PZC
Pompen of verzuipen
in de grensstations
R. Ruules verlaat
Dow Benelux met
ingang 1 januari
Prijs voor scripties
over Zeeuws verleden
bevindingen
'Verdronken' man
hoeft niet nog
eens de cel in
provincie
11
enkelen bodemsanering onder aandacht minister
Benzineprijzen
ZATERDAG 22 SEPTEMBER 1990
Lutokraken
Terneuzen
Vergoeding
Krap aan de knikker
Evenwicht
'Onderkoning' Z.-Vlaanderen
Inzameling van
klein chemisch
afval schippers
is groot succes
Modeshow
leerlingen
Ter Welle
Overleg
JZelaxed
DISTRIBUTED BY BENETTON
ervuiling in Goes ten voorbeeld
hoES - Het Zeeuwse WD-ka-
Kerlid mr A. J. te Veldhuis doet
Laandag minister Alders van
Lilieu de benarde positie van
ge gemeente Goes uit de doeken
lp het gebied van de bodemsa
nering. Goes zit in haar maag
Iet het vervuilde, voormalige
leilingterrein aan de Fruitlaan.
fcegin 1991 moet de eerste paal
gegrond in voor het Agrarisch
Inderwijs Centrum (AOC),
laar de provincie wil de eerste
[aar jaar geen geld uitgeven
goor dit project. Dit brengt de
louw van het AOC in gevaar,
llle politieke partijen uit de
I van Goes tonen zich in de
|lgemene beschouwingen be-
jorgd over deze kwestie.
HrTe Veldhuis zegde vrijdag toe
Je problematiek onder de aan
lacht van de minister te bren-
len. Hij deed dit tijdens een
lerkbezoek aan de Bevelandse
Jemeente. De gemeente Goes
lam het terrein in januari over
|an de Coöperatieve Tuinbouw-
leiling Zeeland (CVZ) in Kapel-
l. Een maand later wees een bo-
lemonderzoek uit dat een deel
■an het terrein ernstig is veront-
linigd met polycyclische aro-
latische koolwaterstoffen
hak's). Hoewel deze stoffen kan-
Jerverwekkend en -bevorderend
Ijn, bestaat er geen direct ge-
fcar voor de volksgezondheid en
let milieu. De pak's, die zich aan
libdeeltjes hechten, kunnen
Ich niet verplaatsen. Om die re
ien geeft de provincie geen hoge
|rioriteit aan de bodemsanering
Jan het voormalige veilingter-
tin. Wel is het noodzakelijk de
[ak's te verwijderen om te voor
innen dat de volksgezondheid
1de toekomst gevaar loopt. Bo-
lendien is voor de bouw van het
[0C een zogeheten schone-
pond-verklaring nodig. Zolang
vervuilde grond blijft liggen,
Ijkt het niet waarschijnlijk dat
leze verklaring wordt afgege-
lERNEUZEN - Twee auto's die
leparkeerd stonden in de Ter-
■euzense Jacob van Lennep-
Jraat zijn in de nacht van don-
|erdag op vrijdag gekraakt. Uit
lén van beide voertuigen werd
Jen radio-cassetterecorder ge-
iolen, van de andere auto werd
lleen een ruit vernield.
Het knelpunt is dat de provincie
pas over een aantal jaren geld
beschikbaar stelt voor de sane
ring. Goes zou de minstens een
miljoen gulden kostende
schoonmaak uit eigen zak moe
ten voorschieten met alle bijko
mende kapitaalslasten. De fi
nanciële positie van de gemeen
te laat een dergelijke uitgaaf
niet of nauwelijks toe. Boven
dien bestaat de kans dat een tra
ditionele sanering - alles afgra
ven en reinigen - zoveel geld
gaat kosten dat de provincie
niet meer bevoegd is de zaak af
te handelen en de aanvraag
doorschuift naar het Rijk. Vol
gens het gemeentebestuur
duurt het daarna nog eens an
derhalfjaar voordat het ministe
rie van Volkshuisvesting, Ruim
telijke Ordening en Milieu be
sluit of het zelf aan de slag gaat.
Ook bestaat nog de mogelijk
heid de sanering weer naar de
provincie te delegeren.
