pzc Het Gilde komt traag op gang De Volharding viert zaterdag de 75ste verjaardag streek A liefkenshoektunnel onderworpen aan strengste veiligheidseisen L- WOENSDAG 26 SEPTEMBER 1990 Zeeuws-Vlaamse gemeenten lopen niet warm Brouwerij Honkvast Onderzoek naar imago Axelse bouwvereniging Vrouw beroofd Zeeuws-Vlaamse motorclub houdt een 'diekentoer' Scouting houdt spelencircuit Trots Subsidie Idee Optimistisch Tol Boerenwacht Het urineerbakje Open deur Laatste lopers in Scheldetunnel WESTDORPE - De duiven- maatschappij 'De Volharding' uit Westdorpe herdenkt op za terdag 29 september het 75-jarig bestaan van de vereniging in haar clublokaal café 't Oude Raedthuys. Uiteraard is dit niet de enige dag, dat er aandacht wordt geschonken aan dit jubi leum. Het begon al tijdens het vliegseizoen met een jubileum kringvlucht op 24 juni vanuit Etampes met 1.000,- gewaar borgd voor de jonge zo wel als de oude duiven. Boven was er nog een dames- of herenrijwiel te winnen, ook voor de oude en jonge duiven en nog vele prijzen in natura, die op de feestdag worden uitgereikt tijdens de re ceptie van 15.00 tot 17.00 uur, net als de trofeeën beschikbaar gesteld door het gemeentebe stuur. Voor de eigen leden was er een speciale vlucht tijdens de plaat selijke kermis op 7 juli en ook ko men zij nog aan hun trekken tij dens de jaarlijkse prijstentoon- stelling eind november-begin december. Ook de trekking van de loterij zal 29 september1 plaatsvinden. Na de trekking is er deze avond een diner en mu ziek en dans voor de leden en ge nodigden. Volgens secretaris Roger Spue- sens, die al 35 jaar deze functie bekleedt, is er door oorlogsge weld en de tand des tijds veel ar chiefmateriaal verloren gegaan. De Volharding is opgericht in 1915 met 18 leden en 2 consta- teurs. Ook wordt aangenomen, dat reeds vroeger met de duiven werd gespeeld, maar niet onder de naam van 'De Volharding'. In de archieven van Westdorpe komt in 1914 een duivenmaat- schappij voor die De Phenix werd genemd. De duivensport heeft meestal een café als clublokaal en vooral in vroeger tijden was dat het ge val. Een brouwer was blij met zo'n vereniging als klant in zijn café. Vermoedelijk, aldus Spue- sens, waren de brouwers in die tijd bij de oprichting van de dui- venmaatschappij betrokken, vandaar de naam De Volhar ding; Deze prijkte op de vroege re bierbrouwerij van Waes- Boodts. Het moet in die tijd een heel gedoe geweest zijn om met de duiven te spelen. Twee con- stateurs op 18 leden betekent lo pen naar de dichtstbijzijnde constateur, wanneer 'den blau wen geschelpten of den Witpen' binnen kwam, om hun gummi- ring te klokken. Na de Tweede Wereldoorlog bloeide, zoals zo veel verenigingen, ook de dui vensport weer op en telde De Volharding 60 leden. Dit aantal is nu weer teruggelopen naar 36 leden en de toekomst ziet er niet zo rooskleurig uit, omdat de ver eniging momenteel maar twee jeugdleden telt. De jeugd begint meestal niet spontaan met de duivensport. Het is een hobby, die bij de meesten van vader op zoon gaat. Het bestuur is nogal honkvast, zoals ere-voorzitter Gerard Gij- sel - al bestuurslid vanaf 1956, waarvan 24 jaar als voorzitter - die de duivensport in het alge meen en De Volharding in het bijzonder veel diensten heeft be wezen. De huidige voorzitter Raf Gijsel is ook al vanaf 1963 actief in het bestuur. De laatste jaren is De Volharding in het nieuws gekomen door goede prestaties op de fondvluchten van enkele liefhebbers en reeds 2 maal heb ben liefhebers van De Volhar ding de auto gewonnen op de Derby Zeeland vanuit Orleans. De leden zien dit als een goede reden om door