'ZC
tlEDER
JAAR
VEEL
LEED
de veiligheid van
de doe-het-zeiver
geen waaghalzerij
bij nieuwe escort
nieuw prestigieus
topmodel volvo
hypotheken
nieuws in
het kort
vrijdagkrant
11
VRIJDAG 14 SEPTEMBER 1990
iskertje
Ml
hoofd
uitstralen
DESKUNDIGHEID HEEFT EEN NAAM
DE NATIONALE .p \S
-N rn i 3
HYPOTHEEKBEURS
miniatuur
1 oe-het-zelvers halen nogal
leens, in negatieve zin, de
itekolommen. Als een zelf
ver van de ladder valt,
klusser met zijn cirkelzaag
I vinger afzaagt, of brand
jorzaakt (en wat er verder
allemaal aan ongelukken
gebeuren) is dat natuurlijk
iws. Er komen jaarlijks
honderden ongevallen
r. Overigens zijn de
htoffers echt niet alleen
]ir 'amateurs'; in de
'essionele wereld gaat er
vaak iets mis. Er zijn heel
bouwvakkers die niet
r in staat zijn alle tien hun
jers na te tellen!
e professionele sector
jdt de Arbeidsinspectie zo
mogelijk een oogje in het
Wanneer een ongeluk te
en blijkt aan het gebruik
ondeugdelijk gereedschap,
nalatigheid, aan het pootje
[ten met wettelijk
geschreven
gheidsvoorzieningen enz.,
worden de daarvoor
ntwoordelijken streng op
matje geroepen.
toe-het-zelver is wat dit
Reft echter een 'vrije vogel'.
lArbeidsinspectie heeft op
R of haar geen vat. Een
Rstie van 'eigen schuld,
Jee bult'. Toch ben je
erantwoord bezig als je
■aaide maatregelen ter
ftherming van je zelf en
|eren met een vluchtig
dgebaar wegwuift.
|endien: als er iets mis gaat
irbij iemand anders
Rschien een buurman die je
een handje helpt bij de
gewond raakt, of schade
t, is een claim inzake
isprakelijkheid niet
lenkbeeldig!
|e goed gesorteerde dhz-
kel of bouwmarkt heeft een
■ot aantal
|igheidsprodukten
rradig. En dat mag best
Ichouwd worden als een net
oodzakelijk stuk
ledschap als je zaag, hamer
|nachines. Zo is bijvoorbeeld
een mond/neusmaskertje,
hoewel je er misschien wat
belachelijk mee uitziet, beslist
geen overbodigheid als je werk
doet waarbij veel rondstuivend
stof of gruis ontstaat. Het
doorslijpen van tuintegels,
klinkers en dergelijke is (nog
afgezien van de lawaaioverlast
die je er de buren mee aandoet)
bepaald niet lekker voor je
ademhalingsorganen en je
ogen. Dus behalve dat
maskertje bij zulke klussen ook
maar een veiligheidsbril
opzetten.
En wie weet hoeveel mensen
gehoorproblemen hebben
opgelopen bij het werken met
snerpende machines (die
doorslijpmachines
bijvoorbeeld)? Oorkappen
houden het grootste deel van
de daarbij geproduceerde
decibellen buiten bereik van je
trommelvliezen.
Een blauwe duim ten gevolge
van een verkeerd gerichte
hamerklap, daar is nog wel
overheen te komen. Maar zowel
handen als voeten kunnen veel
erger letsel oplopen, doordat ze
bekneld raken, of doordat er
een zwaar ding op valt. Stevige
werkhandschoenen, zo nodig
met extra lange moffen die ook
de polsen beschermen,
beperken zo'n risico
aanzienlijk.
Speel, om je voeten te
beveiligen, ook niet voor
pantoffelheld. Werkschoenen of
-laarzen die een stootje kunnen
verdragen, liefst met versterte
'neuzen', houden je volle tiental
tenen in stand. Trek
veiligheidsschoeisel in elk geval
aan bij het werken met bijl,
kettingzaag en dergelijk gretig
grijpend gereedschap.
Er zijn van die klussen waarbij
wel eens iets kan vallen, liefst
niet op je hoofd, maar je weet
maar nooit. Een
veiligheidshelm is in zulke
gevallen geen overdreven
maatregel. Een stevige
voorschoot, die een groot deel
van het lichaam beschermt, zou
ook nog aan het assortiment
'veiligheidsgereedschappen'
toegevoegd kunnen worden.
Nu hoefje natuurlijk niet in
overdrijving te vervallen; voor
een behangklusje of zo iets hoef
je je niet als onherkenbaar
marsmannetje te vermommen.
