PZC
Meer harmonie met Tai-Ji-Quan
«Dit
streek
B
Oostburgse peuterspeelzaal viert feest
immimmi
WOENSDAG 26 SEPTEMBER 1990
'Luie moeders'
Grote
verschillen
in competitie
tennissen
Aurin oefent
Aikido, Japanse
bewegingskunst
Nieuw gebouw
Voordelen
Frits Jansen is verslingerd aan Chinese sport
Drie pijlers
Gevechtskunst
Oefeningen
ANTWERPEN
Theater
Concerten
Museum
Dans
Films
BRUGGE
Theater
Concerten
Films
KNOKKE
Films
EEKLO
Concert
GENT
Theater
Concerten
Films
Pimpampoentje wordt al 75 jaar
OOSTBURG - De peuterspeel
zaal Pimpampoentje in Oost
burg bestaat 20 jaar. Dit wordt
gevierd op maandag 1 oktober
met een feest voor de kinderen,
's Morgens komen de jongste
peuters naar het feest waar de
ouders poffertjes bakken en
clowns zullen optreden. Het
programma wordt 's middags
herhaald voor de oudste peu
ters. De ouders zorgen voor het
versieren van het gebouw aan
de Baljuw Veltersweg en zij zul
len tevens feestmutsen voor al
le peuters maken.
Op 1 oktober 1970 startte de peu
terspeelzaal in Oostburg. Het
was toen de eerste in West-
Zeeuwsch-Vlaanderen. Wijkzus
ter Gemma Buijsse hoorde tij
dens haar bezoeken aan gezin
nen dat er behoefte was aan een
speelzaal. „Om kinderen ook
buiten het gezin te laten spelen",
vertelt hoofdleidster L. de Koek
die vanaf het begin als leidster
bij de peuterspeelzaal is betrok
ken.
Er werd een aantal ouders bij el
kaar getrommeld (H. Remijn, E.
van Kuijk, S. de Paauw en de
heer Biezeveld) dat het bestuur
vormde. Deze mensen stapten
naar de gemeente toe omdat ze
een gebouw nodig hadden. Het
voormalige kantoorgebouw van
de Watermaatschappij aan de
Baljuw Veltersweg bleek be
schikbaar. „De ouders verricht
ten reparaties, schilderden en
maakten een zandbak", vertelt
De Koek. Verder werden er ac
ties gevoerd waaronder de ver
koop van aanzichtkaarten.
De peuterspeelzaal startte met
ongeveer 20 kinderen. „Die kwa
men niet alleen uit Oostburg
maar ook uit de andere kernen
binnen de gemeente en uit Aar
denburg en Sluis". De speelzaal
was vier ochtenden open. „De
kinderen moesten minimaal
twee ochtenden komen, maar
vier mocht ook", aldus de hoofd
leidster. Ze herinnert zich nog
dat de moeders die toen hun
kind naar de speelzaal brachten
werden betiteld als 'luie moe
ders'. „Vroeger zei men een
beetje geringschattend: 'Gaatje
kind naar de speelzaal?', maar
tegenwoordig is het: 'Wanneer
gaatje kind naar de speelzaal?".
Het waren, volgens De Koek,
vroeger vooral de 'moderne' ou
ders die hun kind naar de speel
zaal brachten.
HULST - De bedrijfstenniscom-
petitie in Den Duilaert in Hulst
is van start gegaan met de eer
ste wedstrijden in de C- en D-
poule. Vooral in de laatste
groep werd al direct duidelijk
dat er grote krachtsverschillen
gedurende deze competitie te
verwachten zijn.
Saman, Rabo en CIS wonnen
met 8-0. Meer spanning was er in
de ontmoeting tussen Heyn-
drickx en Pluym Dranken.
Eerstgenoemd team trok uitein
delijk aan het langste eind en
won met 5-3.
Ineke Bonsel haalde voor Heyn-
drickx de eerste punten binnen
door met 7-5 te winnen van Loes
Kool. Met dezelfde cijfers won
Edmond Verhelst van Rob Bij-
ste reld en bracht zodoende de
partijen in evenwicht.
