pzc
Het Gilde komt traag op gang
De Volharding
viert zaterdag de
75ste verjaardag
streek
A
liefkenshoektunnel onderworpen aan strengste veiligheidseisen
L-
WOENSDAG 26 SEPTEMBER 1990
Zeeuws-Vlaamse gemeenten lopen niet warm
Brouwerij
Honkvast
Onderzoek naar
imago Axelse
bouwvereniging
Vrouw beroofd
Zeeuws-Vlaamse
motorclub houdt
een 'diekentoer'
Scouting houdt
spelencircuit
Trots
Subsidie
Idee
Optimistisch
Tol
Boerenwacht
Het urineerbakje
Open deur
Laatste lopers in Scheldetunnel
WESTDORPE - De duiven-
maatschappij 'De Volharding'
uit Westdorpe herdenkt op za
terdag 29 september het 75-jarig
bestaan van de vereniging in
haar clublokaal café 't Oude
Raedthuys. Uiteraard is dit niet
de enige dag, dat er aandacht
wordt geschonken aan dit jubi
leum. Het begon al tijdens het
vliegseizoen met een jubileum
kringvlucht op 24 juni vanuit
Etampes met 1.000,- gewaar
borgd voor de jonge zo wel als de
oude duiven. Boven was er nog
een dames- of herenrijwiel te
winnen, ook voor de oude en
jonge duiven en nog vele prijzen
in natura, die op de feestdag
worden uitgereikt tijdens de re
ceptie van 15.00 tot 17.00 uur,
net als de trofeeën beschikbaar
gesteld door het gemeentebe
stuur.
Voor de eigen leden was er een
speciale vlucht tijdens de plaat
selijke kermis op 7 juli en ook ko
men zij nog aan hun trekken tij
dens de jaarlijkse prijstentoon-
stelling eind november-begin
december. Ook de trekking van
de loterij zal 29 september1
plaatsvinden. Na de trekking is
er deze avond een diner en mu
ziek en dans voor de leden en ge
nodigden.
Volgens secretaris Roger Spue-
sens, die al 35 jaar deze functie
bekleedt, is er door oorlogsge
weld en de tand des tijds veel ar
chiefmateriaal verloren gegaan.
De Volharding is opgericht in
1915 met 18 leden en 2 consta-
teurs. Ook wordt aangenomen,
dat reeds vroeger met de duiven
werd gespeeld, maar niet onder
de naam van 'De Volharding'. In
de archieven van Westdorpe
komt in 1914 een duivenmaat-
schappij voor die De Phenix
werd genemd.
De duivensport heeft meestal
een café als clublokaal en vooral
in vroeger tijden was dat het ge
val. Een brouwer was blij met
zo'n vereniging als klant in zijn
café. Vermoedelijk, aldus Spue-
sens, waren de brouwers in die
tijd bij de oprichting van de dui-
venmaatschappij betrokken,
vandaar de naam De Volhar
ding; Deze prijkte op de vroege
re bierbrouwerij van Waes-
Boodts. Het moet in die tijd een
heel gedoe geweest zijn om met
de duiven te spelen. Twee con-
stateurs op 18 leden betekent lo
pen naar de dichtstbijzijnde
constateur, wanneer 'den blau
wen geschelpten of den Witpen'
binnen kwam, om hun gummi-
ring te klokken. Na de Tweede
Wereldoorlog bloeide, zoals zo
veel verenigingen, ook de dui
vensport weer op en telde De
Volharding 60 leden. Dit aantal
is nu weer teruggelopen naar 36
leden en de toekomst ziet er niet
zo rooskleurig uit, omdat de ver
eniging momenteel maar twee
jeugdleden telt. De jeugd begint
meestal niet spontaan met de
duivensport. Het is een hobby,
die bij de meesten van vader op
zoon gaat.
Het bestuur is nogal honkvast,
zoals ere-voorzitter Gerard Gij-
sel - al bestuurslid vanaf 1956,
waarvan 24 jaar als voorzitter -
die de duivensport in het alge
meen en De Volharding in het
bijzonder veel diensten heeft be
wezen. De huidige voorzitter Raf
Gijsel is ook al vanaf 1963 actief
in het bestuur. De laatste jaren
is De Volharding in het nieuws
gekomen door goede prestaties
op de fondvluchten van enkele
liefhebbers en reeds 2 maal heb
ben liefhebers van De Volhar
ding de auto gewonnen op de
Derby Zeeland vanuit Orleans.