Sommige veiligheidsprodukten
kunnen trouwens ook
belemmerend werken, door hun
gewicht of omdat ze de controle
op de spierfuncties van de
handen beperken. Pas veilige
werkkleding dan ook steeds
aan bij een nuchter ingeschatte
risicofactor!
MAR GROEN
Advertentie
r
et de in gebruikne-
Lming van de vierde ge
neratie van de Ford Escort
begeeft het merk zich in een
hernieuwde stijl op een weg
vol tamelijk voorspelbare
zekerheden. De nogal be
daagde stijl heeft weinig
verrassingen, de techniek
loopt dan wel niet achter,
maar zeer bij de tijd of zelfs
vooruitstrevend is het ook
niet. Toch is de hele Escort,
omdat de bodemplaat werd
veranderd door de verleng
de wielbasis, compleet
nieuw opgebouwd.
Dan zou je zeggen: kansen
genoeg om eens pittig voor
de dag te komen. Nieuwe
naam, nieuwe stijl en een
nieuwe groep, jonge en spor
tieve, kopers. Van Taunus
naar Sierra en van Granada
naar Scorpio, het zijn twee
behoorlijk goed gelukte om
mezwaaien bij Ford. Een
zeer groot volume-model als
de Escort kan zich blijkbaar
geen waaghalzerij veroorlo
ven. Dus de bestaande klan
tenkring vasthouden zonder
revolutie te preken, wel la
ten zien datje meegroeit.
'Never change a winning
team' is de Engelse uitdruk
king voor het vasthouden
aan een geslaagd concept.
Voor de Escort gaat dat al
ver terug in de geschiedenis,
sinds 1968 wordt het model
door Ford gevoerd. En met
zoveel succes, dat het nog
steeds de best verkochte ter
wereld is. In '75 volgde de
Mark II en in '80 de derde ge
neratie van de Escort, nu
met voorwielaandrijving.
Wat bij de nieuweling voor
de negentiger jaren opvalt, is
de grote binnenruimte. De
zit achter het stuur, dat uit
een goed ogend en te bedie
nen dashboard steekt, is
goed, al zou de stoel iets
meer zijdelingse steun mo
gen hebben.
Met het onbekrachtigde
stuur in een Ghia-versie had
den we wat moeite. Net alsof
je eerst door een onwillig
stukje tandheugel moest.
Merkwaardig overigens,
want juist dat onderdeel
heeft een verlopende vertan-
ding die het rechtuit sturen
stabiel maakt en het boch
tenwerk vergemakkelijkt.
Dat de auto's praktisch zijn
blijkt ook uit het omlaag
brengen van de onderhouds-
en reparatiekosten. Dat is in
landen waar de verzeke
ringspremie is gekoppeld
aan dat gegeven van groot
belang. Wij betalen in ons
land premie over de nieuw-
waarde, maar in Duitsland
kijken de assuradeurs naar
de reparatiekosten van een
model. Zo kunnen twee au
to's met dezelfde prijs vol
strekt verschillende verze
keringspremies hebben.
Van de Escort en Orion ko
men de volgende modellen
vanaf 4 oktober in de ver
koop. De 1.4 ltr/71 pk, de 1.6
ltr/90 pk met ongeregelde
katalysator, de 1.6 ltr/105 pk
en de 1.8 ltr/60 pk die eer
daags ook met katalysator
geleverd kan worden. Er zijn
zes uitvoeringen van de Es
cort: C, XLD, CLX, Ghia, S
en Cabriolet. De S-versie is
vanaf januari leverbaar.
SIEM LEEUWENKAMP
öe nieuive Ford Escort met als doelgroep de jonge, sportieve
automobilist (foto GPD)
Het nieuwe topmodel, de Volvo 960 (foto GPD)
Niet voor niets benutte Vol
vo het eigen testpark nabij
Gothenburg om de internatio
nale pers kennis te laten maken
met de op prestige en comfort
gerichte nieuwe 940 en 960. De
Zweedse fabrikant wilde laten
zien dat aan wegligging en sta
biliteit veel aandacht is be
steed. Op de bewust 'ongeluk
kig' uitgelegde bochten was de
900-serie niet eenvoudig uit het
spoor te krijgen, ondanks het
toch wel erg hoge gewicht van
de wagens en een karakter ge
richt op comfortabele rij-eigen-
schappen.
