PZC Als een wervelwind door Zuid-Afrika flMMfllffljlHT" ®S®s«® Een veilplicht voor vis, topambtenaren weg Het lege zelf opinie en achtergrond Grote verdeeldheid in debat over hervormingen VRIJDAG 14 SEPTEMBER 1990 Radicaal Tweespalt Het scenario van de redding van Braks Somber Departement Inhoudelijk Borderline Inbeelding Vertrouwen Angst denkwijzer Promiscue gedrag Chaos in doodzieke Sovjetunie (Van onze correspondent in Moskou Hans Geleijnse) De Sovjet-volksvertegen woordiging ziet door de bo men het bos niet meer. De Op perste Sovjet wordt geacht een besluit te nemen over een eco nomische programma dat met kapitalistische medicijnen de doodzieke Sovjet-economie moet genezen. De verdeeldheid in de politieke leiding is echter zo groot, dat niemand meer weet over welk plan gepraat of besloten moet worden. Begin deze week, zo had presi dent Gorbatsjov beloofd, zou één programma aan het Unie- parlement worden gepresen teerd. Dat programma, zo voor spelde hij, zou een synthese zijn van de verschillende recepten die elkaar beconcurrerende eco nomische medicijnmeesters pa raat hadden. Dat van de regering-Ryzjkov was al afgekraakt. Deze zomer joeg de premier de bevolking aan het hamsteren met aankon digingen van forse prijsverho gingen. Ryzjkov en de zijnen wil den de bedrijven meer laten ver dienen door kostendekkende produktie en de hogere prijzen doorberekenen aan de consu ment. Dit zou de eerste stap zijn op de geleidelijke weg naar geldher- vorming en wat Ryzjkov noem de een 'gereguleerde vrije markt'. De premier bedoelde een markt met grote staatsbedrij ven en -boerderijen, privé-klein- handel en een centrale overheid die een stevige greep op het eco nomische gebeuren, inclusief lo nen en prijzen, zou houden. Boris Jeltsin, de president van de Russische Federatie vond het niets. Weg met Ryzjkov en zijn regering, was zijn commentaar. Ryzjkov beoogt niet meer dan het bestaande systeem enigs zins aan te passen. We moeten een volledig vrije-markt hebben, met onafhankelijke republieken die een gemeenschappelijke markt vormen. Jeltsins economische adviseurs kwamen met een eigen red dingsmiddel, het 500 dagenpro gram, waarvan de titel de ter mijn aangaf waarbinnen de vrije markt zou moeten gaan functio neren. Bovendien zei Jeltsin er bij, dat dit program niet ten kos te mocht gaan van de bevolking. Vervolgens ontbrandde er een oorlog tussen Jeltsin en de cen trale regering, waarbij premier Ryzjkov de verliezende partij werd toen Gorbatsjov in juli 'vrede' sloot met zijn rivaal Jelt sin. De beide presidenten be noemden een gezamenlijke com missie, geleid door de radicale econoom Stanislav Sjatalin, die opdracht kreeg een alternatief economisch programma te ont werpen. Dat programma leek als twee druppels water op het eerder door Jeltsin gepresenteerde. Op 1 oktober moeten de 500 dagen van de waarheid beginnen. De eerste 100 dagen worden be stemd voor 'buitengewone maatregelen': nieuwe wetge ving, het opzetten van een inter- republikeins economisch comi té, waarin de presidenten van de republieken en Gorbatsjov, in ventarisatie van alle staatsei gendommen en gereed maken voor verkoop. Bedrijven via de aandelenmarkt, overbodig mili tair materieel aan de burgersec tor, auto's en vrachtwagens aan particulieren. Begin van de landhervorming. Particulieren kunnen land ko pen of leasen. Het overheidste kort (160 miljard roebel) moet tot vijf miljard roebel worden teruggebracht, zonder bankbil jetten bij te drukken uiteraard. Buitenlandse