Uitslagen:
Poule C: Scheldelist-Fermont As-
s.Tern. 2-6: 't Goudgele Ros-GTI 5-3:
Van der Heyden-Barco 4-4; Radema-
kers-d'Aubioul 4-4; NMB-Necker-
mann I 6-2; Hemelaar-Ine Fassaert
6-2.
Poule D: Fassaert Bouw-Saman Ass.
0-8; Heyndrickx-Pluym Dranken 5-3;
HAS-Terra Nova 6-2; Rabo-Bleyko
8-0; CIS-Neckermann II 8-0; Wabe-
ko-Van Seumeren 2-6.
IJZENDIJKE - De Stichting Au
rin houdt zondag een Aikido-
stranddag. Aikido is een Japan
se bewegingskunst voor ge
weldloze zelfverdediging en
voor ontwikkeling en verken
ning van de intuïtieve kracht.
Het is een systeem dat geba
seerd is op het oefenen van het
aanpassingsvermogen waarin
een steeds grotere bewegings
vrijheid wordt ontdekt.
De bewegingen zijn soepel, ruim
en snel in elkaar overvloeiend.
De beheersing van lichaam en
geest en de manier van samen
zijn met anderen geven de deel
nemers een ontspannen, gecon
centreerd en compleet gevoel.
De Aikidostranddag begint om
10.00 uur in het Aurin-huis aan
de Minnepoortstraat te IJzendij-
ke. Afhankelijk van de weersom
standigheden wordt beslist of de
workshop wordt gehouden op
het strand of in een sporthal. Op
het programma staat een alge
mene inleiding, filosofische ach
tergrond, zen-meditatie en zelf
oefeningen doen. De Aikido
stranddag wordt begeleid door
Frans Hallegraeff en duurt tot
16.00 uur.
Het aanzien van de speelzaal is
in de afgelopen twintig jaar wel
veranderd. „Nu bezoekt zo'n
85 van de peuters de speel
zaal", zegt De Koek. Ook de op
vang van nieuwe peuters is ge
wijzigd. „Als een peuter 20 jaar
geleden huilde dan troostte je
het kind zo lang als nodig was.
Soms een paar uur. Nu halen we
de vader of moeder erbij als de
peuter na een half uur nog huilt.
Soms gaat het kind pas huilen
als het een maand op de speel
zaal is. Het nieuwtje is er dan af
en het kind beseft dan dat zijn
vader of moeder er niet is. Het is
voor een peuter de eerste stap
van huis weg en het is een grote
stap", is de overtuiging van De
Koek. In de speelzaal zijn ook re
gelmatig ouders te vinden. „Zij
krijgen dan zelf ook een indruk
van wat er plaatsvindt". De tijd
die de peuters in de speelzaal
doorbrengen is langer dan vroe
ger. „Toen kwamen de kinderen
vanaf 2,5 of 3 jaar. Nu komen ze
als ze twee jaar zijn".
Jammer vindt de hoofdleidster
het dat kinderen hooguit twee
dagdelen in de week de speelzaal
mogen bezoeken. „Vroeger kwa
men de kinderen vaker en leer
den elkaar beter kennen. Nu zijn
er minder vaste contacten. Een
minimum van drie keer per week
zou beter zijn".
De speelzaal is nu 5 ochtenden
en 4 middagen open. Iedere keer
kunnen er 16 peuters terecht.
Pimpampoentje heeft vier leid
sters, die allen een lange staat
van dienst hebben: Jenny de
Krijger (18 jaar), Maaike Butijn
(17 jaar) en Annie de Jonge (12
jaar). Dit getuigt, volgens De
Koek, van een goede sfeer. „Je
moet het graag doen en niet voor
het salaris".
Peuterleidsters krijgen het mi
nimumloon en als ze minder dan
13,3 uur in de week werken gaat
daar nog een gulden van af. De
situatie is al beter dan vroeger.
„Toen kregen leidsters een tien
tje voor een ochtend", verhaalt
De Koek, die beseft dat het voor
een deel nog vrijwilligerswerk is.
„Ik denk dat ik naast het werk
op de speelzaal nog minimaal
20 van mijn tijd extra besteed
aan de administratie en dergelij
ke".
