'ZC ierde Scoutrock iet vijf bands kunst en cultuur WK lis Split, Hester Macranda en Anastasia Screamed smaakmakers in 't Beest 11 \olist zet klassieke muziek op videoclip W" i 3 Daarvoor zijn er in uw omgeving twee Bang&Olufsen Centers DONDERDAG 4 OKTOBER 1990 Gimmick IÉr Outlaw Lee Clayton op tournee Dylan Belijdenis Uiterste Theater Films Van Cadsand Bang&Olufsen Center Van den Berge Audio Video Bang&Olufsen Center Bang&Olu igel Kennedy tussen rok en pop 4, I (Door Bart Boele Ij Bruch, Tchaikovsky en I /ivaldi staan nu Prokofjev, |;e en Kate Bush bovenaan I verlanglijstje. Daarnaast jij graag een album maken n djn zelfgeschreven compo ses, al heeft hij nog geen goe- stem gevonden die het tegen n viool kan opnemen. Nigel ,„nedy ten voeten uit: op het l ent dat hij internationaal I breekt als opzienbarend jsiiek violist kijkt hij zelf >t gretigheid naar de onbe- ensde mogelijkheden van de pmuziek. rbazingwekkend is dat niet. Irijze waarop Kennedy De er Jaargetijden van Vivaldi eelt en heeft voorzien van een minuten durende videoclip igel plays Viv' maken duide- i dat we niet hebben te maken et een violist in rokkostuum Ingetogen stijfheid. Nigel ennedy combineert in zijn spel t klassiek erfgoed met de mo- me popcultuur. iStbij interpreteert hij klassie- Jtukken. Hij past ze aan, ;iet ze van allerlei 'gim ps'. Hij laat The English ber Orchestra de Zomer I Vivaldi spelen met snelle (Advertentie) zonnebrillen op, jongleert op het podium met zijn strijkstok, vult de pauze tussen delen van een compositie spelenderwijs of haalt op een moment van stilte heel zacht de strijkstok over de snaren van zijn Stradivarius. Die grappenmakerij en muzika le vrijpostigheid zijn voor Ken nedy heel vanzelfsprekend. „Een stuk van Vivaldi zo spelen als Vivaldi het zelf zou doen is onmogelijk, want niemand weet hoe het dan moet klinken. De be weging van mensen die stukken zo authentiek mogelijk willen spelen zie ik helemaal niet zit ten. Daarmee zetje de muziek in het museum en daar hoort het niet thuis. Je moet er juist iets nieuws mee doen. Je moet niet trots zijn op het feit dat je een stuk kunt spelen zoals je denkt dat de componist het zou -willen. De meeste componisten vinden hun eigen werk na een paar jaar niet om aan te horen. Is het een verdienste muziek te spelen op de manier die de schepper zou haten?" „Ik denk dat af en toe een gim mick helemaal geen kwaad kan. De grootste grap van Vivaldi was natuurlijk Vivaldi zelf. Hoe vaak die man niet hetzelfde stuk exclusief wist te verkopen. Toen Beethoven voor het eerst viool concerten speelde had dat klei ne opdondertje de gewoonte tus sen twee delen een stukje met de viool ondersteboven te spelen. Een soort circusact, dat vonden de mensen leuk. Beethoven was een van de eersten die de muziek weg probeerde te halen bij de rij ke lui en de adel. Hij was een heel radicaal muzikaal activist." Hoe ver kun je gaan met grap- penmaken en het interpreteren van muziek, stelt Kennedy zich zelf een grens? „Ik bereik mijn grens op het moment dat één van de orkestleden opstaat en zegt: 'dat speel ik niet'. Je werkt samen, dus je moet in staat zijn samen zo'n trip te voltooien. Als ik kom met dingen die de orkest leden echt niet zien zitten praten we daar over en dan vinden we altijd een oplossing." (joutinggroep Heinkens- Jwnd houdt zaterdag 13 ok- ber het festival Scoutrock '90. jdlns dit popfestijn, dat ook lorniet-scoutingleden toegan- tijl is, treden vijf bands op. j spelen stevige pop- en rock- uzjek, afgewisseld door ver: van onder andere Brian lams en the Simple Minds. legiale attractie van Scou- nck 90 is de Heinkenszandse ■rockband Surrender. Deze zingt in de Zeeuwse taal mt al voor de vierde keer op t festival. „Dat is heel bijzon- Slut Up Sing staat morgen rijftag) op de planken in het ifi|ingse Walk Inn. De Beve- ndte band speelt