ROEST KOST JAARLIJKS verval roestvrij staal en ijzer onafwendbaar MILJARDEN vrijdagkrant de vrij(e)dagkrant 11 veilig 11 prestige 13 paptaarten 15 mondriaan 15 film PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 14 SEPTEMBER 1990 ierzoek kosten onderschat doe-het-zelvers-vogelvrij wat vei ligheid betreft, een betere be scherming voorkomt honderden ongelukken prestige als thema bij de ontwike- ling van de nieuwe 900-serie van volvo een typisch zeeuws streekgebak is de paptaarten de kunstenaar ian Wallace brengt «y in middelburg een hommage aan mondriaan het programma van de zeeuwse bioscopen en de wekelijkse uit agenda vrijdagkrant verzinkte carrosserie en chassis. Soepenberg: „Volkswagen, altijd al goed in het bestrijden van roest, moet zich tegenwoordig flink inspannen om de ontwikkelingen bij te houden en voorop te blijven lopen". Het roesten 'van binnenuit' zal steeds minder worden, verwachten de deskundigen. Nu al garanderen sommige auto-fabrikanten dat hun produkten de eerste zes jaar vrij zijn van roest van binnenuit, iets dat tien jaar geleden ondenkbaar was. Volgens de Delftse hoogleraar De Wit zullen de komende decennia nog flinke vorderingen geboekt kunnen worden. „Als we hard doorwerken dan kunnen we roest nog met een derde terug dringen. Daarvoor is veel fundamenteel onderzoek nodig en we moeten zorgen dat de kennis vervolgens op de juiste plek terecht komt". Soepenberg denkt dat vooral de toepassing van fundamentele kennis in Nederland nog moet worden verbeterd. „De kwaliteit van ons onderzoek is vrij goed, maar Nederland ligt achter als het gaat om het vertalen van die kennis naar de praktijk". In kwalitatief opzicht scoort Nederland hoog. Hoogovens heeft de afgelopen jaren een systeem ontwikkeld waarmee via laboratoriumtests binnen enkele weken kan worden vastgesteld hoe kwetsbaar een automateriaal is voor corrosie. Hoogovens mag nu als enig Nederlands bedrijf meedoen aan een groot internationaal onderzoeksproject, dat tot doel heeft een standaardtest voor corrosie te ontwikkelen die in de hele wereld zal worden gebruikt. Blekkenhorst: „Bij Hoogovens zijn we nu in staat binnen tien weken een voorspelling te doen hoe materialen zich in bepaalde omstandigheden gedragen. Tot nu toe kostte zoiets jaren, als het ging om bij voorbeeld maritieme materialen. We plaatsten dan rekken in de Noordzee en keken na vijf of zeven jaar waar er corrosie voorkwam en van wat voor soorten roest er sprake was". Het voordeel van de enorme tijdswinst is duidelijk: in de toekomst zullen vaker de juiste staalsoorten en legeringen worden gekozen. Bovendien kan veel eerder worden vastgesteld hoe nieuwe materialen zich zullen houden. Dit betekent overigens niet dat roest op den duur zal worden uitgebannen. De Deux Chevaux zal blijven roesten, maar ook de verzinkte Audi 80, een auto die volgens de modernste inzichten wordt gefabriceerd. En stalen balkonhekjes blijven kwetsbaar voor de combinatie van zure regen, luchtvervuiling en zee invloeden. Roestvrij staal bestaat niet en zal nooit worden ontwikkeld ook, menen de corrosie- specialisten, die liever spreken van roestvast staal, een produkt dat eeh vrij hoge weerbaarheid heeft tegen aantasting van buitenaf. „Corrosie zal er altijd blijven", zegt Blekkenhorst. „Immers, de natuurlijke toestand van ijzer is roest". MAURICE WILBRINK r was geen houden aan. De beux Chevaux roestte, het te plaatstaal verloor het Icht tegen de elementen, lig en zonder enig respect [te (le garagehouder met- tchroevedraaier het ene Ia het andere in de ferkant van het jpathieke automobiel, rdoor het uitzicht op de geerde APK-stikker snel ween. e en te dure laspartijen n het gevolg, want, zo elde de ontgoochelde aar, „wij hielden van Eend en het idee hem de sloop te moeten rijden, ulde ons met weerzin. We n in de roestfuik gelopen e gevolgen waren er naar", t. zo blijkt uit hillende berekeningen, de samenleving een ogen. In Nederland lopen osten die samenhangen roest tegenwoordig op tot lordige twintig miljard en per jaar. Per uur kost nomeen iedere inwoner Jien cent. Kijkt u later Taag nog eens naar uw hij is minder waard hrden, ook al vallen de In er nog niet in. Terland heeft een mooi laat voor roest", zegt prof. Kv. de Wit, lid van de kroep corrosie-technologie fde Technische Universiteit jt. Nederland kent grote, jdustrialiseerde gebieden, Ir de lucht nogal vervuild is. Tendien staat de kuststreek r invloed van de zilte I'ind. Luchtvervuiling en Invloeden samen zorgen f een agressief klimaat, r ijzer slecht tegen bestand oogovens in IJmuiden t onderzoek gedaan naar anier waarop ijzer en kunnen worden iherind tegen roest - of osie, zoals dat in het on heet. Bij de groep osie Technologie van het |arch-laboratorium wordt n Gelderland gelegen I tsje Lochem altijd als I "beeld genomen van een |(le' plaats voor staal. Er is I tief weinig tverontreiniging en de zee Btr weg. De lievingskansen van een lx Chevaux zijn daar nog ■lijk, als het om roest gaat. Fijnmond daarentegen