'ZC
ierde Scoutrock
iet vijf bands
kunst en cultuur
WK
lis
Split, Hester Macranda
en Anastasia Screamed
smaakmakers in 't Beest
11
\olist zet klassieke muziek op videoclip
W"
i 3
Daarvoor zijn er
in uw omgeving
twee
Bang&Olufsen
Centers
DONDERDAG 4 OKTOBER 1990
Gimmick
IÉr
Outlaw Lee Clayton op tournee
Dylan
Belijdenis
Uiterste
Theater
Films
Van Cadsand
Bang&Olufsen Center
Van den Berge
Audio Video
Bang&Olufsen Center
Bang&Olu
igel Kennedy tussen rok en pop
4,
I (Door Bart Boele
Ij Bruch, Tchaikovsky en
I /ivaldi staan nu Prokofjev,
|;e en Kate Bush bovenaan
I verlanglijstje. Daarnaast
jij graag een album maken
n djn zelfgeschreven compo
ses, al heeft hij nog geen goe-
stem gevonden die het tegen
n viool kan opnemen. Nigel
,„nedy ten voeten uit: op het
l ent dat hij internationaal
I breekt als opzienbarend
jsiiek violist kijkt hij zelf
>t gretigheid naar de onbe-
ensde mogelijkheden van de
pmuziek.
rbazingwekkend is dat niet.
Irijze waarop Kennedy De
er Jaargetijden van Vivaldi
eelt en heeft voorzien van een
minuten durende videoclip
igel plays Viv' maken duide-
i dat we niet hebben te maken
et een violist in rokkostuum
Ingetogen stijfheid. Nigel
ennedy combineert in zijn spel
t klassiek erfgoed met de mo-
me popcultuur.
iStbij interpreteert hij klassie-
Jtukken. Hij past ze aan,
;iet ze van allerlei 'gim
ps'. Hij laat The English
ber Orchestra de Zomer
I Vivaldi spelen met snelle
(Advertentie)
zonnebrillen op, jongleert op het
podium met zijn strijkstok, vult
de pauze tussen delen van een
compositie spelenderwijs of
haalt op een moment van stilte
heel zacht de strijkstok over de
snaren van zijn Stradivarius.
Die grappenmakerij en muzika
le vrijpostigheid zijn voor Ken
nedy heel vanzelfsprekend.
„Een stuk van Vivaldi zo spelen
als Vivaldi het zelf zou doen is
onmogelijk, want niemand weet
hoe het dan moet klinken. De be
weging van mensen die stukken
zo authentiek mogelijk willen
spelen zie ik helemaal niet zit
ten. Daarmee zetje de muziek in
het museum en daar hoort het
niet thuis. Je moet er juist iets
nieuws mee doen. Je moet niet
trots zijn op het feit dat je een
stuk kunt spelen zoals je denkt
dat de componist het zou -willen.
De meeste componisten vinden
hun eigen werk na een paar jaar
niet om aan te horen. Is het een
verdienste muziek te spelen op
de manier die de schepper zou
haten?"
„Ik denk dat af en toe een gim
mick helemaal geen kwaad kan.
De grootste grap van Vivaldi
was natuurlijk Vivaldi zelf. Hoe
vaak die man niet hetzelfde stuk
exclusief wist te verkopen. Toen
Beethoven voor het eerst viool
concerten speelde had dat klei
ne opdondertje de gewoonte tus
sen twee delen een stukje met de
viool ondersteboven te spelen.
Een soort circusact, dat vonden
de mensen leuk. Beethoven was
een van de eersten die de muziek
weg probeerde te halen bij de rij
ke lui en de adel. Hij was een heel
radicaal muzikaal activist."
Hoe ver kun je gaan met grap-
penmaken en het interpreteren
van muziek, stelt Kennedy zich
zelf een grens? „Ik bereik mijn
grens op het moment dat één
van de orkestleden opstaat en
zegt: 'dat speel ik niet'. Je werkt
samen, dus je moet in staat zijn
samen zo'n trip te voltooien. Als
ik kom met dingen die de orkest
leden echt niet zien zitten praten
we daar over en dan vinden we
altijd een oplossing."
