PZC
Roethof: Strijd tegen misdaad
vergt mentaliteitsverandering
WOV donkerder
wordende tunnel
Je heeft niet in een
fabriek te werken...
opinie en achtergrond
Succes komt Schiphol
niet aangewaaid
n
VN-Milieuconferentie
1992 wordt grootste
in geschiedenis
f
Okee,ikdoemee!
Belangrijke stappen liggen onmiddellijk voor ons..."
S«
DONDERDAG 4 OKTOBER 1990
Grenzen
Europa
NAVO
Succes
Inbreuk
Moraal
VN
zeeuws spoor
li
P
WNDFNV
Kohls boodschap aan de wereld
Bondskanselier Helmutli
Kohl van de (nieuwe) Duit
se Bondsrepubliek heef<
woensdag, namens de regering
van het verenigde Duitsland
een toespraak gehouden, ge
richt aan het adres van alle re
geringen in de wereld. De letter
lijke tekst daarvan was:
„Heden is het Duitse volk in vre
de en vrijheid herenigd. 45 jaar
na het einde van de Tweede We
reldoorlog, die door Duitsland
werd begonnen en oneindig veel
leed heeft veroorzaakt in Europa
en in de wereld, is aan de smarte
lijke scheiding van de Duitsers
een einde gekomen.
Bij het uitoefenen van hun recht
op vrije zelfbeschikking, in over
eenstemming met hun buren en
op basis van het verdrag over de
afsluitende regeling met betrek
king tot Duitsland (het zogehe
ten Twee-plus-Vieroverleg --
red.), hebben de Duitsers zich
heden verenigd in één staat - de
Bondsrepubliek Duitsland - die
volledig soeverein is in zijn bin
nen- en buitenlandse aangele
genheden.
Uit naam van het Duitse volk wil
ik dank zeggen aan allen die zich
voor het recht van de Duitsers
op zelfbeschikking hebben inge
zet en die onze weg naar de een
heid hebben vergemakkelijkt.
In het volledige besef van de
continuïteit van de Duitse ge
schiedenis hebben wij hier bij
zondere waardering voor.
Ons land wil met zijn herwonnen
nationale eenheid de vrede in de
wereld dienen en de eenwording
van Europa bevorderen: dat is
de opdracht voortkomend uit de
grondwet, onze beproefde
grondwet die ook geldt voor het
verenigde Duitsland. Tegelijk
staan wij voor de morele en juri
dische verplichtingen die voort
vloeien uit de Duitse geschiede
nis.
Wij weten dat wij met de eenwor
ding ook een grotere verant
woordelijkheid in de gemeen
schap van de volkeren in haar
geheel verkrijgen. Onze buiten
landse politiek blijft dan ook ge
richt op vriendschap met de hele
wereld, nauwe samenwerking en
het vreedzaam tot hun recht la
ten komen van verschillende be
langen.
Van Duits grondgebied zal in de
toekomst alleen vrede uitgaan.
Wij zijn ons er van bewust dat de
onschendbaarheid van de gren
zen en het respecteren van de
territoriale onschendbaarheid
en soevereiniteit van alle staten
in Europa een fundamentele
voorwaarde voor de vrede is.
Daarom hebben wij het defini
tieve karakter van de grenzen
van het verenigde Duitsland be
krachtigd, waaronder de grens
met Polen. Wij zullen in de toe
komst geen enkele gebiedsaan-
spraak tegen wie dan ook naar
voren brengen.
Wij zullen in het kader van de
vestiging van de Duitse eenheid
de volkenrechtelijke verdragen
van de Duitse Democratische
Republiek onder het aspect van
de bescherming van vertrou
wen, van de belangen van de be
trokken staten en van de ver
dragsrechtelijke verplichtingen
van de Bondsrepubliek Duits
land alsook naar de principes
van een op de beginselen van
vrijheid, democratie en de
rechtsstaat steunende ordening
en onder verdiscontering van de
competentie van de Europese
Gemeenschap, met de verdrag
spartners bespreken, om het gel
dig blijven, aanpassing of ophef
fing ervan te regelen respectie
velijk vast te stellen.
De eenwording van Duitsland is
onafscheidelijk verbonden met
die van Europa. Met dezelfde
standvastigheid, waarmee wij
onze eenheid hebben nage
streefd, zullen wij ons verder
vastbesloten inzetten voor de
Europese eenwording.