hulp, uitgezon derd humanitaire, wordt met 75 procent bekort, defensie met 10 procent, de KGB met twintig. Op 1 november zou een einde moeten worden gemaakt aan de diverse koersen die de roebel heeft (de bekendste zijn de han dels- en de toeristenkoers). De roebel moet het enige betaal middel worden, geen handel meer in buitenlandse valuta. Ryzjkov, waarschijnlijk niet ten onrechte, riep meteen dat het onmogelijk zou zijn zonder een sociale explosie te veroorzaken het begrotingstekort in record tempo tot vrijwel nul terug te brengen. Hij bleef voorstander van stabi lisatie: meer import van con sumptiegoederen om de winkels te vullen, geleidelijke afschaf fing van subsidies, handhaving van de handelskoers van de roe bel (f3,30, zwarte markt f 0,08). Ondertussen verstreek de tijd en Gorbatsjov moest kleur beken nen. Eerst probeerde hij het, vlak voor de top in Helsinki, met (Van onze verslaggevers Henri Kruithof en Peter van Nuijsenburg) Als een wervelwind trok de parlementaire delegatie de afgelopen week door Zuid-Afri ka. Er werd gependeld tussen Pretoria en Johannesburg, ge vlogen van Johannesburg naar Kaapstad, van Kaapstad naar Durban, van Durban naar Ulun- di en terug en van Durban naar Johannesburg. In hun bijna tomeloze zucht naar informatie over het land van de afbrokkelende apartheid werd volgens de schatting van een delegatielid met meer dan 200 mensen gesproken, onder wie alle politieke hoofdrolspe lers en een deprimerende rond gang langs zwarte woonoorden gemaakt. Het tempo van de reis was zo moordend, dat de manne lijke delegatieleden nauwelijks tijd hadden om hun schoenve ters te strikken en de beide da mes de cosmetica maar in hun beauty-case lieten. Halverwege de trip wekte een aantal delega tieleden de indruk dat alleen een verblijf in een zuurstoftent hen weer op adem kon laten komen van het niet aflatende bombar dement van feiten, gegevens, oordelen en indrukken. Het bezoek van het zevental Harry Aarts (CDA, delegatielei der), Jaap de Hoop Scheffer (CDA), Maarten van Traa (PvdA), Josephine Verspaget (Pvda), Frans Weisglas (VVD), Doeke Eisma (D66) en Andrée Van Es (Groen Links) was histo risch. Nooit eerder deed een offi ciële parlementaire delegatie Zuid-Afrika aan, hetgeen minis ter van buitenlandse zaken Pik Botha de hoop deed uitspreken dat de ijstijd in de betrekkingen tussen beide landen tot het ver leden behoort. Hij kan niet teleurgesteld zijn. Na het bezoek zijn alle kamerle den er van overtuigd, dat de ban den met Zuid-Afrika, zij het voorzichtig, aangehaald kunnen worden en dat een voortdurend isolement het 'vredesproces' zal belemmeren. Dit algemene ge voelen vond zijn uitdrukking in de instemming met het bezoek van president Frederik de Klerk aan ons land, volgende maand, de versoepeling -van de visum plicht, en meer samenwerking op cultureel en wetenschappe lijk terrein. Bij verdere voortgang op de weg naar het 'nieuwe Zuid-Afrika' worden meer premies in het vooruitzicht gesteld, al verschil len de belangrijke partijen, CDA. PvdA en VVD, van mening over het tijdstip wanneer ze uit gekeerd kunnen worden. Voor CDA en VVD is het proces formeel 'onomkeerbaar', het een soort overgangsperiode van zes maanden, waarin Ryzjkov de kans moest krijgen de markt te stabiliseren. Daarna zou het Sja- talin-plan in werking treden. De meester zelf vond dat bela chelijk. „De twee plannen zijn niet in elkaar te passen", zei Sja talin in de Pravda. En Jeltsin be schreef Gorbatsjovs opzet plas tisch als