PZC Pompen of verzuipen in de grensstations R. Ruules verlaat Dow Benelux met ingang 1 januari Prijs voor scripties over Zeeuws verleden bevindingen 'Verdronken' man hoeft niet nog eens de cel in provincie 11 enkelen bodemsanering onder aandacht minister Benzineprijzen ZATERDAG 22 SEPTEMBER 1990 Lutokraken Terneuzen Vergoeding Krap aan de knikker Evenwicht 'Onderkoning' Z.-Vlaanderen Inzameling van klein chemisch afval schippers is groot succes Modeshow leerlingen Ter Welle Overleg JZelaxed DISTRIBUTED BY BENETTON ervuiling in Goes ten voorbeeld hoES - Het Zeeuwse WD-ka- Kerlid mr A. J. te Veldhuis doet Laandag minister Alders van Lilieu de benarde positie van ge gemeente Goes uit de doeken lp het gebied van de bodemsa nering. Goes zit in haar maag Iet het vervuilde, voormalige leilingterrein aan de Fruitlaan. fcegin 1991 moet de eerste paal gegrond in voor het Agrarisch Inderwijs Centrum (AOC), laar de provincie wil de eerste [aar jaar geen geld uitgeven goor dit project. Dit brengt de louw van het AOC in gevaar, llle politieke partijen uit de I van Goes tonen zich in de |lgemene beschouwingen be- jorgd over deze kwestie. HrTe Veldhuis zegde vrijdag toe Je problematiek onder de aan lacht van de minister te bren- len. Hij deed dit tijdens een lerkbezoek aan de Bevelandse Jemeente. De gemeente Goes lam het terrein in januari over |an de Coöperatieve Tuinbouw- leiling Zeeland (CVZ) in Kapel- l. Een maand later wees een bo- lemonderzoek uit dat een deel ■an het terrein ernstig is veront- linigd met polycyclische aro- latische koolwaterstoffen hak's). Hoewel deze stoffen kan- Jerverwekkend en -bevorderend Ijn, bestaat er geen direct ge- fcar voor de volksgezondheid en let milieu. De pak's, die zich aan libdeeltjes hechten, kunnen Ich niet verplaatsen. Om die re ien geeft de provincie geen hoge |rioriteit aan de bodemsanering Jan het voormalige veilingter- tin. Wel is het noodzakelijk de [ak's te verwijderen om te voor innen dat de volksgezondheid 1de toekomst gevaar loopt. Bo- lendien is voor de bouw van het [0C een zogeheten schone- pond-verklaring nodig. Zolang vervuilde grond blijft liggen, Ijkt het niet waarschijnlijk dat leze verklaring wordt afgege- lERNEUZEN - Twee auto's die leparkeerd stonden in de Ter- ■euzense Jacob van Lennep- Jraat zijn in de nacht van don- |erdag op vrijdag gekraakt. Uit lén van beide voertuigen werd Jen radio-cassetterecorder ge- iolen, van de andere auto werd lleen een ruit vernield. Het knelpunt is dat de provincie pas over een aantal jaren geld beschikbaar stelt voor de sane ring. Goes zou de minstens een miljoen gulden kostende schoonmaak uit eigen zak moe ten voorschieten met alle bijko mende kapitaalslasten. De fi nanciële positie van de gemeen te laat een dergelijke uitgaaf niet of nauwelijks toe. Boven dien bestaat de kans dat een tra ditionele sanering - alles afgra ven en reinigen - zoveel geld gaat kosten dat de provincie niet meer bevoegd is de zaak af te handelen en de aanvraag doorschuift naar het Rijk. Vol gens het gemeentebestuur duurt het daarna nog eens an derhalfjaar voordat het ministe rie van Volkshuisvesting, Ruim telijke Ordening en Milieu be sluit of het zelf aan de slag gaat. Ook bestaat nog de mogelijk heid de sanering weer naar de provincie te delegeren. Om langdurige vertragingen te voorkomen, heeft de gemeente Goes VROM een tussenoplos sing voorgelegd. Dit alternatief gaat uit van scheiding van licht