Belangrijke stappen liggen on
middellijk voor ons. Met onze
partners in de Europese Ge
meenschap willen we eind 1992
de binnenmarkt voltooien. We
zijn vastberaden op weg naar de
economische en monetaire unie.
Het verenigde Duitsland zal er
energiek aan meehelpen dat de
politieke unie tot stand komt.
De Europese Gemeenschap zal
open staan voor nauwe samen
werking met de andere staten in
Europa. In het bijzonder zullen
wij er aan bijdragen voor de lan
den in Midden-, Oost- en Zuid
oost-Europa, die hun vrijheid
bevochten hebben en op weg ge
gaan zijn naar politieke, econo
mische en maatschappelijke
hervormingen, nauwere banden
met de Europese Gemeenschap
te ontwikkelen.
Wij spreken ons uit voor het pro
ces voor veiligheid en samen
werking in Europa als hoop van
de volkeren van Europa en als
wegwijzer naar de toekomstige
eenheid van het werelddeel. Wij
komen daarom nadrukkelijk op
voor de intensivering en institu
tionalisering ervan.
De 'waardengemeenschap' van
de vrijheidlievende westerse de
mocratieën en de Noordatlanti-
sche Verdragsorganisatie heb
ben in de achter ons liggende
moeilijke tientallen jaren in ons
werelddeel borg gestaan voor
vrede en vrijheid. De plaats van
het verenigde Duitsland is daar
om ook in de toekomst in dit
bondgenootschap.
Tegelijk willen wij samen met
onze bondgenoten deze succes
volle alliantie overeenkomstig
de vooruitgang in de West-
Oost-verhouding en de verande
rende eisen des tijds verder ont
wikkelen en als fundamentele
pijler van een nieuwe overkoepe
lende veiligheidsstructuur in
Europa behouden.
Wij zetten ons in voor een princi
peverklaring van de leden van
beide bondgenootschappen in
Europa, waarmee zij hun ver
plichting van geweld af te zien
bekrachtigen en de basis leggen
voor een nieuwe partnerverhou
ding bij de vestiging van een
duurzame en rechtvaardige Eu
ropese vredesordening. Ontwa
pening en wapenbeheersing blij
ven centrale elementen van onze
veiligheidspolitiek.
In samenhang met de vestiging
van de Duitse eenheid hebben
wij bekrachtigd dat wij afzien
van de vervaardiging en het be
zit van alsmede de zeggenschap
over atomaire, biologische en
chemische wapens. Het verenig
de Duitsland acht zich gebon
den aan het non-proliferatiever
drag.
Met onze bereidheid de strijd
krachten van het verenigde
Duitsland tot 370.000 soldaten
te verminderen, leveren wij tege
lijk een bijdrage aan het welsla
gen van de onderhandelingen
oyer de vermindering van de
conventionele strijdkrachten in
Europa. Wij gaan er van uit, dat
in nog komende onderhandelin
gen ook de andere partijen hun
bijdrage zullen leveren aan het
scheppen van veiligheid en sta
biliteit in Europa, waaronder be
grepen maatregelen ter beper
king van de personele sterktes.
Ook in mondiaal verband zullen
wij ons inzetten voor ontwape
ningsafspraken die bijdragen
tot een verhoging van stabiliteit
en veiligheid. Het principe dat
de omvang van de strijdkrach
ten uitsluitend wordt gekoppeld
aan de behoeften van de zelfver
dediging, moet in de hele wereld
uitgangspunt van beleid wor
den.
Een akkoord over de verminde
ring van de strategische kernwa
pens van de Verenigde Staten en
de Sovjetunie, onderhandelin
gen over de vermindering van de
Amerikaanse en Sovjet-kernra
ketten voor de korte afstand en
niet in de laatste plaats een
mondiaal verbod op chemische
wapens hebben niets aan drin
gendheid ingeboet.
Kohl(l) met de vroegere minister-president van Oostduitsland Lothar de Mazière en diens vrouw Ilse tijdens een oecumenische dienst in de
Marienkirche in Berlijn (foto Andreas AltweinlEPA
(Van onze verslaggever
Bill Meyer
chiphol betreurt het ver-
trek van Canadian Airli-
nés in hoge mate. De beslissing
om Schiphol niet langer als
knooppunt te gebruiken, bete
kent echter niet dat onze 'main-
port-strategie' in gevaar komt.
