'ZC tlEDER JAAR VEEL LEED de veiligheid van de doe-het-zeiver geen waaghalzerij bij nieuwe escort nieuw prestigieus topmodel volvo hypotheken nieuws in het kort vrijdagkrant 11 VRIJDAG 14 SEPTEMBER 1990 iskertje Ml hoofd uitstralen DESKUNDIGHEID HEEFT EEN NAAM DE NATIONALE .p \S -N rn i 3 HYPOTHEEKBEURS miniatuur 1 oe-het-zelvers halen nogal leens, in negatieve zin, de itekolommen. Als een zelf ver van de ladder valt, klusser met zijn cirkelzaag I vinger afzaagt, of brand jorzaakt (en wat er verder allemaal aan ongelukken gebeuren) is dat natuurlijk iws. Er komen jaarlijks honderden ongevallen r. Overigens zijn de htoffers echt niet alleen ]ir 'amateurs'; in de 'essionele wereld gaat er vaak iets mis. Er zijn heel bouwvakkers die niet r in staat zijn alle tien hun jers na te tellen! e professionele sector jdt de Arbeidsinspectie zo mogelijk een oogje in het Wanneer een ongeluk te en blijkt aan het gebruik ondeugdelijk gereedschap, nalatigheid, aan het pootje [ten met wettelijk geschreven gheidsvoorzieningen enz., worden de daarvoor ntwoordelijken streng op matje geroepen. toe-het-zelver is wat dit Reft echter een 'vrije vogel'. lArbeidsinspectie heeft op R of haar geen vat. Een Rstie van 'eigen schuld, Jee bult'. Toch ben je erantwoord bezig als je ■aaide maatregelen ter ftherming van je zelf en |eren met een vluchtig dgebaar wegwuift. |endien: als er iets mis gaat irbij iemand anders Rschien een buurman die je een handje helpt bij de gewond raakt, of schade t, is een claim inzake isprakelijkheid niet lenkbeeldig! |e goed gesorteerde dhz- kel of bouwmarkt heeft een ■ot aantal |igheidsprodukten rradig. En dat mag best Ichouwd worden als een net oodzakelijk stuk ledschap als je zaag, hamer |nachines. Zo is bijvoorbeeld een mond/neusmaskertje, hoewel je er misschien wat belachelijk mee uitziet, beslist geen overbodigheid als je werk doet waarbij veel rondstuivend stof of gruis ontstaat. Het doorslijpen van tuintegels, klinkers en dergelijke is (nog afgezien van de lawaaioverlast die je er de buren mee aandoet) bepaald niet lekker voor je ademhalingsorganen en je ogen. Dus behalve dat maskertje bij zulke klussen ook maar een veiligheidsbril opzetten. En wie weet hoeveel mensen gehoorproblemen hebben opgelopen bij het werken met snerpende machines (die doorslijpmachines bijvoorbeeld)? Oorkappen houden het grootste deel van de daarbij geproduceerde decibellen buiten bereik van je trommelvliezen. Een blauwe duim ten gevolge van een verkeerd gerichte hamerklap, daar is nog wel overheen te komen. Maar zowel handen als voeten kunnen veel erger letsel oplopen, doordat ze bekneld raken, of doordat er een zwaar ding op valt. Stevige werkhandschoenen, zo nodig met extra lange moffen die ook de polsen beschermen, beperken zo'n risico aanzienlijk. Speel, om je voeten te beveiligen, ook niet voor pantoffelheld. Werkschoenen of -laarzen die een stootje kunnen verdragen, liefst met versterte 'neuzen', houden je volle tiental tenen in stand. Trek veiligheidsschoeisel in elk geval aan bij het werken met bijl, kettingzaag en dergelijk gretig grijpend gereedschap. Er zijn van die klussen waarbij wel eens iets kan vallen, liefst niet op je hoofd, maar je weet maar nooit. Een veiligheidshelm is in zulke gevallen geen overdreven maatregel. Een stevige voorschoot, die een groot deel van het lichaam beschermt, zou ook nog aan het assortiment 'veiligheidsgereedschappen' toegevoegd kunnen worden. Nu hoefje