en zwaar verontreinigde grond. De minst vervuilde aarde wordt verwijderd en naar de Stort plaats Midden-Zeeland ge bracht. De grond die veel pak's bevat, laat Goes tijdelijk op slaan om het later te reinigen. Maar ook dit alternatief dreigt slachtoffer te worden van amb telijke molens. Volgens het col lege duurt het anderhalf jaar voordat VROM dan antwoord geeft. B en W weifelen over goed keuring, omdat de tussenoplos sing niet helemaal strookt met de wettelijke voorschriften. Maandag komt in de Tweede Kamer het nieuwe wetsontwerp 'Saneringsregeling in wet bo dembescherming' aan de orde. Mr Te Veldhuis zal het Goese knelpunt als voorbeeld stellen voor de algemene problemen die zich voordoen in gemeenten op MIDDELBURG - Afstuderen en nog geld toe! Dat kan met ingang van dit jaar in Zee land. De Stichting Regionale Geschiedbeoefening Zeeland stelt een prijs van 2000 gulden beschikbaar voor studenten, die met hun scriptie bijdragen aan de kennis van het Zeeuws verleden. Wie in aanmerking wil komen voor de 'histoprijs' kan kiezen uit onderwerpen, die betrekking hebben op de nijverheid in de vorige eeuw. De stichting heeft zelf zes mo gelijke onderwerpen aange dragen: molens, bierbrouwerij en, chocoladefabrieken, ka toenweverijen en suikerfabrie ken. Ook een algemene litera tuurstudie over de nijverheid in Zeeland behoort tot de mo gelijkheden. Studenten die an dere onderwerpen aandragen, die van doen hebben met de Zeeuwse industrie, komen eveneens in aanmerking voor de prijs. Het is de bedoeling dat de scripties nieuwe gegevens op leveren over historische onder werpen, waarover nog weinig bekend is. De keuze voor het thema nijverheid sluit aan bij het grootscheepse agrarisch onderzoek, dat momenteel op kosten van provincie en subsi diegevers loopt. Afstudeers cripties over industrieën, die landbouwprodukten verwer ken, kunnen volgens de stich ting een welkome aanvulling vormen op dat onderzoek. De verwachting is dat de studen ten tegelijkertijd bouwstenen leveren voor het schrijven van een allesomvattende geschie denis van de provincie Zee land. Met die integrale ge schiedschrijving zou in 1995 na afloop van het agrarisch pro ject moeten worden begonnen. De Stichting Regionale Ge schiedbeoefening probeert sinds 1987 het wetenschappe lijk historisch onderzoek te sti muleren. Voor studenten en wetenschappers van buiten de provincie is jaarlijks 15.000 gul den beschikbaar als tegemoet koming in de kosten van reis, verblijf en onderzoek. Mede werkers van rijksarchief, Zeeuws Documentatiecen trum en archiefinspectie ma ken de onderzoekers wegwijs. Tot nu toe hebben volgens de stichting talrijke historici ge bruik gemaakt van de onkos- tenregeling. „Het historisch onderzoek", zegt drs A. Wig- gers van het documentatiecen trum, „vaart er wel bij." Bierbrouwerijen vormen één van de onderwerpen waarmee studenten, die een scriptie schrijven over het Zeeuwse industriële verleden, de 'his toprijs' in de wacht kunnen slepen. Op de foto bierbrouwe rij De Meiboom in de Vlis- singse Wilhelminastraat, cir ca 1930 foto Zeeuws Documentatie centrumI 1*111 Willem van Dam Zeer nauwlettend houden ze elkaar in de ga ten. Met enige regelmaat steekt Esso-pomphouder Saey uit Philippine de grens over om de prijs te bestuderen die de Belgische concurrentie voor een litertje super rekent. Aan de andere kant van de grens, te Zelzate, worden vanuit het kantoortje van het Texaco- tankstation