Het besluit van Canadian is wel
illustratief voor onze positie al
kleinste van de grote luchtha
vens. Wij hebben de kritische
massa van Frankfurt, Londen of
Parijs niet. Succes komt ons
niet aangewaaid".
Commercieel-directeur Karei
Noordzij van Schiphol is niet in
paniek geraakt door het vertrek
van Canadian Airlines. Hij ver
wacht geen sneeuwbal-effect
van het besluit van deze belang
rijke buitenlandse klant. Maar
hij sluit op voorhand niet uit dat
ook andere maatschappijen hun
vluchtplanning zullen herzien.
Want de luchtvaart verkeert in
turbulente tijden.
„Het vertrek van Canadian is
bijzonder jammer. Maar het ar
gument dat de rol van Schiphol
als belangrijk knooppunt is af
gezwakt, snijdt geen hout. Veel
eer moet de oorzaak van vertrek
gezocht worden in de problemen
waarmee Canadian en een aan
tal andere luchtvaartmaat
schappijen momenteel kam
pen", aldus Noordzij.
Canadian had ooit 55 vluchten
per week op Schiphol. Amster
dam Airport was lange tijd de
Europese 'hub' (knooppunt) van
Canadian. Schiphol voer daar
wel bij. Want vervoer trekt ver
voer aan. En daar is het Schiphol
uiteindelijk om te doen. Cana
dian trekt zich nu terug op die
Europese bestemmingen die
vanzelf het meeste vervoer gene
reren.
Dat zijn per definitie Londen,
Parijs en Frankfurt met hun gro
te achterland. Die kritische mas
sa heeft Schiphol (nog) niet. Des
ondanks is de mainport-strate-
gie van Schiphol erop gericht
één van de vier of vijf Europese
'gateways' te zijn. Het vertrek
door Canadian wordt door som
migen echter als een teken ge
zien dat Schiphol de noodzake
lijke kritische massa niet heeft
en ook niet zal krijgen.
Noordzij: „Het vertrek van Ca
nadian is een incident en heeft
meer te maken met de specifieke
omstandigheden van Canadian
dan met de positie van Schiphol.
Door de Golfcrisis zijn de brand
stofprijzen sterk omhoog ge
gaan. Daarnaast heeft Canadian
te maken met de zwakke stand
van de Canadese dollar en de Ca
nadese economie. En daar bo
venop komt de financiële last
van de overname van concur
rent Wardair".
Wardair mag dan wel een finan
ciële molensteen om de nek van
Canadian zijn, dankzij de over
name zijn landingsrechten ver
kregen in Parijs en Londen.
Frankfurt werd al rechtstreeks
aangevlogen. Noordzij: „Om als
luchtvaartmaatschappij finan
cieel te overleven tot weer betere
tijden aanbreken, kiest Cana
dian voor de bestemmingen met
het meeste marktpotentieel.
Met marktpotentieel bedoel ik
niet alleen volle vliegtuigen,
maar ook hoge gemiddelde op
brengsten per passagier".
„De vluchten van Canadian tus
sen Toronto en Schiphol waren
altijd goed bezet. Maar, en dat
werkt in het nadeel van Schip
hol, van deze vluchten maakten
vooral economy class- en trans
ferpassagiers gebruik. Passa
giers waar een maatschappij nu
eenmaal minder aan verdient
dan aan de business class reizi
ger. De bestemmingen met de
hoogste bezettingsgraad en
hoogste opbrengst zijn per defi
nitie de belangrijkste hub's in
Europa: Frankfurt, Parijs en
Londen."
Noordzij erkent dat Schiphol
nog niet voldoende kritische
massa heeft dat vervoer vanzelf
naar de luchthaven toestroomt.
„Succes komt ons niet aange
waaid. We moeten er hard voor
werken. Het sterke punt van
Schiphol is dat het één van de
weinige grote luchthavens in
Europa is die de capaciteit (en
daarmee de kwaliteit) van haar
voorzieningen nog aanzienlijk
uit kan breiden. De andere grote
Europese luchthavens raken
overvol. De overloop van die
luchthavens komt vanzelf naar
Schiphol wanneer wij nog als
één van de weinigen in staat zijn
een kwalitatief goed produkt te
bieden".