(joutinggroep Heinkens-
Jwnd houdt zaterdag 13 ok-
ber het festival Scoutrock '90.
jdlns dit popfestijn, dat ook
lorniet-scoutingleden toegan-
tijl is, treden vijf bands op.
j spelen stevige pop- en rock-
uzjek, afgewisseld door
ver: van onder andere Brian
lams en the Simple Minds.
legiale attractie van Scou-
nck 90 is de Heinkenszandse
■rockband Surrender. Deze
zingt in de Zeeuwse taal
mt al voor de vierde keer op
t festival. „Dat is heel bijzon-
Slut Up Sing staat morgen
rijftag) op de planken in het
ifi|ingse Walk Inn. De Beve-
ndte band speelt stevige gi-
ock, waar verschillende in-
en doorheen lopen: sixties,
folkrock, een vleugje har
en rock'n'roll. De band
lkt covers van onder meer
Chris Isaak, Guadaca-
®iary en The Wonder Stuff,
et concert in Walk Inn begint
n 22 uur.
Vïijdag 5 oktober wordt in 't
eest te Goes een voorronde ge-
HiJen van de Grote Prijs van
ed^rland. Popgroepen krijgen
Wnuten de tijd zich te presen-
Een jury van popjourna-
jjjfli, muzikanten en discjoc-
Nigel Kennedy kan onbeperkt
fantaseren bij een stuk muziek.
In het eerste allegro van Vival
di's Herfst ziet hij volgens 'Nigel
plays Viv' een bloederig jachtta
fereel en bij het adagio denkt hij
aan paddestoelen die hij asso
cieert met de stilte na een nu
cleaire explosie. In hoeverre zijn
die fantasieën bepalend voor de
manier waarop hij een stuk
speelt? „Ze zijn eigenlijk alleen
voor mezelf bestemd, het is mijn
manier van me voorbereiden op
een stuk. Wat ik toen zei is toe
vallig op film vastgelegd, maar
een half uur later zou ik iets heel
anders hebben gezegd. Het gaat
er om dat je zó naar muziek luis
tert dat het voor je lééft. Als
mensen zich bij De Vier Jaarge
tijden willen vasthouden aan de
fantasieën die ik in de film noem
vind ik dat prima. Ze mogen ook
zelf wat bedenken. Ik vind alles
best, zo lang ze maar niet den
ken aan gondels, grachten, Ve
netië en standbeelden."
Nigel Kennedy's interpretaties
r-iriSj*/'to*V,V* f
m
lit
k - ÊÊÊÊÊÊÈÈÈÊÈiïïÉ: n
mtÊÊÊtÊÊÊKÊKKmÊÊS^ÊmÉ^^
a.§M
|flraraÉ|i
•lllilii
'IMiBflffilfi
ÉSItfc
-
'#W
-
Nigel Kennedy (foto Monique Baan)
geven aan dat hij eigenlijk meer
ruimte nodig heeft dan de oude
muziek hem biedt. Popmuziek
biedt veel meer mogelijkheden.
Denkt hij er na zijn samenwer
king met Paul McCartney, Talk
Talk, Level 42 en vooral Kate
Bush over meer in die richting te
gaan doen? „Ik denk dat ik
straks meer pop dan klassiek
speel. Ik wil ook graag mijn ei
gen muziek schrijven. De vorm
van klassieke muziek is geda
teerd, levert ook barrières op."
„In alles wat ik zelf schrijf na
tuurlijk klassieke invloeden
merkbaar zijn. Het voordeel is
datje watje zelf schrijft in de stu
dio kunt corrigeren. Je kunt ter
plaatse ook beslissen gebruik te
maken van de kwaliteiten van
musici. Ik heb nu zo'n 70 songs
gemaakt en waarschijnlijk gaan
we daar een album van maken.
Ik zoek nog een goede stem waar
ik als violist op kan reageren.
Het moet zoiets worden als Billy
Holiday en Lester Young. Altijd
improviseren, iedere keer weer
anders."