Verbiest voortdurend wantrou wende blikken gezonden naar de prijslijsten van het Fina-station een paar honderd meter verderop, op Nederlands grondgebied. Wat wordt het: pompen of verzuipen? „Als het zo doorgaat, stoppen ze bij mij alleen nog maar voor een paar litertjes benzine waar mee ze net de andere kant van de grens kunnen halen, om daar hun hele tank vol te gooien." In Sluis hanteren Q8, Total en Shell dezelfde ta rieven; een liter Euro kost er f 1,86, een liter super f 1.94 en de diesel staat op f 111Een kilometer of tien Belgenland inwaarts, in Dudzele, bij het BP-station van mevrouw Sneijaert, kosten de super en de euro een fractie meer. Alleen de die sel is er aanmerkelijk duurder: dat scheelt - ver geleken met de Nederlandse prijsnoteringen - toch al gauw twee dubbeltjes per liter. Als dat inmiddels allemaal al weer niet is veranderd. De brandstofprijzen zijn - sinds de Golfcrisis - de af gelopen weken aan weerszijden van de grens met net zo'n vaart gestegen als de tellers op een flip perkast. Gek worden ze ervan, de pomphouders. •Je kunt er geen peil meer op trekken. Vandaag is het zoveel, morgen zoveel. Niemand weet waar-ie aan toe is. Je zou er nog ruzie door krij gen met je klanten. Nog voor je de kans hebt ge kregen je prijsbord te veranderen, worden er al weer nieuwe verhogingen aangekondigd", som- bert OK-pomphouder J. J. van Iwaarden in Aar denburg. De brandstofprijzen in België zijn de afgelopen weken nög sneller gestegen dan in Nederland. Niet zo heel gek lang geleden wipten Nederland se automobilisten uit de Zeeuws-VIaamse grens streek vrij massaal de grens over om in België de tank te vullen. Een voordeeltje van een kwartje de liter. Da's op een volle tank toch mooi 12,50 verdiend. Maar uitgerekend op het moment, dat de bezineprijzen aan beide zijden van de grens op ongeveer hetzelfde niveau liggen en de omzet aan de pompen in de Zeeuws-VIaamse grens plaatsen wat aarzelend omhoog klimt, maakte staatssecretaris Van Amelsvoort (financiën) be kend, dat de bezine-accijns met zo'n acht cent Per liter verhoogd wordt. Ondanks de negatieve effecten die een dergelijke belastingverhoging met zich meebrengt. De bezinepompen in de grensgebieden zullen - zo becijferde het Nederlands Economisch Instituut hun verkopen met 3,3 miljoen gulden zien da len. Tweehonderdzestig mensen verliezen ver moedelijk hun baan. Maar Van Amelsvoort wenst dat op de koop toe te nemen. Tot intens verdriet van Walter Staelens. Laatste pomp voor de grens', staat er met grote Tankstations in de grensstreek. Aan weerszijden van de grens houden Belgische en Zeeuws-VIaamse pomphouders elkaar zeer nauwlettend in de gaten (foto Camïle Schelstraete) letters op het bord bij de inrit van Service Sta tion Staelens aan de Nederlandse kant van de grensovergang Eede-Maldegem. Van dat bord zal straks vermoedelijk weinig wervingskracht meer uitgaan. Vreest Staelens. De blauw gestof- jaste pompstation-exploitant draait ernstig mis noegd aan de punten van z'n grijze knevel. „Het zou een ramp zijn, meneer, een ramp", roept hij theatraal van boven z'n thermosfles koffie. Het was in het Space-benzinestation van Staelens de laatste tijd toch al 'krap aan de knikker'. En net nu de loop er - dank zij de prijsontwikkelingen aan de andere kant van de slagboom - weer een beetje in leek te komen, krijgt-ie binnenkort een accijnsverhoging op z'n dak. Weg concurrentie positie. „Je zult het zien", voorspelt