Daarom gaan de geplande uit
breidingen van Schiphol ge
woon door. De klant hoeft zich
evenmin zorgen te maken over
het vertrek van Canadian. De
KLM vliegt zeven keer per week
op deze bestemmingen en Sin
gapore Airlines gaat ook binnen
kort drie keer per week vanaf
Schiphol naar Toronto. De pas
sagier merkt er dus weinig van.
Alleen zijn keus is wat minder.
Van onze verslaggever
Arnoud Cornelissen)
In Gotham City tierde de
misdaad welig. De Joker
maakte de dienst uit, ge
steund door een omgekocht
stadsbestuur. De burgerij
keek lijdzaam toe. Tot Bat
man orde op zaken stelde. Nu
lijkt Nederland rijp voor zo'n
ingreep. Het aantal woningin
braken is gigantisch geste
gen. Het aantal opgeloste za
ken daalde flink. De crimine
len krijgen het idee dat mis
daad loont. En tot overmaat
van ramp is het gevaar niet
denkbeeldig dat een misdadi
ge organisatie zich binnen de
samenleving een machtsposi
tie verovert.
Het openbaar ministerie is
somber, zo bleek tijdens de
presentatie van zijn beleids
plan voor de komende vijfjaar.
Meer geld en meer mankracht
moeten een ommekeer in deze
situatie brengen. Welnee, zegt
dr. Hein J. Roethof, zelfs als je
de politiemacht zou verdubbe
len heeft dat nog geen zin. Er
schort iets aan de mentaliteit
van de gemiddelde Nederlan
der. Als dat verandert, zijn we
al een heel stuk verder.
De naamgever aan de commis
sie ter bestrijding van de klei
ne criminaliteit en voormalig
lid van de Tweede Kamer wil
de zaken simpel stellen. De
aanpak van de toenemende
misdaad is een zaak van ieder
een. Het is te eenvoudig om
dat uitsluitend aan de over
heid over te laten.
„Het is de maatschappij zelf
die de problemen veroor
zaakt", doceert Roethof in zijn
Utrechtse studeerkamer. „In
onze geïndividualiseerde
maatschappij hebben wij toch
het belang van de sociale con
trole allang uit het oog verlo
ren. De mens is niet slechter
geworden. De instelling „ieder
voor zich en God voor ons al
len" heeft de zaak laten derail
leren".
„Het heeft weinig zin om
krachtige taal uit te slaan in
de vorm van roepen om zwaar
dere straffen. Dat heeft nog
nooit ergens effect gehad. We
moeten met elkaar de regels
naleven die wij in onze demo
cratische samenleving hebben
opgesteld en ophouden met si
tuaties te scheppen die mis-
daadbevorderend werken".
Het lijkt een schrale troost
voor de eerzame burger die er
net achter is gekomen dat een
Oud-PvdA-kamerlid Hein Roethof (foto ANP)
inbreker zich over zijn spul
letjes heeft ontfermd. Diefstal
uit woningen grijpt hevig in op
de slachtoffers. Niet zelden
blijven zij achter in de angst
dat de daders zullen terugko
men. En misschien wel gewa
pend. Als dan ook nog de poli
tie weinig belangstelling
toont, is de boot helemaal aan.
Het openbaar ministerie he
kelt in het beleidsplan ook de
soms onzorgvuldige slachtof
ferbenadering van agenten.
„Komt u morgen maar aangif
te doen op het bureau" of „We
hebben geen wagen beschik
baar", zijn mededelingen die
voorbij gaan aan de grote emo
ties die op woninginbraak vol
gen, zo wijst het openbaar mi
nisterie de politie terecht.
„Natuurlijk is zo'n ervaring
een diep ingrijpende gebeurte
nis", aldus Roethof. „We leven
allemaal met het idee van „My
home is my castle". Je huis is
een hele intieme plaats in de
maatschappij. Als die onbe
voegd wordt gebruikt, roept
dat sterke emotionele reacties
op".
„Maar het heeft weinig zin om
daar teveel tijd aan te beste
den. De misdaad moet worden
teruggedrongen. We moeten
de mensen in de samenleving
bemoedigen om iets te doen
als zij een misdrijf ontdekken.