Prestige is het thema geweest bij
de ontwikkeling van de 900-se
rie. Het gaat om klassewagen,
die meer allure zou moeten krij
gen dan de zakelijk ogende 700-
serie. De prijs van de 960, met
een nieuw ontwikkelde 24 kleps
zes-cilinder in lijn motor, geeft
dat ook aan. Maar liefst 117.300
gulden moet er voor deze Volvo
worden neergeteld. Wie de allure
van de 900-serie wenst, maar
voor aanzienlijk minder spekko-
per wil zijn, komt uit bij de 940
GL met 2.0 liter vier-cilinder mo
tor. Die gaat 54.500 gulden kos
ten en dat is zo'n zesduizend gul
den duurder dan een 740 GL met
dezelfde motor.
Hier schuilt concurrentie in ei
gen huis. Dat is niet overdreven.
De 900-serie mist dat uiterlijke
extra om hem te onderscheiden
van de 700-serie van Volvo. Ster
ker nog, het lijkt een wat bijge
schaafde variant.
De achterpartij is wel duidelijk
anders dan bij de 700. Hier zien
we een verder tot de bumper
doorlopend kofferdeksel voor
een lage tildrempel en een min
der rechtop geplaatste achter
ruit. Het hoekige is eraf. Vanaf
achter gezien heeft de Volvo
940/960 trekjes van de Saab 9000
en van de Mercedes 200.
Maar dat maakt de 900 niet bij
zonder. Zelfs de duurste uitvoe
ring, de 960, mist de toonzetting
van een prestigewagen. Zo zou
wat notenhout op de deuren niet
hebben misstaan in plaats van
al dat plastic. Daarbij komt nog
dat de knopjes voor raambedie
ning zijn gemonteerd in een wat
goedkoop aandoend plaatje
kunststof. Verder is voor de prijs
van 117.300 gulden elektrische
stoelverstelling nog niet stan
daard. Dan is er de onhandig ge
plaatste interieurverlichting
met leesspotjes, die vanaf de
voorstoelen alleen met achter
waarts gerichte arm zijn in te
schakelen.
Het klinkt wat muggezifterig,
maar van een wagen van die
prijs mag best wat uitstralen. De
960 ontmoet in die klasse wel
concurrentie van Mercedes en
BMW. Technisch heeft Volvo het
wel voor elkaar, zeker met het
topmodel 960. Onderhuids
schuilt veel actieve en passieve
veiligheid en vooral een zijde
zacht lopende zes-cilinder in lijn
van compacte afmetingen.
Op alle zitplaatsen zijn er drie-
punts gordels. De gordels voor
beschikken over een automa
tisch spanmechanisme, dat in
werking treedt bij een aanrij
ding. Daarnaast beschikt de
900-serie naar Volvo-traditie
over de stalen buizen in de por
tieren en over uitgebreide kreu-
kelzones en dat kan ook met een
wagen van een dergelijke lengte.
Daarnaast is er de actieve veilig
heid van een goed voorspelbare
wegligging.
De 960 bezit standaard elektro
nische temperatuurregeling
voor de verwarming en ventila
tie, beschikt verder over elec-
trisch bediende ruiten, spiegels
en schuifdak, over in hoogte ver
stelbare stoelen met verstelbare
lendesteun en over stoelverwar-
ming. Ook de lederen bekleding
is standaard en dat ademt ge
lukkig nog de sfeer van luxe uit,
zodat nog wat van de allure en
de hoge prijs merkbaar is terug
te vinden.
De elektronisch gestuurde auto
maat is ook inbegrepen. Het is
een geheel nieuwe bak met vier
trappen en drie verschillende rij-
programma's. -E- voor normaal
gedrag en -S- voor sportief, waar
bij de motor in een hoger toeren
tal wordt gehouden en vooral
het terugschakelen actiever ge
schiedt. En dan is er nog de -W-,
het programma voor gladde we
gen. Dat biedt de mogelijkheid
met de hand te schakelen en dus
slip als gevolg van schakel-
schokken te voorkomen. Het an
ti-slip differentieel moet er on
der winterse omstandigheden
voor zorgen dat de 960 gemakke
lijk vanuit stilstand wegkomt en
de ABS dat hij weer gemakkelijk
stopt. De automaat is sterk en
geschikt voor motorkoppels tot
340 Nm. De motor heeft vier
kleppen per cylinder, die zelf
stellend zijn. De motor is door
electronische sturing van brand
stofinspuiting en ontsteking be
hoorlijk onderhoudsvrij.