De speelzaal in Oostburg wordt
nu door 72 peuters bezocht.
Daarnaast staan er nog 40 'uk-
kies' op een wachtlijst. „Het
duurt nu nog zes tot negen
maanden eer kinderen op de
speelzaal geplaatst kunnen wor
den", aldus De Koek die daarbij
aantekent dat men kinderen
kan opgeven vanaf 1 jaar. Een
kind dat niet op de wachtlijst
staat, maar drie jaar is, krijgt
voorrang.
De wachtlijst zal over een paar
maanden tot het verleden beho
ren als de voormalige rooms-ka-
tholieke kleuterschool aan de
Breydelstraat in gebruik wordt
genomen. „We kunnen dan 16
kinderen meer plaatsen en er
komt een leidster bij", vertelt De
Koek. Iedere peuter van twee
jaar kan dan terecht. Het ge
bouw aan de Breydelstraat moet
worden gedeeld met de kinder
opvang. „Wij krijgen een lokaal
plus de hal en de kinderopvang
een lokaal. Ook het kantoor van
het gastouderproject wordt er
gevestigd", aldus De Koek, die
vindt dat de ruimte eigenlijk te
klein is voor die drie instellin
gen. „Als je aan de norm wil vol
doen wel, maar ja... de gemeente
kan zelf de norm bepalen. Je
kunt in een lokaal nu eenmaal
meer kleuters kwijt dan peuters.
Die vragen meer ruimte".
Het huidige gebouw is zeer on
comfortabel omdat er bijvoor
beeld geen centrale verwarming
is. „Het gebouw is zo slecht dat
het gras naar binnen komt
groeien", klaagt De Koek. De
speelzaal heeft in het twintigja
rig bestaan wel andere gebou
wen aangeboden gekregen.
„Maar die waren altijd minder
dan het gebouw dat we nu heb
ben terwijl wij bij de bouw van
'Den Hoekzak' geen ruimte kon
den krijgen omdat we 'te duur'
waren".
De Oostburgse speelzaal was
twintig jaar geleden de enige
speelzaal. Nu zijn er zeven in de
gemeente Oostburg en ook Aar
denburg en Sluis hebben er elk
een. De komst van peuterspeel
zalen in Waterlandkerkje en
Zuidzande zag De Koek met le
de ogen aan. „Het was eigenlijk
een oneerlijke verhouding. De
norm om een speelzaal te star
ten was 16 peuters. Waterland
kerkje en Zuidzande haalden die
norm niet, maar mochten toch
beginnen in het kader van het
kleine kernenbeleid. Wij hadden
toen een wachtlijst met twintig
kinderen, maar mochten niet
uitbreiden", aldus De Koek.
Het verschil tussen de Oost
burgse speelzaal en de andere
speelzalen zijn de openingstij
den. „Bij ons kunnen de kinde
ren vanaf half negen gebracht
worden en tot kwart over twaalf
worden opgehaald, terwijl ande
re speelzalen al voor twaalf uur
sluiten".
De Koek denkt overigens dat
kinderen ook zonder een speel
zaal kunnen. „Wel horen we van
de leerkrachten van groep een
van de basisschool dat kinderen
die een speelzaal hebben be
zocht beter luisteren en beter in
een groep kunnen werken. Ze
komen vrij de basisschool bin
nen en maken makkelijk con
tact". De Koek vindt het jam
mer dat het kennismaken met
de basisschool tegenwoordig an
ders verloopt. „Vroeger ging je
een paar keer met een groepje
oudste peuters naar de kleuter
school maar tegenwoordig kun
nen ze individueel tien maal op
bezoek". Het contact met de ba
sisschoolleerkrachten blijft nu
beperkt tot de ouderavonden.
Het aanbod van de spelmateria
len is in twee decennia ook dras
tisch verbeterd. „We begonnen
met een zandbak en een bak met
water. Tegenwoordig kunnen we
de kinderen meer veelzijdig
speelgoed aanbieden", vertelt
De Koek die niet verwachtte dat
ze zolang aan de speelzaal ver
bonden zou blijven. Ze denkt er
ook niet aan om binnenkort te
stoppen. „Jonge kinderen zijn
heel spontaan, ook boos, verle
gen of enthousiast. Het is alle
maal nog echt...".