een poging om een egel met een slang te laten paren. De Russische president kreeg zijn parlement achter zich: begin de ze week keurde het het 500 da gen program goed. En omdat niemand, Ryzjkov niet, Gor batsjov niet, om de machtigste republiek van de vijftien en de populaire leider Jeltsin heen kan, moest een van de partijen verliezen. Gorbatsjov liet eerst Ryzjkov opdraven. Die vertelde begin de ze week het parlement dat zijn program nog niet klaar was. Ver volgens boorde hij het Sjatalin- stuk als sociaal-explosief en niet-realistisch de grond in. Gor batsjov zelf benadrukte daarna een voorkeur voor het Sjatalin- programma te hebben. Maar er is een inbreng in het regerings program mogelijk, hield hij vol. Het resultaat was, dat de parle mentariërs (die het moesten doen zonder regeringsplan en pas maandag het Sjatalin-pro- gramma in de handen kregen) in commissies werden gejaagd om maar liefst vier plannen te be studeren: van Ryzjkov, Sjatalin (twee delen, tweehonderd pagi na's), Gorbatsjovs synthese van beide en een rapport van de eco noom Aganbegjan, voorzitter van een commissie die liefst tweehonderd alternatieve plan nen had bestudeerd. Dit hele pakket is ook gestuurd naar de parlementen van de re publieken. Er wordt dus zowel in Moskou als in de andere hoofd steden in het land duchtig gestu deerd. Donderdag waren die stu dies nog niet afgerond. Nikolai Petrakov, markteconoom en voornaamste medewerker van Sjatalin, voorspelde gisteren dat het Sjatalin-plan het beste is, de republieken de meeste vrijheid geeft en daarom de meeste kans van slagen heeft. Hoeveel werklozen gaat uw plan opleveren, was een vraag. Nu al wordt hét aantal werklozen op acht miljoen geschat. Petrakov bleef het antwoord schuldig. Evenmin duidelijk was zijn be toog over toekomstige prijsstij gingen, dat geen enkel percenta ge bevatte. Maar wie maalt daar om in de politieke en economische chaos die de Sovjetunie in de greep heeft? Eerst moet worden uitge vochten wie de verliezer wordt, van het trio Gorbatsjov-Jeltsin- Ryzjkov. De laatste maakt nog steeds de meeste kans op een roemloze aftocht uit de politiek. Miehail Gorbatsjov(l) discussieert met twee economen tijdens een pauze in de vergaderingen van de Opperste Sovjet (foto Alexander Zemlianichenko sleutelwoord in de beoordeling van de ontwikkelingen, wanneer de onderhandelingen over de nieuwe grondwet daadwerkelijk beginnen, terwijl de PvdA wil wachten tot vrije verkiezingen een feit zijn. Maar omdat de libe ralen en christen-democraten van mening zijn dat de klok 'fei telijk' niet teruggedraaid kan worden zullen zij bij minister Van den Broek (buitenlandse za ken) aandringen op de intrek king van de investeringswet. De socialisten vinden dat dit dou ceurtje, waarvan de praktische betekenis te verwaarlozen is, maar waarvan een grote 'sig naalwerking' schijnt uit te gaan, te vroeg komt. Verdeeldheid in het regeringskamp, zo consta teerde WD'er Weisglas tevre den. Voor hem had de reis ook politiek zijn rendement al opge bracht. Die verdeeldheid maakt het ove rigens nog wel twijfelachtig of de investeringswet ook werkelijk ingetrokken zal worden. Er is een kabinetsbesluit voor nodig en het is nog allerminst zeker dat de PvdA- ministers zich voetstoots bij het voorstel van Van den Broek zullen neerleg gen. De discussie over het vaderland se Zuid-Afrika-beleid zal nu een extra dimensie krijgen dankzij de persoonlijke ervaringen van de delegatieleden. Iedereen was onder de indruk van, zoals