natuurlijk niet in overdrijving te vervallen; voor een behangklusje of zo iets hoef je je niet als onherkenbaar marsmannetje te vermommen. Sommige veiligheidsprodukten kunnen trouwens ook belemmerend werken, door hun gewicht of omdat ze de controle op de spierfuncties van de handen beperken. Pas veilige werkkleding dan ook steeds aan bij een nuchter ingeschatte risicofactor! MAR GROEN Advertentie r et de in gebruikne- Lming van de vierde ge neratie van de Ford Escort begeeft het merk zich in een hernieuwde stijl op een weg vol tamelijk voorspelbare zekerheden. De nogal be daagde stijl heeft weinig verrassingen, de techniek loopt dan wel niet achter, maar zeer bij de tijd of zelfs vooruitstrevend is het ook niet. Toch is de hele Escort, omdat de bodemplaat werd veranderd door de verleng de wielbasis, compleet nieuw opgebouwd. Dan zou je zeggen: kansen genoeg om eens pittig voor de dag te komen. Nieuwe naam, nieuwe stijl en een nieuwe groep, jonge en spor tieve, kopers. Van Taunus naar Sierra en van Granada naar Scorpio, het zijn twee behoorlijk goed gelukte om mezwaaien bij Ford. Een zeer groot volume-model als de Escort kan zich blijkbaar geen waaghalzerij veroorlo ven. Dus de bestaande klan tenkring vasthouden zonder revolutie te preken, wel la ten zien datje meegroeit. 'Never change a winning team' is de Engelse uitdruk king voor het vasthouden aan een geslaagd concept. Voor de Escort gaat dat al ver terug in de geschiedenis, sinds 1968 wordt het model door Ford gevoerd. En met zoveel succes, dat het nog steeds de best verkochte ter wereld is. In '75 volgde de Mark II en in '80 de derde ge neratie van de Escort, nu met voorwielaandrijving. Wat bij de nieuweling voor de negentiger jaren opvalt, is de grote binnenruimte. De zit achter het stuur, dat uit een goed ogend en te bedie nen dashboard steekt, is goed, al zou de stoel iets meer zijdelingse steun mo gen hebben. Met het onbekrachtigde stuur in een Ghia-versie had den we wat moeite. Net alsof je eerst door een onwillig stukje tandheugel moest. Merkwaardig overigens, want juist dat onderdeel heeft een verlopende vertan- ding die het rechtuit sturen stabiel maakt en het boch tenwerk vergemakkelijkt. Dat de auto's praktisch zijn blijkt ook uit het omlaag brengen van de onderhouds- en reparatiekosten. Dat is in landen waar de verzeke ringspremie is gekoppeld aan dat gegeven van groot belang. Wij betalen in ons land premie over de nieuw- waarde, maar in Duitsland kijken de assuradeurs naar de reparatiekosten van een model. Zo kunnen twee au to's met dezelfde prijs vol strekt verschillende verze keringspremies hebben. Van de Escort en Orion ko men de volgende modellen vanaf 4 oktober in de ver koop. De 1.4 ltr/71 pk, de 1.6 ltr/90 pk met ongeregelde katalysator, de 1.6 ltr/105 pk en de 1.8 ltr/60 pk die eer daags ook met katalysator geleverd kan worden. Er zijn zes uitvoeringen van de Es cort: C, XLD, CLX, Ghia, S en Cabriolet. De S-versie is vanaf januari leverbaar. SIEM LEEUWENKAMP öe nieuive Ford Escort met als doelgroep de jonge, sportieve automobilist (foto GPD) Het nieuwe topmodel, de Volvo 960 (foto GPD) Niet voor niets benutte Vol vo het eigen testpark nabij Gothenburg om de internatio nale pers kennis te laten maken met de op prestige en comfort gerichte nieuwe 940 en 960. De Zweedse fabrikant wilde laten zien dat aan wegligging en sta biliteit veel aandacht is be steed. Op de bewust 'ongeluk kig' uitgelegde bochten was