Sary Pieters
IJZENDIJKE - Tai-Ji-Quan is
een traditionele Chinese bewe
gingskunst. waarin de harmo
nie van lichaam en geest cen
traal slaat. Deze Oosterse tak
van sport begint ook in Neder
land steeds meer voet aan de
grond te krijgen. De aanhangers
van Tai-Ji-Quan (uitspraak:
Tjai-Tsjie-Sjuén) werken met
bewegingspatronen die lang
zaam en vloeiend op hel ritme
van de ademhaling worden ge
daan. Frits Jansen is al jaren
'verslingerd' aan Tai-Ji-Quan.
„Het houdt nooit op", vertelt hij
in de balletstudio Lilianne But
ler in Terneuzen.
Daar geeft de 41-jarige Jansen,
die op een boerderijtje in de
buurt van IJzendijke woont,
sinds twee jaar zelfstandig les
aan beoefenaars van Tai-Ji-
Quan. Elk jaar is er een nieuwe
cursus voor beginners.
De belangstelling voor de Oos
terse kunst was er lang. Maar
een kennismakingscursus Tai-Ji
van de stichting Aurin in Oost
burg, zo'n zes jaar geleden, gaf
voor hem de doorslag. Jansen:
„Ik had Tai-Ji al eens op de tele
visie gezien. Dit heb ik toen in
mijn geheugen opgeslagen.
Ruud Westerkamp die een stu
die in China heeft gevolgd, gaf
na de kennismakingsdag op ver
zoek verschillende introductie
lessen in een kleuterschool in
Biervliet. Er waren enkele men
sen geïnteresseerd, maar de lo-
katie bleek niet geschikt."
Ents Jansen wist iets beters en
het duurde niet lang of de Roo-
sendaalse leermeester verhuis
de naar de Terneuzense ballet
studio. In Terneuzen gaf Wester
kamp nog driejaar les, waarvan
het laatste jaar samen met Jan
sen. Elke week reist Jansen nu
nog op en neer naar Roosendaal
om daar een lerarenopleiding te
volgen. Ook in Gent geniet hij
enkele jaren les bij de Chinees
Chen-Hox-Gung.
Frits Jansen demonstreert een beweging uit de Tai-Ji-Quan gevechtskunst voor enkele cursisten foto Camile Schelstraete)
Volgens Jansen zijn er drie pij
lers waarop Tai-Ji-Quan berust:
concentratie, ademhaling en be
weging. „De zachte stijl is gesne
den koek voor mij. Tai-Ji-Quan
is de hoogst verhevene vuist
kunst. Ieder organisme van de
mens staat in verband met el
kaar. De coördinatie van het ge
hele lichaam. De afzonderlijke
bewegingen van de armen moe
ten bijvoorbeeld op die van de
benen zijn afgestemd. Een ont
spannen manier om tot geeste
lijke en lichamelijke harmonie
te komen met jezelf en je omge
ving."
Over het ontstaan en de ontwik
keling van Tai-Ji-Quan zijn de
meningen verdeeld. Wang
Zong-Yue, een meester in de ge
vechtskunst, schreef ooit over
de kenmerken van deze nieuwe
boksstijl, die nauw samenhangt
met de gedachtenwereld van
Yin en Yang. Tai-Ji stamt meer
af van de oude Chinese krijgs
kunsten. Een hoog ontwikkelde
oudercultuur, waarvan de ge
vechtsaspecten minder sterk
zijn geworden.
Frits Jansen was zes jaar toen hij
vanuit zijn geboorteplaats Rol
de (Drenthe) verhuisde naar
Rotterdam. Later studeerde hij
aan de fotovakschool in Den
Haag, waarna hij in dienst kwam
als fotojournalist bij het persbu
reau Telepress. Het Algemeen
Dagblad maakte toen veelvul
dig gebruik van zijn diensten.
Eind jaren zestig, in de hippie-
tijd, trok hij de wijde wereld in.