Dat mag niet de richting op
gaan van burgerwachten en ei
genrichting. Je kunt wel de
buurt stimuleren betrokken te
zijn en de mensen laten weten
tot wie ze zich in geval van
nood kunnen wenden. Er
heerst echter teveel een men
taliteit dat de ander eerst
maar moet beginnen".
„Iedereen is tegen fietsendief
stal. Maar een aanmerkelijk
aantal wil best een gestolen
fiets kopen. In die tweeslachti
ge moraal gedijt de criminali
teit. We moeten ons niet blind
staren op de politie alleen. De
aanpak van misdrijven is niet
alleen een taak van Justitie.
Het gaat ook het ministerie
van Sociale Zaken en Werkge
legenheid aan; en het ministe
rie van Economische Zaken.
Het gaat er om je spullen niet
al te enthousiast uit te stallen.
Iedereen zal moeten meewer
ken om misdaad te voorko
men. Anders is het vechten te
gen de bierkaai".
Roethof grijpt zijn versge-
drukte memoires van tafel. Hij
citeert: „Grootschaligheid,
commercialisering van de
maatschappij, maximalise
ring van de efficiency, drugs-
en alcoholmisbruik, werkloos
heid". Daar liggen naar zijn
mening wortels van het
kwaad. Een aanpak volgens
hem: het scheppen van banen,
het herstel van functioneel
toezicht in flatcomplexen, sta
tions, warenhuizen en andere
openbare plaatsen. Het voor
komen van leegstand in woon
wijken en het op scholen wij
zen op de laakbaarheid van
vandalisme en spijbelen, zo
stelt hij.
„Ik wil niet als zedenprediker
optreden", waarschuwt Roet
hof. „Ik geloof niet aan een mo
reel appèl. Ik geloof wel aan
doodeenvoudige zaken als het
nakomen van afspraken en
het afblijven van spullen van
een ander. Dat is geen zeden-
prekerij. Als een jongetje op
school met gestolen autora
dio's aankomt, is het geen in
breuk op diens privacy als een
leraar daar vragen over stelt".
„Ik ben ook zeker niet gekant
tegen het individualisme in
onze maatschappij. Ik ben wel
tegen losbandigheid. We heb
ben met elkaar de verplichting
de wet na te leven. Aan de an
dere kant moet de overheid
die naleving ook gemakkelijk
maken. Het moet niet zo zijn
dat je in een Amsterdamse
tram moet vechten om bij de
stempelautomaat te komen.
Dat is vragen om moeilijkhe
den".
De landen van Afrika, Azië en
Amerika kunnen ook in de toe
komst op de solidariteit van het
verenigde Duitsland rekenen.
Wat wij in de Duitse eenheid in
vesteren, gaat niet ten koste van
hen.
Integendeel: het overwinnen
van de confrontatie in Europa
maakt geestelijke krachten en
materiële middelen vrij voor de
centrale vredestaken van onze
tijd: voor de strijd tegen armoe
de en onderontwikkeling en
voor het behoud van onze na
tuurlijke omgeving.
Het overwinnen van de Oost-
West-confrontatie heeft ook
nieuwe wegen geopend om de
hoge doeleinden van het Hand
vest van de Verenigde Naties zo
veel mogelijk in de werkelijk
heid om te zetten. Tegelijk heb
ben de gebeurtenissen van de af
gelopen weken (rond Irak en Ku-
wayt red.) aangetoond, hoe
zeer de vrede in de wereld in de
waagschaal blijft als de beginse
len van het Handvest van de
Verenigde Naties met voeten ge
treden worden.
Na het herkrijgen van de Duitse
eenheid in volledige soevereini
teit is de Bondsrepubliek Duits
land bereid, in de toekomst deel
te nemen aan maatregelen van
de Verenigde Naties ter bewa
ring en tot het herstel van de vre
de, ook door het inzetten van
haar strijdkrachten.
Aan het begin van het laatste de
cennium van onze eeuw zien wij
nieuwe mogelijkheiden voor een
wereld die haar problemen door
middel van evenwichtsherstel
en langs de weg van onderling
begrip oplost en die zich ver
plicht voelt aan de beginselen
van het volkenrecht. Ons land
staat schouder aan schouder
met allen, die zich verplicht voe
len aan de vrede, aan het respec
teren van mensen- en vrijheids
rechten en aan het welzijn van
de mensen.