Om langdurige vertragingen te
voorkomen, heeft de gemeente
Goes VROM een tussenoplos
sing voorgelegd. Dit alternatief
gaat uit van scheiding van licht
en zwaar verontreinigde grond.
De minst vervuilde aarde wordt
verwijderd en naar de Stort
plaats Midden-Zeeland ge
bracht. De grond die veel pak's
bevat, laat Goes tijdelijk op
slaan om het later te reinigen.
Maar ook dit alternatief dreigt
slachtoffer te worden van amb
telijke molens. Volgens het col
lege duurt het anderhalf jaar
voordat VROM dan antwoord
geeft. B en W weifelen over goed
keuring, omdat de tussenoplos
sing niet helemaal strookt met
de wettelijke voorschriften.
Maandag komt in de Tweede
Kamer het nieuwe wetsontwerp
'Saneringsregeling in wet bo
dembescherming' aan de orde.
Mr Te Veldhuis zal het Goese
knelpunt als voorbeeld stellen
voor de algemene problemen die
zich voordoen in gemeenten op
MIDDELBURG - Afstuderen
en nog geld toe! Dat kan met
ingang van dit jaar in Zee
land. De Stichting Regionale
Geschiedbeoefening Zeeland
stelt een prijs van 2000 gulden
beschikbaar voor studenten,
die met hun scriptie bijdragen
aan de kennis van het Zeeuws
verleden. Wie in aanmerking
wil komen voor de 'histoprijs'
kan kiezen uit onderwerpen,
die betrekking hebben op de
nijverheid in de vorige eeuw.
De stichting heeft zelf zes mo
gelijke onderwerpen aange
dragen: molens, bierbrouwerij
en, chocoladefabrieken, ka
toenweverijen en suikerfabrie
ken. Ook een algemene litera
tuurstudie over de nijverheid
in Zeeland behoort tot de mo
gelijkheden. Studenten die an
dere onderwerpen aandragen,
die van doen hebben met de
Zeeuwse industrie, komen
eveneens in aanmerking voor
de prijs.
Het is de bedoeling dat de
scripties nieuwe gegevens op
leveren over historische onder
werpen, waarover nog weinig
bekend is. De keuze voor het
thema nijverheid sluit aan bij
het grootscheepse agrarisch
onderzoek, dat momenteel op
kosten van provincie en subsi
diegevers loopt. Afstudeers
cripties over industrieën, die
landbouwprodukten verwer
ken, kunnen volgens de stich
ting een welkome aanvulling
vormen op dat onderzoek. De
verwachting is dat de studen
ten tegelijkertijd bouwstenen
leveren voor het schrijven van
een allesomvattende geschie
denis van de provincie Zee
land. Met die integrale ge
schiedschrijving zou in 1995 na
afloop van het agrarisch pro
ject moeten worden begonnen.
De Stichting Regionale Ge
schiedbeoefening probeert
sinds 1987 het wetenschappe
lijk historisch onderzoek te sti
muleren. Voor studenten en
wetenschappers van buiten de
provincie is jaarlijks 15.000 gul
den beschikbaar als tegemoet
koming in de kosten van reis,
verblijf en onderzoek. Mede
werkers van rijksarchief,
Zeeuws Documentatiecen
trum en archiefinspectie ma
ken de onderzoekers wegwijs.
Tot nu toe hebben volgens de
stichting talrijke historici ge
bruik gemaakt van de onkos-
tenregeling. „Het historisch
onderzoek", zegt drs A. Wig-
gers van het documentatiecen
trum, „vaart er wel bij."
Bierbrouwerijen vormen één
van de onderwerpen waarmee
studenten, die een scriptie
schrijven over het Zeeuwse
industriële verleden, de 'his
toprijs' in de wacht kunnen
slepen. Op de foto bierbrouwe
rij De Meiboom in de Vlis-
singse Wilhelminastraat, cir
ca 1930
foto Zeeuws Documentatie
centrumI
1*111
Willem van Dam
Zeer nauwlettend houden ze elkaar in de ga
ten.
Met enige regelmaat steekt Esso-pomphouder
Saey uit Philippine de grens over om de prijs te
bestuderen die de Belgische concurrentie voor
een litertje super rekent.