de 900-serie niet eenvoudig uit het spoor te krijgen, ondanks het toch wel erg hoge gewicht van de wagens en een karakter ge richt op comfortabele rij-eigen- schappen. Prestige is het thema geweest bij de ontwikkeling van de 900-se rie. Het gaat om klassewagen, die meer allure zou moeten krij gen dan de zakelijk ogende 700- serie. De prijs van de 960, met een nieuw ontwikkelde 24 kleps zes-cilinder in lijn motor, geeft dat ook aan. Maar liefst 117.300 gulden moet er voor deze Volvo worden neergeteld. Wie de allure van de 900-serie wenst, maar voor aanzienlijk minder spekko- per wil zijn, komt uit bij de 940 GL met 2.0 liter vier-cilinder mo tor. Die gaat 54.500 gulden kos ten en dat is zo'n zesduizend gul den duurder dan een 740 GL met dezelfde motor. Hier schuilt concurrentie in ei gen huis. Dat is niet overdreven. De 900-serie mist dat uiterlijke extra om hem te onderscheiden van de 700-serie van Volvo. Ster ker nog, het lijkt een wat bijge schaafde variant. De achterpartij is wel duidelijk anders dan bij de 700. Hier zien we een verder tot de bumper doorlopend kofferdeksel voor een lage tildrempel en een min der rechtop geplaatste achter ruit. Het hoekige is eraf. Vanaf achter gezien heeft de Volvo 940/960 trekjes van de Saab 9000 en van de Mercedes 200. Maar dat maakt de 900 niet bij zonder. Zelfs de duurste uitvoe ring, de 960, mist de toonzetting van een prestigewagen. Zo zou wat notenhout op de deuren niet hebben misstaan in plaats van al dat plastic. Daarbij komt nog dat de knopjes voor raambedie ning zijn gemonteerd in een wat goedkoop aandoend plaatje kunststof. Verder is voor de prijs van 117.300 gulden elektrische stoelverstelling nog niet stan daard. Dan is er de onhandig ge plaatste interieurverlichting met leesspotjes, die vanaf de voorstoelen alleen met achter waarts gerichte arm zijn in te schakelen. Het klinkt wat muggezifterig, maar van een wagen van die prijs mag best wat uitstralen. De 960 ontmoet in die klasse wel concurrentie van Mercedes en BMW. Technisch heeft Volvo het wel voor elkaar, zeker met het topmodel 960. Onderhuids schuilt veel actieve en passieve veiligheid en vooral een zijde zacht lopende zes-cilinder in lijn van compacte afmetingen. Op alle zitplaatsen zijn er drie- punts gordels. De gordels voor beschikken over een automa tisch spanmechanisme, dat in werking treedt bij een aanrij ding. Daarnaast beschikt de 900-serie naar Volvo-traditie over de stalen buizen in de por tieren en over uitgebreide kreu- kelzones en dat kan ook met een wagen van een dergelijke lengte. Daarnaast is er de actieve veilig heid van een goed voorspelbare wegligging. De 960 bezit standaard elektro nische temperatuurregeling voor de verwarming en ventila tie, beschikt verder over elec- trisch bediende ruiten, spiegels en schuifdak, over in hoogte ver stelbare stoelen met verstelbare lendesteun en over stoelverwar- ming. Ook de lederen bekleding is standaard en dat ademt ge lukkig nog de sfeer van luxe uit, zodat nog wat van de allure en de hoge prijs merkbaar is terug te vinden. De elektronisch gestuurde auto maat is ook inbegrepen. Het is een geheel nieuwe bak met vier trappen en drie verschillende rij- programma's. -E- voor normaal gedrag en -S- voor sportief, waar bij de motor in een hoger toeren tal wordt gehouden en vooral het terugschakelen actiever ge schiedt. En dan is er nog de -W-, het programma voor gladde we gen. Dat biedt de mogelijkheid met de hand te