te gaan met hun hobby en proberen ook eens zo'n superprijs te winnen met hun doffer of duivin, alhoewel ze te vreden zijn met de manier, waar op nu gespeeld wordt, voor de lste prijs of het clubkampioen schap. Volgens de secretaris is er een goede verstandhouding tussen bestuur en leden. „Wij gaan ge woon door ieder vliegseizoen. El ke zondagmorgen naar de lucht staan turen, in afwachting of de duiven weer terug op de 'Pierre' om dan snel te klokken en de constateurs in te leveren. Het is dan altijd spannend te bekijken op hoeveel minuten ze nu weer te laat zijn binnengekomen". Truus Kindt AXEL - Tien studenten van de Hogeschool Diedenoort in Wa- geningen starten volgende week een onderzoek naar het imago van de Regionale Zeeuws-Vlaamse Woningbouw vereniging (RZVW) in Axel. Dat gebeurt in opdracht van de bouwvereniging die streeft naar een klantgerichtere aan pak. Diedenoort is een HBO-instel- ling voor Toegepaste Huishoud- wetenschappen. In het kader van het onderzoek worden onge veer 200 huurders van huizen van de bouwvereniging geïnter viewd. Bovendien worden nog- eens 400 mensen telefonisch aan de tand evoeld. Over anderhalve maand zijn de resultaten be kend. TERNEUZEN - Een 22-jarige Terneuzense is maandagnacht om half twee beroofd van een tas in de Frederik van Eeden straat ter hoogte van garage Voet. Een jongeman van rond de twintig jaar liep eerst een tijdje achter de vrouw, maar greep haar vlak voor de kruising met de Axelsestraat in haar nek. Onder de toevoeging 'Blijven staan jij', griste de man de tas van de schouder van zijn slacht offer en rende vervolgens hard de Esdoomlaan in. De man is tussen de 1.80 en 1.90 meter lang, heeft een blond, 'piekerig punk- kapsel', een scherp gesneden ge zicht en droeg donkerblauwe of zwarte kleding. In het gestolen tasje zaten een paar cheques en een bedrag van zo'n zeventien gulden aan klein geld. O O D ±0 3d ANTWERPEN - Aan de ingang van de Liefkenshoektunnel op de Linkeroever, ongeveer 100 meter tunnelinwaarts, staan twee kolossale barbecues opge steld. Het is guur weer, het tocht als de ziekte door de lange betonnen pijp en dus doen de hamburgers en worsten het goed. Maar die rook en die stank. Om de 25 meter in de tun nel bevindt zich een rooster waarlangs verse lucht wordt binnengeblazen. Helaas func tioneert het afzuigsysteem nog niet zoals het moet. Enkele duizenden mensen zijn afgekomen op de opendeurdag van de Antwerpse haven. De be zoekers kunnen voor de laatste maal door de 1374 meter lange tunnel wandelen. Op 10 juli vol gendjaar wordt de tunnel, die de Linker- en de Rechteroever met elkaar verbindt, voor het ver keer opengesteld en kan er voor het eerst echt worden proefge draaid, ook met de aanjaagven- tilatoren. Overigens zullen de barbecues tegen die tijd uit de tunnel verwijderd zijn. De gidsen Gisèle en Arnolt mel den zich zich bij 'Hier Melden'. Speelplein Bartje uit Beveren zorgt in eerste instantie voor de kinderopvang. De gidsen zijn ook van Beveren. Voor het geven van rondleidingen door de tun nel hebben ze een speciale cur sus gevolgd. En dat is te merken: ze kennen de inhoud van de in- fo-tasjes, die te koop worden aangeboden, zowat uit hun hoofd. „In het dikke boek in uw zak staat op bladzijde 95 geschreven onder het hoofdstukje 'voertui genpassage' dat bij de openstel ling zo'n 7000 auto's en 4000 vrachtwagens per dag door de tunnel zullen rijden. Even verder zal u kunnen lezen dat rond het jaar 2000 dat aantal, om uit de kosten te geraken, moet zijn op gelopen tot 20.000 auto's en 5000 vrachtwagens per dag. Nog vra gen? Nee? Dan zal ik u nu iets vertellen