stevige gi- ock, waar verschillende in- en doorheen lopen: sixties, folkrock, een vleugje har en rock'n'roll. De band lkt covers van onder meer Chris Isaak, Guadaca- ®iary en The Wonder Stuff, et concert in Walk Inn begint n 22 uur. Vïijdag 5 oktober wordt in 't eest te Goes een voorronde ge- HiJen van de Grote Prijs van ed^rland. Popgroepen krijgen Wnuten de tijd zich te presen- Een jury van popjourna- jjjfli, muzikanten en discjoc- Nigel Kennedy kan onbeperkt fantaseren bij een stuk muziek. In het eerste allegro van Vival di's Herfst ziet hij volgens 'Nigel plays Viv' een bloederig jachtta fereel en bij het adagio denkt hij aan paddestoelen die hij asso cieert met de stilte na een nu cleaire explosie. In hoeverre zijn die fantasieën bepalend voor de manier waarop hij een stuk speelt? „Ze zijn eigenlijk alleen voor mezelf bestemd, het is mijn manier van me voorbereiden op een stuk. Wat ik toen zei is toe vallig op film vastgelegd, maar een half uur later zou ik iets heel anders hebben gezegd. Het gaat er om dat je zó naar muziek luis tert dat het voor je lééft. Als mensen zich bij De Vier Jaarge tijden willen vasthouden aan de fantasieën die ik in de film noem vind ik dat prima. Ze mogen ook zelf wat bedenken. Ik vind alles best, zo lang ze maar niet den ken aan gondels, grachten, Ve netië en standbeelden." Nigel Kennedy's interpretaties r-iriSj*/'to*V,V* f m lit k - ÊÊÊÊÊÊÈÈÈÊÈiïïÉ: n mtÊÊÊtÊÊÊKÊKKmÊÊS^ÊmÉ^^ a.§M |flraraÉ|i •lllilii 'IMiBflffilfi ÉSItfc - '#W - Nigel Kennedy (foto Monique Baan) geven aan dat hij eigenlijk meer ruimte nodig heeft dan de oude muziek hem biedt. Popmuziek biedt veel meer mogelijkheden. Denkt hij er na zijn samenwer king met Paul McCartney, Talk Talk, Level 42 en vooral Kate Bush over meer in die richting te gaan doen? „Ik denk dat ik straks meer pop dan klassiek speel. Ik wil ook graag mijn ei gen muziek schrijven. De vorm van klassieke muziek is geda teerd, levert ook barrières op." „In alles wat ik zelf schrijf na tuurlijk klassieke invloeden merkbaar zijn. Het voordeel is datje watje zelf schrijft in de stu dio kunt corrigeren. Je kunt ter plaatse ook beslissen gebruik te maken van de kwaliteiten van musici. Ik heb nu zo'n 70 songs gemaakt en waarschijnlijk gaan we daar een album van maken. Ik zoek nog een goede stem waar ik als violist op kan reageren. Het moet zoiets worden als Billy Holiday en Lester Young. Altijd improviseren, iedere keer weer anders." „Voor de nabije toekomst heb ik nog twee mooie stukken van Prokofiev in studie. Op termijn zou ik graag iets van hedendaag se componisten spelen. Ik zou het niet erg vinden als Prince of Kate Bush iets voor me zouden schrijven, dat zou prachtig zijn. Ik wil me niet opsluiten in klas siek of pop. Als ik klassiek speel luister ik voor het tegenwicht naar pop en andersom." Het succes heeft Nigel Kennedy nog niet aangetast, vindt hij zelf. Denkt hij zichzelf te kunnen blij ven? „Tot nu toe heb ik er weinig hinder van gehad. Ik werk nog steeds zoals ik altijd heb gedaan. Wat ik wel merk is dat ik meer geld heb. Sinds kort heb ik een huis voor mezelf en deze Stradi varius. Ik heb ook de luxe om tijd te reserveren om me te ver diepen in iets nieuws. Verhalen dat de platenmaatschappij mij zou exploiteren zijn nergens op gebaseerd. De presentatie van De Vier Jaargetijden heb ik zelf bedacht omdat ik het een hele goede manier is om met klassie ke muziek om te gaan. That's all there is to say." Nigel Kennedy's versie van Vival di's Lente is zondag 7 oktober te zien tijdens een VARA-televisiepro- gramma rond de Platen 10-daagse. Bij de AVRO zal Kennedy binnen kort Bruchs eerste vioolconcert spe len. Dc video 'Nigel plays Viv' wordt Nieuwjaarsmorgen uitgezonden. der. Bijna iedereen is wild en thousiast", zegt Charlotte Jan- se, een van de organisatoren. De band Cornercats uit Goes