dele gatieleider Aarts het vertolkte, de politieke wil, moed en vastbe radenheid die Nelson Mandela en president De Klerk aan de dag leggen. Maar er heerste gro te bezorgdheid over het geweld, dat de onderhandelingen kan ontwrichten. Behalve mevrouw Verspaget (PvdA), die met het ANC de politie en de Zulu-bewe- ging Inkatha verantwoordelijk stelt voor het bloedvergieten, waagde niemand zich aan harde uitspraken over de schuldvraag. Het schrijnende contrast tussen arm en rijk, was voor iedereen de hoofdoorzaak, terwijl De Hoop Scheffer (CDA) ook de macht strijd in de zwarte politiek als belangrijke factor noemde. Het geweld, de gigantische so ciaal-economische problemen en de vijandige opstelling van vele blanken hadden de meeste delegatieleden somberder ge stemd dan ze voor hun reis wa ren. De tegenstelling tussen re gering en ANC over de tot stand- koming en de aard van de nieu we grondwet bevatte, aldus de analyse van Weisglas en Verspa get, eveneens de nodige splijt stof, maar werd door met name De Hoop Scheffer niet onover brugbaar genoemd. (Van onze parlementaire redacteur Carel Goseling) Een veilplicht voor vis, veel strengere straffen voor vis sers die zich niet aan de vangst quota houden en een reorgani satie in de top van het ministe rie van landbouw en visserij waarbij een of meer topambte naren moeten vertrekken. Dit zijn de belangrijkse onderdelen van een scenario dat achter de schermen in politiek-Den Haag wordt voorbereid om te voorko men dat minister Braks (land bouw en visserij) zou moeten opstappen. Naar verluidt is ook premier Lubbers hierbij be trokken. Door invoering van de veilplicht worden vissers gedwongen vis in de plaats van aankomst meteen ter beschikking te stellen voor veiling in de ter plaatse aanwezi ge visafslag. De controle op de vissers wordt erdoor vergemak kelijkt. Er zijn niet langer tien tallen regels nodig om na te gaan of men zich aan de vangstquota houdt of niet. Het aantal contro leurs in de haven kan vermin derd worden. Nadeel is dat kwaadwillende vissers zullen uitwijken naar het buitenland. Dit nadeel wordt op de koop toe genomen (de vloot is toch te groot). De veilplicht wordt op zo kort mogelijke termijn inge voerd. Naast de veilplicht zullen de straffen voor vissers die zich niet aan de opgelegde quota houden worden verscherpt. Het mag in ieder geval niet meer zo zijn dat vissers die grote financiële voor delen hebben omdat zij zich niet aan de quota houden, er van ai komen met lachwekkend lage boetes. Bovendien zal het ver plicht aan de wal houden van schepen vaker worden toege past.. Voorts wordt gewerkt aan een voorstel om de bestaande vrijwillige saneringsregeling voor visserijschepen uit te breb den en aantrekkelijker te ma ken. Er zal ondermeer extra geld voor uitgetrokken worden. Behalve de maatregelen tegen de vissers zelf, zullen ook binnen het departement van minister Braks maatregelen worden ge nomen om een einde te maken aan de misstanden in de visserij. Een of meerdere topambtenaren dienen daarbij het veld te rui men. Daarbij worden de namen genoemd van secretaris-gene raal Joustra, directeur-generaal te stellen, binnen zijn departe ment wel orde op zaken moet stellen, ook al heeft dat persone le consequenties. Minister Gerrit Braks: falend visserijbeleid fJ'oto Paul Vreeken Van der Lely en de directeur juri dische en bedrijfsorganisatori sche zaken, Brabers. Het vertrek van een of meerdere topambtenaren is nog wel een probleem. Betrokkenen zullen zelf aan een