De leden zien dit als een goede
reden om door te gaan met hun
hobby en proberen ook eens zo'n
superprijs te winnen met hun
doffer of duivin, alhoewel ze te
vreden zijn met de manier, waar
op nu gespeeld wordt, voor de
lste prijs of het clubkampioen
schap.
Volgens de secretaris is er een
goede verstandhouding tussen
bestuur en leden. „Wij gaan ge
woon door ieder vliegseizoen. El
ke zondagmorgen naar de lucht
staan turen, in afwachting of de
duiven weer terug op de 'Pierre'
om dan snel te klokken en de
constateurs in te leveren. Het is
dan altijd spannend te bekijken
op hoeveel minuten ze nu weer
te laat zijn binnengekomen".
Truus Kindt
AXEL - Tien studenten van de
Hogeschool Diedenoort in Wa-
geningen starten volgende
week een onderzoek naar het
imago van de Regionale
Zeeuws-Vlaamse Woningbouw
vereniging (RZVW) in Axel. Dat
gebeurt in opdracht van de
bouwvereniging die streeft
naar een klantgerichtere aan
pak.
Diedenoort is een HBO-instel-
ling voor Toegepaste Huishoud-
wetenschappen. In het kader
van het onderzoek worden onge
veer 200 huurders van huizen
van de bouwvereniging geïnter
viewd. Bovendien worden nog-
eens 400 mensen telefonisch aan
de tand evoeld. Over anderhalve
maand zijn de resultaten be
kend.
TERNEUZEN - Een 22-jarige
Terneuzense is maandagnacht
om half twee beroofd van een
tas in de Frederik van Eeden
straat ter hoogte van garage
Voet. Een jongeman van rond de
twintig jaar liep eerst een tijdje
achter de vrouw, maar greep
haar vlak voor de kruising met
de Axelsestraat in haar nek.
Onder de toevoeging 'Blijven
staan jij', griste de man de tas
van de schouder van zijn slacht
offer en rende vervolgens hard
de Esdoomlaan in. De man is
tussen de 1.80 en 1.90 meter lang,
heeft een blond, 'piekerig punk-
kapsel', een scherp gesneden ge
zicht en droeg donkerblauwe of
zwarte kleding. In het gestolen
tasje zaten een paar cheques en
een bedrag van zo'n zeventien
gulden aan klein geld.
O O
D
±0
3d
ANTWERPEN - Aan de ingang
van de Liefkenshoektunnel op
de Linkeroever, ongeveer 100
meter tunnelinwaarts, staan
twee kolossale barbecues opge
steld. Het is guur weer, het
tocht als de ziekte door de lange
betonnen pijp en dus doen de
hamburgers en worsten het
goed. Maar die rook en die
stank. Om de 25 meter in de tun
nel bevindt zich een rooster
waarlangs verse lucht wordt
binnengeblazen. Helaas func
tioneert het afzuigsysteem nog
niet zoals het moet.
Enkele duizenden mensen zijn
afgekomen op de opendeurdag
van de Antwerpse haven. De be
zoekers kunnen voor de laatste
maal door de 1374 meter lange
tunnel wandelen. Op 10 juli vol
gendjaar wordt de tunnel, die de
Linker- en de Rechteroever met
elkaar verbindt, voor het ver
keer opengesteld en kan er voor
het eerst echt worden proefge
draaid, ook met de aanjaagven-
tilatoren. Overigens zullen de
barbecues tegen die tijd uit de
tunnel verwijderd zijn.
De gidsen Gisèle en Arnolt mel
den zich zich bij 'Hier Melden'.
Speelplein Bartje uit Beveren
zorgt in eerste instantie voor de
kinderopvang. De gidsen zijn
ook van Beveren. Voor het geven
van rondleidingen door de tun
nel hebben ze een speciale cur
sus gevolgd. En dat is te merken:
ze kennen de inhoud van de in-
fo-tasjes, die te koop worden
aangeboden, zowat uit hun
hoofd.
„In het dikke boek in uw zak
staat op bladzijde 95 geschreven
onder het hoofdstukje 'voertui
genpassage' dat bij de openstel
ling zo'n 7000 auto's en 4000
vrachtwagens per dag door de
tunnel zullen rijden. Even verder
zal u kunnen lezen dat rond het
jaar 2000 dat aantal, om uit de
kosten te geraken, moet zijn op
gelopen tot 20.000 auto's en 5000
vrachtwagens per dag. Nog vra
gen? Nee? Dan zal ik u nu iets
vertellen over hoofdstuk negen
van dit boekje: de tunnelverlich
ting." Zucht.