en [het IJmondgebied, waar de Jgovens zich bevinden, In bekend als roestige Ken. De corrosieve klimaten ;en echter niet zomaar op |hoop worden geveegd, zegt Blekkenhorst, hoofd van Ifdeling Corrosie jinologie van Hoogovens. |een al op het [goventerrein zelf zien we [Chillende micro-klimaatjes ijzer meer of minder sbaar is voor corrosie. Dat [t in feite voor heel Ierland, hetgeen het przoek naar de bestrijding roest zo ingewikkeld .kt". de zaken nog wat plexer voor te stellen: de ibezitter in IJmuiden zou Ier geplaagd moeten len door een roestende osserie dan zijn mede- in Lochem. Maar kust zijn de wegen 's Het verzinken van ijzer roept roestvorming slechts tijdelijk een halt toe. De verzinkinstallatie van de Hoogovens (foto GPD) bleven stijgen. Tulp: „Bij de bouw van een installatie wordt te vaak voor goedkope materialen gekozen, waardoor er sneller corrosie optreedt en men sneller onderdelen moet vervangen. Dat kost vaak kapitalen. Ook realiseert men zich niet wat een verkeerde constructie voor problemen kan geven, waarbij je niet meer kunt volstaan met een simpele vervanging van materiaal. Wij worden regelmatig door een bedrijf ingeschakeld als de brokstukken er al bij liggen. Je kunt je voorstellen wat het kost als een deel van een bedrijf stil komt te liggen omdat er een ingrijpende reparatie moet plaats vinden". De gigantische financiële consequenties van mest problemen werden voor het eerst in 1970 uitgerekend. In het Britse Hoar-rapport, jarenlang verplichte kost voor corrosie-deskundigen, werd gesteld dat door roest jaarlijks ongeveer vier procent van het Bruto Nationaal Produkt verloren gaat. Dat percentage is volgens ir. E. Nagel Soepenberg, 'senior scientist' bij Hoogovens, in de twintig jaar daarna nauwelijks gewijzigd. Ondanks de vorderingen die er zijn gemaakt bij de bestrijding van roest. winters minder vaak glad en wordt veel minder strooizout gebruikt. Landinwaarts vreet dit zout zich dus weer in grotere hoeveelheden door het .staal. Toch: „In het algemeen kan worden gesteld dat de kans op roest vlak aan zee veel groter is", meent Blekkenhorst. De gevaren van corrosie en de kosten die hieruit voortvloeien, zijn lange tijd onderschat. Veel autofabrikanten produceerden tot in de jaren '80 wagens die vooral werden aangeprezen vanwege hun hoge snelheid, gestroomlijnde bouw en lage energieverbruik. Roest en de daarmee samenhangende aspecten van kosten en veiligheid zijn eigenlijk pas sinds een jaar of vijf een verkoop-item geworden. In de bouw bestaat al langer zorg om de gevolgen van corrosie, die soms desastreus kunnen zijn. In Zwitserland kwam enkele jaren geleden het dak van een zwembad naar beneden, dat was opgehangen aan stalen beugels. Door een verkeerde constructie was de ophanging zeer gevoelig geworden voor roest. Het ongeluk kostte acht mensenlevens. Roest was ook de oorzaak dat ooit het dak en de voorgevel van de Westberlijnse congreshal naar beneden kwamen. Volgens J. Tulp, werkzaam bij het in de jaren '60 opgerichte Nederlands Corrosie Centrum, is de belangstelling voor corrosiegevaar toegenomen, omdat bedrijven constateerden dat hun onderhoudskosten De roestvrije auto bestaat niet (foto Pieter Honhoff) Proefopstelling voor corrosie-onderzoek op het terrein van Hoogovens (foto GPD) Soepenberg: „We zijn er met heel veel onderzoeksinspanning in geslaagd de kosten van corrosie met 20 a 30 procent terug te dringen. Maar het milieu is agressiever geworden; door de toegenomen luchtverontreiniging raken we die kostenbesparing weer kwijt". Corrosie wordt steeds vaker bestreden door staal te voorzien van een laagje zink, een procédé dat overigens al heel lang bekend is. Twintig jaar geleden, vertelt L.A. Kraak van de Stichting Doelmatig Verzinken, gingen verzinkte vangrails in de Rijnmond tenminste vijftien tot twintig jaar mee. Nu is dat door de vervuilde lucht nog maar acht tot twaalf jaar. Ook de levensduur van auto's is niet wezenlijk verlengd, ondanks alle investeringen van de auto-industrie. Toch is de roestbestendigheid van auto's flink toegenomen, hoewel in mindere mate dan men tien a twintig jaar geleden verwachtte. De Franse auto industrie, die lange tijd vasthield aan produktiemethoden die haar auto's een roestig imago gaven, is sinds het midden van de jaren '80 hard bezig deze problemen aan te pakken. De Renault Espace was een van de eerste wagens met een redactie PZC-bijlagen advertentie en Vlissingen Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel 01184-84000 Middelburg Markt 51 4331 LK Middelburg Tel. 01180-81000 Goes Grote Markt 2 4461 AJ Goes Tel. 01100-31800 Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. 01184-84000 administratie Terneuzen Nieuwstraat 22 4531 CW Terneuzen Tel. 01150-94457 Hulst Steenstraat 6 4561 AS Hulst Tel. 01140-14058 Zierikzee Oude Haven 41 4301 JK Zierikzee Tel. 01110-15380 opening kantoren ^an maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur. Streekgebak

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 9