Staelens ver ongelijkt, „straks komt hier geen kip meer." Twee personeelsleden lopen er bij het service station Staelens rond. „Maar wat moet ik als ik geen werk meer voor ze heb? Dan zet ik hier zo'n computer neer en moeten de klanten zichzelf maar helpen." Het terugdringen van het autoverkeer is één van de motieven om de benzineaccijns te verhogen. Maar dat argument wordt door de pompstation exploitanten weggehoond. „Ik ben nog niemand tegengekomen", schimpt pomphouder Van Iwaarden, „die z'n auto laat staan omdat de ben zine duurder is geworden." „Nou", zegt pomp houder H. Saey uit Philippine „ik ken er een paar op het dorp die samen naar hun werk zijn gaan rijden. Maar je denkt toch zeker niet dat daar door meer auto's voor de deur blijven staan? Die worden gewoon door moeder de vrouw gebruikt als ze om een boodschap moet." In het Belgische Dudzele wrijft mevrouw Sneij aert van het plaatselijke BP-station zich tevre den in de handen. Sinds de prijzen in België nog explosiever zijn gestegen dan aan de andere kant van het douanebord, heeft ze haar Neder landse klandizie aanmerkelijk zien slinken. Alle kans dat ze straks weer terugkomen. Een ver schil van een paar franks is weliswaar niet veel, maar ze kent ze. de Nederlanders. „Laat ze maar komen, ze zijn van harte welkom." Ach, het zal zo'n vaart niet lopen, voorspelt Nico le de Meijer achter de kassa van het Shell-station Van de Plasse in Sluis. Ze is er zo langzamerhand mee vertrouwd geraakt. „Inderdaad, het is een soort jo-jo-beweging. Van de zomer werd nog meer in België getankt, nu wordt het bij ons wat drukker en straks gaan ze misschien weer wat vaker naar België. Maar zo gaat dat als je een grensstation hebt. De benzineprijzen liggen straks in België misschien weer wat lager, maar je praat over slechts een paar franks. En daar staat tegenover, dat wij hier weer veel Belgen krijgen omdat de diesel bij ons stukken goedko per is." Zo is het maar net, roept pompbediende J. Pie- ters in het kantoortje van het Texaco-tanksta- tion Verbiest pal op de grens tussen Sas van Gent en Zelzate. „In Nederland zijn het gas en de diesel goedkoper. Als bij ons de benzine weer wat goedkoper wordt, ontstaat er een mooi even wicht. Dan hebben we allemaal onze boterham." Pomphouder Saey uit Philippine vat de zaak wat minder luchtigjes op. Hij zit al dik 35 jaar in de benzinebranche ën moet nu ('de Suez-crisis van '56 was de eerste') de vierde olie-crisis over zich heen laten komen. Oh zeker, deze zal hij ook wel weer overleven, haalt-ie gelaten z'n schou ders op. Hij is tenslotte gewend de tering naar de nering te zetten. Maar het wordt er niet makkelij ker op. Want er wordt gemorreld aan de slui tingstijden van z'n shop; straks mag-ie 's avonds geen Nutsen en pakjes shag meer verkopen. Dat scheelt toch. De beveiliging van de pompsta tions moet verbeterd worden. De milieueisen worden steeds strenger; z'n hele spulletje moet vervangen worden - een investering van 350.000 gulden. Versta 'm goed, hij is het er mee eens hoor, met die milieueisen, maar het moet wèl leuk blijven. En dan nu weer die accijnsverho ging. „Alles bij mekaar wordt het ons zo langza merhand wel erg moeilijk gemaakt." Saey ziet sombere perspectieven: „Het is mis schien wat overdreven, maar als het zo door gaat, stoppen ze bij mij alleen nog maar om de luchtpomp te gebruiken en voor een paar liter tjes benzine waarmee ze net de andere kant van de grens