Aan de andere kant van de grens, te Zelzate,
worden vanuit het kantoortje van het Texaco-
tankstation Verbiest voortdurend wantrou
wende blikken gezonden naar de prijslijsten
van het Fina-station een paar honderd meter
verderop, op Nederlands grondgebied.
Wat wordt het: pompen of verzuipen?
„Als het zo doorgaat, stoppen ze bij mij alleen
nog maar voor een paar litertjes benzine waar
mee ze net de andere kant van de grens kunnen
halen, om daar hun hele tank vol te gooien."
In Sluis hanteren Q8, Total en Shell dezelfde ta
rieven; een liter Euro kost er f 1,86, een liter super
f 1.94 en de diesel staat op f 111Een kilometer of
tien Belgenland inwaarts, in Dudzele, bij het
BP-station van mevrouw Sneijaert, kosten de
super en de euro een fractie meer. Alleen de die
sel is er aanmerkelijk duurder: dat scheelt - ver
geleken met de Nederlandse prijsnoteringen -
toch al gauw twee dubbeltjes per liter. Als dat
inmiddels allemaal al weer niet is veranderd. De
brandstofprijzen zijn - sinds de Golfcrisis - de af
gelopen weken aan weerszijden van de grens met
net zo'n vaart gestegen als de tellers op een flip
perkast. Gek worden ze ervan, de pomphouders.
•Je kunt er geen peil meer op trekken. Vandaag
is het zoveel, morgen zoveel. Niemand weet
waar-ie aan toe is. Je zou er nog ruzie door krij
gen met je klanten. Nog voor je de kans hebt ge
kregen je prijsbord te veranderen, worden er al
weer nieuwe verhogingen aangekondigd", som-
bert OK-pomphouder J. J. van Iwaarden in Aar
denburg.
De brandstofprijzen in België zijn de afgelopen
weken nög sneller gestegen dan in Nederland.
Niet zo heel gek lang geleden wipten Nederland
se automobilisten uit de Zeeuws-VIaamse grens
streek vrij massaal de grens over om in België de
tank te vullen. Een voordeeltje van een kwartje
de liter. Da's op een volle tank toch mooi 12,50
verdiend. Maar uitgerekend op het moment, dat
de bezineprijzen aan beide zijden van de grens op
ongeveer hetzelfde niveau liggen en de omzet
aan de pompen in de Zeeuws-VIaamse grens
plaatsen wat aarzelend omhoog klimt, maakte
staatssecretaris Van Amelsvoort (financiën) be
kend, dat de bezine-accijns met zo'n acht cent
Per liter verhoogd wordt. Ondanks de negatieve
effecten die een dergelijke belastingverhoging
met zich meebrengt.
De bezinepompen in de grensgebieden zullen - zo
becijferde het Nederlands Economisch Instituut
hun verkopen met 3,3 miljoen gulden zien da
len. Tweehonderdzestig mensen verliezen ver
moedelijk hun baan. Maar Van Amelsvoort
wenst dat op de koop toe te nemen. Tot intens
verdriet van Walter Staelens.
Laatste pomp voor de grens', staat er met grote
Tankstations in de grensstreek. Aan weerszijden van de grens houden Belgische en Zeeuws-VIaamse pomphouders elkaar zeer nauwlettend in de
gaten (foto Camïle Schelstraete)
letters op het bord bij de inrit van Service Sta
tion Staelens aan de Nederlandse kant van de
grensovergang Eede-Maldegem. Van dat bord
zal straks vermoedelijk weinig wervingskracht
meer uitgaan. Vreest Staelens. De blauw gestof-
jaste pompstation-exploitant draait ernstig mis
noegd aan de punten van z'n grijze knevel. „Het
zou een ramp zijn, meneer, een ramp", roept hij
theatraal van boven z'n thermosfles koffie. Het
was in het Space-benzinestation van Staelens de
laatste tijd toch al 'krap aan de knikker'. En net
nu de loop er - dank zij de prijsontwikkelingen
aan de andere kant van de slagboom - weer een
beetje in leek te komen, krijgt-ie binnenkort een
accijnsverhoging op z'n dak. Weg concurrentie
positie. „Je zult het zien", voorspelt Staelens ver
ongelijkt, „straks komt hier geen kip meer."