schakelen en dus slip als gevolg van schakel- schokken te voorkomen. Het an ti-slip differentieel moet er on der winterse omstandigheden voor zorgen dat de 960 gemakke lijk vanuit stilstand wegkomt en de ABS dat hij weer gemakkelijk stopt. De automaat is sterk en geschikt voor motorkoppels tot 340 Nm. De motor heeft vier kleppen per cylinder, die zelf stellend zijn. De motor is door electronische sturing van brand stofinspuiting en ontsteking be hoorlijk onderhoudsvrij. De 940 is bij de presentatie van de nieuwe Volvo-topper wat in de schaduw komen te staan. De GL met de 2.0 liter 111 pk motor is het instapmodel. Lang niet zo luxueus als de 960, maar niet echt uitgekleed. De GL is ook le verbaar met de tot 130 pk gekie telde 2.3 liter krachtbron. Dan zijn er nog de GLE en de Turbo intercooler. Verder zou Volvo Volvo niet zijn als niet van de 900-serie een Es tate leverbaar zou zijn. Deze sta tionwagen behoort dan ook tot de familie. De achterkant daar van lijkt als twee druppels water op die van de 700-serie en boven dien zijn de afmetingen ook nog eens exact hetzelfde, terwijl de sedan van de 900-serie zes centi meter langer is. WIMOTTEN ~N L-r Wie een hypotheek nodig heeft, kan meerdere dingen doen: A. Hij of zij stapt naar b.v. 7 geldgevers om aan de hand van de verkregen informatie de beste van deze 7 te kiezen; B. Hij of zij kan ook één stap doen en met onze hypotheek makelaar een afspraak maken voor een objectief advies. Wij beschikken over de gegevens van alle mogelijke geldverstrekkers zodat u kiest voor de beste van alle maal!!! N.B. De gemakkelijkste stap is even bellen omdat de Nationale Hypotheekbeurs niet verder van u verwijderd is dan de dichtstbijzijnde telefoon. TELEFOON 01184-13900 Badhuisstraat 137, Vlissingen De rentetarieven op de geld- en kapitaalmarkt zijn de afgelopen week niet verder gestegen. Of sprake is van een stabilisatie van de rente valt. gezien de internationale onzekerheden, niet te zeggen. Behoudens een verhoging bij de Centrale Volksbank van 0,2% voor het 2-jarig tarief, noteerden wij geen hypotheekrentewijzigingen. Hypotheekrente rentepercentages netto werkelijke per rente afsluit opgave rente bij fiscale 11 september 1990 vast provi bank besparing van gedu sie in konstant rende 35,1% 50% ABN spaarhyp. 5jr 1,00 9,60 5,93 3,85 spaarhyp. 10 jr. 1,00 9.60 5.93 3,85 spaarhyp. 15 jr. 1,00 9.90 6,15 4.02 ann. hyp. variab. 1.50 9,20 6,38 4,89 ann. hyp. 5 jr. 1,50 9,40 6,52 5,00 ABP spaarhyp. 5 jr. 1,00 9,40 5,76 3,71 spaarhyp. 10 jr. 1,00 9,40 5,76 3,71 spaarhyp, 15 jr. 1,00 9,40 5,76 3,71 ann. hyp. 5 jr. 1,00 9.20 6,35 4,87 ann. hyp. 10 jr. 1,00 9,20 6,35 4,87 Aegon spaarhyp. 5/10 jr. 1,25 9.60 5,95 3,86 spaarhyp. 15/20 jr. 1,25 9,60 5,95 3.86 Amro «spaarhyp. 2 jr. 1,00 9,60 5,91 3,83 spaarhyp. 10 jr. 1,00 9,60 5,91 3,83 spaarhyp. 15 jr. 1.00 10,10 6,28 4,12 Amev zorg-vrij-hyp. 5/10 jr. 1,25 9,60 5,95 3,86 levensverz. zorg-vrij-hyp. 15/20 jr. 1,25 9,60 5,95 3.86 Bouwfonds spaarv.hyp. 5 jr. 1,00 9,50 5,85 3,79 Ned. Gem. spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 9,60 5,93 3,85 spaarv.hyp. renterust 1,00 9,60 5,93 3,85 CDK-bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 9,50 5,86 3,79 spaarhyp. 10 jr. 1,00 9,60 5,93 3,85 ann. hyp. 1 jr. 1.00 9.10 6.27 4,82 ann. hyp. 5 jr. 1,00 9,30 6,42 4,92 Centraal spaargar.hyp 5/10 jr. 0,00 9,60 5,89 3,81 Beheer spaargar.hyp. 15/20 jr. 0,00 9,60 5,89 3,81 Centrale exact-hyp. 5 jr. 1,25 9,40 5,80 3,75 exact-hyp. 10 jr. 1,25 9,40 5,80 3,75 Centrale spaarhyp. 