De gidsen leiden het voetvolk
door de tunnel, dat wil zeggen
door de eerste tweehonderd me
ter. „Daarna is het allemaal het
zelfde en moet u het zelf maar
uitzoeken. Verdw'alen is haast
onmogelijk." De opmerking van
een bezoeker die zegt dat het
einde daar is waar je weer een
hand voor ogen kunt zien en
TERNEUZEN - De motorclub
Zeeuwsch-Vlaanderen houdt
zaterdag voor de achtste maal
een 'diekentoer'. Aan de toerrit
door Zeeuwsch- en West-Vlaan-
deren zullen ongeveer 140 mo
torrijders deeelnemen. De rit
vormt een onderdeel van het to
tale programma dat vanaf vrij
dagavond tot en met zondag
wordt afgewerkt ter herinne
ring aan de oprichting van de
motorclub in september 1974.
Met een videovertoning over de
'diekentoeren' van de afgelopen
jaren en beelden van de motor
demonstraties tegen de veerta-
rieven starten vrijdagavond de
festiviteiten van de jubilerende
motorclub.
Zaterdag, tijdens de toerrit over
160 km, kunnen door het uitvoe
ren van diverse opdrachten be
kers in de wacht worden ge
sleept. Via klassementen voor
clubleden, duopassagiers en
overige motorrijders worden de
trofeeën verdeeld. Ook de deel
nemer met de oudste motorfiets,
de club i. _-t het grootste aantal
deelnemers en de buitenlandse
motorclubs worden van een be
ker voorzien.
In het wijkgebouw in de Zand
straat treedt zaterdagavond de
Zeeuws-Vlaamse popgroep
Challenger op. Bij het clubhuis
in de Zandstraat kunnen de
deelnemers de tenten opslaan.
Voor deze kampeerders wordt
het programma zondag afgeslo
ten met een ontbijtservice.
KLOOSTERZANDE - Om ken
nis te maken met de scouting
hield de Canisius-groep Kloos-
terzande zaterdag een spelen
circuit voor de jeugd. Ruim
twintig belangstellenden trok
ken naar de omgeving van de
Willem de Zwijgerlaan, 't Vre-
deslaantje en het pleintje bij de
hervormde kerk waar spelletjes
stonden opgesteld, die met de
fiets moesten worden afge
werkt.
De deelnemers konden bij de
fietsrodeo ringsteken, scherp
schieten en free-wheelen, of deel
nemen aan een slakken-race, le-
Pel-estafette en blinddoek-race.
De overwinning ging naar Mar-
tijn de Clippelaar. Als afsluiting
van de middag werd op primitie
ve wijze brood gebakken.
De organisatie was in handen
van de Rowan-afdeling. Deze
jongens van vijftien tot achttien
jaar vormen sinds kort de vijfde
speleenheid binnen de gelede
ren van de Canisius-groep. Mo
menteel heeft de scouting in
Kloosterzande 55 leden onder
gebracht in de speleenheden ka
bouters, welpen, gidsen, verken
ners en rowans.
waar het niet meer stinkt, wordt
hem niet in dank afgenomen.
De Liefkenshoektunnel wordt
met trots aan het publiek ge
toond, ook al is hij nog lang niet
klaar. „Een kwestie van afwer
ken en wat wegen en bruggen
aanleggen", zegt Gisèle. „Maar
dat is even aanpakken, en dan
komt het wel goed", weet ze als
ambtenaar. Om vanaf de Linke
roever een vlotte verbinding met
de Expressweg Antwerpen-Zel-
zate-kust tot stand te brengen
moesten enkele nieuwe wegen
TERNEUZEN - U wilt informa
tie over bouwkunde, boekbin
den, gasfitten, fotografie, het
maken van een dia-serie of bor
duren en breien Een 50-plusser
bij u in de omgeving met veel
kennis van zaken biedt het u
kosteloos aan Kan dat? Als het
aan het Gilde Zeeuwsch-Vlaan
deren ligt wel. De Zeeuws-
Vlaamse gemeenten lijken, in
tegenstelling tot het landelijke
beeld, wat minder enthousiast.
