te zc d! ze d( ze zi le Advertentie om lid te worden van de Industriebond FNV. Want wij zijn ook de vakbond voor mensen die werken bij carosserie- en gara gebedrijven. schoonmaakbedrijven en gla zenwasserijen. Zeilmakers voelen zich bij ons prima thuis. Evenals de werknemers in de rubber- en plasticindustrie. Werkt u in een wasserij? Welkom! Oh, u Naam Adres zit meer in het glas ol het aardewerk? Kom er bij. Steen, cement ol betonlabriek? Ook u hoort thuis bij de industriebond FNV. En laten we onze vrienden van de textiel- en kledingindustrie niet vergeten. Daar heb ben we ook veel leden. De FNV in z'n geheel heelt meer dan 1 mil joen leden. Da s heel veel. ÊtlHDUiltdE Doet u ook mee? iiB Postcode Woonplaats: Handtekening Opsturen aan (geen postzegel nodig!) FNV, Antwoordnummer 250, 1000 PW Amsterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 4