kunnen halen, om daar hun hele tank vol te gooien." het gebied van bodemsanering. Het liberale kamerlid vraagt zich af of multifunctionele sane ring, waarbij het geschoonde terrein voor alle nieuwe invullin gen (zelfs natuurgebied) ge schikt is, in alle gevallen moet worden toegepast. Naar zijn smaak kunnen goedkopere, minder rigoreuze oplossingen soms afdoende zijn. Ook is een sneller verloop van procedures noodzakelijk, vindt het liberale kamerlid. DEN HAAG - De 50-jarige Hage naar J. S„ naar wiens 'lijk' drie jaar geleden naarstig is gezocht door de politie in Vlissingen, hoeft waarschijnlijk niet meer naar de cel. Dat bleek vrijdag tijdens de behandeling van de strafzaak tegen S. bij het Ge rechtshof in Den Haag. De Hagenaar stond daar te recht, omdat hij in augustus 1987 een bootje liet aanspoelen op de Zeeuwse kust bij Vlissin gen. Zijn ex-vrouw, die in het complot zat, gaf hem als vermist op terwijl hij zich hoog en droog in Oostenrijk bevond. Op die manier dacht het tweetal een even tevoren afgesloten levens verzekering van enkele tonnen te incasseren. De verzekering koesterde ach terdocht. Het bleek dat de dood gewaande man meermalen we gens oplichting was veroor deeld. De Hagenaar werd in Oos tenrijk gearresteerd, waarna hij door de rechtbank in Den Haag tot vijftien maanden cel, waar van vijf voorwaardelijk werd veroordeeld. S. ging echter in beroep omdat hij zijn straf te hoog vond. De aanklager bij het hof was dat met hem eens: Dit gaat welis waar om een heel ernstige zaak, maar we moeten ook rekening houden met de straf die de ex- vrouw heeft gekregen." De mededaderes was tot een ge heel voorwaardelijke straf ver oordeeld. De procureur vond dat waar er twee daders zijn, zoveel mogelijk het principe 'gelijke monniken, gelijke kappen' dient te gelden. Daarom eiste de aan klager gisteren een straf van ne gen maanden cel, waarvan zes voorwaardelijk met aftrek van voorarrest. Op die manier hoeft S. niet meer naar de cel, omdat hij in Oostenrijk en Nederland al drie maanden heeft gezeten. Raadsman, mr Boonstra kon zich met die eis verenigen;Mijn cliënt heeft in de Oostenrijkse cel al een vreselijke tijd doorge maakt". Het Hof zal op 5 oktober uit spraak doen. TERNEUZEN - R. Ruules (58), vice-voorzitter van de Raad van Bestuur van Dow Benelux, neemt per 1 januari volgend jaar afscheid van de Terneuzen- se chemiegigant. Ruules heeft dan bijna 34 jaar bij het bedrijf gewerkt. De Philippinenaar vervulde tal van functies bij Dow en heeft momenteel de 'ex terne relaties en overheidscon- tacten' in portefeuille. Zijn af scheid werd deze week onver wacht op de publikatieborden op verschillende plaatsen in het bedrijf aangekondigd. DEN HAAG (GPD) - De inzame ling van klein chemisch afval uit de binnenscheepvaart is een groot succes. Op het inzamel punt bij de Volkeraksluizen hebben de schippers dit jaar al ruim 50 ton ingeleverd. Dat is meer dan Rijkswaterstaat voor heel 1990 had verwacht. Vanaf maart dit jaar bestaat de mogelijkheid het afval geschei den in te leveren. In minicontai- ners en betonnen bewaarkasten worden met name poetslappen, oude oliefilters, olieresten en smeervet opgeslagen. Andere regionale directies van Rijkswaterstaat hebben ook be langstelling voor dit inzamelsys teem gekregen, dat ongeveer 200.000 gulden per jaar kost. Nu betaalt Rijkswaterstaat de kos ten nog; in de toekomst zullen de binnenschippers dat zelf doen. GOES - De