De invoering van de pensioenge
rechtigde "leeftijd heeft in de
geïndustrialiseerde westerse
landen het oude patroon van le
ren en werken ingrijpend veran
derd. De pensioengerechtigde
leeftijd zorgt bij vele ouderen
voor een grote omschakeling
Opeens hoeft men zich niet meer
verdienstelijk te maken voor de
maatschappij. Gevoelens van
overbodigheid en onderwaarde
ring komen boven, terwijl de wil
tot maatschappelijke participa
tie nog duidelijk aanwezig is.
De Gilden, sinds 1984 op vele
plaatsen in Nederland actief,
proberen onder het motto 'Ou
deren voor anderen' dit pro
bleem aan te pakken. Mannen
en vrouwen van vijftig jaar en
ouder worden in staat gesteld
hun kennis, opgedaan in beroep,
hobby of huishouden, over te
dragen aan anderen. Het gilde
bemiddelt in de contacten tus
sen de aanbieder die zijn infor
matie kosteloos ter beschikking
stelt en de vrager die werk op
maat wil.
In de zogenaamde Gilde-gids
kan iedereen die informatie over
een bepaald onderwerp wil de
aanbieders op onderwerp terug
vinden. Contactpersonen, die
voor de aanvrager makkelijk be
reikbaar zijn. brengen vrager en
aanbieder met elkaar in contact.
Vijftigplussers die niet meer
werkzaam zijn in bedrijf of be
roep adviseren zo anderen die
verlegen zitten om de schat aan
kennis en ervaring die de oude
ren hebben vergaard. Op zo'n
vijftig plaatsen in Nederland
worden de instellingen gesubsi
dieerd door gemeenten. De gil
den registreren de verleende
diensten teneinde hun functie
bij het subsidieverzoek nog eens
te onderstrepen. Ook in Walche
ren is een subsidie van achttien
cent per inwoner niet te veel.
Met dit bedrag kunnen de kos
ten van voornamelijk het druk
werk en andere promotionele ac
tiviteiten bekostigd worden.
De pogingen ook in Zeeuwsch-
Vlaanderen een Gilde van de
grond te krijgen lijken voorals
nog te stranden. F. Sakkee, se
cretaris van de stichting in op
richting, maakt de balans op:
en een viaduct over de Express-
weg worden aangelegd. De ope
ning van deze verkeerswisselaar
staat voor 1 april volgend jaar op
het programma.
De Liefkenshoektunnel is na de
Waasland tunnel en de Kenne-
dytunnel de derde wegverbin
ding onder de Schelde en wordt
als noodzakelijk gezien om het
centrum te ontlasten. De Ken-
nedytunnel mag niet gebruikt
worden voor vervoer van gevaar
lijke stoffen en de Waaslandtun
nel is zelfs ontoegankelijk voor
alle vrachtverkeer. Door de Lief
kenshoektunnel mag alle gemo-
„De provincie verstrekt pas een
startsubsidie als de gemeenten
positief staan ten opzichte van
ons initiatief. Aan de bereidheid
van de gemeenten schort het tot
nu toe. In Hulst is het subsidie
verzoek afgewezen, omdat er al
een gilde zou zijn. Aangezien die
groep geïntegreerd wordt in het
Zeeuws-Vlaamse Gilde, hebben
we een verweerschrift inge
diend. In Sas van Gent vindt
men dat we bij het aanboren van
een financieringsbron het be
drijfsleven hebben overgesla
gen. Je moet echter eerst opge
richt zijn, wil je dat kunnen
doen. In Axel en Hontenisse zal
het verzoek waarschijnlijk even
eens geweigerd worden, omdat
er onduidelijkheid zou bestaan
over het werk van het Gilde.
Oostburg. Aardenburg en Sluis
hebben nog geen uitspraak ge-
toriseerde verkeer en voor het
Antwerpse bedrijfsleven bete
kent dat een flinke kostenbespa
ring.
Uiteraard betekent dat ook dat
de Liefkenshoektunnel aan nog
al wat veiligheidseisen moet vol
doen. In elke koker bevinden
zich twee rijstroken met ernaast
een vluchtstrook. Op de wanden
van de tunnel wordt een brand
werende bespuiting en beplan
ting aangebracht, die volgens
Gièle vier uur brandafstotend is.
„Tegen die tijd is iedereen al
lang weer thuis. Ook is de con-
daan. Terneuzen schijnt positief
te staan tegenover de op te rich
ten stichting, maar nam ook nog
geen besluit. Het college-overleg
schijnt bepalend te zijn voor de
besluitvorming, maar daar ben
je niet bij."