Nadat de last van de deling van
ons Duitsers is afgenomen zijn
wij bereid, met nieuwe kracht en
in betrouwbare samenwerking
met alle landen en volkeren, die
deze hoge doeleinden delen,
vorm te geven aan een gemeen
schappelijke vreedzame toe
komst.
Weest u, hooggëerde (koning,
keizer, president), verzekerd van
mijn hoogachting".
Door onze redacteur
Henk Postma
Minister Maij-Weggen heeft
dinsdagmiddag, na de
werklunch in Middelburg, twee
nieuwe aspecten toegevoegd
aan de woordenbrij die het
zicht op een vaste Westerschel-
de-oeververbinding aldoor be
lemmert. De WOV, meent ze ze
ker te weten, moet 'op Europees
niveau' worden aanbesteed. Er
wordt nu aangestuurd op een
politiek beter verkoopbaar,
maar tot dusver financieel vol
strekt onhaalbaar gebleken tra
cé: een WOV die aanlandt direct
westelijk van Terneuzen en El-
lewoutsdijk.
Moeten we die WOV dus maar
gewoon weer vergeten? Wis en
waarachtig niet, meldt de minis
ter vastberaden. De eerstverant
woordelijke gedeputeerde, mr J.
A. de Boe zegt echter: „Als die
duurdere WOV de keuze wordt
hebben we nog veel om over na
te denken."
Europees aanbesteden betekent
dat Europese aannemers de
kans krijgen onder de prijzen te
duiken die tot nu toe door twee
projectontwikkelaars - de Ex
ploitatiemaatschappij Wester-
schelde (EW) en de Tolbrug Ex
ploitatiemaatschappij (TBM) -
op tafel zijn gelegd. Het bete
kent ook verder uitstel. Nieuwe
gegadigden moeten de tijd heb
ben om zich te verdiepen in de
eisen waaraan het project moet
voldoen.
Maij-Weggen beweert dat aan
'Europese aanbesteding' niet is
te ontkomen. Dat is twijfelach
tig. De minister beroept zich op
EG-wetgeving die in juni vorig
jaar tot stand kwam. Toen had
den EW en TBM, in overleg met
het provinciebestuur, hun offer
tes al op tafel gelegd. Bovendien
ligt er nog steeds een twintig
jaar oude verbintenis, waarin
rijk en provincie zich aan 'EW'
verplicht hebben. Die kan niet
zomaar van tafel worden ge
veegd.
Wie het oor echter, te luisteren
legt bij de Tolbrug Exploitatie
maatschappij hoort daar - ver
rassend - dat men met een Euro
pese aanbesteding geen enkele
moeite heeft. Sterker nog, deze
exploitatiemaatschappij, waar
in het staalconstructiebedrijf
Hollandia Kloos belangen heeft,
staat in de startblokken om zelf
zo'n Europese aanbesteding ter
hand te nemen. Eenvoudig g
zegd: Iedere Europese aanne
mer die denkt een steentje aan
het project te kunnen bijdragen,
kan zich bij TBM melden. Ten
minste, wanneer de provincie
met een dergelijke opzet ak
koord gaat.
TBM heeft dan die andere gega
digde, de Exploitatiemaat
schappij Westerschelde (EWi,
kwijt gespeeld. Of het zo zal
gaan? EW, een consortium van
Belgische en Nederlandse aan
nemers, produceert al meer dan
twintig jaar WOV-plannen. Dus
enige kijk op de zaak kan die
club niet worden ontzegd. Het is;
niet bekend gemaakt, maar er
ligt sinds kort een brief bij de
provincie, waarin EW schrijft
dat aanbesteding op Europees
niveau een heilloze weg is.
Hoe dan ook, er moet eerst een
definitief tracé voor de WOV
worden vastgesteld. Mocht in
derdaad, zoals Maij-Weggen zich
dinsdag liet ontvallen, worden
aangestuurd op het duurdere
tracé Terneuzen/west-Elle-
woutsdijk/west, dan brengt dit
de WOV alleen verder van huis.