speelt rock 'n roll. De Haagse band Midnight Temptation komt met muziek in de stijl van Simple Minds. Verder is er bluesmuziek van de groep Kick the Bucket uit Middelburg en hard-rock yan Die hard uit Heinkenszand. Het is de vierde keer dat het Scoutrock festival wordt gehou den. Qharlotte: „Het gaat elk jaar beter. Deze keer hebben we al driehonderd aanmeldingen van andere scoutgroepen." key's bepaalt wie er verder mag strijden om de Grote Prijs van Nederland. In 't Beest treden vrijdagavond vanaf 21.30 op: Carbazol(Goes), Rock Balloon- (Middelburg), The Donuts(Vlis- singen), Outcasts(Dongen) en drie Roozendaalse formaties: Freaky Fritz, The Wish en The Ultimate. De rythm and bluesband Curb Stone speelt vrijdag 5 ok tober in zaal La Paloma in Hein kenszand. Het optreden begint om 20.00 uur. Het Australische viertal Bo red treedt zaterdagavond 6 ok tober op in 't Beest te Goes. De Australiërs noemen hun muziek „heavy loud rocking guitars". In het voorprogramma staat de Rotterdamse band Döppelgan- ger. Het optreden begint om 22.00 uur. Eenzame stervelingen moeten samenwerken (Door Peter Bruyn Lee Clayton had geen zin in een hotel in het hartje van Amsterdam. Hij prefereert een motel in de polder, waar een zwembad is en gelegen heid tot wandelen in de na tuur. Lee Clayton, de man die zoveel van zijn songs bol liet staan van de drank en de coke, doet aan 'gezond'. De achten veertig levensjaren die hij telt zijn hem niet aan te zien. En dat wil hij graag zo hou den. Hij is geen media-ster, maar hij is zeker een legende; laat daar geen misverstand over bestaan. De 'outlaw'-stroming in de countrymuziek, die in de loop van de jaren zeventig mensen als Willy Nelson en Waylon Jennings groot maak te, begon in feite met de door Jennings opgenomen Clay- ton-song 'Ladies love Out laws', in 1973. Clayton kan van die hit nog immer zijn huur be talen. Zelf zong Clayton tegen het eind van de jaren zeventig nog een drietal veel meer roek-geo riënteerde albums vol. Platen die hem tot een 'cult-held' maakten. En toen werd het op eens opvallend stil. Zeven jaar lang. Totdat hij in '88 plotse ling een uitnodiging aan neemt om in Noorwegen te ko men spelen en daar - met Noorse muzikanten notabene - een live-album opneemt dat in één woord schitterend is. „Wat ik in die tussenliggende jaren gedaan heb? Mmmm, ik heb wat nagedacht, wat ge werkt; van dag tot dag ge leefd". En dan, als hij zich rea liseert hoe zijn woorden geïn terpreteerd kunnen worden: „Ik wil er echt niet geheimzin nig over doen hoor. Ik heb ge woon heel huiselijk geleefd. Bij mijn ouders. Absoluut niet de beest uitgehangen als je dat misschien mocht denken." Maar laten we bij het begin be ginnen. Lee wordt in 1948 in Alabama geboren, maar ver huist als kind al naar Tennes see. Op zijn achtste leert hij de steelguitar bespelen, maar zet het instrument op z'n twaalfde weer terzijde, omdat hij 'een paar jaar achter de meiden aan holde', zoals hij het zelf uitdrukt. Als hij een jaar of zes- Lee Clayton (foto GPD tien is, grijpt hij de gewone gi taar. We schrijven de vroege jaren zestig en 'folk' is in. Lee speelt en zingt een tijdje in een Kingston Trio-achtige groep en gaat dan alleen verder. „Ik zong veel Dylan. Ik weet nog dat ik een keer A Hard Rain is gonna Fall' zong en werd aan gekeken alsof ik een idioot was. Die Dylansongs waren zo gewaagd en progressief in die. tijd." Achttien jaar oud beslist hij opeens dat hij straaljagerpi loot wil worden. Hij wordt het ook, vliegt in Japan en Korea, maar Vietnam - het is dan 1967 - blijft hem bespaard. Ook in de cockpit gaat de gi taar mee. „Weet je, ik vloog in toestellen die een paar keer zo snel als het geluid gingen. Het laatste jaar ben ik verschillen de malen vlakbij de dood ge weest. Toen mijn contract na vier jaar afliep, ben ik ge stopt". Er voor in de plaats kwam een platencontract, een debuutalbum in 1972, de mon sterhit van Waylon Jennings en Clayton zat er warmpjes bij. Tot 1978 wordt er dan niets meer van hem vernomen. „Mmm, ja. In 1974 zat ik in een motelkamer depressief te we zen en na te denken. In 1975 verkaste ik naai- de Joshua Tree woestijn in Californië. Ook om na te denken. 