„Voor de nabije toekomst heb ik
nog twee mooie stukken van
Prokofiev in studie. Op termijn
zou ik graag iets van hedendaag
se componisten spelen. Ik zou
het niet erg vinden als Prince of
Kate Bush iets voor me zouden
schrijven, dat zou prachtig zijn.
Ik wil me niet opsluiten in klas
siek of pop. Als ik klassiek speel
luister ik voor het tegenwicht
naar pop en andersom."
Het succes heeft Nigel Kennedy
nog niet aangetast, vindt hij zelf.
Denkt hij zichzelf te kunnen blij
ven? „Tot nu toe heb ik er weinig
hinder van gehad. Ik werk nog
steeds zoals ik altijd heb gedaan.
Wat ik wel merk is dat ik meer
geld heb. Sinds kort heb ik een
huis voor mezelf en deze Stradi
varius. Ik heb ook de luxe om
tijd te reserveren om me te ver
diepen in iets nieuws. Verhalen
dat de platenmaatschappij mij
zou exploiteren zijn nergens op
gebaseerd. De presentatie van
De Vier Jaargetijden heb ik zelf
bedacht omdat ik het een hele
goede manier is om met klassie
ke muziek om te gaan. That's all
there is to say."
Nigel Kennedy's versie van Vival
di's Lente is zondag 7 oktober te zien
tijdens een VARA-televisiepro-
gramma rond de Platen 10-daagse.
Bij de AVRO zal Kennedy binnen
kort Bruchs eerste vioolconcert spe
len. Dc video 'Nigel plays Viv' wordt
Nieuwjaarsmorgen uitgezonden.
der. Bijna iedereen is wild en
thousiast", zegt Charlotte Jan-
se, een van de organisatoren. De
band Cornercats uit Goes speelt
rock 'n roll. De Haagse band
Midnight Temptation komt met
muziek in de stijl van Simple
Minds. Verder is er bluesmuziek
van de groep Kick the Bucket
uit Middelburg en hard-rock yan
Die hard uit Heinkenszand.
Het is de vierde keer dat het
Scoutrock festival wordt gehou
den. Qharlotte: „Het gaat elk
jaar beter. Deze keer hebben we
al driehonderd aanmeldingen
van andere scoutgroepen."
key's bepaalt wie er verder mag
strijden om de Grote Prijs van
Nederland. In 't Beest treden
vrijdagavond vanaf 21.30 op:
Carbazol(Goes), Rock Balloon-
(Middelburg), The Donuts(Vlis-
singen), Outcasts(Dongen) en
drie Roozendaalse formaties:
Freaky Fritz, The Wish en The
Ultimate.
De rythm and bluesband
Curb Stone speelt vrijdag 5 ok
tober in zaal La Paloma in Hein
kenszand. Het optreden begint
om 20.00 uur.
Het Australische viertal Bo
red treedt zaterdagavond 6 ok
tober op in 't Beest te Goes. De
Australiërs noemen hun muziek
„heavy loud rocking guitars". In
het voorprogramma staat de
Rotterdamse band Döppelgan-
ger. Het optreden begint om
22.00 uur.
Eenzame stervelingen
moeten samenwerken
(Door Peter Bruyn
Lee Clayton had geen zin in
een hotel in het hartje van
Amsterdam. Hij prefereert
een motel in de polder, waar
een zwembad is en gelegen
heid tot wandelen in de na
tuur. Lee Clayton, de man die
zoveel van zijn songs bol liet
staan van de drank en de coke,
doet aan 'gezond'. De achten
veertig levensjaren die hij
telt zijn hem niet aan te zien.
En dat wil hij graag zo hou
den.
Hij is geen media-ster, maar
hij is zeker een legende; laat
daar geen misverstand over
bestaan. De 'outlaw'-stroming
in de countrymuziek, die in de
loop van de jaren zeventig
mensen als Willy Nelson en
Waylon Jennings groot maak
te, begon in feite met de door
Jennings opgenomen Clay-
ton-song 'Ladies love Out
laws', in 1973. Clayton kan van
die hit nog immer zijn huur be
talen.