overplaatsing naar werken. Tot nu toe weigeren zij dat. Men wenst niet op te draai en voor het falende visserijbe leid. Ambtenaren kunnen zoals bekend niet ontslagen worden. Minister Braks schijnt ervan overtuigd te zijn dat hij, om zijn een andere functie moeten mee- eigen politieke toekomst veilig Naast de maatregelen tegen de vissers en binnen zijn eigen de partement wil Braks zich inhou delijk verdedigen tegen de aan tijging dat zijn visserijbeleid heeft gefaald en dat hij de Ka mer onvolledig heeft geïnfor meerd. Zo zal de bewindsman er op wijzen dat hij sinds 1987, toen de Kamer zijn beleid ook al on derzocht, talloze maatregelen heeft genomen om de visserij in de hand te krijgen. Tevens zal Justitie deels verantwoordelijk worden gesteld voor het feit dat overtredende vissers niet harder zijn aangepakt. De Kamer zal te horen krijgen dat zij steeds op de hoogte was van de toestanden in de visserij, maar ook steeds heeft ingestemd met het gevoer de beleid. Ten aanzien van de onvolledige informatie zal Braks erop wijzen dat hij weliswaar wist van bere keningen als zouden de vissers de quota in 1989 met 30 tot 60 procent hebben overschreden, maar dat deze marge zo ruim was dat hij eerst meer zekerheid wilde over de juistheid van de cijfers. Bovendien deden toen ook verhalen de ronde dat de vis sers de quota tussen 20 en 80 pro cent overtraden. Voorts zal Braks erop wijzen dat geen enkele bewindspersoon de Kamer altijd alle beschikbare informatie geeft. Ook het argu ment dat er op talloze beleids terreinen overtredingen plaats vinden waarvan iedereen kennis heeft, maar wat stilzwijgend wordt aanvaard, zal in de strijd worden geworpen. Bovendien 'willen wij geen politiestaat'. Met het aankondigen van extra maatregelen wil Braks trachten de PvdA over te halen hem nog een kans te geven. Met name wil hij voorkomen dat een deel van de PvdA-fractie om redenen van politieke zuiverheid, zou willen instemmen met een motie van de oppositie om hem tot opstap pen te dwingen. Of de PvdA- fractie één lijn trekt hangt naast de opstelling van Braks, ook in hoge mate af van de greep die fractieleider Wöltgens op de fractie heeft. De opstelling van vice-premier, en PvdA-voor- man, Kok is daarbij van groot belang. Kok heeft zich tot nu toe afzijdig gehouden in de affaire- Braks. (Door René Diekstra) /k weet nooit wat ik wil. Mijn ideeën over hoe ik hén, hoe ik mijn werk doe, hoe ik denk, hoe ik me kleed, zelfs over mijn hobby's en hoe ik met mannen omga, ivorden bepaald door wat anderen ervan vinden. Ik ben verdomd goed in het aanvoelen van wat anderen willen en in het doen van wat zij graag hebben, maar ik heb tegelijk steeds het gevoel dat ik opgesloten zit in me zelf. dat ik stik achter mijn eigen huid." De 30-jarige vrouw die deze woorden schreef, leed op meer dan één manier onder haar eigen persoonlijkheid. Iedere keer wanneer ze een relatie met een man aan knoopte, begon ook de angst dat ze er een puinhoop van zou maken, dat het door haar schuld weer mis zou lo pen. Wat ook inderdaad tel kens gebeurde. In iedere nieuwe relatie was ze zo bang voor afivijzing, dat ze nauwelijks in staat was een nieuwe vriend te vertellen wat zij wilde doen, waar zij ivilde eten, welke film zij wil de zien. Als hij iets wilde ivaar zij ei genlijk niks aan vond, hield ze haar ivare gevoelens voor zich en deed ze mee om hem een plezier te doen. Iedere nieuwe vriend moest haar voortdurend geruststellen. Dat hij zich nog tot haar aangetrokken voelde, van