De 940 is bij de presentatie van
de nieuwe Volvo-topper wat in
de schaduw komen te staan. De
GL met de 2.0 liter 111 pk motor
is het instapmodel. Lang niet zo
luxueus als de 960, maar niet
echt uitgekleed. De GL is ook le
verbaar met de tot 130 pk gekie
telde 2.3 liter krachtbron. Dan
zijn er nog de GLE en de Turbo
intercooler.
Verder zou Volvo Volvo niet zijn
als niet van de 900-serie een Es
tate leverbaar zou zijn. Deze sta
tionwagen behoort dan ook tot
de familie. De achterkant daar
van lijkt als twee druppels water
op die van de 700-serie en boven
dien zijn de afmetingen ook nog
eens exact hetzelfde, terwijl de
sedan van de 900-serie zes centi
meter langer is.
WIMOTTEN
~N L-r
Wie een hypotheek nodig heeft, kan meerdere dingen doen:
A. Hij of zij stapt naar b.v. 7 geldgevers om aan de hand van de
verkregen informatie de beste van deze 7 te kiezen;
B. Hij of zij kan ook één stap doen en met onze hypotheek
makelaar een afspraak maken voor een objectief advies.
Wij beschikken over de gegevens van alle mogelijke
geldverstrekkers zodat u kiest voor de beste van alle
maal!!!
N.B. De gemakkelijkste stap is even bellen omdat de Nationale
Hypotheekbeurs niet verder van u verwijderd is dan de
dichtstbijzijnde telefoon.
TELEFOON 01184-13900
Badhuisstraat 137, Vlissingen
De rentetarieven op de geld- en kapitaalmarkt zijn de afgelopen week
niet verder gestegen. Of sprake is van een stabilisatie van de rente
valt. gezien de internationale onzekerheden, niet te zeggen. Behoudens
een verhoging bij de Centrale Volksbank van 0,2% voor het 2-jarig tarief,
noteerden wij geen hypotheekrentewijzigingen.
Hypotheekrente
rentepercentages
netto werkelijke
per
rente
afsluit
opgave rente bij fiscale
11 september 1990
vast
provi
bank
besparing van
gedu
sie in
konstant
rende
35,1%
50%
ABN
spaarhyp.
5jr
1,00
9,60
5,93
3,85
spaarhyp.
10 jr.
1,00
9.60
5.93
3,85
spaarhyp.
15 jr.
1,00
9.90
6,15
4.02
ann. hyp.
variab.
1.50
9,20
6,38
4,89
ann. hyp.
5 jr.
1,50
9,40
6,52
5,00
ABP
spaarhyp.
5 jr.
1,00
9,40
5,76
3,71
spaarhyp.
10 jr.
1,00
9,40
5,76
3,71
spaarhyp,
15 jr.
1,00
9,40
5,76
3,71
ann. hyp.
5 jr.
1,00
9.20
6,35
4,87
ann. hyp.
10 jr.
1,00
9,20
6,35
4,87
Aegon
spaarhyp.
5/10 jr.
1,25
9.60
5,95
3,86
spaarhyp.
15/20 jr.
1,25
9,60
5,95
3.86
Amro
«spaarhyp.
2 jr.
1,00
9,60
5,91
3,83
spaarhyp.
10 jr.
1,00
9,60
5,91
3,83
spaarhyp.
15 jr.
1.00
10,10
6,28
4,12
Amev
zorg-vrij-hyp.
5/10 jr.
1,25
9,60
5,95
3,86
levensverz.
zorg-vrij-hyp. 15/20 jr.
1,25
9,60
5,95
3.86
Bouwfonds
spaarv.hyp.
5 jr.
1,00
9,50
5,85
3,79
Ned. Gem.
spaarv.hyp.
10 jr.
1,00
9,60
5,93
3,85
spaarv.hyp.
renterust
1,00
9,60
5,93
3,85
CDK-bank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
9,50
5,86
3,79
spaarhyp.
10 jr.
1,00
9,60
5,93
3,85
ann. hyp.
1 jr.
1.00
9.10
6.27
4,82
ann. hyp.
5 jr.
1,00
9,30
6,42
4,92
Centraal
spaargar.hyp
5/10 jr.
0,00
9,60
5,89
3,81
Beheer
spaargar.hyp. 15/20 jr.
0,00
9,60
5,89
3,81
Centrale
exact-hyp.
5 jr.
1,25
9,40
5,80
3,75
exact-hyp.
10 jr.
1,25
9,40
5,80
3,75
Centrale
spaarhyp.
5 jr.
1,00
9,20
5,64
3,62
Volksbank
spaarhyp.
10 jr.
1.00
9,40
5,78
3,73
ann. hyp.
2 jr.