Zelf zong Clayton tegen het
eind van de jaren zeventig nog
een drietal veel meer roek-geo
riënteerde albums vol. Platen
die hem tot een 'cult-held'
maakten. En toen werd het op
eens opvallend stil. Zeven jaar
lang. Totdat hij in '88 plotse
ling een uitnodiging aan
neemt om in Noorwegen te ko
men spelen en daar - met
Noorse muzikanten notabene
- een live-album opneemt dat
in één woord schitterend is.
„Wat ik in die tussenliggende
jaren gedaan heb? Mmmm, ik
heb wat nagedacht, wat ge
werkt; van dag tot dag ge
leefd". En dan, als hij zich rea
liseert hoe zijn woorden geïn
terpreteerd kunnen worden:
„Ik wil er echt niet geheimzin
nig over doen hoor. Ik heb ge
woon heel huiselijk geleefd.
Bij mijn ouders. Absoluut niet
de beest uitgehangen als je dat
misschien mocht denken."
Maar laten we bij het begin be
ginnen. Lee wordt in 1948 in
Alabama geboren, maar ver
huist als kind al naar Tennes
see. Op zijn achtste leert hij de
steelguitar bespelen, maar zet
het instrument op z'n twaalfde
weer terzijde, omdat hij 'een
paar jaar achter de meiden
aan holde', zoals hij het zelf
uitdrukt. Als hij een jaar of zes-
Lee Clayton (foto GPD
tien is, grijpt hij de gewone gi
taar. We schrijven de vroege
jaren zestig en 'folk' is in. Lee
speelt en zingt een tijdje in een
Kingston Trio-achtige groep
en gaat dan alleen verder. „Ik
zong veel Dylan. Ik weet nog
dat ik een keer A Hard Rain is
gonna Fall' zong en werd aan
gekeken alsof ik een idioot
was. Die Dylansongs waren zo
gewaagd en progressief in die.
tijd."
Achttien jaar oud beslist hij
opeens dat hij straaljagerpi
loot wil worden. Hij wordt het
ook, vliegt in Japan en Korea,
maar Vietnam - het is dan
1967 - blijft hem bespaard.
Ook in de cockpit gaat de gi
taar mee. „Weet je, ik vloog in
toestellen die een paar keer zo
snel als het geluid gingen. Het
laatste jaar ben ik verschillen
de malen vlakbij de dood ge
weest. Toen mijn contract na
vier jaar afliep, ben ik ge
stopt". Er voor in de plaats
kwam een platencontract, een
debuutalbum in 1972, de mon
sterhit van Waylon Jennings
en Clayton zat er warmpjes bij.
Tot 1978 wordt er dan niets
meer van hem vernomen.
„Mmm, ja. In 1974 zat ik in een
motelkamer depressief te we
zen en na te denken. In 1975
verkaste ik naai- de Joshua
Tree woestijn in Californië.
Ook om na te denken. 1976
bracht ik met Philip Donnelly,
mijn gitarist, in Los Angeles
door, om wat geld en en een
platencontract los te krijgen.
En in 1977 tenslotte, gingen we
naar Nashville om de tweede
plaat op te nemen."
Met het derde album 'Naked
Child' maakt Clayton dan in
1979 zijn echte artistieke 'sta
tement'. 'I Ride alone', zingt
hij en het klinkt als een ge
loofsbelijdenis.
Die 'loner'bedoelt hij daar al
leen zichzelf mee, of ziet hij alle
mensen als eenzame stervelin
gen die zich in hun eentje door
het leven ploeteren? „Dat is
nu juist wat de diepgang aan
mijn songs geeft", zegt hij.
„Dat het voor al die interpre
taties open blijft."
En dan is er nog dat andere
'statement', de song waarmee
Clayton consequent zijn con
certen besluit: The Dream
Goes On: „If I had no dreams I
could cling to. I'd be cold, I'd
be lifeless just like the moon".
Inhoudelijk niet zozeer de te
genpool van 'I ride Alone',
maar eerder het complement.