Tot nu toe is steeds uitgegaan
van de 'werkhypothese' dat de
WOV direct oostelijk van Ter-
neuzen en Ellewoutsdijk zou
worden aangelegd. Zelfs over
zo'n pakweg 100 miljoen gulden
'goedkopere' WOV heeft nog nie
mand een sluitend financiëel
verhaal kunnen vertellen. Ook
de Tolbrug Exploitatiemaat
schappij niet. Terwijl toch aan
genomen mag worden dat het er
TBM altijd al om te doen is ge
weest zo snel mogelijk zaken
met de provincie te doen. Het
provinciebestuur, zo luidt tot nu
toe het verhaal, zal zelfs voor die
'goedkopere' oplossing meer
geld op tafel moeten leggen dan
de 4 miljoen gulden per jaar die
het er al voor heeft uitgetrokken.
Hoeveel moet het duurder tracé
de provincie dan wel kosten?
Minister Maij-Weggen liet dins
dag één lichtpuntje schijnen in i
de almaar donkerder wordende
tunnel. Ze gaat met de Belgen I
praten. Het minste wat daarbij
aan de orde kan komen is het
versoepelen van eisen die tot nu
toe aan een WOV zijn gesteld
Een minder diep gelegen tun
nel-gedeelte, zou de WOV al een
stuk goedkoper maken. Ook een
minder hoog bruggedeelte biedt
enig soelaas. Het zijn de stro
halmpjes waaraan de laatste j
WOV-optimisten zich vast mo-
gen klampen.
De internationale conferen
tie over milieu en ontwik
keling, die in 1992 in Brazilië zal
worden gehouden, kan de groot
ste bijeenkomst worden in de
geschiedenis van de Verenigde
Naties. Er worden dan tiendui
zenden afgevaardigden in Rio
de Janeiro verwacht.
Staatshoofden, ministers en an
dere regeringsvertegenwoordi
gers zullen bijeen komen om in
ternationale milieuproblemen
te bespreken en ook vele niet-
gouvernementele organisaties
(NGO's) treffen elkaar. Na een
overleg van twee dagen zullen
honderd staatshoofden van over
de hele wereld akkoorden over
het milieu moeten onderteke
nen.
Op een bijeenkomst in Kenya in
augustus in voorbereiding op de
milieutop is grote vooruitgang
geboekt. Er tekent zich voor de
eerste keer een overeenkomst af
tussen de industriële landen,
waaronder de Sovjetunie.
Daarentegen lijken Derde-We
reldlanden die hun gemeen
schappelijke ecologische belan
gen tegenover het Noorden moe
ten verdedigen, verdeeld over
een aantal praktische aspecten
van de conferentie. Zo verzet een
aantal Noordafrikaanse landen
zich tegen de deelname van niet
gouvernementele organisaties
(NGO's), omdat deze in sommi
ge van hun landen banden zou
den hebben met de oppositie
van fundamentalistische mos
lim-groeperingen.
Een aantal Latijnsamerikaanse
landen is sceptisch over de mi
lieu-onderdelen van het plan
voor samenwerking tussen
Noord- en Latijns-Amerika, dat
eerder dit jaar werd gelanceerd
door de Amerikaanse president
George Bush. In dit initiatief
stelt Bush voor om buitenlandse
schulden om te ruilen voor pro
gramma's die het milieu be
schermen. Volgens de Latijnsa
merikanen lost het plan uitein
delijk het probleem van de regio
nale schuld niet op. Bovendien
vrezen de Latijnsamerikaanse
regeringen een verlies van de
controle op hun natuurlijke
hulpbronnen.(IPS).
N
Pl
zc
SC
st
w
IS
te
zc
d!
ze
d(
ze
zi
le
Advertentie
om lid te worden van de Industriebond
FNV. Want wij zijn ook de vakbond voor
mensen die werken bij carosserie- en gara
gebedrijven. schoonmaakbedrijven en gla
zenwasserijen. Zeilmakers voelen zich bij
ons prima thuis.
Evenals de werknemers in de rubber- en
plasticindustrie.
Werkt u in een wasserij? Welkom! Oh, u
Naam
Adres
zit meer in het glas ol het aardewerk? Kom
er bij. Steen, cement ol betonlabriek? Ook u
hoort thuis bij de industriebond FNV. En
laten we onze vrienden van de textiel- en
kledingindustrie niet vergeten. Daar heb
ben we ook veel leden.
De FNV in z'n geheel heelt meer dan 1 mil
joen leden. Da s heel veel. ÊtlHDUiltdE
Doet u ook mee? iiB
Postcode
Woonplaats:
Handtekening
Opsturen aan (geen postzegel nodig!)
FNV, Antwoordnummer 250, 1000 PW Amsterdam