Twee personeelsleden lopen er bij het service
station Staelens rond. „Maar wat moet ik als ik
geen werk meer voor ze heb? Dan zet ik hier zo'n
computer neer en moeten de klanten zichzelf
maar helpen."
Het terugdringen van het autoverkeer is één van
de motieven om de benzineaccijns te verhogen.
Maar dat argument wordt door de pompstation
exploitanten weggehoond. „Ik ben nog niemand
tegengekomen", schimpt pomphouder Van
Iwaarden, „die z'n auto laat staan omdat de ben
zine duurder is geworden." „Nou", zegt pomp
houder H. Saey uit Philippine „ik ken er een paar
op het dorp die samen naar hun werk zijn gaan
rijden. Maar je denkt toch zeker niet dat daar
door meer auto's voor de deur blijven staan? Die
worden gewoon door moeder de vrouw gebruikt
als ze om een boodschap moet."
In het Belgische Dudzele wrijft mevrouw Sneij
aert van het plaatselijke BP-station zich tevre
den in de handen. Sinds de prijzen in België nog
explosiever zijn gestegen dan aan de andere
kant van het douanebord, heeft ze haar Neder
landse klandizie aanmerkelijk zien slinken. Alle
kans dat ze straks weer terugkomen. Een ver
schil van een paar franks is weliswaar niet veel,
maar ze kent ze. de Nederlanders. „Laat ze maar
komen, ze zijn van harte welkom."
Ach, het zal zo'n vaart niet lopen, voorspelt Nico
le de Meijer achter de kassa van het Shell-station
Van de Plasse in Sluis. Ze is er zo langzamerhand
mee vertrouwd geraakt. „Inderdaad, het is een
soort jo-jo-beweging. Van de zomer werd nog
meer in België getankt, nu wordt het bij ons wat
drukker en straks gaan ze misschien weer wat
vaker naar België. Maar zo gaat dat als je een
grensstation hebt. De benzineprijzen liggen
straks in België misschien weer wat lager, maar
je praat over slechts een paar franks. En daar
staat tegenover, dat wij hier weer veel Belgen
krijgen omdat de diesel bij ons stukken goedko
per is."
Zo is het maar net, roept pompbediende J. Pie-
ters in het kantoortje van het Texaco-tanksta-
tion Verbiest pal op de grens tussen Sas van
Gent en Zelzate. „In Nederland zijn het gas en de
diesel goedkoper. Als bij ons de benzine weer wat
goedkoper wordt, ontstaat er een mooi even
wicht. Dan hebben we allemaal onze boterham."
Pomphouder Saey uit Philippine vat de zaak
wat minder luchtigjes op. Hij zit al dik 35 jaar in
de benzinebranche ën moet nu ('de Suez-crisis
van '56 was de eerste') de vierde olie-crisis over
zich heen laten komen. Oh zeker, deze zal hij ook
wel weer overleven, haalt-ie gelaten z'n schou
ders op. Hij is tenslotte gewend de tering naar de
nering te zetten. Maar het wordt er niet makkelij
ker op. Want er wordt gemorreld aan de slui
tingstijden van z'n shop; straks mag-ie 's avonds
geen Nutsen en pakjes shag meer verkopen. Dat
scheelt toch. De beveiliging van de pompsta
tions moet verbeterd worden. De milieueisen
worden steeds strenger; z'n hele spulletje moet
vervangen worden - een investering van 350.000
gulden. Versta 'm goed, hij is het er mee eens
hoor, met die milieueisen, maar het moet wèl
leuk blijven. En dan nu weer die accijnsverho
ging. „Alles bij mekaar wordt het ons zo langza
merhand wel erg moeilijk gemaakt."
Saey ziet sombere perspectieven: „Het is mis
schien wat overdreven, maar als het zo door
gaat, stoppen ze bij mij alleen nog maar om de
luchtpomp te gebruiken en voor een paar liter
tjes benzine waarmee ze net de andere kant van
de grens kunnen halen, om daar hun hele tank
vol te gooien."
het gebied van bodemsanering.