„Ik ben door heel Europa tot aan
Marokko geweest. Ik had toen al
ruime belangstelling voor de
Oosterse gevechtskunst. Maar
vooral de spirituele kant van de
Oosterse kunst in India trok me
geweldig aan. Ik zou graag nog
eens reis naar India willen ma
ken."
Via de theaterwereld leerde Jan
sen zijn vrouw Lilianne Butler
kennen, die na haar studie een
balletschool in Rotterdam start
te. „We wilden eigenlijk het
stadsleven achter ons laten en
weer op de buiten gaan wonen.
Bijna tien jaar geleden zijn we
naar Zeeuwsch-Vlaanderen ver
huisd."
In zijn Rotterdamse tijd leerde
Frits Jansen ook de Chinese ge
vechtskunst. Hij was lid van de
Chacuricki-vereniging in Am
sterdam. Op hoog niveau beoe
fende hij de gevechtssport op
toernooien en wedstrijden. De
perfecte beheersing over de ver
schillende traptechnieken (Yin-
Yang).
Tai-Ji-Quan is zijn nieuwe uitda
ging geworden. In Terneuzen
werkt hij intensief met drie klas
sen. „Iedereen kan meedoen. De
jongste, deelnemer is 17 jaar en
de oudste cursist is 69 jaar. De
grootste groep heeft de leeftijd
tussen de 30 en 40 j aar. De maat
schappij is voor de mensen te
complex geworden. De techno
logie is de laatste 100 jaar te snel
gegaan. De mensen komen niet
meer aan zichzelf toe", vindt hij.
„De harmonisatie tussen li
chaam en geest klopt bij de
meesten niet. Er zijn steeds meer
ziektes. Tai-Ji-Quan beoogt het
terugbrengen van de harmonie.
Er is geen betere vertaling van
de geest in het lichaam. Negen
van de tien beginners weten niet
eens wat ontspannen is."
De les wordt begonnen met
stretch-oefeningen en krachtele
menten. Voor de rest worden er
ademhalings-, concentratieoefe
ningen en ontspanningstechnie
ken aangeleerd. Ook werkt Jan
sen met lichte Chinese massa-
ge-oefeningen en aan het eind
besteedt hij nog aandacht aan
de choreografie, het dansen."
Frits Jansen ziet een grote toe
komst voor Tai-Ji-Quan wegge
legd. „In het bedrijfsleven kan
de vorm zo worden toegepast tij
dens een pauze of na het werk en
ik ben ervan overtuigd dat dit
ook kostenbesparend zal
werken. Er zullen veel minder
zieken zijn." En hij voegt eraan
toe: „Als Saddam Husayn een
half uur per dag Tai-Ji-Quan zou
beoefenen, dan zou hij nu geen
oorlog willen."
Aector Dooms
Stadsschouwburg - za. 29
sept. om 20 uur, zo. 30 sept.
om 15 uur: Rode Neuzen
door het gezelschap KNS.
Prov.centr.Arenberg - wo.
26, do. 27, vr. 28, za. 29 sept.
om 19 uur: Strange Interlude
door de Blauwe Maandag
Compagnie.
de Singel - wo. 26, do. 27, vr.
28, za. 29, zo. 30 sept. om 20
uur: Tijl Uilenspiegel door
het Gentse Nieuwpoortthea-
ter.
Echte Antwerpse Schouw
burg - wo. 26, do. 27, vr. 28,
za. 29 sept. om 20.15 uur, za.
ook om 15 uur: 3 Mannen on
der 1 dak.
Fakkeltheater (Zwarte,zaal)
- do. 27, vr. 28, za. 29, zo. 30
sept. om 20.30 uur: Buiten
wippers.
't Klein Raamtheater - wo.
26, do. 27, vr. 28, za. 29 sept.
om 20 uur: Meer volk dan gis
teren door het Nieuw ensem
ble Raamtheater.
Raamtheater op 't Zuid -
wo. 26, do. 27, vr. 28, za. 29
sept. om 20 uur: De gebroken
kruik.
Noordtheater - vr. 28, za. 29,
zo. 30 sept. om 20.30 uur: Ni-
notchka.
Theater Paljas - wo. 26, do.
27, vr. 28, za. 29 sept. om 20.30
uur: Hart, eenzaam jager.