1,00
8.90
6.13
4.71
ann. hyp.
5 jr.
1,00
9,10
6,27
4,82
Delta Lloyd
hyp.tot.plan
5/10 jr.
1,25
9,60
5,95
3,86
hyp.tot.plan
15/20 jr.
1,25
9,60
5,95
3,86
Direktbank
besp.dir.hyp.
5 jr.
1,00
9,60
5,85
3,76
Nationale
spaarhyp.
5/10 jr.
1,25
9,60
5,95
3,86
Nederlanden
spaarhyp.
15/20 jr.
1,25
9,60
5,95
3,86
NMB
ann. hyp.
Ijr-
1,50
9,20
6,38
4,89
ann. hyp.
5 jr.
1,50
9,40
6,52
5,00
Postbank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
9,50
5,85
3,78
spaarhyp.
7 jr.
1,00
9,50
5,85
3,78
spaarhyp.
12 jr.
1,00
9,70
5,99
3,90
ann. hyp.
2 jr.
1,00
9.10
6.16
4,72
ann. hyp.
5 jr.
1,00
9,30
6,29
4,82
Rabo
sp.opt. hyp.
3 jr.
1,00
9,50
5,84
3,77
Hyp.bank
sp.opt. hyp.
10 jr.
1,00
9,60
5,91
3,83
sp.opt. hyp.
stabiel
1,00
9,60
5,91
3,83
(adviesrente)
ann. hyp.
var/1 jr.
1,00
8,90
6,11
4,69
(adviesrente)
ann. hyp.
4/5 jr.
1,00
9,40
6,48
4,97
Ver. Spaarb.
spaarhyp.
5 jr.
1,00
9,50
5,86
3,79
Westland
lage last.
7 jr.
1.00
9.80
6,04
3,92
Utrecht
lage last.
14 jr.
1,00
9,90
6,12
3,99
Zwolsche
za-hyp.plan
5 jr.
1,00
9,30
5,70
3,66
Algemeene
za-hyp.plan
10 jr.
1,00
9,30
5,70
3,66
De vermelde tarieven hebben betrekking op hypotheken met gemeente
garantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de totale netto
lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een
man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor vrouwen
en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gelden. Bij an
dere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellingen enigszins
af.
BMW gaat begin volgend jaar uitgebreid werk maken van de
motorverhuur. Via de bestaande motordealers, maar ook bij
de autobedrijven wordt het dan mogelijk om een BMW-mo-
tor te huren. Bij Houtrust Motors in Den Haag gaat het nu al
om acht motoren die in de verhuur zijn. Gedacht wordt aan
het inzetten van de modellen K75 en de terreinmotor. Bij een
stijgende verkoop van motoren is er een tendens te bespeu
ren om meer aan gecombineerde verhuur te gaan doen.
PEUGEOT gaat het modeljaar '91 in met een afscheid van de
505 sedan, wel blijft de stationwagen in het progranmma
staan. De 205 ondergaat een aantal detailwijzigingen waar
onder nieuwe verlichtingseenheden. Voor de 309 komt er een
1.1 injectiemotor van 60 pk beschikbaar. De 405 is stiller ge
worden, krijgt een ander stuur en een aantal modellen een
uitgebreidere uitrusting. Er komt als 405 SRD ook een luxere
dieselversie op de markt. De 605 wordt nu leverbaar als (tur
bo (diesel.
JAGUAR levert nu standaard in de V12 elektronische ABS.
Verder is alles wat maar enigszins elektrisch te verstellen is
nu ook standaard in de Jaguars, dat was eerder al het geval
bij de Daimler Double Six. Ook in de twee modellen aanwezig
zijn airco, lederen bekleding, lichtmetalen wielen en een au
tomatische versnellingsbak.
In de enorme hal van de Toyota-importeur in Raamsdonk-
veer wordt zondag de populaire ruilhandel van miniatuurau
to's gehouden. In de vele stands vinden de bezoekers van
10.00 tot 17.00 uur tienduizenden kleine auto's in talrijke mi
ni-maten.
Er is ook een expositie van de James Bond-auto, de Aston
Martin DB 5, en tal van andere beroemde auto's uit de film
wereld. Verder kan er worden geracet op de miniatuurbaan
van de firma PDS en is het automuseum te bezoeken.
De entree tot 13 jaar is f 2,-, ouderen betalen f 4,- en voor het
museum geldt een gereduceerd tarief.
«.air®*
m jm. j».
Minatuurmodellen van de beroemde James Bond-auo, de As
ton Martin DB 5 (foto GPD)