christelijke scholen gemeenschap voor beroepson derwijs Ter Welle in Goes houdt dinsdag 2 en woensdag 3 okto ber in samenwerking met het bedrijfsleven een verkoop-mo deshow. De show is opgezet door de afdeling Mode en Kle ding, maar ook andere afdelin gen van de school verlenen me dewerking. De aanvang is beide avonden om 19.30 uur. Het project is een uitvloeisel van de samenwerking tussen onder wijs en bedrijfsleven zoals die in het beroepsonderwijs gestalte heeft gekregen. Leerlingen van Ter Welle lopen in het derde en vierde jaar stage bij bedrijven, evenals docenten, die op die ma nier hun lessen kunnen toetsen aan de praktijk. De leerlingen tonen tijdens de modeshow de najaarscollectie van de bedrijven die stageplaat sen beschikbaar stellen. Maar ook het eigen werk van de leer lingen krijgt ruim de aandacht. Ook andere afdelingen van de bovenbouw van het Voorberei dend Beroeps Onderwijs werken mee. De afdeling Verzorging zorgt voor de hapjes en drankjes, de afdeling administratie is ver antwoordelijk voor de promotie en de afdeling verkoop heeft de verspreiding van de toegangs kaarten onder de hoede. De net to-opbrengst van de kaartver koop komt overigens ten goede aan Terres des Hommes. Ruules is niet alleen bij Dow een bekend figuur. Buiten het be drijf is hij actief in een keur van maatschappelijke organisaties. Zo is hij bijna niet meer weg te denken als voorzitter van de Kring van Werkgevers in de Ka naalzone Zeeuwsch-Vlaande- ren; hij is lid van het bestuur van de Vereniging Nederlandse On dernemingen; dagelijks be stuurslid van de Vereniging Ne derlandse Chemische Industrie en bestuurslid van de Sociaal Economische Consultatiegroep Zeeland. Daarnaast is hij zeer betrokken bij scholing en onder wijs, getuige zijn voorzitter schap van het Contactcentrum Onderwijs-Arbeid Zeeland en zijn bestuurslidmaatschap van de MTS-MEAO Zeeuwsch- Vlaanderen. Voor zijn verdien sten voor de Nederlandse sa menleving werd Ruules dit jaar nog Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Bij elke maatschappelijke ge beurtenis van enige importantie was Ruules present. Hij werd dan ook wel gekscherend 'burge meester' of 'onderkoning van Zeeuwsch-Vlaanderen' ge noemd. H. Kila, voorzitter van de Raad van Bestuur van Dow Benelux, prijst de verdiensten van de vice-voorzitter. „Er zijn weinig mensen in de geschiede nis van Dow geweest die zoveel hebben gedaan voor de goede naam van Dow Benelux", merk te Kila op nadat hij het besluit van Ruules vernam. Volgens E. van Wijk, woordvoer der voor Dow Benelux, heeft Ruules zelf 'na een lang arbeid zaam leven' het besluit genomen Dow de rug toe te keren. „Daar wou ik het bij laten", zei de woordvoerder op de vraag of de Dow-top heeft aangedrongen op het vertrek van de vice-voorzit ter. Ruules zelf was vrijdag niet be reikbaar voor commentaar. Zijn vrouw liet weten dat haar man en het bedrijf er via 'onderling overleg zijn uitgekomen'. Me vrouw Ruules: „Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat het nu al bekend zou worden ge maakt." Overigens geeft Ruules niet al zijn functies bij Dow op. Hij blijft het chemieconcern vertegen woordigen via een aantal be stuursfuncties. Welke dat zijn, is nog niet bekend. Wie Ruules op volgt als vice-voorzitter van Dow Benelux is binnen het be drijf ook nog niet uitgemaakt. R. Ruules Advertentie Lange Kerkstraat 32, Goes. Tel. 31537.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 11