over hoofdstuk negen van dit boekje: de tunnelverlich ting." Zucht. De gidsen leiden het voetvolk door de tunnel, dat wil zeggen door de eerste tweehonderd me ter. „Daarna is het allemaal het zelfde en moet u het zelf maar uitzoeken. Verdw'alen is haast onmogelijk." De opmerking van een bezoeker die zegt dat het einde daar is waar je weer een hand voor ogen kunt zien en TERNEUZEN - De motorclub Zeeuwsch-Vlaanderen houdt zaterdag voor de achtste maal een 'diekentoer'. Aan de toerrit door Zeeuwsch- en West-Vlaan- deren zullen ongeveer 140 mo torrijders deeelnemen. De rit vormt een onderdeel van het to tale programma dat vanaf vrij dagavond tot en met zondag wordt afgewerkt ter herinne ring aan de oprichting van de motorclub in september 1974. Met een videovertoning over de 'diekentoeren' van de afgelopen jaren en beelden van de motor demonstraties tegen de veerta- rieven starten vrijdagavond de festiviteiten van de jubilerende motorclub. Zaterdag, tijdens de toerrit over 160 km, kunnen door het uitvoe ren van diverse opdrachten be kers in de wacht worden ge sleept. Via klassementen voor clubleden, duopassagiers en overige motorrijders worden de trofeeën verdeeld. Ook de deel nemer met de oudste motorfiets, de club i. _-t het grootste aantal deelnemers en de buitenlandse motorclubs worden van een be ker voorzien. In het wijkgebouw in de Zand straat treedt zaterdagavond de Zeeuws-Vlaamse popgroep Challenger op. Bij het clubhuis in de Zandstraat kunnen de deelnemers de tenten opslaan. Voor deze kampeerders wordt het programma zondag afgeslo ten met een ontbijtservice. KLOOSTERZANDE - Om ken nis te maken met de scouting hield de Canisius-groep Kloos- terzande zaterdag een spelen circuit voor de jeugd. Ruim twintig belangstellenden trok ken naar de omgeving van de Willem de Zwijgerlaan, 't Vre- deslaantje en het pleintje bij de hervormde kerk waar spelletjes stonden opgesteld, die met de fiets moesten worden afge werkt. De deelnemers konden bij de fietsrodeo ringsteken, scherp schieten en free-wheelen, of deel nemen aan een slakken-race, le- Pel-estafette en blinddoek-race. De overwinning ging naar Mar- tijn de Clippelaar. Als afsluiting van de middag werd op primitie ve wijze brood gebakken. De organisatie was in handen van de Rowan-afdeling. Deze jongens van vijftien tot achttien jaar vormen sinds kort de vijfde speleenheid binnen de gelede ren van de Canisius-groep. Mo menteel heeft de scouting in Kloosterzande 55 leden onder gebracht in de speleenheden ka bouters, welpen, gidsen, verken ners en rowans. waar het niet meer stinkt, wordt hem niet in dank afgenomen. De Liefkenshoektunnel wordt met trots aan het publiek ge toond, ook al is hij nog lang niet klaar. „Een kwestie van afwer ken en wat wegen en bruggen aanleggen", zegt Gisèle. „Maar dat is even aanpakken, en dan komt het wel goed", weet ze als ambtenaar. Om vanaf de Linke roever een vlotte verbinding met de Expressweg Antwerpen-Zel- zate-kust tot stand te brengen moesten enkele nieuwe wegen TERNEUZEN - U wilt informa tie over bouwkunde, boekbin den, gasfitten, fotografie, het maken van een dia-serie of bor duren en breien Een 50-plusser bij u in de omgeving met veel kennis van zaken biedt het u kosteloos aan Kan dat? Als het aan het Gilde Zeeuwsch-Vlaan deren ligt wel. De Zeeuws- Vlaamse gemeenten lijken, in tegenstelling tot het landelijke beeld, wat minder enthousiast. De invoering van de pensioenge rechtigde "leeftijd heeft in de geïndustrialiseerde westerse landen het oude patroon van le ren en werken ingrijpend veran derd. De pensioengerechtigde leeftijd zorgt bij