Het liberale kamerlid vraagt
zich af of multifunctionele sane
ring, waarbij het geschoonde
terrein voor alle nieuwe invullin
gen (zelfs natuurgebied) ge
schikt is, in alle gevallen moet
worden toegepast. Naar zijn
smaak kunnen goedkopere,
minder rigoreuze oplossingen
soms afdoende zijn. Ook is een
sneller verloop van procedures
noodzakelijk, vindt het liberale
kamerlid.
DEN HAAG - De 50-jarige Hage
naar J. S„ naar wiens 'lijk' drie
jaar geleden naarstig is gezocht
door de politie in Vlissingen,
hoeft waarschijnlijk niet meer
naar de cel. Dat bleek vrijdag
tijdens de behandeling van de
strafzaak tegen S. bij het Ge
rechtshof in Den Haag.
De Hagenaar stond daar te
recht, omdat hij in augustus
1987 een bootje liet aanspoelen
op de Zeeuwse kust bij Vlissin
gen. Zijn ex-vrouw, die in het
complot zat, gaf hem als vermist
op terwijl hij zich hoog en droog
in Oostenrijk bevond. Op die
manier dacht het tweetal een
even tevoren afgesloten levens
verzekering van enkele tonnen
te incasseren.
De verzekering koesterde ach
terdocht. Het bleek dat de dood
gewaande man meermalen we
gens oplichting was veroor
deeld. De Hagenaar werd in Oos
tenrijk gearresteerd, waarna hij
door de rechtbank in Den Haag
tot vijftien maanden cel, waar
van vijf voorwaardelijk werd
veroordeeld.
S. ging echter in beroep omdat
hij zijn straf te hoog vond.
De aanklager bij het hof was dat
met hem eens: Dit gaat welis
waar om een heel ernstige zaak,
maar we moeten ook rekening
houden met de straf die de ex-
vrouw heeft gekregen."
De mededaderes was tot een ge
heel voorwaardelijke straf ver
oordeeld. De procureur vond dat
waar er twee daders zijn, zoveel
mogelijk het principe 'gelijke
monniken, gelijke kappen' dient
te gelden. Daarom eiste de aan
klager gisteren een straf van ne
gen maanden cel, waarvan zes
voorwaardelijk met aftrek van
voorarrest. Op die manier hoeft
S. niet meer naar de cel, omdat
hij in Oostenrijk en Nederland al
drie maanden heeft gezeten.
Raadsman, mr Boonstra kon
zich met die eis verenigen;Mijn
cliënt heeft in de Oostenrijkse
cel al een vreselijke tijd doorge
maakt".
Het Hof zal op 5 oktober uit
spraak doen.
TERNEUZEN - R. Ruules (58),
vice-voorzitter van de Raad van
Bestuur van Dow Benelux,
neemt per 1 januari volgend
jaar afscheid van de Terneuzen-
se chemiegigant. Ruules heeft
dan bijna 34 jaar bij het bedrijf
gewerkt. De Philippinenaar
vervulde tal van functies bij
Dow en heeft momenteel de 'ex
terne relaties en overheidscon-
tacten' in portefeuille. Zijn af
scheid werd deze week onver
wacht op de publikatieborden
op verschillende plaatsen in het
bedrijf aangekondigd.
DEN HAAG (GPD) - De inzame
ling van klein chemisch afval
uit de binnenscheepvaart is een
groot succes. Op het inzamel
punt bij de Volkeraksluizen
hebben de schippers dit jaar al
ruim 50 ton ingeleverd. Dat is
meer dan Rijkswaterstaat voor
heel 1990 had verwacht.
Vanaf maart dit jaar bestaat de
mogelijkheid het afval geschei
den in te leveren. In minicontai-
ners en betonnen bewaarkasten
worden met name poetslappen,
oude oliefilters, olieresten en
smeervet opgeslagen.
Andere regionale directies van
Rijkswaterstaat hebben ook be
langstelling voor dit inzamelsys
teem gekregen, dat ongeveer
200.000 gulden per jaar kost. Nu
betaalt Rijkswaterstaat de kos
ten nog; in de toekomst zullen de
binnenschippers dat zelf doen.