5 jr. 1,00 9,20 5,64 3,62 Volksbank spaarhyp. 10 jr. 1.00 9,40 5,78 3,73 ann. hyp. 2 jr. 1,00 8.90 6.13 4.71 ann. hyp. 5 jr. 1,00 9,10 6,27 4,82 Delta Lloyd hyp.tot.plan 5/10 jr. 1,25 9,60 5,95 3,86 hyp.tot.plan 15/20 jr. 1,25 9,60 5,95 3,86 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1,00 9,60 5,85 3,76 Nationale spaarhyp. 5/10 jr. 1,25 9,60 5,95 3,86 Nederlanden spaarhyp. 15/20 jr. 1,25 9,60 5,95 3,86 NMB ann. hyp. Ijr- 1,50 9,20 6,38 4,89 ann. hyp. 5 jr. 1,50 9,40 6,52 5,00 Postbank spaarhyp. 5 jr. 1,00 9,50 5,85 3,78 spaarhyp. 7 jr. 1,00 9,50 5,85 3,78 spaarhyp. 12 jr. 1,00 9,70 5,99 3,90 ann. hyp. 2 jr. 1,00 9.10 6.16 4,72 ann. hyp. 5 jr. 1,00 9,30 6,29 4,82 Rabo sp.opt. hyp. 3 jr. 1,00 9,50 5,84 3,77 Hyp.bank sp.opt. hyp. 10 jr. 1,00 9,60 5,91 3,83 sp.opt. hyp. stabiel 1,00 9,60 5,91 3,83 (adviesrente) ann. hyp. var/1 jr. 1,00 8,90 6,11 4,69 (adviesrente) ann. hyp. 4/5 jr. 1,00 9,40 6,48 4,97 Ver. Spaarb. spaarhyp. 5 jr. 1,00 9,50 5,86 3,79 Westland lage last. 7 jr. 1.00 9.80 6,04 3,92 Utrecht lage last. 14 jr. 1,00 9,90 6,12 3,99 Zwolsche za-hyp.plan 5 jr. 1,00 9,30 5,70 3,66 Algemeene za-hyp.plan 10 jr. 1,00 9,30 5,70 3,66 De vermelde tarieven hebben betrekking op hypotheken met gemeente garantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gelden. Bij an dere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellingen enigszins af. BMW gaat begin volgend jaar uitgebreid werk maken van de motorverhuur. Via de bestaande motordealers, maar ook bij de autobedrijven wordt het dan mogelijk om een BMW-mo- tor te huren. Bij Houtrust Motors in Den Haag gaat het nu al om acht motoren die in de verhuur zijn. Gedacht wordt aan het inzetten van de modellen K75 en de terreinmotor. Bij een stijgende verkoop van motoren is er een tendens te bespeu ren om meer aan gecombineerde verhuur te gaan doen. PEUGEOT gaat het modeljaar '91 in met een afscheid van de 505 sedan, wel blijft de stationwagen in het progranmma staan. De 205 ondergaat een aantal detailwijzigingen waar onder nieuwe verlichtingseenheden. Voor de 309 komt er een 1.1 injectiemotor van 60 pk beschikbaar. De 405 is stiller ge worden, krijgt een ander stuur en een aantal modellen een uitgebreidere uitrusting. Er komt als 405 SRD ook een luxere dieselversie op de markt. De 605 wordt nu leverbaar als (tur bo (diesel. JAGUAR levert nu standaard in de V12 elektronische ABS. Verder is alles wat maar enigszins elektrisch te verstellen is nu ook standaard in de Jaguars, dat was eerder al het geval bij de Daimler Double Six. Ook in de twee modellen aanwezig zijn airco, lederen bekleding, lichtmetalen wielen en een au tomatische versnellingsbak. In de enorme hal van de Toyota-importeur in Raamsdonk- veer wordt zondag de populaire ruilhandel van miniatuurau to's gehouden. In de vele stands vinden de bezoekers van 10.00 tot 17.00 uur tienduizenden kleine auto's in talrijke mi ni-maten. Er is ook een expositie van de James Bond-auto, de Aston Martin DB 5, en tal van andere beroemde auto's uit de film wereld. Verder kan er worden geracet op de miniatuurbaan van de firma PDS en is het automuseum te bezoeken. De entree tot 13 jaar is f 2,-, ouderen betalen f 4,- en voor het museum geldt een gereduceerd tarief. «.air®* m jm. j». Minatuurmodellen van de beroemde James Bond-auo, de As ton Martin DB 5 (foto GPD)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 11