vele ouderen voor een grote omschakeling Opeens hoeft men zich niet meer verdienstelijk te maken voor de maatschappij. Gevoelens van overbodigheid en onderwaarde ring komen boven, terwijl de wil tot maatschappelijke participa tie nog duidelijk aanwezig is. De Gilden, sinds 1984 op vele plaatsen in Nederland actief, proberen onder het motto 'Ou deren voor anderen' dit pro bleem aan te pakken. Mannen en vrouwen van vijftig jaar en ouder worden in staat gesteld hun kennis, opgedaan in beroep, hobby of huishouden, over te dragen aan anderen. Het gilde bemiddelt in de contacten tus sen de aanbieder die zijn infor matie kosteloos ter beschikking stelt en de vrager die werk op maat wil. In de zogenaamde Gilde-gids kan iedereen die informatie over een bepaald onderwerp wil de aanbieders op onderwerp terug vinden. Contactpersonen, die voor de aanvrager makkelijk be reikbaar zijn. brengen vrager en aanbieder met elkaar in contact. Vijftigplussers die niet meer werkzaam zijn in bedrijf of be roep adviseren zo anderen die verlegen zitten om de schat aan kennis en ervaring die de oude ren hebben vergaard. Op zo'n vijftig plaatsen in Nederland worden de instellingen gesubsi dieerd door gemeenten. De gil den registreren de verleende diensten teneinde hun functie bij het subsidieverzoek nog eens te onderstrepen. Ook in Walche ren is een subsidie van achttien cent per inwoner niet te veel. Met dit bedrag kunnen de kos ten van voornamelijk het druk werk en andere promotionele ac tiviteiten bekostigd worden. De pogingen ook in Zeeuwsch- Vlaanderen een Gilde van de grond te krijgen lijken voorals nog te stranden. F. Sakkee, se cretaris van de stichting in op richting, maakt de balans op: en een viaduct over de Express- weg worden aangelegd. De ope ning van deze verkeerswisselaar staat voor 1 april volgend jaar op het programma. De Liefkenshoektunnel is na de Waasland tunnel en de Kenne- dytunnel de derde wegverbin ding onder de Schelde en wordt als noodzakelijk gezien om het centrum te ontlasten. De Ken- nedytunnel mag niet gebruikt worden voor vervoer van gevaar lijke stoffen en de Waaslandtun nel is zelfs ontoegankelijk voor alle vrachtverkeer. Door de Lief kenshoektunnel mag alle gemo- „De provincie verstrekt pas een startsubsidie als de gemeenten positief staan ten opzichte van ons initiatief. Aan de bereidheid van de gemeenten schort het tot nu toe. In Hulst is het subsidie verzoek afgewezen, omdat er al een gilde zou zijn. Aangezien die groep geïntegreerd wordt in het Zeeuws-Vlaamse Gilde, hebben we een verweerschrift inge diend. In Sas van Gent vindt men dat we bij het aanboren van een financieringsbron het be drijfsleven hebben overgesla gen. Je moet echter eerst opge richt zijn, wil je dat kunnen doen. In Axel en Hontenisse zal het verzoek waarschijnlijk even eens geweigerd worden, omdat er onduidelijkheid zou bestaan over het werk van het Gilde. Oostburg. Aardenburg en Sluis hebben nog geen uitspraak ge- toriseerde verkeer en voor het Antwerpse bedrijfsleven bete kent dat een flinke kostenbespa ring. Uiteraard betekent dat ook dat de Liefkenshoektunnel aan nog al wat veiligheidseisen moet vol doen. In elke koker bevinden zich twee rijstroken met ernaast een vluchtstrook. Op de wanden van de tunnel wordt een brand werende bespuiting en beplan ting aangebracht, die volgens Gièle vier uur brandafstotend is. „Tegen die tijd is iedereen al lang weer thuis. Ook is de con- daan. Terneuzen schijnt positief te staan tegenover de op te rich ten stichting, maar nam ook nog geen besluit. Het college-overleg schijnt bepalend te zijn voor de besluitvorming, maar