GOES - De christelijke scholen
gemeenschap voor beroepson
derwijs Ter Welle in Goes houdt
dinsdag 2 en woensdag 3 okto
ber in samenwerking met het
bedrijfsleven een verkoop-mo
deshow. De show is opgezet
door de afdeling Mode en Kle
ding, maar ook andere afdelin
gen van de school verlenen me
dewerking. De aanvang is beide
avonden om 19.30 uur.
Het project is een uitvloeisel van
de samenwerking tussen onder
wijs en bedrijfsleven zoals die in
het beroepsonderwijs gestalte
heeft gekregen. Leerlingen van
Ter Welle lopen in het derde en
vierde jaar stage bij bedrijven,
evenals docenten, die op die ma
nier hun lessen kunnen toetsen
aan de praktijk.
De leerlingen tonen tijdens de
modeshow de najaarscollectie
van de bedrijven die stageplaat
sen beschikbaar stellen. Maar
ook het eigen werk van de leer
lingen krijgt ruim de aandacht.
Ook andere afdelingen van de
bovenbouw van het Voorberei
dend Beroeps Onderwijs werken
mee. De afdeling Verzorging
zorgt voor de hapjes en drankjes,
de afdeling administratie is ver
antwoordelijk voor de promotie
en de afdeling verkoop heeft de
verspreiding van de toegangs
kaarten onder de hoede. De net
to-opbrengst van de kaartver
koop komt overigens ten goede
aan Terres des Hommes.
Ruules is niet alleen bij Dow een
bekend figuur. Buiten het be
drijf is hij actief in een keur van
maatschappelijke organisaties.
Zo is hij bijna niet meer weg te
denken als voorzitter van de
Kring van Werkgevers in de Ka
naalzone Zeeuwsch-Vlaande-
ren; hij is lid van het bestuur van
de Vereniging Nederlandse On
dernemingen; dagelijks be
stuurslid van de Vereniging Ne
derlandse Chemische Industrie
en bestuurslid van de Sociaal
Economische Consultatiegroep
Zeeland. Daarnaast is hij zeer
betrokken bij scholing en onder
wijs, getuige zijn voorzitter
schap van het Contactcentrum
Onderwijs-Arbeid Zeeland en
zijn bestuurslidmaatschap van
de MTS-MEAO Zeeuwsch-
Vlaanderen. Voor zijn verdien
sten voor de Nederlandse sa
menleving werd Ruules dit jaar
nog Officier in de Orde van
Oranje-Nassau.
Bij elke maatschappelijke ge
beurtenis van enige importantie
was Ruules present. Hij werd
dan ook wel gekscherend 'burge
meester' of 'onderkoning van
Zeeuwsch-Vlaanderen' ge
noemd. H. Kila, voorzitter van
de Raad van Bestuur van Dow
Benelux, prijst de verdiensten
van de vice-voorzitter. „Er zijn
weinig mensen in de geschiede
nis van Dow geweest die zoveel
hebben gedaan voor de goede
naam van Dow Benelux", merk
te Kila op nadat hij het besluit
van Ruules vernam.
Volgens E. van Wijk, woordvoer
der voor Dow Benelux, heeft
Ruules zelf 'na een lang arbeid
zaam leven' het besluit genomen
Dow de rug toe te keren. „Daar
wou ik het bij laten", zei de
woordvoerder op de vraag of de
Dow-top heeft aangedrongen op
het vertrek van de vice-voorzit
ter.
Ruules zelf was vrijdag niet be
reikbaar voor commentaar. Zijn
vrouw liet weten dat haar man
en het bedrijf er via 'onderling
overleg zijn uitgekomen'. Me
vrouw Ruules: „Ik had eerlijk
gezegd niet verwacht dat het nu
al bekend zou worden ge
maakt."
Overigens geeft Ruules niet al
zijn functies bij Dow op. Hij blijft
het chemieconcern vertegen
woordigen via een aantal be
stuursfuncties. Welke dat zijn, is
nog niet bekend. Wie Ruules op
volgt als vice-voorzitter van
Dow Benelux is binnen het be
drijf ook nog niet uitgemaakt.
R. Ruules
Advertentie
Lange Kerkstraat 32, Goes. Tel. 31537.