Zo'n twee jaar geleden ontstond
tijdens het regionaal overleg van
de Stichting Welzijn voor Oude
ren het idee ook in Zeeuwsch-
Vlaanderen een Gilde op te rich
ten. Sakkee <61). oud-wernemer
van Shell en op z'n zesenvijftig
ste reeds uit het arbeidzame le
ven, werd door de werkgroep
aangezocht om te assisteren bij
de oprichting van het Gilde. Tot
nu toe hadden hij en enkele an
dere vrijwilligers nog weinig eer
van de verrichte inspanningen.
Er zijn voldoende ouderen die
structie van de tunnel volgens
haar berekend op een 'flinke ex
plosie', tot 5 bar.
In elke koker moeten zelfsluiten-
de brandvrije deuren aan de
rechterkant van de rijweg om de
50 meter toegang geven tot een
vluchtgang, waar permanent
een lichte overdruk zal heersen
om rookontwikkeling in de
vluchtgang te voorkomen. Tij
dens de opendeurdag is de
vluchtgang voor de veiligheid
van het publiek overigens afge
sloten met een dranghek. „Wat
zou er kunnen gebeuren", zegt
al interesse getoond hebben om
mee te werken. Tijdens de Mos
selfeesten in Philippine en de
Hobby-beurs in Hulst waren we
met een kraampje aanwezigWe
kregen erg veel leuke reacties.
Iemand die iets wilde weten over
stoelen matten, heb ik nu naar
een man op Walcheren kunnen
verwijzen De afstand vormt
dan natuurlijk een drempel die
voor velen te hoog is. Dat zouden
we graag voorkomen. We vor
men absoluut geen concurrentie
voor instellingen, scholen of
clubs. Onze adviseurs bieden in
formatie aan waar individueel
behoefte aan is. Van overlapping
van het werk van andere instel
lingen voor ouderen kan dan ook
geen sprake zijn."
Sakkee blijft overigens optimis-
Gisèle. Ook het Rode Kruis is ei
genlijk alleen voorbereid op het
prikken van blaren.
De tunnel wordt verder voorzien
van diverse telefoontoestellen,
poederblussers, schuimblus-
sers, 'light-water-doseersyste-
men' en ook stopcontacten. Ook
moeten er straks diverse moder
ne voorzieningen aanwezig zijn
als CO-2-detectoren, een brand-
detectiesysteem, snelheidsme
ters, tv-camera's en een installa
tie voor de ontvangst en het he-
ruitzenden van radiogolven van
de openbare zenders. Luiste
raars van BRT1, BRT2. BRT3
en RTBF1 in de tunnel kunnen
straks horen hoe de toestand in
de tunnel is.
De Liefkenshoektunnel, die tot
stand is gekomen door de in
breng van privékapitaal, kent
nog een primeur. Voor het eerst
moeten gebruikers van een stuk
openbare weg tol betalen, auto
mobilisten aanvankelijk onge
veer 5 gulden en vrachtwagen
chauffeurs ongeveer 25 gulden.
Voor de tolheffing wordt één
centraal tolplein, 'een péage-
complex naar Frans model', in
gericht aan de Linkeroever.
Aanvankelijk was het de bedoe
ling bij abonnees een zendertje
te monteren op het dashbord,
zodat automatische betaling
mogelijk zou zijn. Een vernuftig
systeem, alleen laat de Belgi
sche wet het fotograferen van
nummerplaten niet toe. De bou
wers gaan er vanuit dat vanaf
2009, wanneer de tunnel moet
zijn afbetaald, geen tol meer op
gebracht hoeft te worden.
De derde tunnel onder de Schel
de. „Ja, alweer een tunnel onder
de Schelde. Een brug blijft een
luchtkasteel", zegt gids Arnolt.
„Napoleon opperde het plan
voor een brug al. Die zou zijn
stad Ville Marie Louise op de
Linkeroever met Antwerpen
moeten verbinden. Maar zowel
van zijn Ville als van zijn brug
kwam niets terecht".
Aan de Linkeroever toont de
Vereniging Liefkenshoektunnel
in het bedieningsgebouw een
grootse videopresentatie. „10 ju
li wordt onze dag. Wij hebben er
zin in, U ook?" De Vereniging
heeft gemeend ter gelegenheid
van de opening van de tunnel op
10 juli nog iets speciaal te moe
ten organiseren: de 24 uur van de
Liefkenshoektunnel voor wieler
toeristen.