haar hield. Deed hij dat niet, dan werd ze dwingend en dreef ze hem de gordijnen in met woede-uitbarstingen, depressieve buien en drei gingen met zelfmoord, die ze soms echt heel serieus meen de. Elke liefdesrelatie werd zo een val, want deze voedde haar diepgekoesterde wens zich helemaal aan iemand over te kunnen geven. Maar het uiteindelijke resultaat was steeds dat ze zichzelf he lemaal uit het oog verloor. Een uitvoerig psychologisch onderzoek bracht aan het licht dat ze naar alle waar schijnlijkheid leed aan een zogenaamde 'borderline'- persoonlijkheidsstoornis. Het woord 'borderline' En gels voor 'grenslijn') geeft aan dat het gaat om een stoornis die ligt op de grens van neurose een emotionele stoornis op grond van onop geloste innerlijke conflicten en psychose (een stoornis waarbij de patiënt het con tact met de realiteit groten deels verloren heeft en bij voorbeeld hallucineert). Merkwaardig genoeg zijn veel 'borderline'-persoon lijkheden succesvolle, intel ligente mensen, die zo op het eerste gezicht alles meeheb- ben. Maar van binnen voelen ze zich leeg, hol, onaf, onte vreden. Ze gaan regelmatig gebukt onder gevoelens van depressie, eenzaamheid en geïsoleerd zijn; ze zitten ge vangen in een spiraal van zelfsaboterend gedrag waardoor op den duur hun hele leven vastloopt. Hun ontzettende innerlijke onze kerheid en hun gebrek aan een evenwichtigstabiel beeld van zichzelf proberen ze te compenseren door be vrediging te zoeken in mate riële zaken (spullen/kleren) oppervlakkige vriendschap pen en vluchtige, onpersoon lijke sexuele contacten. Veel van hun energie gaat zitten in krampachtige po gingen om afwijzing of verla ting door anderen te vermij den of te voorkomen. Daar bij gebeurt het regelmatig dat ze zich die afwijzing en kel maar inbeelden. Boven dien kunnen ze vaak heel im pulsief reageren. Zo kan ie mand met een 'borderline'- stoornis weken of maanden intensief aan fitnesstraining doen en dan plotseling van het ene op het andere mo ment zijn lichaam volledig gaan verwaarlozen of zelfs beschadigen door overmatig drinken, eten en dergelijke. Van alle persoonlijkheids stoornissen, waar psychia ters en psychologen tegen woordig mee te maken krij gen, is de 'borderline'-stoor- nis vermoedelijk de meest voorkomende. Hoewel nie mand het nog precies weet, komen volgens deskundigen alleen al in de Verenigde Staten naar schatting tus sen de 10 en 15 miljoen men sen voor de diagnose in aan merking. Ook in ons land wordt de diagnose steeds va ker gesteld. Het lijkt er daar bij op, dat de 'borderline'- stoornis vaker bij vrouwen dan bij mannen voorkomt. Voor het ontstaan van de stoornis zijn verschillende verklaringen in omloop. Een daarvan is, dat de wortels ervan teruggaan op een ge stoorde ontwikkeling in de vroege kinderjaren. Een be langrijk kenmerk van een geestelijk gezonde persoon lijkheid is een sterk, positief zelfbeeld en daardoor vol doende zelfvertrouwen om op te komen voor de eigen wensen en rechten. Het niet tot ontwikkeling komen van een zo'n zelfbeeld lijkt de sleutel te zijn tot het ont staan van de 'borderline'- persoonlijkheid. Bij bepaal de kinderen kan het zo tus sen het tweede en derde le vensjaar gebeuren dat ze er niet in slagen een beeld van zichzelf op te. bouwen, onaf hankelijk van dat van hun ouder(s). De oorzaak is vaak gelegen in emotionele pro blemen van de ouder zelf. Wezenlijk voor een gezonde ontwikkeling is dat de ou- der(s) het kind helpt(en) om vertrouwen in zichzelf te