„Zoveel roek-songteksten zijn
pure rotzooi. Daar heb ik geen
zin in. Ik wil de mensen wat
hoop meegeven. Ik wil dat de
mensen samenwerken..."
Eenzame stervelingen die sa
menwerken?
„Yeah, eenzame stervelingen
die samenwerken."
Wat de muziek van Lee Clay
ton kenmerkt, is de intensi
teit. De intensiteit om met alle
mogelijke hartstocht het ui
terste uit een relatie te putten,
en de onderste druppel uit de
fles. De intensiteit van de
zang, de intensiteit van de tek
sten en niet in de laatste
plaats, de schitterende inten
se gitaarpartijen, waar des
tijds Philip Donnelly voor te
kende. De Noor Tore Elgaroy
blijkt echter dezelfde talenten
als kippevelkweker te hebben.
De man die ooit over het tou-
ren als rock 'n 'roller zong „23
hours of madness for one hour
on that stage", heeft zo z'n re
denen om weer met een band
door Europa te trekken en
concerten te geven. „Nee, ik
doe dit niet om het geld. Van
de filmsoundtrack 'Honey
suckle Rose' waarvoor ik een
paar liedjes heb geschreven,
zijn zeven miljoen platen ver
kocht en van Waylon Jen
nings' Outlaw-album ook.
Daar kan ik de rest van mijn
leven wel van eten, denk ik.
Maar ik wil zelf ook platen blij
ven maken. En om die te kun
nen verkopen moet je nu een
maal concerten en interviews
geven. Het is dus gewoon
'werk'. Want voor m'n lol ga ik
wel naar Miami, Florida."
CONCERTEN: 5 okt. Haarlem (Pa
tronaat) 6 okt. Leeuwarden (Zalen
Schaaf) 7 okt. Utrecht (Tivoli) 10
okt. Tilburg (Noorderlicht) 11 okt.
Amsterdam (Paradiso) 13 okt. Rot
terdam (Nighttown) 14 okt. Em-
men (De Brasserie) 19 okt. Uden
(Nieuwe Pul) 20 okt. Apeldoorn
(Gigant)
Anastasia Screamed.
Na een flinke snuif Belgische
cultuur, een openingsweek
met vooral films van veelbelo
vende zuiderburen, biedt 't
Beest in Goes de komende
maanden internationale mu
ziek, theater en film. In elke ca
tegorie heeft het Goese podium
wel enkele bijzondere smaak
makers. Hester Macranda bij
voorbeeld, die een tragi-ko-
misch theaterconcert uitvoert.
Óf de rockgroep Anastasia
Screamed uit Boston. En van
Zeeuwse bodem: Split, met vier
uitvoeringen van het stuk 'Boe
ren Sterven'.
't Beest herbergt morgen (vrij
dag 5 oktober) de voorronde van
de Grote Prijs van Nederland,
een concours voor amateurs
bands. Carbazol (reggae), The
Donuts (rockabilly) en Rock
Balloon (melodieuze hardrock)
vertegenwoordigen Zeeland.
Verder dingen Freaky Fritz, The
Ultimate, The Wish (Roosen
daal) en Outcast (Dongen) mee.
Na afloop is er een Big Price Par
ty, waarbij de bekende discjoc-
key Ardy Beesemer de muziek
verzorgt. De Australische band
Bored (6 oktober) sluit zijn Euro
pese toemee af in 't Beest met
powerrock die tegen landgenoot
AC/DC aanleunt. Hallo Venray
uit Den Haag (27 oktober) zet
weer psychedelisch rock op de
planken met invloeden van The
Velvet Underground en Neil
Young. Uit Friesland stamt het
Trio Heil (3 november), dat be
staat uit ex-leden van Kobus
Gaat Naar Appelscha. Hun har
de folkrock is beïnvloed door zo
wel Woody Guthrie, Elvis, The
Pogues als The Cramps. Trio
Hell mag graag grappen maken.
Zo presenteerde het quintet
de nieuwe cd 'The Marriage of
Heaven and Heil' in een zwem
bad, waarbij ze hun nummers
onder water uitvoerden.