Pierre van Damme
tisch en strijdvaardig. „Ouderen
krijgen waardering voor hun
werk; oude ambachten en tech
nieken gaan niet verloren maar
worden doorgegeven aan jonge
re generaties en ook de ver
standhouding tussen jongeren
en ouderen kan, al samenwer
kend, verbeteren. Waarom zou
deze kosteloze service wel in de
rest van Nederland ondersteund
worden en hier niet Op grond
van rechtsgelijkheid mogen ou
deren in deze regio toch rekenen
op dezelfde faciliteiten
Bij Shell werden enkele jaren ge
leden zeshonderd oudere werk
nemers ontslagen. Achteraf had
men spijt van deze operatie. Een
grote hoeveelheid kostbare er
varing was men in één klap
kwijt. Hopelijk wordt dezelfde
fout ook hier niet gemaakt."
Piet Pijpelink
ALVERINGEN - De boeren
van Alveringen, op de
Frans-Belgische grens, zijn
het nu echt beu. Met de op
richting van een boeren
wacht hopen ze eeri einde te
kunnen maken aan een
plaag van veediefstellen. De
boerenwacht. Zo gegrepen
uit de verhalen van Stijn
Streuvels of uit een willekeu
rig Far West-epos: stevige
kerels die met schoppen en
stokken en een pet tot bijna
voor de ogen getrokken de
wacht houden voor de boer
derij, alwaar moeder de
vrouw vast voor wat stevige
erwtensoep voor de mannen
zorgt. De nachtmerrie van
Alveringen. Al weken wordt
het dorp geteisterd door die
ven die er met dikbïlkalve-
ren vandoor gaan. En, de
beesten worden niet uit de
weiden gehaald, nee, de die
ven komen tot in de stallen.
De patrouilles van de boeren
beperken zich overigens niet
alleen tot de nacht, maar
worden ook overdag gehou
den tijdens bruiloften, fees
ten en sterfgevallen.
MOERBEKE-WAAS - Ma
rian Hewelo uit Moerbeke-
Waas is de uitvinder van de
Ekopi: een draagbaar - tot
zover de flexibele afvoers-
lang dat toelaat - urineer
bakje dat in een houder aan
de toiletmuur wordt vastge
maakt. Wanneer men zijn be
hoefte heeft gedaan wordt
het bakje met stevig hand
vat) in de houder gehangen.
Een deksel dicht vanzelf het
potje en met een lichte duw
ivordt een spoelmechanisme
in werking gezet dat het bak
je schoonspoelt. Daar is
slechts een kwart liter water
voor nodig, en daar was het
Hewelo om te doen. Wat een
bezuiniging, door een ge
woon toilet stroomt 8 tot tien
liter water. Maar geen fabri
kant toont interesse. De
Moerbekenaar vindt wel
eens meer iets uit, maar fa
brikanten blijken hem niet te
snappen. Onlangs nog vond
hij een driehoekige ijzeren
doos uit, die in geval van een
ramp het mogelijk moest
maken om een hoog appar
tementengebouw te verla
ten. Veilig en snel. Vooral
heel snel.
ANTWERPEN - Ongeveer
tussen de 50 en 60.000 men
sen brachten afgelopen
weekend een bezoek aan de
opendeurdagen van de Ant
werpse haven. Eén van de
kreten die in de aanloop
werden gebezigd luidde:
'Daar is de haven'. De va
riant 'Waar is de haven?',
was toepasselijker geweest.
Een paar duizend bezoekers
die op zaterdag per bus naar
de Linkeroever kwamen, lie
pen vele minuten vertraging
op, omdat men de weg in het
havengebied niet kende. De
afslag Kallo werd door enke
le chauffeurs over het hoofd
gezien, en na teruggefloten
te zijn misten ze daarna zelfs
het bordje 'bezienswaardig
heden'.
Tijdens de opendeurdag van de Antwerpse haven konden bezoekers het afgelopen weekeinde voor de laatste maal door de 1374 meter
lange Liefkenshoektunnel wandelen. Voor versterking van de inwendige mens was een deel van de tunnel als café ingericht (foto Camile
Schelstraete)
Gilde
-secretaris F. Sakkee: „Wachten op de gemeenten" (foto Camile Schelstraete