1976 bracht ik met Philip Donnelly, mijn gitarist, in Los Angeles door, om wat geld en en een platencontract los te krijgen. En in 1977 tenslotte, gingen we naar Nashville om de tweede plaat op te nemen." Met het derde album 'Naked Child' maakt Clayton dan in 1979 zijn echte artistieke 'sta tement'. 'I Ride alone', zingt hij en het klinkt als een ge loofsbelijdenis. Die 'loner'bedoelt hij daar al leen zichzelf mee, of ziet hij alle mensen als eenzame stervelin gen die zich in hun eentje door het leven ploeteren? „Dat is nu juist wat de diepgang aan mijn songs geeft", zegt hij. „Dat het voor al die interpre taties open blijft." En dan is er nog dat andere 'statement', de song waarmee Clayton consequent zijn con certen besluit: The Dream Goes On: „If I had no dreams I could cling to. I'd be cold, I'd be lifeless just like the moon". Inhoudelijk niet zozeer de te genpool van 'I ride Alone', maar eerder het complement. „Zoveel roek-songteksten zijn pure rotzooi. Daar heb ik geen zin in. Ik wil de mensen wat hoop meegeven. Ik wil dat de mensen samenwerken..." Eenzame stervelingen die sa menwerken? „Yeah, eenzame stervelingen die samenwerken." Wat de muziek van Lee Clay ton kenmerkt, is de intensi teit. De intensiteit om met alle mogelijke hartstocht het ui terste uit een relatie te putten, en de onderste druppel uit de fles. De intensiteit van de zang, de intensiteit van de tek sten en niet in de laatste plaats, de schitterende inten se gitaarpartijen, waar des tijds Philip Donnelly voor te kende. De Noor Tore Elgaroy blijkt echter dezelfde talenten als kippevelkweker te hebben. De man die ooit over het tou- ren als rock 'n 'roller zong „23 hours of madness for one hour on that stage", heeft zo z'n re denen om weer met een band door Europa te trekken en concerten te geven. „Nee, ik doe dit niet om het geld. Van de filmsoundtrack 'Honey suckle Rose' waarvoor ik een paar liedjes heb geschreven, zijn zeven miljoen platen ver kocht en van Waylon Jen nings' Outlaw-album ook. Daar kan ik de rest van mijn leven wel van eten, denk ik. Maar ik wil zelf ook platen blij ven maken. En om die te kun nen verkopen moet je nu een maal concerten en interviews geven. Het is dus gewoon 'werk'. Want voor m'n lol ga ik wel naar Miami, Florida." CONCERTEN: 5 okt. Haarlem (Pa tronaat) 6 okt. Leeuwarden (Zalen Schaaf) 7 okt. Utrecht (Tivoli) 10 okt. Tilburg (Noorderlicht) 11 okt. Amsterdam (Paradiso) 13 okt. Rot terdam (Nighttown) 14 okt. Em- men (De Brasserie) 19 okt. Uden (Nieuwe Pul) 20 okt. Apeldoorn (Gigant) Anastasia Screamed. Na een flinke snuif Belgische cultuur, een openingsweek met vooral films van veelbelo vende zuiderburen, biedt 't Beest in Goes de komende maanden internationale mu ziek, theater en film. In elke ca tegorie heeft het Goese podium wel enkele bijzondere smaak makers. Hester Macranda bij voorbeeld, die een tragi-ko- misch theaterconcert uitvoert. Óf de rockgroep Anastasia Screamed uit Boston. En van Zeeuwse bodem: Split, met vier uitvoeringen van het stuk 'Boe ren Sterven'. 