Massacra uit Frankrijk (14 okto
ber) is iets voor de liefhebbers
van trash en metal. Erg hard,
soms snel, soms tergend log. Een
topper is Anastasia Screamed
(10 november) uit Boston. De ge
degen melodieuze popsongs zijn
een lust voor het oor. Verder een
dubbelconcert van de Ameri
kaanse bands Arson Garden en
Chicken Scratch (1 december),
waarbij vooral de eerste groep
indruk maakt door de talentvol
le zangeres April Combs en aan
lokkelijke songs in de stijl van
10.000 Maniacs. Onze vaderland
se Tröckener Kecks (8 decem
ber) houden de Nederlandstali
ge rock op respectvolle wijze in
stand. En Gurup Turbo (8 de
cember) uit Bergen op Zoom
maakt Turkse popmuziek, die
zelfs op het New Music Seminar
in New York niet onopgemerkt
bleef. Het trio Maxium Bob (22
december), dat regelmatig con
coursen wint, is een opkomende
dynamische band in de hardco-
re-sfeer.
De meeste theaterprodukties
brengt 't Beest in samenwerking
met de werkgroep Uit in Goes.
Ien van Duynhoven bijt 12 okto
ber het spits af. Zij laat de ver
rassende en verborgen kanten
zien van een ogenschijnlijk be
schaafde, enigszins truttige, jon
ge vrouw. 'De Wereldverbete
raar' van Stichting Wereld Pre
mières (18 oktober) is een moei
lijk stuk van de Oostenrijker
Thomas Bernhard. De vijf spe
lers weten woede en humor fijn
zinnig aan elkaar te knopen, 't
Beest beleeft de première van
'Boeren Sterven', een nieuwe
produktie van de Zeeuwse to
neelgroep Split (25 en 26 okto
ber, 24 en 25 januari). Opnieuw
een stuk van Franz Xaver
Kroetz, waarin dit maal het
vluchtelingenprobleem centraal
staat. Met wederom teksten van
Wim T. Schippers borduren Jan
Vos en Etna Vesuvia (2 novem
ber) voort op Tataboulou. In
'Volle Vaart' bevat een reéks
liedjes en sketches, waarin van
alles overhoop wordt gehaald.
Een nieuw talent is Hester Ma
cranda (15 november). Haar
theaterconcert beslaat liederen
van Brecht tot het Hauser Orka-
ter. Zij smeedt tragiek en kome
die verrassend aaneen. Nieuw
West (22 november) brengt 'Pyg
malion', een boosaardig sprook
je waarin twee oudere mannen
zich ontfermen over een jonge
onbedorven knaap. 'Haargrens'
van Echte Mannen (29 novem
ber) is tragisch-komisch caba
ret, waarin een bezeten boer en
een met kaalheid kampende
liedjeszanger elkaar treffen met
als gevolg een noodlottige af
loop. De band Astral Bodies zet
met 'Giant Leap' (21 december)
interessant muziektheater op de
planken.
Vier films staan tot het eind van
het jaar op het programma. The
Cook, The Thief, His Wife and
Her Lover (11 en 12 oktober) van
Peter Greenaway is een must
voor cinefielen. Michael Gam-
bon, uit VPRO's The Singing
Detective, speelt de hoofdrol. De
overige rolprenten zijn Drugsto
re Cowboy (19 en 19 oktober) van
de Amerikaanse regisseur Gus
van Sant, Cinema Paradiso (25
en 26 oktober) en Dreams (1 en 2
november) van de bekende Ja
panse regisseur Kurasawa. 't
Beest verwacht ook dè spraak
makende film Wild at Heart van
David Lynch te kunnen tonen.
De datum staat nog niet vast.
(Advertentie)
Hester Macranda: van Brecht
tot Hauser Orkater.
met het volledige B&O programma
en heel veel kennis van zaken.
AXEL Stationsstraat 7,
Tel. 01155-1530
GOES Gasthuisstraat 2-4,
Tel. 01100-15616