Seeftheater - vr. 28, za. 29
sept. om 20.30 uur: Nonkel
Gaston is dood... en dan is er
koffie.
Schatertheater, Merksem -
do. 27, vr. 28, za. 29, zo. 30
sept. om 20.15 uur, zo. ook
om 15 uur: Deborah.
Rubenshuis - wo. 26 sept.
om 20 uur: Ensemble Ara
besque; di. 2 okt. om 20 uur-
:Robert Holl, bariton en Jo
zef de Beenhouwer, piano,
de Singel - vr. 28 sept. om 20
uur: Kon. Filharmonisch or
kest van Vlaanderen en Ant
werpse koren.
Vleeshuis - za. 29 sept. om 20
uur: Ensemble Joris Verdin.
Rubenshuis - vr. 28, za. 29
sept. om 20 uur: Danza Anti-
qua, muziek en dans uit de
15e en 17e eeuw.
Rex - Wild orchid, 16 jr. 12,
14.20,16.40, 19 en 21.20 uur.
Rex-club - Heart condition,
a.l. 12,14,16,18, 20 en 22 uur.
Odeon 1 - Romeo, a.l. 14, 16,
18, 20 en 22 uur.
Odeon 2 - Yes, Georgina, al.
14, 16.20, 18.40 en 21 uur.
Odeon 3 - Look who's tal
king, a.l. 14, 16, 18, 20 en 22
uur.
Odeon 4 - Cyrano de Berge
rac, a.l. 14, 16.30, 19 en 21.30
uur.
Astrid - Gremlins II, a.l. 14,
16.20,18.40 en 21 uur.
Vendome - Robocop II, a.l.
14, 16.20,18.40 en 21 uur.
Rubens - Dick Tracy, a.l. 14,
16.30, 19 en 21.30 uur..
Quellin 1 - Come see the pa
radise, a.l. 14, 16.30, 19 en
21.30 uur.
Quellin 2 - Cry-baby, a.l. 14,
16, 18, 20 en 22 uur.
Quellin 3 - Back to the futu
re III, a.l. 14,16.20,18.40 en 21
uur.
Metro 1 - Nobody's perfect,
a.l. 14, 16,18, 20 en 22 uur.
Metro 2 - Another 48 hours,
a.l. 14, 16, 18, 20 en 22 uur.
Sinjoor - Bad influence, 16
jr. 14, 16, 18, 20 en 22 uur.
Brabo - Hard to kill, 16 jr. 14,
16, 18, 20 en 22 uur.
Tijl - Fantasia, a.l. 14.20,
16.40, 19 en 21.20 uur.
Wapper - Bird on a wire, a.l.
14, 16.20, 18.40 en 21 uur.
Ambassades 1 - The hunt for
red October, a.l. 14, 16.30, 19
en 21.30 uur.
Ambassadesclub 1 - She's
out of control, a.l. 14, 16, 18,
20 en 22 uur.
Ambassadesclub 2 - Nuns
on the run, a.l. 14,16,18,20 en
22 uur.
Ambassadesclub 3 - Wrong
bet, 16 jr. 14,16.20,18.40 en 21
uur.
Ambassadesclub 4 - La gloi-
re de mon pere, a.l. 14, 16.40,
19 en 21.20 uur.
Marionettentheater - do. 27
sept, om 20.30 uur: Carmen;
vr. 28 sept, om 20.30 uur: Die
Fledermaus; za. 29 sept, om
20.30 uur: Mozart.
De Korrekelder - vr. 28, za.
29 sept, om 20.30 uur: Oblo-
mov.
De Werf - zo. 29 sept, om 15
uur: De G.V.R. naar Roald
Dahl door Theater Froe froe.
Stadsschouwburg - wo. 3
okt. om 20 uur: Een wereld
van woorden door Sandberg
Theater.
Belfort - wo. 26 sept, om 21
uur: Beiaardconcert door
Frank Deleu.
Stadsschouwburg - za. 29
sept, om 20 uur: I Fiamming-
hi.