krijgen. Maar als een moe der (of vaderzelf gebukt gaat onder een negatief zelf beeld, dan zal ze er moeite mee hebben om haar kind aan te moedigen op zichzelj te gaan vertrouwen, zelf standig te worden. Het kind ervaart het ontbre ken van die steun als in de steek gelaten, alleen gelaten worden, wat gevoelens van depressie tot gevolg kan hebben. Om die gevoelens te verminderen, geeft het kind zijn pogingen op om zich zelf standig, los van de moeder te ontwikkelen. In plaats daar van maakt het zich in toene mende mate afhankelijk van de goedkeuring en genegen heid van de moeder om zich goed over zich'zelf te kun nen voelen. Maar dat 'zelf is in feite een vals, een onecht zelf. Sommige deskundigen zijn van mening dat de stoornis erfelijk bepaald is; bepaalde kinderen zouden eenvoudig weg worden geboren zonder het vermogen om een onaf hankelijk zelfbeeld) te ont wikkelen. Maar anderen zeggen dat traumatische ge beurtenissen een doorslag gevende rol spelen; iedere ingrijpende levensgebeurte nis tussen het tweede en der de levensjaar die in ernstige mate de mogelijkheid van het kind om te experimente ren of de beschikbaarheid van de moeder beperkt bij voorbeeld als gevolg van langdurige ernstige ziekte), zou het beginpunt van een 'borderline'-stoornis kun nen zijn. De meeste mensen twijfelen af en toe aan zichzelf, vragen zich af wat ze nou eigenlijk als persoon waard zijn en oj ze eigenlijk wel uit zichzelf halen wat erin zit. Wat hen overeind houdt is het vermo gen om zulke gevoelens op een realistische manier te 1111111111 bekijken en te relativeren. 'Borderline'-persoonlijkhe den daarentegen zijn con stant afhankelijk van ande ren om hun gevoelens van onzekerheid en waardeloos heid te verdrijven. Maar als je altijd maar twijfelt aan je zelf en je van binnen hol en leeg voelt dan is het niet al leen zo datje anderen nodig hebt om (je) ten minste nog iets te voelen, maar is het te gelijk zo datje angst voor de ander moet hebben. De angst namelijk dat je je hele maal in de ander verliest en dan in de steek gelaten kunt worden. Vandaar dat een van de meest opvallende kenmer- ken van 'borderline'-per- soonlijkheid in relaties is de angst voor emotionele inti miteit. Naarmate het con tact intiemer of persoonlij ker dreigt te worden, wordt hij of zij angstiger en gaat zich steeds destructiever ge dragen. De 'dreiging van intimiteit' brengt sommigen ertoe zich 'promiscue' te gaan gedra gen. Dat wil zeggen, ze werken de ene mimiaar of minnares na de andere af. Seks, overigens meestal niet als erg bevredigend ervaren, neemt dan de plaats in van emotionele intimiteit. Zoals een patiënt het zo treffend zei: „Het ging me in feite niet zozeer om de seks zelf, maar om door iemand anders vastgehouden te worden." Als om te compenseren voor het feit dat hij als kind niet genoeg was vastgehouden. In zekere zin is de 'borderli ne'-stoornis een extreem voorbeeld van een probleem waar we allemaal mee wor stelen, namelijk het vinden van een goed evenwicht tus sen onze behoefte aan onaf hankelijkheid en onze wens ons leven met anderen te de len. Dat evenwicht moeten we in allerlei fases van ons leven steeds weer opnieuw zien te vinden en dat gaat nooit helemdal zonder con flicten en angst. Ik weet niet of het een troost is, maar we zitten met zijn allen ons hele leven door nu eenmaal in een heel tegenstrijdige posi tie namelijk: om zelfstandig te kunnen leven zijn we af hankelijk van anderen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 4