't Beest herbergt morgen (vrij dag 5 oktober) de voorronde van de Grote Prijs van Nederland, een concours voor amateurs bands. Carbazol (reggae), The Donuts (rockabilly) en Rock Balloon (melodieuze hardrock) vertegenwoordigen Zeeland. Verder dingen Freaky Fritz, The Ultimate, The Wish (Roosen daal) en Outcast (Dongen) mee. Na afloop is er een Big Price Par ty, waarbij de bekende discjoc- key Ardy Beesemer de muziek verzorgt. De Australische band Bored (6 oktober) sluit zijn Euro pese toemee af in 't Beest met powerrock die tegen landgenoot AC/DC aanleunt. Hallo Venray uit Den Haag (27 oktober) zet weer psychedelisch rock op de planken met invloeden van The Velvet Underground en Neil Young. Uit Friesland stamt het Trio Heil (3 november), dat be staat uit ex-leden van Kobus Gaat Naar Appelscha. Hun har de folkrock is beïnvloed door zo wel Woody Guthrie, Elvis, The Pogues als The Cramps. Trio Hell mag graag grappen maken. Zo presenteerde het quintet de nieuwe cd 'The Marriage of Heaven and Heil' in een zwem bad, waarbij ze hun nummers onder water uitvoerden. Massacra uit Frankrijk (14 okto ber) is iets voor de liefhebbers van trash en metal. Erg hard, soms snel, soms tergend log. Een topper is Anastasia Screamed (10 november) uit Boston. De ge degen melodieuze popsongs zijn een lust voor het oor. Verder een dubbelconcert van de Ameri kaanse bands Arson Garden en Chicken Scratch (1 december), waarbij vooral de eerste groep indruk maakt door de talentvol le zangeres April Combs en aan lokkelijke songs in de stijl van 10.000 Maniacs. Onze vaderland se Tröckener Kecks (8 decem ber) houden de Nederlandstali ge rock op respectvolle wijze in stand. En Gurup Turbo (8 de cember) uit Bergen op Zoom maakt Turkse popmuziek, die zelfs op het New Music Seminar in New York niet onopgemerkt bleef. Het trio Maxium Bob (22 december), dat regelmatig con coursen wint, is een opkomende dynamische band in de hardco- re-sfeer. De meeste theaterprodukties brengt 't Beest in samenwerking met de werkgroep Uit in Goes. Ien van Duynhoven bijt 12 okto ber het spits af. Zij laat de ver rassende en verborgen kanten zien van een ogenschijnlijk be schaafde, enigszins truttige, jon ge vrouw. 'De Wereldverbete raar' van Stichting Wereld Pre mières (18 oktober) is een moei lijk stuk van de Oostenrijker Thomas Bernhard. De vijf spe lers weten woede en humor fijn zinnig aan elkaar te knopen, 't Beest beleeft de première van 'Boeren Sterven', een nieuwe produktie van de Zeeuwse to neelgroep Split (25 en 26 okto ber, 24 en 25 januari). Opnieuw een stuk van Franz Xaver Kroetz, waarin dit maal het vluchtelingenprobleem centraal staat. Met wederom teksten van Wim T. Schippers borduren Jan Vos en Etna Vesuvia (2 novem ber) voort op Tataboulou. In 'Volle Vaart' bevat een reéks liedjes en sketches, waarin van alles overhoop wordt gehaald. Een nieuw talent is Hester Ma cranda (15 november). Haar theaterconcert beslaat liederen van Brecht tot het Hauser Orka- ter. Zij smeedt tragiek en kome die verrassend aaneen. Nieuw West (22 november) brengt 'Pyg malion', een boosaardig sprook je waarin twee oudere mannen zich ontfermen over een jonge onbedorven knaap. 'Haargrens' van Echte Mannen (29 novem ber) is tragisch-komisch caba ret, waarin een bezeten boer en een met kaalheid kampende liedjeszanger elkaar treffen met als gevolg een noodlottige af loop. De band Astral Bodies zet met 'Giant Leap' (21 december) interessant muziektheater op de planken. Vier films staan tot het eind van het jaar op het programma. The Cook, The Thief, His Wife and Her Lover (11 en 12 oktober) van Peter Greenaway is een must voor cinefielen. Michael Gam- bon, uit VPRO's The Singing Detective, speelt de hoofdrol. De overige rolprenten zijn Drugsto re Cowboy (19 en 19 oktober) van de Amerikaanse regisseur Gus van Sant, Cinema Paradiso (25 en 26 oktober) en Dreams (1 en 2 november) van de bekende Ja panse regisseur Kurasawa. 't Beest verwacht ook dè spraak makende film Wild at Heart van David Lynch te kunnen tonen. De datum staat nog niet vast. (Advertentie) Hester Macranda: van Brecht tot Hauser Orkater. met het volledige B&O programma en heel veel kennis van zaken. AXEL Stationsstraat 7, Tel. 01155-1530 GOES Gasthuisstraat 2-4, Tel. 01100-15616

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 11