daar ben je niet bij." Zo'n twee jaar geleden ontstond tijdens het regionaal overleg van de Stichting Welzijn voor Oude ren het idee ook in Zeeuwsch- Vlaanderen een Gilde op te rich ten. Sakkee <61). oud-wernemer van Shell en op z'n zesenvijftig ste reeds uit het arbeidzame le ven, werd door de werkgroep aangezocht om te assisteren bij de oprichting van het Gilde. Tot nu toe hadden hij en enkele an dere vrijwilligers nog weinig eer van de verrichte inspanningen. Er zijn voldoende ouderen die structie van de tunnel volgens haar berekend op een 'flinke ex plosie', tot 5 bar. In elke koker moeten zelfsluiten- de brandvrije deuren aan de rechterkant van de rijweg om de 50 meter toegang geven tot een vluchtgang, waar permanent een lichte overdruk zal heersen om rookontwikkeling in de vluchtgang te voorkomen. Tij dens de opendeurdag is de vluchtgang voor de veiligheid van het publiek overigens afge sloten met een dranghek. „Wat zou er kunnen gebeuren", zegt al interesse getoond hebben om mee te werken. Tijdens de Mos selfeesten in Philippine en de Hobby-beurs in Hulst waren we met een kraampje aanwezigWe kregen erg veel leuke reacties. Iemand die iets wilde weten over stoelen matten, heb ik nu naar een man op Walcheren kunnen verwijzen De afstand vormt dan natuurlijk een drempel die voor velen te hoog is. Dat zouden we graag voorkomen. We vor men absoluut geen concurrentie voor instellingen, scholen of clubs. Onze adviseurs bieden in formatie aan waar individueel behoefte aan is. Van overlapping van het werk van andere instel lingen voor ouderen kan dan ook geen sprake zijn." Sakkee blijft overigens optimis- Gisèle. Ook het Rode Kruis is ei genlijk alleen voorbereid op het prikken van blaren. De tunnel wordt verder voorzien van diverse telefoontoestellen, poederblussers, schuimblus- sers, 'light-water-doseersyste- men' en ook stopcontacten. Ook moeten er straks diverse moder ne voorzieningen aanwezig zijn als CO-2-detectoren, een brand- detectiesysteem, snelheidsme ters, tv-camera's en een installa tie voor de ontvangst en het he- ruitzenden van radiogolven van de openbare zenders. Luiste raars van BRT1, BRT2. BRT3 en RTBF1 in de tunnel kunnen straks horen hoe de toestand in de tunnel is. De Liefkenshoektunnel, die tot stand is gekomen door de in breng van privékapitaal, kent nog een primeur. Voor het eerst moeten gebruikers van een stuk openbare weg tol betalen, auto mobilisten aanvankelijk onge veer 5 gulden en vrachtwagen chauffeurs ongeveer 25 gulden. Voor de tolheffing wordt één centraal tolplein, 'een péage- complex naar Frans model', in gericht aan de Linkeroever. Aanvankelijk was het de bedoe ling bij abonnees een zendertje te monteren op het dashbord, zodat automatische betaling mogelijk zou zijn. Een vernuftig systeem, alleen laat de Belgi sche wet het fotograferen van nummerplaten niet toe. De bou wers gaan er vanuit dat vanaf 2009, wanneer de tunnel moet zijn afbetaald, geen tol meer op gebracht hoeft te worden. De derde tunnel onder de Schel de. „Ja, alweer een tunnel onder de Schelde. Een brug blijft een luchtkasteel", zegt gids Arnolt. „Napoleon opperde het plan voor een brug al. Die zou zijn stad Ville Marie Louise op de Linkeroever met Antwerpen moeten verbinden. Maar zowel van zijn Ville als van zijn brug kwam niets terecht". Aan de Linkeroever toont de Vereniging Liefkenshoektunnel in het bedieningsgebouw een grootse videopresentatie. „10 ju li wordt onze dag. Wij hebben er zin in, U ook?" De Vereniging heeft gemeend ter gelegenheid van de opening van de tunnel op 10 juli nog iets speciaal te moe ten organiseren: de 24 uur van de Liefkenshoektunnel voor wieler toeristen. Pierre van Damme tisch en strijdvaardig. „Ouderen krijgen waardering voor hun werk; oude ambachten en tech nieken gaan niet verloren maar worden doorgegeven aan jonge re generaties en ook de ver standhouding tussen jongeren en ouderen kan, al samenwer kend, verbeteren. Waarom zou deze kosteloze service wel in de rest van Nederland ondersteund worden en hier niet Op grond van rechtsgelijkheid mogen ou deren in deze regio toch rekenen op dezelfde faciliteiten Bij Shell werden enkele jaren ge leden zeshonderd oudere werk nemers ontslagen. Achteraf had men spijt van deze operatie. Een grote hoeveelheid kostbare er varing was men in één klap kwijt. Hopelijk wordt dezelfde fout ook hier niet gemaakt." Piet Pijpelink ALVERINGEN - De boeren van Alveringen, op de Frans-Belgische grens, zijn het nu echt beu. Met de op richting van een boeren wacht hopen ze eeri einde te kunnen maken aan een plaag van veediefstellen. De boerenwacht. Zo gegrepen uit de verhalen van Stijn Streuvels of uit een willekeu rig Far West-epos: stevige kerels die met schoppen en stokken en een pet tot bijna voor de ogen getrokken de wacht houden voor de boer derij, alwaar moeder de vrouw vast voor wat stevige erwtensoep voor de mannen zorgt. De nachtmerrie van Alveringen. Al weken wordt het dorp geteisterd door die ven die er met dikbïlkalve- ren vandoor gaan. En, de beesten worden niet uit de weiden gehaald, nee, de die ven komen tot in de stallen. De patrouilles van de boeren beperken zich overigens niet alleen tot de nacht, maar worden ook overdag gehou den tijdens bruiloften, fees ten en sterfgevallen. MOERBEKE-WAAS - Ma rian Hewelo uit Moerbeke- Waas is de uitvinder van de Ekopi: een draagbaar - tot zover de flexibele afvoers- lang dat toelaat - urineer bakje dat in een houder aan de toiletmuur wordt vastge maakt. Wanneer men zijn be hoefte heeft gedaan wordt het bakje met stevig hand vat) in de houder gehangen. Een deksel dicht vanzelf het potje en met een lichte duw ivordt een spoelmechanisme in werking gezet dat het bak je schoonspoelt. Daar is slechts een kwart liter water voor nodig, en daar was het Hewelo om te doen. Wat een bezuiniging, door een ge woon toilet stroomt 8 tot tien liter water. Maar geen fabri kant toont interesse. De Moerbekenaar vindt wel eens meer iets uit, maar fa brikanten blijken hem niet te snappen. Onlangs nog vond hij een driehoekige ijzeren doos uit, die in geval van een ramp het mogelijk moest maken om een hoog appar tementengebouw te verla ten. Veilig en snel. Vooral heel snel. ANTWERPEN - Ongeveer tussen de 50 en 60.000 men sen brachten afgelopen weekend een bezoek aan de opendeurdagen van de Ant werpse haven. Eén van de kreten die in de aanloop werden gebezigd luidde: 'Daar is de haven'. De va riant 'Waar is de haven?', was toepasselijker geweest. Een paar duizend bezoekers die op zaterdag per bus naar de Linkeroever kwamen, lie pen vele minuten vertraging op, omdat men de weg in het havengebied niet kende. De afslag Kallo werd door enke le chauffeurs over het hoofd gezien, en na teruggefloten te zijn misten ze daarna zelfs het bordje 'bezienswaardig heden'. Tijdens de opendeurdag van de Antwerpse haven konden bezoekers het afgelopen weekeinde voor de laatste maal door de 1374 meter lange Liefkenshoektunnel wandelen. Voor versterking van de inwendige mens was een deel van de tunnel als café ingericht (foto Camile Schelstraete) Gilde -secretaris F. Sakkee: „Wachten op de gemeenten" (foto Camile Schelstraete

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 37