Gulden Vlies - The hunt for
red October, a.l. dag. om 20
uur, za. om 14.30 uur; - Blue
steel, a.l. vr. za. zo. om 22.30
uur, za. ook om 14.30 uur, zo.
ook om 17.15 uur; - Robocop
II, a.l. vr. ma. di. om 20 uur,
za. zo. ook om 14.30 uur, zo.
ook om 17.15 uur; - Goodfel-
las, a.l. vr. za. zo. om 22.30
uur, zo. ook om 20 uur; - Ro
meo, a.l. dag. om 20 uur, zo.
ook om 17.15 uur; - The De
linquents, vr. za. om 22.30
uur, za. zo. ook om 14.30 uur.
Memling - Nobody's perfect,
a.l. dag. om 20 uur, vr. za. zo.
ook om 22.30 uur, za. zo. ook
om 14.30 uur, zo. ook om
17.15 uur.
Van Eyck - Dick Tracy, a.l.
zelfde uren als Memling.
Kennedy I - Come and see
the paradise, dag. om 20 uur,
vr. za. zo. ook om 22.30 uur,
za. zo. ook om 14.30 uur, zo.
ook om 17.15 uur.
Kennedy II - Wrong bet, a.l.
zelfde uren als Kennedy I.
Kennedy III - Gremlins II,
a.l. za. zo. om 14.30 uur, zo.
ook om 17.15 uur; - Decep
tions, 16 jr. dag. om 20 uur,
vr. za. zo. ook om 22.30 uur.
Kennedy IV - Cry baby, a.l.
vr. za. zo. ma. om 20 uur, za.
zo. ook om 14.30 uur;-Ano-
ther 48 hours, a.l. vr. za. zo.
om 22.30 uur, zo. ook om
17.15 uur; - Distant voices,
still lives, di. om 20.30 uur; -
Die hard II, a.l. do. 4 okt. om
20 uur.
Chaplin - Wild orchid, 16 jr.
zelfde uren als Kennedy I.
Beverly I - Dick Tracy, a.l.
dag. om 20 uur, vr. za. zo. ook
om 22.30 uur, za. zo. ook om
14.30 en 17.15 uur.
Beverly II - The hunt for red
October, a.l. zelfde uren als
Beverly III - Gremlins II, a.l.
za. zo. om 14.30 en 17.15 uur;
- Blue steel, a.l. dag. om 20
uur, vr. za. zo. ook om 22.30
uur.
Beverly IV-Wild orchid, a.l.
zelfde uren als Beverly I.
De Media - za. 29 sept, om 21
uur: Jablkon.
Gents Amusement Theater
- za. 29 sept, om 20 uur: Ge
mengd dubbel.
Vooruit - zo. 30 sept. om 20
uur: Spyz.
Gele zaal - vr. 28 sept. om
20.30 uur:Concert-causertie
Karei Goeyvaerts, m.m.v.
Mark de Smet, de voormali
ge Nieuwe Muziekgroep en
het koor De tweede adem.
Decascoop - Bad influence,
16 jr. 14.30, 17, 20 en 22.30
uur; - Robocop II, a.l. 14.30,
17, 20 en 22.30 uur; - Grem
lins II (70 mm), a.l. 14.30, 17,
20 en 22.30 uur;. - The hunt
for red October (70 mm), a.l.
14.30, 17, 20 en 22.30 uur; -
Wrong bet, a.l. 14.30, 17 en
22.30 uur; - Goodfellas, a.l.
20 uur; - Blue steel, a.l. 22.30
uur; - Come see the paradi
se, a.l. 14.30, 17, 20 en 22.30
uur; - Another 48 hours, a.l.
14.30, 17, 20 en 22.30 uur; -
Bird on an wire, a.l. 14.30,17
en 20 uur; - Wild orchid, 16 jr.
14.30, 17, 20 en 22.30 uur; -
Fantasia, a.l. 14.30 en 22.30
uur; - Dick Tracy (70 mm),
a.l. 14.30,17,20 en 22.30 uur; -
Nobody's perfect, a.l. 14.30,
17, 20 en 22.30 uur; - Romeo,
a.l. 17 en 20 uur.
Monique van de Ven en Johan Leysen in Romeo
V
Hooldleisdter L. de Kock met enkele peuters in speelzaal Pimpampoentje (foto Camile Schelstraete